TY - JOUR ID - 1044 TI - مدیریت منابع خاکستری (موردپژوهی: کتابخانه‌های سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی) JO - مطالعات کتابداری و سازماندهی اطلاعات JA - NASTINFO LA - fa SN - AU - صفازاده, سارا AU - اصنافی, امیررضا AU - سالمی, نجمه AD - دانشجوی کارشناسی ارشد علم اطلاعات و دانش‌شناسی، دانشگاه شهید بهشتی؛ کتابدار کتابخانه عمومی شهید باهنر شهرستان لنده استان کهکیلویه و بویراحمد AD - استادیار گروه علم اطلاعات و دانش‌شناسی، دانشگاه شهید بهشتی AD - دکترای علم اطلاعات و دانش‌شناسی، دانشگاه تهران Y1 - 2016 PY - 2016 VL - 26 IS - 4 SP - 55 EP - 74 KW - منابع خاکستری KW - مدیریت KW - سازماندهی KW - مجموعه‌سازی KW - اشاعه KW - سازمان تحقیقات KW - آموزش و ترویج کشاورزی DO - N2 - هدف: شناسایی وضعیت مدیریت منابع خاکستری در کتابخانه‌های وابسته به سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی از سه جنبه مجموعه‌سازی، سازماندهی، و اشاعه است. روش/ رویکرد پژوهش: با استفاده از پرسشنامه نظر 52 مسئول کتابخانه مؤسسات پژوهشی و مراکز استانی وابسته به سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی درباره وضعیت مدیریت منابع خاکستری در این کتابخانه‌ها پیمایش شده است. یافته‌ها: 4/40% کتابخانه‌ها منبع خاکستری را با نام خود منبع می‌شناسند؛ فقط در 8/5% کتابخانه‌ها دستورالعمل مدون برای تهیه انواع منابع خاکستری وجود دارد؛ در هیچ کتابخانه‌ای کمیته انتخاب منابع خاکستری وجود ندارد؛ 9/26% کتابخانه‌ها فهرستی از منابع خاکستری موجود در کتابخانه خود دارند و 4/70 %آنها این منبع را در پایگاه سیمرغ معرفی کرده‌اند؛ 5/63% کتابخانه‌ها امکان دسترسی به منابع خاکستری از طریق امانت بین‌کتابخانه‌ای و یا اشتراک در خرید منابع خاکستری را ندارند؛ 6/59% ‌کتابخانه‌ها منابع خاکستری خود را وجین نمی‌کنند؛ و بیشترین روش تهیه منابع خاکستری در کتابخانه‌ها (7/82%) از طریق اهدا صورت می‌گیرد. همچنین 2/73% کتابخانه‌ها منابع خاکستری را هم به‌شیوه دستی و هم به‌شیوه کامپیوتری سازماندهی می‌کنند. نتیجه‌گیری: در کتابخانه‌های مورد بررسی به اهمیت منابع خاکستری و مدیریت آنها توجه نمی‌شود. دلیل این امر شاید ناشناخته ماندن منابع خاکستری و بی‌توجهی به اهمیت مدیریت منابع خاکستری در این کتابخانه‌ها باشد. این نتیجه را می‌توان تا حدودی  به وضعیت این منابع در سایر کتابخانه‌های کشور تعمیم داد. UR - https://nastinfo.nlai.ir/article_1044.html L1 - https://nastinfo.nlai.ir/article_1044_49724a12d04c7b2dcc84064d12a49f69.pdf ER -