National Library and Archives of Islamic Republic of Iran
Librarianship and Information Organization Studies
2783-4646
17
1
2006
05
22
Editorial Note
9
10
FA
F.
Khosravi
عضو هیأت علمی سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران
fkhosravi@gmail.com
https://nastinfo.nlai.ir/article_2181.html
https://nastinfo.nlai.ir/article_2181_ce6997a4e64039a033b870abfcc7533b.pdf
National Library and Archives of Islamic Republic of Iran
Librarianship and Information Organization Studies
2783-4646
17
1
2006
05
22
Offering reference services at electronic environment
13
22
FA
A.
Hamidi
دانشجوی دکترای کتابداری و اطلاعرسانی دانشگاه شهید چمران اهواز
alihamidi56@gmail.com
اطلاعات و به تبع آن، نیازهای اطلاعاتی، با سرعتی فزاینده در حال افزایشاند. در این میان، بسیاری از کاربران به علل مختلف قادر به درک نیاز اطلاعاتی خود نیستند، بنابراین، روشی مورد نیاز است تا بتوان به کمک آن اطلاعات موجود را در جهت رفع نیازهای اطلاعاتی کاربران بهکار گرفت. در کتابخانههای سنتی، این مشکل به کمک مصاحبه مرجع و ارائه خدمات مرجع حل شده است، از آنجا که در محیط الکترونیک نیز نیاز به خدماتی مشابه خدمات مرجع سنتی وجود دارد، لازم است با درنظر گرفتن مقتضیات خاص محیط الکترونیک و امکاناتی که این محیط دراختیار ما میگذارد، خدمات مناسب در این کتابخانهها ارائه شود. در این مقاله با مطرح ساختن خدمات مرجع سنتی، انواع روشهای ارائه خدمات مرجع در محیط الکترونیک مورد بحث قرار میگیرد.
Reference services,Electronic environment,Traditional libraries,Reference interview
https://nastinfo.nlai.ir/article_546.html
https://nastinfo.nlai.ir/article_546_55fa99bad6ab2c10877206e25f6aeddd.pdf
National Library and Archives of Islamic Republic of Iran
Librarianship and Information Organization Studies
2783-4646
17
1
2006
05
22
A survey on information seeking behavior of the researchers of the Jihad Keshavarzi Engineering Research Institute
23
36
FA
Ali
Radmehr
عضو هیئت علمی و مدیر اطلاعرسانی پژوهشکده مهندسی جهاد کشاورزی
F.
Tasviri Ghamsari
کارشناس ارشد کتابداری و اطلاعرسانی پژوهشکده مهندسی جهاد کشاورزی
پژوهش حاضر با استفاده از روش پیمایشی، رفتار اطلاعیابی پژوهشگران پژوهشکده مهندسی جهاد کشاورزی را مورد بررسی قرار میدهد. یافتههای پژوهش نشان میدهد که انگیزه اصلی جستوجوی اطلاعات، انجام طرحهای پژوهشی و روزآمد کردن اطلاعات تخصصی است و پژوهشگران از دو روش رسمی و غیررسمی به جستوجوی اطلاعات میپردازند. کتاب و برقراری ارتباط با پژوهشگران داخل و خارج از کشور از مهمترین منابع رسمی و غیررسمی کسب اطلاعات در جامعه مورد بررسی بهشمار میرود. مهمترین موانع دسترسی به اطلاعات، نبود منابع در کتابخانه و کمبود امکانات جهت دریافت اطلاعات از خارج کشور است. پاسخگویان از هر دو منبع چاپی و غیرچاپی جهت جستوجوی اطلاعات استفاده میکنند. از میان منابع الکترونیکی اطلاعات، استفاده از اینترنت و پایگاههای اطلاعاتی تخصصی متداول است. کل جامعه مورد بررسی از پست الکترونیکی بهعنوان مجرای تبادل اطلاعات استفاده میکنند. پایین بودن سرعت در دسترسی پژوهشگران به منابع در شبکه جهانی اینترنت، مشکل اصلی محققان بهشمار میرود.
Information seeking bahavior,e-sources,Printed sources,Researchers,Engineering Research Institute
https://nastinfo.nlai.ir/article_547.html
https://nastinfo.nlai.ir/article_547_560ab62600e68f6f0f4d8715c7b9f71c.pdf
National Library and Archives of Islamic Republic of Iran
Librarianship and Information Organization Studies
2783-4646
17
1
2006
05
22
A study on the range of students of Azad Islamic University, North Tehran Unit's acquaintance with the library and its use
37
48
FA
N.
Bani-Eghbal
دکترای کتابداری و اطلاعرسانی فرهنگستان زبان و ادب فارسی
L.
Assadi
کارشناس ارشد کتابداری و اطلاعرسانی سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران
کتابخانههای دانشگاهی و دانشکدهای، از مهمترین مراکز اطلاعرسانی و اشاعه دانش هستند که اطلاعات مورد نیاز پژوهشگران را در زمینههای موضوعی مختلف در اختیار آنها قرار میدهند و دانشجویان نیز میتوانند برای تهیه منبع اطلاعاتی مورد نیاز خود به آن رجوع کنند. آشنایی با شیوه بهرهگیری از کتابخانه جایگاه قابل توجهی در آموزش دانشجویان دارد. استفاده از کتابخانه بستگی به آشنایی هر دانشجو با کتابخانه و نیاز اطلاعاتی او دارد. تصور میشود اکثر دانشجویان با نحوه استفاده از کتابخانه و منابع آن آشنا نیستند که باعث عدم بهرهگیری مطلوب آنها از کتابخانه میشود. هدف اصلی این پژوهش بررسی میزان آشنایی و بهرهگیری دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال از کتابخانه و همچنین تعیین و شناسایی میزان آشنایی این دانشجویان با انواع خدمات کتابخانه و منابع کتابخانهای است. این پژوهش به روش پیمایشی انجام گرفته، ابزار گردآوری اطلاعات آن پرسشنامه بوده که در قالب 17 سؤال تهیه و تنظیم گردیده است. نتایج نشان داد که دانشجویان با فعالیتها و بخشهای مختلف کتابخاه دانشکده خود آشنایی ندارند و بیشترین دلیل آنها برای مراجعه به کتابخانه، مطالعه درسی است. همچنین نتایج نشان داد که کتابداران نقش بسیار مهمی در آموزش دانشجویان ایفا میکنند و آموزش در زمینه شیوه بهرهگیری از کتابخانه، با همکاری کتابداران و استادان نتیاج چشمگیری را بههمراه خواهد داشت. فقدان منابع کافی در کتابخانهها، بیشترین سهم را در عدم مراجعه دانشجویان به کتابخانهها دارد.
Range of familiarity,Library use,Students,College libraries
https://nastinfo.nlai.ir/article_548.html
https://nastinfo.nlai.ir/article_548_91acb611664aedf12e5bd3b33d8b3b5d.pdf
National Library and Archives of Islamic Republic of Iran
Librarianship and Information Organization Studies
2783-4646
17
1
2006
05
22
Investigating the present situation of special libraries in Isfahan Province and offering suitable solutions
49
64
FA
M.
Maleki
کارشناس ارشد علوم کتابداری و اطلاعرسانی و اداره کل آموزش و پرورش استان اصفهان
A.
Shabani
0000-0003-0466-6240
استادیار علوم کتابداری و اطلاعرسانی دانشگاه اصفهان
shabania@edu.ui.ac.ir
کتابخانههای تخصصی پشتیبانان اصلی سازمانها در پیشبرد اهداف آنها هستند. بررسی وضعیت کتابخانهها و مراکز اطلاعرسانی تخصصی استان اصفهان از نظر مجموعهسازی، خدمات، منابع انسانی، فضا و تجهیزات و بودجه، موضوع اصلی این پژوهش است. روش پژوهش، پیمایشی با نگرش توصیفی است. اطلاعات از طریق ارسال پرسشنامه به جامعه آماری، که 22 کتابخانه تخصصی را دربرمیگیرد، گردآوری و 21 پرسشنامه تکمیل شده، معادل 2/95 درصد، دریافت شده است. یافتههای پژوهش نشان میدهد کتابخانههای مورد مطالعه در مجموع دارای 253944 جلد کتاب و 1201 عنوان نشریه ادواری هستند. 8/42 درصد از کتابخانهها از نظام ردهبندی دهدهی دیویی و 4/52 درصد از ردهبندی کتابخانه کنگره استفاده میکنند. 3/14 درصد مواد غیرکتابی مجموعه را چکیدهنویسی، 8/23 درصد نمایهسازی، و 8/4 درصد چکیدهنویسی و نمایهسازی میکنند. 5/11 درصد کتابخانهها دارای کمیته انتخاب هستند. 1/57 درصد به کاربران خدمات اینترنتی ارائه میدهند، و 8/23 درصد صفحات وب مستقل دارند. 2/51 درصد کارکنان زن و 8/48 درصد مرد بوده و از آن میان 9/4 درصد کارشناس ارشد، 1/34 درصد کارشناس، و 9/4 درصد کاردان کتابداری و اطلاعرسانی بودهاند. مجموعهسازی و سازماندهی مناسب منابع کتابی و غیرکتابی، ارائه خدمات نوین اطلاعرسانی، آموزش منابع انسانی مطابق با پیشرفتهای جهانی، تخصیص فضا و بودجه کافی و مطلوب از جمله پیشنهادات پژوهشگر است.
special libraries,Isfahan Province
https://nastinfo.nlai.ir/article_549.html
https://nastinfo.nlai.ir/article_549_7965bb9bf009cdad23abb6552ad73fa7.pdf
National Library and Archives of Islamic Republic of Iran
Librarianship and Information Organization Studies
2783-4646
17
1
2006
05
22
A survey on the public libraries of Isfahan city
65
72
FA
M.R.
Abazary
عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد قم
هدف این پژوهش بررسی و مقایسه وضعیت کتابخانههای عمومی وابسته به اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی و شهرداری شهر اصفهان است. روش پژوهش پیمایشی توصیفی و ابزار گردآوری اطلاعات، پرسشنامه است. سؤالات پرسشنامه در دو بخش تنظیم شده است: الف) بررسی وضعیت کتابخانهها از نظر نوع ساختمان، سال تأسیس، اعضاء و مراجعان، وضعیت منابع و نوع ردهبندی، نرمافزار مورد استفاده، ساعات فعالیت، و شیوه اداره کتابخانه؛ ب) ویژگیهای کتابداران از نظر تعداد، مدرک تحصیلی، و تطابق مدرک با حرفه. جامعه آماری 14 کتابخانه بزرگ و فعال شهر اصفهان بود. یافتهها نشان داد کتابخانههای وابسته به شهرداری، که همه بعد از انقلاب اسلامی تأسیس شدهاند، از نظر امکانات، تجهیزات، ساختمان، کتابداران شاغل، و تطابق مدرک تحصیلی وضعیت مناسبی داشته و تاحدودی توانستهاند به اهداف مورد نظر دست یابند.
Public libraries,Isfahan Islamic Culture and Guidance Office,Isfahan,Municipality Isfahan
https://nastinfo.nlai.ir/article_550.html
https://nastinfo.nlai.ir/article_550_a97acc2e61303b4876c7c233a75acaf5.pdf
National Library and Archives of Islamic Republic of Iran
Librarianship and Information Organization Studies
2783-4646
17
1
2006
05
22
Social status of librarians: challenges and working procedures
73
90
FA
S.
Sayyadifar
کارشناس کتابداری و اطلاعرسانی دانشگاه فردوسی مشهد
M.
Farrash-Bashi Astaneh
دانشجوی کارشناسی ارشد کتابداری و اطلاعرسانی دانشگاه فردوسی مشهد
رسالت کتابخانه بهعنوان نهادی اجتماعی، خدمت به جامعه استفادهکننده و پاسخگویی به نیازهای آنان است. از آنجا که در عصر حاضر، فناوریهای جدید، تحولات زیادی را در تولید، سازماندهی، و استفاده از اطلاعات بهوجود آورده است، با افزایش روزافزون حجم اطلاعات، شاهد تغییر زیادی در ساختار ذهنی و نیازهای استفادهکنندگان هستیم. اما براساس پژوهشهای صورت گرفته، در بسیاری از کتابخانهها نیازهای پیچیده و متحول استفادهکنندگان پاسخ داده نمیشود. بنابراین، استفادهکنندگان، کتابخانهها را محلی برای حل مشکل اطلاعاتی و تغذیه فکری بهشمار نمیآورند و وجهه و هویتی برای کتابداران در نظر نمیگیرند. از آنجا که خدمات کتابخانهای یکی از فعالیتهای عمده در شناساندن رسالت کتابخانه به جامعه است، تأکید اصلی این مقاله بر توسعه خدمات بهعنوان عاملی برای کسب جایگاه اجتماعی شایسته کتابداران و ارتقای آن است. به این منظور، انوع خدمات و نیز مشکلاتی که در راه طراحی و اجرای آنها وجود دارد، شناسایی میشود. چالشهایی که کتابداران، برای توسعه خدمات خود، با آنها روبهرو هستند، از دیگر بحثهای این مقاله است. توفیق در این چالشها، راه حل و عامل اصلی توسعه خدمات و کسب وجهه اجتماعی کتابداران است.
Librarians,Social status,Information services,Inter-library cooperation
https://nastinfo.nlai.ir/article_551.html
https://nastinfo.nlai.ir/article_551_97ab75fbbd5b40fc76885bb64d6ca33b.pdf
National Library and Archives of Islamic Republic of Iran
Librarianship and Information Organization Studies
2783-4646
17
1
2006
05
22
Printing right in block-printed books
91
98
FA
S.
Soltanifar
عضو هیئت علمی سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران
کتابهای چاپ سنگی آغاز دوره دوم چاپ در ایران، پس از چاپ سربی اولیه، محسوب میشوند. این منابع ارزشمند حاوی اطلاعات گرانقیمتی هستند که لازم است مورد تحقیق و تفحص بیشتر علاقهمندان به این گونه آثار قرار گیرد. مقاله حاضر با بررسی موردی کتابهای چاپ سنگی به تاریخچه پیدایش حق طبع در ایران میپردازد. "حق طبع حقی است که به موجب آن تجدید چاپ کتاب، بدون اجازه ناشر یا مؤلف امکانپذیر نخواهد بود". نتایج این تحقیق در بررسی نسخههای چاپ سنگی نشان میدهد که حق طبع مجدد کتاب بهوسیله ناشر (چاپچی) ابتدا از سوی خود وی با روشهای گوناگون مانند محدودیتهای شرعی یا عرفی با اعلان در این نسخ به اطلاع عموم میرسید. سپس این حق مسلم ناشر یا مؤلف بهصورت اطلاعیه رسمی با انحصار قانونی از سوی دولت و تعیین زمان حصر و امضا و مهر وزیر وقت در ابتدا یا انتهای نسخههای چاپ سنگی چاپ میشد. توجه به تاریخ چاپ این نسخ، مبین نیاز به تجدید نظر اساسی درخصوص تاریخچه حق مؤلف و حق طبع در ایران در منابع موجود است.
Block printing,Book,Copyright
https://nastinfo.nlai.ir/article_552.html
https://nastinfo.nlai.ir/article_552_563e3b479d6796cf19b903a7d03c0cbd.pdf
National Library and Archives of Islamic Republic of Iran
Librarianship and Information Organization Studies
2783-4646
17
1
2006
05
22
Copyright in Internet
99
108
FA
A.
Akbari
کارشناس ارشد کتابداری و اطلاعرسانی پزشکی دانشکده علوم توانبخشی دانشگاه علوم پزشکی ایران
امروزه با افزایش استفاده از شبکههای ارتباطی در سراسر جهان و در دسترس بودن منابع اطلاعاتی مختلف در این شبکهها و نیز رواج استفاده از اینترنت بهعنوان "شبکه شبکهها"، چالش بزرگی در زمینه مسائل مربوط به حق مؤلف و مالکیت فکری آثار بهوجود آمده است. این چالش بزرگ ناشی از نوآوریهای فناورانه است که اینترنت و تار گسترده جهانی از مهمترین محصولات آن هستند. دسترسی بدون مانع به منابع، باعث درهم شکسته شدن قوانین مربوط به حق مؤلف شده است. در این مقاله بر آن هستیم که مشکلات بهوجود آمده، تجربیات کشورهای مختلف، اقدامات انجام شده، و راهحلهای ممکن را بررسی کنیم.
Copyright,Internet,Fair use,Copyright and Internet,Fair use and Internet
https://nastinfo.nlai.ir/article_553.html
https://nastinfo.nlai.ir/article_553_eb9349092182b0c5d38e7189c6347736.pdf
National Library and Archives of Islamic Republic of Iran
Librarianship and Information Organization Studies
2783-4646
17
1
2006
05
22
Information literacy, a glance at the evolution of the concept of literacy at information age
109
122
FA
S.H.
Mir-Jalili
کارشناس ارشد کتابداری و اطلاعرسانی و عضو هیئت علمی دانشگاه یزد
در گذشته، سواد را بیشتر توانایی خواندن، نوشتن، و حساب کردن میدانستند ولی در عصر حاضر با توسعه فناوری اطلاعات و ارتباطات، تولید و توزیع اطلاعات متنوع، ظهور شبکهها، پایگاههای اطلاعاتی و چندرسانهایها، و نیاز بیشتر انسان به اطلاعات، مفهوم سواد تغییر یافته است. مفهوم سواد در جامعه اطلاعاتی امروز که در معرض تغییرات فناوری و همچنین منابع اطلاعاتی بیشمار قرار دارد، با مفاهیم دیگری چون سواد کتابخانهای، سواد رایانهای، سواد شبکهای، سواد رسانهای، و سواد اطلاعاتی پیوند یافته است. زندگی در جامعه اطلاعاتی به سواد اطلاعاتی، یعنی مجموعهای از تواناییها و مهارتها برای جستوجو، ارزیابی، و استفاده مؤثر از اطلاعات نیاز دارد. در این مقاله درباره مفاهیم سواد در گذشته و در عصر ارتباطات و فناوری بحث، و مفاهیم مختلف سواد تعریف و بررسی میشود.
Literacy,Library literacy,computer literacy,Network literacy,Media/ Information literacy
https://nastinfo.nlai.ir/article_554.html
https://nastinfo.nlai.ir/article_554_53a20ee9bbf1f85e5876cc23139850aa.pdf
National Library and Archives of Islamic Republic of Iran
Librarianship and Information Organization Studies
2783-4646
17
1
2006
05
22
Information-Seeking Process (ISP) and its models
123
142
FA
H.
Keshavarz
کارشناس ارشد کتابداری و اطلاعرسانی سازمان انرژی اتمی ایران
hkeshavarz@ut.ac.ir
نوشتار حاضر به معرفی فرایند جستوجوی اطلاعات و مدلهای مربوط به آن میپردازد. جستوجوی اطلاعات، فرایندی تعریف شده است که از مراحل و گامهایی تشکیل شده و هر جوینده مجبور است به توالی یا تناوب از آنها گذر کند. با داشتن رویکردی فرایندی به جستوجوی اطلاعات، علاوه بر درک رفتار جستوجوگران و مشکلات آنها میتوان با دقت بیشتری به گردآوری منابع و پس از آن طراحی و پیادهسازی سامانههای مناسب اطلاعاتی پرداخت. در این نوشتار مهمترین مدلهای فرایند اطلاعجویی ارائه شده است.
Information seeking,Information-Seeking Process (ISP),Models
https://nastinfo.nlai.ir/article_555.html
https://nastinfo.nlai.ir/article_555_48fbd6f44beb2147c0ab68bf18c7c64b.pdf
National Library and Archives of Islamic Republic of Iran
Librarianship and Information Organization Studies
2783-4646
17
1
2006
05
22
Necessity for revision of library and information sciences educational programs, regarding new skills needed by librarians and information scientists
143
162
FA
Z.
Tahavori
0000-0002-0247-6614
کارشناس ارشد علوم کتابداری و اطلاعرسانی
nastinfo.nlai@gmail.com
مهمترین سرمایه هر سازمان، نیروی انسانی شاغل در آن است، بنابراین سرمایهگذاری در مورد این نیرو و تربیت آن امری ضروری است. با توجه به تغییر و تحولهایی که در جامعه صورت میگیرد، پرورش نیروی انسانی سازمانها نیز باید در سایه برنامههای آموزشی صحیح و متناسب با این تغییر و تحولها صورت گیرد. کتابداران و اطلاعرسانان، بهعنوان نیروهای انسانی شاغل در کتابخانهها و مراکز اطلاعرسانی، از این امر مستثنا نیستند و با توجه به تحولهای فناورانه در محیط کارشان نیاز به فراگیری دانش و مهارتهای جدید دارند. بنابراین، برنامههای آموزش کتابداری و اطلاعرسانی باید در جهت فراهمآوری این نیازهای مهارتی برای کتابداران و اطلاعرسانان حرکت کند.
Library and information sciences educational programs,Influence of information technology,Librarians' needed skills,Revision
https://nastinfo.nlai.ir/article_556.html
https://nastinfo.nlai.ir/article_556_8e6014fb396afd17b560e0cd9727400f.pdf
National Library and Archives of Islamic Republic of Iran
Librarianship and Information Organization Studies
2783-4646
17
1
2006
05
22
Scientific and research sources and services needed by universities for realization of lifelong learning
163
184
FA
S.
Karimi
دانشجوی دکترای برنامهریزی درسی دانشگاه اصفهان
A.R.
Nasr Isfahani
دانشیار گروه علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه اصفهان
K.
Boghratian
استادیار گروه علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه اصفهان
هدف این پژوهش ارائه پاسخی مناسب برای این سؤالهاست: چه نوع خدمات علمی – پژوهشی باید به دانشجویان ارائه داد تا هدف پرورش یادگیرنده مادامالعمر تحقق یابد؟ مراکز ارائهدهنده این خدمات چه وظایفی برعهده خواهند داشت؟ و برای تجهیز دانشجویان به دانش، نگرشها، و مهارتهای لازم برای تداوم یادگیری، از چه منابع و ابزارهایی باید استفاه کرد؟ در پژوهش کیفی حاضر، دیدگاههای 21 نفر از اعضای هیئت علمی دانشگاهها و مؤسسات پژوهشی وابسته به آموزش عالی در دو شهر تهران و اصفهان مورد بررسی قرار گرفته است. این افراد با روش نمونهگیری هدفمند انتخاب شده و دیدگاههای آنها از طریق مصاحبه نیمهساختاریافته جمعآوری و با استفاده از روش مقولهبندی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتهاند. براساس یافتههای این پژوهش، کتابخانه، مرکز اطلاعرسانی، مرکز آموزش مهارتهای مطالعه و یادگیری، و مرکز مشاوره پشتیبان برنامه درسی خدمات خود را با رویکرد یادگیری مادامالعمر ارائه میدهند. این مراکز از یکسو باید برای تجهیز دانشجویان به سواد اطلاعاتی فعالیت کنند و از سوی دیگر، اعضای هیئت علمی را یاری دهند تا با روشهای تدریس و ارزیابی مؤثر آشنا شوند و فرصتهای یادگیری مؤثرتری را تدارک ببینند. لازم است ارائه خدماتی مانند تشکیل انجمنهای علمی و حرفهای و برگزاری همایش با مشارکت دانشجویان مورد توجه قرار گیرد. بهکارگیری ابزارها و منابع در تدریس و آشنا کردن دانشجویان با طرز کار با آنها برای کمک به تداوم یادگیری آنان ضرورتی اجتنابناپذیر است. مجموعه متنوعی از ابزارهای سنتی و فناوریهای جدید، بهویژه رایانه، را میتوان و باید برای این منظور بهکار گرفت. استاد در این حیطه نقش مدیریت منابع را برعهده دارد.
Sources and tools,curriculum,Scientific and research services,University,life-long learner,life-long learning
https://nastinfo.nlai.ir/article_557.html
https://nastinfo.nlai.ir/article_557_5839c9ed46d54a103d64cc559a978e71.pdf
National Library and Archives of Islamic Republic of Iran
Librarianship and Information Organization Studies
2783-4646
17
1
2006
05
22
Educational needs of library and information sciences faculty members in relation with information and communication technologies (ICT)
185
214
FA
K.
Kousha
دانشجوی دکترای علوم کتابداری و اطلاعرسانی دانشگاه تهران
kkoosha@ut.ac.ir
این مقاله، نتیجه پژوهشی پیمایشی را در خصوص نیازسنجی آموزشی اعضای هیئت علمی 6 گروه کتابداری و اطلاعرسانی دارای مقاطع تحصیلی کارشناسی و کارشناسی ارشد یا بالاتر، درباره شرکت در دورههای مقدماتی و تخصصی فناوریهای اطلاعاتی و ارتباطی مورد بحث و تجزیه و تحلیل قرار میدهد. براساس نظرات و نیازهای آموزشی استادان کتابداری، 6 طرح درس برای دورههای آموزشی ضمن خدمت تهیه و پیشنهاد شده است. نتیجه تحقیق نشان میدهد که بهطور کلی اکثر اعضای هیئت علمی مورد مطالعه (90 درصد)، شرکت در دورههای پیشنهادی فناوریهای اطلاعاتی و ارتباطی را در فرایند آموزش و تحقیق خود بسیار مؤثر و مفید میدانند. این نیازسنجی میزان تأثیرگذاری شرکت در دورههای تخصصی پیشنهادی را شامل جستوجو در اینترنت (90 درصد)، جستوجو در پایگاههای اطلاعاتی علمی و تخصصی (94 درصد)، ارزیابی و استناد به منابع اطلاعاتی الکترونیکی (76 درصد)، طراحی یک سایت شخصی (84 درصد)، نشر اینترنتی: آشنایی با منابع مرجع، و مجلات و کتابهای الکترونیکی (83 درصد) بر فرایند آموزش و تحقیق اعضای هیئت علمی زیاد ارزیابی کرده است. این بررسی همچنین نشان میدهد که علاوه بر دورههای آموزشی تخصصی، 70 درصد از اعضای هیئت علمی کتابداری به شرکت در دورههای عمومی فناوریهای اطلاعاتی و ارتباطی (شامل سیستم عامل ویندوز، اینترنت، واژهپرداز Word، و برنامه ارائه مطالب Power Point) نیاز دارند.
Need measurement,Education,Professors,Library and Information Sciences,information and communication technology
https://nastinfo.nlai.ir/article_558.html
https://nastinfo.nlai.ir/article_558_ff4c19769e7d94d0fcca21fc91f1ee85.pdf
National Library and Archives of Islamic Republic of Iran
Librarianship and Information Organization Studies
2783-4646
17
1
2006
05
22
Need measurement concerning information resources of public libraries
215
238
FA
B.
Sattari
کارشناس ارشد روانشناسی سازمان بهزیستی استان اردبیل
M.
Javaheri
کارشناس کتابداری و اطلاعرسانی کتابخانه عمومی شیخ صفیالدین اردبیلی
پژوهش حاضر بهمنظور نیازسنجی منابع اطلاعاتی کتابخانههای عمومی استان اردبیل براساس متغیرهای شهر، شغل، مدرک تحصیلی، جنسیت، و سن انجام گرفته است. جامعه آماری شامل کلیه افراد دارای کارت عضویت کتابخانههای عمومی استان اردبیل در سال 1382 با برآورد تقریبی 9421 نفر (9421N=) است. حجم نمونه بهشیوه نمونهبرداری تصادفی طبقهای و با استفاده از روش کوکران 370 نفر (370N=) تعیین شد. پژوهش به روش پیمایشی مقطعی انجام شده است. برای توصیف دادهها از شاخصهایی از قبیل فراوانی و درصد نیاز به مواد دیداری و شنیداری، فراوانی و درصد نیاز به بانکهای اطلاعاتی و اینترنت، فراوانی و درصد مهمترین منبع کسب اطلاعات، فراوانی و درصد دلایل مراجعه به کتابخانههای عمومی، اولویتبندی منابع اطلاعاتی مورد نیاز استفادهکنندگان؛ و برای تحلیل و استدلال از آزمونهای کای اسکوئر (X<sup>2</sup>)، کروسکال والیس، و Uمان ویتنی استفاده شده است. نتایج پژوهش نشان داد 84 درصد از کل مراجعان، جهت کسب اطلاعات، به مواد دیداری و شنیداری و 2/83 درصد به بانکهای اطلاعاتی و اینترنت نیاز دارند. مهمترین منبع کسب اطلاعات مراجعان استانی کتاب بوده است. بیشترین فراوانی دلایل مراجعه به کتابخانههای عمومی رفع نیازهای تحقیقاتی و انجام پروژههای درسی بوده است. مهمترین اولویتهای موضوعی مراجعان نیز بهترتیب عبارتند از: علوم و تکنولوژی، هنرها، ادبیات، علوم اجتماعی، روانشناسی و فلسفه، کلیات، جغرافیا و تاریخ، دین و مذهب، و زبانها.
Ardabil Province,Public libraries,Getting satisfaction from,Library resources
https://nastinfo.nlai.ir/article_559.html
https://nastinfo.nlai.ir/article_559_53380e5ba71ed25a2faa888bd26614cf.pdf
National Library and Archives of Islamic Republic of Iran
Librarianship and Information Organization Studies
2783-4646
17
1
2006
05
22
The role of copyists and papermakers in development of libraries
239
248
FA
H.
Salim-Gandomi
عضو هیئت علمی سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران
رشد فرهنگ و تمدن انسانی بیانگر توجه و علاقه انسان به کتاب و کتابت است. قبل از اختراع چاپ، صنعت کتابنویسی یا وراقت از مهمترین حرفهها بود. بیشتر افرادی که به این حرفه رو میآوردند یا خود از دانشمندان و بزرگان روزگار خویش بوده و یا در خدمت دانشمندان بودهاند. وراقان نقش بسیار زیادی در رشد و توسعه کتابخانهها داشتهاند. مغازهها و دکههای وراقان، محفل مباحثات علمی دانشمندان بود، گفتگوهای علمی در این دکهها رواج فراوان داشت و معمولا نتیجه این گفتوگوها، نقد و حاشیه و ترجمه یا شرح کتابهای موجود، و یا تولید کتابی جدید بوده است. ریشهیابی واژه وراقت، نقش وراقان در توسعه کتابخانهها، خدمات وراقان به دانشمندان، مجالس علمی در مغازههای وراقان، و تهیه سیاههای از وراقان دانشمند تلاشی است که در این نوشتار به آن پرداخته شده است.
Copying a text,copyists,libraries development,scholar copyists,copyists' shops
https://nastinfo.nlai.ir/article_560.html
https://nastinfo.nlai.ir/article_560_06ea2437033eab143a8a8613d1d1f75c.pdf
National Library and Archives of Islamic Republic of Iran
Librarianship and Information Organization Studies
2783-4646
17
1
2006
05
22
Special populations in the library "No one wants to see them": meeting the reference needs of the deinstitutionalized
249
260
FA
By: Fay
Zipkowitz
Translated by: F.
Rafiee Moghaddam
کارشناس ارشد کتابداری و اطلاعرسانی و عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال
با روند رو به رشد اشخاصی که بهعلت ناتواناییهای جسمی، روحی، و عاطفی در بیمارستانها بستری میشوند و توسعه جوامع برمبنای اسکان و ارائه خدمات اجتماعی به این افراد، کتابخانهها به شکل بالقوه با کاربران جدید با نیازهای خاص مواجه شدهاند. این در حالی است که بسیاری از کتابخانهها و کارکنانشان برای خدمترسانی به این گروه آمادگی لازم را ندارند. این مقاله، با توصیف خصوصیات این گروه خاص برخی نیازهای اطلاعاتی آنها را بررسی کرده و برای رسیدن به جامعهای که نیاز این افراد را برآورده سازد مطرح میکند. این موارد که در پروژهای دولتی در زودآیند مطرح و اجرا شدهاند، و این مقاله شرح اقداماتی است برای رسیدن به جامعهای که ساکنان آن به کتابخانههای عمومی دسترسی دارند.
Disabled persons,information needs,Services,Hospital libraries,Mobile libraries
https://nastinfo.nlai.ir/article_561.html
https://nastinfo.nlai.ir/article_561_6bf27fa74b22225efc562691ec897b03.pdf
National Library and Archives of Islamic Republic of Iran
Librarianship and Information Organization Studies
2783-4646
17
1
2006
05
22
Content analysis of Iranian academic and research web-sites
261
276
FA
By: A.H.
Farajpahlou
Translated by: A.
Moradmand
کارشناس ارشد کتابداری و اطلاعرسانی دانشگاه شهید چمران اهواز
تعداد وبسایتهای دانشگاهی و تحقیقاتی ایران در حال افزایش است در حالی که، پیوندهای معنایی یا شناختی و ارتباطات بین آنها بهندرت مورد مداقه و ارزیابی قرار گرفته است. برای کشف روابط معنایی که بهطور طبیعی در سایتهای مشابه از نظر ماهیتی و عملکردی وجود دارد، لازم است نخست محتوا و صفحات آنها تحلیل شود. هدف این پژوه، تحلیل محتوایی وبسایتهایی است که تاکنون توسط 34 دانشگاه ایرانی ایجاد شده است. نتایج بررسی حاضر آشکار ساخت که بیشتر صفحات وب دانشگاههای ایران با نمایه ارزیابی وب و انتظارات کاربران مطابقت دارند، اما بعضی این گونه نیستند.
Academic websites,Research websites,Iran,Content Analysis
https://nastinfo.nlai.ir/article_562.html
https://nastinfo.nlai.ir/article_562_333ef60a66d869abb1151afcd472fc7b.pdf
National Library and Archives of Islamic Republic of Iran
Librarianship and Information Organization Studies
2783-4646
17
1
2006
05
22
Information literacy in an information society
277
282
FA
By: Ch.
S. Doyle
Translated by: F.
Khoshtarashe Passandiedeh
کارشناس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران
در قرن حاضر، بیشترین تلاش جامعه پرداختن به دانش و تخصص فنی لازم برای یافتن، بهکارگیری، و ارزیابی اطلاعات است. ما در جامعهای غنی از اطلاعات زندگی میکنیم که میزان اطلاعات و آگاهی مردم در آن هر سال بیشتر میشود. در این مقاله مفهوم سواد اطلاعاتی و ویژگیهای فرد باسواد اطلاعاتی بیان میشود، سپس چگونگی شکلگیری و تکامل این مفهوم و ارتباط آن با کتابخانههای آموزشگاهی بررسی میشود. اهمیت جای گرفتن این مفهوم در دل فعالیتهای علمی و آموزشی با ذکر موارد تأثیرگذار و تأثیر فناوری اطلاعات؛ و همچنین گنجاندن مفهوم سواد اطلاعاتی در استانداردهای برنامههای آموزشی در ایالات متحده دیگر قسمتهای مقاله را تشکیل میدهد.
Infromation literacy,Teaching information literacy,information society
https://nastinfo.nlai.ir/article_563.html
https://nastinfo.nlai.ir/article_563_7316409c95094d976ed961310208e62a.pdf
National Library and Archives of Islamic Republic of Iran
Librarianship and Information Organization Studies
2783-4646
17
1
2006
05
22
The golden age of libraries
283
292
FA
By: S.
Bennett
Translated by: M.R.
Soleimani
عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد مرند
این مقاله درباره چالشهایی بحث میکند که کتابداران با ظهور فناوری رایانه با آنها مواجه شدهاند. عمدهترین این چالشها عبارتند از: دسترسی همگانی به منابع دیجیتالی، نگهداری و حفاظت از مواد دیجیتالی، و در نهایت ایجاد نظامهای اطلاعاتی ارزان قیمت.
Librarians,Digital libraries,preservation of digital materials,economics,information storage and retrieval systems
https://nastinfo.nlai.ir/article_564.html
https://nastinfo.nlai.ir/article_564_98346a72b4aca7d802d49779a8e99dfd.pdf
National Library and Archives of Islamic Republic of Iran
Librarianship and Information Organization Studies
2783-4646
17
1
2006
05
22
Library and information science journals: an editor survey
293
312
FA
By: Ch. Schloegl,
W. Petschnig
Translated by: R.
Marefat
دانشجوی دکترای علوم کتابداری و اطلاعرسانی واحد علوم و تحقیقات
I.
Habibi
کارشناس کتابداری و اطلاعرسانی
این مقاله به بررسی ]نحوه[ ویراستاری 48 نشریه کتابداری و اطلاعرسانی آلمانیزبان و بینالمللی میپردازد. دادهها از (سر)ویراستاران نشریههای کتابداری و اطلاعرسانی در بهار 2003 و بهوسیله پرسشنامههای معتبر گردآوری شد. نتایج این مطالعه نشان میدهد که عرضه نشریههای کتابداری و اطلاعرسانی مانند سایر نشریهها در ده سال گذشته بسیار پویا بوده است. نقش فعالان ]در این زمینه[ بارزتر از نقش نویسندگان و حتی خوانندگان است. بیشتر خوانندگان در بخش عمومی کار میکنند و غالباً کتابدار یا محقق هستند. جالب اینکه علمی، مرزهای زبانی را به آسانی درهم نمیریزد. بهعلاوه، رعایت استانداردهای علمی (نوع خطمشی داوری، گستره فهرست مآخذ، و مانند آن) در نشریههای انگلیسیزبان در مقایسه با نشریههای آلمانیزبان، بسیار چشمگیرتر است.
editor survey,journal study,journal profiles,library and information science (LIS)
https://nastinfo.nlai.ir/article_565.html
https://nastinfo.nlai.ir/article_565_9b3e60e031a274b230082b3fb575ecca.pdf
National Library and Archives of Islamic Republic of Iran
Librarianship and Information Organization Studies
2783-4646
17
1
2006
05
22
University library building movement in Iran with special reference to architectural aspects
23
47
FA
H.
Sharif Moghaddam
Head of the Department of Librarianship & Information Sciences Payam Noor University, I.R. of Iran
sh_mogadam@pnu.ac.ir
library buildings,university library buildings,Academic library buildings,library architecture,Iran library buildings,Iran
https://nastinfo.nlai.ir/article_566.html
https://nastinfo.nlai.ir/article_566_3e15d922b2b2724c03887325fb365f6b.pdf