National Library and Archives of Islamic Republic of Iran
Librarianship and Information Organization Studies
2783-4646
19
2
2008
08
22
Editorial Note
9
10
FA
Gh.
Amirkhani
عضو هیأت علمی سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران
https://nastinfo.nlai.ir/article_2188.html
https://nastinfo.nlai.ir/article_2188_59db051163e5e489a310208e16975d3d.pdf
National Library and Archives of Islamic Republic of Iran
Librarianship and Information Organization Studies
2783-4646
19
2
2008
08
22
Assessing the information needs of academic staff at Lorestan University
13
30
FA
A.
Bazvand
کارشناس ارشد کتابداری و اطلاعرسانی کتابخانه مرکزی و مرکز اسناد دانشگاه لرستان
A.
Sha'bani
0000-0003-0466-6240
دانشیار گروه کتابداری و اطلاعرسانی دانشگاه اصفهان
shabania@edu.ui.ac.ir
این پژوهش، به ارزیابی نیازهای اطلاعاتی اعضای هیئت علمی دانشگاه لرستان میپردازد. روش تحقیق، پیمایشی توصیفی است و دادهها، از طریق پرسشنامه گردآوری شده است. از مجموع پرسشنامههای توزیعشده در بین 119 نفر از استادان در سه دانشکده علوم انسانی، کشاورزی، و علوم پایه، تعداد 87 پرسشنامه معادل 10/73 درصد جمعآوری گردید. یافتههای پژوهش، نشان میدهد کتاب، مهمترین منبع اطلاعاتی اعضای هیئت علمی است. اولین انگیزه و هدف اعضای هیئت علمی از جستجوی اطلاعات، انجام فعالیتهای پژوهشی ذکر شده است. از مهمترین مجراهای کسب اطلاعات برای گروههای علوم انسانی و علوم پایه، کتاب و برای گروه کشاورزی، اینترنت شناخته شده است. 81/67 درصد از جامعه پژوهش، شکل ارائه اطلاعات را بهصورت چاپی انتخاب کردهاند. فقط 44/3 درصد از جامعه پژوهش، منابع و مراکز اطلاعاتی موجود در دانشگاه لرستان را پاسخگوی نیازهای خود دانستهاند. غنی نبودن مجموعه کتابخانه، مهمترین علت کمبود ذکر شده است.
information needs,academic staff,Lorestan University,information channels
https://nastinfo.nlai.ir/article_353.html
https://nastinfo.nlai.ir/article_353_64c35368a71ee3440ea81f8811b42986.pdf
National Library and Archives of Islamic Republic of Iran
Librarianship and Information Organization Studies
2783-4646
19
2
2008
08
22
Algorithm for Retrieval and Ranking of information in Goolge search engine
31
40
FA
S.
Ebrahimi
دانشجوی دکتری کتابداری و اطلاعرسانی دانشگاه شهید چمران اهواز
ebrahimy_saedeh@yahoo.com
هدف اساسی این مقاله، تبیین نحوه عمل موتور جستجوی گوگل در رتبهبندی اطلاعات بازیابی شده است و بدین منظور، الگوریتم (خوارزمی) موتور جستجوی گوگل را در بازیابی و رتبهبندی اطلاعات بررسی میکند. در بخش اول – که <span style="font-family: Calibri;">text matching</span> نامیده میشود – شیوه یافتن اطلاعات مرتبط با واژههای واردشده در جعبه جستجو، بهطور خلاصه بیان میگردد و در بخش دوم – که بخش اصلی مقاله است و <span style="font-family: Calibri;">PageRank</span> نام دارد – شیوه رتبهبندی نتایج مرتبط بازیابی میشود و بهتفصیل مورد بررسی قرار میگیرد. در ادامه، الگوی موجسوار تصادفی، بهعنوان تأییدی بر الگوریتم (خوارزمی) رتبهبندی گوگل تشریح میگردد. این مقاله در پایان، روش مشخص کردن رتبه صفحات وب را از طریق نوار ابزار گوگل توصیف میکند.
google search engine,algorithm,page rank information ranking,link,the random surfer model
https://nastinfo.nlai.ir/article_354.html
https://nastinfo.nlai.ir/article_354_f3997c8079c87072210bd1e6266c0a9a.pdf
National Library and Archives of Islamic Republic of Iran
Librarianship and Information Organization Studies
2783-4646
19
2
2008
08
22
Marketing information goods and services in libraries and information centers
41
52
FA
H.
Ashrafi Rizi
دکتری کتابداری و اطلاعرسانی و عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی شهرکرد
hassanashrafi81@yahoo.com
Z.
Kazempour
کارشناس ارشد کتابداری و اطلاعرسانی و عضو هیئت علمی دانشگاه پیام نور شهرضا
zahra_kazempour2004@yahoo.com
در روشهای نوین مدیریت، بازاریابی، یکی از اساسیترین ارکان برنامههای بازرگانی سازمانها محسوب میشود. همچنین، تفاوت سازمانها را در رسیدن به اهداف خود؛ باید در چگونگی بازاریابی آنها جستجو کرد. با جستجو در دلایل انجام بازاریابی، میتوان به کسب سود یا دریافت بودجه بیشتر اشاره کرد؛ اما این تنها دلیل استفاده از بازیابی نیست. شاید بتوان گفت مهمترین دلیل انجام بازاریابی، افزایش رضایت مشتریان است که خود به افزایش تمایل به استفاده و پرداخت پول برای خدمات دریافتی خواهد انجامید. امروزه بازاریابی در کتابخانهها بهدلیل رشد فنآوری اطلاعات و ارتباطات؛ تغییر در وضعیت بودجه کتابخانهها، رشد سریع دانش و استفاده از آن؛ و تنوع کاربران با نیازهای متفاوت؛ بهعنوان عاملی مهم تلقی میشود و مسئولیت کتابداران را برای پرداختن به آن بیشتر کرده است؛ زیرا بازاریابی ابزاری برای بهبود رضایت کاربر و ارتقای استفاده از خدمات کتابخانه میشود. بر این اساس؛ با افزایش رقابت در جهان اطلاعاتی، بازاریابی عاملی مهم برای ادامه حیات کتابخانهها خواهد بود. در این مقاله به بررسی بازاریابی اطلاعات، فعالیتهای بازاریابی، اصول مدیریت بازاریابی، فنون بازاریابی، ایجاد بازار و مهارتهای حرفهای برای بازاریابی میپردازیم. در پایان، توصیههایی برای بازاریابی در کتابخانههای ایران ارائه میشود.
https://nastinfo.nlai.ir/article_355.html
https://nastinfo.nlai.ir/article_355_dc90c32dc039ce5ae5edb20de0d28f46.pdf
National Library and Archives of Islamic Republic of Iran
Librarianship and Information Organization Studies
2783-4646
19
2
2008
08
22
Subject domain of articles in the Encyclopedia of Library and Information Science
53
60
FA
S.
Nowzari
0000-0001-6415-1957
عضو هیئت علمی سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران
nozari.sudabeh@gmail.com
دایرهالمعارف کتابداری و اطلاعرسانی (داکا)، اثری دوجلدی است که با تلاش جمعی از پژوهشگران، در سازمان اسناد و کتابخانه ملی، در 1381 (ج اول) و 1385 (ج دوم) منتشر شده است. پژوهش حاضر، با بررسی این اثر، سعی در تشخیص گرایش موضعی مقالات آن دارد تا هم در شناساندنش به جامعه علاقهمند قدمی برداشته باشد و هم دادههایی را برای انجام ویرایش جدید آن فراهم آورد. نتایج این پژوهش، حاکی از آن است که حوزه مصداقها، تعداد مقالههای بیشتری به خود اختصاص داده است. همچنین، به مفاهیم مطرح در دو دوره کتابداری کهن و دوره فنآوری اطلاعات نسبت به دوره کتابداری نوین، بسیار کمتر پرداخته شده است.
encyclopedia of library and information science,reference source
https://nastinfo.nlai.ir/article_356.html
https://nastinfo.nlai.ir/article_356_7f867099ea7f8d2d1dca0ad7979cc393.pdf
National Library and Archives of Islamic Republic of Iran
Librarianship and Information Organization Studies
2783-4646
19
2
2008
08
22
An assessment of satisfaction of the faculty of Shiraz University with online databases
61
76
FA
Z.
Hayati
استادیار دانشگاه شیراز
zouhayr2006@yahoo.com
M.
Hassan Shahi
دستیار علمی گروه کتابداری و اطلاعرسانی دانشگاه پیام نور مرکز خوانسار
در این پژوهش، به بررسی رضایت اعضای هیئت علمی دانشگاه شیراز از چهار پایگاه اطلاعاتی الزویر، ساینس دایرکت، ابسکو و پروکووئست، همچنین رضایت آنها از نحوه دستیابی به پایگاههای نامبرده پرداخته شده است. روش پژوهش، پیمایشی و ابزار گردآوری دادهها، پرسشنامه است. نتایج نشان داد که میزان رضایت از پایگاههای مورد مطالعه، بهترتیب به پایگاههای الزویر، ساینس دایرکت، ابسکو و پروکوئست و میزان رضایت از نحوه دسترسی به پایگاههای مورد مطالعه، بهترتیب به پایگاههای ساینس دایرکت، الزویر، ابسکو و پروکوئست اختصاص یافته است. مهمترین دلیل رضایت پاسخگویان، جدید بودن مقالات و مجلات موجود است. مهمترین عامل در دسترسی آسان به اطلاعات از طریق پایگاههای مورد بررسی، نبود امکان برقراری ارتباط، بهدلیل شلوغ بودن خطوط ارتباطی است.
Databases,Satisfaction,Information services,User satisfaction
https://nastinfo.nlai.ir/article_357.html
https://nastinfo.nlai.ir/article_357_f6be0f278e5468e4c9d556d7a7f33233.pdf
National Library and Archives of Islamic Republic of Iran
Librarianship and Information Organization Studies
2783-4646
19
2
2008
08
22
Application of Strategic Management in Libraries
77
94
FA
F.
Doroodi
دکتری کتابداری و اطلاعرسانی سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران
f-doroudi@nlai.ir
مدیریت راهبردی، فعالیت گسترده سازمانی است که شامل ایجاد و اجرای راهبرد میشود. این شیوه مدیریت، خواستار توانایی برای هدایت سازمان بهعنوان یک کلیت، از طریق تغییرات راهبردی در شرایط پیچیده و تردیدآمیز است. در کتابخانه، وظیفه اجرای مدیریت نظاممند فراگیر، برنامهریزی برای سازمان آن است؛ این فرایند شامل فعالیتهایی است که دربرگیرنده ایجاد، اجرا؛ و ارزیابی برنامه راهبردی میشود. مدیریت راهبردی، فعالیت پردازشی تعیین اهداف سازمانی، توسعه خطمشی و برنامهها برای دستیابی به این هدفهاست؛ و تخصیص دادن منابع، بهگونهای که سبب اجرای برنامه شود. مدیریت راهبردی، فعالیت پردازش مدیریتی جامع و در حال پیشرفت است که هدایت قاعدهمند و اجرای راهبردهای مؤثر را پوشش میدهد. راهبرد فنآوری اطلاعات، نمونهای از کاربرد مدیریت راهبرد کتابخانهای است.
Strategic Management,Strategic Planning,Library management
https://nastinfo.nlai.ir/article_358.html
https://nastinfo.nlai.ir/article_358_bb299bf0e660436e1ec2cdf7a306ec8d.pdf
National Library and Archives of Islamic Republic of Iran
Librarianship and Information Organization Studies
2783-4646
19
2
2008
08
22
The nesessity and importance of mission statement in the website of academic libraries: comparative study of the website of Iranian academic libraries with ARL academic libraries
95
106
FA
N.
Vara'
کارشناس ارشد مرکز منطقهای اطلاعرسانی علوم و فناوری شیراز
A.A.
Khasse
عضو هیئت علمی دانشگاه پیام نور واحد صومعهسرا
khasseh@gmail.com
بیانیههای رسالت، یکی از رایجترین ابزارهای مدیریتی در کتابخانهها بهشمار میروند. این ابزار، بیانکننده اهداف و چشماندازهای کتابخانه هستند و در نتیجه، تأثیری مستقیم بر محتوای وبگاههای کتابخانهای میگذارند. این مقاله، به جنبههای مختلف بیانیههای رسالت در وبگاههای کتابخانههای دانشگاهی میپردازد و نحوه اشاعه آن را از طریق وبگاه کتابخانه، به بازدیدکنندگان نشان میدهد. یافتهها، نشان داد که 52 درصد از کتابخانههای دانشگاهی، فاقد بیانیه رسالت در وبگاه کتابخانهای خود هستند و 93 درصد نیز مکان مناسب سراصفحه خود برای انتقال بیانیه رسالتشان به بازدیدکنندگان وبگاه انتخاب نکردهاند. در پایان، نتایج این پژوهش، در مقایسه با یافتههای تازهترین بررسی انجام شده در وبگاه کتابخانههای دانشگاهی عضو ARL، بررسی شده است.
Academic libraries,Websites,policy,mission statement
https://nastinfo.nlai.ir/article_359.html
https://nastinfo.nlai.ir/article_359_7626dce6cdabbd299a0cb4c3f41a93a1.pdf
National Library and Archives of Islamic Republic of Iran
Librarianship and Information Organization Studies
2783-4646
19
2
2008
08
22
Knowledge Management and Information Literacy and their interactions in business environment
107
126
FA
M.
Shaghaghi
کارشناس ارشد کتابداری و اطلاعرسانی اداره کل پژوهش و برنامهریزی نهاد کتابخانههای عمومی کشور
mhd.shaghaghi@gmail.com
هدف این مقاله، در وهله اول و بهعنوان پیشنیاز، تلاش برای شفاف کردن مرز میان اطلاعات و دانش و به تبع آن، مدیریت اطلاعات و مدیریت دانش است؛ آنگاه کوشش برای تبیین رابطه متقابل میان سواد اطلاعاتی و مدیریت دانش، بهمنظور بهبود بخشیدن به استفاده از ابزارهای مدیریت دانش در بهرهمندی از تمام داراییهای فکری سازمان است.
knowledge management,organizaional learning,Information literacy,business,organization management
https://nastinfo.nlai.ir/article_360.html
https://nastinfo.nlai.ir/article_360_bafee538e86571b043311b090879b352.pdf
National Library and Archives of Islamic Republic of Iran
Librarianship and Information Organization Studies
2783-4646
19
2
2008
08
22
Effective management of access points in library catalogs: review of theoretical bases and conceptual paradigms
127
156
FA
Sh.
Arastoopour
دانشجوی دکتری کتابداری و اطلاعرسانی دانشگاه فردوسی مشهد
arastoopoor@gmail.com
نقاط دسترسی، از جمله عناصر مهم اطلاعاتی در پیشینههای کتابشناختی بهشمار میآیند. بسیاری از مشکلات کنونی فهرستهای پیوسته، ناشی از ضعف مدیریتی آنها در استفاده از کارکردها و قابلیتهای پیشینههای کتابشناختی است. در فهرست دستی، ساختار و سطوح طراحی داخلی و خارجی – آنچه کاربر میبیند – مشابه یکدیگر است. زیرا پیشینههای کتابشناختی بهصورت یک کل تدوین میشود و بهصورت یک کل در اختیار بهرهبردار قرار میگیرد. این، در حالی است که رویکرد تفکیک اطلاعات کتابشناختی به عناصر دادهای منفرد (فیلدها و فیلدهای فرعی)، به ایجاد تفاوت در شیوه نمایهسازی و ذخیرهسازی این عناصر و بروز مشکلاتی در مدیریت و نظارت مؤثر بر آنها میانجامد. مسائل مطرح در فهرستهای رایانهای، عموما در چهار گروه کلی میگنجد: مشکلات ذخیرهسازی، مشکلات ساختار فایل، مشکلات جستجو و مشکلات نمایش. بازیافت زیاد، کمربط و بدون نظم منطقی در نمایش و دسترسی، نشاندهنده نبود توجه جدی به این مشکلات است. مقاله حاضر با بررسی این مشکلات، ضمن اشاره به پیشرفتهای کنونی در جهت رفع این مشکلات و ارائه راهکارهای احتمالی، دورنمایی از آینده بهدست میدهد.
online public access catalogs,functions of bibliographic records,access points,problems,Information management
https://nastinfo.nlai.ir/article_361.html
https://nastinfo.nlai.ir/article_361_c4f752c65a33b9d460b567024dc4af90.pdf
National Library and Archives of Islamic Republic of Iran
Librarianship and Information Organization Studies
2783-4646
19
2
2008
08
22
Free articles on the Web and their usage: the case of Shiraz University academics
157
170
FA
Sh.
Rezaei
کارشناس ارشد کتابداری و اطلاعرسانی و مدرس دانشگاه پیام نور مرکز شیراز
A.
Jowkar
دانشیار دانشگاه شیراز
ajowkar@rose.shirazu.ac.ir
این تحقیق، درصدد است تا میزان شناخت و استفاده اعضای هیئت علمی دانشگاه شیراز را نسبت به مقالات موجود در شبکه وب مورد بررسی قرار دهد. تعیین دلایلی که آن دسته از استادان نمیتوانند از این منابع و مقالات استفاده کنند، از دیگر اهداف این تحقیق است. جهت انجام این پژوهش، از روش تحقیق پیمایشی استفاده شده است. ابزار گردآوری دادهها، پرسشنامه بوده و تجزیه و تحلیل دادهها، با روشهای آمار توصیفی و استنباطی و با استفاده از بسته نرمافزاری آماری علوم اجتماعی نسخه 5/11 (SPSS) انجام شده است. نتایج این تحقیق، مشخص کرد که اعضای هیئت علمی دانشگاه شیراز، از مقالات رایگان وب به میزان زیاد و خیلی زیاد استفاده میکنند. زیرا ماهیت ابرمتنی وب در کنار خاصیت زودبازده بودن اطلاعات در وب، امکان دسترسی به حجم وسیعی از اطلاعات متنوع را بهآسانی و با سرعت زیاد فراهم آورده است. علاوه بر این، رایگان بودن دسترسی به حجم زیادی از مقالات، این رویکرد را شدت میبخشد. همچنین، مشخص گردید که مهمترین دلایل عدم استفاده استادان از مقالات رایگان وب، رفع نیاز اطلاعاتی خود از طریق منابع چاپی و معتبر ندانستن اینگونه منابع است. در عین حال، اکثر استادانی که مقالات مذکور را استفاده نمیکنند، در صورت رفع موانع موجود، تمایل خود را به استفاده از این گونه منابع اعلام کردهاند.
Web,Internet,free articles,Shiraz University,academic staff
https://nastinfo.nlai.ir/article_362.html
https://nastinfo.nlai.ir/article_362_49918924dd5bd882cf7c777a489cac26.pdf
National Library and Archives of Islamic Republic of Iran
Librarianship and Information Organization Studies
2783-4646
19
2
2008
08
22
Comparison of search engines and meta-search engines in answering ready-reference questions
171
188
FA
R.
Alijani
عضو هیئت علمی دانشگاه پیام نور
alijanir@pnu.ac.ir
M.
Nikkar
عضو هیئت علمی دانشگاه پیام نور
L.
Dehghani
عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر
حجم اطلاعات موجود در اینترنت و رشد روزافزون آن، کار جستجوی بهینه را، هم برای کتابداران و هم برای کاربران مشکل کرده است. در میان ابزارهای جستجوی عام، موتورها و فراموتورهای جستجو، شناختهشدهتر هستند. این مقاله، بهمنظور جلوگیری از هدر رفتن وقت کتابداران و کاربران در یافتن منابع مورد نیاز و تشخیص توانمندی موتورها و فراموتورهای جستجو در پاسخدهی به سؤالات مرجع آنی، بر آن است تا با مقایسه و تشخیص تفاوتهای احتمالی بین موتورها و فراموتورهای مختلف، آنها را رتبهبندی کند و کارآمدترینشان را بهعنوان ابزار سودمند، به کاربران معرفی کند. برای این منظور، با انتخاب ده کلیدواژه و جستجوی آنها در پنج موتور جستجوی عمومی Google، Alta Vista، Alltheweb، Yahoo و MSN و پنج فراموتور جستجوی Mamma، Metacrawler، Vivisimo، DogPile و Surfwax، تواناییهایی آنها را مورد سنجش قرار داده است. تواناییهای مورد نظر، عبارت است از: دقت، ریزش کاذب و میزان پیوندهای مرده.
Search engines,meta-search engines,Evaluation,false drop,dead links,accuracy,Google,Alta Vista,Alltheweb,Yahoo,MSN,Metacrawler,Vivisimo,Dogpile,Surfwax
https://nastinfo.nlai.ir/article_363.html
https://nastinfo.nlai.ir/article_363_1dea9a9bf833a6e8ebe226cba1cebaa3.pdf
National Library and Archives of Islamic Republic of Iran
Librarianship and Information Organization Studies
2783-4646
19
2
2008
08
22
Open source software: a new opportunity for Iranian librarians
189
196
FA
Sh.
Habibi
عضو هیئت علمی گروه کتابداری و اطلاعرسانی پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تبریز
E.
Salmani Nodooshan
کارشناس ارشد کتابداری و اطلاعرسانی دانشگاه علوم پزشکی یزد
در سالهای اخیر، حرکتهای درخور توجهی در جهان برای طراحی و بهرهگیری از نرمافزارهای متن باز در حوزه کتابداری و اطلاعرسانی آغاز شده است و کتابخانههای زیادی، حتی در کشورهای پیشرفته، با توجه به مزیتها و قابلیتهای اینگونه نرمافزارها، از آنها استفاده میکنند. کتابداران، میتوانند با مشارکت در پروژههای متن باز، تغییرات لازم را برای انطباق آنها با نیازهای خود اعمال کنند. با نرمافزارهای کاربردی که هماکنون در حوزه کتابداری و اطلاعرسانی بهصورت متن باز و رایگان موجود است، کتابخانهها انتخاب جدیدی برای نصب و راهاندازی این نوع سامانهها، و کتابداران فرصتهای تازهای برای مشارکت و همکاری در پروژههای نرمافزارهای متن باز دارند.
Open source software,library software,Information services,Library
https://nastinfo.nlai.ir/article_364.html
https://nastinfo.nlai.ir/article_364_6bd23d42f91b46eca229998187cda7a1.pdf
National Library and Archives of Islamic Republic of Iran
Librarianship and Information Organization Studies
2783-4646
19
2
2008
08
22
The role of spirituality in the change of behaviour in the Internet-depended individuals
197
212
FA
V.
Zare Gavgani
دانشجوی دکتری کتابداری و اطلاعرسانی
M.
Rahbari Nezhad
کارشناس ارشد علوم ارتباطات و روابط عمومی
F.
Ranjbar Koocheksara'ee
روانپزشک و استادیار دانشگاه علوم پزشکی تبریز
امروزه، مزایای معنویت در سلامت روانی بهطور فزایندهای مورد توجه روانپزشکان قرار گرفته است. تحقیقات متعدد، اثرات مثبت روحی <span style="font-family: Times New Roman;">–</span> روانی مراقبه، نیایش، و دعا را در سازگاری اجتماعی نشان داده است. این در حالی است که بیماریهای روانپزشکی مهمترین و پرهزینهترین مراقبت بهداشتی در سراسر دنیا گزارش شده است (8: 168). این پژوهش، با توجه به اینکه گفتگوی رایانهای محیطی فراهم آورده است که افراد بهراحتی میتوانند همتایان خود را در تجربیاتشان سهیم کنند، انتقال معنویت را از طریق گفتگوی رایانهای و تأثیر آن را در تغییر رفتار افراد وابسته به اینترنت بررسی میکنند. منبع مورد استفاده در محتوای گفتگوی رایانهای شامل قرآن، نهجالبلاغه، و سخنان پراهاماناسا یوگاندا (بدون ذکر نام آثار)، به روش گفتگوی رایانهای متنی بوده است. مطالعه، به روش شبه تجربی در دو آزمون قبل و بعد از مداخله، انجام شد. جامعه مورد مطالعه، 28 نفر از میان 118 نفر کاربر اتاقهای گفتگوی عمومی یاهو، از ملیتها و مذاهب مختلف است که طبق معیارهای یانگ و پرسشنامه <span style="font-family: Times New Roman;">GVU</span>، وابستگی آنها به اینترنت مشخص شد. بعد از مداخله، تغییرات معناداری در رفتارهای اجتماعی و فردی افراد مورد مطالعه مشاهده شد؛ از جمله: مراجعه آنها به اتاقهای گفتگوی رایانهای عمومی کاهش <span style="font-family: Times New Roman;">(P<0/05)</span> و توجهشان به خانه و خانواده افزایش یافت، از گرایش آنها به اتاقهای گفتگوی اینترنت کاسته شد، <span style="font-family: Times New Roman;">(Pvalue<0/001)</span>. توجه آنها به امور اجتماعی و فردی مانند خواب، ورزش، مطالعه، و ارتباط با خدا افزایش یافت و نگرش آنها نسبت به اهمیت گفتگوی اینترنتی در جهت ارزشهای مثبت انسانی تغییر کرد. در مجموع، این بررسی نشان داد که گفتگوی رایانهای معنوی، روش خوبی در ارتقای بهداشت روانی است و میتوان آنر ا بهعنوان وسیله ارتقای سلامت روانی جامعه، بهدست افراد ذیصلاح و علاقهمند توسعه داد. تغییر در معیارهای وابستگی به اینترنت، در این بررسی پیشنهاد شده است.
spirituality,mental health,chat,internet-dependence
https://nastinfo.nlai.ir/article_365.html
https://nastinfo.nlai.ir/article_365_6f40f70898bc182750f0c33e1fd460a5.pdf
National Library and Archives of Islamic Republic of Iran
Librarianship and Information Organization Studies
2783-4646
19
2
2008
08
22
Webometrics: its similarities and dissimilarities with bibliometrics, informetrics and scientometrics
213
228
FA
F.
Soheili
0000-0003-2581-7052
عضو هیئت علمی دانشگاه پیام نور کرمانشاه
fsohieli@gmail.com
F.
Osareh
0000-0000-0000-0000
استاد کتابداری و اطلاعرسانی دانشگاه شهید چمران اهواز
osareh.far@gmail.com
کثرت تولید متون علمی، بهویژه پس از جنگ جهانی دوم، مسئله سنجش و اندازهگیری انتشارات علمی را با مشکل روبهرو کرد؛ بهطوری که ارزیابی انتشارات علمی از طریق داوری، اگر نگوییم غیرممکن شد، بهصورت مسئلهای دشوار نمود پیدا کرد. به همین جهت بهمنظور ارزیابی متون علمی، شامل مقایسه عملکرد علمی کشورها، دانشگاهها و مؤسسات آموزشی، دانشکدهها و گروههای آموزشی، از روشهای کمّی استفاده شد. از طرف دیگر، رشتههای علمی بهمنظور استحکام زیربنای نظری خود، از سنجش و اندازهگیری استفاده کردند و این امر، به ظهور رشتههای جدیدی نظیر روانسنجی، اقتصادسنجی، زیستسنجی و مانند آن انجامید. در کتابداری و اطلاعرسانی نیز با استفاده از سنجش و اندازهگیری، حوزههای جدیدی پا به عرصه وجود نهادند که عبارتند از: کتابسنجی، علمسنجی؛ اطلاعسنجی و وبسنجی. در این مقاله، سعی میشود وبسنجی، تعریف و مرور شود و تفاوتها و شباهتهای آن با حوزههای مشابه مشخص گردد. همچنین، به معرفی روشهای وبسنجی پرداخته شود.
webometrics,informetrics,web impact factor,visibility,Link Analysis,Ranking,Websites,similarities,dissimilarities
https://nastinfo.nlai.ir/article_366.html
https://nastinfo.nlai.ir/article_366_b898fde511290ffa4dac16a8f0886f43.pdf
National Library and Archives of Islamic Republic of Iran
Librarianship and Information Organization Studies
2783-4646
19
2
2008
08
22
Weeding in an electronic environment
229
238
FA
A.A.
Khasseh
عضو هیئت علمی دانشگاه پیام نور مرکز صومعهسرا
khasseh@gmail.com
N.
Karami
کارشناس ارشد کتابداری و اطلاعرسانی مرکز منطقهای اطلاعرسانی علوم و فنآوری
karaminus@gmail.com
وجین فرایندی برنامهریزی شده است که اهمیت بسزایی در فرایند مجموعهسازی دارد. این مقاله، با تأکید بر چندین معیار جدید برای وجین منابع الکترونیکی، ضرورت انجام وجین را در محیط جدید منابع الکترونیکی، مورد بررسی قرار میدهد. همچنین، ایدهها و راهحلهایی چند، از قبیل وجین وبگاههای کتابخانهای و نیز استفاده از سنجش الکترونیکی بهعنوان شاخصی برای شمول منابع الکترونیکی در برنامه ارزیابی و وجین، ارائه شده است.
ebook,electronic sources,weeding,weeding policy
https://nastinfo.nlai.ir/article_367.html
https://nastinfo.nlai.ir/article_367_7e9ffc25a85e71116419ffb9157f9ffe.pdf
National Library and Archives of Islamic Republic of Iran
Librarianship and Information Organization Studies
2783-4646
19
2
2008
08
22
Characteristics of Reference librarians in Shahid Chamran University and Jundishapour Medical University libraries and assessing the relationship between their job satisfaction and extrovertedness
239
254
FA
M.H.
Azimi
0000-0002-7786-0944
عضو هیئت علمی گروه کتابداری و اطلاعرسانی دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشکده شهید چمران اهواز
azimih@scu.ac.ir
Z.
Bigdeli
عضو هیئت علمی و دانشیار گروه کتابداری و اطلاعرسانی دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دنشگاه شهید چمران اهواز
ljoukar@hotmail.com
هدف از این پژوهش، بررسی ویژگیهای کتابداران شاغل در بخش مرجع کتابخانههای دانشگاههای شهید چمران و علوم پزشکی جندیشاپور اهواز است. پژوهشگران درصدد بودند تا رابطه میزان برونگرایی کتابدران را با میزان خشنودی شغلی آنان بررسی کنند. این پژوهش، از نوع توصیفی و روش تحقیق پیمایشی است. ابزار گردآوری اطلاعات شامل پرسشنامههای استاندارد برونگرایی و درونگرایی برگرفته از آزمون شخصیت آیزنک، پرسشنامه سنجش خشنودی شغلی اسمیت، کندال و هیولین و پرسشنامه دیگری است که پژوهشگران برای گردآوری اطلاعات جمعیتشناختی و اطلاعات مرتبط با کار در بخش مرجع مورد استفاده قرار دادهاند. نتایج بهدست آمده، نشان میدهد که در مجموع، کتابداران مرجع کتابخانههای دانشگاهیهای شهید چمران و علوم پزشکی جندیشاپور اهواز، ضمن اظهار رضایت از نوع کار، محیط کار، همکاران و سرپرست، از میزان حقوق دریافتی و چگونگی ترفیعات خویش ناراضی هستند و همبستگی مثبت اما ضعیفی نیز در بین خشنودی شغلی و برونگرایی مشاهده شد.
reference librarians,extrovertedness,Job satisfaction,Shahid Chamran University,Ahvaz Jundishapour University of Medical Sciences
https://nastinfo.nlai.ir/article_368.html
https://nastinfo.nlai.ir/article_368_97a628989b57b60a0b1c7fb4ffd904c1.pdf
National Library and Archives of Islamic Republic of Iran
Librarianship and Information Organization Studies
2783-4646
19
2
2008
08
22
Redefining library space: managing the co-existence of books, computers and readers
255
266
FA
by M.
Augusta Thomas
translated by Sh.
Khadivi
عضو هیئت علمی گروه کتابداری دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه اصفهان
در طراحی کتابخانه، فضای لازم برای مجموعهها و رایانهها، باید بهتر از گذشته درنظر گرفته شود. در این مقاله، راهبردهای هماهنگسازی فرآوردههای رقمی (دیجیتال) و چاپی، براساس نیاز مراجعهکنندگان مورد بحث قرار میگیرد. راهکارهای انعطافپذیری در راستای توسعه ساختمانها، برای ارائه بهتر خدمات در آینده فنآوری پویا عرضه شده است.
Library,library space,library building,development new technologies
https://nastinfo.nlai.ir/article_369.html
https://nastinfo.nlai.ir/article_369_b05edcc6a05938f9795de37ecd869183.pdf
National Library and Archives of Islamic Republic of Iran
Librarianship and Information Organization Studies
2783-4646
19
2
2008
08
22
Abstract
269
279
FA
M.B
Dastghaib
عضو هیئت علمی مرکز منطقهای اطلاعرسانی علوم و فناوری شیراز
R.
A.
کارشناس ارشد کتابداری و اطلاعرسانی مرکز منطقهای اطلاعرسانی علوم و فناوری شیراز
https://nastinfo.nlai.ir/article_2295.html
https://nastinfo.nlai.ir/article_2295_87d94685e02574cc25b1a99224d65be1.pdf