سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران
مطالعات کتابداری و سازماندهی اطلاعات
2783-4646
21
1
2010
05
22
بررسی تأثیر اجرای برنامههای آموزش استفاده از کتابخانه بر توانایی استفاده از کتابخانه در بین دانشجویان دورة تحصیلات تکمیلی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران
6
22
FA
علی
بیرانوند
عضو هیئت علمی دانشگاه پیام نور
biranvand@gmail.com
ابراهیم
افشار زنجانی
عضو هیئت علمی دانشگاه اصفهان
ebafshar@gmail.com
بهاره
بخشی
دانشجوی دکتری علوم ارتباطات و عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد واحد دماوند
علیرضا
محمدنژاد گنجی
عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد واحد دماوند
بهمن
بیرانوند
کارشناس زبان و ادبیات فارسی
این تحقیق با هدف دستیابی به میزان تأثیر اجرای برنامههای آموزش استفاده از کتابخانه در بین دانشجویان تحصیلات تکمیلی شاغل به تحصیل در دانشگاه علوم و تحقیقات تهران در سال تحصیلی 86- 1385 انجام شده است.آزمودنیهای این تحقیق از بین دانشجویان تحصیلات تکمیلی رشتههای غیرکتابداری موجود در دانشگاه بهصورت تصادفی انتخاب شدهاند. یک گروه از آزمودنیها با کمک بروشور و گروه دیگر از طریق حضور در کلاس آموزش داده شدهاند. سپس هر گروه با گروه گواه خود مقایسه شده و در انتها هردو گروه، پسآزمون نیز با یکدیگر مقایسه شدهاند تا میزان اثربخشی آنها با یکدیگر مقایسه شود. نتایج بهدست آمده حاکی از مؤثر بودن آموزشهای ارائه شده میباشد. و در بین دو روش آموزشی بروشور و کلاسی، در 12 مورد آموزش کلاسی برتری معناداری نسبت به روش آموزشی از طریق بروشور داشته است، در موارد دیگر یا تفاوت معنادار نبوده و یا تفاوت وجود نداشته است. از میان 34 نکتة آموزش داده شده، تفاوت پسآزمونها با پیشآزمونها در روش دورة آموزش کلاسی در 18 مفهوم و در روش آموزشی بروشور در 15 مفهوم معنادار بوده است.
آموزش استفاده از کتابخانه,کتابخانه دانشگاهی,دانشجویان تحصیلات تکمیلی,دانشگاه آزاد واحد علوم و تحقیقات.آموزش کلاسی,بروشور آموزشی
https://nastinfo.nlai.ir/article_206.html
https://nastinfo.nlai.ir/article_206_0c5f2d2e793c2b3e8dfac2570c38212e.pdf
سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران
مطالعات کتابداری و سازماندهی اطلاعات
2783-4646
21
1
2010
05
22
بررسی دیدگاههای مدیران و کتابداران کتابخانههای دانشگاه علامۀ طباطبایی در مورد ایجاد کتابخانة دیجیتال
24
43
FA
اشرف
فدایی
کارشناس ارشد کتابداری و اطلاعرسانی کتابخانة مرکزی دانشگاه علامة طباطبائی
فاطمه
نوشینفرد
استادیار گروه کتابداری و اطلاعرسانی واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی
nooshinfar2000@yahoo.com
با توجه به رسالت اصلی کتابخانهها در برآوردن نیازهای اطلاعاتی کاربران، امروزه مدلهای جدیدی برای طراحی کتابخانهها درنظر گرفته میشود که در این میان، کتابخانههای دیجیتال جایگاه ویژهای را در محیط مجازی اینترنت به خود اختصاص دادهاند. این کتابخانهها با داشتن قابلیتهای بیشتر و پیشرفتهتر برای مدیریت اطلاعات، از دیگر منابع اطلاعاتی اینترنتی متمایز شدهاند.<br />تحقیق حاضر درخصوص دیدگاههای مدیران و کتابداران کتابخانههای دانشگاه علامۀ طباطبایی در مورد ایجاد کتابخانۀ دیجیتال است. روش پژوهش پیمایشی است و برای گردآوری اطلاعات از پرسشنامه استفاده شده است. برای تجزیه و تحلیل دادههای پژوهش از نرمافزار اس.پی.اس.اس. استفاده شده است. یافتههای پژوهش نشان میدهد که مدیران و کتابداران کتابخانههای دانشگاه علامۀ طباطبایی شناخت و آگاهی خوبی نسبت به کتابخانة دیجیتال دارند و نظرشان نسبت به دیجیتالی کردن منابع کتابخانهها مثبت است و با وجود مشکلاتی که در تهیۀ بودجه و در مواردی ضعف امکانات و تجهیزات سختافزاری و نرمافزاری وجود دارد، اینگونه کتابخانهها را ضروری میدانند. در این زمینه، اقداماتی در کتابخانهها صورت گرفته است از جملۀ این موارد میتوان به اشتراک مجلات لاتین از طریق اینترنت و پیوسته و تهیۀ پایاننامه در قالب لوح فشرده اشاره نمود. همچنین، بیش از 50 درصد مدیران و کتابداران عدم آگاهی مدیران، فقدان نیروی انسانی متخصص کتابدار، روزآمد نبودن دانش کتابداران، نداشتن تسلط بر زبانهای خارجی، فقدان نیروی انسانی علوم رایانهای، جایگاه نامناسب کتابخانه در تشکیلات اداری، عدم وضوح قوانین مربوط به حقمؤلف، نبود تجهیزات لازم، فقدان امکانات مالی، و فقدان زیرساخت مخابراتی را در حد زیادی از موانع ایجاد کتابخانۀ دیجیتال میدانند. امکانات مخابراتی دانشگاه نیز از دیدگاه مدیران فناوری اطلاعات در حد متوسط ارزیابی شده است.
کتابخانۀ دیجیتال,کتابداران,مدیران,دانشگاه علامۀ طباطبایی
https://nastinfo.nlai.ir/article_207.html
https://nastinfo.nlai.ir/article_207_4fadee6f8065db8bd59d7c8d572eb25e.pdf
سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران
مطالعات کتابداری و سازماندهی اطلاعات
2783-4646
21
1
2010
05
22
بررسی فعالیتهای انگیزشی مطالعه در مراکز فرهنگی هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان شهر تهران از دیدگاه مربیان
44
60
FA
مریم
قنبرپور
کارشناس ارشد کتابداری و اطلاعرسانی کتابخانة مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرج
زهرا
اباذری
عضو هیئت علمی گروه کتابداری و اطلاعرسانی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال
abazari39@yahoo.com
پژوهش حاضر با هدف تعیین «فعالیتهای انگیزشی مطالعه در مراکز فرهنگی هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان»، از طریق بررسی نظرات مربیان در سطح مراکز کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان شهرتهران، از فروردین 1387 تا پایان تیر 1387، انجام شده است. روش تحقیق، پیمایشی- توصیفی است. نتایج حاصل از پژوهش حاکی از آن است که 2/73 درصد مربیان کانون معتقدند انجام فعالیتهای عام فرهنگی بیشترین تأثیر را بر ایجاد انگیزة مطالعه در بین کودکان و نوجوانان دارد. فعالیتهای هنری با 5/37 درصد در رتبة دوم، و فعالیتهای ادبی با 7/27 درصد در رتبة سوم تأثیرگذاری بر ایجاد انگیزة مطالعه در کودکان و نوجوانان قرار دارند. از دید مربیان کانون، گروههای سنی «الف» علاقة خاصی به فعالیتهای خاص هنری دارند. گروه سنی «ب» تمایل زیادی به فعالیتهای عام فرهنگی و خاص هنری و اسلامی دارند. گروه سنی «ج» بیشترین علاقه را، در مقایسه با سایر گروهها، به فعالیتهای فرهنگی، ادبی، علمی، و اسلامی دارند. گروه سنی «د» به فعالیتهای خاص ادبی و علمی بیش از فعالیتهای هنری، فرهنگی، و اسلامی علاقه دارند. گروه سنی «ه» در مقایسه با سایر گروهها، کمترین میزان علاقه را به فعالیتهای خاص هنری داشته و به فعالیتهای ادبی و علمی علاقة بیشتری دارند.
انگیزش,مطالعه,کودکان و نوجوانان,کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان,انگیزة مطالعه
https://nastinfo.nlai.ir/article_208.html
https://nastinfo.nlai.ir/article_208_80af2866a162d4fe309e5c5890f1310b.pdf
سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران
مطالعات کتابداری و سازماندهی اطلاعات
2783-4646
21
1
2010
05
22
بررسی وضعیت کتابخانة تخصصی نابینایان و کمبینایان کتابخانة ملی ایران و ارائة راهکارهایی برای بهبود وضعیت آن
62
76
FA
سمیرا
خسروی
کارشناس ارشد کتابداری و اطلاعرسانی سازمان اسناد و کتابخانة ملی ایران
samira.khosravi@gmail.com
فریبرز
خسروی
0000-0002-4467-8945
استادیار سازمان اسناد و کتابخانة ملی ایران
fa.khosravi@gmail.com
هدف پژوهش آشنایی با وضیت کتابخانة تخصصی نابینایان و کمبینایان کتابخانة ملی ایران و پی بردن به مشکلات حاکم و نارساییهای موجود است. روش پژوهش توصیفی- پیمایشی و ابزار آن پرسشنامه است. جامعة پژوهش 33 نفر از کاربران نابینا و کمبینای کتابخانة تخصصی نابینایان و کمبینایان کتابخانة ملی میباشند. در این تحقیق مباحث نظری پیرامون نابینا و اطلاعات، نابینا و کتاب و کتابخانه، نابینا و فناوری اطلاعات و ارتباطات و فناوریهای نوین برای نابینایان مورد بررسی قرار گرفته شده است. سپس کتابخانة تخصصی نابینایان و کمبینایان کتابخانة ملی از لحاظ نیروی انسانی، خدمات اطلاعرسانی، کیفیت و کمیّت منابع موجود، تجهیزات و وضعیت ساختمان مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است. نتایج تحقیق نشان میدهد که بیش از 50 درصد از مراجعهکنندگان نابینا و کمبینای کتابخانة ملی از ارائة خدمات این بخش رضایت دارند و نتایج حاصل بیانگر آن است که مجموعة کتابخانه از نظر کیفی و محتوایی تا حدودی تأمینکنندة نیازهای اطلاعاتی اعضاست، ولی خدمات اطلاعرسانی زیاد رضایتبخش نمیباشد، همچنین تجهیزات دیداری- شنیداری و تجهیزات ساختمانی از وضعیت مطلوبی برخوردار است و نیز فضای اختصاصیافته به این بخش بسیار مناسب است و از جمله موانع قابل بحث در مورد دسترسی به فضای کتابخانه، عدم کفپوشهای برجسته و تابلوهای راهنمای صوتی است. در زمینة کفایت تعداد نیروی انسانی شاغل نیز مراجعهکنندگان اتفاقنظر ندارند.
نابینایان,کمبینایان,خدمات,بررسی وضعیت,کتابخانة نابینایان,کتابخانة ملی
https://nastinfo.nlai.ir/article_209.html
https://nastinfo.nlai.ir/article_209_ab9968ce9d9321d2971c5841e3124cd2.pdf
سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران
مطالعات کتابداری و سازماندهی اطلاعات
2783-4646
21
1
2010
05
22
بررسی وضعیت کتابخانههای تخصصی صنایع فولاد کشور و مقایسة آن با استانداردهای کتابخانههای تخصصی ایران
78
91
FA
سمیه
حسینی
کارشناس ارشد کتابداری و اطلاعرسانی کتابخانة عمومی ماهشهر
احمد
شعبانی
0000-0003-0466-6240
دانشیار کتابداری و اطلاعرسانی دانشگاه اصفهان
shabania@edu.ui.ac.ir
هدف از انجام این پژوهش، بررسی وضعیت موجود کتابخانههای تخصصی صنایع فولاد کشور از نظر اهداف و وظایف، سازمان و مدیریت، نیروی انسانی، مجموعه، سازماندهی منابع، خدمات، ساختمان و تجهیزات، و منابع مالی و مقایسة نتایج حاصل با استانداردهای کتابخانههای تخصصی ایران میباشد. پژوهش حاضر به روش پیمایشی و از نوع توصیفی انجام گرفته و بهمنظور گردآوری اطلاعات از پرسشنامه استفاده شده است. از 11 کتابخانة تخصصی صنایع فولاد کشور 1 کتابخانه از پاسخگویی به پرسشنامه اجتناب نمود و پژوهش برحسب 10 پاسخنامة (90/90 درصد) دریافتی با استفاده از نرمافزار اکسل مورد بررسی و تحلیل قرار گرفت. نتایج حاصل نشان داد که کتابخانههای تخصصی صنایع فولاد کشور در زمینة اهداف و وظایف 66/51 درصد، سازمان و مدیریت 70 درصد، نیروی انسانی 51/26 درصد، مجموعه 31/30 درصد، سازماندهی منابع 35/45 درصد، خدمات 92/49 درصد، ساختمان و تجهیزات 13/58 درصد، و منابع مالی 11/38 درصد با استانداردهای کتابخانههای تخصصی ایران مطابقت دارند. در پایان، پیشنهادهایی به شرح زیر برای بهبود وضعیت این کتابخانهها ارائه گردید: 1) جذب نیروی انسانی با مدرک کتابداری، 2) برگزاری کلاسهای ضمن خدمت و آموزشی جهت ارتقای سطح دانش کارکنان شاغل در کتابخانه، و 3) تخصیص بودجة کافی و معین به کتابخانه از طرف سازمان مادر.
کتابخانههای تخصصی,صنعت فولاد,استانداردهای کتابخانههای تخصصی ایران
https://nastinfo.nlai.ir/article_210.html
https://nastinfo.nlai.ir/article_210_5a2a6e873280edef7f189b265391126d.pdf
سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران
مطالعات کتابداری و سازماندهی اطلاعات
2783-4646
21
1
2010
05
22
بررسی وضعیت و سنجش میزان رضایت کاربران کتابخانههای حوزههای علمیة استان خوزستان به منظور ارائة رهنمودهایی جهت ارتقای سطح خدمات
92
112
FA
مرتضی
کوکبی
استاد علوم کتابداری و اطلاعرسانی دانشگاه شهید چمران اهواز
kokabi80@yahoo.com
رضا
مختارپور
کارشناس ارشد کتابداری و اطلاعرسانی دانشگاه شهید چمران اهواز
r_m_yazahra@yahoo.com
در پژوهش حاضر، ابتدا وضعیت کتابخانههای حوزوی استان خوزستان، به لحاظ نیروی انسانی، مجموعه، سازماندهی منابع، خدمات، و ساختمان و تجهیزات بررسی شده، و سپس میزان رضایت کاربران کتابخانههای یاد شده از وضعیت موجود مورد سنجش قرار گرفته است. سیاهة وارسی و پرسشنامة رضایتمندی، دو ابزاری بودند که به ترتیب، جهت بررسی وضعیت و سنجش میزان رضایتمندی کاربران کتابخانههای حوزوی استان خوزستان از سوی پژوهشگر مورد استفاده قرار گرفتند. جامعة کتابخانهای پژوهش حاضر، شامل از 18 کتابخانة حوزوی میباشد و پژوهشگر نمونههای آماری مورد نیاز خود را از میان تعداد کل طلاب شاغل به تحصیل در حوزههای علمیة مورد مطالعه به شیوة تصادفی طبقهای از بین سه سطح حوزوی انتخاب نمود. بررسیها نشان داد که هیچ یک از کتابخانههای حوزوی استان خوزستان از وجود افراد متخصص در زمینة کتابداری و اطلاعرسانی بهره نمیبرند که این موضوع موجب شده تا شاخص دانش و تخصص کارکنان، پس از شاخص تعداد کارکنان، با 9/37 درصد فراوانی، بیشترین میزان نارضایتی را در میان پاسخگویان به خود اختصاص دهد. آمارها نشان داد که منابع نگهداری شده در کتابخانههای حوزوی عمدتاً از نوع چاپی هستند که آن هم در غالب موارد، از طریق وقف و اهدا فراهم آمدهاند. بررسیها نشان داد که از مجموع 18 کتابخانة حوزوی مورد مطالعه، تنها 6 مورد از منابع دیداری- شنیداری، آن هم به تعداد بسیار محدود، بهره میبرند. طبق آمارهای بهدست آمده، پاسخگویان از بین شاخصهای مربوط به کتابهای موجود در کتابخانة مورد استفاده، بیش از همه از تنوع موضوعی کتابهای فارسی (با 57 درصد فراوانی) احساس نارضایتی دارند. از حیث شیوههای سازماندهی منابع، بررسیها نشان داد که هیچیک از کتابخانههای حوزوی استان خوزستان از اصول و قواعد شناخته شدة ملی و بینالمللی پیروی نمیکنند و این موضوع موجب گردیده است تا 5/41 و 9/40 درصد از پاسخگویان، به ترتیب از شیوة ردهبندی کتابخانه و فهرست کتابخانه احساس نارضایتی داشته باشند.
کتابخانههای حوزوی,بررسی وضعیت,رضایتمندی کاربران,استان خوزستان
https://nastinfo.nlai.ir/article_211.html
https://nastinfo.nlai.ir/article_211_8b103f6dcecc1bf921e2a7bde0308264.pdf
سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران
مطالعات کتابداری و سازماندهی اطلاعات
2783-4646
21
1
2010
05
22
بررسی و مقایسة قواعد فهرستنویسی توصیفی آنگلوآمریکن و الگوی ملزومات کارکردی پیشینههای کتابشناختی
114
130
FA
زهیر
حیاتی
دانشیار علوم کتابداری و اطلاعرسانی دانشگاه شیراز
zouhayr2006@yahoo.com
محمدامین
عرفانمنش
دانشجوی دکتری علوم کتابداری و اطلاعرسانی دانشگاه مالایا مالزی
amin.erfanmanesh@gmail.com
پژوهش حاضر بر آن است تا به بررسی و مقایسة قابلیتهای قواعد فهرستنویسی آنگلوآمریکن و الگوی ملزومات کارکردی پیشینههای کتابشناختی (اف.آر.بی.آر.) در تأمین اهداف و کارکردهای مورد نظر از فهرست کتابخانه پرداخته و نقاط قوت و ضعف هریک را مشخص کند. در این پژوهش، که به روش پیمایش مقایسهای انجام شده است، بررسی دو الگو توسط سیاهه وارسی طراحی شده از سوی محققان انجام شده است. بدین ترتیب که با استفاده از متون و مدارک موجود و جستوجو در پایگاههای فهرستگان ملی آمریکا و فهرست جهانی، که بهعنوان نمونه برگزیده شدند، به پاسخگویی سیاهة ارزیابی پرداخته شده است. همچنین تجزیه و تحلیل دادههای بهدست آمده از سیاهه وارسی پژوهش، بهصورت تحلیلی و مقایسهای انجام شده است. نتایج پژوهش نشان میدهد که الگوی ملزومات کارکردی پیشینههای کتابشناختی در زمینة اهداف و کارکردهای فهرست، مبنای توصیف آثار در پیشینههای کتابشناختی، ساختار پیشینههای کتابشناختی، تعیین کارکردهای عناصر دادهای موجود در پیشینههای کتابشناختی، و سطح و نحوة توصیف مدارک در پیشینههای کتابشناختی کامل تر از قواعد فهرستنویسی آنگلوآمریکن عمل کرده و به نحو مؤثرتری قادر به پاسخگویی به نیازهای اطلاعاتی کاربران فهرست کتابخانهای است. از جمله معایب الگوی ملزومات کارکردی پیشینههای کتابشناختی نسبت به قواعد فهرستنویسی انگلوآمریکن میتوان به مقبولیت جهانی پایینتر، عدم آموزش کتابداران و فهرستنویسان، عدم آشنایی کاربران فهرستها با این الگو، نیازهای نرمافزاری خاص، و هزینههای فهرستنویسی اشاره کرد.
قواعد فهرستنویسی آنگلوآمریکن,الگوی ملزومات کارکردی پیشینههای کتابشناختی,فهرست,اهداف فهرست,کارکردهای فهرست
https://nastinfo.nlai.ir/article_212.html
https://nastinfo.nlai.ir/article_212_30729c511dd469c5025a6f4f383861a4.pdf
سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران
مطالعات کتابداری و سازماندهی اطلاعات
2783-4646
21
1
2010
05
22
کتاب و کتابخوانی از منظر قرآن
132
144
FA
علی
مرادمند
عضو هیئت علمی گروه کتابداری و اطلاعرسانی دانشگاه تربیت معلم آذربایجان
دین مبین اسلام و کلامالله مجید برای مطالعه و کتابخوانی و کسب علم ارزش و اعتبار خاصی قائل شده است. اهمیت کتابخوانی در اسلام بهقدری است که معجزة پیامبر اکرم (ص) از نوع کتاب است و در این کتاب مقدس هم اولین آیاتی که بر پیامبر (ص) نازل شده با امر به خواندن و الفاظ کتاب، قلم، و علم توأم شده است. اهمیت کتاب و کتابخوانی و عظمت و شرافت کتاب در اسلام تا حدی است که خداوند متعال به قلم و به آنچه مینویسد، قسم یاد میکند. هدف این پژوهش، بررسی جایگاه، معنا، و مفهوم کتاب و کتابخوانی از منظر قرآن کریم، دین مبین اسلام، پیامبر اسلام(ص)، و ائمة اطهار(ع) است. همچنین نقش کتاب در هدایت، رستگاری، و پیشرفت علمی و فرهنگی انسانها و جامعة بشری مورد بحث و بررسی قرار میگیرد. این مطالعه به روش کتابخانهای و از طریق تحلیل محتوای کلام الله مجید، احادیث، و سایر متون موجود انجام گرفته است. قرآن کریم در مورد «کتاب» معانی اصطلاحی مختلفی را اطلاق کرده است: الف) کتب شرایع دین، ب) کتبی که اعمال بندگان را ثبت و ضبط میکند، و ج) کتبی که جزئیات نظام هستی و حوادث واقعه را ثبت و ضبط میکند. هم در قرآن و هم در روایات و گفتار بزرگان بر نقش سازندة کتاب و کتابخوانی در رشد و تعالی فکری و اجتماعی انسانها با تأکید فراوان اشاره شده است. بهطوریکه، در یک تقسیمبندی جالب، جوامع بشری را به دو قسمت جوامع دارای کتاب و جوامع بدون کتاب تقسیم میکند. همچنین، قرآن و روایات، کتاب و کتابخوانی را وسیلهای برای حفظ و سازماندهی و انتقال ذخایر فرهنگی و علمی به نسلهای آینده دانسته بر تأثیرات معنوی و اخروی مطالعه و به میراث گذاشتن دانش برای آیندگان اشارات فراوان میکند. قرآن کریم، به سبب اینکه برای علم و دانش و کسب علم و تفکر در پدیدههای جهان هستی اهمیت خاصی قائل شده است، به تبع آن، برای دانشمندان و علمای دین و دانش هم فضیلت و اعتبار خاصی قائل شده و ویژگی مهم علم و دانش را، دوام و ماندگاری منافع آن هم در این دنیا و هم در آخرت برای افراد دانسته است. بهطوریکه، در روایات و احادیث هم عالمان بر عابدان برتری دارند؛ چون منافع عبادت فقط شامل شخص عابد است ولی منافع علم هم شامل عالم و هم شامل سایر افراد می شود. بهطوری¬که، در قرآن و اسلام، کتاب و کتابخوانی از جایگاهی بس عظیم برخوردار است. بررسی آماری محتوای کلام الله مجید نشان داد که واژة کتاب به اشکال مختلف 255 بار، واژة علم 582 بار، واژة قلم 2 بار، و واژة اقرأ 3 بار در قرآن تکرار شده است. در نتیجه مطالعه و کتابخوانی و تحصیل علم و دانش از فرایض بسیار مؤکد در دین مبین اسلام، قرآن کریم و احادیث و گفتار بزرگان دانش است. به همین سبب توجه به بسترسازیهای لازم و ایجاد مراکز کتابخوانی و کتابخانهها و مراکز اطلاعرسانی و ترویج فرهنگ مطالعه از راههای مختلف لازم و ضروری است.
کتاب,کتابخوانی,قلم,علم,قرآن,احادیث
https://nastinfo.nlai.ir/article_213.html
https://nastinfo.nlai.ir/article_213_eca41035486fe5d695babd3028e6d9b3.pdf
سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران
مطالعات کتابداری و سازماندهی اطلاعات
2783-4646
21
1
2010
05
22
کشورهای پیشرو علمی جهان اسلام در پایگاه وب آو ساینس
146
169
FA
علی
منصوری
orcid.org/ 0000-0003
دانشجوی دکتری علوم کتابداری و اطلاع رسانی دانشگاه شهید چمران اهواز
mansooria@gmail.com
فریده
عصاره
0000-0000-0000-0000
استاد گروه علوم کتابداری و اطلاعرسانی دانشگاه شهید چمران اهواز
osareh.far@gmail.com
پژوهش حاضر، به بررسی تولیدات علمی کشورهای اسلامی در پایگاه وب آو ساینس در بازة زمانی 1994-2008 میپردازد. به همین منظور، میزان حضور کشورهای اسلامی در عرصة تولیدات علمی بینالمللی و میزان تأثیرگذاری آنها بر تولید علم (میزان مستند واقع شدن) مورد بررسی قرار میگیرد. جامعة مورد مطالعة این پژوهش تعداد 16 کشور از میان 57 کشور جهان اسلام است که در زمرة فعالترین کشورهای جهان اسلام، با احتساب حداقل میانگین تولیدات علمی، دارای بیشترین میزان انتشار بودند. از مجموع 643429 مدرک منتشر شده در پایگاه وب آو ساینس، توسط کشورهای اسلامی در سالهای 1994- 2008، سهم 16 کشور مورد بررسی 303369 (3/83 درصد) مدرک بود. بهعبارت دیگر، ازکل 7/2 درصد سهم کشورهای جهان اسلام در پایگاه وب آو ساینس، در سالهای 1994- 2008، بیش از 4/2 درصد از مدارک منتشر شده، مربوط به 16 کشور مورد بررسی بود. تحلیل دادهها نشان داد که کشورهای اسلامی مورد بررسی بهطور میانگین از رشد صعودی در انتشار آثار خود برخوردار بودهاند و پیشتاز آنها کشور ایران است. بررسی نقشة علمی ده نویسندة برتر کشورهای مورد بررسی از جنبة مورد استناد قرار گرفتن در دو گروه نویسندگان کشورهای مورد بررسی (جهان اسلام) و کل نویسندگان موجود در پایگاه وب آو ساینس، نشاندهندة آن است که نویسندگان کشور ایران در حوزة شیمی بیشترین استناد را از نویسندگان کشورهای اسلامی دریافت نمودهاند و در گسترة جهانی نیز کشور لبنان در حوزة ایمنیشناسی بیشترین استناد را دریافت نمودهاند. این امر، انتخاب کشورهای اسلامی بهمنظور تقویت روابط علمی با کشورهای اسلامی صاحب¬نام در علم را نشان می¬دهد.
علمسنجی,تولید علم,ترسیم ساختار علمی,جهان اسلام,کشورهای اسلامی
https://nastinfo.nlai.ir/article_214.html
https://nastinfo.nlai.ir/article_214_e35e191360348782c0718f2b37fac041.pdf
سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران
مطالعات کتابداری و سازماندهی اطلاعات
2783-4646
21
1
2010
05
22
نگاهی به شیوههای نمایش در اصطلاحنامههای تحت وب
170
181
FA
مهدیه
میرزابیگی
دانشجوی دکتری علوم کتابداری و اطلاعرسانی دانشگاه فردوسی مشهد
جواد
عباسپور
دانشجوی دکتری علوم کتابداری و اطلاعرسانی دانشگاه تهران
با ایجاد و گسترش محیط وب، شیوههای نمایش اصطلاحنامهها تحت تأثیر قابلیتها و ویژگیهای خاص این محیط قرار گرفتهاند. این مقاله سعی دارد ضمن پرداختن به شیوههای نمایش اصطلاحات، بهویژه در محیط وب، به بررسی قابلیتها و تأثیرات این محیط بر شیوههای نمایش پیشین بپردازد. همچنین مروری کوتاه بر برخی اصطلاحنامههای تحت وب موجود داشته باشد.
اصطلاحنامه,نمایشهای اصطلاحنامهای,اصطلاحنامة تحت وب
https://nastinfo.nlai.ir/article_215.html
https://nastinfo.nlai.ir/article_215_4fa92f5b2d67daeaa217be42ab6cab22.pdf