سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران
مطالعات کتابداری و سازماندهی اطلاعات
2783-4646
24
4
2014
02
20
ارزیابی عملکرد اداره کل اطلاعرسانی کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران براساس مدل کارت امتیازی متوازن (BSC)
6
23
FA
سهیلا
نبیزاده کیوی
کارشناس ارشد علم اطلاعات و دانششناسی
نهاد کتابخانههای عمومی کشور استان اردبیل
nabizadeh.64@gmail.com
عصمت
مؤمنی
استادیار دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه علامه طباطبایی
momeni.esmat@yahoo.com
رضا
خانیپور
استادیار سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران
r-khanipour@nlai.ir
رضا
ملکی
استادیار دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه علامه طباطبایی
maleki61@yahoo.com
هدف: ارزیابی عملکرد ادارهکل اطلاعرسانی کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران و شناسایی نقاط قوت و ضعف آن براساس مدل کارت امتیازی متوازن (BSC) و ارائه راهکار و پیشنهاد بهمنظور بهبود و اصلاح سیستم ارزیابی عملکرد آن<br /> روش/رویکرد پژوهش:. جامعه آماری این پیمایش تمامی کارکنان اداره مربوطه شامل 74 نفر، و 1500 نفر کاربران فعال آن است. تعداد 306 نفر از بین کاربران، 57 نفر از بین کارکنان و 8 نفر از بین مدیران براساس جدول مورگان انتخاب شدند. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامه محققساخته، و برای تجزیه و تحلیل دادهها از آزمون t تکنمونهای برای پاسخ به پرسشهای پژوهش استفاده شد.<br /> یافتهها: منظر مشتری بالاترین سطح توازن، و بعد ازآن منظر فرایندهای داخلی بهترین سطح توازن را داراست. دو منظر رشد و یادگیری و مالی در پایینترین سطح توازن قرار دارند.<br /> نتیجهگیری: عملکرد در دو منظر مشتری و فرایندهای داخلی متوازن و در دو منظر مالی و رشد و یادگیری غیرمتوازن است.
ارزیابی عملکرد,مدلهای ارزیابی عملکرد,کارت امتیازی متوازن (BSC),ادارهکل اطلاعرسانی,کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران
https://nastinfo.nlai.ir/article_49.html
https://nastinfo.nlai.ir/article_49_ed90ad56e7a1ffee17266f2dad13e676.pdf
سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران
مطالعات کتابداری و سازماندهی اطلاعات
2783-4646
24
4
2014
02
20
استفاده و رضایت اعضای هیئت علمی از پایگاههای اطلاعاتی آبونمان شده دانشگاه علوم پزشکی ارومیه
24
40
FA
مریم
خلیلی
کارشناس ارشد علم اطلاعات و دانششناسی اداره کل میراث فرهنگی استان آذربایجان غربی
m.khaliligol@yahoo.com
داریوش
مطلبی
0000-0002-2503-6558
استادیار دانشگاه آزاد اسلامی، واحد شهرری
dariushmatlabi@yahoo.com
هدف: میزان استفاده و رضایت اعضای هیئت علمی از پایگاههای اطلاعاتی آبونمانشده دانشگاه علوم پزشکی ارومیه و نیز اهداف و مشکلات استفاده از آنها بررسی شده است.<br />روش/ رویکرد پژوهش: ابزار گردآوری دادهها در این پیمایش پرسشنامه پژوهشگرساخته بوده است. جامعه آماری220 نفر اعضای هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی ارومیه در ساللل تحصیلی 87-1388 هستند که با استفاده از جدول مورگان، 140 نفر بهعنوان نمونه انتخاب شدند.<br />یافتهها: در بین پایگاههای آبونهشده، پایگاه اطلاعاتی ایران مدکس بیشترین (6/13 درصد) و پایگاه تیمه کمترین میزان استفاده (4/1 درصد) را دارد. رضایت از پایگاههای اطلاعاتییی براساس ویژگیهایی چون روزآمد بودن اطلاعات پایگاهها، تعداد پایگاهها، همخوانی اطلاعات پایگاهها با نیازهای تخصصی، کیفیت اطلاعات پایگاهها و... در سطح متوسط قرار دارد. مهمترین هدف استفاده از پایگاههای اطلاعاتی، انجام فعالیتهای پژوهشی (با 4/21 درصد) است. سرعت پایین خطوط ارتباطی (با 6/23 درصد) جدیترین مشکل، و ناآشنایی با زبانهای خارجی (با 2/2 درصد) کماهمیت است.<br />نتیجهگیری: برای افزایش استفاده از پایگاههای اطلاعاتی و اثربخشی آنها، این پایگاهها باید مورد ارزیابی مجدد قرار گیرند و پایگاههای مفیدتر جایگزین پایگاههایی که کمتر مورد استفادههه هستند، شوند.
پایگاههای اطلاعاتی,اعضای هیئت علمی,دانشگاه علوم پزشکی ارومیه
https://nastinfo.nlai.ir/article_50.html
https://nastinfo.nlai.ir/article_50_9eebfddff88084af19f6d7b33e1afae2.pdf
سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران
مطالعات کتابداری و سازماندهی اطلاعات
2783-4646
24
4
2014
02
20
اضطراب کتابخانهای در میان دانشجویان دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه شیراز برمبنای ویژگیهای زمینهای
42
61
FA
محمدامین
عرفانمنش
استادیار گروه علم اطلاعات و دانششناسی، دانشگاه شهید بهشتی
amin.erfanmanesh@gmail.com
فرشته
دیدهگاه
دانشجوی دکتری گروه پژوهشی سایبرمتریک آماری، دانشگاه ولورهمپتون انگلستان
fdidgah@gmail.com
مهدی
محمدی
استادیار گروه علوم تربیتی، دانشگاه شیراز
m48r52@yahoo.com
هدف: همبستگی میان ویژگیهای زمینهای مانند جنسیت، رشته و ترم تحصیلی و میزان اضطراب کتابخانهای دانشجویان کارشناسی ارشد دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه شیراز در ابعاد هشتگانه اضطراب کتابخانهای (دسترسی به منابع، دسترسی به خدمات، فرایند جستوجوی اطلاعات، تجهیزات مکانیکی، استفاده از کتابخانه، سواد کتابخانهای، کارکنان کتابخانه و ساختمان کتابخانه) بررسی شده است.
روش/ رویکرد پژوهش: نسخه اصلاحشده مقیاس اضطراب کتابخانهای چندبُعدی ونکمپن را 123 دانشجو برای این مطالعه پیمایشی تکمیل کردهاند.
یافتهها: 79 درصد از پاسخگویان سطوح متوسط و بالای اضطراب را تجربه میکنند. دانشجویان کتابداری و اطلاعرسانی کمترین، و دانشجویان رشتههای کودکان استثنایی و تربیت بدنی بیشترین میزان اضطراب را در اکثر ابعاد نشان دادهاند. اضطراب کتابخانهای مردان در تمامی ابعاد آن بالاتر از زنان بود. بیشترین میزان اضطراب کتابخانهای را دانشجویان ترم دوم و کمترین میزان اضطراب را دانشجویان ترم سوم نشان دادهاند. در ابعاد هشتگانه اضطراب کتابخانهای، اضطراب دسترسی به خدمات بیشترین، و اضطراب همکاری کارکنان کتابخانه کمترین میانگین را نشان داده است.
نتیجهگیری: اضطراب کتابخانهای عارضهای جدّی در میان دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه شیراز است.
اضطراب کتابخانهای,کتابخانههای دانشگاهی,دانشجویان تحصیلات تکمیلی,دانشگاه شیراز
https://nastinfo.nlai.ir/article_51.html
https://nastinfo.nlai.ir/article_51_9e17d14189157a215a7744dd474c9042.pdf
سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران
مطالعات کتابداری و سازماندهی اطلاعات
2783-4646
24
4
2014
02
20
تطور حقوق مؤلف در تاریخ اسلام و تاریخ غرب مدرن
62
81
FA
محمدحسن
اصغرنیا
استادیار دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران جنوب
مرتضی
اصغرنیا
دانشجوی دکتری حقوق عمومی دانشگاه تهران
asgharnia@ut.ac.ir
هدف: شناسایی سیر تطور حقوق مؤلف در تاریخ اسلام و تاریخ غرب مدرن
روش/ رویکرد پژوهش: ، تحلیل محتوا؛ ابزار گردآوری اطلاعات، سیاههوارسی.
یافتهها: تاریخ اسلام و تاریخ غرب مدرن دربردارنده تلاشهای متعدد برای حفاظت از حق مؤلف است، آثار فقه شیعه و سنّی از دیرباز، و کنوانسیونهای بینالمللی و موافقتنامههای حقوقی منعقدشده در غرب مدرن در قرون اخیر، شواهد این تلاشها هستند.
حق مؤلف,فقه,آثار مکتوب,مالکیت فکری و معنوی,تاریخ اسلام,غرب مدرن
https://nastinfo.nlai.ir/article_52.html
https://nastinfo.nlai.ir/article_52_b42deb2d65caec170eb8040c7f63fb34.pdf
سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران
مطالعات کتابداری و سازماندهی اطلاعات
2783-4646
24
4
2014
02
20
توصیف منابع اینترنتی در آر.دی.اِی. در مقایسه با قواعد فهرستنویسی انگلوامریکن
82
99
FA
مریم
رخشانی
دانشجوی کارشناسی ارشد علم اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه بیرجند
rakhshani_maryam@yahoo.com
محسن
نوکاریزی
دانشیار علم اطلاعات و دانششناسی دانشگاه بیرجند
nowkarzi@yahoo.com
محسن
حاجی زینالعابدینی
استادیار علم اطلاعات و دانششناسی مرکز اطلاعات و مدارک علمی کشاورزی
zabedini@yahoo.com
هدف: بررسی وضعیت توصیف منابع اینترنتی در آر.دی.اِِی. و شناسایی رویکرد قواعد انگلوامریکن در توصیف این منابع
روش/ رویکرد پژوهش: مقایسهای (تطبیقی)؛ جامعه پژوهش، ناحیههای توصیف فصل 1، فصل 9 و فصل 12 آخرین ویرایش قواعد فهرستنویسی انگلوامریکن (ویراست سال 2002، روزآمدشده در سال 2004) و عناصر توصیف فصل 1 - 7 قواعد آر.دی.اِِی. است.
یافتهها: در مورد عنوان کامل میان قواعد فهرستنویسی انگلوامریکن و قواعد آر.دی.اِی. تفاوت وجود ندارد. سه عنصر (نوع رسانه، نوع محمل و نوع محتوا) در قواعد آر.دی.اِِی.، جایگزین شناسه عمومی ماده در قواعد فهرستنویسی انگلوامریکن شده است. در مورد شرح مسئولیت، شرح ویرایش، اندازه، محل نشر، نام ناشر، تاریخ نشر، فروست و یادداشت میان قواعد فهرستنویسی انگلوامریکن و قواعد آر.دی.اِِی. تفاوت نگارشی وجود دارد. عناصر شرایط دسترسی، محدودیتهای دسترسی، محدودیتهای استفاده، ملزومات سامانه، خلاصهسازی محتوا، زبان محتوا، اطلاعات تماس و نشانی اینترنتی عناصر جدید فهرستنویسی در قواعد آر.دی.اِی. هستند.
نتیجهگیری: میزان انطباق ناحیههای توصیف منابع اینترنتی در انگلوامریکن در مقایسه با عناصر توصیف منابع اینترنتی در آر.دی.اِی.، 87/71 درصد است.
قواعد فهرستنویسی,فهرستنویسی توصیفی منابع اینترنتی,قواعد فهرستنویسی انگلوامریکن,استاندارد توصیف و دسترسی به منابع (آر.دی.اِی.),الگوی ملزومات کارکردی پیشینههای کتابشناختی (اف.آر.بی.آر.)
https://nastinfo.nlai.ir/article_53.html
https://nastinfo.nlai.ir/article_53_9bb3ee76186335bda4fb34618680aa31.pdf
سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران
مطالعات کتابداری و سازماندهی اطلاعات
2783-4646
24
4
2014
02
20
متنپژوهی در نهجالبلاغه با استناد به دو نسخه معتبر قرنهای 5 و 6 هجری
100
118
FA
حبیبالله
عظیمی
استادیار پژوهشی سازمان اسناد و کتابخانه
ملی جمهوری اسلامی ایران
azimi@nlai.ir
هدف: مقابله بخشی از محتوای متن دو نسخه خطی معتبر و قرنهای 5 و6 هجری نهجالبلاغه و مقابله بعدی آنها با یک ویرایش چاپی معتبر معاصر
روش/ رویکرد پژوهش: ازجداول توزیع فراوانی خطبههای نهجالبلاغه استفاده شده است. تحلیل بر روی یک خطبه خیلی طولانی، یک خطبه طولانی، یک خطبه نسبتاً طولانی، و دو خطبه متوسط، و یک نامه خیلی طولانی از متن نهج البلاغه (حجم جمعاً نزدیک به 15 درصد از کل متن) انجام شده است.
یافتهها: نسخه خطی قرن6 کتابخانه ملی در 144 مورد با کتاب چاپی اختلاف دارد. از مجموع 144 مورد اختلاف نسخه ملی با چاپی، نسخه خطی مرعشی در 94 مورد آن، یعنی در نزدیک به 70 درصد از کل مواردِ اختلاف با نسخه ملی مطابقت دارد.
نتیجهگیری: متنپژوهی نهجالبلاغه براساس نسخههای معتبر و مصحح قدیمی توصیه میشود.
نهجالبلاغه,نسخههای خطی,متنپژوهی,تصحیح
https://nastinfo.nlai.ir/article_54.html
https://nastinfo.nlai.ir/article_54_54ea7185cf0dd31ddfafd0b0980f0c77.pdf
سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران
مطالعات کتابداری و سازماندهی اطلاعات
2783-4646
24
4
2014
02
20
مقایسه عناصر اطلاعاتی فیپای الکترونیکی با فیپای چاپی در صفحه حقوق کتابهای منتشره فارسی از ابتدا تا 1390 در کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران
120
138
FA
ناهید
بنیاقبال
استادیار علم اطلاعات و دانششناسی دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران شمال
nbaniegbal@yahoo.com
اشرفالسادات
بزرگی
استادیار علم اطلاعات و دانششناسی دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران شمال
ashrafbozorgi@yahoo.com
مرضیه
خانسفید
کارشناس ارشد علم اطلاعات و دانششناسی سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران
faribakhansefid@yahoo.com
هدف: شناسایی میزان همگونی عناصر اطلاعاتی در رکوردهای فیپای الکترونیکی در بانک کتابشناختی کتابخانه ملی و فرم چاپشده توسط ناشران، شمار عناوین فیپاهای جعلی، و اشتباهات چاپی ناشران در صفحه حقوق کتابهاست.
روش/رویکرد پژوهش: عناصر اطلاعاتی (سرشناسه، عنوان، وضعیت نشر، مشخصات ظاهری، موضوع، ردهبندی، شناسههای افزوده) رکوردهای کتابشناختی تمام کتابهای فارسی در نرمافزار رسا در کتابخانه ملی از ابتدای تهیه فیپای الکترونیکی تا سال1390، با عناصر اطلاعاتی چاپشده در صفحه حقوق کتابها با یکدیگر مقایسه شدند. برای گردآوری داده ها از سیاهه وارسی استفاده شده است.
یافتهها: بیشترین همگونی در قسمت توصیفی مربوط به عنصر سرشناسه با 100 درصد، در دو حوزه فلسفه و روانشناسی، و هنر است؛ عنصر عنوان با ۹۹ درصد همگونی دربیشتر حوزهها، وضعیت نشر بالای 90 درصد در کل حوزهها همگونی داشتهاند. در قسمت تحلیلی، بیشترین همگونی درعنصر ردهبندی با 100 درصد در رده کلیات و فلسفه؛ عنصر موضوع با 2/98 درصد در موضوع دین و ادبیات؛ و عنصر شناسهافزوده با 70 درصد در موضوع کلیات همگونی داشتهاند. از مجموع 1219 نمونه رکورد که بهطور تصادفی بررسی شدند، 219 مورد از فهرستها جعلی بود؛ بدین معنی که ناشر برای فهرستنویسی پیش از انتشار اقدام نکرده است.
نتیجهگیری: میزان همگونی در سرشناسه و عنوان، بیشترین و در شناسه افزوده، کمترین بود. بیش از 70 درصد اطلاعات فیپای چاپشده در صفحه حقوق کتاب با فیپای الکترونیکی تهیهشده در کتابخانه ملی همگونی دارد. میزان همگونی فیپای چاپشده در صفحه حقوق کتاب با فییای الکترونیکی در قسمت توصیفی کمتر از قسمت تحلیلی است. میزان اشکالات تایپی عناصر اطلاعاتی در صفحه حقوق کتاب کمتر از ۷۰ درصد است.
فیپای الکترونیکی,عناصر اطلاعاتی کتابشناختی,کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران,همگونی,صفحه حقوق کتاب,فیپای جعلی
https://nastinfo.nlai.ir/article_55.html
https://nastinfo.nlai.ir/article_55_30511220559da24d53ae3cb002029339.pdf
سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران
مطالعات کتابداری و سازماندهی اطلاعات
2783-4646
24
4
2014
02
20
نظرسنجی در مورد استقرار سیستم شناسایی با فرکانس رادیویی (آر.اف.آی.دی.) در کتابخانههای دانشگاهی اصفهان
140
153
FA
حوریه
ناجی اصفهانی
دانشجوی کارشناس ارشد علم اطلاعات و دانششناسی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات خوزستان
nhooryeh@yahoo.com
احمد
شعبانی
0000-0003-0466-6240
دانشیار گروه علم اطلاعات و دانششناسی دانشگاه اصفهان
shabania@edu.ui.ac.ir
عاصفه
عاصمی
000-0003-1667-4408
استادیار گروه علم اطلاعات و دانششناسی دانشگاه اصفهان
af_asemi@yahoo.com
فاطمه
نادری خراجی
کارشناس ارشد علم اطلاعات و دانششناسی دانشگاه اصفهان
fatemeh.naderi@edu.ui.ac.ir
هدف: شناسایی دیدگاه مدیران و کتابداران کتابخانههای دانشگاهی اصفهان در مورد امکان استقرار سیستم شناسایی با فرکانس رادیویی (آر.اف.آی.دی.) در کتابخانههای دانشگاهی دولتی شهر اصفهان براساس معیارهای مربوط به ارائه خدمات میز امانت بهصورت خودکار، برقراری کنترل امنیتی، قفسهخوانی و کنترل موجودی، و اِعمال قوانین لازم برای مدیریت کتابخانه بهصورت مکانیزه
روش/ رویکرد پژوهش:. جامعه آماری این پیمایش کتابداران کتابخانههای دانشگاههای اصفهان، صنعتی اصفهان، و علوم پزشکی اصفهان (168 نفر) است. برای گردآوری دادهها از پرسشنامه استفاده شد. با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی طبقهای، نمونه 135 نفر تعیین شد.
یافتهها: استقرارسیستم شناسایی با فرکانس رادیویی (آر.اف.آی.دی.)خدمات میز امانت را ارتقاء میدهد، در سیاههبرداری و شناسایی مواد زائد تأثیر دارد، از اتلاف وقت مراجعین میکاهد، به قفسهخوانی کتابخانه مساعدت میکند، و به کنترل موجودی در طول مدت زمان کمک میکند.
نتیجهگیری: استقرار سیستم شناسایی با فرکانس رادیویی (آر.اف.آی.دی.) برای خدمات میز امانت، سیستم امنیتی، سهولت در انجام قفسهخوانی، و اعمال مدیریت مفید تلقی میشود. عوامل جمعیتشناختی اندیشه استقرار سیستم شناسایی با فرکانس رادیویی (آر.اف.آی.دی.) در نوع دانشگاه و مدرک تحصیلی معنادار بوده است؛ یعنی بین عوامل جمعیتشناختی و آر.اف.آی.دی. ارتباط وجود دارد.
اصفهان,خدمات کتابخانهها,سیستمهای امنیتی,سیستم شناسایی امواج رادیویی,کتابخانههای دانشگاهی
https://nastinfo.nlai.ir/article_56.html
https://nastinfo.nlai.ir/article_56_2b7e887dd0dbb1211f1d71038ce318b7.pdf
سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران
مطالعات کتابداری و سازماندهی اطلاعات
2783-4646
24
4
2014
02
20
نقش مصورسازی در فرایند بازیابی اطلاعات
154
173
FA
فریبرز
درودی
استادیار پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران
doroudi@irandoc.ac.ir
نرگس
محمدعلیپور
استادیار گروه علم اطلاعات و دانششناسی دانشگاه پیام نور تهران
هدف: مطالعه تأثیر و کاربردهای مصورسازی در بازیابی اطلاعات به منظوربهینهسازی فرایند
روش/ رویکرد پژوهش: مطالعه کتابخانهای
یافتهها: مصورسازی اطلاعات یکی از راهبردهای مؤثر برای بهرهگیری بهینه در حوزه بازیابی اطلاعات است و در کنار راهبردهای جستوجو، فنون کاوش، طراحی مناسب پرسوجو، و تحلیل اطلاعات میتواند میزان دسترسپذیری به اطلاعات را افزایش دهد.
نتایج: اینفوکریستال میتواند نقش مؤثری در بازیابی اطلاعات داشته باشد. همچنین مصورسازی با تعاملی که با راهبردهای متعدد جستوجو برقرار میکند میتواند باعث دسترسی مناسبتر به اطلاعات شود. روشهای مصورسازی با تکیه بر رابط کاربرِ مناسب به بازیابی بهینه اطلاعات منجر میشود. مصورسازی با تکیه بر روشهای خوشهبندی و ایجاد روابط سلسلهمراتبی میتواند مشکلات مربوط به بازیابی را کاهش دهد.
اصالت/ارزش: مصورسازی اطلاعات در متون علوم رایانه مورد بحث قرار گرفته است، ولی تعداد اندکی از پژوهشها به تبیین انتظارات موردنظر کتابداران پرداخته است
مصورسازی اطلاعات,بازیابی اطلاعات,رابطکاربر,راهبردهای جستوجو,اینفوکریستال
https://nastinfo.nlai.ir/article_57.html
https://nastinfo.nlai.ir/article_57_00f521a087ac1d70c998fdf6d6719065.pdf
سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران
مطالعات کتابداری و سازماندهی اطلاعات
2783-4646
24
4
2014
02
20
ویژگیهای رسانههای نوین و الگوهای ارتباطی
174
193
FA
محمود
بابایی
استادیار پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران
mahmoud.babaie@gmail.com
سپیده
فهیمیفر
دانشجوی دکتری علم اطلاعات و دانششناسی دانشگاه تهران
sfahimifar@ut.ac.ir
هدف: شناسایی ویژگیهای رسانههای نوین و ترسیم الگوهای ارتباطی در آنها و شکاف آنها با رسانههای قدیمیتر
روش/ رویکرد پژوهش: بررسی متون کتابخانهای
یافتهها: الگوهای ارتباطی رسانههای نوین به سمت احیای روشهای انتقال اطلاعات و برقراری ارتباط در دوران گذشته و ارتباط میانفردی سوق یافته است.
نتیجهگیری: با پیشرفت فناوریهای جدید احساس برقراری ارتباط بهصورت میانفردی کاملاً شبیهسازی خواهد شد. پیشرفتهای حوزههای زیرساختی، سختافزاری، و نرمافزاری موجب تکامل کیفیت ارتباطات در عرصه ارتباطات شده است. این روند نهتنها وضعیت انتقال پیام یکطرفه را در رسانه تغییر داد، بلکه از تعاملهای مبتنی بر پیامهای متنی عبور کرد و رسانه نوین، خود را در شکل کامل چندرسانهای- تعاملی به رخ کشید.
رسانه نوین,الگوهای ارتباط,انتقال اطلاعات,وبلاگ,محتوای دیجیتالی,دروازهبانان اطلاعاتی,منحنی پذیرش,نظریه تمتع و تلذذ
https://nastinfo.nlai.ir/article_58.html
https://nastinfo.nlai.ir/article_58_e6888d3b33ba3106fec88785d43de5ac.pdf