هدف: ارائه الگوی اطلاعرسانی و اطلاعدهی برای آشنایی جامعه ایران با مخاطرات طبیعی مانند زلزله.روش: پرسشنامه محققساخته بین ۱۸۴ نفر از مدیران ارشد جمعیت هلالاحمر ایران، که به روش نمونهگیری هدفمند انتخاب شدند، توزیع شد. شاخصهای این پرسشنامه از ۱۱۴ منبع منتشرشده بین سالهای ۱۹۹۰ تا ۲۰۲۱ به دست آمده و با استفاده از روش فراترکیبی و تأیید خبرگان تدوین شده است. ۱۳۸ پرسشنامه تکمیل و دریافت شده است. روش آماری مبتنی بر مدلسازی و تحلیل مسیر براساس معادلات ساختاری با استفاده از نرمافزار اسمارت پی.ال.اس. بود. در مدل از شاخص میانگین واریانس استخراجشده یا روایی همگرا استفاده شده است. در این پژوهش برای ازبینبردن خطاهای اندازهگیری از روش پایایی ترکیبی استفاده شده است.یافتهها: فرایند اطلاعرسانی در سه بخش (اطلاعرسانان، ابزار و رسانهها، محتوای پیام اطلاعدهی) بررسی شده است. معیارهای اطلاعرسانان شامل سازمانهای مدیریت در سطح کشور، سازمانهای مدیریت در سطح محلی، جامعة مدنی و بخش خصوصی است. معیارهای ابزار و رسانهها شامل انتشارات، عملکرد هنری، بازیها و مسابقات، مواد صوتی و تصویری، منابع وب، رسانههای اجتماعی، سامانههای اطلاعات جغرافیایی و برنامة کتاب درسی است. معیارهای محتوای پیام اطلاعدهی شامل فردی و خانوادگی، سازمانهای حاکمیت ملی و محلی با بررسی جامع مخاطرة زلزله در سه موقعیت پیش از بحران، حین بحران و پس از بحران، براساس تحلیل عاملی اکتشافی بررسی شده است و درنهایت ۳۴ شاخص در بخش اطلاعرسانان، ۴۱ شاخص در بخش ابزار و رسانهها و ۵۶ شاخص در بخش محتوای پیام اطلاعدهی تأیید شد.نتیجهگیری: در بخش اطلاعرسانان نهاد ریاست جمهوری، وزارت کشور، وزارت راه و شهرسازی، وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، سازمان شهرداریها و دهیاریها، سازمان صداوسیما، جمعیت هلالاحمر، فرمانداری، نمایندگان مردم در مجلس، اعضای شورای شهر و شهرداری، رؤسای ادارات محلی، معتمدان محلی، سازمانهای مردمنهاد، شورایاران در تمام موقعیتهای بحران تأیید قرار گرفتهاند، در بخش ابزار و رسانهها، هوش مصنوعی و فضای ابری، پیامرسانها) تلگرام، واتساپ،...)، نرمافزارهای کاربردی (اپلیکیشنها)، سیستمهای اطلاعاتی زلزلهنگاری، سامانههای اطلاعات جغرافیایی(جی.آی.اس.)، نقشهها و تصاویر ماهوارهای، سیستمهای هشدار در هر سه موقعیت بحران تأیید شدهاند. در محتوای پیام اطلاعدهی زلزله در معیار فردی و خانوادگی (تهیه کیف اضطراری ۰/۷۴۶ در پیشازبحران، تعامل با سایر افراد محل سکونت ۰/۹۱۵ در حین بحران، مهارتهای زندگی و حل مسئله ۰/۹۱۰ پس از بحران) تأیید شدهاند و در معیار سازمانهای مدیریت ملی و محلی (بررسی مشاغل و معیشت جامعه ۰/۶۵۵ در پیش از بحران، سازماندهی سازمانهای مردمنهاد ۷۲۱/ ۰در حین بحران و ارزیابی هشدار اولیه ۰/۷۴۳ پس از بحران) تأیید شدهاند.