هدف: سنجش اعتبار پرسشنامه عوامل ساختاری اثرگذار بر سرقت علمی دانشجویان از نظر روایی محتوایی و سازه و پایایی.روششناسی: از روش رواییسنجی محتوایی سهلایه برای بررسی روایی محتوایی، از رویکرد تحلیل عاملی تأییدی برای روایی سازه، و از روش دونیمکردن برای پایایی پرسشنامه استفاده شده است. 10 تن از متخصصان علم اطلاعات، علوم اجتماعی، و علوم ارتباطات نمونه آماری برای بررسی محتوایی و 540 نفر از دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاههای جامع کشور (36 دانشگاه) نمونه جامعه آماری برای بررسی روایی سازه انتخاب شدند.یافتهها: روایی محتوایی در سه لایه تأیید شد. سازههای اصلی پرسشنامه (لایه یک) و سازههای فرعی و گویههای آن (لایه دو) براساس کدهای باز، محوری، و انتخابی یک پژوهش کیفی تنظیم شد. در لایه سوم، روایی محتوایی کل سؤالها با شاخص روایی محتوایی سیویآی 875/0 محاسبه شد. روایی سازه نیز بهروش مدلیابی معادلات ساختاری با نرمافزار لیزرل بررسی شد و هفت مدل اندازهگیری انعکاسی به تعداد سازههای اصلی پرسشنامه ارائه شد. ضریب پایایی پرسشنامه بهروش دونیمکردن 855/0 محاسبه شد که پایایی مطلوبی را نشان میداد.نتیجهگیری: درمجموع، دو سازه فرعی "کثرت توجیهات" که با سؤالهای 45 و 46 و "اجتناب از افشاء" که با سؤالهای 74 و 75 سنجش میشد از عوامل تأثیرگذار بر سرقت علمی کنار گذاشته شد. همچنین، 10 سؤال دیگر از سایر عوامل پذیرفته نشد و رویهمرفته 14 سؤال از روایی سازه کنار گذاشته شد. درنهایت، پرسشنامه از 104 سؤال به 90 سؤال کاهش پیدا کرد.