ORIGINAL_ARTICLE
جایی میان صفر و یک
https://nastinfo.nlai.ir/article_2185_11f0079c702a83c672fb76f56c421089.pdf
2007-05-22
9
10
فرزانه
شادانپور
1
عضو هیأت علمی سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
بازیابی مؤثر و سودمند اطلاعات در محیط اینترنت
بازیابی سودمند اطلاعات در اینترنت کاری دشوار و مشقتآور است. در بهرهگیری از اینترنت و بازیابی بهینه اطلاعات موجود در آن، شناخت راهبردهای جستوجو عامل مهمی است. مهمترین رکن در انجام هر جستوجوی موفق تدوین راهبرد پرسوجوی مناسب با نیاز اطلاعاتی است. هرچه طراحی پرسوجو با نیاز اطلاعاتی کاربر تطابق بیشتری داشته باشد، به همان اندازه بازیابی بهسوی کامیابی هدایت خواهد شد. فنون کاوش یا تکنیکهای جستوجو، در هدایت درخواست ما و دستیابی به اطلاعات مرتبط تأثیر بسزایی دارد. علاوه بر آن، در بهرهگیری از اینترنت در صورت بهدست آوردن اطلاعات خواسته شده، ارزیابی و تحلیل اطلاعات از اهمیت بیشتری برخوردار است. صرف دستیابی به اطلاعات دلیلی بر موفقیت نیست. اطلاعات مستند و مستدل میتواند در انجام فعالیتهای پژوهشی و آموزشی نقشی مؤثر و سودمند داشته باشد.
https://nastinfo.nlai.ir/article_455_f037b348ad62ba8334a7626d478f2561.pdf
2007-05-22
13
40
اینترنت
وب
جستجوی اطلاعات
طراحی پرسوجو
فنون کاوش
تحلیل و ارزیابی اطلاعات
فریبرز
درودی
f-doroudi@nlai.ir
1
دانشجوی دکترای کتابداری و اطلاعرسانی دانشگاه آزاد اسلامی
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
بررسی استناد به منابع اینترنتی در مقالات مجلات حوزه علوم کتابداری و اطلاعرسانی ایران
با توجه به رشد روزافزون اطلاعات در اینترنت، این مقاله سعی دارد تا با مطالعه استنادهای مجلات کتابداری و اطلاعرسانی، میزان بهرهگیری نویسندگان این مقالات را از منابع اینترنتی مورد بررسی قرار دهد. با بررسی مجموع استنادهای چهار مجله فصلنامه کتاب، فصلنامه کتابداری و اطلاعرسانی، اطلاعرسانی (نشریه مرکز مدارک علمی ایران)، و پیام کتابخانه در سالهای 1377 تا 1383 این نتیجه بهدست آمد که استناد به منابع اینترنتی یا بهعبارتی به URLها در هر سال نسبت به سالهای قبل سیر فزاینده داشته است. اما برخلاف انتظار تنها در سال 1383، یعنی آخرین سال مورد بررسی، این میزان نسبت به استناد به منابع چاپی کاهش پیدا کرده است، که مقطعی بودن این کاهش یا نزولی بودن این رشد از این تاریخ به بعد مسئلهای است که نیاز به پژوهشهای بعدی دارد.
https://nastinfo.nlai.ir/article_456_6c8538ca07d4f1ecf57c7d7343c0c92e.pdf
2007-05-22
41
50
استناد
مقالات فارسی
کتابداری و اطلاعرسانی
منابع اینترنتی
URL
علیرضا
سعادت
1
کارشناس ارشد کتابداری و اطلاعرسانی دانشگاه شیراز
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
تحلیل استنادی مقالات سه نشریة علوم کشاورزی واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی، دانش کشاورزی دانشگاه تبریز، و تحقیقات کشاورزی ایران
در این پژوهش استنادهای سه نشریه علوم کشاورزی، دانش کشاورزی، و تحقیقات کشاورزی ایران با هدف تعیین نشریات هسته، میزان استناد به انواع منابع اطلاعاتی، و تعیین الگوی نویسندگی مورد بررسی قرار گرفته است. نتایج و یافتههای تحقیق نشان میدهد که نشریات ادواری عمدهترین منبع مورد استناد نویسندگان مقالات کشاورزی بوده است، بهطوری که 1/63 درصد استنادها را به خود اختصاص دادهاند. در رابطه با الگوی نویسندگی، یافتهها نشاندهنده این حقیقت است که روحیه همکاری نزد نویسندگان مقالات فارسی در مقایسه با نویسندگان مقالات لاتین بسیار پایینتر است، بهطوری که 3/58 درصد مقالات فارسی ارائه شده یک نویسندهای میباشد. همچنین نتایج نشان میدهد که منابع انگلیسی بیش از سایر زبانها مورد استفاده محققان کشاورزی قرار گرفته، بهطوری که این منابع 81 درصد از کل استنادها را به خود اختصاص دادهاند.
https://nastinfo.nlai.ir/article_458_c0eea393d102cc99dfd0b6b880b4b797.pdf
2007-05-22
51
68
تحلیل استنادی
مجلات هسته
دانش کشاورزی
علوم کشاورزی
تحقیقات کشاورزی ایران
قانون بردفورد
کشاورزی
دانشگاه شیراز
واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی
دانشگاه تبریز
محمدعلی
کریمیان مزیدی
1
عضو هیئت علمی کتابداری و اطلاعرسانی دانشگاه آزاد اسلامی واحد فسا
AUTHOR
محمد
اشرافی
2
کارشناس زراعت و اصلاح نباتات
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
تعامل دو سویه یادگیری و یاددهی در نظام آموزش از راه دور با رویکردی کوتاه در حوزه آموزش کتابداری و اطلاعرسانی
یادگیری و یاددهی بهعنوان دو فرایند مهم در تعلیم و تربیت، برای برقراری تعامل بین یادگیران و یاددهندگان تابع شرایط گوناگونی میباشند که محیطهای آموزشی و عوامل اجرایی آموزش، از اهم آنها هستند. پاسخگویی مؤسسات آموزشی به نیازهای جامعه و اشتیاق افراد سبب ایجاد، توسعه، و گسترش آموزشهای غیرحضوری گردیده است. این مقاله ضمن تعریف مفهوم آموزش از راه دور و تشریح تفاوتهای آن با آموزشهای حضوری، به معرفی عوامل و رسانههای مؤثر در اجرای مناسب آموزشهای غیرحضوری میپردازد. ضمن بیان تاریخچه مختصری از این نوع آموزش در حوزه کتابداری و اطلاعرسانی در چند کشور موفق نظیر انگلستان، امریکا و هندوستان، به معرفی وضعیت این آموزش در حوزه کتابداری ایران پرداخته و پس از تشریح تجارب دانشگاه پیام نور بهعنوان تنها مرکز آموزش فعال در آموزشهای نیمه حضوری و غیرحضوری به این نتیجه دست یافته که متأسفانه نظام آموزش عالی کشور به خوبی به ضرورت و اهمیت آموزش از راه دور پی نبرده و این امر طبعا در مورد رشته کتابداری و اطلاعرسانی نیز صادق است. لذا این مقاله در خاتمه پیشنهاداتی در جهت بهبود و گسترش این نوع آموزش ارائه مینماید.
https://nastinfo.nlai.ir/article_459_43d38eb0700ed8b72b7e88dc31c6b340.pdf
2007-05-22
69
84
یاددهی
یادگیری
آموزش از راه دور
آموزش کتابداری و اطلاعرسانی از راه دور
حسن
کیانی
hkiani2000@yahoo.com
1
استادیار گروه کتابداری و اطلاعرسانی دانشگاه الزهرا
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
تعامل مدیریت دانش و اقتصاد اطلاعات
مدیریت دانش و اقتصاد اطلاعات، بهعنوان دو پدیده مستقل و با توجه به اینکه دارای اهداف مشترکی هستند، در تعامل با یکدیگر میتوانند کارایی بیشتری داشته باشند و توجه به اهداف و نقشهای آنها میتواند هدایتگر ما در تشخیص جنبههای مختلف این تعامل باشد. در مقاله حاضر سعی شده است تا با معرفی مختصر دو پدیده مذکور به بیان جنبههای مختلف این تعامل و نیز تأثیر متقابل هرکدام بر دیگری پرداخته شود.
https://nastinfo.nlai.ir/article_460_c88579c28e20842238d58e3d6f332d10.pdf
2007-05-22
85
92
مدیریت دانش
اقتصاد اطلاعات
اقتصاد دانش
اقتصاد شبکه
مهدی
علیپور حافظی
alipour@irandoc.ac.ir
1
دانشجوی دکترای کتابداری و اطلاعرسانی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
تعیین راهبرد مدیریت دانش سازمانی: تدوین دانش یا تبادل فردی دانش
تحقیقات حاکی از وجود دو راهبرد کلی در مدیریت دانش سازمانی است. برخی سازمانها راهبرد تدوین دانش و برخی دیگر راهبرد تبادل فردی دانش را نتخاب میکنند. ماهیت سازمان، نوع محصولات و خدمات، و ماهیت دانشی که سازمان با آن سروکار دارد از عومل اصلی انتخاب راهبرد مناسب میباشند. سازمانها باید در انتخاب و ترکیب این راهبردها دقت کنند. ماهیت کاری هر سازمان، راهبرد مناسب و نحوه ترکیب این دو راهبرد را معین میکند. برخی سازمانها از قاعده 20-80 هانسن تبعیت میکنند. در این قاعده اصل بر این است که در سازمانها، یکی از این راهبردها بهعنوان راهبرد اصلی و راهبرد دیگر بهعنوان پشتیبان راهبرد اول انتخاب میشود. انتخاب راهبرد نامناسب، شکست مدیریت دانش و هزینههای اضافی را دربردارد. در مقاله حاضر به تعریف این راهبردها، تأثیرات سازمانی، و نحوه انتخاب یک راهبرد مناسب برای سازمان پرداخته میشود.
https://nastinfo.nlai.ir/article_461_588546a53bc6676193cd92dc4642b682.pdf
2007-05-22
93
106
مدیریت دانش
راهبرد مدیریت دانش
تبادل فردی دانش
تدوین دانش
علی
گزنی
ail.gazni@isc.gov.ir
1
عضو هیئت علمی کتابخانه منطقهای علوم و تکنولوژی
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
عوامل مؤثر بر گرایش به رشتة کتابداری و اطلاعرسانی در بین دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی
این تحقیق بهمنظور آگاهی از عوامل مؤثر بر گرایش به رشته کتابداری و اطلاعرسانی و اثرات ناشی از تغییر نام این رشته بر تغییر نگرش دانشجویان و پویایی رشته با توجه به فناوریهای نوین اطلاعرسانی به انجام رسیده است. جامعه آماری تحقیق شامل 238 نفر از دانشجویان رشته کتابداری و اطلاعرسانی از 15 واحد دانشگاه آزاد اسلامی است. روش تحقیق توصیفی از نوع پیمایشی است و برای گردآوری اطلاعات مورد نیاز از پرسشنامه استفاده شده است. نتایج حاصل از تحقیق نشان از تأثیر مثبت بازار کار این رشته تحصیلی بر گرایش دانشجویان به این رشته دارد. همچنین علیرغم عدم آشنایی دانشجویان با رشته کتابداری، درصد بالایی نسبت به ادامه تحصیل در این رشته ابراز رضایت کرده و در مقام مقایسه، رشته تحصیلی خود را همتراز با سایر رشتههای علوم انسانی دانسته و برای آن اهمیت فراوانی قائل شدهاند. با وجود این دانشجویان از آینده شغلی خود و جذب در بازار کار و در عین حال از نام رشته کتابداری و عدم تناسب واحدهای درسی آن با عصر فناوری ابراز نارضایتی کردهاند.
https://nastinfo.nlai.ir/article_478_8c9f65c0b991600cf8d276b2a8847b9d.pdf
2007-05-22
107
118
گرایش
کتابداری و اطلاعرسانی
تغییر نام
فناوری اطلاعات
منصور
ترکیانتبار
1
عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد دورود
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
کتابخانه منطقهای: پیدایش، استانداردها، و خدمات
در این مقاله ابتدا تاریخچه و تعاریف کتابخانه منطقهای بیان شده، سپس به ارائه مطالبی درباره محل، منابع، و خدمات کتابخانه منطقهای پرداخته میشود. این مقاله ضمن برشمردن توصیههای لازم جهت توسعه خدمات کتابخانه منطقهای، خدمات ویژهای را که امروزه توسط کتابخانههای منطقهای به معلولان ارائه میشود توضیح داده است. قسمتی از مقاله درباره اشکال مختلف کتابخانه منطقهای همراه با نمودارهای لازم است و در پایان به بیان استاندارد کتابخانه منطقهای، ضرورت، و چگونگی ایجاد کتابخانه منطقهای در ایران، و نتیجهگیری میپردازد.
https://nastinfo.nlai.ir/article_480_dd635eacee5c7ebca5ddde33b90fc5e1.pdf
2007-05-22
119
130
کتابخانه منطقهای
خدمات ویژه معلولان
استاندارد
لیلا
سودبخش
1
عضو هیئت علمی کتابداری و اطلاعرسانی دانشگاه شیراز
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
مطالعه تطبیقی نمایشگاه بینالمللی کتاب فرانکفورت 4 الی 8 اکتبر 2006 و مقایسه آن با نمایشگاه بینالمللی کتاب تهران 1385
نمایشگاه بینالمللی کتاب فرانکفورت با سابقهای دیرینه، بهعنوان بزرگترین قطب بازار نشر جهان، هرسال در فرانکفورت برگزار میشود. نظام مدیریتی آن، زیرساخت لازم را برای هدایت ارباب فکر و صنعت چاپ و نشر بهطور هدفدار فراهم کرده است. این نمایشگاه اولین بار در سال 1564 برگزار شد؛ و پنجاه و هشتمین دوره آن نیز در سال 2006 برگزار گردید. استقرار نمایشگاه در نزدیکی مرکز راهآهن دستیابی به آن را آسان ساخته است. نمایشگاه با 10 سالن انعطاف کافی برای هر نوع تقسیمبندی را دارد. نظام غرفهبندی از A تا Z دسترسپذیری را آسان میسازد. راهروها و پلههای برقیف بانک، پست، حمل و نقل، و کلیه امکانات برای هرگونه تسهیلات فراهم است. نظام اطلاعرسانی به خاصترین اطلاعات مورد نیاز مراجعان مجهز است. در این نمایشگاه 7394 ناشر از 110 کشور با 400 هزار عنوان کتاب در 81 موضوع شرکت داشتند. بیشترین شرکتکنندگان به آلمان و کمترین آن به 24 کشور اختصاص داشت. بیش از 82 درصد شرکتکنندگان فقط از 12 کشور بودند. بالاترین رقم موضوعات شرکتکننده به داستان اختصاص دارد و در نظام ردهبندی دیویی، رده 800 با 158 درصد بالاتر از سهم میانگین، در مرتبه اول قرار دارد. 2500 نشست با حضور بیش از 1000 مؤلف و ارباب فکر در زمینههای حق مؤلف، کتاب و کتابخوانی، فناوریهای نوین صنعت چاپ و نشر بیانگر نگاه راهبردی نظام مدیریتی این نمایشگاه است. فراهمآوری ارقام و اطلاعات و کنترل الکترونیکی ورود و خروج امکان تصحیح وضع موجود و برنامهریزی برای آینده را فراهم میسازد. نمایشگاه کتاب تهران نیز امکانات و ویژگیهای خاصی دارد. در این بررسی 10 مورد از متغیرهای مشترک نمایشگاه تهران و فرانکفورت مورد تجزیه و تحلیل و مقایسه قرار گرفته، اشتراکات و افتراقات آنها بیان شده و پیشنهاداتی ارائه شده است.
https://nastinfo.nlai.ir/article_481_80e8394e99bd4fbd579c3d0e3e457e70.pdf
2007-05-22
131
152
نمایشگاه بینالمللی کتاب فرانکفورت
نمایشگاه بینالمللی کتاب تهران
نمایشگاههای کتاب
ناشران
عبدالله
نجفی
1
عضو هیئت علمی سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
میزان رضایت دانشجویان از خدمات رایانهای کتابخانههای علوم تربیتی و مرکزی دانشگاه اصفهان
رایانهای کردن کتابخانه از یکسو، سرعت و دقت مورد تقاضای استفادهکنندگان و کارکنان کتابخانه را در ارائه خدمات تأمین میکند و از سوی دیگر، با کاهش یا حذف کارهای دستی و تکراری هزینههای اجرایی کتابخانه را در عصر کمبود منابع مالی پایین میآورد. پژوهش حاضر بهمنظور بررسی میزان رضایت دانشجویان از خدمات رایانهای کتابخانههای علوم تربیتی و مرکزی دانشگاه اصفهان انجام شده است. روش تحقیق پیمایشی و جامعه آماری شامل دانشجویان مراجعهکننده به کتابخانههای علوم تربیتی و مرکزی دانشگاه اصفهان است. نمونه آماری نیز 100 نفر از دانشجویان مراجعهکننده به این کتابخانهها هستند. ابزار جمعآوری دادهها پرسشنامه است. نتایج تحقیق نشاندهنده آن است که نگرش دانشجویان در مورد تأثیر رایانه بر ارائه خدمات کتابخانهای مثبت بوده است. دسترسی آسان و سریع به منابع اطلاعاتی گوناگون از جمله امتیازات نظامهای رایانهای نسبت به نظامهای سنتی است. البته تفاوتهایی در میزان رضایت دانشجویان در مقوله دسترسپذیری بین کتابخانه علوم تربیتی و مرکزی دیده میشود. در هر دو کتابخانه، نواقص و کاستیهایی در امکانات رایانهای نظیر کمبود تعداد رایانهها، نداشتن مهارت کافی برای استفاده از خدمات رایانهای، کمبود امکانات مربوط به چاپ و تکثیر، روزآمد نشدن اطلاعات با وجود خدمات رایانهای، کمبود امکانات مربوط به چاپ و تکثیر، روزآمد نشدن اطلاعات با وجود خدمات رایانهای، و پایین بودن میزان همکاریهای بین کتابخانهای مشاهده میشود. در پایان مقاله، توصیههایی در زمینه افزایش منابع رایانهای، آموزش مراجعان، غنی و روزآمد کردن منابع، و تقویت و ترویج امانت بین کتابخانهای ارائه شده است.
https://nastinfo.nlai.ir/article_482_45bc3351c3045e2eb203088e6d357c3c.pdf
2007-05-22
153
166
کتابخانه دانشگاهی
رضایتمندی
نقش رایانهها در کتابخانههای دانشگاهی
دستیابی به اطلاعات
امکانات رایانهای
بیبی عشرت
زمانی
1
استادیار دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه اصفهان
AUTHOR
طاهره
الهدادیان
2
کارشناس تکنولوژی آموزشی
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
نقش کتابخانههای عمومی در عدم بازگشت نوسوادان به دوران بیسوادی و تقویت سواد آنها
بازگشت به مرحله بیسوادی یعنی از دست دادن توانایی خواندن و نوشتن که از کمبود مطالعه در نوسوادان نشأت میگیرد. برای جلوگیری از بازگشت به بیسوادی و حفظ و تقویت سواد در نوسوادان لازم است برنامههای ویژهای درنظر گرفته شود و نوسوادان تحت پوشش آن قرار گیرند. در این میان نظام آموزشی غیررسمی و کتابخانههای عمومی سهم مهمی دارند. کتابخانهها در جهت حمایت از آموزش و تحقیق، منابع و اطلاعات مورد نیاز نوسوادان را فراهم میکنند. بنابراین، نظام آموزشی بدون حمایت کتابخانهها نمیتواند خودآموزی را برای همه افراد جامعه فراهم کند. هدف مقاله حاضر ارائه راههای مؤثر در جلوگیری از بازگشت مجدد نوسوادان به بیسوادی و یادآوری نقش کتابخانههای عمومی به مسئولان جهت توجه جدی به نیازهای مطالعاتی سوادآموزان و تأثیر کتابخانههای در گسترش و تقویت آموزش نوسوادان و کمسوادان است.
https://nastinfo.nlai.ir/article_483_6f2585f825be45ac51b9f836208ff6e8.pdf
2007-05-22
167
184
نوسوادان
آموزش بزرگسالان
کتابخانههای عمومی
سوادآموزی
سواد
رضا
تاجآبادی
1
کارشناس ارشد کتابداری و اطلاعرسانی کتابخانه مجتمع آموزشی جهاد کشاورزی استان مرکزی
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
نگاهی به مرو و کتابخانههای آن در دوره اسلامی
مرو از شهرهای مهم ایران در دورههای مختلف تا سده سیزدهم هجری/ نوزدهم میلادی است و از پیشینه تاریخی مهمی برخوردار است. این شهر که حوادث بسیاری را بهخود دیده و پشت سر گذاشته، نه تنها از نظر سیاسی، بلکه از نظر فرهنگی و اقتصادی نیز برای حکومتها حائز اهمیت بوده است. از نظر اقتصادی این شهر بر سر راه جاده ابریشم بوده و از نظر فرهنگی نیز در دوره اسلامی دارای کتابخانههایی بوده که مورد استفاده دانشمندانی قرار میگرفت که از نقاط مختلف بدان شهر رو میآوردند. یاقوت حموی از کتابخانههای مرو بسیار یاده کرده است.
https://nastinfo.nlai.ir/article_484_659542b13cfc05ac7e33804ad33a8fe9.pdf
2007-05-22
185
192
مرو
تاریخ
کتابخانه
فرهنگ
تمدن اسلامی
فاطمه
مهدوی
1
کارشناس کتابداری و اطلاعرسانی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
نیازهای اطلاعاتی پژوهشگران مرکز تحقیقات، مطالعات، و سنجش برنامهای صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران
موضوع پژوهش حاضر شناسایی نیازهای اطلاعاتی پژوهشگران مرکز تحقیقات، مطالعات، و سنجش برنامهای صدا و سیما، میزان استفاده آنان از منابع، و نیز شناخت موانع در دستیابی به اطلاعات است. این پژوهش با استفاده از تحقیق پیمایشی انجام شده و فاقد فرضیه است. تجزیه و تحلیلی اطلاعات نشان میدهد که پژوهشگران به استفاده از منابع فارسی بیشتر تمایل دارند (50 درصد). همچنین 60 درصد افراد جامعه مورد تحقیق اطلاعات مورد نیاز خود را از کتاب کسب میکنند. هدف از کسب اطلاعات نیز انجام طرحهای تحقیقاتی (70 درصد)، روزآمد کردن اطلاعات تخصصی (18 درصد)، و ترجمه و تألیف (9 درصد) است. مهمترین مانع در دسترسی به اطلاعات، نبود منابع مورد نیاز در کتابخانه عنوان شده است (51 درصد).
https://nastinfo.nlai.ir/article_485_c4804002b9dc48407842b618989d2b95.pdf
2007-05-22
193
204
مرکز تحقیقات صدا و سیما
پژوهشگران
نیازهای اطلاعاتی
منابع اطلاعاتی
دستیابی به اطلاعات
مریم
گونه فراهانی
1
کارشناس ارشد کتابداری و اطلاعرسانی سازمان صدا و سیما
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
وضعیت استفاده از ابزارهای بازیابی اطلاعات و راهبردهای جستوجوی اعضای هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی اردبیل در وب
پژوهش حاضر به بررسی وضعیت استفاده اعضای هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی اردبیل از ابزارهای جستوجوی اطلاعات در وب برای رفع نیازهای اطلاعاتی میپردازد. براساس یافتههای این پژوهش بیشترین استفاده مربوط به راهنمای موضوعی یاهو و موتور جستوجوی گوگل است و بیشتر افراد با روش جستوجوی ساده کلیدواژهای به جستوجوی اطلاعات میپردازند و از ردهبندی موضوعها در راهنماهای موضوعی و جستوجوی پیشرفته کمتر استفاده میکنند. همچنین اعضای هیئت علمی با ابزارهای جستوجو آشنایی کافی ندارند و در انتخاب و استفاده از آنها، کمتر به توانمندیها و کارایی آنها توجه کرده و بیشتر با توجه به شهرت و اعتبار جهانی از آنها استفاده میکنند.
https://nastinfo.nlai.ir/article_486_13e582c111e04c7ec15acf031530b459.pdf
2007-05-22
205
216
راهبرد جستوجو
ابزارهای جستوجو
موتور جستوجو
راهنمای موضوعی
وب
اعضای هیئت علمی
دانشگاه علوم پزشکی اردبیل
شفیع
حبیبی
shafihabibi@gmail.com
1
عضو هیئت علمی گروه کتابداری و اطلاعرسانی پزشکی دانشکده پیراپزشکی دانشگاه علوم پزشکی تبریز
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
یادگیری الکترونیکی در دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالی
توانمندیهای فناوری اطلاعات و ارتباطات بیش از هرچیز بر توسعه دانش، مهارتها، و تواناییهای انسان تأثیرگذار بوده است. در این میان، رشد و گسترش فناوری اطلاعات و ارتباطات بیشترین تأثیر را بر محیطهای آموزشی بهویژه بخش آموزش عالی داشته است، بهگونهای که از طریق ارتقا و گسترش ابزار و محتوای آموزشی، روند آموزش را در دانشگاهها به کلی دگرگون ساخته و ماهیت تحصیل و دانشاندوزی را از آموزش به یادگیری تبدیل کرده است. این مقاله ضمن ارائه تصویری روشن از یادگیری الکترونیکی به بررسی مزایا و ساختار این فناوری در عرصه آموزش عالی میپردازد.
https://nastinfo.nlai.ir/article_487_016b9b3f4ca749f60cdbbd07305c5a06.pdf
2007-05-22
217
228
یادگیری الکترونیکی
آموزش الکترونیکی
آموزش عالی
طراحی آموزشی
فناوری اطلاعات و ارتباطات
فرزانه
امینپور
1
کارشناس ارشد کتابداری و اطلاعرسانی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
استانداردهای سواد اطلاعاتی برای دانشجویان آموزش عالی
"سواد اطلاعاتی" اساس یادگیری مادامالعمر را تشکیل میدهد و شامل توانایی تشخیص زمان نیاز به اطلاعات، دستیابی به اطلاعات، ارزیابی و استفاده مؤثر از آن است. کسب مهارتهای سواد اطلاعاتی توسط دانشجویان آموزش عالی موجب خواهد شد مهارتهای ارزیابی و کاربرد اطلاعات و نیز مهارتهای مدیریتی آنها افزایش یابد. به این ترتیب دانشجویان آموزش عالی اطلاعات گزینش شده را با دانش پایه خود درمیآمیزند و بهصورتی کارآمد و مؤثر در فعالیتهای تحقیقاتی خود از آن استفاده میکنند. این مقاله به بیان استانداردهای سواد اطلاعاتی برای دانشجویان آموزش عالی میپردازد و بروندادهای حاصل از بهکارگیری استانداردها را برمیشمارد. این استانداردها، که چارچوبی برای ارزیابی افراد دارای سواد اطلاعاتی فراهم میکند، شامل پنج استاندارد و بیست و دو شاخص عملی است و نیازهای دانشجویان در تمام سطوح آموزش عالی را دربرمیگیرد.
https://nastinfo.nlai.ir/article_488_e76619a0af4518330b16bd01ebc0c59a.pdf
2007-05-22
229
242
سواد اطلاعاتی
مهارت
ارزیابی
دانشجویان
استاندارد
انجمن کتابخانههای
دانشگاهی و پژوهشی
1
AUTHOR
ترجمه رحمان
معرفت
2
کارشناس ارشد کتابداری و اطلاعرسانی مرکز اطلاعرسانی دانشگاه سمنان
AUTHOR
مرضیه
عضدی
3
کارشناس کتابداری و اطلاعرسانی مرکز آموزش درمانی امیر سمنان
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
الگوهایی برای پژوهش در رفتار اطلاعاتی
این مقاله فهرستی از الگوهای اطلاعیابی و سایر جنبههای رفتار اطلاعاتی را نشان میدهد و رابطه بین ارتباطات و رفتار اطلاعاتی را با اطلاعیابی و جستوجوی اطلاعات در نظامهای بازیابی اطلاعات ارائه میکند. این مقاله خاطر نشان میکند که این الگوها شامل موضوعاتی در سطوح مختلف رفتار اطلاعاتی است که میتوانند از طریق پیشنهاد یک الگوی تلفیقی با یکدیگر مرتبط شوند. در پژوهشهای اطلاعیابی و جستوجوی اطلاعات، الگوهای مختلفی وجود دارند که موضوعات مشابه را با شیوههایی مرتبط بیان میکنند. این الگوها با یکدیگر در تضاد نیستند، بلکه مکمل یکدیگرند. در پایان، بهمنظور ایجاد مبنایی برای ارتباط الگوها در راهبردهای تحقیقی مناسب یک الگوی حل مسئله پیشنهاد میشود.
https://nastinfo.nlai.ir/article_489_00062462a9b21b9714a091f0a23ba64d.pdf
2007-05-22
243
268
رفتار اطلاعاتی
الگوها (پژوهش)
جستوجوی اطلاعات
رفتار اطلاعیابی
نوشته تی.دی.
ویلسون
1
AUTHOR
ترجمه مریم
اسدی
2
کارشناس ارشد کتابداری و اطلاعرسانی دانشگاه صنعتی شریف
AUTHOR
مریم
شکفته
3
کارشناس ارشد کتابداری و اطلاعرسانی و عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
تأثیر فرهنگ ملی و سازمانی بر فناوری اطلاعات
https://nastinfo.nlai.ir/article_457_9ebbdafc494e033dbc99c5de9e8af229.pdf
2007-05-22
20
34
فرهنگ ملی
فناوری اطلاعات
فرهنگ سازمانی
تصمیمگیری
مهری
ایزدی یگانه
1
کارشناسی ارشد کتابداری و اطلاعرسانی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد قم
AUTHOR