ORIGINAL_ARTICLE
Editorial Note
https://nastinfo.nlai.ir/article_2183_926beb175f7cf286fc25a4122d007f8d.pdf
2007-11-22
9
11
F.
Khosravi
fkhosravi@gmail.com
1
عضو هیأت علمی سازمان اسناد و کتابخانه ملی
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
Evaluation of the quality of published research papers and reports: a revies
این مقاله روشهای مختلف ارزیابی گزارش پژوهشهای دانشگاهی و مقالههای استخراجشده از این پژوهشها را در کشورهای مختلف مورد بررسی قرار داده است. تأکید اصلی مقاله بر مسئله کیفیت و عوامل تأثیرگذار بر کیفیت گزارشهای پژوهش است. همچنین به معیارهای مجلهها و سردبیران آنها برای پذیرش مقالههای پژوهشی توجه شده است.
https://nastinfo.nlai.ir/article_422_06be5f19a9b6cee3212ba9c689a2143b.pdf
2007-11-22
15
28
Research
research repots
Articles
Library and information science
Evaluation
quality
Z.
Abbasi
1
دانشجوی دکترای کتابداری و اطلاعرسانی دانشگاه فردوسی مشهد
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
Informetrics: from emergence to date
مطالعات اطلاعسنجی، بهدنبال افزایش ناگهانی در حجم اطلاعات تولیدی در سالهای پس از جنگ جهانی دوم، پیدایش علم اطلاعات در آن سالها، و از همه مهمتر فراگیری نظریه اثباتگرایی (پوزیتیویسم) در مجامع علمی غرب رواج یافته است. با وجود این، پیدایش واژه "اطلاعسنجی" در سه دهه اخیر و در واقع، چندین دهه پس از پیدایش علمی این حوزه (اطلاعسنجی) بوده است. اطلاعسنجی را امروزه، حوزهای بینرشتهای میدانند، چرا که پژوهشگرانی با تخصصهای گوناگون روشهای آن را بهکار میبرند. این نوشتار مشتمل بر بررسیهای تاریخی و مفهومی از چنین پژوهشهایی است؛ ضمن آنکه در پایان به مهمترین دیدگاههای انتقادی رایج در مطالعات اطلاعسنجی در دو بُعد معرفتشناسانه و روششناسانه آن اشاره مجملی شده است.
https://nastinfo.nlai.ir/article_423_c27a30873c175ae852c13f5328200c94.pdf
2007-11-22
29
48
informetrics
quantitave methods
Information Science
positivism
Library and information science
A.
Rismanbaf
rismanbaf@gmail.com
1
کارشناس ارشد کتابداری و اطلاعرسانی سازمان آب و برق خوزستان
AUTHOR
F.
Osareh
osareh.far@gmail.com
2
دانشیار و عضو هیئت علمی دانشگاه شهید چمران اهواز
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
An analysis of the data in master's theses and doctoral dissertations
پایاننامههای کارشناسی ارشد و رسالههای دکترای تخصصی، مدارکی هستند که در فرایند تحصیل در این مقاطع و در نتیجه همکاری میان دانشجویان و استادان و با پشتیبانی مؤسسههای آموزش عالی پدید میآیند. دادههای مجموعه این مدارک در کنار هم، به خودی خود، و همچنین در مقایسه با دادههای منابع دیگر میتوانند اطلاعات جدیدی را فراهم آورند. برای تحلیل این مدارک با هدفهای گوناگون، پژوهشها و مطالعات زیادی انجام شده، اما مدلی جامع که ابعاد گوناگون این مدارک را پوشش دهد، ارائه نشده است. به همین دلیل، در این مقاله با مرور نوشتجات، اقلام تحلیل پایاننامهها و رسالهها در پژوهشها و مطالعات پیشین استخراج و در قالب دستهبندی یکپارچهای ارائه میشوند. به این منظور ابتدا تحلیل اطلاعات و فنون آن بررسی و سپس کاربرد این فنون در تحلیل اطلاعات پایاننامهها و رسالهها در پژوهشها و مطالعات پیشین ارائه میگردد. در ادامه اقلامی بیان میشوند که در این پژوهشها و مطالعات مورد توجه قرار گرفتهاند. در پایان نیز مجموعه این اقلام براساس ابعاد گوناگون دستهبندی میشوند.
https://nastinfo.nlai.ir/article_424_8c34b09d01fbc1436e0719200d112002.pdf
2007-11-22
49
70
theses
Dissertations
Higher Education
graduate studies
data analysis
meta-analysis
S.
Alidoosti
1
دکترای مدیریت و استادیار پژوهشگاه اطلاعات و مدارک علمی ایران
AUTHOR
M.
Khosrowjerdi
doroodzani@gmail.com
2
کارشناس کتابداری و اطلاعرسانی پژوهشگاه اطلاعات و مدارک علمی ایران
AUTHOR
F.
Shirani
3
کارشناس ارشد مدیریت و عضو هیئت علمی پژوهشگاه اطلاعات و مدارک علمی ایران
AUTHOR
P.
Shahryari
4
کارشناس ارشد جامعهشناسی و عضو هیئت علمی پژوهشگاه اطلاعات و مدارک علمی ایران
AUTHOR
H.
Beyrami Tarooni
5
کارشناس ارشد کتابداری و اطلاعرسانی پژوهشگاه اطلاعات و مدارک علمی ایران
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
Science Production in Iran in 2005 and 2006 according to ISI statistics
مقاله حاضر با استفاده از آمارها و شاخصهای مؤسسه اطلاعات علمی به بررسی وضعیت تولیدات علمی نمایهشده ایران در پایگاه وبآوساینس (دبلیو.اُ.اس.) در سال 2005 و 2006 میپردازد. از تعداد 6748 عنوان تولید علمی ایران در سال 2006، تعداد 6682 عنوان در پایگاه نمایهنامه استنادی جامع علوم (اس.سی.ای.ای.)، 193 عنوان در پایگاه نمایهنامه استنادی علوم اجتماعی (اس.اس.سی.ای.) و تعداد 16 عنوان در پایگاه نمایهنامه استنادی هنر و علوم انسانی (ای. و اچ.سی.آی.) نمایه شده است. این رقم در مقایسه با سال 2005، حدود 21 درصد رشد نشان میدهد. در هر دو سال، بیشتر تولیدات علمی ایران در قالب مقاله و به زبان انگلیسی بوده است. در عین حال، از تنوع زبانی و ارائه مدارک علمی سال 2006 کشورمان نسبت به سال 2005 کاشته شده است. براساس آمارهای وبآوساینس، پرکارترین نویسندگان سال 2006 ایران، م.م. هروی و م. دهقان بودهاند که بهترتیب با 57 و 47 عنوان تولید علمی، حدود 55/1 درصد از کل تولیدات علمی نمایهشده ایران در پایگاههای مذکور را منتشر کردهاند. تا اسفند 1385، مقاله ”Absorption of water vapor on activated carbon: a briefoverview” با 16 استناد، بهعنوان پراستنادترین تولید علمی سال 2006 ایران محسوب شده است. همچنین، بیشتر تولیدات علمی ایران، در گروه موضوعی “Chemistry Multidisciplinary” نمایه شده است. نشریه Applied Mathematics and Computation نیز با انتشار 161 عنوان مقاله، بیشترین سهم را در انتشار تولیدات علمی سال 2006 کشورمان برعهده داشته است. از مجموع 19 نشریه نمایهشده ایران در پایگاههای مؤسسه اطلاعات علمی، تنها تعداد 6 عنوان در پایگاه وبآوساینس نمایه شده است. این 6 نشریه نیز حدود 18/4 درصد از کل تولیدات علمی ایران را منتشر کردهاند.
https://nastinfo.nlai.ir/article_425_8fcc0818870b76c8b02e5647752e9872.pdf
2007-11-22
71
90
production of science
ISI
Science Citation Index
social science citation index
arts and humanities index
Web of Science
A.
Norouzi Chakoli
noroozi@shahed.ac.ir
1
مدیر گروه علمسنجی مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور و عضو هیئت علمی گروه علوم کتابداری و اطلاعرسانی دانشگاه شاهد
AUTHOR
H.
Noormohammadi
2
هیئت علمی مدعو گروه علمسنجی مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور و مدیر گروه کتابداری و اطلاعرسانی دانشگاه شاهد
AUTHOR
E.
Vaziri
evaziri@ut.ac.ir
3
کارشناس ارشد گروه علمسنجی مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور
AUTHOR
A.
Etemadifard
4
کارشناس ارشد گروه علمسنجی مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
A Glance at Evaluative Indexes in Science and Technology
علم و فناوری در دنیای امروز از مهمترین عوامل توسعه و زیربنای توسعه پایدار در هر کشور محسوب میشود. به همین سبب، ارزیابی و شناخت وضعیت موجود علم و فناوری کشورها برای تغییر و بهبود شرایط، ضروری بهنظر میرسد. در طول پنجاه سال گذشته شاخصهایی بهمنظور سنجش علم و فناوری در جهان بهوجود آمده است که در این نوشتار به معرفی مهمترین آنها شامل شاخصهای علمسنجی، شاخصهای اُ.ای.سی.دی.ف شاخصهای یونسکو، شاخصهای آسهآن، و پس از آن ایران پرداخته شده است.
https://nastinfo.nlai.ir/article_426_0fcf3d959da7a6564fb32413f1fdb0ef.pdf
2007-11-22
91
106
evaluative indexes in science and Technology
Scientometrics
Organisation for Economic Co-operation and Development (OECD)
UNESCO
ASEAN
N.
Khaleghi
1
عضو هیئت علمی گروه کتابداری و اطلاعرسانی دانشگاه قم
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
H index: a new approach in evaluation of scientific output of researchers
جی.ای.هرش شاخصی را برای ارزیابی برونداد علمی محققان پیشنهاد کرده است که به لحاظ سادگی و سهولت کاربرد و مزایای آن نسبت به سایر روشهای ارزیابی متداول، مورد توجه پژوهشگران علمسنجی قرار گرفته است. شاخص هرش که به "شاخص h" معروف است، عبارت است از h تعداد از مقالات یک پژوهشگر که به هرکدام دست کم h بار استناد شده باشد. در جهت تعدیل و تکمیل این شاخص، شاخصهای دیگری از جمله شاخصهای h-b، g، و h1 پیشنهاد شدهاند. در این مقاله، ضمن معرفی شاخص h و شاخصهای مکمل آن، مزایا و معایب این شاخص مورد بحث قرار میگیرد.
https://nastinfo.nlai.ir/article_427_c1799ef2496a8b51f5153f24d8379b22.pdf
2007-11-22
107
114
H index
Scientometrics
scientific output
A.
Mirzaie
1
کارشناس ارشد کتابداری و اطلاعرسانی پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی تهران
AUTHOR
H.
Mokhtari
mokhtariazad@gmail.com
2
کارشناس ارشد کتابداری و اطلاعرسانی پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی گلستان
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
Impact Factor: shortcomings in application, and complement suggestions
انفجار اطلاعات مانع تسخیر محتوای فیزیکی تمامی انتشارات توسط افراد و کتابخانهها میشود. در این میان، برای انتخاب اطلاعات باکیفیت، کتابداران و پژوهشگران نیازمند ابزارهای دانشسنجی معتبر هستند. تازهترین اطلاعات در مجلهها ارائه میشود و "عامل تأثیر" بهعلت کاربرد زیاد در جامعه علمی، بهعنوان ملاک تعیین کیفیت مجلهها پذیرفته شده است. از طرفی، این ابزار، کاستیهایی دارد که مانع رسیدن افراد و کتابخانهها به هدف نهاییشان میشود. این مقاله، با اشاره به کاستیهای شناخته شده کاربرد عامل تأثیر، به راهکارهای مکمل آن پرداخته و کارآییها و ناکارآییهای آن را نیز بیان میکند.
https://nastinfo.nlai.ir/article_428_0524d99a9ee34117dc6219e0be08e14d.pdf
2007-11-22
115
124
Citation
Scientometrics
Impact factor
journals' quality
F.
Shokraneh Nanekaran
1
دانشجوی کارشناسی علوم کتابداری و اطلاعرسانی پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تبریز
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
Scientific powers in the Islamic world
هدف مقاله حاضر بررسی برترین کشورهای علمی جهان اسلام است. ایران، ترکیه، و مصر بهعنوان قدرتهای علمی جهان اسلام مورد توجه پژوهش حاضر قرار گرفتهاند پژوهش حاضر براساس گزارشهای پایگاه طلایهداران علم مؤسسه آی.اس.آی.، در دورهای 5 ساله از سال 2003 تا ژوئن 2007 و در 22 رشته علمی صورت پذیرفته است. در مقاله حاضر مؤسسات کشورهای اسلامی نمایهشده در آی.اس.آی.، که در واقع جزء 1 درصد صدر کشورهای دنیا در رشتههای مختلف علمی هستند، بررسی شده است. این بخش شامل 3248 مؤسسه است. همچنین نشریات کشورهای اسلامی در بخش علوم، گزارش استنادی نشریات شامل 6088 نشریه، و بخش اصلی شامل 14078 نشریه مؤسسه آی.اس.آی. بهمنظور استخراج دادهها مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. بودجه تحقیق و توسعه، وضعیت علمی، حجم انتشارات، و استنادهای کشورهای اسلامی در 22 شاخه موضوعی از جمله مباحث دیگر مقاله حاضر هستند.
https://nastinfo.nlai.ir/article_429_b8f4b313bfb8b558bce6870dc0756daa.pdf
2007-11-22
125
140
Islamic world
production of science
Citation
pioneers in science
Journals Citation Reports
Islamic countries
ISI
J.
Mehrad
jafar.mehrad2010@gmail.com
1
استاد کتابداری و اطلاعرسانی دانشگاه شیراز
AUTHOR
A.
Gazni
ail.gazni@isc.gov.ir
2
عضو هیئت علمی کتابخانه منطقه علوم و تکنولوژی شیراز
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
Limitations and considerations in using Impact Factor
در حال حاضر عامل تأثیر بهعنوان یکی از مهمترین ابزارهای سنجش مجلات علمی توسط مجامع مختلف پذیرفته و تأیید شده است. استفاده گسترده از این ابزار در زمینههای مختلف، منتقدان و متخصصان کتابسنجی را بر آن داشته که به بررسی محدودیتهای آن پرداخته و متغیرهای تأثیرگذار بر آن را شناسایی کرده و در صورت امکان ابزارهای مکمل یا جایگزین را برای آن معرفی کنند. مقاله حاضر ضمن معرفی عامل تأثیر به بررسی محدودیتهای آن پرداخته و متغیرهای تأثیرگذار بر آن را شرح میدهد. در ادامه سعی شده کاربردهای نادرست و رایج عامل تأثیر بررسی و بخشی از انتقاداتی که به آن وارد است تشریح شود. در خاتمه بهطور خلاصه ایرادهای معرفیشده مکمل و جایگزین عامل تأثیر مرور میشود.
https://nastinfo.nlai.ir/article_430_d118b2c35fdeaa4ef0628b3141314117.pdf
2007-11-22
141
156
Impact factor
bibliometric data
Citation
journals evaluation
alternative tools
supplement tools
S.
Ebrahimi
ebrahimy_saedeh@yahoo.com
1
کارشناس ارشد کتابداری و اطلاعرسانی دانشگاه شیراز
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
A review of evaluation indexes of research outputs
ارتقای علمی پژوهشگران و استادان در همه جای دنیا با معیارهایی انجام میشود که جنبههای گوناگون کارهای علمی و آموزشی ایشان در محاسبات لحاظ شده باشد. در این میان آثار منتشرشده استادان از مهمترین اقلام مورد محاسبه است که در ایران میتوان آن را به دو دوره قبل از 1375 و بعد از آن تقسیم کرد. از سال 1375 این محاسبه با استفاده از عامل تأثیر مجلات برگفته از نمایههای استنادی مؤسسه تامپسون (آی.اس.ای.) انجام میشود. محاسبه با این شاخص، با ایجاد انگیزه در گروهی از استادان همراه بود و به مرور با انتقاد گروه دیگری نیز همراه شد که اوج چالشهای آن در یکی دو سال اخیر به مطبوعات و رسانهها کشیده شد. این مقاله با اشاره به انتقادات موجود و در جهت تعدیل نوع استفاده از این شاخص به تجربههای سایر کشورها، بهویژه تجربههای پژوهشگران حوزه علمسنجی در ایالات متحده و اروپای غربی میپردازد که منجر به پیشنهاد اصلاحاتی در این شاخص یا معرفی شاخصهای جدید شده است. در اینجا شاخصهای متیو، هرش، شاخص جی، شاخصهای مبتنی بر استفاده از مجلات مانند شاخص وای، و نیز شاخصهای مبنتی بر نرمالسازی مانند شاخص کراون معرفی و نحوه محاسبه آنها توضیح داده خواهد شد.
https://nastinfo.nlai.ir/article_431_ed4cd291aab7e04297ddb959f1956959.pdf
2007-11-22
157
176
scientometric indexes
bibliometric indexes
Citation
E.
Emrani
emraniebs@gmail.com
1
کتابدار پردیس علوم دانشگاه تهران
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
Criteria for submission of hypotheses in library research
فرضیهها یا پرسشهای پژوهش از ارکان اصلی یک پژوهش بهشمار میروند. علیرغم اهمیت فرضیه، برخی بر این باورند که فرضیه همیشه لازم نیست. بررسی فرضیههای بهکار رفته در برخی از پایاننامههای کارشناسی ارشد کتابداری نشان میدهد که این فرضیهها با توجه به معیارهای متداول ارزیابی فرضیهها درست هستند، اما با درنظر گرفتن معیاری (معیارهایی) که در این نوشته مورد بررسی قرار خواهد گرفت این پرسش مطرح میشود که: 1) آیا اصولا این فرضیهها لازماند؟ بهعبارت دیگر، با وجود پرسشهای پژوهش، نیاز به ارائه فرضیه هست؟ و 2) اگر این فرضیهها لازماند، فرضیههایی درست و منطقی هستند یا نه؟ بنابراین، آنچه در زیر میآید بر آن است تا اولاً بررسی کند که آیا در همه موارد فرضیه لازم است و ثانیاً معیاری (معیارهایی) برای ارزشیابی فرضیهها، افزون بر آنچه معمولاً در کتابهای روش پژوهش درباره ارزیابی فرضیهها داده میشود ارائه کند. همچنین با بررسی برخی فرضیههایی که در برخی پایاننامههای کارشناسی ارشد کتابداری آمده است روشن کند که این فرضیهها تا چه اندازه از ارزش برخوردارند.
https://nastinfo.nlai.ir/article_432_2e162e4c1a45608aa991d7786468f254.pdf
2007-11-22
177
188
hypothesis
theory hypothesis test
hypothesis in librarianship
criteria for evaluation of hypotheses
M.
Kokabi
kokabi80@yahoo.com
1
دانشیار کتابداری و اطلاعرسانی دانشگاه شهید چمران اهواز
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
Webometrics: Foundations and Principles
وبسنجی، یکی از شاخههای علمی پرکاربرد در کتابداری و اطلاعرسانی شناخته میشود. در وبسنجی تلاش میشود فعالیتهای مختلف موجود در محیط وب بهصورت کمّی درآمده و قابل اندازهگیری شود، تا بتوان براساس اطلاعات کمّی بهدست آمده درخصوص رفتارها، درباره آینده، بهبود روشها، طراحی سایتها، تقویت و اصلاح موتورهای کاوش، و بهطور کلی فعالیت در محیط وب تصمیمگیری کرد. این شاخه علمی که از نیمه دوم دهه 1990 پا گرفته و گسترش یافته است، مبانی خود را از روشهای کتابسنجی، اطلاعسنجی، و علمسنجی گرفته و اکنون به مبنایی برای انجام اغلب فعالیتهای علمی درخصوص وب تبدیل شده است. در این پژوهش، تلاش شده است ضمن معرفی وبسنجی و تاریخچه آن، تصویری کلی از این موضوع و فعالیتهای مرتبط با آن و مباحثی چون دامنه، کاربرد، روشها، تحلیل پیوندها، انگیزه پیوند، خوشهبندی، عامل تأثیرگذار وب، وبسایتهای هسته، و چالشهای این حوزه مورد بررسی قرار گیرد.
https://nastinfo.nlai.ir/article_433_9532a6da888553b49fd074fcca30911c.pdf
2007-11-22
189
212
webometrics
web impact factor
links
Search engines
core websites
Clustering
link motives
M.
Haji Zeinolabedini
1
دانشجوی دکترای کتابداری و اطلاعرسانی دانشگاه شهید چمران اهواز
AUTHOR
F.
Osareh
osareh.far@gmail.com
2
استاد کتابداری و اطلاعرسانی دانشگاه شهید چمران اهواز
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
Intercitation overlap in ISI and Google Scholar: a comparative study in four disciplines
در سالهای اخیر، گوگل اسکالار بهعنوان پایگاه استنادی چندرشتهای رایگان، که طیف نسبتاً گستردهای از انواع منابع اطلاعاتی ادواری و غیرادواری را پوشش میدهد، مورد توجه قرار گرفته است. تحقیق حاضر قصد دارد درصد همپوشانی نسبی میان این پایگاه و پایگاه استنادی "وبآوساینس (آی.اس.آی.)" را در چهار رشته از علوم (شیمی، فیزیک، زیستشناسی، و کامپیوتر) بهمنظور نمایان ساختن کاربرد احتمالی این پایگاه نوظهور بهعنوان مکمل پایگاههای استنادی سنتی در ردگیری استنادی یا سنجش اثرگذاری تحقیقات مورد بررسی قرار دهد. همچنین، نوع انتشار و سطح دسترسی منابع استنادی منحصر بهفرد گوگل اسکالار و نیز افزایش نسبی استنادی آی.اس.آی. و گوگل اسکالار نسبت به یکدیگر در یک دوره چهار ماهه مورد تجزیه تحلیل قرار میگیرند. به همین منظور، 4184 استناد استخراج شده از پایگاه وبآوساینس با 5589 استناد بازیابی شده از گوگل اسکالار به 882 مقاله تحقیقی در 39 مجله نمایهشده در پایگاه وب آو ساینس مقایسه شدند. نتایج تحقیق نشان داد که درصد همپوشانی نسبی برای پایگاه آی.اس.آی.، در چهار رشته از علوم 57 درصد (2387 استناد مشترک) است. در این وادی، تفاوتهای میانرشتهای عامل بسیار مهمی در میزان همپوشانی در دو پایگاه اطلاعاتی استنادی تشخیص داده شد. بهطوری که درصد همپوشانی نسبی در رشتههای زیستشناسی (66 درصد)، فیزیک (62 درصد)، و علوم کامپیوتر (57 درصد) بهطور قابل توجهی بیشتر از رشته شیمی (33 درصد) بهدست آمد. همچنین، در رشتههای شیمی و زیستشناسی مقالات مجلات، در رشته فیزیک مقالات E_print، و در رشته کامپیوتر مقالات کنفرانس بیشترین نوع منابع استنادی منحصر بهفرد گوگل اسکالار را تشکیل میدادند که در پایگاه وبآوساینس قابل ردگیری نبودند. نتایج بخش دیگری از تحقیق نشان داد که 70 درصد از منابع استنادی منحصر بهفرد گوگل اسکالار بهصورت تماممتن قابل دسترس هستند و در چهار رشته از علوم درصد افزایش استنادها در طول مدت زمان چهار ماه برای پایگاه آی.اس.ای.، 12 درصد و برای پایگاه گوگل اسکالار 22 درصد است. با توجه به نتایج بهدست آمده میتوان گفت که استنادهای برگرفته از پایگاه گوگل اسکالار را میتوان بهعنوان مکمل استنادهای ای.اس.ای. در ردگیری استنادی مورد استفاده قرار داد، اما باید در سنجش اثرگذاری تحقیقات مبتنی بر استنادهای استخراج شده از این پایگاه، به عامل تفاوتهای میانرشتهای در تعداد و نوع استنادهای وبی توجه داشت.
https://nastinfo.nlai.ir/article_434_2ebf90b8384ce0df4765b993269de4e2.pdf
2007-11-22
213
234
Overlap
ISI citations
google scholar citations
web citations
Science
K.
Koosha
kkoosha@ut.ac.ir
1
عضو هیئت علمی و دکترای کتابداری و اطلاعرسانی دانشگاه تهران
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
Scientific collaboration and information production: a glance at concepts and current models of co-authorship
همکاری علمی و تألیف مشترک یکی از رویکردهای متعارف در جامعه دانشگاهی است که در طول چند دهه گذشته بر اهمیت، دامنه، و شیوههای آن افزوده شده است. همکاری علمی را میتوان بازتاب فعالیتها و رویکردهای جامعه علمی بهشمار آورد. مطالعه و بررسی این مقوله میتواند به جامعهشناسی علم نیز کمک کند. این مقاله، ضمن مرور تاریخچه و تعاریف مختلف این مفهوم، به بررسی جوانب مختلف پدیده همکاری علمی و مسائل مطرح در آن پرداخته و الگوهای مختلف همکاری علمی، شبکههای تألیف مشترک، روشهای مورد استفاده، و نیز مزایای گوناگون همکاری علمی را بهطور ویژه مورد توجه قرار داده است.
https://nastinfo.nlai.ir/article_435_88b37b1cccd8a4ab8c8ff09b5ff86148.pdf
2007-11-22
235
248
scientific collaboration
co-authorship
paradigms
production of science
M.
Rahimi
marierahimi22@gmail.com
1
کارشناس ارشد کتابداری و اطلاعرسانی دانشگاه فردوسی مشهد
AUTHOR
R.
Fattahi
2
عضو هیئت علمی گروه کتابداری و اطلاعرسانی دانشگاه فردوسی مشهد
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
Statistical relationship of some basic bibliometric indicators in scientometrics research
مقاله حاضر نتایج پژوهشی در مورد ارتباطات آماری میان پدیدآورندگی برحسب تعداد مؤلفان، تعداد واژگان/ اصطلاحات مهم در عنوان مقالات، تعداد منابع استنادشده، و تأثیر استنادی مجموعهای متشکل از 467 مقاله منتشرشده در مجله بینالمللی > علمسنجی<، بین سالهای 1999 تا 2003، را ارائه میکند. تحلیلها نشان میدهد که کنترل رشد پویای استنادها و میانگین تأثیر استنادی مقالات بهشدت به پدیدآورندگی بستگی دارد که خود از طریق تعداد مؤلفان به ازاء هر مقاله سنجیده میشود. آزمون مجذورگی مشخص کرد که تعداد منابع استناد شده در مقالات و تأثیر استنادی آنها به هم وابستهاند. همچنین درجه پیوستگی خطی نسبتاً بالایی بین تعداد دفعات استنادشده به مقاله و تعداد منابع موجود در آن دیده میشود. در ادامه، تحلیلها نشان داد که در هیچیک از مراحل تجمع، پیوستگی آماری معناداری بین تأثیر استنادی و تعداد واژگان مهم در عناوین مقالات وجود ندارد.
https://nastinfo.nlai.ir/article_436_be467060a32ddff72d4bef34d5042ca8.pdf
2007-11-22
249
254
webometrics
scientometric
citation impact title words
Authorship
By: A.
Uzun
1
AUTHOR
Translated by: F.
Danesh
2
عضو هیئت علمی گروه کتابداری و اطلاعرسانی پزشکی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان
AUTHOR
M.
Ryazi pour
3
دانشجوی کارشناسی کتابداری و اطلاعرسانی پزشکی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
The "impact factor" revisited
تعداد مجلات علمی بهحدی زیاد شده است که افراد، سازمانها، و کتابخانههای سازمانی بهطور کامل نمیتوانند محتوای فیزیکی مجلات را ذخیره کنند. بهمنظور اولویتبندی انتخاب منابع اطلاعاتی باکیفیت، کتابداران و دانشمندان نیازمند ابزارهای تصمیمگیری مطمئن هستند. عامل تأثیر (آی.اف.) رایجترین ابزار برای تصمیمگیری درباره اینکه کدام مجلات باید امتیاز تحقیقی دریافت کنند یا مورد توجه خوانندگان قرار گیرند، بهشمار میرود. با وجود این آی.اف. اغلب نادرست تعبیر و تفسیر میشود. این مقاله شرح میدهد که آی.اف. چگونه محاسبه میشود، چگونه در محاسبه آن تورش بهوجود میآید، به چه سؤالاتی میتواند و به چه سؤالاتی نمیتواند پاسخ گوید، و چگونه گروههای تخصصی مختلف میتوانند از آن بهره ببرند.
https://nastinfo.nlai.ir/article_437_0125ca387c2796741a6f2b578445c541.pdf
2007-11-22
255
272
Impact factor
Citation
bias
By: P.D.
Marie Loh
1
AUTHOR
A.
Mondry
2
AUTHOR
Translated by: R.
Nouri
3
کارشناس ارشد کتابداری و اطلاعرسانی پزشکی و عضو هیئت علمی کتابداری و اطلاعرسانی پزشکی اصفهان
AUTHOR
A.
Nouri
4
کارشناس نظارت بر درمان شبکه بهداشت و درمان شهرستان فلاورجان
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
Webliometrics: a new horizon in information research
حوزه علوم کتابداری و اطلاعرسانی در خلال نیمه دوم سده پیشین روشهای پژوهشی علوم اجتماعی را مکرراً بهکار گرفته است. روش پژوهش "ارزیابی کمّی" به همراه یکی از مفاهیم مرتبطش یعنی "استاندارد اندازهگیری" نیز بهطور ویژه مورد استفاده قرار گرفتهاند. برایند این امر توسعه ابزارهای پژوهشی اختصاصیتر نظیر کتابسنجی، علمسنجی، اطلاعسنجی، و وبسنجی بوده است. این یادداشت ارتباطی کوتاه تلاش میکنند تا نظام استاندارد اندازهگیری را برای وضع مفهومی نوین در مطالعات سنجشگرانه علم اطلاعرسانی بهکار گیرد. این مفهوم "وبنگاشتسنجی" نامیده میشود. در این مقاله، وبنگاشت اجمالاً مرور و وبنگاشتسنجی به عنوان یکی از روشهای پژوهش علوم کتابداری و اطلاعرسانی تعریف میشود. کارکردهای وبنگاشتسنجی برشمرده و روشهای پژوهش وبنگاشتسنجی خلاصه میشوند.
https://nastinfo.nlai.ir/article_438_bea60f7be9bbd9aaedb1657e8d559e33.pdf
2007-11-22
273
278
worldwide web
Information Science
Research
By: D.
Alimohammadi
1
AUTHOR
Translated by: M.
Sajadi
2
AUTHOR