ORIGINAL_ARTICLE
پژوهشهای شبه میانرشتهای
https://nastinfo.nlai.ir/article_2189_a61edf251cdfa6d92d6f5a87413a4755.pdf
2008-05-21
9
10
فریبرز
خسروی
fkhosravi@gmail.com
1
عضو هیأت علمی سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
استفاده از راهکار شبکه عصبی در بازیابی اطلاعات متنی
با افزایش حجم اطلاعات و با پیشرفت تکنولوژی، استفاده از الگوریتمهای سنتی جهت بازیابی سریع دادهها کافی نبوده و بهکارگیری راهکارهای نوین را جهت تسریع در بازیابی اطلاعات مربوط طلب میکند. در روشهای سنتی، پردازش اطلاعات، معمولا بهصورت ترتیبی صورت میگیرد. در روشهای جدید بازیابی اطلاعات، علاوه بر سرعت بازیابی، درک محتوای مدرک و بازیابی مدرک مربوط حائز اهمیت میباشد. بهکاربردن روشهای هوش مصنوعی در بازیابی سریع مدارک مربوط، بسیار موفق بوده است. استفاده از شبکههای عصبی بهعنوان یکی از تکنیکهای هوش مصنوعی، راهکار مناسبی جهت افزایش سرعت بازیابی اطلاعات در حجم انبوه است. شبکههای عصبی، بازنمایی مناسب دانش جهت کاربردهای بازیابی اطلاعات را ارائه میدهند. گرههای شبکه عصبی نمایانگر عناصر مربوط در مجموعه مدارک از قبیل کلیدواژه، نویسنده، و... است و از پیوندهای موجود در شبکه جهت انتقال ورودی از لایهای به لایه دیگر استفاده میشود که در نهایت به دریافت خروجی شبکه، که همان مدرک بازیابی شده است، میانجامد. در این مقاله، به نحوه استفاه از شبکه عصبی خودسازمانده (SOM)در خوشهبندی دادهها بهمنظور بازیابی اطلاعات متنی پرداخته شده و یک مدل شبکه عصبی خودسازمانده برای بازیابی اطلاعات نمونه از پایگاه اطلاعاتیMedline پیادهسازی گردیده است.
https://nastinfo.nlai.ir/article_370_3b341bdba8a6e9d9ca4896bf52c9817f.pdf
2008-05-21
13
24
شبکه عصبی
بازیابی اطلاعات
اطلاعات متنی
شبکه عصبی خودسازمانده
الگوریتم خوشهبندی
شبکه SOM
سارا
کلینی
1
کارشناس ارشد مهندسی کامپیوتر و مدیر اداره فنآوریهای اطلاعاتی مرکز منطقهای اطلاعرسانی علوم و فنآوری شیراز
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
بررسی رفتار اطلاعیابی کتابداران کتابخانههای تخصصی شهرستان اهواز در استفاده از شبکه اینترنت
کتابداران کتابخانههای تخصصی برای این که بتوانند بهسرعت و سهولت در جهت تأمین نیازهای اطلاعاتی کاربران خود گام بردارند، نباید خود را به چارچوب و فضای بسته کتابخانه و مجموعه موجود در آن، وابسته کنند، بلکه باید همگام با پیشرفت فنآوریهای نوین اطلاعاتی و ارتباطی و نیز منابع الکترونیکی و اینترنتی، در جهت تأمین نیازهای اطلاعاتی کاربران خود حرکت کنند. کتابداران کتابخانههای تخصصی بهواسطه دارا بودن مهارتهای اطلاعیابی و در اختیار داشتن اطلاعات روزآمد از طریق شبکه اینترنت، میتوانند با کیفیت بهتر به ارائه خدمت به جامعه استفادهکننده خود بپردازند. روش پژوهش حاضر، پیمایشی از نوع توصیفی است و برای گردآوری اطلاعات از پرسشنامه ساخته محققان استفاده شده است. جامعه مورد مطالعه، شامل کتابداران 30 کتابخانه تخصصی شهرستان اهواز میباشد. برای تحلیل آماری دادهها از نرمافزار SPSS نسخه 5/11 و نیز نرمافزار اکسل استفاده شده است. یافتههای پژوهش نشان داد که رفتار اطلاعیابی کتابداران در کتابخانههای تخصصی مختلف، متفاوت است و متغیرهایی چون سابقه کار، زمینه تحصیلی (کتابداری یا غیرکتابداری)، میزان تحصیلات، مهارتهای زبانی و رایانهای، از جمله عوامل مؤثر بر رفتار اطلاعیابی آنها از شبکه اینترنت محسوب میشود.
https://nastinfo.nlai.ir/article_371_f33aa47702e073886b4b7e4e19cdf174.pdf
2008-05-21
25
38
کتابخانههای تخصصی
کتابداران
رفتار اطلاعیابی
شبکه اینترنت
شهرستان اهواز
امیر رضا
اصنافی
1
دانشجوی دکتری کتابداری و اطلاعرسانی دانشگاه شهید چمران اهواز
AUTHOR
فرامرز
سهیلی
fsohieli@gmail.com
2
عضو هیئت علمی دانشگاه پیام نور کرمانشاه
AUTHOR
امیرحسین
عبدالمجید
3
کارشناس ارشد کتابداری و اطلاعرسانی سازمان انرژی اتمی
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
بررسی نیازهای اطلاعاتی اعضای هیئت علمی سازمان تحقیقات و آموزش کشاورزی
پژوهش حاضر بهمنظور سنجش و ارزیابی نیازهای اطلاعاتی اعضای هیئت علمی سازمان تحقیقات و آموزش کشاورزی صورت گرفته است. روش پژوهش پیمایشی است اطلاعات مورد نیاز با استفاده از پرسشنامه از جامعه آماری بهدست آمده است. در این پژوهش، حوزه موضوعی فعالیتهای محققان، نوع، زبان، شکل (ساختار) اطلاعات مورد نیاز، موارد کاربرد، شیوههای دستیابی، و محملهای انتقال اطلاعات مورد بررسی قرار گرفته است. براساس یافتههای تحقیق، مهمترین منابع اطلاعاتی مورد نیاز محققان را مجلات تخصصی با 5/93 درصد، اینترنت 1/93 درصد، و کتاب با 7/67 درصد تشکیل میدهند. موارد استفاده از اطلاعات توسط اعضای هیئت علمی نشان داد که مطالعه و پژوهش با 3/97 درصد، انجام طرحهای تحقیقاتی با 8/82 درصد، و روزآمدسازی اطلاعات تخصصی با 8/66 درصد دارای بیشترین فراوانی هستند. از میان انواع منابع اطلاعاتی مورد استفاده، 3/35 درصد از اعضای هیئت علمی بیشتر از اطلاعات متن کامل، 9/28 درصد از چکیده مقالات، و 2/21 درصد از اطلاعات آماری استفاده میکنند. همچنین 98 درصد از اعضای هیئت علمی بیشترین اطلاعات مورد استفاده خود را منابع انگلیسی ذکر کردهاند.
https://nastinfo.nlai.ir/article_372_dfab05be498782085a5a6fca5fac9414.pdf
2008-05-21
39
52
نیازهای اطلاعاتی
نیازسنجی اطلاعات
کاربرد اطلاعات
اعضای هیئت علمی
رفتار اطلاعیابی
سازمان تحقیقات و آموزش کشاورزی
جواد
بشیری
j.bashiri@areo.ir
1
عضو هیئت علمی سازمان تحقیقات و آموزش کشاورزی
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
پایگاههای اطلاعاتی ایکس ام ال و کاربرد آن در کتابخانههای دیجیتال
ایکس ام ال، زبان توصیفی مورد حمایت کنسرسیوم وب گسترده جهانی است که در نوامبر 1996 به جامعه کاربران معرفی شد. این زبان، شکل محدود شده اس جی ام ال است که با هدف انتشار، ذخیره و مبادله دادههای ساختیافته در اینترنت و اینترانت بهوجود آمده است و به طراحان، امکان تعریف و استفاده از برچسبهای خود را میدهد. امکان ذخیره اطلاعات با فرمت ایکس ام ال در پایگاههای اطلاعاتی، استفاده از آن برای مبادله دادهها بین نرمافزارهای نامتجانس و انتشار اطلاعات در وب در زمره مباحث مطرح در محافل اطلاعاتی در دهه حاضر میباشند. مقاله حاضر جهت روشن شدن زوایای مطالب فوق برای صاحبنظران، پژوهشگران و کتابداران علاقهمند به این حوزه تدوین شده است.
https://nastinfo.nlai.ir/article_373_aaba86ef1cd3b1a1c925ae1c9ceee08e.pdf
2008-05-21
53
72
ایکس ام ال
پایگاههای اطلاعاتی
کتابخانههای دیجیتال
مهدی
علیپور حافظی
alipour@irandoc.ac.ir
1
دانشجوی دکتری کتابداری و اطلاعرسانی دانشگاه آزاد، واحد علوم و تحقیقات تهران
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
تحلیل استنادی مآخذ مقالات در مجلههای کتابداری (1380-1383)
این پژوهش با روش تحلیل استنادی به بررسی الگوی رفتار استنادی مؤلفان در 5 مجله کتابداری پرداخته تا چگونگی استفاده محققان از منابع علمی را نشان دهد. از 5 عنوان مجله کتابداری طی یک دوره 4 ساله، 5854 استناد استخراج گردید. نتایج حاصله نشان داد که مجله فصلنامه کتاب و Journal of the American Society for Information Science پراستنادترین مجلههای فارسی و خارجی در این حوزه بودهاند. همچنین 55 درصد استنادها را منابع خارجی و 45 درصد را منابع فارسی پذیرفتهاند. از کل مجموع استنادها، کتابها با 2249 استناد، بیشترین تعداد استناد را به خود اختصاص دادهاند، و سپس مجلهها با 2094 استناد قرار دارند. نویسندگان این حوزه، تمایل بیشتری به کارهای انفرادی داشتهاند. همچنین 78 درصد مقالات این مجلهها تألیفی بوده و اعضای هیئت علمی با 50 درصد بیشترین درصد نویسندگان مقالات را تشکیل دادهاند. کتابداران در نگارش مقالات بیشترین سهم را داشتهاند.
https://nastinfo.nlai.ir/article_374_50fc26e2c09ba91a9c8fbac4560766d2.pdf
2008-05-21
73
88
استناد
تحلیل استنادی
علوم کتابداری و اطلاعرسانی
مجله
مآخذ مقالات
رؤیا
مقصودی دریه
1
عضو هیئت علمی گروه پژوهشی استنادی علوم جهان اسلام مرکز منطقهای اطلاعرسانی علوم و فنآوری
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
تحلیل پیوندهای وبسایتهای سازمانهای نانو فنآوری: یک مطالعه وبسنجی
با توجه به ارزش و اهمیت نانوفنآوری، در این پژوهش سعی میشود وبسایتهای سازمانهای نانوفنآوری، شناسایی و با استفاده از روش وبسنجی مورد مطالعه واقع شوند. بهطور کلی، از 15 اردیبهشت تا 15 خرداد ماه 1385، 127 وبسایت سازمانهای نانوفنآوری با استفاده از راهنمای اینترنتی یاهو، بازیابی و بر روی رایانه شخصی بارگذاری شدند. میزان رؤیت وبسایتهای سازمانهای نانوفنآوری در محیط وب، میزان همکاری این وبسایتها در سطح ملی و بینالمللی و ضریب تأثیرگذاری این وبسایتها تحلیل گردیدند. روشهای دستهبندی خوشهای و فنون مقیاس چند بُعدی، برای تحلیل دادهها، مورد استفاده قرار گرفت. نتایج بهدست آمده نشان داد که وبسایتهایTxstate به نشانی اینترنتی (http://www.txstate.edu) و Foresight به نشانی اینترنتی (http://www.foresight.org) و Sri به نشانی ااینترنتی (http://www.sri.com) دارای بالاترین میزان رؤیت در محیط وب میباشند. نتایج پژوهش همچنین نشان داد که در وبسایتهای مورد مطالعه، 6 خوشه اصلی (یک خوشه بینالمللی، دو خوشه ملی و سه خوشه قارهای) وجود دارد، بهعبارتی دیگر نقشه مقیاس نمای چند بُعدی 4 خوشه اصلی همکاری (یک خوشه بینالمللی، یک خوشه ملی و دو خوشه قارهای) را نشان داد. محاسبه ضریب تأثیرگذاری وبسایتهای مطالعه شده، نشان داد که وبسایتهای Crnano به نشانی اینترنتی (http://www.crnano.org) و وبسایت Nanoethics به نشانی اینترنتی (http://www.nanoethics) و وبسایت Nanoned به نشانی اینترنتی (http://www.nanoned.org) بالاترین ضریب تأثیرگذاری را در محیط وب دارند.
https://nastinfo.nlai.ir/article_375_50603763bbd84586a2f6841a3ded3ad9.pdf
2008-05-21
89
104
وبسنجی
عامل تأثیرگذار وب
وبسایتهای سازمانهای نانو فنآوری
میزان رؤیت
فرامرز
سهیلی
fsohieli@gmail.com
1
عضو هیئت علمی دانشگاه پیام نور کرمانشاه
AUTHOR
فریده
عصاره
osareh.far@gmail.com
2
استاد علوم کتابداری و اطلاعرسانی دانشگاه شهید چمران اهواز
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
چگونگی توانمندیهای ابزارهای کاوش اینترنت با واسط جستجوی فارسی
در این پژوهش وضعیت ابزارهای کاوش اینترنت با واسط جستجوی فارسی و مقایسه عملی آنها بررسی شده و هدف آن کمک به کاربران فارسی زبان اینترنت برای انتخاب یک ابزار کاوش اینترنت مناسب و کارآمد و همچنین یاری طراحان ابزارهای کاوش اینترنت در جهت طراحی ابزار کاوشی که مطابق با معیارهای استاندارد روز ابزارهای کاوش مطرح در جهان است. دراین پژوهش که از نوع کاربردی میباشد، به روش پیمایشی و با استفاده از یک سیاهه وارسی که در آن 47 معیار برای برسی ابعاد پژوهش درنظر گرفته شده است، وضعیت ابزارهای کاوش اینترنت با واسط جستجوی فارسی که تعداد آنها پس از بررسیهای لازم به 22 ابزار کاوش رسید، مورد بررسی و تجزیه و تحلیل قرار گفته است.
نتایج حاصل از یافتههای پژوهش نشان داد که ابزار کاوش گوگل پارسی از نظر وضعیت امکانات جستجو و بازیابی اطلاعات و نحوه نمایش اطلاعات نسبت به سایر ابزارهای کاوش مورد مطالعه در رتبه اول قرار دارد و ابزار کاوش فهرست باز فارسی از نظر وضعیت واسط جستجوی کاربر، نسبت به سایر ابزارهای کاوش مورد مطالعه در رتبه اول قرار دارد. بیش از 90 درصد ابزارهای کاوش مورد مطالعه از لحاظ وضعیت امکانات جستجو و بازیابی اطلاعات ضعیف ارزیابی میشوند و کمتر از 5 درصد ابزارهای کاوش مورد مطالعه از لحاظ وضعیت نحوه نمایش اطلاعات خوب ارزیابی شدند. همچنین کمتر از 5 درصد از ابزارهای کاوش مورد مطالعه از لحاظ وضعیت واسط جستجوی کاربری خوب ارزیابی شدند.
https://nastinfo.nlai.ir/article_376_bca9da1db61308157fb4ab04ab2af81a.pdf
2008-05-21
105
123
اینترنت
ابزار کاوش اینترنت
موتورهای کاوش
راهنماهای موضوعی
واسط جستجوی فارسی
بازیابی اطلاعات
فریده
افنانی
1
کارشناس ارشد کتابداری و اطلاعرسانی انتشارات دیبایه
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
کتابخانههای واقعی، خودکار، الکترونیکی، دیجیتال و مجازی: بالاخره کدام واقعی و کدام مجازی است؟
چند صباحی است که اصطلاحات کتابخانه الکترونیکی، کتابخانه دیجیتال و کتابخانه مجازی با معادلهای دیگری که گاه بهجای آنها بهکار میرود در متون فارسی مربوط به کتابداری به چشم میخورد و تلاشهایی نیز برای نشان دادن وجوه افتراق و اشتراک میان این اصطلاحات در انتشارات مربوط به حرفه دیده میشود. آنچه در این نوشته خواهد آمد در پی پاسخ دادن به این پرسش است که آیا بین مفاهیم کتابخانههای سنتی (واقعی)، خودکار، الکترونیکی، دیجیتال (یا دیجیتالی یا رقمی یا رقومی) و مجازی (یا بدون دیوار) واقعا تفاوتی وجود دارد یا نه. رویکرد بهکار رفته در این نوشته، رویکردی واژهشناختی و نیز مفهومی است، به این معنا که تلاش میشود نخست معانی دقیق واژگانی مانند خودکار، الکترونیکی، دیجیتال (یا هر معادل دیگری که بهجای آن بهکار میرود) و مجازی (یا هر معادل دیگری که بهجای آن بهکار میرود) با استفاده از واژهنامههای تخصصی تعریف و آنگاه با توجه به معانی بهدست آمده، بحث مفهومی ارائه گردد. در پایان این نوشته، پیشنهاد شده که اگر تقسیمبندی برای کتابخانهها لازم است، این تقسیمبندی با توجه به نقش شبکهها در شناساندن مجموعههای دیگر و فراهمسازی متون انجام شود. این واقعیت که کتابخانهها در فرایند تکامل از مرحلهای به مرحله دیگر، از جهش یا موتاسیون استفاده نکردهاند نیز در این تقسیمبندی ضروری است. پیشنهاد دوم منطقا این است که نهادهای مسئول در کشور، سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران و با انجمن علمی کتابداری و اطلاعرسانی ایران برای هریک از مراحل بالا، در صورت پذیرش، اصطلاحاتی یکسان تدوین کنند تا در آینده از بروز سوءتفاهمهایی همانند آنچه در این نوشته مورد بحث قرار میگیرد، جلوگیری شود.
https://nastinfo.nlai.ir/article_377_45a179f3774535f12282d4c3d10adb59.pdf
2008-05-21
127
142
کتابخانه سنتی
کتابخانه واقعی
کتابخانه خودکار
کتابخانه دیجیتال
کتابخانه مجازی
کتابخانه بدون دیوار
مرتضی
کوکبی
kokabi80@yahoo.com
1
دانشیار گروه کتابداری و اطلاعرسانی دانشگاه شهید چمران اهواز
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
مدیریت دانش: چالشی نو در سازمانها
مدیریت دانش، راهحل جدیدی است که بهمنظور مدیریت نظاممند دانش زنده و فرایندهای مربوط به آن یعنی تولید، سازماندهی، مصرف و بهرهبرداری از آن در محیط دیجیتالی و با استفاده از فنآوریهای نوین اطلاعاتی و ارتباطی توسعه پیدا کرده است. در مدیریت دانش، دانش به دو صورت مورد توجه قرار میگیرد: دانش ضمنی که شامل دانش افراد و مهارتها و تخصصهای آنها میباشد و بسیار شخصی است. دانش عینی یا صریح که مستند، ساختمند و ضبط شده است. در این مقاله به مبانی و مفاهیم مدیریت دانش و ارکان اساسی آن اشاره شده و ضروریات موفقیت برنامه مدیریت دانش در سازمانها ذکر شده است.
https://nastinfo.nlai.ir/article_378_ce8d0b01f288eef7d3c976d8fb7f2bde.pdf
2008-05-21
143
154
مدیریت دانش
سازمان
فنآوری اطلاعات و ارتباطات
علیرضا
انتهایی
rentehaee@gmail.com
1
کارشناس ارشد کتابداری و اطلاعرسانی سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
معماری پایگاه اطلاعاتی
پایگاه اطلاعاتی از عناصر اصلی در نظامهای ذخیره و بازیابی اطلاعات است و مجموعهای از دادههای ذخیره شده است که بهصورت مجتمع و فاقد افزونگی مورد استفاده همزمان چندکاربر قرار میگیرد. بنابراین، هرگونه تغییر و تحولی که در ذخیره و بازیابی اطلاعات در بستر پایگاههای اطلاعاتی روی دهد متأثر از معماری پایگاههای اطلاعاتی است. معماری پایگاههای اطلاعاتی مباحثی همچون عناصر و ساختار تشکیلدهنده پایگاههای اطلاعاتی، نحوه طراحی سطوح مختلف آن و مشخص کردن کارکرد هریک از آنها، و روابط بین این سطوح و چگونگی ارتباط اطلاعات با یکدیگر را دربرمیگیرد. شرط لازم برای ذخیرهسازی مناسب اطلاعات و در نهایت، چگونگی دستیابی کاربران سطح خارجی به آن نیازمند توجه کافی به مباحث مطرح در مبانی پایگاههای اطلاعاتی و کسب دانش و مهارت لازم و شناخت استانداردهای مهم در این زمینه و سیستم مدیریت پایگاه اطلاعاتی است. بهگونهای که نادیده گرفتن هریک از آنها ممکن است موجب اختلال در کارکرد نظامهای ذخیره و بازیابی اطلاعات شود و مدیریت پایگاههای اطلاعاتی را در انجام وظایف با مشکلات عدیدهای روبهرو سازد. در مقاله حاضر، معماری پایگاه اطلاعاتی مورد بحث قرار میگیرد. همچنین اجزای دیگری مانند سیستم مدیریت پایگاه اطلاعاتی و وظایف مدیر پایگاه اطلاعاتی جهت تبیین هرچه بیشتر موضوع مورد بحث قرار گرفتهاند.
https://nastinfo.nlai.ir/article_379_0ef652a1f7c2698ceb47d1edd9cb5435.pdf
2008-05-21
155
168
معماری پایگاه اطلاعاتی
سیستم مدیریت پایگاه اطلاعاتی
مدیر پایگاه اطلاعاتی
یعقوب
نوروزی
ynorouzi@gmail.com
1
دانشجوی دکتری کتابداری و اطلاعرسانی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
موانع و راهکارهای افزایش رضایت کاربران کتابخانه با بهکارگیری قانون موئرز
کالوین موئرز از پیشگامان حوزه بازیابی اطلاعات، قانون خود موسوم به «قانون موئرز» را چنین بیان کرد که «وقتی کسب اطلاعات از یک نظام بازیابی اطلاعات سخت و پرمشقت باشد، کاربر ترجیح میدهد که از آن استفاده نکند و در این صورت نظام با عدم استفاده مواجه میشود». مقاله حاضر در پی بررسی موانع عمده استفاده از نظام کتابخانه و پیشنهاد راهکارهایی برای رفع این موانع در مقولههای اینترنت و موتورهای کاوش، صفحات وب و رابطهای کاربر، منابع اطلاعات، خدمات مرجع، نظامهای اطلاعات مدیریت (ام.آی.اس.)، زیرساختهای ارتباطی، آموزش کاربران و کارکنان، و نیز اخلاق حرفهای با اساس قرار دادن قانون موئرز است. حاصل این راهکارها، افزایش ضریب رضایت کاربران از کتابخانه است.
https://nastinfo.nlai.ir/article_380_921cae029279e843caf3a99ccb66b99b.pdf
2008-05-21
169
176
قانون موئرز
ذخیره و بازیابی اطلاعات
کتابخانهها
رضایت کاربران
حیدر
مختاری
mokhtariazad@gmail.com
1
دانشجوی دکتری کتابداری و اطلاعرسانی دانشگاه فردوسی مشهد
AUTHOR
محمدحسین
عبدالحسینزاده
2
عضو هیئت علمی گروه کتابداری و اطلاعرسانی دانشگاه تبریز
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
میزان جامعیت و مانعیت ابزارهای کاوش فارسی اینترنت در بازیابی اطلاعات در حوزه کتابداری و اطلاعرسانی
هدف از این پژوهش، بررسی میزان جامعیت و مانعیت ابزارهای کاوش اینترنت با واسط جستجوی فارسی است. در این پژوهش، بیش از 40 ابزار کاوش اینترنت، درباره ایران مورد شناسایی قرار گرفت. بررسیهای این پژوهش نشان داد که تنها 10 ابزار کاوش حائز شرایط تحقیق حاضر هستند و امکان جستجوی اطلاعات از طریق واسط فارسی را در اختیار قرار میدهند. از نظر میزان مانعیت، موتور کاوش وبگاه در بین ابزارهای کاوش مورد بررسی یا مانعیتی حدود 5/33 درصد دارای بالاترین میزان مانعیت است و سپس موتور کاوش دهیو با 32 درصد میزان مانعیت در رتبه دوم و موتور کاوش گوگل فارسی با مانعیتی حدود 30 درصد، در رتبه سوم قرار دارد. همچنین راهنمای موضوعی آفتاب با 9 درصد میزان مانعیت از کمترین میزان مانعیت در بین ابزارهای کاوش مورد مطالعه، برخوردار است.
علاوه بر این، ابزارهای کاوش با واسط جستجوی فارسی از نظر میزان جامعیت بازیابی اطلاعات نیز مورد ارزیابی قرار گرفتند. این مطالعه نشان داد که موتور کاوش وبگاه در بین ابزارهای کاوش مورد بررسی، دارای بالاترین میزان جامعیت (5/43 درصد) و سپس موتور کاوش دهیو با 5/41 درصد میزان جامعیت و موتور کاوش گوگل فارسی با جامعیتی حدود 9/38 درصد، قرار دارد. راهنمای موضوعی آفتاب نیز با 6/11 درصد از کمترین میزان جامعیت در بین ابزارهای کاوش مورد مطالعه، برخوردار است. همچنین بین مانعیت و نیز جامعیت ابزارهای کاوش مورد مطالعه، اختلاف معناداری وجود دارد.
https://nastinfo.nlai.ir/article_381_f880652c5781fbefd6358abb137acc1c.pdf
2008-05-21
177
199
جامعیت
مانعیت
ابزارهای کاوش فارسی
اینترنت
بازیابی اطلاعات
صدیقه
شاکری
s-shakeri@nlai.ir
1
کارشناس ارشد کتابداری و اطلاعرسانی سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
نقش آرشیوهای سیمای داخلی مستقر در تهران در فرایند برنامهسازی
هدف از اجرای این پژوهش، تعیین جایگاه واقعی آرشیوهای دیداری – شنیداری در فرایند برنامهسازی است. در این پژوهش از روش پیمایشی – تحلیلی استفاده شده است و جامعه پژوهش، 93 نفر از برنامهسازان سیما (کارگردانان و تهیهکنندگان) است. یافتههای پژوهش نشان میدهد اکثر برنامهسازان سیما معتقدند که آرشیوها محلی برای انبار کردن منابع نیستند؛ نقش مهمی در حفظ و نگهداری، ارائه خدمات، و انتقال اطلاعات به آیندگان دارند؛ غنی بودن آرشیوها در پشتیبانی از فرایند برنامهسازی (کاهش هزینه، زمان و ایجاد آرامش فکری) مؤثر است؛ منابع آرشیوی در ارتقاء کمّی و کیفی، الگوبرداری و خلق ایده با بهرهبرداری از منابع آرشیوی نقش مهمی دارند؛ و ارائه خدمات مناسب آرشیوها میتواند تأثیر مطلوبی بر فرایند برنامهسازی داشته باشد. خدمات مورد انتظار برنامهسازان از آرشیوها بهترتیب اهمیت عبارتند از: 1. ایجاد پایگاه اطلاعاتی جامع 2. نمایهسازی منابع آرشیوی 3. خلاصهبرداری در حین بازبینی 4. تحویل یک نسخه از رسید آرشیو به تهیهکنندگان 5. تهیه فیلم شناخت موضوعی 6. برگزاری جلسات مشترک بین برنامهسازان و آرشیوها. اکثر برنامهسازان به تأثیر آرشیویستهای متخصص، پیشنهاد آنان و تسلطشان به اصول برنامهسازی معتقدند و امکاناتی چو بخش بازبینی، کپی و بازشنوایی را در امر برنامهسازی مؤثر دانستهاند. مشکلات برنامهسازان بهترتیب اهمیت عبارتند از: عدم دسترسی به منابع سایر آرشیوها، سازماندهی نامناسب منابع، نبود منابع متناسب با نیاز برنامهسازان، آشنا نبودن آرشیویستها با مراحل برنامهسازی و کمبود امکانات در آرشیوها.
https://nastinfo.nlai.ir/article_382_0a6de30528e3f3dda0260888513598e2.pdf
2008-05-21
201
212
آرشیوهای دیداری - شنیداری
برنامهسازی
صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران
مواد دیداری - شنیداری
لیلا
قنبری
1
کارشناس ارشد کتابداری و اطلاعرسانی سازمان صدا و سیما
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
وضعیت سواد اطلاعاتی اعضای هیئت علمی گروههای کتابداری و نقش آن بر تولید اطلاعات علمی آنان در دانشگاههای آزاد و دولتی شهر تهران
هدف اصلی این پژوهش، بررسی سواد اطلاعاتی اعضای هیئت علمی رشته کتابداری و نقش آن بر تولید اطلاعات علمی آنان در دانشگاههای آزاد و دولتی شهر تهران میباشد. جامعه پژوهش 56 نفر از اعضای هیئت علمی گروههای کتابداری است و برای گردآوری اطلاعات از پرسشنامهای که شامل 28 سؤال باز بود استفاده شده است. نتایج نشان میدهد که هدف از جستجوی اطلاعات اعضای هیئت علمی، روزآمد کردن اطلاعات تخصصی است. منابع اطلاعاتی رایج مورد استفاده آنان، کتابهای تخصصی میباشد. جامعه مورد مطالعه برای دستیابی به منابع الکترونیکی نیاز به آموزش دارند. اکثر اعضای هیئت علمی نیاز به آموزش شیوه جستجو و اطلاعیابی در اینترنت را در خود احساس میکنند. برای بازیابی اطلاعات از کلیدواژه استفاده میکنند و برای دستیابی به اطلاعات از اینترنت و پایگاههای اطلاعاتی استفاده میکنند. اعضای هیئت علمی برای تولید مطالب علمی از زبان انگلیسی استفاده میکنند و بیشترین تولیدات علمی آنان نیز انتشار مقاله در نشریات داخلی میباشد. در پایان مهمترین مشکل دسترسی به اطلاعات را کافی نبودن منابع عنوان کردهاند. طبق آزمون t انجام شده، اعضای هیئت علمی دارای مهارتهای سواد اطلاعاتی میباشند.
https://nastinfo.nlai.ir/article_383_5bb4e410467804fc72dd7e4f32b1eed9.pdf
2008-05-21
213
228
سواد اطلاعاتی
اعضای هیئت علمی
اطلاعیابی
تولید علم
لیلا
پیلهرود
1
کارشناس ارشد کتابداری و اطلاعرسانی کتابخانه بیمارستان مهدیه تهران
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
منابع اطلاعاتی الکترونیکی: با تأکید خاص بر مجلات الکترونیکی
فراهم کردن امکان دستیابی به اطلاعات دقیق، معتبر و مرتبط وظیفهای خستهکننده شده است، تفکیک اطلاعات نامناسب و اضافی از میان انبوه اطلاعات درست و دقیق نیاز روز است. این نوشته، پایگاههای اطلاعاتی متن کامل معروف را معرفی مینماید و به اختصار شرح میدهد. بهعلاوه، خدمات صفحه مندرجات و چکیدهنویسی قابل دسترسی برای کتابخانههای دانشگاهی و تحقیقاتی هند را تشریح مینماید. به ویژگیهای خاص هریک از پایگاههای اطلاعاتی اشاره و مزایای آنها را برجسته میکند. پایگاه اطلاعاتی پایاننامههای Ums proquest، جزئیات آماری و ویژگیهای چشمگیر آن، در این مقاله آمده است. در پایان، مقاله پیشنهاد میکند که بهعنوان اقدامی برای رویارویی با تورم، کتابخانهها در هند میتوانند به خدمات صفحه مندرجات که در مقایسه با دیگر پایگاههای اقتصادی است، متوسل شوند.
https://nastinfo.nlai.ir/article_384_0ad48b7b11698b76bd11035ca8149d89.pdf
2008-05-21
229
234
منابع اطلاعاتی الکترونیکی
مجلات الکترونیکی
خدمات صفحه مندرجات
نوشته سی.پی.
راماسش و وای. ونکاتش
1
AUTHOR
ترجمه غلام
حیدری
2
دانشجوی دکتری کتابداری و اطلاعرسانی دانشگاه شهید چمران اهواز
AUTHOR