ORIGINAL_ARTICLE
ارزیابی رابط کاربر کتابخانههای دیجیتالی ملی برگزیده جهان: معیارهایی پیشنهادی برای کتابخانه دیجیتالی کتابخانه ملی ایران
هدف: بررسی رابط کاربر صفحات وب 15 کتابخانه ملی دیجیتالی بهمنظور پیشنهاد معیار برای رابط کاربر کتابخانه ملی دیجیتالی ایران. روش/رویکرد پژوهش: با استفاده از سیاهه وارسی (شامل 10 معیار و 114 مؤلفه) رابطهای کاربر ارزیابی شده است. یافتهها: از میان کتابخانههای دیجیتالی امریکن مموری، فرانسه، و استرالیا بیشترین و افغانستان، صربستان، و ایتالیا کمترین امتیاز را کسب کردند. معیارهای زبان رابط، سادگی، و انسجام بهترتیب با 33/98، 15/91 و 76/86 درصد بیشترین، و معیار کنترل کاربر با 7/6 درصد به کمترین میزان در کتابخانههای دیجیتالی رعایت شدهاند. نتیجهگیری: بیشتر امتیازات در رعایت معیارهای عمومی مانند زبان رابط کاربر و سادگی است. معیارهای اختصاصی در بیشتر کتابخانهها رعایت نشده است. چارچوبی برای بهکارگیری معیارهای ارائهشده در کتابخانه دیجیتالی کتابخانه ملی ایران پیشنهاد شده است.
https://nastinfo.nlai.ir/article_15_cd5b86864a605b076a81010ba3ad1e92.pdf
2015-02-20
7
20
کتابخانههای دیجیتالی
رابط کاربر
ارزیابی
معیارهای طراحی
کتابخانههای ملی
یعقوب
نوروزی
ynorouzi@gmail.com
1
عضو هیأت علمی گروه علم اطلاعات و دانششناسی دانشگاه قم
LEAD_AUTHOR
شهناز
متظهری
sh.motazhari@gmail.com
2
دانشجوی کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد اسلامی واحد همدان
AUTHOR
آذری، نفیسه (1391). ارزیابی و مقایسه کتابخانههای دیجیتالی اسلامی از دیدگاه رابط کاربر و قابلیتهای جستجو. پایانننامه کارشناسی ارشد کتابداری و اطلاعرسانی، دانشگاه قم، قم.
1
انتظاریان، ناهید؛ فتاحی، رحمتالله (1388). بررسی درک کاربران از محیط رابط پایگاههای اطلاعاتی براساس مدل نیلسن (مقایسه پایگاه مقالههای الکترونیکی مرکز منطقهای اطلاعرسانی علوم و فناوری با پایگاه مقالههای پژوهشگاه اطلاعات و مدارک علمی ایران. کتابداری و اطلاعرسانی، 12 (3)،47-69.
2
خالقی، نرگس (1385). معیارهای رابط کاربر مطلوب. کتابداری و اطلاعرسانی، 9(3)، 85-94.
3
درودی، فریبرز (1389). راهبردهای مؤثر در بهرهگیری از نشانگرها، نمادها، در طراحی رابط کاربر. فصلنامه کتاب، 21 (4)، 104- 125.
4
زرهساز، محمد؛ فتاحی، رحمتالله (1385). ملاحظات اساسی در طراحی رابط کاربر نظامهای رایانهای و پایگاههای اطلاعاتی. فصلنامه کتاب، 17 (2)، 251-262.
5
زرهساز، محمد؛ فتاحی، رحمتالله؛ داورپناه، محمدرضا (1385). بررسی و تحلیل عناصر و ویژگیهای مطرح در رابط کاربر نرمافزار سیمرغ و تعیین میزان رضایت دانشجویان دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه فردوسی مشهد از تعامل با این نرمافزار. کتابداری و اطلاعرسانی، 10 (4)، 160- 174.
6
زوارقی، رسول (1386). بررسی و ارزیابی وب اپک سیمرغ (نوسا) براساس دو عامل نمایش و رابط کاربری. فصلنامه کتاب، 18 (2)، 41-52.
7
زوارقی، رسول؛ فرجپهلو، عبدالحسین (1388). ارائه الگویی برای ویژگیهای نمایشی و رابط کاربری اپکهای وب بنیاد ایران. فصلنامه کتاب، 20 (3)، 37-74.
8
عباسپور، جواد (1385). ارزیابی رابط کاربر پایگاه اطلاعات چکیده پایاننامههای مرکز اطلاعات و مدارک علمی ایران، پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشگاه تربیت مدرس، تهران.
9
عصاره، فریده؛ مرادمند، علی (1384). شناسایی ویژگیهای عمده در طراحی وبسایت کتابخانههای ملی جهان بهمنظور ارائه الگویی مناسب جهت ارتقاء کیفی وبسایت کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران. اطلاعشناسی، 9 و 10، 169-190.
10
عصاره، فریده؛ پاپی، زینب (1388). کیفیت وبسایتهای کتابخانهای: مروری بر معیارها و ابزارها. فصلنامه کتاب، 20 (2)، 275-298.
11
علیجانی، رحیم؛ دهقانی، لیلا (1386). مقایسه رابط کاربر پایگاههای اطلاعاتی کتابمدار بینالمللی. فصلنامه کتاب، 18 (4)، 233-252.
12
علیجانی، رحیم و دیگران (1388). بررسی و مقایسه رابط کاربر وب موتورهای جستجوی عمومی «یاهو»، «آلتاویستا»، «گوگل» و «آل د وب». فصلنامه کتاب، 20 (1)، 132-158.
13
غفاریان، سمانه (1390). بررسی رابط کاربر بانک اطلاعاتی نمایه از دیدگاه دانشجویان (کتابخانه مرکزی) دانشگاه فردوسی مشهد با روش مکاشفهای. کتابداری و اطلاعرسانی، 14 (4)، 163-188.
14
کوکبی، مرتضی؛ زراعتکار، ندا (1390). رابط های کاربر در کتابخانههای دیجیتالی کودکان: پیشنهاد الگوی بهینه برای کودکان ایرانی. فصلنامه مطالعات ملی کتابداری و سازماندهی اطلاعات، 22(1)، 70-83.
15
محمداسماعیل، صدیقه؛ کاظمیکوهبنانی، سمیه (1389). 160 مؤلفه در ارزیابی تطبیقی کاربردپذیری وبسایتهای کتابخانههای ملی کشورهای جمهوری اسلامی ایران، عراق و ترکیه. دانششناسی، 3 (11)، 91-115.
16
محمدصالحی، راحله (1388). ارزیابی ویژگیها و عناصر تشکیلدهنده رسا: نرمافزار جامع کتابخانه، مرکز اسناد و آرشیو براساس عامل رابط کاربر. پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران شمال، تهران.
17
مهراد، جعفر؛ زاهدی، زهره (1386). بررسی و مقایسه رابطه کاربرد و دو میزبان داخلی کتابخانه منطقهای علوم تکنولوژی و پژوهشگاه اطلاعات و مدارک علمی ایران با چهار میزبان خارجی. کتابداری و اطلاعرسانی، 10 (3)، 107- 124.
18
نبوی، فاطمه (1385). ارزیابی قابلیتهای جستجو در کتابخانههای دیجیتالی. فصلنامه علوم و فناوری اطلاعات، 21 (3)، 101- 114.
19
نوروزی، یعقوب (1388). ارزیابی رابط کاربر در صفحات وب فارسی کتابخانههای دیجیتالی ایران و ارائه الگوی پیشنهادی. رساله دکتری کتابداری و اطلاعرسانی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات تهران، تهران.
20
نوروزی، یعقوب (1390). ارزیابی کتابخانههای دیجیتالی: چارچوب نظری. مطالعات ملی کتابداری و سازماندهی اطلاعات، 24 (4)، 6- 24.
21
یمینفیروز، موسی (1382). ویژگیها و عناصر تشکیلدهنده رابط کاربر در وبسایتها. فصلنامه کتاب، 14 (4)، 159- 168.
22
Arms, W. Y. (2000). Digital Library. Cambridge, Massachusetts: MIT Press.
23
Hariri, N., & Norouzi, Y. (2011). Determining evaluation criteria for digital libraries' user interface: A review. Electronic Library, 29(5), 698-722.
24
Hock. R. (2002). A new era of search engines: not just Web pages anymore. Online, 26 )5(, 20-22, 24-27.
25
Jeng, J. (2005). Usability assessment of academic digital libraries: Effectiveness, Efficiency, Satisfaction, and Learn ability. Libri: International Journal of Libraries and Information Services, 55 (2/3), 96-121.
26
Ramayah, T. (2006). Interface characteristics, perceived ease of use and intention to use an online library in Malaysia. Information Development, 22 (2), 123-133.
27
Saracevic, T. (2000). Digital library evaluation: toward evolution of concepts. , Library Trends, 49(3), 350-369.
28
Vilar, P. & Zumer, M. (2005). Comparison and evaluation of user interfaces of e-journals. Journal of Documentation, 61(2), 203-227.
29
Yushiana, M. & Abdul Rani, W. (2007). Heuristic evaluation of interface usability for a web-based OPAC. Library Hi Tech, 25(4), 538 - 549.
30
ORIGINAL_ARTICLE
مدل موضوعی برای پایاننامههای کتابداری و اطلاعرسانی
هدف: تهیه الگوی موضوعی پایاننامههای کتابداری و اطلاعرسانی در ایران با هدف کمک به دانشجویان فعلی و آتی در انتخاب موضوع و جلوگیری از پژوهشهای تکراری. روش/ رویکرد پژوهش: کتابخانهای و دلفی. ابتدا با مطالعه مدلهای پژوهشهای پیشین و موضوعهای موجود در پایگاه اطلاعاتی لیستا و کسب نظر متخصصان کتابداری و اطلاعرسانی، 6 رده اصلی معین شد. سپس، برای تعیین موضوعهای فرعی از سرعنوانهای موضوعی فارسی، سرعنوانهای موضوعی کنگره، اصطلاحنامههای فرهنگی یونسکو و اصفا و نما، و طرحهای ردهبندیهای دیویی و کنگره استفاده شد. یافتهها: مدل پیشنهادی شامل 6 رده اصلی (کتابداری، کتابخانهها و مراکز اطلاعرسانی، مدیریت اطلاعات، ذخیره و بازیابی اطلاعات، فهرستنویسی و ردهبندی، و روشهای کمّی و کیفی اندازهگیری اطلاعات) و 70 رده فرعی است. نتیجهگیری: برای جلوگیری از انجام پژوهش تکراری، لازم است پژوهشگران و دانشجویان به این نقشه توجه کنند.
https://nastinfo.nlai.ir/article_16_c209f141cd4feb467a77a7666ef0d419.pdf
2015-02-20
21
32
مدل موضوعی
پایاننامهها
کتابداری و اطلاعرسانی
پایگاه اطلاعاتی لیستا
علی
شرفی
atashbig_ali65@yahoo.com
1
کارشناس ارشد علم اطلاعات و دانششناسی، کتابخانه مرکزی دانشگاه شاهد
LEAD_AUTHOR
حمزهعلی
نورمحمدی
nourmohammadi.h@gmail.com
2
استادیار علم اطلاعات و دانششناسی دانشگاه شاهد
AUTHOR
مهدی
علیپورحافظی
alipour@irandoc.ac.ir
3
استادیار پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران
AUTHOR
آزاد، اسدالله؛ منصوریان، یزدان (1380). نگاهی به عناوین پایاننامههای دکترای کتابداری و اطلاعرسانی خارجی بین سالهای 1994-1999. کتابداری، 35 (2)، 85-101.
1
آذرانفر، جوانه (1385). تحلیل محتوای پایاننامههای تحصیلات تکمیلی رشته کتابداری و اطلاعرسانی فارغالتحصیلان داخل کشور و فارغالتحصیلان خارج از کشور موجود در پایگاههای اطلاعاتی مرکز اطلاعات و مدارک علمی ایران در سالهای 1378-1382. پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال، تهران.
2
یونسکو (1377). اصطلاحنامه بینالمللی توسعه فرهنگی یونسکو (عباس حری، مترجم). تهران: دفتر پژوهشهای فرهنگی.
3
سلطانی، پوری (1365). اصطلاحنامه کتابداری. تهران: وزارت فرهنگ و آموزش عالی و کتابخانه ملی ایران.
4
حسینپناه، علی. (1386). بررسی گرایش موضوعی و روش پژوهش پایاننامههای کارشناسی ارشد کتابداری و اطلاعرسانی دانشگاههای دولتی شهر تهران از سال 1379-1385. پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشگاه تهران، تهران.
5
سیدین، سیدمهرداد؛ بابالحوائجی، فهیمه (1388). تحلیل محتوای پایاننامههای کارشناسی ارشد کتابداری و اطلاعرسانی دانشگاه آزاد اسلامی واحدهای تهران شمال، علوم و تحقیقات تهران، علوم و تحقیقات اهواز و همدان در سالهای 1372- 1386. پیام کتابخانه، 15 (1)، 95-121.
6
صدیق بهزادی، ماندانا (1379). چکیدهنامه پایاننامههای کتابداری و اطلاعرسانی. تهران: کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران؛ مرکز اطلاعرسانی و خدمات علمی جهاد سازندگی.
7
علیدوستی، سیروس، شهریاری، پرویز، خسروجردی، محمود، شیرانی، فرهاد، و بیرامی طارونی، حمیده. (1388). الگوی توصیف و تحلیل اطلاعات در پایاننامهها و رسالهها. علوم و فناوری اطلاعات، 24 (4)، 5-28.
8
محسنزاده کواریم، افسانه (1381). تعیین تجربی معادله فرایند زیست موضوعات و روشهای پژوهش پایاننامههای علوم کتابداری و اطلاعرسانی ایران تا پایان سال 1381. پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشگاه تهران، تهران.
9
یوسفی، احمد (1379). مقایسه گرایش موضوعی مقالات کــتــابداری و اطلاع رسانی ایران و پایگاه اطلاعاتی ISA در سالهای 75-1377. فصلنامه مطالعات ملی کتابداری و سازماندهی اطلاعات، 44 (4)، 36-63.
10
Abdoulaye, K. (2002). Research Trends in Library and Information Science at the International Islamic University Malaysia. Library Review, 51 (1), 32-37.
11
Abdoulaye, K. (2004). Research Trends in the Humanities: an Analysis of Master's Theses at the International Islamic University Malaysia. Malaysian Journal of Library and Information Science, 9 (1), 59-68.
12
Aliyu, Y., & Abba, T. (2009). Analytical Study of Master of Library Science Dissertations at the University of Maiduguri, Nigeria. Library Philosophy & Practice, 11 (1), 1-6.
13
Cassidy R. S, Daifeng L, Terrell G. R. S., Craig F., & Ying, D. (2011).The shifting sands of disciplinary development: Analyzing North American Library and Information Science dissertations using latent Dirichlet allocation. Journal of the American Society for Information Science and Technology, 62 (1), 185.
14
Donald T. H. (2001). Information Science Abstracts: Tracking the Literature of Information Science. Part 1: Definition and Map. Journal of the American Society for Information Science and Technology, 52(1), 44–53.
15
Estrada, L. M. M. (2009). Topic Maps and library and information science: an exploratory study of topic maps principles from a Knowledge and information organization perspective. Unpublished Master Thesis, Universiteteti Tallinn, Oslo.
16
Reshma, R. (2011). Research trends in library and information science in India with a focus on PanjabUniversity, Chandigarh. International Information & Library Review, 43(1), 23-42.
17
Zins, C. (2007). Knowledge map of information science. Journal of the American Society for Information Science and Technology, 58(4), 526-535.
18
ORIGINAL_ARTICLE
صحت ساختار ظاهری دادهها در پیشینههای کتابشناختی اپک کتابخانه ملی ایران
هدف: سنجش میزان صحت پیشینههای کتابشناختی پایگاه اپک کتابخانه ملی ایران بهلحاظ ساختار صوری پیشینهها. روش/رویکرد پژوهش: در این پیمایش با بهرهگیری از فرمول کوکران تعداد 1100 پیشینه از میان نزدیک به هفتصد هزار پیشینه کتاب انتخاب و با استفاده از سیاهه وارسی پژوهشگرساخته تحلیل شد. یافتهها: در 48 درصدِ پیشینهها اشکال وجود داشت. بیشترین اشکال رعایت نکردن ضوابط مربوط به یونیکد و غلط املایی در برخی عناصر اطلاعاتی بوده و کمترین اشکال به ردهبندی و فهرستنویسی توصیفی تعلق داشته است. توزیع اشکالات در ردههای مختلف نشان داد رده N دارای بیشترین اشکال و رده C دارای کمترین اشکال بوده است. نتیجهگیری: برخی اشکالات نه بهسبب ضعف در فهرستنویسی بلکه بهدلیل شتابزدگی در ورود اطلاعات رخ میدهند.
https://nastinfo.nlai.ir/article_17_60aaf07d7acf5dfe325c304b00ec57a1.pdf
2015-02-20
33
47
پیشینه کتابشناختی
فهرست همگانی برخط (اُپک)
فهرستنویسی رایانهای
کتابشناسی ملی ایران
حمید
کشاورز
hkeshavarz@semnan.ac.ir
1
عضو هیأت علمی گروه علم اطلاعات و دانششناسی دانشگاه سمنان
LEAD_AUTHOR
سهیلا
خوشمشرب
skhoshmashrab@gmail.com
2
دانشجوی کارشناسی ارشد مطالعات آرشیوی دانشگاه الزهرا (س)
AUTHOR
بیرانوند، علی؛ شریفمقدم، هادی (1388). اپکها و ابهام در انتقال مفاهیم اطلاعاتی.فصلنامه کتاب، 79 (3): 23-36.
1
خوشبخت، ملیکا؛ خسروی، فریبرز (1388). بررسی میزان انطباق پیشینههای کتابشناختی موجود در پایگاه نسخ خطی خانه کتاب با استانداردهای فهرستنویسی. فصلنامه کتاب، 79 (3): 115-122.
2
داریوش نیاکان، لادن؛ جانمحمدی، مریم (1387). بررسی میزان صحت شمارههای رده کنگره در فیپای کتابهای فارسی منتشره سالهای 1380-1384 موجود در کتابخانه دامپزشکی دانشگاه تهران، تحقیقات کتابداری و اطلاعرسانی دانشگاهی، 42 (47): 93-112.
3
دولانی، عباس؛ فرهادپور، محمدرضا (1389). مقایسه فهرستهای پیوسته دانشگاهی ایران و انگلستان. فصلنامه کتاب، 83 (3): 178- 198.
4
زوارقی، رسول (1386). فهرستهای رایانهای در ایران و جهان: مروری در متون. کتابداری و اطلاعرسانی، 10 (2): 157-196.
5
سلطانی، پوری، (1383). دستنامه قواعد فهرستنویسی کتابهای لاتین به فارسی. تهران: سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران.
6
عزیزیان، نرگس خاتون (1386). همگونی عناصر اطلاعاتی در فهرستنویسی پیش از انتشار کتابخانه ملی، بین سالهای ۱۳۷۷ـ۱۳۸۰. فصلنامه انجمن آثار و مفاخر فرهنگی، 7 (2): 80- 96.
7
عصاره، فریده؛ فرزین، فرزانه (1379). مشکلات و مسائل فهرستهای پیوسته رایانهای هنگام توسعه و پیادهسازی: حاصل تجربیات چند کشور و یک نمونه از ایران، در فهرستهای رایانهای: کاربرد و توسعه مجموعه مقالات همایش کاربرد و توسعه فهرستهای رایانهای در کتابخانههای ایران، (رحمتالله فتاحی، ویراستار).27 و 28 آبان 1378. مشهد: دانشگاه فردوسی مشهد؛ تهران: مرکز اطلاعرسانی و خدمات علمی وزارت جهاد سازندگی: 56-72.
8
فتاحی، رحمتالله (1386). از آرمانها تا واقعیت: تحلیل مهمترین چالشها و رویکردهای سازماندهی اطلاعات در عصر حاضر. کتابداری و اطلاعرسانی، 10 (4): 5-26.
9
فتاحی، رحمتالله؛ ارسطوپور، شعله (1386). تحلیل کارکردهای عناصر اطلاعاتی در پیشینه کتابشناختی: رویکردی نو به سازماندهی چندمنظوره اطلاعات در فهرستهای رایانهای. کتابداری و اطلاعرسانی، 10 (2): 53-90.
10
کوکبی، مرتضی (1381). درسالهای 78 و 79 اتفاق افتاد: بررسی دو مورد فهرستنویسی پیش از انتشار. کتابداری، 36 (39):7-22.
11
گردشی، ابوالفضل؛ کشاورز، حمید (1388). بررسی میزان کاربرد پیشینههای کتابشناختی کتابهای لاتین کتابشناسی ملی ایران در کتابخانههای مرکزی دانشگاههای دولتی شهر تهران. فصلنامه کتاب، 79 (3): 123-140.
12
محفوظی، مصطفی؛ شعبانی، احمد؛ و سعادت، رسول (1389). بررسی کیفیت فهرستنویسی تحلیلی و ردهبندی کتابهای عربی کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران در طول سالهای 1380- 1386. تحقیقات اطلاعرسانی و کتابخانههای عمومی، 16 (1): 45-62.
13
نشاط، نرگس (1382). بررسی میزان همسویی کتابخانه ها در سازمان دهی موضوعی کتاب ها (با تأکید بر حوزه ایران شناسی). روانشناسی و علوم تربیتی، 33 (1): 155-181.
14
Burke, G., Germain, C. A., & Van Ullen, M. K. (2003). URLs in the OPAC: Integrating or disintegrating research libraries’ catalogs.Journal of Academic Librarianship, 29) 5(: 290–297.
15
Large, A., & Beheshti, J. (1997). OPACs: a research review. Library & Information Science Research, 19 (2): 111-133.
16
Molavi, F. (2006). Main issues in cataloging Persian language materials in North America. Cataloging & Classification Quarterly, 43 (2): 77-82.
17
Shaker, A. K. (2002). Bibliographic Access to Non-Roman Scripts in Library OPACs: A Study of Selected ARL Academic Libraries in the United States. Unpublished doctoral dissertaion, University of Pittsburgh, Pennsylvania.
18
ORIGINAL_ARTICLE
میزان تبعیت از قواعد نشانهگذاری ISBD در فهرستنویسی پیش از انتشار کتابخانه ملی
هدف: ارزیابی میزان رعایت استانداردهای ISBD مندرج در قواعد فهرستنویسی انگلوامریکن با فهرستنویسی پیش از انتشار در کتابخانه ملی است. روش/ رویکرد پژوهش: روش پژوهش پیمایشی و گردآوری دادهها با استفاده از سیاهه وارسی پژوهشگرساخته صورت گرفت. یافتهها: تقریباً 38 درصد فهرستبرگهها دارای اشتباهات نشانهگذاری و 55 درصد فهرستبرگهها دارای اشتباهات مربوط به عدم رعایت فاصلههای قبل و بعد از نشانهها بودند. نشانههای بهکاررفته پیش از منطقه وضعیت نشر با 65 درصد کمترین میزان، و نشانههای بهکاررفته پیش از منطقه ویراست با 84/98 درصد بیشترین میزان انطباق را با ISBD داشته است. نتیجهگیری: گرچه کتابخانه ملی در رعایت قوانین ISBD عملکرد مطلوبی داشته اما لازم است دقت بیشتری برای صحت نشانهها و علائم بهکاررفته داشته باشد و به فهرستنویسان نیز آموزشهای لازم را بدهد.
https://nastinfo.nlai.ir/article_18_d034d3298aa2ada23e9a24766a5bebe1.pdf
2015-02-20
49
59
فهرستنویسی
کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران
استاندارد بینالمللی توصیف کتابشناختی
ISBD
مرتضی
کوکبی
kokabi80@yahoo.com
1
استاد گروه علم اطلاعات و دانششناسی دانشگاه شهید چمران اهواز
AUTHOR
سمیه
علمدار
salamdar2011@yahoo.com
2
کارشناس ارشد علم اطلاعات و دانششناسی
LEAD_AUTHOR
بیانچینی، کارلو و گوئرینی، مائورو (1388). از الگوهای کتابشناختی تا قواعد فهرستنویسی درخصوص اف.آر.بی.آر.، آی.سی.پی.، آی.اس.بی.دی. و آر.دی.ای. و روابط بین آنها (فاطمه پازوکی، مترجم). شمسه: نشریه الکترونیکی سازمان کتابخانهها وموزهها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی، 1(5). بازیابی 21 مرداد 1392، از http://aqlibrary.ir/UserFiles/File/shamseh/N_5/04.pdf
1
جیمز لنوس، دونالد (1368). شکل و روش تحریر فهرستبرگهای: براساس استاندارد بینالمللی کتابشناختی توصیفی برای تکنگاشتهای چاپی (M-ISBD) (ابوالحسن آقاربیع، مترجم). تحقیقات کتابداری و اطلاعرسانی دانشگاهی ، 15 (13)، 69-96.
2
حاجیزینالعابدینی، محسن و دیگران (1379). تحلیل و ارزیابی پایگاه اطلاعاتی کتابشناسی ملی ایران، در رحمت الله فتاحی(ویراستار)، فهرست های رایانه ای: مجموعه مقالات همایش کاربرد و توسعه فهرستهای رایانهای در کتابخانههای ایران، 27-28 آبان، (ص281-271). مشهد: دانشگاه فردوسی مشهد؛ تهران: مرکز اطلاعرسانی و خدمات علمی وزارت جهاد سازندگی.
3
شعبانی، احمد؛ محفوظی، مصطفی و سعادت، رسول (1389). بررسی کیفیت فهرستنویسی توصیفی کتابهای عربی کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران در طول سالهای 1380- 1386. مطالعات کتابداری و علوم اطلاعات (علوم تربیتی و روانشناسی)، 3 (6): 157-178.
4
فرجی، ایرج و خلیل مقدم (1381). استاندارد بین المللی توصیف کتابشناختی. در دایره المعارف کتابداری و اطلاع رسانی (ج1. ص.162-163) تهران: سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران.
5
فتاحی، رحمتالله (1373). فهرستنویسی کامپیوتری و تفاوت آن با برگهدان. فصلنامه کتاب، 5 (2): 14-36.
6
فتاحی، رحمتالله (1376). تجدیدنظر در اصولو قواعد فهرستنویسیانگلو- امریکن. فصلنامه کتاب، 7 (4): 39-54.
7
فتاحی، رحمتالله؛ منصوریان، یزدان و ارسطوپور، شعله (1385). مدیریت نشریههای ادواری: جنبههای نظری و کاربردی در گزینش، فراهم آوری، سازماندهی و ارائه خدمات ادواریها (چاپی و الکترونیکی) (ویرایش 2). تهران: دبیزش.
8
فتاحی، رحمتالله (1386). فهرستنویسی: اصول و روشها (ویرایش 4). تهران: کتابدار.
9
کوکبی، مرتضی (1375). با نقطه یا بینقطه؟ اشتباهی متداول در فهرستنویسی انتشارات ایرانی. فصلنامه کتاب، 7 (3): 43-50.
10
کوکبی، مرتضی (1384). فروست در کتابشناسی ملّی ایران و مارک ایران. فصلنامه کتاب، 16 (2): 67-74.
11
محسنزاده کواریم، افسانه (1378). بررسی نظرات مدرسان کتابداری درباره لزوم بازنگری قواعد فهرستنویسی انگلوامریکن در تطبیق با فهرستهای رایانهای. پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشگاه تهران، تهران.
12
ORIGINAL_ARTICLE
همگونی یا تقابل؟ مرور رهیافتهای نظری نوین به رفتار استنادی
هدف: مرور مهمترین نظریهها و رهیافتهای نظری در حوزه رفتار استنادی برای شناسایی همگونی و تعارض میان آنها. روش/ رویکرد پژوهش: بررسی متون و پژوهشها و نظریههای حوزه رفتار استنادی. یافتهها: رویکردهای مختلف در تبیین رفتارهای استنادی نویسندگان، به دو نظریه هنجاری و ساختار اجتماعی رفتار استنادی منجر شده است. رویکردهای نوین سه عامل پاداش و تنبیه، تمایل به درستکاری، و تمایل به همذاتپنداری با نویسندگان برجسته را عوامل پیشبینیکننده و انگیزه رفتار استنادی شناختهاند. نتیجهگیری: هرچند رویکردهای نوین مفاهیمی متفاوت با انگیزههای خاص را مطرح میسازند، اما بهطور ضمنی اعتبار دو نظریه هنجاری و ساختار اجتماعی رفتار استنادی را تأیید میکنند.
https://nastinfo.nlai.ir/article_19_8f25fd83d352829a27a4249c2d6eecea.pdf
2015-02-20
61
74
نظریه هنجاری رفتار استنادی
نظریه ساختار اجتماعی رفتار استنادی
رفتار استنادی
سعیده
ابراهیمی
sebrahimi@shirazu.ac.ir
1
استادیار گروه علم اطلاعات و دانششناسی، دانشگاه شیراز
AUTHOR
ابراهیمی، سعیده (1391). بررسی رابطه عامل همرنگی استنادی در سه سطح هنجاری، اطلاعاتی، و همانندسازی با الگوهای رفتار استنادی نویسندگان حوزه های علوم انسانی و علوم اجتماعی ایران. پایاننامه دکتری، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید چمران، اهواز.
1
ارونسون، الیوت (1387). روانشناسی اجتماعی. (حسین شکرکن، مترجم). تهران: رشد.
2
بارون، رابرت؛ بیرن، دان؛ و برنسکامب، نایلا (1388). روانشناسی اجتماعی (یوسف کریمی، مترجم). تهران: روان.
3
بدار، لوک؛ دزیل، ژوزه، لامارش، لوک (1384). روانشناسی اجتماعی (حمزه گنجی، مترجم). تهران: ساوالان.
4
جوکار، عبدالرسول؛ ابراهیمی، سعیده (1386). میزان گرایش ملیتها در استناد به تولیدات علمی ایرانیان. کتابداری و اطلاعرسانی، 10 (4)، 213-236.
5
شهریاری، پرویز؛ عصاره، فریده (1382). گزارش نهایی طرح پژوهشی تحلیل استنادی مقالات نشریه علوم اطلاعرسانی (1381-1351). تهران: مرکز اطلاعات و مدارک علمی ایران.
6
محمدی، مهدی؛ متقی، امیر (1386). تحلیل استنادی مقالههای منتشرشده در 30 شماره فصلنامه کتابداری و اطلاعرسانی بین سالهای 1384- 1376. کتابداری و اطلاعرسانی، 10 (2)، 7-36.
7
موئد، هنک (1387). تحلیل استنادی در ارزیابی پژوهش (عباس میرزایی و حیدر مختاری، مترجمان). تهران: چاپار.
8
Adams, J. (2005). Early citation counts correlate with accumulated impact. Scientometrics, 63 (3), 567-581.
9
Asch, S. E. (1951). Effects of group pressure upon the modification and distortion of judgment. In H. Guetzkow (ed.), Groups leadership and men. Pittsburg: Carnegie.
10
Asch, S. E. (1955). Opinions and social pressure. Scientific American, 193 (5), 31-35.
11
Baldi, S. (1998). Normative versus social constructivist processes in the allocation of citations: A network-analytic model. American Sociological Review, 63, 829-846.
12
Beaver, D. B. (2004). Does collaborative research have greater epistemic authority?. Scientometrics, 60 (3), 399-408.
13
Bonzi, S., & Snyder, H. W. (1991). Motivations for citation: A comparison of self citation and citation to others. Scientometrics, 21 (2), 245–254.
14
Bornman, L., & Daniel, H. D. (2008). What do citation counts measure? A review of studies on citing behavior. Journal of Documentation, 64 (1), 45-80.
15
Bothner, M. S., Haynes, R., Lee, W., & Smith E. B. (2010). When Do Matthew Effects Occur? Journal of Mathematical Sociology, 34 (2), 80–114.
16
Boyack, K. W., Klavans, R. (2005). Predicting the importance of current papers. In Ingwersen, P. & Larsen, B. (Eds), Proceedings of the 10th International Conference of the International Society for Scientometrics and Informetrics, July 24-28, (pp. 335-342). Stockholm: KarolinskaUniversity Press.
17
Burrell, Q. L. (2003). Predicting future citation behavior. Journal of the American Society for Information Science and Technology, 54 (5), 372-378.
18
Cinnirella, M., & Green, B. (2007). Does ciber-conformity vary cross-culturally? Exploring the effect of culture and communication medium on social conformity. Computers in Human Behavior, 23 (4), 2011-2025.
19
Collins, H. M. (1999).Tantalus and the aliens: publications, audiences and the search for gravitational waves. Social Studies of Science, 29 (2), 163-197.
20
Cozzens, S. E. (1985). Comparing the sciences-citation context analysis of papers from neuropharmacology and the sociology of science. Social Studies of Science, 15 (1), 127-153.
21
Cronin, B. (1982). Norms and functions in citation: The view of journal editors and referees in psychology .Social Science Information Studies, 2 (2), 65-78.
22
Cronin, B. (1984). The Citation Process: The role and significance of citations in scientific communication. Landon: Taylor Graham.
23
Cronin, B. (2005). The hand of science-Academic writing and its rewards. Lanham, MD: Scarecrow Press.
24
Ebrahimy, S., & Osareh, F. (2014). Design, validation, and reliability determination a citing conformity instrument at three levels: normative, informational, and identification. Scientometrics, 99 (2), 581-597.
25
Garfield, E. (1981). Citation classics-four years of the human side of science. Current Contents, 22, 5-16.
26
Gilbert, G. N. (1977). Referencing as persuasion. Social Studies of Science, 7 (1), 113-122.
27
Haslam, N. et al. (2008). What makes an article influential? Predicting impact in social and personality psychology. Scientometrics, 76 (1), 169-185.
28
Hayati, Z., & Ebrahimy, S. (2009). Correlation between quality & quantity in science production: a case study of Iranian organization from 1997-2006. Scientometrics, 80 (3), 625-636.
29
Kelman, H. C. (1958). Compliance, identification, and internalization: Three processes of attitude change. Journal of Conflict Resolution, 2 (1), 51-60.
30
Knorr-Cetina, K. (1991). Merton sociology of science: the first and the last sociology of science. Contemporary Sociology - a Journal of Reviews, 20 (4), 522-526.
31
Kim, K. (2004). The motivation for citing specific references by social scientists in Korea: The phenomenon of co-existing references. Scientometrics, 59 (1), 79-93.
32
Levitt, J. M., & Thelwall, M. (2008). Patterns of annual citation of highly cited articles and the prediction of their citation ranking: A comparison across subjects. Scientometrics, 77 (1), 41-60.
33
Merton, R. K. (1988). The Matthew effect in science, II: cumulative advantage and symbolism of intellectual property. ISIS, 79 (4), 606-623.
34
Miller, J. B. (2002). Impact factors and publishing research. Scientist, 16, 11.
35
Moed, H. F., & Garfield, E. (2004). In basic science the percentage of authoritative references decreases as bibliographies become shorter. Scientometrics, 60 (3), 295-303.
36
Pastercamp, G., Rotmans, J. I., Kleijn, D. V. P., & Borst, C. (2007). Citation frequency: A biased measure of research impact significantly influenced by the geographical origin of research articles. Scientometrics, 70 (1), 153–165.
37
Rabow, H. (2005).The discovery of discoveries: Exploring the dissemination of major findings in the life science. In Ingwersen, P. & Larsen B. (Eds), Proceedings of the 10th International Conference of the International Society for Scientometrics and Informetrics, July 24-28. Stockholm: KarolinskaUniversity Press.
38
Sevinc, A. (2004). Manipulating Impact factor. An unethical issue or an editors choice? Swiss Medical Weekly, 134, 410.
39
Shadish, W. R., Tolliver, D., Gray, M., & Sengupta, S. K. (1995). Author judgments about works they cite-three studies from psychology journals. Social Studies of Science, 25 (3), 477-498.
40
Small, H. (1998). Citations and consilience in science. Scientometrics, 43 (1), 143-148.
41
Stewart, J. A. (1983). Achievement and ascriptive processes in recognition of scientific articles. Social Forces, 62 (1), 166-189.
42
Van Raan, A. F. J. (2005). For your citations only? Hot topics in bibliometric analysis. Measurement:Interdisciplinary Research and Perspectives, 3 (1), 50-62.
43
Vinkler, P. (1998). Comparative investigation of frequency and strength of motives toward referencing. The reference theres hold model. Scientometrics, 43 (12), 107-127.
44
Walters, G. D. (2006). Predicting subsequent citations to articles published to twelve crime psychology journals. Scientometrics, 69 (3), 499-510.
45
Wang, J., Lin, J. (2003). Are personalization systems realy personal? Effects of conformity in reducing information overload. In Proceedings of the 36th Hawaii International Conference on System Sciences, Jan. 6-9. Retrieved Jun 24, 2010, from http://www.hicss.hawaii.edu/HICSS36/HICSSpapers/INPMS03.pdf
46
White, H. D. (2001). Authors as citers over time. Journal of the American Society for Information Science and Technology, 52 (2), 87-108.
47
White, H. D. (2004). Reward, persuasion, and the Sokal Hoax: a study in citation identities. Scientometrics, 60 (1), 93-120.
48
Woolgar, S. (1991). Beyond the citation debate: towards a sociology of measurement technologies and their use in science policy. Science and Public Policy, 18 (5), 319-326.
49
Wouter, P. (1999). The citation culture. Unpublished doctoral dissertation, University of Amsterdam, Amsterdam.
50
ORIGINAL_ARTICLE
واکاوی اصطلاح "تعلیق" در نسخهشناسی براساس انجامههای نسخ خطی سفینه تبریز و چند نسخه دیگر
هدف: بررسی کارکرد و معنای تکنیکی اصطلاح "تعلیق" بهعنوان نوعی خاص اما ناشناخته از کتابت در نزد کاتبان مسلمان ایرانی با اتکا به مستندات درونمتنی و برونمتنی است.
روش/ رویکرد پژوهش: نخست اصطلاح "تعلیق" در متون کهن فارسی و سپس در انجامههای نسخه خطی سفینه تبریز و چند نسخه خطی دیگر بررسی شد. یافتهها: واژه "تعلیق" را کاتبان نسخههای خطی در استنساخ اولیه آثارِ نیازمند مقابله و تصحیحِ دوباره در انجامه بهکار میبردهاند. نتیجهگیری: مصححان باید در تصحیح متون، از نسخی که در انجامه آنها اصطلاح "تعلیق" بهکار رفته است با احتیاط استفاده کنند.
https://nastinfo.nlai.ir/article_20_8c79b4ae908e142f50becbb6b6df4a8d.pdf
2015-02-20
75
87
نسخههای خطی
سفینه تبریز
انجامه
تعلیق
کتابت
تصحیح
مجتبی
مجرد
mojarrad_mojtaba@yahoo.com
1
دانشجوی دکترای زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه فردوسی مشهد
LEAD_AUTHOR
محمدجعفر
یاحقی
mgyahaghi@yahoo.com
2
استاد گروه زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه فردوسی مشهد
AUTHOR
افشار، ایرج (1386-1387). انجامههای سفینه تبریز. نامه بهارستان، 8 و 9 (13و14): 285- 330.
1
بیهقی، ابوالفضل محمدبن حسین (1388). تاریخ بیهقی (محمدجعفر یاحقی و مهدی سیّدی، مقدمهنویسان، مصححان و تعلیقنویسان) (2 ج). تهران: سخن.
2
تبریزی، ابوالمجد محمدبن مسعود (1381). سفینه تبریز: چاپ عکسی از روی نسخه مجلس شورای اسلامی (نصرالله پورجوادی و عبدالحسین حائری، مقدمهنویسان). تهران: مرکز نشر دانشگاهی.
3
جوهری، اسماعیلبن حماد (1410). تاج اللغة و صحاح العربیه (احمد عبدالغفور عطار، مصحح) (6 ج). بیروت: دارالعلم للملایین.
4
کتابخانه عمومی حضرت آیتالله مرعشی نجفی (بیتا). فهرست نسخههای خطی کتابخانه عمومی حضرت آیتالله العظمی نجفی مرعشی (احمد حسینی، نگارنده). قم : بینا.
5
حسینی قزوینی، شرفالدین فضلالله (1383). المعجم فی آثار ملوک العجم (احمد فتوحینسب، بهکوشش). تهران: انجمن آثار و مفاخر فرهنگی.
6
دهخدا، علیاکبر(1377). لغتنامه. تهران: انتشارات دانشگاه تهران.
7
سنایی، ابوالمجد مجدودبن آدم (1374). حدیقة الحقیقة و شریعة الطریقة (محمدتقی مدرس رضوی، مصحح و توشیحگر). تهران: انتشارات دانشگاه تهران.
8
عطار نیشابوری، فریدالدین محمد (1388). الهینامه (محمدرضا شفیعی کدکنی، مقدمهنویس، مصحح و تعلیقنویس). تهران: سخن.
9
----------- (1388)، مصیبتنامه (محمدرضا شفیعی کدکنی، مقدمهنویس، مصحح و تعلیقنویس). تهران: سخن.
10
فراهیدی، خلیلبن احمد (1410). کتاب العین (مهدی مخزومی و ابراهیم سامرایی، محققان) (8 ج). قم: نشر هجرت.
11
قاشانی، ابوالقاسمبن محمد (1384). تاریخ اولجایتو (مهین همبلی، بهکوشش). تهران: انتشارات علمی فرهنگی.
12
مستوفی، حمدالله (1377)، ظفرنامه به انضمام شاهنامه (حمدالله مستوفی، مصحح؛ نصرالله پورجوادی و نصرتالله رستگار، زیر نظر) (2 ج). تهران: مرکز نشر دانشگاهی؛ وین: آکادمی علوم اتریش.
13
منشی، ابوالمعالی نصرالله (1384). ترجمه کلیله و دمنه (مجتبی مینوی طهرانی، مصحح توضیحگر). تهران: امیرکبیر.
14
منور، محمدبن منورمیهنی (1386). اسرار التوحید فی مقامات الشیخ ابی سعید (2 ج.) (محمدرضا شفیعی کدکنی، مقدمه نویس، مصحح و تعلیقنویس). تهران: آگه.
15
مولوی، جلالالدین محمد (1385). مثنوی معنوی بر اساس نسخه نیکلسن (سعید حمیدیان، بهکوشش). تهران: قطره.
16
ناصرخسرو قبادیانی مروزی (1381). سفرنامه (محمد دبیرسیاقی، بهکوشش). تهران: زوار.
17
مایل هروی، نجیب (1380). تاریخ نسخهپردازی و تصحیح انتقادی نسخههای خطی. تهران: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی.
18
نظامی گنجوی، الیاسبن یوسف (1388). خمسه نظامی: بر اساس نسخه سعدلو (سامیه بصیرمژدهی، مقدمه نویس و مصحح). تهران: دوستان.
19
ORIGINAL_ARTICLE
مهارتهای انسانی و فنی در مدیریت کتابخانههای تخصصی
هدف: شناسایی مهارتهای انسانی و فنی مدیران کتابخانههای تخصصی و میزان نیاز به آنها از دیدگاه مدیران کتابخانه استانداریهای کشور و استادان علم اطلاعات و دانششناسی کشور. روش/ رویکرد پژوهش: در این پیمایش با استفاده از پرسشنامه، دیدگاه 118 نفر از مدیران کتابخانههای استانداریها و استادان علم اطلاعات و دانششناسی کشور سنجیده شده است. یافتهها: از دیدگاه استادان بالاترین اولویتها مهارتهای انسانی (35/4) و فنی (93/3) بوده و از دیدگاه مدیران کتابخانهها بالاترین اولویتها مهارتهای انسانی (45/4) و فنی (24/4) است. نتیجهگیری: از دیدگاه استادان و مدیران در مدیریت کتابخانههای تخصصی نیاز به مهارتهای انسانی بیشتر از مهارتهای فنی است.
https://nastinfo.nlai.ir/article_21_409f7f8a07f677a3ae25a378c92f57e8.pdf
2015-02-20
89
99
کتابخانههای تخصصی مهارتهای انسانی
مهارتهای فنی
مهارتهای مدیریتی
توران
باقری
shokofeh1265@yahoo.com
1
کارشناسی ارشد علم اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه آزاد اسلامی، واحد همدان
LEAD_AUTHOR
علیرضا
اسفندیاریمقدم
ali.isfandyari@gmail.com
2
دکترای علم اطلاعات و دانششناسی دانشگاه آزاد اسلامی، واحد همدان
AUTHOR
اسفندیاریمقدم، علیرضا؛ زهدی، سارا (1391). بررسی مهارتها و قابلیتهای کتابداران دیجیتال: موردپژوهی کتابداران کتابخانههای دانشگاهی تبریز. فصلنامه کتابداری و اطلاعرسانی، 15 (3)، 110- 125.
1
اصفهانی، محمد (1388). بررسی الگوی مهارتهای سهگانه مدیریتی در بین شرکت راهآهن شهری تهران و حومه (مترو). پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران مرکز، تهران.
2
افشاری، مصطفی؛ هنری، حبیب؛ و غفوری، فرزاد (1389). بررسی مهارتهای سهگانه مدیریتی (ادراکی، انسانی، فنی) مدیران ادارات تربیت بدنی دانشگاههای سراسر کشور. مدیریت ورزشی، 2 (5)، 105-125.
3
بندر، دیوید آر. (1387). موارد ویژه درباره کتابخانههای تخصصی. عباس گیلوری (مترجم). پیام کتابخانه، 11 (4)، 63- 66.
4
حسنزاده، محمد (1383). نقش کتابداران و اطلاعرسانان در مدیریت دانش سازمانها. فصلنامه کتاب، 15 (3)، 101-107.
5
دانش، فرشید؛ فرجپهلو، عبدالحسین (1385). بررسی مسئولیتها، نقشها، ویژگیها و نیازهای آموزشی کتابداران سیستمها: مروری اجمالی بر پیشینهها. فصلنامه کتابداری و اطلاعرسانی، 9 (1)، 91- 112.
6
کتز، رابرت ال. (1379). مهارتهای یک مدیر موفق (محمود توتونچیان، مترجم). تهران: انتشارات مرکز آموزش مدیریت دولتی.
7
مزینانی، علی (1377). بررسی نیازهای مهارتی کتابداران شاغل در کتابخانههای دانشگاهی و مراکز اطلاعرسانی. فصلنامه کتاب، 9 (1)، 44- 64.
8
معتقدی، میترا (1378). بررسی نظرات دانشآموختگان علوم پزشکی نسبت به کتابداران و مقایسه آن با نظرات کتابداران در مورد خود. پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشگاه علوم پزشکیایران، تهران.
9
Battin, P. M. (2001). Librarianship in the Twenty-First century. Syracuse University Library Associates Courier, xxxIII: 43-61.
10
Bender, D. (1998). What’s special about special libraries: SLA and the continuous education challenge. INSPEL, 32 (4), 197-204.
11
Borgman, E., & Brush, C. B. (1993). Special Libraries. Encyclopedia Americana, 17: 349-351.
12
Huusko, L. (2006). The lack of skills: an obstacle in teamwork. Journal of Team Performance Management, 12 (112), 5-16.
13
Isfandyari-Moghaddam. A., & Bayat, B. (2008). Digital libraries in the mirror of the literature: issues and consideration. The Electronic Library, 26 (6), 488- 862.
14
Ohaji, I. K. (2010). The changing Professional Image of Librarians: Focusing on the job positions of digital librarians in academic libraries in the United States of America. Unpublished master's thesis, Universita Degli Studi Di Parma, Oslo.
15
ORIGINAL_ARTICLE
ارزیابی رابط کاربر موتورهای جستجوی فارسی: دیدگاه دانشجویان کارشناسی ارشد دانشگاه الزهرا (س)
هدف: ارزیابی مؤلفههای رابط کاربر موتورهای جستجوی فارسی. روش/ رویکرد پژوهش: این پیمایش با استفاده از پرسشنامه، دیدگاه 297 دانشجوی کارشناسی ارشد دانشگاه الزهرا (س) را در سال 1391 بررسی کرده است. یافتهها: بیش از نیمی از دانشجویان اهمیت 56 معیار رابط کاربر را زیاد و بسیار زیاد دانستند. از میان معیارها، "امکان محدود کردن جستجو به فیلد موضوع" با درصد فراوانی تجمعی زیاد و بسیار زیاد (1/87) بیش از همه مهم تلقی میشود. "راهبری"، با میانگین رتبه 12/5 اولویت بالاتری دارد. در دیدگاه دانشجویان دانشکدههای مختلف نسبت به این رابط اختلاف معنادار وجود ندارد. نتیجهگیری: طراحان و مدیران موتورهای جستجوی فارسی بهمنظور صرفهجویی در وقت و هزینه کاربران، میتوانند ترتیب مؤلفهها و معیارهای پذیرفتهشده این پژوهش را در طراحی رابط کاربر موتورهای جستجو مد نظر قرار دهند.
https://nastinfo.nlai.ir/article_22_d4ce2ed2bf84b6d700e64c550c6865c5.pdf
2015-02-20
101
113
رابط کاربر
موتورهای جستجوی فارسی
دانشجویان دانشگاه الزهرا (س)
اعظم
آقاییمیرکآباد
aazamaghaee@yahoo.com
1
کارشناس ارشد علم اطلاعات و دانششناسی و کتابدار مرجع کتابخانه مرکزی دانشگاه الزهرا (س)
LEAD_AUTHOR
امیر
غائبی
ghaebi@alzahra.ac.ir
2
استادیار گروه علم اطلاعات و دانششناسی، دانشگاه الزهرا (س)
AUTHOR
معصومه
کربلاآقایی کامران
mkamran@alzahra.ac.ir
3
استادیار گروه علم اطلاعات و دانششناسی، دانشگاه الزهرا (س)
AUTHOR
قاسمی، علیحسین (1381). معیارهای ارزیابی موتورهای کاوش. کتابداری و اطلاعرسانی، 5 (4): 61- 80.
1
قربانی، وحیده (1388). ارزیابی رابط کاربر موتورهای جستجوی عمومی Yahoo, Google, Ask. پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشگاه الزهرا (س)، تهران.
2
کوشا، کیوان (1381). ابزارهای کاوش اینترنت، اصول، مهارتها و امکانات جستجو در وب. تهران: کتابدار.
3
مارتینز، آنجلس مالدونادو (1379). مقایسه ابزارهای کاوش اینترنت (کیوان کوشا، مترجم). در عباس گیلوری (به کوشش)، فراگامهایی در اطلاع رسانی (6): گزیده مقالات بیستوسومین کنفرانس بینالمللی اطلاعرسانی پیوسته، 7-9 دسامبر 1999، لندن (ص 53-64). تهران: مرکز اطلاعرسانی و خدمات علمی جهاد سازندگی.
4
Baecker, R. M., & Buxtun, W. (1995).A historical intellectual perspective: Reading in human- computer interaction: toward the year 2000.San Francisco: Margan Kaufman.
5
El-bakry, H. M., Riad M. A., Abu-Elsoud, M., Mohamed, S., Hassan, A. E., Kandel, M. S., & Mastorakis, N. (2010). Adaptive user interface for web applications. In A. Lotfi Zadeh, J. Kacprzyk, N. Mostorakis, A. Kuri-Morales, P. Brone, & L. Kazousky (ed.), Recent Advances in Business Administration (pp. 190-211). Cambridge: University of Cambridge.
6
Bar-llan, J. (2007). User ranking of search engine results. Journal of American Society for Information and Technology, 9 (58): 1254- 1266.
7
Bifet, A., Castillo, C., Chirita, P. A., & Weber, I. (2005). An analysis of factors used in search engine ranking. In B. D. Davison (ed.), Proceedings of the 1st International Workshop on Adversarial Information Retrieval on the Web, AIRWeb 2005 - Held in Conjunction with the 14th International World Wide Web Conference AIR Web 8 (pp. 48-57). Bethlehem: LehighUniversity.
8
Meadow, Ch. T., Wang, J., & Weijing, Y. (1995). A study of user performance and attitudes with information retrieval interfaces. Journal of the American Society for Information Science, 46 (7): 490-505.
9
Demirci, R. G., Kismir, V., & Bitrim, Y. (2007). An evaluation of popular search engines on finding Turkish documents. Second International Conference on Internet and Web Applications and Services (ICIW'07), May 13-19 (pp.61). New York: Institute of Electrical and Electronics Engineers (IEEE).
10
Erfanmanesh, M. A., & Didegah, F. ( 2010). Evaluating function of Persian search engines on the Web using correspondence analysis. International Journal of Information Science and Management, 8 (2): 77-87.
11
Ferragina, P., & Gulli, A. (2008). A personalized search engine based on Web-snippet hierarchical clustering. Software: Practice and Experience,38 (2): 189-225.
12
Galitz, W. O. (1997). Essential guide to user interface design: an introduction to GUI design: Principles and techniques .New York: John Wiley.
13
Huang, S. T., Tsai, T., & Chang, H. T. (2009). The UI issues for the search engine. Paper presented in The Computer-Aided Design and Computer GraphicsCAD/Graphics '09. 11th IEEE International Conference on, Aug. 19-21, (pp. 330-335). New York: Institute of Electrical and Electronics Engineers (IEEE).
14
ORIGINAL_ARTICLE
مدیریت مکانی اموال و تجهیزات با استفاده از جیآیاس مدل پیشنهادی برای کتابخانه مرکزی و مرکز اسناد دانشگاه تهران
هدف: ارائه مدل مدیریت مکانی تجهیزات و اموال با استفاده از سامانه اطلاعات جغرافیایی (جیآیاس) برای مدیریت مکانی تجهیزات و اموال کتابخانهها و مراکز اسناد در سطح طبقات ساختمان. روش/رویکرد پژوهش: برای گردآوری دادهها از روش پیمایشی- توصیفی و برای پیادهسازی و ورود دادهها به نرمافزار آرکجیآیاس و نیز تحلیل دادهها و نمایش نتایج بر روی نقشههای طبقات کتابخانه، از روش طراحی سامانه استفاده شد. یافتهها: مکان اموال و تجهیزات با جستجو در پایگاه اطلاعات مکانی ایجادشده، بر روی نقشه طبقات کتابخانه و مرکز اسناد در سطح طبقه و بخش قابل مشاهده است. مدل پیشنهادی مدیریت مکانی اموال و تجهیزات کتابخانه و مرکز اسناد با استفاده از جیآیاس، براساس واقعیت اجرایی مراحل مختلف پژوهش، ترسیم شد. نتیجهگیری: استفاده از جیآیاس، بهویژه در مراکز اسناد که تعدد و تنوع بیشتری در بخشها و تجهیزات دارند، کاربرد بیشتری دارد. این مدل علاوه بر سهولت مدیریت اموال، به طراحی فضاهای ساختمان کمک میکند. میتوان با ادغام جیآیاس و فناوریهای دیگری که دارای قابلیت ردیابی اقلام هستند مانند فرکانس رادیویی شناسایی، به نتایج سودمندی دست یافت.
https://nastinfo.nlai.ir/article_23_325801e54b6a7ceab5b60f689be87fb0.pdf
2015-02-20
115
128
سامانه اطلاعات جغرافیایی
مدیریت مکانی اموال و تجهیزات
الگوها (پژوهش)
کتابخانه مرکزی و مرکز اسناد دانشگاه تهران
رؤیا
پورنقی
pournaghi@irandoc.ac.ir
1
استادیار پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران (ایرانداک)
LEAD_AUTHOR
فهیمه
بابالحوائجی
f.babalhavaeji@gmail.com
2
دانشیار گروه علم اطلاعات و دانششناسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران
AUTHOR
پورنقی، رؤیا (1392). مدیریت مجموعه منابع کتابخانه با استفاده از سیستم اطلاعات مکانی (مطالعه موردی: کتابخانه مرکزی و مرکز اسناد دانشگاه تهران). تحقیقات کتابداری و اطلاعرسانی دانشگاهی، 47 (3)، 251-272.
1
پورنقی، رؤیا؛ بابالحوائجی، فهیمه؛ قراگوزلو، علیرضا؛ و حریری، نجلا (1392). مدیریت سلامت، 16 (53)، 22-35.
2
نقرهکار، عبدالحمید؛ مظفر، فرهنگ؛ و نقرهکار، سلمان (1389). مدلسازی روشی مفید برای پژوهشهای میانرشتهای. نشریه علمی پژوهشی انجمن علمی معماری و شهرسازی ایران، 1: 129-138.
3
ورنر، جانسونای.، هورگان، جوآنسی. (1370). نگاهداری مجموعه موزه در انبار (مهرداد وحدتی دانشمند، مترجم). تهران: مؤسسه مطالعات و تحقیقات فرهنگی.
4
Abresch, J., Hanson, A., Heron, S.J. & Reehling, P.J. (2008). Integrating Geographic Information Systems into Library Services: A Guide for Academic Libraries. Hershey: Information Science Pub.
5
Adkins, D., & Sturges, D.K. (2004). Library service planning with GIS and census data. Public Libraries, 43 (3): 165-70.
6
Aufmuth, J. (2006). Centralized vs. distributed systems: academic library models for GIS and remote sensing activities on campus. Library Trends, 55 (2): 340-8.
7
Bishop, B. W., Mandel, L. H. (2010). Utilizing geographic information systems (GIS) in library research. Library Hi Tech, 28 (4): 536-547.
8
Bishop, B.W., Mandel, L. H., & McClure, C. R. (2011). Geographic Information Systems (GIS) in Public Library Assessment. Library and Information Science Research Electronic Journal, 21 (1): 1-18.
9
Bracke, M. S., Miller, C. C., & Kim, J. (2008). Adding value to digitizing with GIS. Library Hi Tech, 26 (2): 201 – 212.
10
Camara, G., Cartaxo, R., De Souza, M., Pedrosa, M., Vinhas, L., Miguel, A., Monteiro, V., Paiva, J.A., Tilio, C., & Gattass, M. (2000). TerraLib: Technology in Support of GIS Innovation. In II Workshop Brasileiro de Geoinformatica, GeoInfo. 2000. Sao Paulo. Case A: C07L04 neighbors ANNEX Cambridge, MA: The Joint Center for Urban Studies of M.I.T. and HarvardUniversity.
11
Clark, P. M. (1995). Thematic mapping, data mapping, and geocoding techniques for analyzing library and information center data. Journal of Education for Library and Information Science, 36 (4): 330−341.
12
Donnelly, F. P. (2010). Evaluating open source GIS for libraries. Library Hi Tech, 28 (1): 131-51.
13
Griffiths, E. C. (2009). What is a model? Retrieved December 4, 2012, from http://www.emily-gri_ths.postgrad.shef .ac.uk/models.pdf
14
Hertel, K., & Sprague, N. (2007). GIS and census data: tools for library planning. Library Hi Tech, 25 (2): 246-259.
15
Houser, B. (2006). Building a library GIS service from the ground up. Library Trends, 55 (2): 315-26.
16
Hyland, N. C. (2002). GIS and data sharing in libraries: considerations for digital libraries. INSPEL, 36 (3): 207-215.
17
Koontz, C. M. (1996). Using Geographic Information Systems for Estimating and Profiling Geographic Library Market Areas. GraduateSchool of Library and Information Science, University of Illinois at Urbana-Champaign.
18
Kowal, K. (2002). Tapping the web for GIS and mapping technologies: for all levels of libraries and users. Information Technology and Libraries, 21 (3): 109-14.
19
Larsgaard, M. L. (2005). Metaloging of digital geospatial data. Cartographic Journal, 42 (3): 231-7.
20
Mandel, L. H. (2010). Geographic information systems: tools for displaying in-library use data. Information Technology & Libraries, 29 (1): 47-52.
21
Phadke, D. N. (2006). Geographical Information Systems in Library and Information Services. New Delhi: concept publishing company. 126page.
22
Preiser, W. F. E., & Wang, X. (2006). Assessing library performance with GIS and building evaluation methods. New Library World, 107 (1224/1225): 193-217.
23
Sedighi, M. (2008). Use of geographical information system (GIS) in the cataloging of documents: A case study of earthquake documents collections. Library Hi Tech, 26 (3): 454-465.
24
United Nations. (2000). Department of Economic and Social Affairs, Statistics Division. Handbook on geographical information systems and mapping. New York: United Nations.
25
Xia, J. (2004a). GIS in the management of library pick-up books. Library Hi Tech, 22 (2): 209-216.
26
Xia, J. (2004b). Library space management: a GIS proposal. Library Hi Tech, 22 (4): 375-82.
27
Xia, J. (2005). Locating library items by GIS technology. Collection Management, 30 (1): 63-72.
28
ORIGINAL_ARTICLE
اشتراک دانش و فرهنگ سازمانی در میان اعضای هیأت علمی رشته پزشکی
هدف: بررسی رابطه فرهنگ سازمانی و اشتراک دانش درون و برونسازمانی در میان اعضای هیأت علمی دانشگاهها و مراکز پژوهشی رشته پزشکی. روش/رویکرد پژوهش: دادههای این پیمایش را 423 نفر عضو هیأت علمی دانشگاهها و مراکز پژوهشی علوم پزشکی کشور با پرکردن پرسشنامه تأمین کردهاند. تجزیه و تحلیل دادهها با استفاده از نرمافزار SPSS15 و Amos Graphics و آزمون ضریب همبستگی پیرسون انجام شده است. یافتهها: حدود 13 درصد از پاسخگویان فرهن گ سازمانی را مناسب و 48 درصد تاحدودی مناسب ارزیابی کردند. نتیجهگیری: فرهنگ سازمانی با اشتراک دانش درون و برونسازمانی رابطه معنادار قطعی دارد.
https://nastinfo.nlai.ir/article_24_805873be5f812dcc49936615e38f21bd.pdf
2015-02-20
129
143
مدیریت دانش
اشتراک دانش
فرهنگ سازمانی
دانشگاههای علوم پزشکی
اعضای هیأت علمی
لیلا
نعمتیانارکی
nematianaraki.l@iums.ac.ir
1
استادیار گروه کتابداری و اطلاعرسانی پزشکی، دانشکده مدیریت و اطلاعرسانی پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی ایران
LEAD_AUTHOR
فاطمه
نوشینفرد
nooshinfar2000@yahoo.com
2
استادیار گروه علم اطلاعات و دانششناسی، دانشکده علوم انسانی و اجتماعی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران
AUTHOR
افتخاری، لیلا (1387). بررسی رابطه فرهنگ سازمانی با مدیریت دانش در پژوهشگاه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی. پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشگاه پیام نور، تهران.
1
الوانی، مهدی؛ زارعمتین، حسن؛ و پاشازاده، یوسف (1388). طراحی و تبیین مدل تولید و تسهیم دانش در دانشگاه. مدیریت در دانشگاه اسلامی، 13(4)، 3-23.
2
باواخانی، آناهیتا (1388). بررسی وضعیت مدیریت دانش در کتابخانههای سازمان انرژی اتمی ایران و ارائه راهکارهای مناسب جهت بهینهسازی آن. پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشگاه الزهرا، تهران.
3
پریرخ، مهری (1385). نقش و کارکرد فرهنگ سازمانی و عامل رهبری در توسعه اشتراک دانش از نظر کتابداران مرجع کتابخانههای دانشگاهی: مطالعه موردی. مطالعات تربیتی و روانشناسی، 7 (1)، 105- 127.
4
پهلوانی، معصومه؛ پیرایش، رضا؛ علیپور، وحیده؛ و باشکوه، محمد (1389). بررسی و اولویت عوامل فرهنگی مؤثر در بهاشتراکگذاری دانش در مراکز تحقیق و توسعه پتروشیمی. مدیریت فناوری اطلاعات، 2(5)، 19-36.
5
خاتمیانفر، پریسا (1386). بررسی وضعیت، شیوهها و عوامل مؤثر بر اشتراک دانش در سازمان کتابخانهها، موزهها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی. پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد.
6
رفوآ، شبنم (1390). سنجش میزان رعایت مؤلفههای زیرساختهای اشتراک دانش در صنعت بیمه ایران. پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشگاه الزهرا(س)، تهران.
7
سواری، چیمن (1388). طراحی مدل اشتراک دانش برای سازمانهای مجازی با استفاده از رویکرد عاملگرایی. پایاننامه کارشناسی، دانشگاه الزهرا، تهران.
8
شامیزنجانی، مهدی (1388). طراحی مدلی برای تسهیم دانش در طرحهای برمبنای ویژگیهای آنها. پایاننامه دکترا، دانشگاه تهران، تهران.
9
عباسنژاد، طیبه (1390). طراحی مدل انتقال دانش از دانشگاه به صنعت. پایاننامه دکترا، دانشگاه تربیت مدرس، تهران.
10
علیپوردرویشی، زهرا (1391). ارائه مدل عوامل مؤثر بر تسهیم دانش گروههای آموزشی دانشگاه آزاد اسلامی (پیمایشی پیرامون واحد تهران شمال و علوم و تحقیقات). مدیریت فناوری اطلاعات، 4(10) :91- 116.
11
علیزاده، ندا (1388). بررسی نگرش اعضای هیأت علمی پیرامون تسهیم دانش در مؤسسات آموزش عالی: مطالعه موردی دانشکدههای کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه تهران. پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشگاه تربیت مدرس، تهران.
12
علیئی، مریم (1389، 19-20 بهمن). ارائه مدلی برای تسهیم دانش براساس فرایند سلسلهمراتبی(AHP)(مطالعه موردی گروه صنعتی سایپا). مقاله ارائهشده در سومین کنفرانس ملی مدیریت دانش، تهران.
13
متینراد، حسین (1382). درباره مدیریت فرهنگ مشارکتی. تهران: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی.
14
نوناکا، ایکوجیرو؛ و تاکهاوچی، هیروتاکا (1385). شرکتهای دانشآفرین: چگونه شرکتهای ژاپنی نوآوری را محقق میسازند (آناهیتا کاوه و سعید آنالویی، مترجمان). قم: سماء قلم.
15
Abili, K., Thani, F. N., Mokhtarian, F. & Rashidi, M. M. (2011). The role of effective factors on organizational knowledge sharing. Procedia-Social and Behavioral Science, 29: 1701-1706.
16
Alam, S. S., Abdullah, Z., Amir Ishak, N. & Zain, Z. M. (2009). Assessing knowledge sharing behavior among employees in SMEs: an empirical study. International Business Research, 2 (2): 115- 122.
17
Alavi, M., Kayworth, T. R. & Leidner, D. E. (2006). An empirical examination of the influence of organizational culture on knowledge management practices. Journal of Management Information Systems, 22 (3): 191-224.
18
Alavi, M., & Leidner, D. E. (2001). Review: Knowledge management and knowledge management systems: conceptual foundations research issues. MIS Quarterly, 25 (1): 107-136.
19
Alwis, R. S., & Hartmann, E. (2008). The use of tacit knowledge within innovative companies: knowledge management in innovative enterprises. Journal of Knowledge Management, 12 (1): 133-147.
20
Babalhavaeji, F., & Jafarzadeh Kermani, Z. (2011). Knowledge sharing behavior influences: a case of Library and Information Science faculties in Iran. Malaysian Journal of Library & Information Science, 16 (1): 1-14.
21
Borges, R. (2013). Tacit knowledge sharing between IT workers: The role of organizational culture, personality, and social environment. Management Research Review, 36 (1): 89-108.
22
Brent M. H., & Vittal, S. A. 2007. Knowledge sharing in large IT organizations: a case study. The Journal of Information and Knowledge Management Systems, 37(4): 421-439.
23
Chang, S. C., & Lee, M. S . (2007). A study on relationship among leadership, organizational culture, the operation of learning organization and employees’ job satisfaction. The Learning Organization, 14(2): 155-185.
24
Chen, C. J., & Huang, J. W. (2007). How organizational climate and structure affect knowledge management - The social interaction perspective. International Journal of Information Management, 5 (12): 104-118.
25
Cheng, M. Y., Ho, J. S. Y., & Lau, P. M. (2009). Knowledge sharing in academic institutions: a study of Multimedia UniversityMalaysia. Electronic Journal of Knowledge Management, 7 (3): 313–324.
26
Dharmasiri, A. S., & Kodeeswaran, S. (2011). A study of knowledge sharing practices of civil society organizations in Sri Lanka. Sri Lankan Journal of Management, 16 (1-2): 104-119.
27
Fullwood, R., Rowley, J., & Delbridge, R. (2013). Knowledge sharing amongst academics in UK universities. Journal of Knowledge Management, 17 (1): 123-136.
28
Hooff B., & Husman M. (2009). Managing knowledge sharing: Emergent and engineering approaches. Information and Management, 46: 1-8.
29
Hsiu-Fen, L. (2007). Knowledge sharing and firm innovation capability: an empirical study. International Journal of Manpower, 28 (3/4): 315-332.
30
Hwang, Y. & Kim, D.J. (2007). Understanding affective commitment, collectivist culture, and social influence in relation to knowledge sharing in technology mediated learning. IEEE Transactions on Professional Communication, 50 (3): 232-248.
31
Isak, P. & Boersma, W. (2005). Connected brains-question and answer systems for knowledge sharing: concepts, implementation and return on investment. Journal of Knowledge Management, 9 (1): 126-145.
32
Jansen van Vuuren, S. (2011). Inter-organizational knowledge sharing in public sector: the role of social capital and information and communication technology. Unpublished doctoral dissertation, Victoria University of Wellington.
33
Jiacheng, W., Lu, L., Calabrese, A., & Francesco, A. (2010). Cognitive model of intra-organizational knowledge-sharing motivations in the view of cross-culture. International Journal of Knowledge Management, 30: 220-230.
34
Jones, C. R. (2007). Exploring the practices of knowledge sharing between projects: an investigation of the dimensions of what, when and how knowledge is shared. Unpublished doctoral dissertation, University of Capella, Capella.
35
Kanzler, S., Niedergassel, B., & Leker, J. (2012). Knowledge sharing in academic R&D collaborations: does culture matter? Journal of Chinese Entrepreneurship,4 (1): 6-19.
36
Kim, S., & Ju, B. (2008). An analysis of faculty perceptions: attitudes toward knowledge sharing and collaboration in an academic institution. Library & Information Science Research, 30 (4): 282-290.
37
Lin, W. B. (2008). The exploration factors of affecting knowledge sharing – the case of Taiwan’s high-tech industry. Expert Systems with Applications, 35 (1): 661-676.
38
McDermott, R., & O’Dell, C. (2001). Overcoming cultural barriers to sharing knowledge. Journal of Knowledge Management, 5 (1): 76-85.
39
Ru, W. J., & Jin, Y. (2008). Study on knowledge sharing behavior in software development team. Retrieved 19 January 2010, from http://www.IEEEXplore.org
40
Sanchez, J. H., Sanchez, Y. H., Collado-Ruiz, D., & Cebrian-Tarrason, D. (2013). Knowledge creating and sharing corporate culture framework. Procedia - Social and Behavioral Sciences, 74: 251-260
41
Suppiah, V., & Singh Sandhu, M. (2011). Organizational culture's influence on tacit knowledge sharing behavior. Journal of Knowledge Management, 15 (3): 462-477.
42
Tang, L. (2008). Informal inter-organizational knowledge sharing: the case of the biotechnology industry. Paper presented at the Annual Meeting of the NCA 94th Annual Convention. San Diego, CA.
43
Wang, S., & Noe, R. A. (2010). Knowledge sharing: A review and directions for future research. Human Resource Management Review, 20 (2): 115-131.
44
Yang, C., & Chen, L. C. (2007). Can organizational knowledge capabilities affect knowledge sharing behavior? Journal of Information Science, 33 (1): 95-109.
45
Yang, J. T. (2010). Antecedents and consequences of knowledge sharing in international tourist hotels. International Journal of Hospitality Management, 29: 42–52.
46
Zahidul Islam, M., Maheen Ahmad, S., Hasan, I., & Uddin Ahmed, S. (2011). Organizational culture and knowledge sharing: Empirical evidence from service organizations. African Journal of Business Management, 5 (14): 5900-5909.
47