ORIGINAL_ARTICLE
آیا دانشگاه اصفهان برای پیادهسازی مدیریت دانش آماده است؟
امروزه، مدیریت دانش را ابزاری قدرتمند برای دستیابی به مزیتهای رقابتی و مدیریت داراییهای دانشی آشکار و پنهان سازمانها میدانند. دانشگاهها نیز در مقام سازمانهای تولید، رشد، و اشاعۀ دانش میتوانند از آن بهره گیرند. برای اعمال مدیریت دانش بهصورت اثربخش، امکانسنجی پیادهسازی آن اهمیت بسزایی دارد. در پژوهشی که گزارش آن را میخوانید، آمادگی دانشگاه اصفهان از لحاظ فرهنگ و عوامل انسانی، ساختار و فرایندها، و زیرساخت فنی برای پیادهسازی مدیریت دانش بررسی شده است. جامعۀ آماری این پژوهش را 135 نفر از اعضای هیئت علمی دانشگاه اصفهان تشکیل دادهاند که طی سالهای 84- 86 در این دانشگاه مجری طرح پژوهشی بودهاند. دادههای این پژوهش با استفاده از پرسشنامهای گردآوری شده که الگوی آن پرسشنامه هربرت رمپرساد است. یافتهها حاکی از آن است که دانشگاه اصفهان از لحاظ زیرساخت فناوری اطلاعات آمادگیاش برای پیادهسازی مدیریت دانش بیشتر از ساختار و فرایندهای سازمانی و فرهنگ و عوامل انسانی است.
https://nastinfo.nlai.ir/article_193_5a7979bc3810ee535b39ccd94ab73dfb.pdf
2010-11-22
6
20
مدیریت دانش
زیرساخت فنی
انسانی و فرهنگ سازمانی
ساختار و فرایندها
دانشگاه اصفهان
بنفشه
فتحاللهی
fathollahi.banafsheh@gmail.com
1
کارشناس ارشد کتابداری و اطلاعرسانی گرایش مدیریت اطلاعات دانشگاه اصفهان
AUTHOR
ابراهیم
افشار زنجانی
ebafshar@gmail.com
2
استادیار گروه کتابداری و اطلاعرسانی دانشگاه اصفهان
AUTHOR
دامون
نوذری
dnozari@yahoo.com
3
سرپرست منابع انسانی اطلس خودرو (کیاموتورز)
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
ارتقای رضایت کاربران کتابخانه با استفاده از سامانة مدیریت ارتباط با مشتری: گزارش یک تجربه
هدف از انجام پژوهش حاضر، ارائة راهکارهای ارتقای سطح رضایت کاربران کتابخانۀ مرکزی سازمان مدیریت صنعتی با استفاده از سامانة مدیریت ارتباط با مشتری است. این پژوهش در سه مرحله انجام شده است. مرحلۀ اول به منظور آگاهی از عوامل نارضایتی کاربران، با رویکرد کمّی و به روش پیمایشی توصیفی، با استفاده از پرسشنامة لایبکوآل بر روی یک نمونة تصادفی طبقهای برروی 274 نفر از کاربران اجرا گردید. در مرحلۀ دوم پژوهش با بهکارگیری رویکرد کیفی، یک مطالعة موردی توصیفی انجام شد و دادههای تکمیلی مربوط به عوامل نارضایتی و راهکارهای افزایش رضایت از طریق مصاحبۀ تمرکز گروهی با ناراضیترین کاربران کتابخانه گردآوری شد. در مرحلة سوم، یافتههای حاصل از دو مرحلة پیشگفته، با فراهم کردن مبنای اطلاعاتی لازم منتهی به ارائة راهکارهای ارتقای رضایت کاربران و طراحی و پیشنهاد سامانۀ مدیریت ارتباط با مشتری در کتابخانۀ مرکزی سازمان مدیریت صنعتی گردید. این سامانه، با دارا بودن امکان شخصیسازی برای اعضای کتابخانه، از ظرفیت بالقوه برای ارائة خدمات مورد نیاز و فراتر از نیاز کاربران برخوردار است.
https://nastinfo.nlai.ir/article_194_265915e2d48926b7ce9bb88d6f36bcdf.pdf
2010-11-22
22
39
مدیریت ارتباط با مشتری
کیفیت خدمات
لایبکوآل
رضایت کاربران
کتابخانۀ مرکزی سازمان مدیریت صنعتی
نجلا
حریری
nadjlahariri@gmail.com
1
عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات تهران
AUTHOR
شبنم
شاهوار
2
کارشناس ارشد کتابداری و اطلاعرسانی، سازمان مدیریت صنعتی
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
ارزیابی مجموعههای کتابخانههای دانشگاههای جامع با استانداردهای کتابخانههای دانشگاهی ایران
پژوهش حاضر، به ارزیابی مجموعة کتابخانههای مرکزی دانشگاههای جامع تحت نظارت وزارت علوم، تحقیقات و فناوری بر مبنای استانداردهای کتابخانههای دانشگاهی میپردازد. هدف از انجام این پژوهش، بررسی وضعیت مجموعة کتابخانههای مرکزی دانشگاههای مورد نظر بر مبنای «استانداردهای کتابخانههای دانشگاهی ایران» است. جامعة پژوهش کلیة کتابخانههای مرکزی دانشگاههای مذکور هستند. جمعآوری دادهها با استفاده از سیاهة وارسیای که بر اساس استانداردهای کتابخانههای دانشگاهی ایران تهیه شده، صورت گرفته است. در مجموع، از 25 سیاهة وارسی توزیع شده، تعداد 19 سیاهة وارسی، یعنی (76 درصد) بازگردانده شد. پژوهش حاضر به روش پیمایش ارزشیابی انجام گرفته است. نتایج حاصل از تحلیل دادهها نشان داد که کتابخانههای مرکزی دانشگاههای مورد مطالعه از نظر رویکرد کیفیِ مجموعه، بهطور میانگین، (4/62درصد) با این استاندارد مطابقت دارند. از نظر رویکرد کمّی نیز در مجموع کتابخانههای مرکزی مورد مطالعه، تنها (97/19درصد) مجموعة مورد نیاز بر اساس استاندارد را دارا هستند، یعنی کتابخانههای مورد نظر با توجه به استاندارد مجموعه، با کمبود شدید مجموعة منابع مواجه هستند و از این لحاظ در وضعیت بسیار نامطلوبی به سر میبرند.
https://nastinfo.nlai.ir/article_195_313ed8c766015b0ec76e967f98bd85ea.pdf
2010-11-22
40
58
کتابخانههای دانشگاهی
استانداردهای کتابخانههای دانشگاهی ایران
مجموعه
مجموعهگستری
سید عابدین
حسینی
1
عضو هیئت علمی گروه کتابداری و اطلاعرسانی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز
AUTHOR
منصور
کوهی رستمی
2
مسئول امور کتابخانههای اداری کتابخانههای عمومی شهرستان اهواز
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
استفاده از مدل تحلیل شکاف برای بررسی کیفیت خدمات کتابخانه: گزارشی از دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد
مدل تحلیل شکاف ابزاری است که با استفاده از آن میتوان کیفیت خدمات را از دیدگاه مشتری در سه سطح خدمات مورد انتظار، خدمات ارائه شده، و حداقل خدمات مورد انتظار ارزیابی نمود. هدف اصلی این مطالعه، بررسی کیفی خدمات ارائه شده به کاربران، با استفاده از مقیاس کیفیت خدمات و نیز بررسی مشکلات کاربران هنگام استفاده از کتابخانه بود. این مطالعه در بهار و تابستان سال 1387، در کتابخانههای وابسته به دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد انجام شد. در ابتدا، پرسشنامة تحلیل شکاف بین کاربران کتابخانههای مورد نظر توزیع شد و از آنها خواسته شد که به ابعاد خدمتی مختلف کتابخانهها از نظر کیفی در سه سطح خدمات مورد انتظار، خدمات ارائهشده، و حداقل خدمات قابل قبول نمره دهند. اطلاعات جمعآوری شده توسط نرمافزار اس.پی.اس.اس. تجزیه و تحلیل و میانگین خدمات کیفی محاسبه گردید. مطالعة حاضر نشان داد که کتابخانههای مورد مطالعه در هیچیک از ابعاد کیفی خدمات، نتوانستهاند انتظارات کاربران خود را برآورده کنند. نتایج این مطالعه بیانگر نقاط ضعف و قوت ابعاد کیفی خدمات از دیدگاه کاربران خطاب به مدیران بود و نشان داد که کتابخانههای مورد مطالعه در چه ابعادی از نظر کیفی خدمات قابل قبولی دارند. این نتایج، به مدیران در تصمیمگیریها کمک میکند تا خدمات کیفی خود را افزایش داده و در نتیجه رضایت کاربران را فراهم کنند.
https://nastinfo.nlai.ir/article_196_8db6ad5fff057f619643ef383df7418c.pdf
2010-11-22
60
76
کیفیت خدمات
تحلیل شکاف
ابعاد کیفی خدمت
کتابخانه
دانشگاه علوم پزشکی یزد
علیرضا
رجبیپور میبدی
1
کارشناس ارشد مدیریت بازرگانی، دانشگاه یزد و مدرس دانشگاه
AUTHOR
بتول
رجبیپور میبدی
2
دانشجوی کارشناسی مدیریت خدمات بهداشتی درمانی دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
اعضای هیئت علمی دانشگاه زابل از کتابخانة مرکزی دانشگاه این شهر چه انتظار دارند؟
پژوهش حاضر، به بررسی نیازهای اطلاعاتی اعضای هیئت علمی دانشگاه زابل، جهت تعیین اولویتهای خدماتی کتابخانة مرکزی و شناخت موانع دسترسی به اطلاعات میپردازد. این پژوهش، با استفاده از تحقیق پیمایشی انجام شده است. تجزیه و تحلیل اطلاعات نشان میدهد کتاب و نشریات ادواری و مجلات الکترونیکی از مهمترین منابع مورد استفاده در رفع نیازهای اطلاعاتی اعضای هیئت علمی است. 1/42 درصد از اعضا به استفاده از منابع الکترونیکی و دیجیتالی تمایل دارند. هدف از کسب اطلاعات نیز راهنمایی در تهیة مسئلة پروپوزال (9/58 درصد)، ارتقای مهارت شغلی در تدریس (8/36 درصد)، تألیف کتاب و مقاله (5/29 درصد)، شناسایی منابع تخصصی (4/28 درصد)، و روزآمد کردن اطلاعات تخصصی (4/27 درصد) عنوان شده است.نبودن سالن مطالعة مناسب برای اعضای هیئت علمی، کمبود منابع کافی در کتابخانه، عدم آگاهی از وجود منابع اطلاعاتی، محدودیت وقت و اشتغال زیاد، و کمبود همکاریهای بینکتابخانهای از مهمترین عوامل مؤثر در عدم دسترسی به اطلاعات ذکر شده است.
https://nastinfo.nlai.ir/article_197_e7e354bcb5374f21ee68269aea9bdf08.pdf
2010-11-22
78
88
دانشگاه زابل
اعضای هیئت علمی
نیازهای اطلاعاتی
دسترسی به اطلاعات
زهرا
اسدزاده
1
کارشناس ارشد کتابداری و اطلاعرسانی کتابخانة مرکزی دانشگاه زابل
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
تلاش برای تولید دانش سازمانی:تجربۀ تشکیل شورای تخصصی و سیاستگذاری کتابخانههای دانشگاه در دانشگاه علوم پزشکی مشهد
این مقاله حاصل مطالعهای موردی است که به تجربة پیادهسازی مراحل مدیریت دانش سازمانی، از سال 1379 لغایت 1388، در کتابخانههای دانشگاه علوم پزشکی مشهد میپردازد. به همین منظور، ضمن مروری مختصر بر مطالعات انجام گرفته در داخل و خارج از کشور در زمینة مدیریت دانش سازمانی، فعالیتهای انجام شده در کتابخانة مرکزی این دانشگاه بر پایة برنامة راهبردی پنج ساله و تقویت زیرساختهای مورد نیاز در حوزة فناوری اطلاعات نیز ارائه میشود. از دستاوردهای این تجربه، میتوان از تشکیل شورای تخصصی و سیاستگذاری امور کتابخانههای دانشگاه نام برد که بهتدریج در روش کارکرد حرفهای کتابداران دانشگاه تأثیر داشته و روحیة کارگروهی و ایجاد فرهنگ تبادل اطلاعات و دانش در کتابخانههای دانشگاه را افزایش داده است.
https://nastinfo.nlai.ir/article_198_768311df16d278c8774ba9875fb30ed4.pdf
2010-11-22
90
102
دانش سازمانی
مدیریت دانش
کتابخانة مرکزی دانشگاه علوم پزشکی مشهد
مطالعة موردی
پروانه
مدیرامانی
modiramanip@mums.ac.ir
1
معاون کتابخانه مرکزی دانشگاه علوم پزشکی مشهد
AUTHOR
فرشته
نوروزی
2
مدیر کتابخانه دانشکدة پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی
AUTHOR
زهرا
جنگی
3
مدیر کتابخانه دانشکدة پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی مشهد
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
تولیدات علمی اعضای هیئت علمی دانشگاه شیراز در سالهای 1379-1386
هدف از این پژوهش، بررسی تولیدات علمی اعضای هیئت علمی دانشگاه شیراز در سطوح ملی و بینالمللی (آی.اس.آی.) در یک دورة 8 ساله، از سال 1379- 1386 است. این پژوهش از نوع پیمایشی است. جامعة آماری شامل 543 نفر عضو هیئت علمی دانشگاه شیراز است. یافتههای این پژوهش نشان داد که در طول مدت مطالعه 8507 مدرک در قالب¬های مختلف تولید شده است که از این تعداد 4218 مورد مقالات مجلات، 3308 مورد مقالات کنفرانس، 515 مورد طرح¬های پژوهشی، 376 مورد کتاب، و 90 مورد اختراعات و آثار بدیع بوده است. به نسبت تعداد اعضای هیئت علمی، بیشترین تولیدات علمی توسط دانشکدة کشاورزی و کمترین میزان توسط دانشکدة کشاورزی داراب صورت گرفته است. اعضای هیئت علمی مقالات خود را بیشتر در مجلات خارجی به چاپ رساندهاند؛ با این حال، زبان غالب مدارک تولید شده زبان فارسی بوده است. یافتهها نشان داد 90/87 درصد از آثار تولید شده بهصورت تألیف و فقط 09/12درصد بهصورت ترجمه بوده است. تولیدات علمی، در سال¬های مورد نظر، از رشد قابل توجهی برخوردار بودهاند و بیشترین میزان تولیدات مربوط به سال 1386 میباشد. اعضای هیئت علمی، در مجموع، 1853 مدرک در پایگاه آی.اس.آی. به چاپ رساندهاند که بیشترین سهم را دانشکدة علوم و کمترین سهم را دانشکدة ادبیات و علوم انسانی داشته است. تولیدات در این پایگاه از رشد قابل توجهی برخوردار بوده و بیشترین تولیدات در سال 1386 بوده است. نتایج حاصل از تحلیل 39 مجله، که بیشترین آثار اعضای هیئت علمی دانشگاه شیراز را به چاپ رساندهاند، نشان داد که مقالات جامعة پژوهش از اعتبار بینالمللی و ضریب تأثیر بالایی برخوردار میباشد.
https://nastinfo.nlai.ir/article_199_4970955c1cbca915d533c2fd1a91e81d.pdf
2010-11-22
104
127
تولیدات علمی
اعضای هیئت علمی
دانشگاه شیراز
پایگاه آی.اس.آی
علمسنجی
فعالیتهای پژوهشی
فریده
عصاره
osareh.far@gmail.com
1
استاد علوم کتابداری و اطلاعرسانی دانشگاه شهید چمران اهواز
AUTHOR
محمدرضا
قانع
ghane@ricest.ac.ir
2
استادیار علوم کتابداری و اطلاعرسانی مرکز منطقهای اطلاعرسانی علوم و فناوری
AUTHOR
مهرزاد
رحمانی سفیدویه
3
کارشناس ارشد کتابداری و اطلاعرسانی مرکز منطقهای اطلاعرسانی علوم و فناوری
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
خدمات مرجع در کتابخانة مرکزی دانشگاه قم و رضایت مراجعان: یک نظرسنجی
پژوهش حاضر، با هدف تعیین میزان رضایت استفادهکنندگان کتابخانة مرکزی دانشگاه قم از خدمات مرجع آن کتابخانه انجام شده است. تعیین انواع خدمات مرجع و شناسایی عوامل رضایتمندی استفادهکنندگان از هدفهای ویژة این بررسی بوده است. جامعة آماری شامل اعضای هیئت علمی و دانشجویانی است که از خدمات مرجع کتابخانة مرکزی دانشگاه قم استفاده نمودهاند. نوع پژوهش توصیفی و ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامه بوده که به بیش از 53 درصد پرسشنامهها پاسخ داده شده است. برای تجزیه و تحلیل اطلاعات بهدست آمده از آمار توصیفی استفاده شده است. یافتههای پژوهش نشان داد که: 1) جامعة استفادهکننده از خدمات مرجع ارائه شده در کتابخانههای خود اطلاع دارند، اما میزان اطلاع آنها از خدمات «پاسخگویی تلفنی به سؤالات مرجع» و «ارائة خدمات گزینشی» در سطح پایینی قرار دارد؛ 2) بیش از نیمی از افراد از کمک کتابدار در پیدا کردن اسناد و مدارک مورد نیاز خود رضایت دارند؛ 3) خوشرو بودن کتابدار و در دسترس بودن آنان در هنگام نیاز، آموزش فردی در استفاده از کتابخانه، از عوامل اصلی رضایت استفادهکنندگان بهشمار میرود. یافتههای پژوهش در مورد میزان رضایت کلی استفادهکنندگان از خدمات مرجع نشان داد که 51 درصد از جامعة استفادهکننده از خدمات مرجع در کتابخانه راضی و یا بسیار راضی بودهاند. در پایان پیشنهادهایی با توجه به نتایج بهدست آمده از پژوهش ارائه شده است.
https://nastinfo.nlai.ir/article_200_853cea53381004f697cbfeed88b13700.pdf
2010-11-22
128
150
رضایتمندی
کتابخانههای دانشگاهی
خدمات مرجع
مراجعان
کتابخانة مرکزی دانشگاه قم
فاطمه
زندیان
zandian@modares.ac.ir
1
عضو هیئت علمی گروه کتابداری و اطلاعرسانی دانشگاه تربیت مدرس
AUTHOR
امیر
متقی دادگر
motaghy55@gmail.com
2
کارشناس ارشد کتابداری و اطلاعرسانی کتابخانه مرکزی دانشگاه قم
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
کتابهای کتابخانة مرکزی دانشگاه شهید باهنر کرمان: پراکندگی موضوعی و گزارش استفاده
دانشگاهها یکی از مهمترین مراکز آموزش و پژوهش هر کشور محسوب میشوند و بخش عظیمی از پژوهشهای علمی و پروژههای تحقیقاتی هر کشور زاییدة فعالیتهای منبعث از این مراکز میباشد. کتابخانههای دانشگاهی، قلب تپندة هر دانشگاه برای دستیابی به اهداف آرمانی آن - یعنی آموزش و پژوهش - بهشمار میروند. در این مقاله، مجموعة کتابخانة مرکزی دانشگاه شهید باهنر کرمان بهعنوان پایة پژوهش در نظر گرفته شده و پراکندگی موضوعی و میزان استفاده از آن در سال 1387 مورد بررسی قرار گرفته است. هماکنون، کتابخانة مرکزی دانشگاه شهید باهنر کرمان، برای ردهبندی منابع خود از سیستم ردهبندی کتابخانة کنگره ( ال سی) استفاده میکند و مخزن این کتابخانه به روش نیمهبسته اداره میشود. در این پژوهش، کلیة کتابهای فارسی و لاتین کتابخانة مرکزی دانشگاه شهید باهنر کرمان، بهعنوان جامعة پژوهش در نظر گرفته شدهاند. بر اساس نتایج بهدست آمده، در بخش کتابهای فارسی، کتابهای ردة فلسفه و دین (کلیة شاخههای این رده) بیشترین؛ و ردة علوم دریایی کمترین سهم را در مجموعة این کتابخانه دارند. در بخش لاتین نیز ردههای علوم دریایی و موسیقی کمترین و ردة علوم محض (کلیة شاخههای این رده) بیشترین میزان منابع را در مجموعة کتابخانه اشغال کردهاند. همچنین، یافتههای این پژوهش نشان میدهند که میانگین استفاده از کتابهای فارسی بهطور معناداری بیشتر از کتابهای لاتین است و این در حالی است که تفاوت معناداری میان استفاده از کتابهای ردههای موضوعی مختلف وجود ندارد.
https://nastinfo.nlai.ir/article_201_50658ab7ef0bc4384a5565f44fd1a7ab.pdf
2010-11-22
152
163
پراکندگی موضوعی
دانشگاه شهید باهنر کرمان
ردههای موضوعی
کتابخانههای دانشگاهی
کرمان
مجموعهسازی
میزان استفاده
اورانوس
تاجالدینی
tajedini@yahoo.com
1
دانشجوی دکتری کتابداری و اطلاعرسانی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران
AUTHOR
علی
سادات موسوی
a.moosavi@abb.ut.ac.ir
2
سرپرست کتابخانة مرکز تحقیقات بیوشیمی و بیوفیزیک دانشگاه تهران
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
مجموعههای کتابخانههای دانشگاه علوم پزشکی تبریز در مصاف با دو استاندارد
هدف این تحقیق، ارزیابی وضعیت مجموعه کتابخانههای دانشگاه علوم پزشکی تبریز با توجه به معیارهای دو استاندارد کتابخانههای دانشگاهی ایران و اِی.سی.آر.ال است. دادههای این تحقیق با استفاده از چکلیست از کتابخانهها و آموزش کل دانشگاه و دانشکدهها گردآوری شده است و در نرمافزار اکسل مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است. یافتهها نشان میدهد که کل کتابخانههای دانشگاه علوم پزشکی تبریز شامل 85046 مدرک است که 9 درصد استاندارد کتابخانههای دانشگاهی ایران و 5 درصد استاندارد اِی.سی.آر.ال را شامل میشود. همچنین دانشگاه دارای 1300 مجله چاپی فارسی و لاتین اشتراکی و غیراشتراکی بوده که این میزان 35 درصد استاندارد کتابخانههای دانشگاهی ایران میباشد و با احتساب مجلات الکترونیکی اشتراکی حدود 3800 مجله را دربرمیگرفت که 102 درصد استاندارد را شامل میشود.
https://nastinfo.nlai.ir/article_202_b0e87014e296e73aa1996bf729416ea4.pdf
2010-11-22
164
177
ارزیابی مجموعة کتابخانه
استاندارد کتابخانههای دانشگاهی ایران
استاندارد اِی.سی.آر.ال
کمال
ابراهیمی
1
دانشجوی دکتری مدیریت اطلاعات بهداشتی – درمانی ایران
AUTHOR
شفیع
حبیبی
2
عضو هیئت علمی گروه کتابداری و اطلاعرسانی دانشگاه علوم پزشکی تبریز
AUTHOR
علی
کلبخانی
3
کارشناس کتابداری و اطلاعرسانی
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
مقایسۀ فهرستهای پیوستة دانشگاهی ایران و انگلستان
مقالة حاضر با هدف بررسی برخی از امکانات فهرستهای پیوستة همگانی در محیط وب صورت گرفت. بدین منظور، فهرست 20 کتابخانة دانشگاهی کشور انگلستان و همچنین 14 فهرست همگانی دانشگاهی داخل کشور با روش نمونهگیری تصادفی ساده انتخاب شدند. سپس، فهرستهای مذکور بهطور جداگانه توسط سیاهة بازبینی، که با مطالعة مقدماتی فهرستهای پیوستة کشورهای مختلف و همچنین تطبیق آن با سایر پژوهشهای انجام شدة قبلی تهیه شده بود، مورد بررسی قرار گرفتند. نتایج بهدست آمده از دادههای آماری نشان دادند، که فهرستهای پیوستة دانشگاهی کشور انگلستان از نظر کمّی و کیفی در طراحی و میزان گنجاندن امکانات لازم در یک فهرست پیوسته، بهمراتب بهتر از فهرستهای پیوستة داخلی عمل کردهاند. بدین ترتیب که، فهرستهای داخلی 5/56 درصد و فهرستهای پیوستة دانشگاهی انگلستان 46/73 درصد از استانداردهای ارائه شده در سیاهة بازبینی را رعایت کرده بودند.
https://nastinfo.nlai.ir/article_203_0d7410c43c6b99977661addc3c1638c4.pdf
2010-11-22
178
198
فهرستهای پیوسته
شبکة جهانی وب
شاخصهای استاندارد
فهرستهای ماشینخوان
پیوندهای فرامتنی
عباس
دولانی
1
کارشناس ارشد کتابداری و اطلاعرسانی پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی ارومیه
AUTHOR
محمدرضا
فرهادپور
2
دانشجوی دکتری علوم کتابداری و اطلاعرسانی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات اتهران
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
نقش کتابخانه تخصصی در مدیریت دانش سازمانی؛ گزارشی از پژوهشکدة مهندسی جهاد کشاورزی
امروزه، بسیاری از سازمانها، مدیریت دانش را برای تصرف سرمایههای فکری کارکنانشان بهکارمیگیرند. این سازمانها استقرار مدیریت دانش را بهعنوان بخشی از راهبرد سازمان ضروری میدانند. پژوهشکدة مهندسی جهاد کشاورزی از سال 1379، با استقرار نظام مدیریت دانش در پژوهشکده، به ساماندهی دانش موجود در سازمان پرداخته است. در حال حاضر، ارائة گزارشهای دورهای در پژوهشکده بهصورت یک فرهنگ سازمانی درآمده است. در این مقاله، علاوه بر ارائة تعاریفی از مدیریت دانش، روش اجرای مدیریت دانش و نقش کتابخانة تخصصی پژوهشکده در این فرایند بررسی شده است. در پایان، به مهارتهای موردنیاز کتابداران این کتابخانه، برای ایفای نقش مؤثرتر در مدیریت دانش اشاره شده است
https://nastinfo.nlai.ir/article_204_3a0e3ed85d12ee365112839cd306220c.pdf
2010-11-22
200
215
مدیریت دانش
کتابخانة تخصصی
کتابدار
پژوهشکدة مهندسی
فاطمه
تصویری قمصری
1
کارشناس ارشد کتابداری و اطلاعرسانی و رئیس ادارة اطلاعرسانی پژوهشکدة مهندسی جهاد کشاورزی
AUTHOR
حامد
صالحی
2
عضو هیئت علمی و مدیر دانش و اطلاعرسانی پژوهشکدة مهندسی جهاد کشاورزی
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
یادگیری سازمانی در کتابخانه؛ گزارشی از کتابخانههای مرکزی دانشگاهی در تهران
هدف این مقاله بررسی میزان انطباق کتابخانههای مرکزی دانشگاههای وابسته به وزارت علوم، تحقیقات و فناوری سطح شهر تهران با ویژگیهای سازمان یادگیرنده میباشد. جامعة آماری تحقیق را کلیة کارکنان با مدرک لیسانس و بالاتر کتابخانههای مزبور تشکیل میدهند. روش تحقیق پیمایشی و ابزار گردآوری دادهها پرسشنامة محقق ساخته با مقیاس لیکرت بوده است. نتایج حاصل از آزمون دوجملهای نشان داد که کتابخانههای مزبور ویژگیهای سازمان یادگیرنده را ندارند و این کتابخانهها یادگیرنده نیستند. و در نهایت، پیشنهاداتی جهت افزایش میزان یادگیرندگی سازمانی در این کتابخانهها ارائه شده است.
https://nastinfo.nlai.ir/article_205_d85649ff5d9d9f0066ed10e52e2ae63f.pdf
2010-11-22
216
226
سازمان یادگیرنده
یادگیرندگی سازمانی
کتابخانههای مرکزی دانشگاهی
المیرا
جنوی
e.djanavi2007@gmail.com
1
کارشناس ارشد کتابداری و اطلاعرسانی
AUTHOR
صدیقه
محمداسماعیل
m.esmaeili2@gmail.com
2
استادیار دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران
AUTHOR
طاهر
روشندل اربطانی
3
استادیار گروه مدیریت دولتی دانشکدة مدیریت دانشگاه تهران
AUTHOR