ORIGINAL_ARTICLE
ارتباط تصویری و پردازش دیداری اطلاعات: آشنایی با مبانی نظری حوزه مصورسازی
هدف: مبانی نظری حوزه مصورسازی و بررسی مصورسازی داده و مصورسازی اطلاعات را معرفی میکند.
روش: مطالعه منابع اطلاعاتی مرتبط، تطبیق و بررسی کیفی نقش مصورسازی است.
یافتهها: کاربرد اصلی مصورسازی در کتابداری و اطلاعرسانی، ایجاد و برقرای بهتر ارتباط دیداری در زمینه طراحی رابط کاربر و نیز بهینهسازی فرایند بازیابی اطلاعات است. مباحث مصورسازی براساس گرافیک رایانهای شکلگرفته و سبب انتقال بهتر اطلاعات به مخاطب میشود. یکی از کاربردهای مهم مصورسازی در محیط مجازی است که از پیشرفتهای فناورانه در فضای رقومی بهره گرفته است. همچنین انواع طبقهبندی مصورسازی و دو نوع اصلی مصورسازی داده و اطلاعات تشریح شده است.
نتیجهگیری: مصورسازی نقش مؤثری در درک اطلاعات برعهده داشته و میان مفهوم مصورسازی داده و مصورسازی اطلاعات تفاوتهای قابلتوجهی وجود دارد که در برخی از مقالهها این دو مفهوم بهجای یکدیگر بهکار رفتهاند.
https://nastinfo.nlai.ir/article_157_98b254ca10cf703073fe9a898cd37ec7.pdf
2011-08-23
6
23
ارتباط تصویری
مصورسازی اطلاعات
مصورسازی داده
طبقهبندی مصورسازی
محیط مجازی
فریبرز
درودی
doroudi@irandoc.ac.ir
1
دکتری کتابداری و اطلاعرسانی سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران
LEAD_AUTHOR
عادل
سلیمانینژاد
2
عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد زرند
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
بررسی نیازهای اطلاعاتی و رفتار اطلاعیابی دبیران مقطع متوسطه در دبیرستانهای شهرستان اندیمشک
هدف: این پژوهش بررسی نیازهای اطلاعاتی و رفتار اطلاعیابی دبیران مقطع متوسطه در دبیرستانهای شهر اندیمشک میباشد.
روش/رویکردپژوهش: نوع تحقیق توصیفی و روش آن پیمایشی است و ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامه میباشد. جامعه مورد تحقیق شامل 531 نفراز دبیران دبیرستانهای دولتی آموزش و پرورش شهر اندیمشک در سال تحصیلی 1387- 1388 بوده است. ازتعداد 531 نفر برطبق جدول کرجسی ومورگان240 نفر بهصورت نمونهگیری تصادفی انتخاب شدند. تجزیه و تحلیل دادهها با کمک نرمافزار آماری اس.پی.اس.اس. صورت گرفت.
یافتهها: یافتهها نشان داد که بیشترین هدف و انگیزه دبیران از جستوجوی اطلاعات بالا بردن معلومات عمومی میباشد. مهمترین منبع رسمی کسب اطلاعات دبیران، کتاب میباشد. اکثریت قریببهاتفاق دبیران کتابهای درسی را جوابگوی نیازهای اطلاعاتی خود نمیدانند. دبیران منابع چاپی را جهت رفع نیازهای اطلاعاتی خود برمنابع غیرچاپی ترجیح میدهند. مهمترین مشکل در جریان اطلاعیابی دبیران، کمبود وقت میباشد. دبیران نقش اینترنت را در تأمین نیازهای اطلاعاتی خود مؤثر میدانند و مهمترین دلیل عدم استفاده از اینترنت را، نداشتن وقت کافی عنوان کردهاند. از نظر دبیران مهمترین کمبود در کتابخانه محل کار، غنی نبودن منابع کتابخانه بوده است. مهمترین اولویت دبیران جهت استفاده از منابع اطلاعاتی مختلف، بالا بردن اطلاعات تخصصی میباشد.
نتیجهگیری: با آنکه اینترنت بهعنوان مهمترین منبع الکترونیکی برای رفع نیازهای اطلاعاتی دبیران ذکر شده است، اما ضعف مراکز در ایجاد مراکز اینترنتی بهعنوان نکته ضعف مهمی در این مراکز تلقی میشود. در این زمینه استفاده از اینترنت در کتابخانهها و وجود سیستم کامپیوتری جهت استفاده دبیران توصیه میگردد.
https://nastinfo.nlai.ir/article_158_7c0674a58c694490c4feac800079d4a4.pdf
2011-08-23
24
38
نیازهای اطلاعاتی
رفتار اطلاعیابی
دبیران مدارس
کتابخانه محل کار
اینترنت
عبدالحمید
معرفزاده
1
دانشیار کتابداری و اطلاعرسانی دانشگاه شهید چمران اهواز
AUTHOR
ایرج
صادقینسب
2
دانشجوی کارشناسی ارشد کتابداری و اطلاعرسانی دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات خوزستان
LEAD_AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
تأثیر نقش ساختار کتابهای مرجع کودکان و نوجوانان بر یادگیری: مرور ادبیات
هدف: ادبیات علمی را در موضوع رابطه میان ساختار کتابهای مرجع کودکان و نوجوانان با درک و یادآوری سنجیده است.
روش/ رویکرد پژوهش: منابع مرتبط علوم تربیتی و متون کتابداری در زمینه ساختار منابع مرجع مختص کودکان و نوجوانان بررسی شده است.
یافتهها: شیوه سازماندهی و ارائه مطالب در این نوع کتابها و برای گروه خاص کودکان و نوجوانان اهمیت دوچندان دارد.
نتیجهگیری: لازم است ناشرین این دسته از کتابها را از اهمیت ساختار آگاه نمود تا کتابهایی با ساختار قابل فهمتر منتشر کنند.
https://nastinfo.nlai.ir/article_159_76592f6ab28b2dd22ffa9c8f0a0a1b1d.pdf
2011-08-23
40
49
کودکان و نوجوانان
کتابهای مرجع
ساختار کتابهای مرجع
تأثیر ساختار متن بر یادگیری
محبوبه
فراشباشی آستانه
1
کارشناس ارشد کتابداری و اطلاعرسانی دانشگاه فردوسی مشهد
LEAD_AUTHOR
الهام
صیاد عبدی
2
دانشجوی دکتری کتابداری و اطلاعرسانی دانشگاه استرالیا
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
جنبش دکومانتاسیون گم شده در هیاهوی فناوری
هدف: تحلیل تاریخی و نظری- فلسفی از جنبش دکومانتاسیون بهدست میدهد و بازاندیشی درباره آرمانها و دستاوردهای آن میپردازد. «قالبمحوری» که در نتیجه تکنولوژیزدگی در حرفه ما حادث شده است را به نقد گذارد تا از رهاورد آن بتوان به الگویی کلی، متناسب با اقتضائات حرفه دست یافت، و بر تضادها و ناهمگونیهای منتسب به الگو/ الگوهای موجود غلبه یافت.
روش/ رویکرد پژوهش: مستندات تاریخی مربوط به نضجگیری و توسعه جنبش دکومانتاسیون در اواخر قرن نوزدهم در اروپا، برای تحلیل تطور سنتهای بنیادین حاکم بر علوم کتابداری و اطلاعرسانی بهکار گرفته شده است.
یافتهها: نظریهپردازان حوزه کتابداری نیازمند بازاندیشی آرمانها و دامنه تبعات جنبش دکومانتاسیون هستند. مهمترین دستاورد جنبش، جلب توجه کتابداران به «محتوا» و رهایی از چارچوبهای ذهنی وابسته به «قالب» بوده است. این الگو از حدود پنج دهه پیش با توسعه فناوریهای نوین اطلاعاتی بهطور مستمر در حال افول است. فنزدگی افراطی، بهطور دائم در حال جدا کردن حرفه از «محتوا» و بازگشت دوباره آن به «قالبزدگی» است.
نتیجهگیری: میتوان در مواجهه با دو سنت «ماشینمحوران» و «انسانگرایان» در حرفه باید به تدارک چارچوب فکری تازهای اندیشید که منبعث از الگوی جنبش دکومانتاسیون است.
https://nastinfo.nlai.ir/article_160_d1c122ce058fd23829c8c5da90e9f2b1.pdf
2011-08-23
50
68
دکومانتاسیون
سندداری
مطالعات آرشیو
محتوا
قالب
رسانهشناسی
امیر
ریسمانباف
rismanbaf@gmail.com
1
کارشناسارشد کتابداری و اطلاعرسانی و رئیس مرکز اطلاعرسانی و کتابخانة تخصصی سازمان آب و برق خوزستان
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
دانشجویان کارشناسی کتابداری و اطلاعرسانی دانشگاه آزاد اسلامی اراک در مورد تأثیر اینترنت بر تسهیل یادگیریشان در دروس عملی چه می گویند؟
هدف: بررسی نگرش دانشجویان مقطع کارشناسی کتابداری و اطلاعرسانی دانشگاه آزاد اسلامی اراک در باره تأثیر اینترنت بر تسهیل یادگیری در دروس عملی. روش گردآوری و تحلیل دادهها: ابزار گردآوری دادهها پرسشنامه (27 سؤال) است که بین 56 دانشجو توزیع شده است. تجزیه و تحلیل دادهها با روشهای آماری توصیفی و استنباطی (آزمون کای اسکوئر) انجام شده است. برای مشخص کردن معنیداری تأثیر اینترنت در تسهیل یادگیری و فهم بهتر هر یک از دروس عملی مورد توجه در پژوهش (مرجعشناسی، سازماندهی منابع، کارآموزی و مجموعهسازی) از آزمون مجذور خی استفاده شده است.یافتهها: پرکاربردترین ابزارهای اینترنتی در رفع نیازهای اطلاعاتی دانشجویان مورد بررسی، موتورهای جستوجو با 4/21 درصد و کتابخانههای دیجیتال و پایگاههای اطلاعاتی هر کدام با 9/17 بودهاند.نتیجهگیری: از دیدگاه دانشجویان مورد آزمون، تأثیرگذارترین ویژگیهای اینترنت در فرایند یادگیری بهترتیب رتبهبندی، رفع نیازهای اطلاعاتی، افزایش روزآمدی، افزایش سرعت، افزایش دانش حرفهای و صرفهجویی در زمان بوده است. یافتهها نشان داد استفاده از اینترنت در تسهیل یادگیری و فهم بهتر هر یک از دروس عملی فوق تأثیر بهسزا داشته است.
https://nastinfo.nlai.ir/article_161_fe9e8718f8f4ca209cbb26213802f09a.pdf
2011-08-23
70
82
اینترنت
یاد گیری الکترونیکی
کتابداری و اطلاعرسانی
دروس عملی
دانشجویان
دانشگاه آزاد اسلامی اراک
رضا
تاجآبادی
1
کارشناس ارشد کتابداری و اطلاعرسانی مجتمع آموزشی جهاد کشاورزی استان مرکزی
LEAD_AUTHOR
علیرضا
اسفندیاری مقدم
ali.isfandyari@gmail.com
2
استادیار کتابداری و اطلاعرسانی دانشگاه آزاد اسلامی همدان
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
سنجش عناصر پورتالهای دانش در پورتالهای دانشگاهی
هدف: پژوهش حاضر عناصر درگاههای دانش، در درگاههای دانشگاهی خارجی را ارزیابی و برای طراحی درگاههای دانشگاهیِ دانشمدار الگویی ارائه کرده است.
روش/ رویکرد پژوهش: با استفاده از سیاهه ارزیابی محققساخته (شامل 33 عنصر درگاه دانش)، 19 درگاه بررسی شده است.
یافتهها: از 19 درگاه دانشگاهی مورد مطالعه، درگاه دانشگاه ادینبورگ دارای 21 عنصر؛ آتاباسکا و بوفالو دارای 20 عنصر؛ لازال، راتگرز، و تکنولوژی ویرجینیا دارای 18 عنصر؛ و درگاه کالج شریدان دارای 17 عنصر است. دیگر درگاههای دانشگاهی، کمتر از نیمی از عناصر سیاهه ارزیابی را داشتند.
نتیجهگیری: بیشتر درگاههای دانشگاهی بررسی شده، از عناصر درگاههای دانش کمترین استفاده را کردهاند و در طراحی خود از عناصری که باعث اشتراک دانش و انتقال آن میشود، کم بهره بردهاند. لازم است ضمن بازنگری درگاههای طراحی شده، به این بُعد از قابلیتهای درگاههای دانشگاهی توجه بیشتری شود.
https://nastinfo.nlai.ir/article_162_9c4bc394e8c85555dadd602fff168385.pdf
2011-08-23
84
92
درگاه (پورتال) دانشگاهی
درگاه (پورتال) دانش
مدیریت دانش
سعید
رضائی شریفآبادی
srezaei@alzahra.ac.ir
1
دانشیار کتابداری و اطلاعرسانی دانشگاه الزهرا
AUTHOR
فاطمه
ذاکریفرد
2
کارشناس ارشد کتابداری و اطلاعرسانی، کارشناس مرکز اطلاعرسانی و کتابخانه مرکزی دانشگاه فردوسی مشهد
LEAD_AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
کارنامه همکاری علمی ایران و کشورهای عضو سازمان کنفرانس اسلامی طی سالهای 1900 تا 2008
هدف: پژوهش حاضر میزان همکاری علمی ایرانیان و پژوهشگران سایر کشورهای اسلامی در سه نمایه استنادی علوم، هنر و علوم انسانی و علوم اجتماعی طی سالهای 1900 تا 2008 را بررسی می کند. روش پژوهش: جامعه پژوهش حاضر را آن دسته از تولیدات علمی ایران نمایه شده در پایگاه وب علوم تشکیل میدهند که با مشارکت کشورهای اسلامی طی سال¬های 1900 تا 2008 منتشر شدهاند. جهت تجزیه و تحلیل دادهها از نرمافزار اکسل استفاده شد. یافتههای پژوهش: همکاری علمی ایران و کشورهای اسلامی در دوره زمانی مورد بررسی روندی صعودی داشته است. نتایج آزمون رگرسیون نمایی نشان¬دهنده نرخ رشدی معادل 6/12 درصد است. پژوهشگران ایرانی بیشترین میزان همکاری را با کشورهای ترکیه، مالزی و پاکستان داشتهاند. همچنین بیشترین همکاری علمی پژوهشگران ایرانی با سایر کشورهای اسلامی در حوزههای علوم کشاورزی، زیستشناسی، شیمی و فیزیک انجام گرفته است. از سوی دیگر دانشگاههای شیراز و تهران فعالترین مؤسسات علمی و پژوهشی کشور در همکاری علمی با کشورهای مزبور بودهاند. نتیجهگیری: همکاری علمی ایران و کشورهای عضو سازمان کنفرانس اسلامی از سال 1967 آغاز شده و حاصل این همکاری 675 تولید علمی برای پژوهشگران کشورمان بوده است.
https://nastinfo.nlai.ir/article_163_eb06e1cb7c083198aaafe5924be6ea10.pdf
2011-08-23
94
108
تولیدات علمی
همکاری علمی
پایگاه وب علوم
سازمان کنفرانس اسلامی
کشورهای اسلامی
فرشته
دیدهگاه
fdidgah@gmail.com
1
دانشجوی دکتری گروه پژوهشی سایبرمتریک آماری. دانشگاه ولورهمپتون انگلستان
AUTHOR
محمدامین
عرفانمنش
amin.erfanmanesh@gmail.com
2
دانشجوی دکتری کتابداری و اطلاعرسانی. دانشگاه یو. ام. مالزی
LEAD_AUTHOR
پردیس
پرتو
3
کارشناس کتابداری و اطلاعرسانی مرکز منطقهای اطلاعرسانی علوم و فناوری
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
کیفیت مقالات محققان ایرانی در حوزه علوم پزشکی از لحاظ تاثیرگذاری
هدف: مقالات محققان ایرانی در حوزههای علوم پزشکی، داروسازی، دندانپزشکی و دامپزشکی نمایه شده در آی.اس.آی. از لحاظ تأثیر آنها بررسی شده است روش گردآوری و تحلیل دادهها: اسامی کلیه مجلاتی که مقالات محققان ایرانی در حوزه¬های مورد بررسی در آنها به چاپ رسیده بود از پایگاه استنادیweb of science استخراج شد و ضریب تأثیر مجلات مذکور از گزارش استنادی نشریات ((JCR بهدست آمد و درنهایت میانه و میانگین ضریب تأثیر این مجلات درمقایسه با میانه و میانگین مجلات موجود در هرحوزه در JCR مورد بررسی و مقایسه قرار گرفت.یافتهها: 59 درصد مجلات چاپکننده، مقالات محققان ایرانی در زیرشاخههای حوزه پزشکی، ضریب تأثیر و رتبه بالاتر از 1 دارند و از مجموع 22 عنوان مجله موجود، تنها 3 مجله در JCR حائز رتبههای برتر (1-9) هستند، در حوزههای داروسازی و دامپزشکی کیفیت مجلات مذکور در سطح پایینی است. همچنین در60 درصد از مجلات زیرشاخههای حوزه پزشکی و حوزه¬های دامپزشکی و دندانپزشکی سطح میانگین و میانه ضریب تأثیر مجلات چاپکننده مقالات محققان ایرانی بالاتر از سطح میانگین و میانه ضریب تأثیر کل مجلات هر حوزه در JCR است. در رشته داروسازی عکس این قضیه مشاهده میشود. سهم مجلات ایرانی نمایه شده در ISI در چاپ مقالات 8/24 درصد است به طوری که در برخی از زیرشاخههای پزشکی بیشترین تعداد مقالات در مجلات ایرانی نمایه شده در ISI که غالباً دارای عامل تأثیر پایینی هستند به چاپ رسیده است.نتیجهگیری: مشارکت محققان ایرانی در مجلات با تأثیر بالا کم است.
https://nastinfo.nlai.ir/article_164_b1f252813ae742b748c486f35622274f.pdf
2011-08-23
110
120
ضریب تأثیر
علوم پزشکی
ایران
سیده سارا
منیری
1
کارشناس ارشد کتابداری و اطلاعرسانی مرکز منطقهای اطلاعرسانی علوم و فناوری
LEAD_AUTHOR
فاطمه
جعفری
2
کارشناس ارشد کتابداری و اطلاعرسانی مرکز منطقهای اطلاعرسانی علوم و فناوری
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
مدلهای مبادله اطلاعات در کتابخانههای دیجیتال
هدف: مبادله اطلاعات از جمله خدمات مهم و ضروری برای کتابداران و کاربران نهایی در کتابخانههای دیجیتال است. مقاله حاضر مدلهای مبادله اطلاعات در کتابخانههای دیجیتال را بررسی و معرفی میکند. روش/رویکرد پژوهش: با بررسی متون مرتبط با مبادله اطلاعات در کتابخانه¬های دیجیتال 3 مدل عمده رایج در کتابخانه¬های دیجیتال معرفی شده است: 1) مدل جستوجوی همزمان، که مدلی برمبنای روشی قدیمی برای مبادله اطلاعات بهویژه مبادله اطلاعات کتابشناختی است ولی کمترین استفاده را در کتابخانههای دیجیتال دارد؛ 2) مدل برداشت اطلاعات که مدلی باز است و بیشترین استفاده را با توجه به روش مبادله در کتابخانههای دیجیتال دارد؛ 3) مدل پراکنده که مدل مورد استفاده در مبادله اطلاعات در وب است و کمترین استفاده را در کتابخانههای دیجیتال دارد. یافتهها: سه مدل جستوجوی همزمان، برداشت اطلاعات و پراکنده برای مبادله اطلاعات و یکپارچهسازی در محیط دیجیتال وجود دارند. مدل پراکنده کمترین و مدل برداشت اطلاعات بیشترین استفاده را در مبادله اطلاعات برعهده دارد. نتیجهگیری: بررسی انجام گرفته در این مطالعه نشان داد که مدل برداشت اطلاعات با استفاده از تفاهمنامه او.ای.آی. مناسب¬ترین روش برای مبادله اطلاعات در کتابخانههای دیجیتال میتواند تلقی شود.
https://nastinfo.nlai.ir/article_165_74430bbdcf37812a400b4406505d468d.pdf
2011-08-23
122
133
کتابخانههای دیجیتال
مبادله اطلاعات
مدل جستوجوی همزمان
مدل برداشت اطلاعات
مدل پراکنده
مدلهای مبادله اطلاعات
مهدی
علیپورحافظی
meh.hafezy@gmail.com
1
استادیار پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
مقایسه واژههای عنوان و چکیده پایاننامهها با توصیفگرهای تعیین شده در نمایه سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران
هدف: واژههای عنوان و چکیده پایاننامهها با توصیفگرهای تعیین شده در نمایه سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران با یکدیگر مقایسه شده است. روش گردآوری و تحلیل دادهها: ابزار گردآوری دادهها سیاهه وارسی است. جامعه پژوهش ۱۸۹۵۱ پایاننامه از سال ۱۳۸۰ تا پایان سال ۱۳۸۷ است. از این تعداد به روش نمونهگیری و با استفاده از جدول کرجسی و مورگان تعداد ۳۸۰ مورد از بین ۴ گروه علمی فنی- مهندسی و علوم پایه، علوم پزشکی، علوم انسانی و هنر انتخاب شدند. یافتهها: میزان مطابقت واژههای عنوان با توصیفگرهای موجود در نمایه سازمان، ۴۷ درصد و میزان مطابقت واژههای چکیده با توصیفگرها ۵/۵۳ درصد بوده است. میزان مترادف بودن واژههای عنوان با توصیفگرهای موجود در نمایه سازمان، ۶/۲۴ درصد و میزان مطابقت واژههای چکیده با توصیفگرها حدود ۷/۲۴ درصد ارزیابی شد. دو فرضیه مذکور در پژوهش نیز تأیید شد. حدود ۷۵ درصد توصیفگرها واژههای عنوان و چکیده یا مترادف آنها هستند.
https://nastinfo.nlai.ir/article_166_bd76155ae5d0dba9812d4d83f15a85a6.pdf
2011-08-23
134
146
نمایهسازی
پایاننامهها
سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران
ناهید
بنیاقبال
nbaniegbal@yahoo.com
1
استادیار کتابداری و اطلاع رسانی دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران شمال
AUTHOR
فریبرز
خسروی
fa.khosravi@gmail.com
2
استادیار سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران
AUTHOR
صدیقه
پیرهادی
p.sepide58@yahoo.com
3
دانشجوی کارشناسی ارشد کتابداری و اطلاع رسانی دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران شمال
LEAD_AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
میزان استفاده از منابع اینترنتی در طرحهای تحقیقاتی، سازمان ترویج، آموزش و تحقیقات کشاورزی
هدف: مقاله حاضر با هدف بررسی و تعیین میزان استفاده از منابع اینترنتی در تهیه طرحهای تحقیقاتی سازمان ترویج, آموزش و تحقیقات کشاورزی که در سالهای 82-1383 انجام شده، تنظیم شده است. روش پژوهش: در این پژوهش، با استفاده از روش تحلیل استنادی، میزان استناد به منابع اطلاعاتی که از طریق اینترنت بهدست آمدهاند، نوع منابع به کارگرفته شده نظیر مقاله، کتاب و گزارش طرحهای تحقیقاتی و سال استفاده از منابع اطلاعاتی در 1700 طرح تحقیقاتی پایان یافته طی سالهای 82-1383، مورد بررسی قرار گرفته است. یافتهها: یافتههای پژوهش نشان میدهد که تنها 106 طرح (2/6 درصد) از کل طرحهای تحقیقاتی مورد نظر، دارای استناد اینترنتی است و از کل 2716 استناد مندرج در 106 طرح تحقیقاتی مورد بحث، میزان استناد به منابع اینترنتی 229 مورد (4/8 درصد) بوده است. موضوع طرحهایی که دارای استناد اینترنتی بودهاند بر مبنای ردهبندی موضوعی کتابخانه کنگره نیز مورد بررسی قرار گرفت. بر این اساس موضوع پرورش گیاهان، زارعت و آفات و بیماریهای گیاهی با 9/68 درصد، خاک و آب و آبیاری 16 درصد، شیلات 9/2 درصد و سایر موضوعات با 5/7 درصد، بیشترین بسامد را داشتهاند.نتیجهگیری: در رابطه با نوع منابع اینترنتی، در 7/32 درصد از موارد نوع استنادهای الکترونیکی مندرج در طرحهای تحقیقاتی نامشخص بودند. در 9/31 درصد پژوهشگران تنها به ذکر بخش اصلی نشانی سایت اکتفا کردهاند. پس از استناد به سایت، مقالات با 7/15 درصد و گزارش طرحهای تحقیقاتی و کتاب هر یک با میزان
4/4 درصد، در رتبههای بعدی قرار دارند. علاوه بر یافتههای فوق، مؤسسات و مراکز تحقیقاتی که بیشترین میزان استناد به منابع اینترنتی را در طرحهای تحقیقاتی خود داشتهاند نیز شناسایی شدهاند.
https://nastinfo.nlai.ir/article_167_89bc9a18e82e7624ba9dfcf83b916bd0.pdf
2011-08-23
148
163
منابع اینترنتی، طرحهای تحقیقاتی، علوم کشاورزی، تحلیل استنادی، سازمان ترویج
آموزش و تحقیقات کشاورزی
جواد
بشیری
j.bashiri@areo.ir
1
عضو هیئت علمی مرکز اطلاعات و مدارک علمی کشاورزی
LEAD_AUTHOR
مژگان
ندیم
2
کارشناس ارشد کتابداری و اطلاعرسانی، مرکز اطلاعات و مدارک علمی کشاورزی
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
وبسایتهای مؤسسات پژوهشی هستهای کشورهای عضو آژانس بینالمللی انرژی اتمی: بررسی وضعیت
هدف: پیوندهای وبسایتهای مؤسسات پژوهشی هستهای کشورهای عضو آژانس بینالمللی انرژی اتمی با استفاده از روش وبسنجی بررسی کرده است.
روش پژوهش: از روش تحلیل پیوندها استفاده شده است. با استفاده از راهنمای اینترنتی آلتاویستا، پیوندهای دریافتی، کل پیوندها، تعداد صفحههای وب نمایهسازی شده، میزان رؤیت، عامل تأثیرگذار خالص و تجدیدنظر شده، محاسبه و تحلیل شده است. جامعه پژوهش، 103 وبسایت از میان وبسایتهای مراکز پژوهشی کشورهای عضو آژانس بینالمللی انرژی اتمی دارای فعالیتهای هسته هستند.
یافتهها: وبسایتهای مراکز CNRS فرانسه دارای بالاترین وNational Nuclear Center Institute of Nuclear Physics قزاقستان دارای پایینترین میزان رؤیت بودند. وبسایتهای مراکز LAN و Fermilab آمریکا بهترتیب بالاترین و پایینترین ضرب تأثیرگذاری کلی و تجدیدنظر شده را دارا بودند. 16 وبسایت به عنوان وبسایت هسته انتخاب شدند.
نتیجهگیری: میزان رؤیت وبسایتهای مورد مطالعه اندک بود که این امر میتواند متأثر از زبان، میزان ارائه اطلاعات مرتبط با نیاز کاربران خاص، منابع روزآمد، دسترسی آسان، اطلاعرسانی مناسب و امکان تعامل با پژوهشگران مراکز پژوهشی باشد. درصد بالایی از وبسایتهای مورد مطالعه از عامل تأثیرگذار کلی و خالص اندکی برخوردار بودند که این امر میتواند ناشی از کیفیت و کمیّت اطلاعات ارائه شده باشد.
https://nastinfo.nlai.ir/article_168_3c916224c61e43104d37efc87efcb0fa.pdf
2011-08-23
164
178
وبسایتها
مؤسسات تحقیقاتی
فعالیتهای پژوهشی
آژانس بینالمللی انرژی اتمی
وبسنجی
تحلیل پیوند
زهرا
اباذری
abazari39@yahoo.com
1
استادیار کتابداری و اطلاعرسانی دانشگاه آزاد تهران شمال
LEAD_AUTHOR
زهرا
حسینی
2
کارشناس ارشد کتابداری و اطلاعرسانی
AUTHOR