ORIGINAL_ARTICLE
The Relation between Philosophy of Information and LIS According to Luciano Floridi: A Critical Analysis
Purpose: Analyzing the relation and interaction between philosophy of information and Library and Information Science (LIS) in order to equip it with reflective knowledge and to constitute a reasonable intellectual foundation for it. Methodology: Conceptual analysis and critical assessment of Luciano Floridi's thoughts about the relation between philosophy of information and LIS. Results: Philosophical reflection is a necessary condition to constitute a reasonable intellectual foundation for LIS. Philosophy of information can provide LIS with such a foundation. However, the relation between these two fields is not unilateral, but mutual. LIS as an applied philosophy of information can play an active role in further development of philosophy of information, especially in resolving practical and ethical problems of infosphere. Conclusion: Though we can find important insights in Floridi's viewpoints about the relation between philosophy of information and LIS, his approach is eliminative, in that he disregards other intellectual schools than his own philosophy of information. Philosophy of information could be regarded as one of the intellectual resources for constituting theoretical foundation of LIS, but it is not the only resource. In contrast to Floridi's eliminative approach, a more pluralistic approach is suggested.Luciano Floridi, Library and Information Science, Philosophy of Information, Social Epistemology, Semantic Information
https://nastinfo.nlai.ir/article_2253_af76b2ca24d0291f4a31602efdabf911.pdf
2018-04-21
7
32
10.30484/nastinfo.2018.2253
Luciano Floridi
Library and information science
Philosophy of Information
Social Epistemology
Semantic Information
M.
Khandan
khandan@ut.ac.ir
1
Assistant Professor, Knowledge and Information Science, Tehran University
AUTHOR
پوپر، کارل ریموند (1368). حدسها و ابطالها؛ رشد شناخت علمی (احمد آرام، مترجم). تهران: انتشار (نشر اثر اصلی 1962).
1
___________ (1384). شناخت عینی؛ برداشتی تکاملی (احمد آرام، مترجم). تهران: علمی و فرهنگی (نشر اثر اصلی 1972).
2
حبیبی، رضا (1386). درآمدی بر فلسفه علم. قم: مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی.
3
خندان، محمد (1388). فلسفهی اطلاعات در نظر لوچیانو فلوریدی و رافائل کاپورو. تهران: چاپار؛ نهاد کتابخانههای عمومی کشور.
4
رورتی، ریچارد (1384). فلسفه و امید اجتماعی (عبدالحسین آذرنگ و نگار نادری، مترجمان). تهران: نی (نشر اثر اصلی 1999).
5
فوکو، میشل (1381). نیچه، فروید، مارکس (افشین جهاندیده، مهرداد نورایی، بهنام جعفری، افشین خاکباز و عبدالمحمد روحبخشان، مترجمان). تهران: هرمس.
6
گلدمن، آلوین (1395). معرفتشناسی اجتماعی (مهدی رعنائی، مترجم). تهران: ققنوس (نشر اثر اصلی 2006).
7
معینی علمداری، جهانگیر (1394). زیست جهان و اهمیت آن برای نظریه سیاسی. تهران: رخداد نو.
8
وایت، مورتون (1345). عصر تجزیه و تحلیل (پرویز داریوش، مترجم). تهران: امیرکبیر؛ فرانکلین (نشر اثر اصلی 1955).
9
وبستر، فرانک (1390). نظریههای جامعه اطلاعات (اسماعیل قدیمی، مترجم). تهران: امیرکبیر (نشر اثر اصلی 2006).
10
American Psychological Association (2010). Publication manual of the american psychological association. Washington, DC: American Psychological Association.
11
Brier, S. (1998). Cybersemiotics: a transdisciplinary framework for information studies. BioSystems, 46 (1-2), 185–191.
12
Brier, S. (2004). Cybersemiotics and the problems of the information-processing paradigm as a candidate for a unified science of information behind library information science. Library Trends, 52 (3), 629–657.
13
Buckland, M. K. (1991). Information as thing. Journal of the American Society for Information Science, 42 (5), 351-360.
14
Budd, J. (2001). Knowledge and knowing in library and information science: a philosophical framework. Lanham: The Scarecrow Press.
15
________ (2005). Phenomenology and information studies. Journal of Documentation, 61 (1), 44-59.
16
Butler, P. (1961). An introduction to library science. Chicago: Chicago University Press.
17
Cornelius, I. (1996). Meaning and method in information studies. Norwood: Ablex Publishing Corporation.
18
Day, R. E. (2005). Poststructuralism and information studies. Annual Review of Information Science and Technology, 39 (1), 575–609.
19
DeBeer, C. S. (2015). Information science as an interscience: Rethinking science, method and practice. London: Chandos Publishing.
20
Fallis, D. (2006). Social epistemology and information science. Annual Review of Information Science and Technology, 40 (1), 475–519.
21
Floridi, L. (2002a). Information informs the field: a conversation with Luciano Floridi. APA Newsletter, 2 (1), 72-77.
22
_________ (2002b). On defining library and information science as applied philosophy of information. Social Epistemology, 16 (1), 37-49.
23
__________ (2002c). What is the philosophy of information? Metaphilosophy, 33 (1/2), 123-145.
24
___________ (2003). Two approaches to the philosophy of information. Minds and Machines, 13 (4), 459–469.
25
___________ (2004a). Afterword; LIS as applied philosophy of information: a reappraisal. Library Trends, 52 (3), 658-665.
26
___________ (2004b). From the philosophy of AI to the philosophy of information. Retrieved March 7, 2017, from https://www.academia.edu/attachments/31234482/download_file?st=MTQ5ODM5NTAzNSwxODguMjA5Ljc4LjE5LDc1Mjc5NzQ%3D&s=profile
27
___________ (2005). Is semantic information meaningful data?. Philosophy and Phenomenological Research, LXX (2), 351-370.
28
___________ (2008a). A defence of informational structural realism. Synthese, 161 (2), 219-253.
29
___________ (2008b). Trends in the philosophy of information. In Pieter Adriaans & Johan van Benthem (Eds.). Philosophy of Information (pp. 113-131). Amsterdam: Elsevier.
30
___________ (2011). The philosophy of information. Oxford: Oxford University Press.
31
___________ (2013). The ethics of information. Oxford: Oxford University Press.
32
___________ (2014). The 4th revolution: How the infosphere is reshaping human reality. Oxford: Oxford University Press.
33
__________ (2015). Semantic conceptions of information. Retrieved March 7, 2017, from https://plato.stanford.edu/entries/information-semantic
34
Furner, J. (2004). Information studies without information. Library Trends, 52 (3), 427-446.
35
Hansson, J. (2005). Hermeneutics as a bridge between the modern and the postmodern in library and information science. Journal of Documentation, 61 (1), 102-113.
36
Hjørland, B. (1997). Information seeking and subject representation: An activity-theoretical approach to information science. Westport, CT: Greenwood Press.
37
Searle, J. R. (2014). What your computer can’t know. The New York Review of Books, 61 (15). Retrieved September 14, 2017, from http://static.trogu.com/documents/articles/palgrave/references/searle%20What%20Your%20Computer%20Can%E2%80%99t%20Know%20by%20John%20R.%20Searle%20%7C%20The%20New%20York%20Review%20of%20Books.pdf
38
Shera, J. (1970). Sociological foundations of librarianship. Bombay: Asia Publishing House.
39
Van House, N. A. (2004). Science and technology studies and information studies. Annual Review of Information Science and Technology, 38 (1), 1-86.
40
Wikgren, M. (2005). Critical realism as a philosophy and social theory in information science?. Journal of Documentation, 61 (1), 11-22.
41
Wilson, P. (1983). Second-hand knowledge; an inquiry into cognitive authority. Westport, CT: Greenwood Press.
42
ORIGINAL_ARTICLE
Digital Library Research Trends: Past, Present and Future
Purpose: To identify research trends in digital library domain from retrospective, current and foresight approaches. Methodology: Mixed method. To study the past and present state of digital libraries, related conferences topics were quantitatively reviewed and for the foresight study, qualitative approach and scientific imagination technique were used. Results: The past research issues are still a point of discussion today, however new issues have been posed in recent years. Future research trends will probably be on subjects like social networks of researchers, sharing research results, semantic sharing of information, digital library maintenance, big data and innovations. Conclusion: This study will help in designing a road map for guidance, evaluation and education and research improvement in digital library domain.
https://nastinfo.nlai.ir/article_2215_724b8f1951bf27157c3b7508f82dfb6f.pdf
2018-04-21
33
49
10.30484/nastinfo.2018.2215
Digital libraries
Knowledge and information science
trend study
conference
research interests
M.
Alipour Hafezi
meh.hafezi@gmail.com
1
Assistant Professor, Knowledge and Information Science, Allameh Tabatabaee University
AUTHOR
M.
Yazdipour
yazdipour.1341@gmail.com
2
Reference Librarian, Hosseinieh Ershad Public Library
AUTHOR
B.
Rasuli
rasouli@students.irandoc.ac.ir
3
PhD Student, Knowledge and Information Science, IRANDOC
LEAD_AUTHOR
زالی، نادر (1392). آیندهنگاری راهبردی در برنامهریزی و توسعه منطقهای. تهران: پژوهشکده مطالعات راهبردی.
1
علیپورحافظی، مهدی (1390). کتابخانههای دیجیتالی. تهران، سمت.
2
کوشا، کیوان (1385). کتابخانههای دیجیتالی. دایره المعارف کتابداری و اطلاعرسانی. (ج. 1، ص 1481-1491). تهران: سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران.
3
نوروزی، یعقوب (1390). ارزیابی کتابخانههای دیجیتالی: چارچوب نظری. مطالعات ملی کتابداری و سازماندهی اطلاعات، 22 (4)، 6-24.
4
نوروزی، یعقوب؛ سلطانعلی دستجردی، حمیده (1394). اولویتهای مورد انتظار کاربران از صفحه رابط کاربر کتابخانه دیجیتالی مورد مطالعه: سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران. مطالعات ملی کتابداری و سازماندهی اطلاعات، 26 (2)، 39-52.
5
International Conference on Asian Digital Libraries (2011). Retrieved July 10, 2016, from http://www.icadl2011.org/index.html
6
----------------- (2013). Retrieved July 10, 2016, from www.Teriin.org
7
----------------- (2014). Retrieved July 10, 2016, from www.icadl2014.cmu.ac
8
----------------- (2015). Retrieved July 10, 2016, from http://icadl2015.org
9
International Conference on Theory and Practice of Digital Libraries (2011). Retrieved July 10, 2016, from https://web.archive.org/web/20140429031501/http://www.tpdl2011.org
10
International Conference on Theory and Practice of Digital Libraries and the Joint Conference on Digital Libraries (2014). Retrieved July 10, 2016, from www.cni.org/event/jcdl-tpdl-2014
11
International Conference on Theory and Practice of Digital Libraries (2015). Retrieved July 10, 2016, from http://tpdl2015.info
12
International Conference on Digital Library Management (2011). Retrieved July 10, 2016, from http://www.teriin.org/events/icdlm
13
International Digital Libraries Conference (2014). Retrieved July 10, 2016, from http://www.ifla.org
14
Joint Conference on Digital Libraries (2011). Retrieved July 10, 2016, from http://link.springer.com/article/10.1007/s00799-012-0099-7
15
----------------- (2012). Retrieved July 10, 2016, from http://www.jcdl.org
16
----------------- (2013). Retrieved July 10, 2016, from http://www.jcdl2013.org
17
----------------- (2014). Retrieved July 10, 2016, from www.dl2014.org
18
----------------- (2015). Retrieved July 10, 2016, from http://www.jcdl2015.org
19
Shiri, A. (2003). Digital library research: current developments and trends. Library Review, 52 (5), 198-202.
20
The 14th International Conference on Asia-Pacific Digital Libraries (2012). Retrieved July 10, 2016, from http://www.icadl2012.org
21
The 15th International Conference on Asia-Pacific Digital Libraries (2013). Retrieved July 10, 2016, from www.ieee-tcdl.org/mediawiki/TCDL
22
The 17th International Conference on Theory and Practice of Digital Libraries (2013). Retrieved July 10, 2016, from http://www.tpdl2013.info
23
ORIGINAL_ARTICLE
Copyright Infringement in ResearchGate Self-archiving Feature
Purpose: To investigate the extent to which ResearchGate members as authors of journal articles comply with publishers’ copyright policies when they self-archive full-text of their articles on ResearchGate. Methodology: A random sample of 500 English journal articles available as full-text on ResearchGate was chosen (using a two-step random sampling) and the information of the articles and their authors were collected from ResearchGate. Compliance of their full-text availability then was checked against journal publishers’ policy mentioned in journal’s site or SHERPA/RoMEO. Results: Of these, 64 (13.4%) were preprint, 26 (5.2%) were post-print and 407 (81.2%) were published (publisher) PDF. The key finding was that 40.2% out of 500 articles infringed the copyright and were non-compliant with publisher policy. Although social sciences had the smallest number of articles overall, their number of non-compliant articles was larger than those of other fields. Conclusion: Most of non-compliance cases occur when authors use publishers’ PDF for archiving. Given that two-fifths of ResearchGate full-text articles are not aligned with publishers’ copyright policies, authors and ResearchGate need to pay more attention to the issue and take measures for copyright compliance.
https://nastinfo.nlai.ir/article_2119_322df1a8642b815d4f7625fb08e08a66.pdf
2018-04-21
51
65
10.30484/nastinfo.2018.2119
Copyright
ResearchGate
Copyright infringement
Article
Journal
Self-archiving
Repository
Open access
Authors
H.R.
Jamali Mahmouei
h.jamali@gmail.com
1
Associate Professor, Knowledge and Information Science, Kharazmi University
AUTHOR
اجاق، فرخنده؛ کوشا، کیوان (۱۳۹۰). بررسی الگوی خودآرشیوی نویسندگان ایرانی: مقایسه حوزههای علوم و علوماجتماعی، تحقیقات اطلاع رسانی و کتابخانه های عمومی، ۱۷ (۲)، ۲۸۵-۳۰۴.
1
Cabanac, G. (2016). Bibliogifts in libgen? a study of a text-sharing platform driven by biblioleaks and crowdsourcing. Journal of the Association for Information Science and Technology, 67 (4), 874–884. Doi: 10.1002/asi.23445
2
Covey, D. T. (2009). Self-archiving journal articles: a case study of faculty practice and missed opportunity. Portal: Libraries and the Academy, 9 (2), 223-251. Doi: 10.1353/pla.0.0042
3
Gadd, E., Oppenheim, C., & Probets, S. (2003a). RoMEO studies 1: the impact of copyright ownership on academic author self-archiving. Journal of Documentation, 59 (3), 243-277. Doi: 10.1108/00220410310698239
4
Gadd, E., Oppenheim, C., & Probets, S. (2003b). RoMEO studies 4: an analysis of journal publishers' copyright agreements. Learned publishing, 16 (4), 293-308. Doi: 10.1087/095315103322422053
5
Inaba, R., & Yamazaki, R. (2015). Survey on Copyright Infringement of Digital Contents: A Case Study of Japanese University Students. In International Conference on Human-Computer Interaction, 2-7 August, (pp. 657-660). Springer International Publishing. Doi: 10.1007/978-3-319-21383-5_110
6
Jamali, H. R., Russell, B., Nicholas, D. & Watkinson, A. (2014). Do online communities support research collaboration? Aslib Journal of Information Management, 66 (6), 603-622. Doi: 10.1108/AJIM-08-2013-0072
7
Jamali, H. R., & Nabavi, M. (2015). Open access and sources of full-text articles in Google scholar in different subject fields. Scientometrics, 105 (3), 1635-1651. Doi: 10.1007/s11192-015-1642-2
8
Jamali, H. R., Nicholas, D., & Herman, E. (2016). Scholarly reputation in the digital age and the role of emerging platforms and mechanisms. Research Evaluation, 25 (1), 37-49. Doi: 10.1093/reseval/rvv032
9
Laakso, M. (2014). Green open access policies of scholarly journal publishers: a study of what, when, and where self-archiving is allowed. Scientometrics, 99 (2), 475-494. DOI: 10.1007/s11192-013-1205-3
10
Martín-Martín, A., Orduña-Malea, E., Ayllón, J. M., & Delgado López-Cózar, E. (2014). Does Google scholar contain all highly cited documents (1950-2013)? (EC3 Working Papers, 19). Cornell University Library. Retrieved 1 June 2016, from http://arxiv.org/abs/1410.8464
11
Thelwall, M., & Kousha, K. (2016). Research gate articles: Age, discipline, audience size, and impact. Journal of the Association for Information Science and Technology. Doi: 10.1002/asi.23675
12
ORIGINAL_ARTICLE
The Browsing Performance Differences among Users with Different Cognitive Styles and Experiences: Case study of Shopping Websites
Purpose: To compare the browsing performance of users with different cognitive styles and experiences while searching shopping websites. Methodology: This is an applied research using quantitative content analysis to collect data from the transaction log files. The population consisted of all bachelor students of Shiraz University, 90 of which participated. Results: A significant difference was seen between experienced and novice users’ browsing performance, where experienced users spent less time and earned more success than the novice ones. There were no significant correlation between users’ cognitive styles and their browsing performance, but cognitive style and experience together indicated some difference, where verbal-novice users spent more time doing the tasks than verbal-experienced users. Conclusion: Verbal-novice users need more help and attention in web browsing and it should be considered during the design and training of interactive information systems.
https://nastinfo.nlai.ir/article_2197_46655bdeeafc8d56134c50736914832d.pdf
2018-04-21
67
84
10.30484/nastinfo.2018.2197
Browsing performance
Verbal cognitive style
Imagery cognitive style
Browsing
User experience
shopping websites
N.
Bahreini
n.bahreyni68@gmail.com
1
MA, Knowledge and Information Science, Shiraz University
AUTHOR
M.
Mirzabeigi
mmirzabeigi@gmail.com
2
Assistant Professor, Knowledge and Information Science, Shiraz University
LEAD_AUTHOR
H.
Sotoudeh
sotudeh@shirazu.ac.ir
3
Associate Professor, Knowledge and Information Science, Shiraz University
AUTHOR
اسدی، مریم. (1394). تأثیر سبک شناختی، نوع وظیفه، و میزان تجربه بر عملکرد جستجوی کاربران در وب. مطالعات ملی کتابداری و سازماندهی اطلاعات، 26 (3)، 39-63.
1
آبام، زویا؛ فتاحی، رحمتالله؛ پریرخ، مهری.؛ و صالحی فدردی، جواد. (1390). بررسی چگونگی تعامل کاربران مختلف با محیط فرا پیوندی وب و مطالعه عملکرد آنها در جستجوی مروری. کتابداری و اطلاع رسانی، 4 (3)، 51-82.
2
بیگی، عباس. (1380). هنجاریابی مقدماتی آزمون تحلیل سبکهای شناختی رایـدینگ (CSA) در دانشآموزان کلاس اول و دوم دبیرستان تهران (پایاننامه کارشناسی ارشـد). دانشـگاه تربیـت معلم، تهران.
3
حریری، نجلا؛ اسدی، مریم، و نوشین فرد، فاطمه. (1392). تحلیل رفتار جستجوی اطلاعات پژوهشگران حوزههای مختلف علوم از وب براساس سبکهای شناختی کلامی و تصویری. پردازش و مدیریت اطلاعات، 29 (4)، 1007-1036.
4
Dietrichson, A. (2001). Digital literacy: How to measure browsing behavior. Ph.D. thesis, Columbia university.
5
Ford, N., & Chen, S. Y. (2001). Matching/mismatching revisited: an empirical study of learning and teaching styles. British Journal of Educational Technology, 32 (1), 5–22.
6
Ford, N., Miller, D., & Moss, N. (2005a). Web search strategies and human individual differences: a combined analysis. Journal of the American Society for Information Science and Technology, 56 (7), 757-764.
7
Ford, N., Miller, D., & Moss, N. (2005b). Web search strategies and human individual differences: Cognitive and demographic factors, internet attitudes, and approaches. Journal of the American Society for Information Science and Technology, 56 (7), 741-756.
8
Frias-Martinez, E., Chen, S. Y., & Liu, X. (2008). Investigation of behavior and perception of digital library users: a cognitive style perspective. International Journal of Information Management, 28 (5), 355-365.
9
Graff, M. (2005). Individual differences in hypertext browsing strategies. Behaviour & Information Technology, 24 (2), 93-99.
10
Gwizdka, J., & Spence, I. (2007). Implicit measures of lostness and success in web navigation. Interacting with Computers, 19 (3), 357-369.
11
Hariri, N., Asadi, M., & Mansourian, Y. (2014). The impact of users’ verbal/imagery cognitive styles on their web search behavior. Aslib Journal of Information Management, 66 (4), 401-423.
12
Herder, E., Juvina, I. (2004). Discovery of individual navigation styles. In Workshop on Individual Differences at AH2004, August 23-26, (pp. 40–49). Eindhoven, the Netherlands: TU Eindhoven.
13
Kim, J. (2005). Finding documents in a digital institutional repository: DSpace and eprints. Proceedings of the Annual Meeting of the American Society for Information Science & Technology, 42(1). Retrieved September 6, 2016, from https://onlinelibrary.wiley.com/doi/full/10.1002/meet.1450420173
14
Kim, K. S. (2000). Users, tasks and the Web: Their impact on the information seeking behavior. In NATIONAL ONLINE MEETING (Vol. 21, pp. 189-198). Information Today, Inc; 1999.
15
Kim, K. S. (2001). Information-Seeking on the Web: Effects of User and Task Variables. Library & Information Science Research, 23 (3), 233-255.
16
Kim, K. S., & Allen, B. (2002). Cognitive and task influences on web searching behavior. Journal of the American Society for Information Science and Technology, 53 (2), 109-119.
17
Kinley, K., Tjondronegoro, D., & Partridge, H. (2010). Web searching interaction model based on user cognitive styles. In Proceedings of the 22nd Conference of the Computer Human Interaction Special Interest Group of Australia on Computer-Human Interaction. OZCHI, November 22-26, (pp. 340-343). Brisbane, Australia.
18
Kinley, K., Tjondronegoro, D., Partridge, H., & Edwards, S. (2014). Modeling users' web search behavior and their cognitive styles. Journal of the Association for Information Science and Technology, 65 (6), 1107-1123.
19
Lazonder, A., Biemans, H., & Wopereis, I. (2000). Differences Between Novice and Experienced Users in Searching Information on the World Wide Web. Journal of the American Society for Information Science, 51 (6), 576-581.
20
McDonald, S., & Stevenson, R. J. (1998). Navigation in hyperspace: an evaluation of the effects of navigational tools and subject matter expertise on browsing and information retrieval in hypertext. Interacting with computers, 10 (2), 129-142.
21
Magoulas, G. D., Chen, S. Y., & Dimakopoulos, D. (2004). A personalized interface for web directories based on cognitive styles. In User-Centered Interaction Paradigms for Universal Access in the Information Society, Springer Berlin Heidelberg, 159-166.
22
Palmquist, R. A., & Kim, K. S. (2000). Cognitive style and on-line database search experience as predictors of Web search performance. Journal of the American Society for Information Science, 51 (6), 558-566.
23
Park, Y., & Black, J. (2007). Identifying the impact of domain knowledge and cognitive style on web-based information search behavior. Journal of Educational Computing Research, 36 (1), 15-37.
24
Riding, R. J., & Cheema, I. (1991). Cognitive styles—an overview and integration. Educational Psychology: An International Journal of Experimental Educational Psychology, 11 (3-4), 193-215.
25
Shih, C., & Gamon, J. A. (2002). Relationships among learning strategies, patterns, styles and achievement in web-based courses. Journal of Agricultural Education, 43 (4), 1-11.
26
Spink, A., & Dee, C. (2007). Cognitive shifts related to interactive information retrieval. Online Information Review, 31 (6), 845-860.
27
Spink, A., Park, M., & Koshman, S. (2006). Factors affecting assigned information problem ordering during web search: an exploratory study. Information Processing & Management, 42, 1366-1378.
28
Teevan, J., Alvarado, C., Ackerman, M. S., & Karger, D. R. (2004). The perfect search engine is not enough. Proceedings of the 2004 conference on Human factors in computing systems - CHI ’04. ACM Press, New York, New York, USA.
29
Thatcher, A. (2006). Information-seeking behaviours and cognitive search strategies in different search tasks on the www. International journal of industrial ergonomics, 36 (12), 1055-1068.
30
Wang, L. C., & Beasley, W. (2002). Effects of learner control and hypermedia preference on cyber-students performance in a web-based learning environment. Journal of Educational Multimedia and Hypermedia, 11 (1), 71-91.
31
ORIGINAL_ARTICLE
Performance Measurement of Encyclopedia Publishing Centers in Islamic Culture and Civilization Domain based on Performance Prism Model Case Study: Encyclopaedia Islamica Foundation
Purpose: To measure the performance of Encyclopaedia Islamica Foundation based on the Performance Prism Model. Methodology: This is an applied research using mixed approach and methods such as desk research, case study and survey. Using the purposive sampling, key well-informed staff were selected and indicators of Performance Prism facets were formulated. Based on self-designed questionnaires, the views of key stakeholders have been measured regarding five facets of the performance prism model. Results: Encyclopaedia Islamica Foundation performance was studied in three levels of undesirable, fairly desirable and desirable getting the viewpoints of key stakeholders (board of trustees, faculty members, authors and financial supporters) and with regard to five facets of performance prism (stakeholder satisfaction, strategies, processes, capabilities and stakeholder contribution). All facets of the foundation’s performance were desirable regarding the board of trustees’ comments and fairly desirable regarding faculty members and authors’ viewpoints. The processes were desirable according to financial supporters but the other four facets were fairly desirable. Conclusion: A consistent balance exists among all facets of the performance prism. Based on stakeholders’ views, the foundation’s performance is fairly desirable and desirable, which indicates satisfaction of stakeholders and successful performance of the foundation. Such evaluation makes it possible for managers to compare present and desirable situation and identify strengths and weaknesses. Manager of the foundation can also use this research results to reach to a desirable level and success by improving undesirable or fairly desirable indicators.
https://nastinfo.nlai.ir/article_2204_815c2821bbb6f20c546020f4c72dbbac.pdf
2018-04-21
85
101
10.30484/nastinfo.2018.2204
performance measurement
Performance Prism Model
Encyclopaedia publishing Centers
Encyclopaedia Islamica Foundation
S.
ghotbi
ghotbisimin@yahoo.com
1
Assistant Professor, Encyclopaedia Islamica Foundation, PhD Student, Knowledge and Information Science, Tehran University
LEAD_AUTHOR
F.
Fahimnia
fahimnia@ut.ac.ir
2
Associate Professor, Knowledge and Information Science, Tehran University
AUTHOR
H.
Taremirad
h.taromi@rch.ac.ir
3
Associate Professor, Encyclopaedia Islamica Foundation
AUTHOR
A.R.
Norouzi Chakoli
noroozi@shahed.ac.ir
4
Associate Professor, Knowledge and Information Science, Shahed University
AUTHOR
آذرنگ، عبدالحسین (1377). دانشنامه جهان اسلام (ج 4)، زیر نظر غلامعلی حداد عادل. تهران: بنیاد دائرهالمعارف اسلامی.
1
ــــــــــــــ (1386، خرداد- شهریور). دانشنامهنگاری در ایران و آینده آن از دید کلان. بخارا، ۱۶۲، 8-19.
2
امیری، زینب (1390). ارزیابی عملکرد خانههای سلامت شهر تهران بر اساس مدل( چارچوب) منشور عملکرد. پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران.
3
اولیاء، محمد صالح؛ مدرسی، ناصر؛ بهجت، محسن؛ و شهوازیان، سلاله (1389). آشنایی با سیستمهای ارزیابی عملکرد. تهران: نص.
4
ایزدی یزدان آبادی، حسام (1391). ارزیابی عملکرد بر مبنای مدل منشور عملکرد با استفاده از مدل های تصمیم گیری چند معیاره در اداره کل راه و شهر سازی کرمان. پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشگاه اصفهان، اصفهان.
5
حرّی، عباس (1377، آذر). انتقال تجربه ها در دائرهالمعارف نگاری ایران معاصر.کتاب ماه: کلیات، 12، 8.
6
حسینزاده، یعقوب ؛ حسینزاده، وحید (1390). درآمدی بر سنجش عملکرد. ویراستار: محمود خسروجردی. تهران: چاپار.
7
حقیقیکفاش، مهدی؛ اسماعیلی، محمدرضا؛ و اکبری، مسعود (1392). ارزیابی عملکرد در سازمان های فرهنگی. تهران: امیرکبیر.
8
دانشنامه جهان اسلام (1375). زیرنظر مصطفی میرسلیم (ج1). تهران: بنیاد دائرهالمعارف اسلامی.
9
دفت، ریچارد ال (1377). تئوری و طراحی سازمان (علی پارسائیان و محمد اعرابی، مترجمان). تهران: دفتر پژوهشهای فرهنگی.
10
طارمیراد، حسن (1384، پاییز). دائرهالمعارف نویسی در ایران و جهان. معارف عقلی، ۲، 105-158.
11
ـــــــــــــــ (1377، آذر). دلایل کندی نشر دائرهالمعارف در ایران. کتاب ماه: کلیات، 12، 12.
12
طبرسا، غلامعلی؛ فتحی، بهروز؛ نبوی، صمد (1380). تبیین شاخصهای فرهنگی (ج 1). تهران: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی.
13
کاپلان، رابرت اس.؛ نورتون، دیوید پی (1386). تبدیل استراتژی از حرف به عمل: کارت امتیازی متوازن (رامین ملماسی و جمیله سیفی، مترجمان). تهران: شرکت چاپ و نشر بازرگانی.
14
کریمی،تورج (1385). ارزیابی عملکرد مناطق عملیاتی انتقال گاز با استفاده از تلفیق مدل منشور عملکرد، تکنیک شبه تحلیل پوششی داده ها، و برنامه ریزی چند هدفه. پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه تهران، تهران.
15
مسعودی، فرامرز (1391، خرداد).ارزیابی پژوهشگاه ها و مراکز پژوهشی: نقد وبررسی کتاب مدل تعالی مؤسسه های پژوهشی. کتاب ماه: کلیات، ۶، 52-57.
16
ممیزاده، جعفر(1387). مدیریت سازمان های آینده، تهران: موسسه مطالعات و پژوهشهای بازرگانی.
17
میرمحمدی صدرآبادی، منصوره(1391). ارزیابی عملکرد سازمان امور اقتصاد و دارایی استان یزد با استفاده از مدل منشور عملکرد. پایاننامه کارشناسی ارشد ، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران.
18
Chillida, J. J. C. (2009). Performance prism: a new approach to corporate social responsibility. Unpublished master’s thesis, Aarhus University, Aarhus School of Business.
19
Mar, B., & Schiuma, G. (2003). Business performance measurement: Past, present and future. Management decision, 41 (8), 680-687.
20
Neely, A., Adams, C., & Crowe, P. (2001). The performance prism inpractice. Measuring business excellence, 5 (2), 6-12.
21
Neely, A., Adams, C., & Kennerley, M. (2002).The performance Prism: the scorecard for measuring and managing business success. London: Prentice Hall Financial Times.
22
O'Boyle, I., & Hassan, D. (2013). Organizational performance management: examining the practical utility of the performance prism. Organization development journal, 31 (3), 51-59.
23
Youngbantao, U., & Rompho, N. (2015). The uses of measures in performance prism in different organizational cultures. Journal of accounting and finance, 15 (6), 122-128.
24
ORIGINAL_ARTICLE
Measuring National Archives Websites Quality with WebQEM and Fuzz-web to Design a Fuzzy Inference System
Purpose: To assess the quality of the national archives websites with WebQEM and Fuzz-web methods and design a system using a fuzzy inference. Methodology: Applied research employing survey. 65 national archives websites were evaluated using a checklist produced according to WebQEM method and weighted for the study population, as well as online tools of fuzz-web method. Based on data collected by fuzz-web method, a fuzzy inference system was designed in Matlab software. Results: The average score for national archives websites was 0.51 using WebQEM and 0.505 using fuzz-web. There was no significant difference between results derived from WebQEM and fuzz-web evaluation methods. Conclusion: Usability and performance were the highest deficiencies of the websites, which is an alarm for web designers. Using fuzzy inference system, websites can be evaluated regularly.
https://nastinfo.nlai.ir/article_2222_fd4317b2a2ed109240c7389289fc21c0.pdf
2018-04-21
103
118
10.30484/nastinfo.2018.2222
WebQEM
Fuzzy Inference System
National archive website
Quality assessment
Fuzz-Web
N.
Alipour
alipour_nasrin65@yahoo.com
1
Archivist, Central Bank of Islamic Republic of Iran (Corresponding author)
LEAD_AUTHOR
A.
Ghaebi
ghaebi@alzahra.ac.ir
2
Assistant Professor, Knowledge and Information Science, Azzahra University
AUTHOR
Z.
Abam
zoya.abam@gmail.com
3
Assistant Professor, Knowledge and Information Science, Azzahra University
AUTHOR
خلیلی، لیلا (1388). بررسی وبسایتهای آرشیوهای ملی انگلیسی زبان جهان و شعبههای منطقهای شورای جهانی آرشیو و ارائه الگویی برای وبسایت سواربیکا. پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشگاه شهید چمران، اهواز.
1
دالوند، معصومه (1387). ارائه الگویی برای وبسایت آرشیو ملی ایران بر اساس بررسی وبگاههای آرشیوهای ملی جهان و نظارت صاحبنظران آرشیو. پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشگاه شهید چمران، اهواز.
2
سهیلی، فرامرز؛ و خلیلی، لیلا (1387). میز آرشیو دیجیتالی: ارائۀ الگویی برای میز آرشیو دیجیتالی معاونت اسناد ملی سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران. مطالعات ملی کتابداری و سازماندهی اطلاعات، 19 (3)، 239-260.
3
فرجپهلو، عبدالحسین؛ رضایی شریفآبادی، سعید؛ معرف زاده، عبدالحمید؛ و دالوند، معصومه (1388). ارائه الگویی برای وبسایت آرشیو ملی ایران بر اساس بررسی وبسایتهای آرشیوهای ملی جهان و نظارت صاحبنظران آرشیو. گنجینه اسناد، ۱۸ (۴)، 6۷-80.
4
قاسمی، وحید (۱۳۸۹). سیستمهای استنباط فازی و پژوهشهای اجتماعی. تهران: جامعهشناسان.
5
Faba- Perez, C., & Caballero, I. M. (2014). Design and implementation of a weighted features model for the evaluation of archival websites: the case of Spain. The Electronic Library, 32 (2), 203-220.
6
Markaki, O. I.,Charilas, D. E., & Askounis, D. (2010). Application of fuzzy analytic hierarchy process to evaluate the quality of e-government web Sites. Developments in E-systems Engineering,1, 219 - 224. Doi: 10.1109/DeSE.2010.42
7
Rekik, R., & Kallel, I. (2013). Fuzz-web: a methodology based on fuzzy logic for assessing web sites. International Journal of Computer Information Systems and Industrial Management Applications, 5, 126-136.
8
Theimer, K. (2010). Web 2.0 tools and strategies for archives and local history collections. London: Facet Publishing.
9
ORIGINAL_ARTICLE
Identifying the Iranian Children and Young Adults’ Needs for Suitable Use of International Children Digital Library (ICDL)
Purpose: To recognize Iranian children's search behavior and their technology and subject needs and expectations from the International Children Digital Library (ICDL). Persian books of ICDL were selected.Methodology: Qualitative approach and exploratory case study were employed. 16 children and young adults’ members of Children Book Council (CBC) and Institute for the Intellectual Development of Children and Young Adults were observed and interviewed. Results: Although Persian books numbers are the second at the ICDL, Iranian children and young adults still require a more profound collection with easy and fact access. This collection needs to have Persian resources in preferred subjects and different formats. Conclusion: ICDL must develop its Persian collection to satisfy Iranian children. In this regard enriching the Persian collection and merging with Database for Children's Culture and Literature of Iran (DCLI) is recommended.
https://nastinfo.nlai.ir/article_2221_5d1c5e68fcf96119e3bfd1da510c8447.pdf
2018-04-21
119
134
10.30484/nastinfo.2018.2221
Digital library
Iranian children
Children’s needs
International Children Digital Library (ICDL)
Children’s Library
F.
Mohammadi
faeghehmohammadi@yahoo.com
1
Faculty Member, Tabriz University
AUTHOR
بیگدلی، زاهد؛ باجی، فاطمه (1388). تحلیل علل عدم راهاندازی نظام همکاری و امانت بینکتابخانهها و مراکز اطلاعرسانی تخصصی استان خوزستان از دیدگاه مدیران آنها. مطالعات ملی کتابداری و سازماندهی اطلاعات، 20 ( 1)، ۲۱۸-۲۰۱.
1
حسنپور، زهره؛ رضایی شریفآبادی، سعید (1391). ویژگیهای رابط کاربر کتابخانهی مجازی بینالمللی کودکان از دیدگاه کاربران و پیشنهاد یک الگو. مطالعات ادبیات کودک، ۱ (۲)، ۷۰-۴۵.
2
ذاکر شهرک، مینا (۱۳۸۵). بررسی ویژگیهای ایجاد کتابخانه دیجیتالی بینالمللی کودکان و نوجوانان در ایران. پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران شمال، تهران.
3
زراعت کار، ندا؛ پرتو، پردیس (۱۳۹۲). ویژگیهای ساختاری در کتابخانههای دیجیتال کودکان، بررسی نگرش اعضای شورای کتاب کودک و کتابداران کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان. کتاب ماه کودک و نوجوان، ۱۹۲، ۲۷-۱۸.
4
سهرابزاده، سارا؛ حسنزاده، محمد؛ و کریمی، المیرا (1394). درک کودکان 7 تا 14 ساله ایرانی از رابط کاربر وبگاه کتابخانه ملی کودکان و نوجوانان ایران. مطالعات ملی کتابداری و سازماندهی اطلاعات، 2 (26)، 111-126.
5
نشاط، نرگس؛ منجمی، لیلا (1395). کتابخانه ملی کودکان و نوجوانان ایران: بایدها و نبایدها (مقایسهای بینالمللی). مطالعات ملی کتابداری و سازماندهی اطلاعات، 1 (27)، 163-184.
6
Druin, A., Weeks, A., Massey, S., & Bederson, B. B. (2007). Children’s interests and concerns when using the international children’s digital library: a four-country case study. In proceedings of the 7th ACM/IEEE-CS joint conference on Digital libraries, June 18 - 23, (pp. 167-176). ACM.
7
Hartwick, J., & Barki, H. (1994). Explaining the role of user participation in information system use. Management Science, 40 (4), 440-465.
8
Hutchinson, H., Druin, A., & Bederson, B. (2007). Supporting elementary-age children's searching and browsing: Design and evaluation using the international children's digital library. Journal of the American Society for Information Science and Technology, 58 (11), 1618-1630.
9
Marchionini, G., Plaisant, C., & Komlodi, A. (2003). The people in digital libraries: Multifaceted approaches to assessing needs and impact. Digital library use: Social practice in design and evaluation, 119-160. Retrieved 5 Jan. 2018, from https://ils.unc.edu/~march/revision.pdf
10
Moyo, S. (2015). Elementary school children’s acceptance and use of digital school libraries at Crawford preparatory Pretoria school in Gauteng. Unpublished doctoral dissertation, University of South Africa.
11
Reuter, K. (2007). Assessing aesthetic relevance: Children's book selection in a digital library. Journal of the American Society for Information Science and Technology, 58 (12), 1745-1763.
12
Reuter, K., & Druin, A. (2004). Bringing together children and books: An initial descriptive study of children's book searching and selection behavior in a digital library. Proceedings of the American Society for Information science and Technology, 41 (1), 339-348.
13
Soergel, D. (2002). A framework for digital library research: Broadening the vision. D-lib magazine, 8 (12). Retrieved 5 Jan. 2018, from http://www.dlib.org/dlib/december02/soergel/12soergel.html
14
ORIGINAL_ARTICLE
Identifying the Effective Driving Forces on the Future of Knowledge and Information Science Education in Iran
Purpose: To identify the driving forces which are affecting the future of Knowledge and Information Science (KIS) education in Iran. Methodology: This is an applied study using desk research and survey. The study population consisted of faculty members, PhD students and alumni and researchers in education domain of KIS. Final analysis was performed on 235 filled questionnaires. Results: The driving forces categorized in two groups: internal (11 cases) and external (5 cases). Among the internal driving forces, “specialization in curriculum development’’ with an average ratio of 4.48 and importance indicator of 89.62% was identified as the most important driving force and among the external driving forces, “policy making and management of the higher education system in Iran’’ with an average ratio of 29.36 and importance indicator of 73.39% was recognized as the most important driving force.. Conclusion: KIS education policymakers and planners should consider all the internal and external driving forces affecting KIS education and thereby ensure its existence and dynamism.
https://nastinfo.nlai.ir/article_2198_a1f24089a61debc290c5fcd3e43c0a90.pdf
2018-04-21
135
148
10.30484/nastinfo.2018.2198
Knowledge and information science education
Internal driving forces
External driving forces
Iran
E.
Geraei
ehsan.geraei@gmail.com
1
Assistant Professor, Knowledge and Information Science, Lorestan University
LEAD_AUTHOR
Gh.
Heidari
ghrhaidari@gmail.com
2
Associate Professor, Knowledge and Information Science, Chamran University of Ahvaz
AUTHOR
M.
Kokabi
kokabi80@gmail.com
3
Professor, Knowledge and Information Science, Chamran University of Ahvaz
AUTHOR
آزاد ارمکی، تقی؛ مبارکی، مهدی؛ و شهبازی، زهره (1391). بررسی و شناسایی شاخصهای کاربردی توسعه اجتماعی (با استفاده از تکنیک دلفی). مطالعات توسعه اجتماعی – فرهنگی، 1 (1)، 7-30.
1
آهنچیان، محمدرضا (1390). سیمای علوم انسانی در مطالعات آمایش آموزش عالی کشور: مورد استان خراسان رضوی. دومین کنگره ملی علوم انسانی: علوم انسانی در بستر فرهنگ و ارزشهای اسلامی، 14-15 دی (ص 5-7). تهران: پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی.
2
حیدری، غلامرضا (1390). آموزش کتابداری و علم اطلاعات در ایران: موانع و راهکارها. کتابداری و اطلاعرسانی، 14 (2)، 71-105.
3
دیانی، محمدحسین (1390). کوتاه نوشتهها درباره کتابداری و اطلاعرسانی. مشهد: انتشارات کتابخانه رایانهای.
4
طرقی، جعفر (1391). ارائه مدل پیشنهادی برای سناریوسازی آیندهپژوهی در توسعه دانشگاه. مجموعه مقالات نخستین همایش ملی آیندهپژوهی، بهمن 26، (ص 170- 189). تهران: دانشکده مدیریت دانشگاه تهران.
5
عزیزی، نعمتالله (1385). وضعیت آموزش و پژوهش در دانشگاهها: تأملی بر نظر دانشجویان دربارهی چالشها و پنارساییهای علوم انسانی و راهبردهای توسعه کیفی آن. کنگره ملی علوم انسانی: وضعیت امروز، چشمانداز فردا، اسفند 22-24، (ص 201-245). تهران: پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی.
6
علامی، عباس؛ قاسمیبرقی، رضا (1391). ترسیم برنامه آینده دانشگاه علوم پزشکی: رویکرد سناریوپردازی. گامهای توسعه در آموزش پزشکی، 9 (1)، 97-101.
7
علیخانی، علیاکبر (1389). شیوههای تحول و بهبود آموزش عالی و پژوهش در ایران، با تحلیلی بر برخی مطالعات انجامشده. انجمن آموزش عالی ایران، 3 (1)، 1-32.
8
فتاحی، رحمتالله (1390). تعامل گروههای آموزشی کتابداری و اطلاعرسانی در ایران: آیا امیدی هست؟ کتاب ماه: کلیات اطلاعات، ارتباطات و دانششناسی، 14 (10)، 12-16.
9
فدایی، غلامرضا (1388). آینده کتابداری و اطلاعرسانی. تحقیقات کتابداری و اطلاعرسانی دانشگاهی، 40 (46)، 95-100.
10
فراستخواه، مقصود (1387). آیندهاندیشی درباره کیفیت آموزش عالی ایران؛ مدلی برآمده از نظریه مبنایی (GT). پژوهش و برنامهریزی در آموزش عالی، 14 (4)، 67-95.
11
گرایی، احسان (1395). آیندهنگاری راهبردی آموزش علم اطلاعات و دانششناسی در ایران با رویکرد برنامهریزی سناریومبنا. پایاننامه دکتری، دانشگاه شهید چمران، اهواز.
12
منتظر، غلامعلی؛ فلاحتی، نگار (1394). سناریونگاری آینده آموزش عالی ایران و کارکرد فناوری اطلاعات در آن. سیاست علم و فناوری، 7 (1)، 47-67.
13
منصوریان، یزدان (1390). گرایشهای تخصص و بین رشته در کتابداری و اطلاعرسانی. کتاب ماه: کلیات اطلاعات، ارتباطات و دانششناسی، 14 (10)، 58-63.
14
مهدی، رضا (1392). آیندهپژوهی در آموزش عالی: دانشگاه اسلامی، دانشگاه سازگار با محیط و زمینه. مطالعات معرفتی در دانشگاه اسلامی، 17 (4)، 697-719.
15
مؤسسه پژوهش و برنامهریزی آموزش عالی (1393). میز آیندهپژوهی آموزش عالی ایران. تهران: مؤسسه پژوهش و برنامهریزی آموزش عالی. بازیابی 18 اسفند 1395، از
16
http://irphe.ac.ir/page.php?slct_pg_id=695&sid=1&slc_lang=fa.
17
Broady-Preston, J. (2010). The information professional of the future: polymath or dinosaur? Library Management, 31(1), 66-78.
18
Buckland, M. K. (1986). Educational for librarianship in the next century. Library Trends, 34 (4), 777-788.
19
Georghiou, L. (1996). The UK technology foresight programme. Futures, 28 (4), 359-377.
20
Godet, M. (2006).Creating futures: Scenario planning as a strategic management tool. France: Economica Publish.
21
Lewis, D. A. (1980). Today’s challenge—tomorrow’s choice: Change or be changed or the doomsday scenario. Journal of Information Science, 2 (2), 59-74.
22
Martin, B. (1995). Foresight in science and technology. Technology Analysis and Strategic Management, 7 (2), 139-168.
23
Moran, B. B., & Marchionini, G. (2012). Information professionals 2050: Educating the next generation of information professionals. In B. B. Moran, & G. Marchionini (Eds.), Information Professional 2050: Educational Possibilities and Pathways (pp. 2-17). Chapel Hill: University of North Carolina.
24
Rialland, A., & Wold, K. E. (2009). Futures studies: Foresight and scenarios as basis for better strategic decisions. Norwegian university of science and technology: Department of industrial economics and technology management. Project of innovation in global maritime production 2020 (IGLO-MP 2020). Retrieved October 4, 2015, from http://www.forschungsnetzwerk.at/downloadpub/IGLO_WP2009-10_Scenarios.pdf
25
ORIGINAL_ARTICLE
Children’s Interaction with Online Catalogs: Analysis of Important Features and Elements of the Interface
Purpose: To identify important elements in designing children’s online catalog regarding their characteristics and to design and develop an online catalog prototype based on identified elements and study children’s behavior while working with it. Methodology: Mixed methodology using interview, think aloud, search files and log files to gather data from children while interacting with the self-designed prototype. Results: Features such as proper use of icons, color and page segmentation (sort of elements) help in better usage of the catalog. Also, children often use subject browsing to find books in online catalog. This study offers a list of features and elements for designing children online catalog. Conclusion: Children show reactive behavior when using the catalog and this should be considered in designing.
https://nastinfo.nlai.ir/article_2121_d8d89b12aead5af04a949bb8f8265f34.pdf
2018-04-21
149
162
10.30484/nastinfo.2018.2121
OPAC (Online Public Access Catalog)
User interface
Children
Designing online catalog
M.R.
Badizadegan
reza.ba64@gmail.com
1
MA Student, Knowledge and Information Science, Ferdowsi University of Mashhad
LEAD_AUTHOR
R.
Fattahi
fattahirahmat@gmail.com
2
Professor, Knowledge and Information Science, Ferdowsi University of Mashhad
AUTHOR
A.
Sanatjoo
sanatjoo@gmail.com
3
Assistant Professor, Knowledge and Information Science, Ferdowsi University of Mashhad
AUTHOR
اعظمی، محمد (1390). ارزیابی و تحلیل محیط رابط پایگاههای اطلاعاتی در پشتیبانی از الگوی رفتار اطلاع جویی کاربران از دیدگاه نظریه معنابخشی. پایاننامه دکتری، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد.
1
حسنپور موینی، زهره (1387). بررسی ویژگیهای رابط کاربر کتابخانه دیجیتال بینالمللی کودکان از دیدگاه کاربران و ارائه الگوی پیشنهادی. پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشگاه الزهرا، تهران.
2
صدیقی، زینب؛ گیلوری، عباس، و نوشینفرد، فاطمه (1389). رابط کاربر در کتابخانههای دیجیتالی کودکان: ارزیابی رابط کاربر مهمترین کتابخانههای دیجیتال کودکان در جهان. اطلاعشناسی، 7 (27)، 117-147.
3
صدیقی، زینب؛ گیلوری، عباس، و نوشینفرد، فاطمه (1390). رابط کاربر در کتابخانههای دیجیتال کودکان ایران: دیدگاه متخصصان و ارائه الگوی پیشنهادی. نظامها و خدمات اطلاعاتی، 1 (1)، 53-72.
4
کوکبی، مرتضی؛ ندا زراعتکار(1389). رابطهای کاربر در کتابخانههای دیجیتالی کودکان: پیشنهاد الگویی بهینه برای کودکان ایرانی. فصلنامه کتاب، ۲۲ (۱)، 70-83.
5
Borgman, C. (1986). Why are online catalogs hard to use? Lessons learned from information-retrieval studies. Retrieved October 3, 2016, from https://pantherfile.uwm.edu/mux/www/sois110/details/materils/borgman.pdf
6
Borgman, C. (1991). The science library catalog project: Comparison of children's searching behavior in a direct manipulation and a keyword search system. Proceedings of the 54th American Society for Information Science Annual Meeting, October 27-31, (pp. 162-169). Washington, D.C.
7
Borgman, C., Hirsh, S., Walter, V., & Gallagher, A. (1995). Children’s searching behavior on browsing and keyword online catalogs: the science library catalog project. Journal Of The American Society For Information Science. 46 (9),663-684. Retrieved November 3, 2015, from http://proquest.umi.com/pqdweb?index=0&did=639281311&SrchMode=1&sid=1&Fmt=10&VInst=PROD&VType=PQD&RQT=309&VName=PQD&TS=1278542744&clientId=61590
8
Busey, P. & Doerr, T. (1993). Kid’s Catalog: An information retrieval system for children. Youth Services in Libraries, Fall, 77-84.
9
Cooper, L. (2002). A case study of information-seeking behavior in 7-year-old children in a semistructured situation. Journal of the American Society for Information Science and Technology, 53(11), 904-922.
10
Creel, S. (2007). Are online catalogs for children giving them what they need? Children's cognitive development and information seeking and their impact on design Retrieved November 4, 2015, from http://proquest.umi.com/pqdweb?index=0&did=1436370111&SrchMode=1&sid=1&Fmt=6&VInst=PROD&VType=PQD&RQT=309&VName=PQD&TS=1278937451&clientId=61590
11
Druin, A. (2009). The role of children in the design of new technology. Behaviour & Information Technology, 21(1), 1-25.
12
Everhart, N., & Hatcher, A. (2005). How relevant are standardized subject headings to school curricula?. Knowledge Quest, 33 (4), 37-39.
13
Hirsh, S. (1997). How do children find information on different types of tasks? Children’s use of The Science Library Catalog. Library Trends, 45(4), 725-746.
14
Hooten, P. (1989). Online catalogs: Will they improve children’s access?. Journal of Youth Services in Libraries, 2 (3), 267-72.Retrieved November 4, 2015, from:
15
http://www.eric.ed.gov/ERICWebPortal/search/detailmini.jsp?_nfpb=true&_&ERICExtSearch_SearchValue_0=EJ395492&ERICExtSearch_SearchType_0=no&accno=EJ395492
16
Schacter, J., Chung, G., & Dorr, A. (1998). Children’s internet searching on complex problems: Performance and process analysis. Retrieved November 4, 2015, From http://www3.interscience.wiley.com/cgi-in/fulltext/28129/PDFSTART
17
Solomon, P. (1993). Children’s information retrieval behavior: a case analysis of an OPAC. Retrieved November 10, 2015, from http://www3.interscience.wiley.com/cgi-bin/fulltext/10049869/PDFSTART
18
Yan, Z. (2005). Age differences in children’s understanding of the complexity of the Internet. Applied Developmental Psychology, 26 (4), 385-396.
19
ORIGINAL_ARTICLE
Design and development of an Assessment System of Service Quality in Iranian Academic Libraries
Purpose: To design and develop a system using LibQual model to evaluate service quality of university libraries around Iran. Methodology: The LibQual questionnaire was validated first and then a software was set-upped based on this standard model. Descriptive survey and system design were employed. First, similar research and systems were studied and then with regard to the committee's approach, LibQual questionnaire was translated and customized. The validity of the translated questionnaire was confirmed by Cronbach’s alpha. Finally, based on findings from similar systems and customization for Iranian libraries, software infrastructure was prepared and collected information was uploaded in the system. Results: A web-based system for service quality assessment of Iranian libraries was launched which could get users’ feedback online at intervals. This system analyses the users’ views and provides results for libraries’ policy makers and managers and scientific community. This is the first library service quality assessment in Iran available online at: http://raf.irandoc.ac.ir Conclusion: This system output will provide library managers with a scientific framework of users’ views, make it easier to improve service quality and raise users’ satisfaction.
https://nastinfo.nlai.ir/article_2217_8abb4141c8e5b9116f7bd2a8a1d32a51.pdf
2018-04-21
163
181
10.30484/nastinfo.2018.2217
performance measurement
Assessment system
Assessing
LibQual Model
Libraries’ service quality
Academic libraries
System design
M.
Khosravi
khosravi.irandoc@gmail.com
1
Faculty member, Iranian Research Institute for Information Science and Technology (IRANDOC)
LEAD_AUTHOR
R.
Pournaghi
pournaghi@irandoc.ac.ir
2
Assistant Professor, Iranian Research Institute for Information Science & Technology (IRANDOC)
AUTHOR
اباذری، زهرا؛ میرحسینی، زهره؛ بختیاری، عبدالحسین، و محمدیمطلق، اکبر (1395). بررسی کیفیت خدمات کتابخانههای دانشگاه علوم پزشکی قم از دیدگاه دانشجویان و اعضای هیأت علمی بر اساس مدل لایبکوآل. دانشگاه علوم پزشکی قم، 10 (10)، 78-85.
1
اشرفیریزی، حسن؛ و کاظمپور، زهرا (1386 ). مدل لایبکوآل و کاربرد آن در کتابخانههای دانشگاهی. فصلنامه کتاب، 70 (2)، 197-214.
2
امیدیفر، سیروس (1387). سنجش کیفیت خدمات کتابخانه دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه علامه طباطبایی با استفاده از مدل لایبکوآل. پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران.
3
بهاریموفق، زهره؛ حمیدی، یداله؛ و گیتی، آناهیتا (1394 ). ارزیابی کیفیت خدمات کتابخانه های علوم پزشکی همدان با استفاده از ابزار لایبکوآل. اطلاعرسانی پزشکی نوین، 1 (3)، ۶۳-۷۰.
4
تصویری قمصری، فاطمه (1388). بررسی میزان رضایت پژوهشگران پژوهشکده مهندسی جهاد کشاورزی از خدمات اطلاعرسانی این پژوهشکده. تحقیقات کتابداری و اطلاع رسانی دانشگاهی، 43 (1)، 73-96.
5
حریری، نجلا؛ افنانی، فریده (1387).بررسی کیفیت خدمات کتابخانههای مرکزی دانشگاههای علوم پزشکی تابعه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و دانشگاه آزاد اسلامی مستقر در تهران از طریق مدل تحلیل شکاف. کتابداری و اطلاع رسانی، 11 (2)، 20-29.
6
راستکار، یعقوب (1390). ارزیابی کیفیت خدمات کتابخانه مرکزی دانشگاه تبریز با استفاده از مدل لیب کوآل. پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران.
7
دادخواه، نیره (1389). سنجش میزان استفاده و تحلیل هزینه-سودمندی منابع اطلاعاتی الکترونیکی کتابخانه مرکزی دانشگاه فردوسی مشهد بر اساس شاخصهای ای-متریک. پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشگاه فردوسی، مشهد.
8
میرغفوری، سید حبیبالله؛ شفیعیرودپشتی، میثم (1386). رتبهبندی کتابخانههای دانشگاهی بر اساس سطح عملکرد با استفاده از تکنیکهای تحلیل پوششی دادهها و بُردا (مورد: کتابخانههای دانشگاه یزد). کتابداری و اطلاع رسانی، ۳۹ (۳)، ص 35-56.
9
یعقوبیفر، محمدعلی؛ فیضآبادی، منصوره؛ دلیلیصالح، ملیحه؛ و صفاری، احسان (1394). کیفیت ارائه خدمات کتابخانه دانشگاه علوم پزشکی سبزوار از دیدگاه مراجعه کنندگان با استفاده از مدل لایبکوآل. دانشگاه علوم پزشکی سبزوار، 22 (6)، 1052-1062.
10
Cook, C., Heath, F., Thompson, B., Kyrillidou, M., Roebuck, G., & Yeager, A. (2014(. LibQUAL+ 2014 survey. Report, Association of Research Libraries/Texaz A & M University. Retreived March 12, 2018 from https://www.libqual.org/documents/LibQual/publications/2014/ARL_2014.pdf
11
Dole, Wanda. )2002(. LibQUAL+™ and the small academic library. Performance Measurement and Metrics, 3 (2), 85-96.
12
Harkness, A. J., & Schoua-Glusberg, A.) 1998(. Questionnaires in translation. ZUMA- Nachrichten, 1, 87- 126.
13
Jong-Ae K. (2016). Dimensions of user perception of academic library as place. The Journal of Academic Librarianship, 42 (5),509–514.
14
Min, Y., & Dong Youli, J. (2016). A study on the evaluation of service quality and importance- performance analysis in research libraries. Journal of the Korean Society for Library and Information Science, 50 (1), 209-233.
15
Reeves,C. A., & Bednar, D. A. )1994(. Defininig quality: Alternatives and implications. Academy Management Review, 19 (3), 419-445.
16
Sauro, J. )2014(. 4 Steps to translating a questionnaire. Retrieved June 6, 2015, from www.measuringu.com/blog/translation .php.
17
Software verification and validation. (2017, May 22). Wikipedia, The Free Encyclopedia. Retrieved June 10, 2017, from https://en.wikipedia.org/w/index.php?title=Software_verification _and_validation&oldid=781721886
18
Zhang, Y. L., Bi, R. F., & Xiao, M. (2017). Studying on enhancing readers’ satisfaction model of electronic service quality in library based on LibQUAL+ and Kano. Procedia Engineering, 174, 260 – 266.
19