ORIGINAL_ARTICLE
تحلیل انتقادی نسبت فلسفه اطلاعات و علم کتابداری و اطلاعرسانی براساس دیدگاه لوچیانو فلوریدی
هدف: تولید دانش درخودنگرانه در علم کتابداری و اطلاعرسانی و تقویت مبانی نظری آن از طریق بررسی ارتباط و تعامل بین فلسفه اطلاعات با علم کتابداری و اطلاعرسانی.روششناسی: تحلیل مفهومی آرای لوچیانو فلوریدی درباره نسبت فلسفه اطلاعات با علم کتابداری و اطلاعرسانی و ارزیابی انتقادی آن.یافتهها: برای ایجاد مبنای نظری مناسب در علم کتابداری و اطلاعرسانی، تفکر فلسفی یک ضرورت است. فلسفه اطلاعات میتواند مبنای فکری مناسبی برای علم کتابداری و اطلاعرسانی فراهم کند. با وجود این، رابطه فلسفه اطلاعات با علم کتابداری و اطلاعرسانی یکسویه نیست، بلکه بین آنها رابطهای دوسویه برقرار است. کتابداری و اطلاعرسانی در مقام فلسفه کاربردی اطلاعات میتواند در توسعه هرچه بیشتر فلسفه اطلاعات، بهویژه در حل مسائل کاربردی و اخلاقی سپهر اطلاعات، نقشی فعال ایفا کند.نتیجهگیری: دیدگاه فلوریدی درباره نسبت بین فلسفه اطلاعات با علم کتابداری و اطلاعرسانی، گرچه واجد بصیرتهای مهمی است، لیکن رویکردی حذفگرایانه دارد و سایر نحلههای فکری را کنار میگذارد. فلسفه اطلاعات میتواند یکی از منابع فکری لازم برای قوامبخشیدن به مبانی نظری علم کتابداری و اطلاعرسانی را فراهم کند، اما یگانه منبع نیست. در مقابل رویکرد حذفگرایانه فلوریدی، رویکرد تکثرانگارانه پیشنهاد میشود.کلیدواژهها: لوچیانو فلوریدی، علم کتابداری و اطلاعرسانی، فلسفه اطلاعات، معرفتشناسی اجتماعی، اطلاعات معنایی
https://nastinfo.nlai.ir/article_2253_af76b2ca24d0291f4a31602efdabf911.pdf
2018-04-21
7
32
10.30484/nastinfo.2018.2253
لوچیانو فلوریدی
علم کتابداری و اطلاعرسانی
فلسفه اطلاعات
معرفتشناسی اجتماعی
اطلاعات معنایی
محمد
خندان
khandan@ut.ac.ir
1
استادیار گروه علم اطلاعات و دانش شناسی، دانشگاه تهران
AUTHOR
پوپر، کارل ریموند (1368). حدسها و ابطالها؛ رشد شناخت علمی (احمد آرام، مترجم). تهران: انتشار (نشر اثر اصلی 1962).
1
___________ (1384). شناخت عینی؛ برداشتی تکاملی (احمد آرام، مترجم). تهران: علمی و فرهنگی (نشر اثر اصلی 1972).
2
حبیبی، رضا (1386). درآمدی بر فلسفه علم. قم: مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی.
3
خندان، محمد (1388). فلسفهی اطلاعات در نظر لوچیانو فلوریدی و رافائل کاپورو. تهران: چاپار؛ نهاد کتابخانههای عمومی کشور.
4
رورتی، ریچارد (1384). فلسفه و امید اجتماعی (عبدالحسین آذرنگ و نگار نادری، مترجمان). تهران: نی (نشر اثر اصلی 1999).
5
فوکو، میشل (1381). نیچه، فروید، مارکس (افشین جهاندیده، مهرداد نورایی، بهنام جعفری، افشین خاکباز و عبدالمحمد روحبخشان، مترجمان). تهران: هرمس.
6
گلدمن، آلوین (1395). معرفتشناسی اجتماعی (مهدی رعنائی، مترجم). تهران: ققنوس (نشر اثر اصلی 2006).
7
معینی علمداری، جهانگیر (1394). زیست جهان و اهمیت آن برای نظریه سیاسی. تهران: رخداد نو.
8
وایت، مورتون (1345). عصر تجزیه و تحلیل (پرویز داریوش، مترجم). تهران: امیرکبیر؛ فرانکلین (نشر اثر اصلی 1955).
9
وبستر، فرانک (1390). نظریههای جامعه اطلاعات (اسماعیل قدیمی، مترجم). تهران: امیرکبیر (نشر اثر اصلی 2006).
10
American Psychological Association (2010). Publication manual of the american psychological association. Washington, DC: American Psychological Association.
11
Brier, S. (1998). Cybersemiotics: a transdisciplinary framework for information studies. BioSystems, 46 (1-2), 185–191.
12
Brier, S. (2004). Cybersemiotics and the problems of the information-processing paradigm as a candidate for a unified science of information behind library information science. Library Trends, 52 (3), 629–657.
13
Buckland, M. K. (1991). Information as thing. Journal of the American Society for Information Science, 42 (5), 351-360.
14
Budd, J. (2001). Knowledge and knowing in library and information science: a philosophical framework. Lanham: The Scarecrow Press.
15
________ (2005). Phenomenology and information studies. Journal of Documentation, 61 (1), 44-59.
16
Butler, P. (1961). An introduction to library science. Chicago: Chicago University Press.
17
Cornelius, I. (1996). Meaning and method in information studies. Norwood: Ablex Publishing Corporation.
18
Day, R. E. (2005). Poststructuralism and information studies. Annual Review of Information Science and Technology, 39 (1), 575–609.
19
DeBeer, C. S. (2015). Information science as an interscience: Rethinking science, method and practice. London: Chandos Publishing.
20
Fallis, D. (2006). Social epistemology and information science. Annual Review of Information Science and Technology, 40 (1), 475–519.
21
Floridi, L. (2002a). Information informs the field: a conversation with Luciano Floridi. APA Newsletter, 2 (1), 72-77.
22
_________ (2002b). On defining library and information science as applied philosophy of information. Social Epistemology, 16 (1), 37-49.
23
__________ (2002c). What is the philosophy of information? Metaphilosophy, 33 (1/2), 123-145.
24
___________ (2003). Two approaches to the philosophy of information. Minds and Machines, 13 (4), 459–469.
25
___________ (2004a). Afterword; LIS as applied philosophy of information: a reappraisal. Library Trends, 52 (3), 658-665.
26
___________ (2004b). From the philosophy of AI to the philosophy of information. Retrieved March 7, 2017, from https://www.academia.edu/attachments/31234482/download_file?st=MTQ5ODM5NTAzNSwxODguMjA5Ljc4LjE5LDc1Mjc5NzQ%3D&s=profile
27
___________ (2005). Is semantic information meaningful data?. Philosophy and Phenomenological Research, LXX (2), 351-370.
28
___________ (2008a). A defence of informational structural realism. Synthese, 161 (2), 219-253.
29
___________ (2008b). Trends in the philosophy of information. In Pieter Adriaans & Johan van Benthem (Eds.). Philosophy of Information (pp. 113-131). Amsterdam: Elsevier.
30
___________ (2011). The philosophy of information. Oxford: Oxford University Press.
31
___________ (2013). The ethics of information. Oxford: Oxford University Press.
32
___________ (2014). The 4th revolution: How the infosphere is reshaping human reality. Oxford: Oxford University Press.
33
__________ (2015). Semantic conceptions of information. Retrieved March 7, 2017, from https://plato.stanford.edu/entries/information-semantic
34
Furner, J. (2004). Information studies without information. Library Trends, 52 (3), 427-446.
35
Hansson, J. (2005). Hermeneutics as a bridge between the modern and the postmodern in library and information science. Journal of Documentation, 61 (1), 102-113.
36
Hjørland, B. (1997). Information seeking and subject representation: An activity-theoretical approach to information science. Westport, CT: Greenwood Press.
37
Searle, J. R. (2014). What your computer can’t know. The New York Review of Books, 61 (15). Retrieved September 14, 2017, from http://static.trogu.com/documents/articles/palgrave/references/searle%20What%20Your%20Computer%20Can%E2%80%99t%20Know%20by%20John%20R.%20Searle%20%7C%20The%20New%20York%20Review%20of%20Books.pdf
38
Shera, J. (1970). Sociological foundations of librarianship. Bombay: Asia Publishing House.
39
Van House, N. A. (2004). Science and technology studies and information studies. Annual Review of Information Science and Technology, 38 (1), 1-86.
40
Wikgren, M. (2005). Critical realism as a philosophy and social theory in information science?. Journal of Documentation, 61 (1), 11-22.
41
Wilson, P. (1983). Second-hand knowledge; an inquiry into cognitive authority. Westport, CT: Greenwood Press.
42
ORIGINAL_ARTICLE
روند پژوهشهای حوزه کتابخانههای دیجیتالی: گذشته، حال و آینده
هدف: شناسایی روندهای پژوهشی در حوزه کتابخانههای دیجیتالی از منظر سه رویکرد گذشتهنگر، وضعیت کنونی، و آیندهنگاری.روششناسی: رویکرد پژوهش حاضر ترکیبی است. در مرحله نخست برای شناسایی گذشته و حال کتابخانههای دیجیتالی، محورها و موضوعهای مطرح در کنفرانسهای خاص این حوزه از رویکرد کمّی و مرور محورهای کنفرانسها بهره گرفته شد. درباره آینده آن نیز از رویکرد کیفی و روش خیالپردازی علمی استفاده شد.یافتهها: مسائل گذشته کتابخانههای دیجیتالی هنوز هم در پژوهشهای این حوزه مطرح است. دغدغههای تازهای نیز در سالهای اخیر پدید آمده است. در سالهای آینده احتمالاً پژوهشهای کتابخانههای دیجیتالی بیشتر معطوف به موضوعهایی مانند شبکه اجتماعی پژوهشگران، اشتراکگذاری نتایج پژوهشها، اشتراکگذاری معنایی اطلاعات، حفاظت از کتابخانههای دیجیتالی، دادههای بزرگ و نوآوریها خواهد بود.نتیجهگیری: این پژوهش کمک خواهد کرد تا نقشه راهی برای راهنمایی، ارزیابی، و بهبود آموزشها و پژوهشها در حوزه کتابخانههای دیجیتالی حاصل شود.
https://nastinfo.nlai.ir/article_2215_724b8f1951bf27157c3b7508f82dfb6f.pdf
2018-04-21
33
49
10.30484/nastinfo.2018.2215
کتابخانههای دیجیتالی
تحلیل روند
همایشها و سمینارها
زمینههای پژوهشی
مهدی
علیپورحافظی
meh.hafezi@gmail.com
1
استادیار گروه علم اطلاعات و دانششناسی دانشگاه علامه طباطبائی
AUTHOR
مریم
یزدیپور
yazdipour.1341@gmail.com
2
کتابدار مرجع، کتابخانه عمومی حسینیه ارشاد
AUTHOR
بهروز
رسولی
rasouli@students.irandoc.ac.ir
3
دانشجوی دکترای علم اطلاعات و دانششناسی، پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران (ایرانداک)
LEAD_AUTHOR
زالی، نادر (1392). آیندهنگاری راهبردی در برنامهریزی و توسعه منطقهای. تهران: پژوهشکده مطالعات راهبردی.
1
علیپورحافظی، مهدی (1390). کتابخانههای دیجیتالی. تهران، سمت.
2
کوشا، کیوان (1385). کتابخانههای دیجیتالی. دایره المعارف کتابداری و اطلاعرسانی. (ج. 1، ص 1481-1491). تهران: سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران.
3
نوروزی، یعقوب (1390). ارزیابی کتابخانههای دیجیتالی: چارچوب نظری. مطالعات ملی کتابداری و سازماندهی اطلاعات، 22 (4)، 6-24.
4
نوروزی، یعقوب؛ سلطانعلی دستجردی، حمیده (1394). اولویتهای مورد انتظار کاربران از صفحه رابط کاربر کتابخانه دیجیتالی مورد مطالعه: سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران. مطالعات ملی کتابداری و سازماندهی اطلاعات، 26 (2)، 39-52.
5
International Conference on Asian Digital Libraries (2011). Retrieved July 10, 2016, from http://www.icadl2011.org/index.html
6
----------------- (2013). Retrieved July 10, 2016, from www.Teriin.org
7
----------------- (2014). Retrieved July 10, 2016, from www.icadl2014.cmu.ac
8
----------------- (2015). Retrieved July 10, 2016, from http://icadl2015.org
9
International Conference on Theory and Practice of Digital Libraries (2011). Retrieved July 10, 2016, from https://web.archive.org/web/20140429031501/http://www.tpdl2011.org
10
International Conference on Theory and Practice of Digital Libraries and the Joint Conference on Digital Libraries (2014). Retrieved July 10, 2016, from www.cni.org/event/jcdl-tpdl-2014
11
International Conference on Theory and Practice of Digital Libraries (2015). Retrieved July 10, 2016, from http://tpdl2015.info
12
International Conference on Digital Library Management (2011). Retrieved July 10, 2016, from http://www.teriin.org/events/icdlm
13
International Digital Libraries Conference (2014). Retrieved July 10, 2016, from http://www.ifla.org
14
Joint Conference on Digital Libraries (2011). Retrieved July 10, 2016, from http://link.springer.com/article/10.1007/s00799-012-0099-7
15
----------------- (2012). Retrieved July 10, 2016, from http://www.jcdl.org
16
----------------- (2013). Retrieved July 10, 2016, from http://www.jcdl2013.org
17
----------------- (2014). Retrieved July 10, 2016, from www.dl2014.org
18
----------------- (2015). Retrieved July 10, 2016, from http://www.jcdl2015.org
19
Shiri, A. (2003). Digital library research: current developments and trends. Library Review, 52 (5), 198-202.
20
The 14th International Conference on Asia-Pacific Digital Libraries (2012). Retrieved July 10, 2016, from http://www.icadl2012.org
21
The 15th International Conference on Asia-Pacific Digital Libraries (2013). Retrieved July 10, 2016, from www.ieee-tcdl.org/mediawiki/TCDL
22
The 17th International Conference on Theory and Practice of Digital Libraries (2013). Retrieved July 10, 2016, from http://www.tpdl2013.info
23
ORIGINAL_ARTICLE
نقض حق نشر در خودآرشیوی ریسرچ گیت
هدف: بررسی میزان نقض حق نشر ناشران توسط اعضای ریسرچگیت در خودآرشیوی متن کامل مقالهها.روششناسی: طی یک نمونهگیری تصادفی دومرحلهای، یک نمونه ۵۰۰تایی از مقالههای انگلیسیزبان تماممتن مجلهها که در ریسرچگیت موجود بود، انتخاب و اطلاعات آنها و نویسندگانشان از ریسرچگیت گردآوری شد. سپس نقض حق نشر با توجه به سیاست ذکرشده ناشر مجله در سایت مجله یا سایت شرپا/ رومئو بررسی شد.یافتهها: ۶۴ مقاله (4/13%) پیش از چاپ (پیش از داوری)، ۲۶ مقاله (2/5%) پس از چاپ (پس از داوری)، و ۴۰۷ مقاله (2/81%)، فایل نهایی ناشر بودند. یافته اصلی این بود که 2/40 درصد مقالههای تماممتن برخلاف سیاست حق نشر ناشر و با نقض توافقنامه آنها در ریسرچگیت بارگذاری شدهاند. درمجموع، حوزه علوم اجتماعی مقاله کمتری نسبت به سایر علوم داشت، اما تعداد موارد نقض حق نشر در علوم اجتماعی بیش از سایر حوزهها بود.نتیجهگیری: مشکل عمده نقض حق نشر مربوط به مواردی است که نویسندگان از فایل نهایی ناشر برای خودآرشیوی استفاده میکنند. نظر به اینکه دوپنجم مقالههای تماممتن ریسرچگیت حق نشر را نقض کردهاند، لازم است این سایت برای رصد نقض حق نشر سازوکاری در نظر بگیرد.
https://nastinfo.nlai.ir/article_2119_322df1a8642b815d4f7625fb08e08a66.pdf
2018-04-21
51
65
10.30484/nastinfo.2018.2119
حق نشر
ریسرچگیت
نقض حق نشر
مقاله
مجله
خودآرشیوی
سپردنگاه
دسترسی آزاد
نویسندگان
حمیدرضا
جمالی مهموئی
h.jamali@gmail.com
1
دانشیار گروه علم اطلاعات و دانش شناسی، دانشگاه خوارزمی
AUTHOR
اجاق، فرخنده؛ کوشا، کیوان (۱۳۹۰). بررسی الگوی خودآرشیوی نویسندگان ایرانی: مقایسه حوزههای علوم و علوماجتماعی، تحقیقات اطلاع رسانی و کتابخانه های عمومی، ۱۷ (۲)، ۲۸۵-۳۰۴.
1
Cabanac, G. (2016). Bibliogifts in libgen? a study of a text-sharing platform driven by biblioleaks and crowdsourcing. Journal of the Association for Information Science and Technology, 67 (4), 874–884. Doi: 10.1002/asi.23445
2
Covey, D. T. (2009). Self-archiving journal articles: a case study of faculty practice and missed opportunity. Portal: Libraries and the Academy, 9 (2), 223-251. Doi: 10.1353/pla.0.0042
3
Gadd, E., Oppenheim, C., & Probets, S. (2003a). RoMEO studies 1: the impact of copyright ownership on academic author self-archiving. Journal of Documentation, 59 (3), 243-277. Doi: 10.1108/00220410310698239
4
Gadd, E., Oppenheim, C., & Probets, S. (2003b). RoMEO studies 4: an analysis of journal publishers' copyright agreements. Learned publishing, 16 (4), 293-308. Doi: 10.1087/095315103322422053
5
Inaba, R., & Yamazaki, R. (2015). Survey on Copyright Infringement of Digital Contents: A Case Study of Japanese University Students. In International Conference on Human-Computer Interaction, 2-7 August, (pp. 657-660). Springer International Publishing. Doi: 10.1007/978-3-319-21383-5_110
6
Jamali, H. R., Russell, B., Nicholas, D. & Watkinson, A. (2014). Do online communities support research collaboration? Aslib Journal of Information Management, 66 (6), 603-622. Doi: 10.1108/AJIM-08-2013-0072
7
Jamali, H. R., & Nabavi, M. (2015). Open access and sources of full-text articles in Google scholar in different subject fields. Scientometrics, 105 (3), 1635-1651. Doi: 10.1007/s11192-015-1642-2
8
Jamali, H. R., Nicholas, D., & Herman, E. (2016). Scholarly reputation in the digital age and the role of emerging platforms and mechanisms. Research Evaluation, 25 (1), 37-49. Doi: 10.1093/reseval/rvv032
9
Laakso, M. (2014). Green open access policies of scholarly journal publishers: a study of what, when, and where self-archiving is allowed. Scientometrics, 99 (2), 475-494. DOI: 10.1007/s11192-013-1205-3
10
Martín-Martín, A., Orduña-Malea, E., Ayllón, J. M., & Delgado López-Cózar, E. (2014). Does Google scholar contain all highly cited documents (1950-2013)? (EC3 Working Papers, 19). Cornell University Library. Retrieved 1 June 2016, from http://arxiv.org/abs/1410.8464
11
Thelwall, M., & Kousha, K. (2016). Research gate articles: Age, discipline, audience size, and impact. Journal of the Association for Information Science and Technology. Doi: 10.1002/asi.23675
12
ORIGINAL_ARTICLE
تفاوت عملکرد جستجوی مروری کاربران با سبکهای شناختی و تجربیات متفاوت: نمونهپژوهی وبسایتهای فروش کالا
هدف: شناخت تفاوت عملکرد جستجوی مروری کاربران با سبکهای شناختی و تجربیات متفاوت در هنگام جستجو در وبسایتهای فروش کالا.روششناسی: پژوهش حاضر کاربردی است و از تحلیل محتوای کمّی برای استخراج دادههای حاصل از تحلیل گزارشهای تراکنش کاربران با محیط وب استفاده شده است. جامعه پژوهش کلیه دانشجویان کارشناسی دانشگاه شیراز و نمونه پژوهش شامل 90 دانشجوی کارشناسی داوطلب بود.یافتهها: در عملکرد کاربران باتجربه و مبتدی تفاوت معناداری وجود دارد؛ کاربران باتجربه در زمان کمتر، موفقیت بیشتری در انجام وظایف نسبت به کاربران مبتدی بهدست آوردند. سبک شناختی کاربران تأثیری بر عملکرد آنها در جستجوی مروری نداشت، اما تعامل سبک شناختی و تجربه کاربران تفاوتهایی را در عملکرد آنها بهوجود آورد؛ کاربران کلامی- مبتدی نسبت به کاربران کلامی- باتجربه زمان بیشتری را صرف انجام وظایف کردند.نتیجهگیری: کاربران کلامی- مبتدی در جستجوی مروری بهکمک و توجه بیشتری نیاز دارند. بنابراین، هنگام طراحی و آموزش سامانههای اطلاعاتی این مهم میبایست مد نظر قرار گیرد.
https://nastinfo.nlai.ir/article_2197_46655bdeeafc8d56134c50736914832d.pdf
2018-04-21
67
84
10.30484/nastinfo.2018.2197
عملکرد جستجو
سبک شناختی تصویری
سبک شناختی کلامی
جستجوی مروری
تجربه کاربران
وبسایتهای فروش کال
نعیمه
بحرینی
n.bahreyni68@gmail.com
1
دانشآموخته کارشناسى ارشد علم اطلاعات و دانششناسى، دانشگاه شیراز
AUTHOR
مهدیه
میرزابیگی
mmirzabeigi@gmail.com
2
استادیار گروه علم اطلاعات و دانششناسى، دانشگاه شیراز
LEAD_AUTHOR
هاجر
ستوده
sotudeh@shirazu.ac.ir
3
دانشیار گروه علم اطلاعات و دانششناسى، دانشگاه شیراز
AUTHOR
اسدی، مریم. (1394). تأثیر سبک شناختی، نوع وظیفه، و میزان تجربه بر عملکرد جستجوی کاربران در وب. مطالعات ملی کتابداری و سازماندهی اطلاعات، 26 (3)، 39-63.
1
آبام، زویا؛ فتاحی، رحمتالله؛ پریرخ، مهری.؛ و صالحی فدردی، جواد. (1390). بررسی چگونگی تعامل کاربران مختلف با محیط فرا پیوندی وب و مطالعه عملکرد آنها در جستجوی مروری. کتابداری و اطلاع رسانی، 4 (3)، 51-82.
2
بیگی، عباس. (1380). هنجاریابی مقدماتی آزمون تحلیل سبکهای شناختی رایـدینگ (CSA) در دانشآموزان کلاس اول و دوم دبیرستان تهران (پایاننامه کارشناسی ارشـد). دانشـگاه تربیـت معلم، تهران.
3
حریری، نجلا؛ اسدی، مریم، و نوشین فرد، فاطمه. (1392). تحلیل رفتار جستجوی اطلاعات پژوهشگران حوزههای مختلف علوم از وب براساس سبکهای شناختی کلامی و تصویری. پردازش و مدیریت اطلاعات، 29 (4)، 1007-1036.
4
Dietrichson, A. (2001). Digital literacy: How to measure browsing behavior. Ph.D. thesis, Columbia university.
5
Ford, N., & Chen, S. Y. (2001). Matching/mismatching revisited: an empirical study of learning and teaching styles. British Journal of Educational Technology, 32 (1), 5–22.
6
Ford, N., Miller, D., & Moss, N. (2005a). Web search strategies and human individual differences: a combined analysis. Journal of the American Society for Information Science and Technology, 56 (7), 757-764.
7
Ford, N., Miller, D., & Moss, N. (2005b). Web search strategies and human individual differences: Cognitive and demographic factors, internet attitudes, and approaches. Journal of the American Society for Information Science and Technology, 56 (7), 741-756.
8
Frias-Martinez, E., Chen, S. Y., & Liu, X. (2008). Investigation of behavior and perception of digital library users: a cognitive style perspective. International Journal of Information Management, 28 (5), 355-365.
9
Graff, M. (2005). Individual differences in hypertext browsing strategies. Behaviour & Information Technology, 24 (2), 93-99.
10
Gwizdka, J., & Spence, I. (2007). Implicit measures of lostness and success in web navigation. Interacting with Computers, 19 (3), 357-369.
11
Hariri, N., Asadi, M., & Mansourian, Y. (2014). The impact of users’ verbal/imagery cognitive styles on their web search behavior. Aslib Journal of Information Management, 66 (4), 401-423.
12
Herder, E., Juvina, I. (2004). Discovery of individual navigation styles. In Workshop on Individual Differences at AH2004, August 23-26, (pp. 40–49). Eindhoven, the Netherlands: TU Eindhoven.
13
Kim, J. (2005). Finding documents in a digital institutional repository: DSpace and eprints. Proceedings of the Annual Meeting of the American Society for Information Science & Technology, 42(1). Retrieved September 6, 2016, from https://onlinelibrary.wiley.com/doi/full/10.1002/meet.1450420173
14
Kim, K. S. (2000). Users, tasks and the Web: Their impact on the information seeking behavior. In NATIONAL ONLINE MEETING (Vol. 21, pp. 189-198). Information Today, Inc; 1999.
15
Kim, K. S. (2001). Information-Seeking on the Web: Effects of User and Task Variables. Library & Information Science Research, 23 (3), 233-255.
16
Kim, K. S., & Allen, B. (2002). Cognitive and task influences on web searching behavior. Journal of the American Society for Information Science and Technology, 53 (2), 109-119.
17
Kinley, K., Tjondronegoro, D., & Partridge, H. (2010). Web searching interaction model based on user cognitive styles. In Proceedings of the 22nd Conference of the Computer Human Interaction Special Interest Group of Australia on Computer-Human Interaction. OZCHI, November 22-26, (pp. 340-343). Brisbane, Australia.
18
Kinley, K., Tjondronegoro, D., Partridge, H., & Edwards, S. (2014). Modeling users' web search behavior and their cognitive styles. Journal of the Association for Information Science and Technology, 65 (6), 1107-1123.
19
Lazonder, A., Biemans, H., & Wopereis, I. (2000). Differences Between Novice and Experienced Users in Searching Information on the World Wide Web. Journal of the American Society for Information Science, 51 (6), 576-581.
20
McDonald, S., & Stevenson, R. J. (1998). Navigation in hyperspace: an evaluation of the effects of navigational tools and subject matter expertise on browsing and information retrieval in hypertext. Interacting with computers, 10 (2), 129-142.
21
Magoulas, G. D., Chen, S. Y., & Dimakopoulos, D. (2004). A personalized interface for web directories based on cognitive styles. In User-Centered Interaction Paradigms for Universal Access in the Information Society, Springer Berlin Heidelberg, 159-166.
22
Palmquist, R. A., & Kim, K. S. (2000). Cognitive style and on-line database search experience as predictors of Web search performance. Journal of the American Society for Information Science, 51 (6), 558-566.
23
Park, Y., & Black, J. (2007). Identifying the impact of domain knowledge and cognitive style on web-based information search behavior. Journal of Educational Computing Research, 36 (1), 15-37.
24
Riding, R. J., & Cheema, I. (1991). Cognitive styles—an overview and integration. Educational Psychology: An International Journal of Experimental Educational Psychology, 11 (3-4), 193-215.
25
Shih, C., & Gamon, J. A. (2002). Relationships among learning strategies, patterns, styles and achievement in web-based courses. Journal of Agricultural Education, 43 (4), 1-11.
26
Spink, A., & Dee, C. (2007). Cognitive shifts related to interactive information retrieval. Online Information Review, 31 (6), 845-860.
27
Spink, A., Park, M., & Koshman, S. (2006). Factors affecting assigned information problem ordering during web search: an exploratory study. Information Processing & Management, 42, 1366-1378.
28
Teevan, J., Alvarado, C., Ackerman, M. S., & Karger, D. R. (2004). The perfect search engine is not enough. Proceedings of the 2004 conference on Human factors in computing systems - CHI ’04. ACM Press, New York, New York, USA.
29
Thatcher, A. (2006). Information-seeking behaviours and cognitive search strategies in different search tasks on the www. International journal of industrial ergonomics, 36 (12), 1055-1068.
30
Wang, L. C., & Beasley, W. (2002). Effects of learner control and hypermedia preference on cyber-students performance in a web-based learning environment. Journal of Educational Multimedia and Hypermedia, 11 (1), 71-91.
31
ORIGINAL_ARTICLE
ارزیابی عملکرد مراکز دانشنامهنگاری در حوزه فرهنگ و تمدن اسلامی براساس مدل منشور عملکرد (نمونهپژوهی: بنیاد دائرهالمعارف اسلامی)
هدف:ارزیابی عملکرد بنیاد دائرهالمعارف اسلامی براساس مدل منشور عملکرد.روششناسی: این پژوهش از نوع کاربردی با رویکردی آمیخته از روشهای کتابخانهای، مطالعه موردی و پیمایشی انجام شد. با استفاده از روش نمونهگیری هدفمند، مطلعان کلیدی انتخاب و شاخصهای ابعاد منشور عملکرد شکل مشخص شد. براساس پرسشنامههای پژوهشگرساخته، نظر ذینفعان کلیدی با توجه به پنج وجه مدل منشور عملکرد ارزیابی شد.یافتهها: سطح مطلوبیت (نامطلوب، نسبتاً مطلوب و مطلوب) عملکرد بنیاد دائرهالمعارف اسلامی از نظر ذینفعان (هیأت امنا، اعضای هیأت علمی، مؤلفان، و تأمینکنندگان مالی) در پنج بُعد منشور عملکرد (انتظارات ذینفعان، راهبردها، فرایندها، توانمندیها و مشارکت ذینفعان) بررسی شد: براساس نظر هیأت امنا تمام ابعاد عملکرد بنیاد، در سطح مطلوب، از نظر اعضای علمی و مؤلفان در سطح نسبتاً مطلوب و براساس تأمینکنندگان مالی در بُعد فرایندها، در سطح مطلوب و چهار بُعد دیگر در سطح نسبتاً مطلوب قرار داشت.نتیجهگیری: ارتباط و توازن یکسانی میان همه ابعاد منشور عملکرد وجود دارد. بنابر ارزیابی ذینفعان، عملکرد بنیاد در همه ابعاد در سطح نسبتاً مطلوب و مطلوب قرار دارد که نشاندهنده توجه سازمان به نیازهای همه ذینفعان و در نتیجه، رضایت آنان و عملکرد موفق سازمان است. از آنجا که ارزیابی، عملکرد مقایسه بین وضع موجود و وضع مطلوب را امکانپذیر و نقاط قوت و ضعف سازمان را روشن میسازد، مدیریت بنیاد دائرهالمعارف اسلامی با تکیه بر اطلاعاتی که از سنجش شاخصها بهدست آمده است، میتواند با برنامهریزی، شاخصهایی را که در سطح نامطلوب یا نسبتاً مطلوب قرار دارد به سطح مطلوب برساند و موفقیت سازمان را افزایش دهد.
https://nastinfo.nlai.ir/article_2204_815c2821bbb6f20c546020f4c72dbbac.pdf
2018-04-21
85
101
10.30484/nastinfo.2018.2204
ارزیابی عملکرد
مدل منشور عملکرد
مراکز دانشنامهنگاری
بنیاد دائرهالمعارف اسلامی
سیمین
قطبی
ghotbisimin@yahoo.com
1
استادیار بنیاد دائرهالمعارف اسلامی؛ دانشجوی دکترای علم اطلاعات و دانششناسی، دانشگاه تهران
LEAD_AUTHOR
فاطمه
فهیمنیا
fahimnia@ut.ac.ir
2
دانشیار گروه علم اطلاعات و دانششناسی، دانشگاه تهران
AUTHOR
حسن
طارمیراد
h.taromi@rch.ac.ir
3
دانشیار و معاون علمی بنیاد دائرهالمعارف اسلامی
AUTHOR
عبدالرضا
نوروزی چاکلی
noroozi@shahed.ac.ir
4
دانشیار گروه علم اطلاعات و دانششناسی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه شاهد
AUTHOR
آذرنگ، عبدالحسین (1377). دانشنامه جهان اسلام (ج 4)، زیر نظر غلامعلی حداد عادل. تهران: بنیاد دائرهالمعارف اسلامی.
1
ــــــــــــــ (1386، خرداد- شهریور). دانشنامهنگاری در ایران و آینده آن از دید کلان. بخارا، ۱۶۲، 8-19.
2
امیری، زینب (1390). ارزیابی عملکرد خانههای سلامت شهر تهران بر اساس مدل( چارچوب) منشور عملکرد. پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران.
3
اولیاء، محمد صالح؛ مدرسی، ناصر؛ بهجت، محسن؛ و شهوازیان، سلاله (1389). آشنایی با سیستمهای ارزیابی عملکرد. تهران: نص.
4
ایزدی یزدان آبادی، حسام (1391). ارزیابی عملکرد بر مبنای مدل منشور عملکرد با استفاده از مدل های تصمیم گیری چند معیاره در اداره کل راه و شهر سازی کرمان. پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشگاه اصفهان، اصفهان.
5
حرّی، عباس (1377، آذر). انتقال تجربه ها در دائرهالمعارف نگاری ایران معاصر.کتاب ماه: کلیات، 12، 8.
6
حسینزاده، یعقوب ؛ حسینزاده، وحید (1390). درآمدی بر سنجش عملکرد. ویراستار: محمود خسروجردی. تهران: چاپار.
7
حقیقیکفاش، مهدی؛ اسماعیلی، محمدرضا؛ و اکبری، مسعود (1392). ارزیابی عملکرد در سازمان های فرهنگی. تهران: امیرکبیر.
8
دانشنامه جهان اسلام (1375). زیرنظر مصطفی میرسلیم (ج1). تهران: بنیاد دائرهالمعارف اسلامی.
9
دفت، ریچارد ال (1377). تئوری و طراحی سازمان (علی پارسائیان و محمد اعرابی، مترجمان). تهران: دفتر پژوهشهای فرهنگی.
10
طارمیراد، حسن (1384، پاییز). دائرهالمعارف نویسی در ایران و جهان. معارف عقلی، ۲، 105-158.
11
ـــــــــــــــ (1377، آذر). دلایل کندی نشر دائرهالمعارف در ایران. کتاب ماه: کلیات، 12، 12.
12
طبرسا، غلامعلی؛ فتحی، بهروز؛ نبوی، صمد (1380). تبیین شاخصهای فرهنگی (ج 1). تهران: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی.
13
کاپلان، رابرت اس.؛ نورتون، دیوید پی (1386). تبدیل استراتژی از حرف به عمل: کارت امتیازی متوازن (رامین ملماسی و جمیله سیفی، مترجمان). تهران: شرکت چاپ و نشر بازرگانی.
14
کریمی،تورج (1385). ارزیابی عملکرد مناطق عملیاتی انتقال گاز با استفاده از تلفیق مدل منشور عملکرد، تکنیک شبه تحلیل پوششی داده ها، و برنامه ریزی چند هدفه. پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه تهران، تهران.
15
مسعودی، فرامرز (1391، خرداد).ارزیابی پژوهشگاه ها و مراکز پژوهشی: نقد وبررسی کتاب مدل تعالی مؤسسه های پژوهشی. کتاب ماه: کلیات، ۶، 52-57.
16
ممیزاده، جعفر(1387). مدیریت سازمان های آینده، تهران: موسسه مطالعات و پژوهشهای بازرگانی.
17
میرمحمدی صدرآبادی، منصوره(1391). ارزیابی عملکرد سازمان امور اقتصاد و دارایی استان یزد با استفاده از مدل منشور عملکرد. پایاننامه کارشناسی ارشد ، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران.
18
Chillida, J. J. C. (2009). Performance prism: a new approach to corporate social responsibility. Unpublished master’s thesis, Aarhus University, Aarhus School of Business.
19
Mar, B., & Schiuma, G. (2003). Business performance measurement: Past, present and future. Management decision, 41 (8), 680-687.
20
Neely, A., Adams, C., & Crowe, P. (2001). The performance prism inpractice. Measuring business excellence, 5 (2), 6-12.
21
Neely, A., Adams, C., & Kennerley, M. (2002).The performance Prism: the scorecard for measuring and managing business success. London: Prentice Hall Financial Times.
22
O'Boyle, I., & Hassan, D. (2013). Organizational performance management: examining the practical utility of the performance prism. Organization development journal, 31 (3), 51-59.
23
Youngbantao, U., & Rompho, N. (2015). The uses of measures in performance prism in different organizational cultures. Journal of accounting and finance, 15 (6), 122-128.
24
ORIGINAL_ARTICLE
ارزیابی کیفی وبسایتهای آرشیوهای ملی جهان با دو روش وبکیوایام و فاز-وب در جهت طراحی نظام استنتاج فازی
هدف: ارزیابی کیفی وبسایتهای آرشیوهای ملی جهان با دو روش وبکیوایام و فاز- وب و در نهایت، طراحی یک نظام استنتاج فازی.روششناسی: پژوهش حاضر بهلحاظ هدف از نوع کاربردی بود که به روش توصیفی- پیمایشی انجام شد. 65 وبسایت آرشیو ملی جهان با سیاهه وارسی که براساس روش وبکیوایام و برای جامعه پژوهش طراحی و وزندهی شده بود و از طریق ابزارهای پیوسته روش فاز- وب ارزیابی شد. سپس با استفاده از دادههای روش فاز- وب در نرمافزار Matlab یک نظام استنتاج فازی طراحی شد.یافتهها: میانگین امتیاز وبسایتهای آرشیوهای ملی جهان با روش وبکیوایام 51/0 و با روش فاز- وب 505/0 بهدست آمد. بین نتایج ارزیابی با دو روش وبکیوایام و فاز- وب اختلاف معناداری مشاهده نشد.نتیجهگیری: وبسایتهای آرشیوهای ملی جهان از نظر قابلیت استفاده و قابلیت عملکرد، نسبت به سایر معیارها نقاط ضعف بیشتری داشتند. بر این اساس، طراحان وبسایتهای آرشیوی باید برای برطرف کردن این نقاط شعف تلاش کنند. چون استفاده از نظام استنتاج فازی امکان بازبینی را میدهد، از این طریق میتوان کیفیت وبسایتها را بهطور مستمر بررسی کرد
https://nastinfo.nlai.ir/article_2222_fd4317b2a2ed109240c7389289fc21c0.pdf
2018-04-21
103
118
10.30484/nastinfo.2018.2222
وبکیوایام
نظام استنتاج فازی
وبسایت آرشیوهای ملی
ارزیابی کیفی
فاز- وب
نسرین
علیپور
alipour_nasrin65@yahoo.com
1
آرشیویست بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران
LEAD_AUTHOR
امیر
غائبی
ghaebi@alzahra.ac.ir
2
استادیار گروه علم اطلاعات و دانششناسی، دانشگاه الزهرا (س)
AUTHOR
زویا
آبام
zoya.abam@gmail.com
3
استادیار گروه علم اطلاعات و دانششناسی، دانشگاه الزهرا (س)
AUTHOR
خلیلی، لیلا (1388). بررسی وبسایتهای آرشیوهای ملی انگلیسی زبان جهان و شعبههای منطقهای شورای جهانی آرشیو و ارائه الگویی برای وبسایت سواربیکا. پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشگاه شهید چمران، اهواز.
1
دالوند، معصومه (1387). ارائه الگویی برای وبسایت آرشیو ملی ایران بر اساس بررسی وبگاههای آرشیوهای ملی جهان و نظارت صاحبنظران آرشیو. پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشگاه شهید چمران، اهواز.
2
سهیلی، فرامرز؛ و خلیلی، لیلا (1387). میز آرشیو دیجیتالی: ارائۀ الگویی برای میز آرشیو دیجیتالی معاونت اسناد ملی سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران. مطالعات ملی کتابداری و سازماندهی اطلاعات، 19 (3)، 239-260.
3
فرجپهلو، عبدالحسین؛ رضایی شریفآبادی، سعید؛ معرف زاده، عبدالحمید؛ و دالوند، معصومه (1388). ارائه الگویی برای وبسایت آرشیو ملی ایران بر اساس بررسی وبسایتهای آرشیوهای ملی جهان و نظارت صاحبنظران آرشیو. گنجینه اسناد، ۱۸ (۴)، 6۷-80.
4
قاسمی، وحید (۱۳۸۹). سیستمهای استنباط فازی و پژوهشهای اجتماعی. تهران: جامعهشناسان.
5
Faba- Perez, C., & Caballero, I. M. (2014). Design and implementation of a weighted features model for the evaluation of archival websites: the case of Spain. The Electronic Library, 32 (2), 203-220.
6
Markaki, O. I.,Charilas, D. E., & Askounis, D. (2010). Application of fuzzy analytic hierarchy process to evaluate the quality of e-government web Sites. Developments in E-systems Engineering,1, 219 - 224. Doi: 10.1109/DeSE.2010.42
7
Rekik, R., & Kallel, I. (2013). Fuzz-web: a methodology based on fuzzy logic for assessing web sites. International Journal of Computer Information Systems and Industrial Management Applications, 5, 126-136.
8
Theimer, K. (2010). Web 2.0 tools and strategies for archives and local history collections. London: Facet Publishing.
9
ORIGINAL_ARTICLE
شناسایی نیازهای کودکان و نوجوانان ایرانی جهت استفاده مطلوب آنها از کتابخانه دیجیتالی بینالمللی کودکان و نوجوانان (ICDL)
هدف: آگاهی از رفتار جستجو و انتخاب کتاب و نیازهای موضوعی و تکنولوژیکی کودکان و نوجوانان ایرانی از کتابخانه دیجیتالی بینالمللی کودکان و نوجوانان (ICDL) و انتظارات آنها از این کتابخانه. در این پژوهش، بخش فارسی کتابخانه دیجیتالی بینالمللی کودکان و نوجوانان برای پاسخگویی به سؤالات پژوهش انتخاب شد.روششناسی: روش این پژوهش از نوع کیفی بود و از مطالعه موردی اکتشافی استفاده شد. در این مطالعه موردی 16 نفر کودک و نوجوان شرکت کردند که عضو کتابخانه "شورای کتاب کودک" و " کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان" بودند. ابزار گردآوری دادهها مشاهده بود و از مصاحبه بهعنوان ابزار مکمل و کمکی برای درک بهتر نتایج استفاده شد.یافتهها: بعد از زبان انگلیسی، بیشترین تعداد کتاب به زبان فارسی اختصاص داشت؛ اما کودکان ایرانی نیاز دارند تا سریع و آسان به مجموعهای غنیتر دسترسی داشته باشند. این مجموعه شامل منابع فارسی در زمینههای مورد علاقه و قالبهای گوناگون است.نتیجهگیری: توسعه کتابخانه بینالمللی دیجیتالی کودکان و نوجوانان (ICDL) برای استفاده کودکان ایرانی بهمنظور بهرهگیری هرچه بیشتر از آن ضروری بهنظر میرسد این کار به دو روش امکانپذیر خواهد بود: غنیسازی مجموعه فارسی این کتابخانه و ادغام مجموعه مذکور با "پایگاه اطلاعاتی فرهنگ و ادبیات کودکان ایران". به این ترتیب، کودکان ایرانی قادر خواهند بود تا به منابع مورد علاقه خود بهآسانی دسترسی داشته باشند.
https://nastinfo.nlai.ir/article_2221_5d1c5e68fcf96119e3bfd1da510c8447.pdf
2018-04-21
119
134
10.30484/nastinfo.2018.2221
کتابخانه دیجیتالی
کودکان ایرانی
نیازهای کودکان
کتابخانه بینالمللی کودکان و نوجوانان
کتابخانه کودکان
فائقه
محمدی
faeghehmohammadi@yahoo.com
1
استادیار گروه علم اطلاعات و دانششناسی، دانشگاه تبریز
AUTHOR
بیگدلی، زاهد؛ باجی، فاطمه (1388). تحلیل علل عدم راهاندازی نظام همکاری و امانت بینکتابخانهها و مراکز اطلاعرسانی تخصصی استان خوزستان از دیدگاه مدیران آنها. مطالعات ملی کتابداری و سازماندهی اطلاعات، 20 ( 1)، ۲۱۸-۲۰۱.
1
حسنپور، زهره؛ رضایی شریفآبادی، سعید (1391). ویژگیهای رابط کاربر کتابخانهی مجازی بینالمللی کودکان از دیدگاه کاربران و پیشنهاد یک الگو. مطالعات ادبیات کودک، ۱ (۲)، ۷۰-۴۵.
2
ذاکر شهرک، مینا (۱۳۸۵). بررسی ویژگیهای ایجاد کتابخانه دیجیتالی بینالمللی کودکان و نوجوانان در ایران. پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران شمال، تهران.
3
زراعت کار، ندا؛ پرتو، پردیس (۱۳۹۲). ویژگیهای ساختاری در کتابخانههای دیجیتال کودکان، بررسی نگرش اعضای شورای کتاب کودک و کتابداران کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان. کتاب ماه کودک و نوجوان، ۱۹۲، ۲۷-۱۸.
4
سهرابزاده، سارا؛ حسنزاده، محمد؛ و کریمی، المیرا (1394). درک کودکان 7 تا 14 ساله ایرانی از رابط کاربر وبگاه کتابخانه ملی کودکان و نوجوانان ایران. مطالعات ملی کتابداری و سازماندهی اطلاعات، 2 (26)، 111-126.
5
نشاط، نرگس؛ منجمی، لیلا (1395). کتابخانه ملی کودکان و نوجوانان ایران: بایدها و نبایدها (مقایسهای بینالمللی). مطالعات ملی کتابداری و سازماندهی اطلاعات، 1 (27)، 163-184.
6
Druin, A., Weeks, A., Massey, S., & Bederson, B. B. (2007). Children’s interests and concerns when using the international children’s digital library: a four-country case study. In proceedings of the 7th ACM/IEEE-CS joint conference on Digital libraries, June 18 - 23, (pp. 167-176). ACM.
7
Hartwick, J., & Barki, H. (1994). Explaining the role of user participation in information system use. Management Science, 40 (4), 440-465.
8
Hutchinson, H., Druin, A., & Bederson, B. (2007). Supporting elementary-age children's searching and browsing: Design and evaluation using the international children's digital library. Journal of the American Society for Information Science and Technology, 58 (11), 1618-1630.
9
Marchionini, G., Plaisant, C., & Komlodi, A. (2003). The people in digital libraries: Multifaceted approaches to assessing needs and impact. Digital library use: Social practice in design and evaluation, 119-160. Retrieved 5 Jan. 2018, from https://ils.unc.edu/~march/revision.pdf
10
Moyo, S. (2015). Elementary school children’s acceptance and use of digital school libraries at Crawford preparatory Pretoria school in Gauteng. Unpublished doctoral dissertation, University of South Africa.
11
Reuter, K. (2007). Assessing aesthetic relevance: Children's book selection in a digital library. Journal of the American Society for Information Science and Technology, 58 (12), 1745-1763.
12
Reuter, K., & Druin, A. (2004). Bringing together children and books: An initial descriptive study of children's book searching and selection behavior in a digital library. Proceedings of the American Society for Information science and Technology, 41 (1), 339-348.
13
Soergel, D. (2002). A framework for digital library research: Broadening the vision. D-lib magazine, 8 (12). Retrieved 5 Jan. 2018, from http://www.dlib.org/dlib/december02/soergel/12soergel.html
14
ORIGINAL_ARTICLE
شناسایی نیروهای پیشران تأثیرگذار بر آینده آموزش علم اطلاعات و دانششناسی ایران
هدف: شناسایی نیروهای پیشران تأثیرگذار بر آینده آموزش علم اطلاعات و دانششناسی در ایران.روششناسی: این پژوهش از نوع کاربردی و با روشهای مرور منابع و پیمایش انجام شد. جامعه پژوهش شامل طیف متنوعی از ذینفعان آموزش علم اطلاعات و دانششناسی ازجمله اعضای هیأت علمی، دانشجویان و دانشآموختگان دوره دکتری و پژوهشگران حوزه آموزش رشته بود. تحلیل نهایی روی 235 پرسشنامه بازگشتی انجام شد.یافتهها: نیروهای پیشران تأثیرگذار بر آینده آموزش علم اطلاعات و دانششناسی در دو گروه نیروهای پیشران درونی (11 مورد) و بیرونی (5 مورد) قرار گرفتند. از میان نیروهای پیشران درونی تأثیرگذار، تخصصگرایی در برنامهریزی درسی با میانگین 48/4 و ضریب اهمیت 62/89% در جایگاه نخست بود. از میان نیروهای پیشران تأثیرگذار بیرونی، سیاستگذاری و مدیریت نظام آموزش عالی کشور با میانگین 36/29 و ضریب اهمیت 39/73% بهعنوان مهمترین نیرو شناسایی شد.نتیجهگیری: سیاستگذاران و برنامهریزان آموزش علم اطلاعات و دانششناسی باید به تمامی نیروهای پیشران درونی و بیرونی تأثیرگذار بر آموزش علم اطلاعات و دانششناسی توجه داشته باشند و از این طریق پویایی و حیات آن را تضمین کنند.
https://nastinfo.nlai.ir/article_2198_a1f24089a61debc290c5fcd3e43c0a90.pdf
2018-04-21
135
148
10.30484/nastinfo.2018.2198
آموزش علم اطلاعات و دانششناسی
نیروهای پیشران درونی
نیروهای پیشران بیرونی
ایران
احسان
گرایی
ehsan.geraei@gmail.com
1
استادیار علم اطلاعات و دانششناسی، دانشگاه لرستان
LEAD_AUTHOR
غلامرضا
حیدری
ghrhaidari@gmail.com
2
دانشیار علم اطلاعات و دانششناسی، دانشگاه شهید چمران اهواز
AUTHOR
مرتضی
کوکبی
kokabi80@gmail.com
3
استاد بازنشستۀ علم اطلاعات و دانششناسی، دانشگاه شهید چمران اهواز
AUTHOR
آزاد ارمکی، تقی؛ مبارکی، مهدی؛ و شهبازی، زهره (1391). بررسی و شناسایی شاخصهای کاربردی توسعه اجتماعی (با استفاده از تکنیک دلفی). مطالعات توسعه اجتماعی – فرهنگی، 1 (1)، 7-30.
1
آهنچیان، محمدرضا (1390). سیمای علوم انسانی در مطالعات آمایش آموزش عالی کشور: مورد استان خراسان رضوی. دومین کنگره ملی علوم انسانی: علوم انسانی در بستر فرهنگ و ارزشهای اسلامی، 14-15 دی (ص 5-7). تهران: پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی.
2
حیدری، غلامرضا (1390). آموزش کتابداری و علم اطلاعات در ایران: موانع و راهکارها. کتابداری و اطلاعرسانی، 14 (2)، 71-105.
3
دیانی، محمدحسین (1390). کوتاه نوشتهها درباره کتابداری و اطلاعرسانی. مشهد: انتشارات کتابخانه رایانهای.
4
طرقی، جعفر (1391). ارائه مدل پیشنهادی برای سناریوسازی آیندهپژوهی در توسعه دانشگاه. مجموعه مقالات نخستین همایش ملی آیندهپژوهی، بهمن 26، (ص 170- 189). تهران: دانشکده مدیریت دانشگاه تهران.
5
عزیزی، نعمتالله (1385). وضعیت آموزش و پژوهش در دانشگاهها: تأملی بر نظر دانشجویان دربارهی چالشها و پنارساییهای علوم انسانی و راهبردهای توسعه کیفی آن. کنگره ملی علوم انسانی: وضعیت امروز، چشمانداز فردا، اسفند 22-24، (ص 201-245). تهران: پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی.
6
علامی، عباس؛ قاسمیبرقی، رضا (1391). ترسیم برنامه آینده دانشگاه علوم پزشکی: رویکرد سناریوپردازی. گامهای توسعه در آموزش پزشکی، 9 (1)، 97-101.
7
علیخانی، علیاکبر (1389). شیوههای تحول و بهبود آموزش عالی و پژوهش در ایران، با تحلیلی بر برخی مطالعات انجامشده. انجمن آموزش عالی ایران، 3 (1)، 1-32.
8
فتاحی، رحمتالله (1390). تعامل گروههای آموزشی کتابداری و اطلاعرسانی در ایران: آیا امیدی هست؟ کتاب ماه: کلیات اطلاعات، ارتباطات و دانششناسی، 14 (10)، 12-16.
9
فدایی، غلامرضا (1388). آینده کتابداری و اطلاعرسانی. تحقیقات کتابداری و اطلاعرسانی دانشگاهی، 40 (46)، 95-100.
10
فراستخواه، مقصود (1387). آیندهاندیشی درباره کیفیت آموزش عالی ایران؛ مدلی برآمده از نظریه مبنایی (GT). پژوهش و برنامهریزی در آموزش عالی، 14 (4)، 67-95.
11
گرایی، احسان (1395). آیندهنگاری راهبردی آموزش علم اطلاعات و دانششناسی در ایران با رویکرد برنامهریزی سناریومبنا. پایاننامه دکتری، دانشگاه شهید چمران، اهواز.
12
منتظر، غلامعلی؛ فلاحتی، نگار (1394). سناریونگاری آینده آموزش عالی ایران و کارکرد فناوری اطلاعات در آن. سیاست علم و فناوری، 7 (1)، 47-67.
13
منصوریان، یزدان (1390). گرایشهای تخصص و بین رشته در کتابداری و اطلاعرسانی. کتاب ماه: کلیات اطلاعات، ارتباطات و دانششناسی، 14 (10)، 58-63.
14
مهدی، رضا (1392). آیندهپژوهی در آموزش عالی: دانشگاه اسلامی، دانشگاه سازگار با محیط و زمینه. مطالعات معرفتی در دانشگاه اسلامی، 17 (4)، 697-719.
15
مؤسسه پژوهش و برنامهریزی آموزش عالی (1393). میز آیندهپژوهی آموزش عالی ایران. تهران: مؤسسه پژوهش و برنامهریزی آموزش عالی. بازیابی 18 اسفند 1395، از
16
http://irphe.ac.ir/page.php?slct_pg_id=695&sid=1&slc_lang=fa.
17
Broady-Preston, J. (2010). The information professional of the future: polymath or dinosaur? Library Management, 31(1), 66-78.
18
Buckland, M. K. (1986). Educational for librarianship in the next century. Library Trends, 34 (4), 777-788.
19
Georghiou, L. (1996). The UK technology foresight programme. Futures, 28 (4), 359-377.
20
Godet, M. (2006).Creating futures: Scenario planning as a strategic management tool. France: Economica Publish.
21
Lewis, D. A. (1980). Today’s challenge—tomorrow’s choice: Change or be changed or the doomsday scenario. Journal of Information Science, 2 (2), 59-74.
22
Martin, B. (1995). Foresight in science and technology. Technology Analysis and Strategic Management, 7 (2), 139-168.
23
Moran, B. B., & Marchionini, G. (2012). Information professionals 2050: Educating the next generation of information professionals. In B. B. Moran, & G. Marchionini (Eds.), Information Professional 2050: Educational Possibilities and Pathways (pp. 2-17). Chapel Hill: University of North Carolina.
24
Rialland, A., & Wold, K. E. (2009). Futures studies: Foresight and scenarios as basis for better strategic decisions. Norwegian university of science and technology: Department of industrial economics and technology management. Project of innovation in global maritime production 2020 (IGLO-MP 2020). Retrieved October 4, 2015, from http://www.forschungsnetzwerk.at/downloadpub/IGLO_WP2009-10_Scenarios.pdf
25
ORIGINAL_ARTICLE
تعامل کودکان با فهرستهای رایانهای: واکاوی ویژگیها و عناصر مطرح در محیط رابط کاربری
هدف: شناسایی عناصر مطرح در طراحی فهرست پیوسته کودکان با در نظر گرفتن ویژگیهای کودکان و طراحی یک فهرست پیوسته نمونه برپایه این عناصر و بررسی چگونگی رفتار کودکان در استفاده از این فهرست.روششناسی: با رویکرد ترکیبی و با استفاده از ابزارهای مصاحبه، روش بلند فکر کردن، و فایلهای جستجو و ثبت رخداد دادههای پژوهش گردآوری شد و برپایه تعامل آزمودنیها با یک فهرست رایانهای نمونه (آزمایشی) که توسط پژوهشگر طراحی شده بود انجام گرفت.یافتهها: ویژگیهایی مانند بهرهگیری درست از نمادهای تصویری، رنگ و تقسیمبندی صفحهها (چیدمان عناصر) به استفاده از فهرست توسط کودکان کمک میکند. همچنین کودکان بیشتر از شیوه جستجوی مروری موضوعی برای جستجوی کتابها در فهرست رایانهای استفاده میکنند. همچنین این پژوهش سیاههای از ویژگیها و عناصر مناسب برای طراحی فهرستهای پیوسته کودکان ارائه میدهد.نتیجهگیری: رفتار اطلاعیابی کودکان در استفاده از فهرست بهمیزان قابل ملاحظه از نوع واکنشی است که در طراحی فهرستهای کودکان باید در نظر گرفته شود.
https://nastinfo.nlai.ir/article_2121_d8d89b12aead5af04a949bb8f8265f34.pdf
2018-04-21
149
162
10.30484/nastinfo.2018.2121
فهرست برخط
محیط رابط کاربر
کودکان
طراحی فهرست رایانهای
محمدرضا
بدیعزادگان
reza.ba64@gmail.com
1
کارشناسی ارشد علم اطلاعات و دانششناسی، دانشگاه فردوسی مشهد
LEAD_AUTHOR
رحمتالله
فتاحی
fattahirahmat@gmail.com
2
استاد گروه علم اطلاعات و دانششناسی، دانشگاه فردوسی مشهد
AUTHOR
اعظم
صنعتجو
sanatjoo@gmail.com
3
استادیار گروه علم اطلاعات و دانششناسی، دانشگاه فردوسی مشهد
AUTHOR
اعظمی، محمد (1390). ارزیابی و تحلیل محیط رابط پایگاههای اطلاعاتی در پشتیبانی از الگوی رفتار اطلاع جویی کاربران از دیدگاه نظریه معنابخشی. پایاننامه دکتری، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد.
1
حسنپور موینی، زهره (1387). بررسی ویژگیهای رابط کاربر کتابخانه دیجیتال بینالمللی کودکان از دیدگاه کاربران و ارائه الگوی پیشنهادی. پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشگاه الزهرا، تهران.
2
صدیقی، زینب؛ گیلوری، عباس، و نوشینفرد، فاطمه (1389). رابط کاربر در کتابخانههای دیجیتالی کودکان: ارزیابی رابط کاربر مهمترین کتابخانههای دیجیتال کودکان در جهان. اطلاعشناسی، 7 (27)، 117-147.
3
صدیقی، زینب؛ گیلوری، عباس، و نوشینفرد، فاطمه (1390). رابط کاربر در کتابخانههای دیجیتال کودکان ایران: دیدگاه متخصصان و ارائه الگوی پیشنهادی. نظامها و خدمات اطلاعاتی، 1 (1)، 53-72.
4
کوکبی، مرتضی؛ ندا زراعتکار(1389). رابطهای کاربر در کتابخانههای دیجیتالی کودکان: پیشنهاد الگویی بهینه برای کودکان ایرانی. فصلنامه کتاب، ۲۲ (۱)، 70-83.
5
Borgman, C. (1986). Why are online catalogs hard to use? Lessons learned from information-retrieval studies. Retrieved October 3, 2016, from https://pantherfile.uwm.edu/mux/www/sois110/details/materils/borgman.pdf
6
Borgman, C. (1991). The science library catalog project: Comparison of children's searching behavior in a direct manipulation and a keyword search system. Proceedings of the 54th American Society for Information Science Annual Meeting, October 27-31, (pp. 162-169). Washington, D.C.
7
Borgman, C., Hirsh, S., Walter, V., & Gallagher, A. (1995). Children’s searching behavior on browsing and keyword online catalogs: the science library catalog project. Journal Of The American Society For Information Science. 46 (9),663-684. Retrieved November 3, 2015, from http://proquest.umi.com/pqdweb?index=0&did=639281311&SrchMode=1&sid=1&Fmt=10&VInst=PROD&VType=PQD&RQT=309&VName=PQD&TS=1278542744&clientId=61590
8
Busey, P. & Doerr, T. (1993). Kid’s Catalog: An information retrieval system for children. Youth Services in Libraries, Fall, 77-84.
9
Cooper, L. (2002). A case study of information-seeking behavior in 7-year-old children in a semistructured situation. Journal of the American Society for Information Science and Technology, 53(11), 904-922.
10
Creel, S. (2007). Are online catalogs for children giving them what they need? Children's cognitive development and information seeking and their impact on design Retrieved November 4, 2015, from http://proquest.umi.com/pqdweb?index=0&did=1436370111&SrchMode=1&sid=1&Fmt=6&VInst=PROD&VType=PQD&RQT=309&VName=PQD&TS=1278937451&clientId=61590
11
Druin, A. (2009). The role of children in the design of new technology. Behaviour & Information Technology, 21(1), 1-25.
12
Everhart, N., & Hatcher, A. (2005). How relevant are standardized subject headings to school curricula?. Knowledge Quest, 33 (4), 37-39.
13
Hirsh, S. (1997). How do children find information on different types of tasks? Children’s use of The Science Library Catalog. Library Trends, 45(4), 725-746.
14
Hooten, P. (1989). Online catalogs: Will they improve children’s access?. Journal of Youth Services in Libraries, 2 (3), 267-72.Retrieved November 4, 2015, from:
15
http://www.eric.ed.gov/ERICWebPortal/search/detailmini.jsp?_nfpb=true&_&ERICExtSearch_SearchValue_0=EJ395492&ERICExtSearch_SearchType_0=no&accno=EJ395492
16
Schacter, J., Chung, G., & Dorr, A. (1998). Children’s internet searching on complex problems: Performance and process analysis. Retrieved November 4, 2015, From http://www3.interscience.wiley.com/cgi-in/fulltext/28129/PDFSTART
17
Solomon, P. (1993). Children’s information retrieval behavior: a case analysis of an OPAC. Retrieved November 10, 2015, from http://www3.interscience.wiley.com/cgi-bin/fulltext/10049869/PDFSTART
18
Yan, Z. (2005). Age differences in children’s understanding of the complexity of the Internet. Applied Developmental Psychology, 26 (4), 385-396.
19
ORIGINAL_ARTICLE
طراحی و ساخت سامانه ارزیابی و سنجش کیفیت خدمات کتابخانههای دانشگاهی ایران
هدف: طراحی و ساخت سامانهای با بهرهگیری از مدل لایبکوآل، برای ارزیابی کیفیت خدمات کتابخانههای دانشگاههای مختلف ایران.روششناسی: ابتدا ابزار سنجش کیفیت خدمات کتابخانهای پرسشنامه لایبکوآل شناسایی و اعتباریابی شد سپس سامانهای با استفاده از این مدل استاندارد راهاندازی شد. روش این پژوهش، پیمایش توصیفی، و طراحی سیستم بود. ابتدا پیشینههای مرتبط و سامانههای همانند آن در جهان مرور شد. سپس، با استفاده از روشهای استاندارد ترجمه وارون و رویکرد کمیته، پرسشنامه لایبکوال ترجمه و بومیسازی شد. اعتبارسنجی پرسشنامه ترجمهشده با ضریب آلفای کرنباخ محاسبه شد. در نهایت، برپایه یافتههای گردآوریشده از سامانههای مشابه و بومیسازی برای کتابخانههای ایران، زیرساخت نرمافزاری سامانه تولید و اطلاعات گردآوریشده در آن بارگذاری شد.یافتهها: سامانهای برایارزیابی و سنجش کیفیت خدمات کتابخانههای ایران طراحی و راهاندازی شد که در محیط وب برای دریافت دیدگاه کاربران درباره کیفیت خدمات کتابخانهها، در دورههای زمانی گوناگون، بهصورت برخط عمل میکند. سپس این دیدگاهها را تحلیل میکند و نتیجه را در چهارچوبهای گوناگون در اختیار سیاستگذاران، مدیران کتابخانهها و جامعه علمی کشور میگذارد. این سامانه، اولین سامانه ارزیابی کیفیت خدمات کتابخانهای است که در ایران با آدرس raf.irandoc.ac.ir راهاندازی شده است.نتیجهگیری: دستاوردهای ارزیابی بهکمک این سامانه میتواند دیدگاههای کاربران را در یک چهارچوب علمی به گوش مسئولان کتابخانهها برساند و به آنها برای بهبود کیفیت خدمات کمک کند و رضایت بیش از پیش کاربران را در پی داشته باشد.
https://nastinfo.nlai.ir/article_2217_8abb4141c8e5b9116f7bd2a8a1d32a51.pdf
2018-04-21
163
181
10.30484/nastinfo.2018.2217
ارزیابی عملکرد
سامانه ارزیابی
مدل لایبکوآل
کیفیت خدمات کتابخانهها
کتابخانههای دانشگاهی
طراحی سیستم
مریم
خسروی
khosravi.irandoc@gmail.com
1
عضو هیأت علمی پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران (ایرانداک)
LEAD_AUTHOR
رؤیا
پورنقی
pournaghi@irandoc.ac.ir
2
استادیار پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران (ایرانداک)
AUTHOR
اباذری، زهرا؛ میرحسینی، زهره؛ بختیاری، عبدالحسین، و محمدیمطلق، اکبر (1395). بررسی کیفیت خدمات کتابخانههای دانشگاه علوم پزشکی قم از دیدگاه دانشجویان و اعضای هیأت علمی بر اساس مدل لایبکوآل. دانشگاه علوم پزشکی قم، 10 (10)، 78-85.
1
اشرفیریزی، حسن؛ و کاظمپور، زهرا (1386 ). مدل لایبکوآل و کاربرد آن در کتابخانههای دانشگاهی. فصلنامه کتاب، 70 (2)، 197-214.
2
امیدیفر، سیروس (1387). سنجش کیفیت خدمات کتابخانه دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه علامه طباطبایی با استفاده از مدل لایبکوآل. پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران.
3
بهاریموفق، زهره؛ حمیدی، یداله؛ و گیتی، آناهیتا (1394 ). ارزیابی کیفیت خدمات کتابخانه های علوم پزشکی همدان با استفاده از ابزار لایبکوآل. اطلاعرسانی پزشکی نوین، 1 (3)، ۶۳-۷۰.
4
تصویری قمصری، فاطمه (1388). بررسی میزان رضایت پژوهشگران پژوهشکده مهندسی جهاد کشاورزی از خدمات اطلاعرسانی این پژوهشکده. تحقیقات کتابداری و اطلاع رسانی دانشگاهی، 43 (1)، 73-96.
5
حریری، نجلا؛ افنانی، فریده (1387).بررسی کیفیت خدمات کتابخانههای مرکزی دانشگاههای علوم پزشکی تابعه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و دانشگاه آزاد اسلامی مستقر در تهران از طریق مدل تحلیل شکاف. کتابداری و اطلاع رسانی، 11 (2)، 20-29.
6
راستکار، یعقوب (1390). ارزیابی کیفیت خدمات کتابخانه مرکزی دانشگاه تبریز با استفاده از مدل لیب کوآل. پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران.
7
دادخواه، نیره (1389). سنجش میزان استفاده و تحلیل هزینه-سودمندی منابع اطلاعاتی الکترونیکی کتابخانه مرکزی دانشگاه فردوسی مشهد بر اساس شاخصهای ای-متریک. پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشگاه فردوسی، مشهد.
8
میرغفوری، سید حبیبالله؛ شفیعیرودپشتی، میثم (1386). رتبهبندی کتابخانههای دانشگاهی بر اساس سطح عملکرد با استفاده از تکنیکهای تحلیل پوششی دادهها و بُردا (مورد: کتابخانههای دانشگاه یزد). کتابداری و اطلاع رسانی، ۳۹ (۳)، ص 35-56.
9
یعقوبیفر، محمدعلی؛ فیضآبادی، منصوره؛ دلیلیصالح، ملیحه؛ و صفاری، احسان (1394). کیفیت ارائه خدمات کتابخانه دانشگاه علوم پزشکی سبزوار از دیدگاه مراجعه کنندگان با استفاده از مدل لایبکوآل. دانشگاه علوم پزشکی سبزوار، 22 (6)، 1052-1062.
10
Cook, C., Heath, F., Thompson, B., Kyrillidou, M., Roebuck, G., & Yeager, A. (2014(. LibQUAL+ 2014 survey. Report, Association of Research Libraries/Texaz A & M University. Retreived March 12, 2018 from https://www.libqual.org/documents/LibQual/publications/2014/ARL_2014.pdf
11
Dole, Wanda. )2002(. LibQUAL+™ and the small academic library. Performance Measurement and Metrics, 3 (2), 85-96.
12
Harkness, A. J., & Schoua-Glusberg, A.) 1998(. Questionnaires in translation. ZUMA- Nachrichten, 1, 87- 126.
13
Jong-Ae K. (2016). Dimensions of user perception of academic library as place. The Journal of Academic Librarianship, 42 (5),509–514.
14
Min, Y., & Dong Youli, J. (2016). A study on the evaluation of service quality and importance- performance analysis in research libraries. Journal of the Korean Society for Library and Information Science, 50 (1), 209-233.
15
Reeves,C. A., & Bednar, D. A. )1994(. Defininig quality: Alternatives and implications. Academy Management Review, 19 (3), 419-445.
16
Sauro, J. )2014(. 4 Steps to translating a questionnaire. Retrieved June 6, 2015, from www.measuringu.com/blog/translation .php.
17
Software verification and validation. (2017, May 22). Wikipedia, The Free Encyclopedia. Retrieved June 10, 2017, from https://en.wikipedia.org/w/index.php?title=Software_verification _and_validation&oldid=781721886
18
Zhang, Y. L., Bi, R. F., & Xiao, M. (2017). Studying on enhancing readers’ satisfaction model of electronic service quality in library based on LibQUAL+ and Kano. Procedia Engineering, 174, 260 – 266.
19