ORIGINAL_ARTICLE
ایجاد جهتگیری استراتژیک در راستای خلق ارزش عمومی: موردکاوی سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران
هدف: هدف این پژوهش آن است که چگونگی ایجاد تفکر استراتژیک را با مشارکت افراد در توسعه برنامه استراتژیک سازمان اسناد و کتابخانه ملی شرح دهد.
روش/رویکرد پژوهش: پژوهش حاضر توصیفی و به روش پیمایشی انجام شده و پرسشنامه مورد استفاده در این پژوهش خودساخته است. جامعه پژوهش حاضر معاونین، مدیران و کارشناسان سازمان اسناد و کتابخانه ملی وبرخی از ذینفعان بودند.
یافتهها: یافتهها برپایه تحلیل اطلاعات بهدست آمده، ارزشهای عمومی که سازمان باید ایجاد کند، مبنایی برای تعیین رسالت سازمان، ارزشها، چشمانداز و هدف کلان شد.
نتیجهگیری: نتیجهگیری در چارچوب ارکان استراتژیک و براساس تعیین توانمندیها، ضعفها، فرصتها و چالشها استراتژی، اهداف استراتژیک، و برنامه عملیاتی یکساله ارائه شد.
https://nastinfo.nlai.ir/article_88_7ac303b1c9dea53acf3a6bb5aeb99049.pdf
2013-02-19
6
20
برنامهریزی استراتژیک
ارزشهای عمومی
استراتژی
موضوعات استراتژیک
سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران
اسحق
صلاحیکجور
salahi@nlai.ir
1
رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
استفادهکنندگان از کتابخانه ملی ایران و شیوههای بهرهگیری آنان از منابع و خدمات کتابخانه ملی: همخوان یا ناهمخوان با اساسنامه
هدف: هدف پژوهش حاضر بررسی شناسایی ویژگیهای استفادهکنندگان از کتابخانه ملی، میزان بهرهگیری آنان از منابع و خدمات کتابخانه، و مطابقت و بهرهگیری آنان با اساسنامه این سازمان، بررسی شده است.
روش/ رویکرد پژوهش: جامعه پژوهش حاضر، استفادهکنندگان از منابع و خدمات قسمتهای مختلف بخش اطلاعرسانی (تالارها و، مخازن و کتابخانهها) معاونت کتابخانه ملی هستند. تعداد کل جامعه در این مدت ۵۰۰۰۰ نفر عضو حقیقی و حقوقی بودند. حجم جامعه نمونه بر اساس جدول کرجسی- مورگان ۲۵۴ نفر به صورت تصادفی انتخاب شدند. همچنین پرسشنامه در طول تحقیق حاضر به صورت تصادفی در ساعات مختلف روز دربین بخشها، تالارها و کتابخانهها با همکاری مسوئولین کتابدار شاغل در این قسمتها توزیع وگردآوری شد.. دادههای این پژوهش در دو بخش آمارهای توصیفی و آمارهای تحلیلی گردآوری وآزمونهای لازم توسط متخصص آمار صورت گرفتانجام شد.
یافتهها: بیشترین انگیزه و هدف از مراجعه به کتابخانه انجام تکالیف درسی و دانشگاهی بوده و است. استفاده از تالارهای مطالعه بیش از 50 درصد از مراجعان به کتابخانه از تالارهای مطالعه استفاده میکنند.، میزان استفاده مراجعان از تالار علوم انسانی در حد 50 درصد و میزان استفاده از منابع و خدمات بخشهای دیگر کتابخانه کمتر از 50 درصد بوده است. فراهم نبودن امکان استفاده از پایگاههای معتبر علمی دنیا توسط کتابخانه ملی، بیش از 50 درصد در دسترسی مراجعان به منابع محدودیت ایجاد کرده است.
نتیجهگیری: براساس نتایج حاصل از این پژوهش، بین استفاده مراجعان از منابع و خدمات این کتابخانه تفاوت معنادار وجود دارد. به عبارت دیگر مراجعان کتابخانه ملی، از منابع کتابخانه بیشتر از خدمات آن استفاده میکنند.
https://nastinfo.nlai.ir/article_89_bb30bf79148076edd42e74252efb688b.pdf
2013-02-19
22
39
استفادهکنندگان
منابع
خدمات
کتابخانه ملی
اساسنامه
هاجر
محمدزاده
hajar_m1@yahoo.com
1
کارشناس ارشد کتابداری و اطلاعرسانی سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران
LEAD_AUTHOR
اشرفالسادات
بزرگی
bozorgi535@yahoo.com
2
استادیار کتابداری و اطلاعرسانی دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران شمال
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
بررسی انتقادی گسترشهای ایرانی ردهبندی دهدهی دیویی برپایه ویراست 22
هدف: بررسی انتقادی گسترشهای ایرانی ردهبندی دهدهی دیویی در سه بخش تقسیمات فرعی استاندارد، فرانما، و نمایه نسبی بود.
روش/ رویکرد پژوهش: اسنادی- مقایسهای از نوع توسعهای
یافتهها: علیرغم ادعای گسترش ادبیات ایرانی مبنی بر روزآمدی آن مطابق با ویراست 21 ردهبندی دیویی، در جدول تقسیمات فرعی استاندارد این گسترش، 30/80 درصد از شمارهها همراه با عبارتهای مقابل آنها نسبت به ویراست 21 ردهبندی دیویی دچار تغییرات کلی شده است. در قسمت فرانماها اصول کلی همانند ویرایش هجدم دیویی است، درصورتیکه در ویراست 22 این ساختار بسیار تفاوت کرده است. گسترش اسلام نیز نشاندهنده اختلاف بین ساختار و شمارههای ارائه شده در این گسترش برای حوزه موضوعی اسلام و ساختار و شمارههای موجود در ردهبندی دیویی در ویراست کنونی یعنی ویراست 22، برای این حوزه است. ویراست سوم گسترش تاریخ ایران نیز به ادعای مقدمه آن، با دیویی 21 مقابله و هرجا لازم بوده، اصلاح شده است. 47/89 درصد از شمارهها در گسترش تاریخ نسبت به ویراست 20، و 38/88 درصد از شمارهها در گسترش تاریخ نسبت به ویراست 21 ردهبندی دیویی بهطورکلی تغییر یافتهاند. آخرین ویراست گسترش زبانهای ایرانی یعنی ویراست دوم مطابق با ویراست 19 ردهبندی دیویی است. یافتههای آماری از بررسی جدول تقسیمات فرعی استاندارد نشان میدهد که 86/27 درصد از شمارهها در گسترش زبانهای ایرانی نسبت به ویراست 19 ردهبندی دیویی دچار تغییر کلی شدهاند. بررسی فرانماهای گسترشهای ادبیات، تاریخ، و زبانهای ایرانی و مقایسه آنها با طرح اصلی ردهبندی دیویی در ردههای800، 900، و 400 و مقایسه آنها با ساختار فرانما در گسترشهای ادبیات، تاریخ و زبانهای ایرانی حاکی از محدودیت شمارهسازی از طریق گسترشهای ادبیات، تاریخ، و زبانهای ایرانی است.
نتیجهگیری: گسترشهای ایرانی ردهبندی دیویی به روزآمدسازی مطابق با رویکرد جهانی بهکارگرفته شده در متن اصلی ردهبندی دیویی نیاز دارند. با بهکارگیری پیشنهادات این پژوهش میتوان گسترشهای ایرانی را (برپایه متن اصلی در ردهبندی دهدهی دیویی در هر یک از حوزهها) در یک مجلد ادغام کرد. پیشنهادهایی برای تغییر ساختار فرانماهای این گسترشها و درنتیجه بهبود وضعیت شمارهسازی از طریق آنها، ارائه شده است
https://nastinfo.nlai.ir/article_90_ec5ac8c8f1770602d3c456d2ac922607.pdf
2013-02-19
40
58
گسترشهای ایرانی ردهبندی دهدهی دیویی
ویراست22 ردهبندی دهدهی دیویی
گسترش زبانهای ایرانی
گسترش ادبیات ایرانی
گسترش اسلام
گسترش تاریخ ایران
گسترش جغرافیای ایران
مرتضی
کوکبی
kokabi80@yahoo.com
1
استاد گروه کتابداری و اطلاعرسانی دانشگاه شهید چمران اهواز
AUTHOR
نوشین
جعفرنژاد
njaafarnezhad@yahoo.com
2
کارشناس ارشد کتابداری و اطلاعرسانی
LEAD_AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
پیشنیازهای راهاندازی پورتال جامع کتابخانه ملی برای ارائه خدمات مشترک بینکتابخانهای
هدف: در این مقاله با بررسی خدمات و سرویسهای پایگاه OCLC بهعنوان یکی از مراکز مهم و مشهور در ارائه خدمات تعاونی و اشتراکی، و نیز بررسی تعدادی پورتالهای کتابخانهای و پرسش از کتابداران و متخصصان، خدماتِ با اولویت برای ارائه در پورتال کتابخانه ملی، شناسایی شود.
روش/ رویکرد پژوهش: برای گردآوری دادهها از پرسشنامه محققساخته استفاده شده است. این پژوهش از نوع کمّی و کاربردی است. جامعه آماری این پژوهش را 44 نفر از اعضای هیئت علمی، مدیران و کتابداران ارشد کتابخانه ملی که دارای مسئولیتهای اجرایی و کارشناسی هستند، تشکیل دادهاند.
یافتهها: براساس پاسخهای گردآوری شده و از میان 25 سرویس مورد انتظار برای ارائه در پورتال کتابخانه ملی و باتوجه به نظر کارشناسان متخصص، 20 سرویس مورد تأیید قرار گرفته است که لازم است بعد از تهیه مشخصات آنها در پورتال جامع کتابخانه ملی، پیادهسازی شوند.
نتیجهگیری: براساس یافتههای پژوهش، میتوان نتیجه گرفت که سرویسهای پایهای در حوزه خدمات فهرستنویسی تعاونی و سازماندهی اطلاعات، خدمات مرجع و بازیابی اطلاعات در راستای راهاندازی شبکه اطلاعرسانی یکپارچه، دارای اولویت هستند.
https://nastinfo.nlai.ir/article_91_ac4cd30e8f323c579792e1e1fe379c35.pdf
2013-02-19
60
72
پورتال
سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران
خدمات تعاونی
OCLC
رضا
شهرابی
shahrabi@gmail.com
1
کارشناس ارشد کتابداری و اطلاعرسانی سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران
LEAD_AUTHOR
فریبرز
خسروی
fa.khosravi@gmail.com
2
استادیار سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
دورکاری در سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران
هدف: بررسی متون مرتبط با دورکاری و اقدامات صورتگرفته در این زمینه در جهان و ایران، بهویژه در حوزه کتابداری و اطلاعرسانی و تحلیل اجرای این شیوه انجام کار در سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران. روش/رویکرد پژوهش: بررسی و مرور متون و مصاحبه با مسئولان اداره کل اموراداری سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران. یافتهها: کتابداری و اطلاعرسانی و مشاغلی که با اطلاعات سروکار دارند، به کمترین حضور فیزیکی کتابدار در محیط کار نیاز دارند و از اینرو مناسب انجام کار به شیوه دورکاری هستند. برخی از این فعالیتها عبارتند از: فهرستنویسی و نمایهسازی و چکیدهنویسی منابع، کتابخانههای دیجیتال، نشر الکترونیک، آموزش مجازی، مستندسازی، ویرایش پایگاههای اطلاعاتی، خدمات مرجع دیجیتال، ترجمه، پژوهش. سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران یکی از نهادهایی است که از دی ماه سال 1390 برخی کارکنان خود را در فازهای مختلف به دورکاری فرستاده است. نوع دورکاری در این سازمان بهصورت کار در خانه و پارهوقت بوده است. ازجمله تمهیدات ضروری برای اجرای این شیوه کار در سازمان، شناسایی مشاغل و افراد، سامانه امنیت اطلاعات، فراهمآوری دسترسی برخط برای کارکنان دورکار، امکانات سختافزاری و نرمافزاری مورد نیاز، حمایت مالی، حمایت فنی، ابزار ارتباطی با مدیران و دیگر کارکنان، آموزش کارکنان دورکار، و سنجش دورهای دورکاری است. نتیجهگیری: ظاهر امر نشان از موفقیت نسبی این شیوه کار در برخی از بخشهای این سازمان، بهویژه اداره کل پردازش و سازماندهی دارد، اما اطمینان از کمّ و کیف آن، بهویژه بررسی میزان بهرهوری این شیوه کار، نیاز به پژوهشهای بیشتر دارد.
https://nastinfo.nlai.ir/article_92_bcdaebcc32199eabc41210770e002eb3.pdf
2013-02-19
74
93
دورکاری
دورکاری در کتابخانهها
دورکاری در مراکز اطلاعرسانی
سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران
زهرا
تهوری
nastinfo.nlai@gmail.com
1
کارشناس ارشد کتابداری و اطلاعرسانی سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
دیدگاه فهرستنویسان سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران درباره قواعد توصیف و دسترسی به منبع (آر.دی.ای.) و بررسی میزان پذیرش آن
هدف: هدف شناسایی میزان آشنایی فهرستنویسان با آر.دی.ای. و آمادگی آنها برای پذیرش این قواعد و تأثیر آموزش بر آن است.
روش/ رویکرد پژوهش: میزان آشنایی 49 نفر از فهرستنویسان شاغل در بخش فهرستنویسی پیش از انتشار (فیپا) کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران با آر.دی.ای. با دو روش خوداظهاری (نظر شخصی) و میزان آشنایی واقعی (از طریق پرسشهای باز) در قبل و بعد از آموزش و همچنین میزان پذیرش این قواعد از سوی ایشان سنجیده شده است .
یافتهها: آشنایی خوداظهاری فهرستنویسان با آر.دی.ای. در پیش از آموزش بالاتر از حد متوسط و میزان آشنایی واقعی ایشان پایینتر از سطح متوسط است. پس از آموزش، هر دو نوع آشنایی آنان - اعم از خوداظهاری و واقعی- بالاتر از سطح متوسط بود. همچنین، وجود تفاوت معنادار بین میزان آشنایی خوداظهاری، آشنایی واقعی و میزان پذیرش فهرستنویسان کتابخانه ملی با جنسیت، میزان تحصیلات، سن و سابقه کار فهرستنویسی مختلف بررسی شد. در این بررسی بهجز تأیید فرضیه، وجود تفاوت معنادار بین وضعیت آشنایی خوداظهاری و واقعی فهرستنویسان دارای میزان تحصیلات متفاوت با آر.دی.ای.، تفاوت دیگری مشخص نشد.
نتیجهگیری: براساس یافتهها، مشخص شد که در قبل و بعد از آموزش، میزان آشنایی خوداظهاری فهرستنویسان دارای مدرک تحصیلی کارشناسیارشد بیشتر از میزان آشنایی خوداظهاری فهرستنویسان دارای مدرک تحصیلی کارشناسی است. همچنین مشخص شد که قبل از آموزش، میزان آشنایی واقعی فهرستنویسان دارای مدرک تحصیلی کارشناسیارشد بیشتر از میزان آشنایی واقعی فهرستنویسان دارای مدرک تحصیلی کارشناسی است.
https://nastinfo.nlai.ir/article_93_bfa36eba0df14a498f64e5b2639b3390.pdf
2013-02-19
94
119
قواعد توصیف و دسترسی به منبع (آر.دی.ای.)
قواعد فهرستنویسی
کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران
میزان آشنایی
فاطمه
پازوکی
pazooki.f@gmail.com
1
کارشناس ارشد کتابداری و اطلاعرسانی
LEAD_AUTHOR
محسن
حاجی زینالعابدینی
zabedini@gmail.com
2
استادیار کتابداری و اطلاعرسانی مرکز اطلاعات و مدارک علمی کشاورزی
AUTHOR
شعله
ارسطوپور
arastoopoor@gmail.com
3
استادیار کتابداری و اطلاعرسانی پژوهشگاه منطقهای علوم و فناوری شیراز
AUTHOR
هادی
شریفمقدم
sh_mogadam@pnu.ac.ir
4
دانشیار کتابداری و اطلاعرسانی دانشگاه پیام نور مشهد
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
رفتار اطلاعیابی اعضای هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی یزد
هدف: شناسایی رفتار اطلاعیابی اعضای هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی یزد و اندازهگیری میزان مهارت آنها در بازیابی اطلاعات بهمنظور بهبود وضعیت اطلاعیابی در بین آنان.
روش/ رویکرد پژوهش: 243 پرسشنامه میان اعضای هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی یزد توزیع و 200 پرسشنامه تکمیل و جمعآوری شد. این پرسشنامه با 24 سؤال بسته از نوع محققساخته و با الهام از سایر پرسشنامههای مشابه طراحی و قبل از توزیع نهابی به نظرخواهی تعدادی از اساتید متخصص در رشتههای کتابداری و اطلاعرسانی و نیز تعدادی از اساتید حوزه پزشکی شاغل در منطقه گذاشته شد و به توصیههای آنها عمل گردید (Pilot Study). دادهها در نرمافزار spss وارد و براساس آمار توصیفی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
یافتهها: 72 نفر از اعضای هیئت علمی تأثیر کتابخانه را در جستوجوی اطلاعات، در حد متوسط بیان کردهاند. مهمترین مجرای دستیابی به اطلاعات، پایگاهها و کتابخانههای دیجیتالی و الکترونیک هستند. بیشترین آشنایی با منابع چاپی و الکترونیکی رشتههای پزشکی و علوم وابسته، بهترتیب مربوط به Index Medicus و PubMed است. همچنین ارتقاء کیفیت تدریس مهمترین انگیزه و هدف از جستوجوی اطلاعات بیان شده است. از میان منابع الکترونیکی مورد استفاده، کتابهای الکترونیکی و از میان منابع چاپی، کتب تخصصی در اولویت قرار دارند. مهمترین مشکل در دستیابی به اطلاعات الکترونیکی و چاپی، بهترتیب سرعت پایین خطوط ارتباطی و مخابراتی برای ارسال و دریافت اطلاعات و کمبود وقت عنوان شده است.
نتیجهگیری: رفتار اطلاعیابی اعضای هیئت علمی یزد در دسترسی آنان به اطلاعات مورد نیاز در سطح مطلوب نیست.
https://nastinfo.nlai.ir/article_94_4962552050841b13142ee33837146e5f.pdf
2013-02-19
120
134
نیازهای اطلاعاتی
رفتار اطلاعیابی
جستوجوی اطلاعات
اعضای هیئت علمی
دانشگاه علوم پزشکی یزد
یزد
حسن
کیانی خوزستانی
hkiani2000@alzahra.ac.ir
1
دانشیار کتابداری و اطلاعرسانی دانشگاه الزهرا
LEAD_AUTHOR
مهرداد
نیکنام
mniknam@yahoo.com
2
استادیار کتابداری و اطلاعرسانی سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران
AUTHOR
فاطمه
پیشوایی
fatemeh_pishvayi@yahoo.com
3
کارشناس ارشد کتابداری و اطلاعرسانی دانشگاه علوم پزشکی یزد
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
سطربندی و صفحهآرایی قرآنهای خطی (با تأکید بر آثار قرن هشتم تا دهم هجری شیراز)
هدف: علاقه به کتابت متن قرآن به شکل زیبا، به پیرایش، وضع قواعد و گسترش قلمهای مختلف خوشنویسی منجر شد. اقدام دیگر کاتبان در کتابت قرآن کریم سروسامان دادن به چگونگی قرارگیری سطور در صفحه است. شیوه آرایش صفحه در نسخههای خطی قرآنهای کریم در قرون هشتم تا دهم هجری در شیراز بهدست کاتبان برای بهبود صفحهآرایی با ابداعاتی همراه بود که معرفی این ابداعات و تحلیل آنها از مشکلترین بخش در قرآنهای مذکور است. ویژگی این روشها در این مقاله بررسی میشود.
روش: روش تحقیق در این مقاله توصیفی– تحلیلی میباشد که اطلاعات آن به شیوه کتابخانهای جمعآوری شده است.
اصالت: ابداعهای کاتبان و نسخهنگاران در تاریخ کتابآرایی برای تقسیم صفحه و صفحهآرایی اعم از کتاب قرآن کریم و سایر نسخ در نقاط مختلف تمدن اسلامی، در نگارش قرآن کریم بهویژه قرآنهای قرن هشتم تا دهم هجری قمری در شیراز کمتر مورد توجه قرار گرفته است
https://nastinfo.nlai.ir/article_95_336013134c3491b3401a5f4f54afa49f.pdf
2013-02-19
136
151
خوشنویسی
کتابت
کتابآرایی
شیراز
قرآننویسی
صفحهآرایی سنتی
نسخ خطی
مهدی
صحراگرد
sahragard_mn@yahoo.com
1
دانشجوی دکتری رشته تاریخ تطبیقی- تحلیلی هنر اسلامی، دانشگاه شاهد
LEAD_AUTHOR
علیاصغر
شیرازی
a_shirazi41@yahoo.com
2
استادیار دانشکده هنر دانشگاه شاهد
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
فراداده حفاظت وتطابق آن با استاندارد الگوی مرجع سیستم اطلاعاتی آرشیوی باز (اُ.ای.آی.اس.)
هدف: این پژوهش با هدف مطالعه و شناسایی عناصر فراداده حفاظت در سه طرح تحقیقاتی سیدارز، کتابخانه ملی استرالیا، و ندلیب، و میزان تطابق آن با عناصرالگوی اطلاعاتی استاندارد اُ.ای.ای.اس. انجام گرفته است.
روش/ رویکرد پژوهش: این پژوهش با روش کتابخانهای و دلفی انجام گرفته است. در این پژوهش عناصر فراداده حفاظت سه طرح تحقیقاتی از طریق مشاهده، مصاحبه و نظرسنجی از متخصصان و مدیران طرح تحقیقاتی مورد پژوهش گردآوری شد. سپس این عناصر با یکدیگر مقایسه و ارتباط آنها با مؤلفهها و انواع اطلاعات الگوی اطلاعاتی استاندارد اُ.ای.آی.اس. سنجیده شد.
یافتهها: رویکردهای عناصر فراداده حفاظت در طرحهای فوق، مفاهیم و اصطلاحشناسی اُ.ای.آی.اس. را بهعنوان چارچوب بنیادین فرادادهای خود اتخاذ کردهاند، اما کتابخانه ملی استرالیا بهطور ضمنی از اُ.ای.ای.اس. تبعیت میکند. هر سه طرح، رویکردشان تمرکز بر مؤلفههای اطلاعات منشأ و بازنمایی مدل اطلاعاتی اُ.ای.آی.اس. است و به دیگر انواع اطلاعات الگوی اطلاعاتی اُ.ای.آی.اس. مانند اطلاعات توصیفی و یا بستهبندی و اطلاعات توصیفی حفاظت (از قبیل اطلاعات مرجع، محتوا و تثبیت) بسیار محدودتر پرداختهاند.
نتیجهگیری: وجود فراداده برای حفاظت سطح بالا، مستقل از ویژگیهای حفاظت رقمی، میتواند نقطه آغازی برای اقدامات جدید حفاظت رقمی باشد و تطابق فراداده حفاظت و استاندارد اُ.ای.آی.اس. را در میان انبارههای آرشیوی ارتقاء بخشد. با استفاده از یافتههای این پژوهش میتوان کوششی جدید را برای شناسایی بهترین عملکردها و رویکردهای رایج برای بهکارگیری فراداده حفاظت در حمایت از فرآیند حفاظت رقمی آغاز کرد؛ و در نهایت استفاده همه از یک استاندارد فراداده حفاظت نظیر پرمیس و بومیسازی آن در هر کشور را الزامی میسازد.
https://nastinfo.nlai.ir/article_96_206d3d409a537889c1aee035d6e3ac4b.pdf
2013-02-19
152
169
حفاظت رقمی
فراداده حفاظت
اُ.ای.آی.اس
سیستمهای اطلاعاتی
الگوی اطلاعاتی
میترا
صمیعی
samiei.mitra66@gmail.com
1
دانشجوی دکتری کتابداری و اطلاعرسانی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات تهران
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
مشارکت متولیان در حوزه ترویج علم و رضایتمندی از عملکرد آنها: دیدگاه صاحبنظران حقیقی و حقوقی
هدف: تحلیل و بررسی میزان مشارکت متولیان در ترویج علم و رضایتمندی از عملکرد آنها از دید صاحبنظران حقیقی و حقوقی حوزه ترویج علم.روش/ رویکرد پژوهش: دادهها توسط تلفیقی از روشهای اسنادی- کتابخانهای و پیمایشی گردآوری شده است. ابزار گردآوری دادهها، پرسشنامه محققساخته و روش نمونهگیری، هدفمند و گلولهبرفی بوده است. جامعه پژوهش، شامل 30 نفر از صاحبنظران حقیقی و30 نفر از صاحبنظران حقوقیِ شاغل در نهادهای متولی ترویج علم در کشور است. یافتهها: از نظر «میزان مشارکت»، تنها «وزارت علوم، تحقیقات و فناوری (دانشگاهها)» و «وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی» توانستهاند شاخص «متوسط به بالا» را از آنِ خود کنند. نتیجهگیری: نتایج پژوهش نشان میدهد که میزان مشارکت متولیان در فرآیند ترویج علم در حد کمی است و همچنین نحوه عملکرد آنها نیز رضایتبخش نیست. بهمنظور تقویت فرآیند ترویج علم در کشور و موفقیت سازوکار ملی آن، میزان مشارکت متولیان ترویج علم باید افزایش یابد.
https://nastinfo.nlai.ir/article_97_9c89b5e28747e3e83df6f8e5759e7abd.pdf
2013-02-19
170
194
علم
سازوکار ملی
ایران
صاحبنظران
متولیان
میزان مشارکت
رضایتمندی
آزاده
حیدری
az.heidari@gmail.com
1
دکتری کتابداری و اطلاعرسانی دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات
LEAD_AUTHOR
محمد
حسنزاده
hasanzadeh@modares.ac.ir
2
استادیار کتابداری و اطلاعرسانی دانشگاه تربیت
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
نقش کتابداران و متخصصان اطلاعرسانی کتابخانه ملی ایران در پیشبرد پژوهش پژوهشگران
هدف: هدف این پژوهش، بررسی نقش کتابداران و متخصصان اطلاعرسانی کتابخانه ملی ایران در فرآیند پژوهش و نقش آنها در پیشبرد تحقیقات پژوهشگران است. روش/ رویکرد پژوهش: روش پژوهش، پیمایشی است و ابزار گردآوری اطلاعات، دو پرسشنامه محققساخته بود که بین 80 نفر از پژوهشگران و 18 کتابدار بخش اطلاعرسانی توزیع شد. یافتهها: طبق نتایج این بررسی، تنها در مرحله جستوجوی اطلاعات است که پژوهشگران بیشترین درخواست کمک را از کتابداران میکنند و بین میزان آشنایی کتابداران با روش تحقیق و درخواست کمک از سوی پژوهشگران رابطه معنیداری وجود ندارد. بین دیدگاه کتابداران و پژوهشگران در مورد میزان مفید بودن کمک کتابدار در پیشبرد تحقیقات، تفاوت معنیداری وجود دارد. به عبارتی، خود کتابداران درخواست کمک پژوهشگران از آنها را مفید تلقی میکنند، حال آنکه خود پژوهشگران مفید بودن کمک کتابدار را اذعان نمیدارند. بین میزان استفاده از کتابخانه و درخواست کمک از کتابداران رابطه معنیداری مشاهده شد. هر چه میزان استفاده از کتابخانه بیشتر باشد، درخواست کمک از کتابداران نیز بیشتر میشود. همچنین بین دیدگاه کتابداران و پژوهشگران در مورد میزان درخواست کمک از کتابدار تفاوت معنیداری مشاهده شد؛ یعنی پژوهشگران کمتر از کتابداران درخواست کمک میکنند، حال آنکه خود کتابداران معتقدند درخواست کمک بیشتری از آنها میشود.
یافته ها: پژوهشگران، کتابداران و اطلاعرسانان کتابخانه ملی ایران را منبع باارزشی در فرآیند پژوهش تلقی نمیکنند و معتقدند که هدایت و راهنمایی آنان در فرآیند پژوهش، صرفاً درحد یابندگان و فراهمکنندگان مدارک و منابع است. آشنایی کم پژوهشگران با خدمات مرجع و اطلاعرسانی کتابخانه و از سوی دیگر عدم اطلاع آنان از توانایی کتابداران، از دلایل عدم درخواست کمک پژوهشگران از کتابداران است. فقدان سابقه پژوهشی در میان 50 درصد کتابداران بخش اطلاعرسانی که در ارتباط مستقیم با پژوهشگران هستند، میتواند بهخاطر انتخاب نامناسب کتابداران یا ضعف در برنامههای آموزشی کتابداری باشد.
https://nastinfo.nlai.ir/article_98_1a8fd2b621a9d619e7f4849d4f6d5f4c.pdf
2013-02-19
196
214
پژوهش
پژوهشگران
فرآیند پژوهش
کتابداران
کتابخانه ملی ایران
اعظم
نجفقلینژاد ورجوی
a-najafgholi@nlai.ir
1
دانشجوی دکتری کتابداری و اطلاعرسانی سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران
LEAD_AUTHOR
علی
صادقزاده وایقان
sadeghzadeh3832@yahoo.com
2
دکتری کتابداری و اطلاعرسانی سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران
AUTHOR