ORIGINAL_ARTICLE
در "خدمت و خیانت" پژوهش
https://nastinfo.nlai.ir/article_1047_3a84f2e5e5882bffc3f9898698b19cb3.pdf
2016-01-21
7
12
نرگس
نشاط
narges_neshat@yahoo.com
1
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
رفتار راهنمایابی کاربران کتابخانه دیجیتال: عوامل روانشناختی تأثیرگذار براساس نظریه رفتار برنامهریزیشده
هدف: بررسی تأثیر متغیرهای مطرح در نظریۀ رفتار برنامهریزیشده بر متغیرهای مرتبط با رفتار راهنمایابی کاربران کتابخانه دیجیتالی است. روش/ رویکرد پژوهش: این پژوهش بهروش ترکیبی انجام شده است. 38 نفر از دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه فردوسی با استفاده از روش نمونهگیری هدفمند طبقهای، بهعنوان نمونه پژوهش انتخاب شدند و از ابزارهای مختلفی برای گردآوری و تحلیل دادهها استفاده شد. یافتهها: بهجز متغیر کنترل رفتاری درکشده، سایر متغیرهای روانشناختی شرکتکنندگان در پژوهش در وضعیت خوبی قرار دارند؛ با اثبات تأثیرگذاری سه متغیر نگرش، هنجار ذهنی، و کنترل رفتاری درکشده بر نیت شرکتکنندگان در پژوهش برای ارائه رفتار راهنمایابی، مدل نظریۀ رفتار برنامهریزیشده تأیید شد؛ نگرش دربارة رفتار علاوه بر تأثیرگذاری مثبت بر نیت شرکتکنندگان، بر میزان زمان صرفشده توسط آنها و نیز فراوانی تقاضاهایشان برای راهنمایابی تأثیر مثبت دارد. نتیجهگیری: یافتههای پژوهش تأییدکننده ضرورت ارتقای وضعیت قابلیتهای روانشناختی کاربران کتابخانههای دیجیتالی بهمنظور پشتیبانی از آنها در موقعیتهای راهنمایابی پدیدآمده در فرایند اطلاعیابی آنهاست. در طراحی منابع راهنما نیز باید به این ویژگیهای روانشناختی توجه شود.
https://nastinfo.nlai.ir/article_1042_03ea9041cb038dad3c5ea52aa5d5e59a.pdf
2016-02-13
13
28
راهنمایابی
نظریه رفتار برنامهریزیشده
کتابخانه دیجیتالی
محمد
زرهساز
mzerehsaz@gmail.com
1
استادیار گروه علم اطلاعات و دانششناسی، دانشگاه خوارزمی
LEAD_AUTHOR
رحمتالله
فتاحی
fattahirahmat@gmail.com
2
استاد گروه علم اطلاعات و دانششناسی، دانشگاه فردوسی مشهد
AUTHOR
اعظم
صنعتجو
sanatjoo-a@ferdowsi.um.ac.ir
3
عضو هیأت علمی گروه علم اطلاعات و دانششناسی، دانشگاه فردوسی مشهد
AUTHOR
زرهساز، محمد؛ فتاحی، رحمتالله (1393). شناسایی و تحلیل امکانات و قابلیتهای کمکی و راهنمایی در نرمافزارهای کتابخانههای دیجیتالی ایرانی. فصلنامه پردازش و مدیریت اطلاعات، 29 (3)، 817-834.
1
Ajzen, I. (1991). The Theory of Planned Behaviour. Organizational Behaviour and Human Decision Processes, 50 (2), 179-211.
2
Ajzen, I., & Fishbein, M. (1980). Understanding attitudes and predicting social behavior. Englewood Cliffs, NJ: Prentice-Hall.
3
Chang, C. C., Lin, C. Y., & Chen, Y. C. (2009). Predicting information-seeking intention in academic digital library. The Electronic Library, 27 (3), 448-460.
4
Francis, J. J., et al (2004). Constructing questionnaires based on the theory of planned behaviour. A manual for health services researches, 2010, 2-12.
5
Kelly, A. E., & Achter, J. A. (1995). Self-concealment and attitudes toward counseling in university students. Journal of Counseling Psychology, 42 (1), 40–46.
6
Newman, R. S. (1994). Adaptive help seeking: A strategy of self-regulated learning. In D. H. Schunk & B. J. Zimmerman (Eds.), Self-regulation of learning and performance: Issues and educational applications (pp. 283-301). Hillsdale, NJ, England: Lawrence Erlbaum Associates, Inc.
7
Newman, R. S. (1998a). Adaptive help seeking: a role of social interaction in self-regulated learning. In S. A. Karabenick (Ed.), Strategic help seeking: implicationsfor learning and teaching (pp. 13-37). Mahwah, NJ, US: Lawrence Erlbaum Associations publishers.
8
Puustinen, M. (1998). Help-seeking behavior in a problem-solving situation: Development of self-regulation. European Journal of Psychology of Education, 13 (2), 271-282.
9
Rughani, J. (2011). Adolescents` help-seeking for mental health problems: Development and evaluations of a school-based intervention. Unpublished doctoral dissertation. University of Wollongong, New South Wales. Retrieved 26 March, 2014, from http://ro.uow.edu.au/theses/3529
10
Sutton, S., French, D. P., Hennings, S. J., Mitchell, J., Wareham, N. J., Griffin, S., Hardeman, W., & Kinmonth, A. L. (2003). Eliciting salient beliefs in research on the theory of planned behaviour: The effect of question wording.Current Psychology: Developmental, Learning, Personality, Social, 22 (3), 234-251.
11
Taherbhai, F. (2005). Help seeking in an online environment. Unpublished doctoral dissertation, OhioVniversity, Ohio.
12
Vogel, D. L., & Wester, S. R. (2003). To seek help or not to seek help: the risks of self-disclosure. Journal of counseling psychology, 50 (3), 351-361.
13
Wood, H., & Wood, D. (1999). Help seeking, learning and contingent tutoring. Computers and Education, 33 (2), 153-169.
14
Wu, L. (2011). Help-seeking behaviors within the context of computer task accomplishment: an exploratory study. Unpublished doctoral dissertations, University of Tennessee, Tennessee.
15
ORIGINAL_ARTICLE
نمایه کتاب در ایران از دیدگاه ناشران و خوانندگان
هدف: بررسی وضعیت نمایه کتاب در ایران از سه جنبۀ وجود نمایه در کتابهای منتشرشده، میزان آشنایی خوانندگان، و دیدگاه ناشران دربارۀ نمایه کتاب است. روش/ رویکرد پژوهش: پژوهش از نوع کاربردی و به روش پیمایشی در سه بخش انجام شده است: 1) بررسی وجود نمایه در 382 عنوان کتاب؛ 2) مصاحبهای کوتاه با 150 نفر از اعضای کتابخانه ملی ایران؛ و 3) نظرسنجی از 365 ناشر درباره نمایه کتاب از طریق پرسشنامه و سیاهه وارسی. یافتهها: فقط 12% کتابهای منتشرشده نمایه دارند؛ میزان آشنایی خوانندگان با نمایه انتهای کتاب 40% است؛ 57% ناشران برای کتابهای خود نمایه تهیه میکنند؛ نیمی از ناشران دارای نمایهساز متخصص؛ و 55% آنها دارای شیوهنامه برای نمایهسازی هستند. از نظر بیشتر ناشران همۀ کتابها نیاز به نمایه ندارد. ناشران، دلایل نداشتن نمایه را هزینه، کمبود متخصص، و عدم آشنایی خوانندگان با نمایه اشاره کردهاند. نتیجهگیری: نمایه کتاب در ایران وضعیت مطلوبی ندارد. البته مقایسه پژوهش حاضر با پژوهشهای مشابه خارج از کشور نشان داد که این وضعیت محدود به ایران نیست. پیشنهاد میشود برای بهبودی این وضعیت کارگاههای آموزشی برای ناشران برگزار شود؛ دستنامه و شیوهنامه نمایهکتاب تدوین گردد؛ و درج نمایه در کتاب از سوی مسئولان نشر الزامی شود.
https://nastinfo.nlai.ir/article_842_6b69af20df0e873cd4f3a56c0550c01b.pdf
2016-02-13
29
44
نمایه کتاب
ایران
نشر
ناشر
نمایهسازی
زهرا
تهوری
nastinfo.nlai@gmail.com
1
کارشناس مسئول و پژوهشگر، اداره کل آموزش و پژوهش، سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران
AUTHOR
مرضیه
خانسفید
faribakhansefid@yahoo.com
2
کارشناس مسئول، اداره کل پردازش و سازماندهی اطلاعات، سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران
AUTHOR
زینب
فریزاده
zfarizad@gmail.com
3
دانشجوی دکترای علم اطلاعات و دانششناسی، دانشگاه شهید چمران اهواز
LEAD_AUTHOR
ابراهیمی میلاجردی، زینب؛ ریاحینیا، نصرت (1393). مطالعه میزان تطابق نمایههای انتهای کتابهای فارسی حوزه کتابداری و اطلاعرسانی با استانداردهای ایزو 999 و بی.اس. 3700. تعاملانسانواطلاعات، 1 (1)، 10-26.
1
اشرفیریزی، حسن؛ و کاظمپور، کاظم (1386). ارزیابی نمایه و نمایهسازی: معیارها و استانداردها. فصلنامه علوموفناوریاطلاعات، ٢٣ (۱ و ۲) ۱۳، 153-170.
2
پورممتاز، علیرضا؛ مدرسی تهرانی، شهره؛ درخشان، حسین (1383). آمادهسازی کتاب: بخش دوم هنر نمایهسازی به انضمام استانداردهای ایزو. زیر نظر محمد رنجبری. تهران: خانه کتاب ایران.
3
تجعفری، معصومه؛ داورپناه، محمدرضا (1386). ارزیابی نمایههای پایان کتابهای فارسی حوزه علوم اجتماعی از نظر رعایت ملاکهای استاندارد ایزو 999. کتابداری و اطلاعرسانی، 10 (37)، 52-65.
4
تیموریخانی، افسانه (1384). لزوم استانداردسازی نمایهها با نگاهی به نمایههای انتهای کتاب براساس استاندارد ایزو 1996-999. فصلنامه کتاب، 16 (4)، 105-110.
5
دهنوی، فاطمه (1387). بررسیوضعیتنمایههایانتهایکتبفارسیکتابداریواطلاعرسانیازسال 1348 تا سال 1385ومقایسهآنبااستانداردهایبینالمللی. پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات، تهران.
6
شریفیان، داوود (1376). بررسیوضعیتنمایههایانتهایکتابکتابهایزبانوادبفارسیانتشاریافتهبینسالهای 1370تاپایانسال 1374. پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران شمال، تهران.
7
کریمی، سکینه (1378). مطالعهمیزانرعایتاستانداردهایبینالمللیایزودرنمایههایپایانی کتابهایفارسیتاریخمعاصرایرانمنتشرشدهدرسالهای 1373-1377. پایاننامه کارشناسی ارشد کتابداری و اطلاعرسانی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران شمال، تهران.
8
ماتیوس، پاولاال؛ باکول، کیجیبی (1380). نمایههای کتابهای اطلاعاتی کودکان (مختاری، حیدر، مترجم). اطلاعرسانیوکتابداری: تحقیقاتاطلاعرسانیوکتابخانههایعمومی، 40، 68-69.
9
مزینانی، علی (1374). نمایههای انتهای کتابهای علوم پزشکی فارسی (1368 تا 1372). اطلاعرسانیوکتابداری:مطالعاتملیکتابداریوسازماندهیاطلاعات، 6 (1)، 60-68
10
نوروزی، علیرضا (1380). نمایهسازی کتاب: راهنمایی برای ناشران، نمایهسازان، کتابداران، مؤلفان و مترجمان. تهران: چاپار. نوشینفرد، فاطمه؛ قوجقی، عبدالخالق (1389). ارزیابی انتهای کتابهای فارسی حوزه علوم اسلامی کتابخانه های دانشگاه آزاد اسلامی (واحد رودهن) از نظر رعایت ملاکهای استاندارد ایزو 999. دانششناسی، 8 ، 97-110.
11
همایی، بهروز (1390). بررسیمیزانمطابقتنمایههایانتهایکتابهایمرجعفارسیوعربیحوزهعلوماسلامیمنتشرشدهبینسالهای 70 تا 80 بااستانداردهایموجود. پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشگاه تهران، تهران.
12
Anderson, J. D., & Radford, G. (1988). Back-of-the-book indexing with the nested phrase indexing system (nephis). The Indexer, 16 (2), 79-84.
13
Bosschieter, P. (2006). Back-of-the-book indexing in the Netherlands today. The Indexer, 25 (2), 86-88.
14
Dai, L. )2008(. Book indexing in China. The Indexer, 26 (1), 3-7.
15
Diepeveen, C. (2006). Continental European indexing: then and now. The Indexer, 25 (2), 74-78
16
Diodato, V. (1991). Cross-references in back-of-book Indexes. The Indexer 17 (3), 178-184.
17
Diodato, V. (1994). User Preferences for Features in Back of Book Indexes. Journal of the American Society for Information Science, 45 (7), 529-536.
18
Diodato, V., & Gandt, G. (1991). Back of Book Indexes and the characteristics of author and nonauthor indexing: Report of an exploratory study. Journal of the American Society for Information Science, 42 (5), 341-350.
19
Gutierrez, R. M. (2013). Scholarly publications in Latin America: Were, oh index, art thou? The Indexer, 31 (1), 12-17.
20
Law, M. D. (1970). Introduction to book indexing. The Indexer,7 (2), 46-48.
21
Nwodo, C.O. & Otokunefor, H.C. (1989). Indexing of books in Nigeria: Some observations. The Indexer, 16 (4), 249-250.
22
Mirjood, S. H., Shapouri, S. & Vahed, Z. (2013). Evaluation back-of-the-book indexes of Persian books with subject of microbiology in central library of Islamic Azad University, Lahijan branch (Iran) based on indexing international standards ISO 999. International Research Journal of Applied and Basic Sciences, 4 (8), 2125-2128.
23
van der Meij, H. (2002). Styling the index: Is it time for a change? Journal of information Science, 28 (3), 243-251.
24
Weinberg, B. H. (1988). Why indexing fails the researcher. The Indexer, 16 (1), 3-6.
25
Weinberg, B. H. (2000). Book indexes in France: Medieval specimens and modern practices. The Indexer, 22 (1), 2-13.
26
Wellisch, H. H. (1994). Book and periodical indexing. Journal of the American Society for Information Science, 45 (8), 620- 627.
27
Williams, P. L. & Bakevell, K. G. B. (1999). Children and indexes. New Library World, 100 (1150), 201-206.
28
ORIGINAL_ARTICLE
فرهنگ سازمانی و تأثیر آن بر رضایت شغلی کارکنان (موردپژوهی: سازمان اسناد و کتابخانه ملی ج.ا. ایران)
هدف: بررسی تأثیر فرهنگ سازمانی بر رضایت شغلی کارکنان سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران است. روش/ رویکرد پژوهش: پژوهش از نوع کاربردی است. از طریق نمونهگیری تعداد 285 نفر از کارکنان ردههای مختلف شغلی سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران در فاصله سالهای 1392-1393 انتخاب و با استفاده از دو پرسشنامه نظر آنان پیمایش شده است. برای شناخت فرهنگ سازمانی، مدل دنیسون و برای شناسایی عوامل مرتبط با رضایت شغلی، مدل شاخص توصیفی شغل (JDI) استفاده شد. یافتهها: مؤلفههای فرهنگ سازمانی (درگیرشدن در کار، سازگاری، انطباقپذیری، و رسالت یا مأموریت) در کتابخانه ملی با عوامل پنجگانه رضایت شغلی کارکنان رابطه مثبت و معنادار داشتهاند. نتیجهگیری: برداشتها و نگرشهای حرفهای افراد در پیوند با عوامل مختلف سازمانی قرار دارد. چنانچه فرهنگ سازمانی در راستای ارتقای رضایت شغلی کارکنان قرارگیرد، افراد با انگیزه و اشتیاق بیشتری به انجام وظایف شغلی میپردازند.
https://nastinfo.nlai.ir/article_1043_4d03541a02eaa0598e0f3db4d97a702f.pdf
2016-02-13
45
54
فرهنگ سازمانی
رضایت شغلی
انطباقپذیری
سازگاری
سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران
رضا
گودرزی
r.mehraban201@yahoo.com
1
کارشناس ارشد مدیریت و برنامهریزی فرهنگی، سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران
LEAD_AUTHOR
سیدحسام
سیدین
h.seyedin@gmail.com
2
دانشیار گروه مدیریت آموزشی، دانشگاه علوم پزشکی ایران
AUTHOR
معصومه
حریریزاده
mas_hariri@yahoo.com
3
کارشناس ارشد مدیریت و برنامهریزی فرهنگی، سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران
AUTHOR
الوانی، سیدمهدی (1387). مدیریت عمومی. تهران: نشر نی.
1
جعفری کلیشمی، علی (1392). بررسی تأثیر فرهنگ سازمانی بر رضایت شغلی در بین کارکنان دانشگاه محیطزیست. پایاننامه کارشناسی ارشد مدیریت دولتی. دانشگاه آزاد اسلامی (واحد تهران مرکز)، تهران.
2
رابینز، استیون پی. (1386). مبانی رفتار سازمانی. تهران: دفتر پژوهشهای فرهنگی.
3
شائمی برزکی، علی؛ بهرامی، سوسن؛ خاتم پور آذرخوارانی، فاطمه؛ و رادمهر، رضا (1392). رابطه فرهنگ سازمانی با رضایت شغلی کارکنان دانشکدههای علوم پزشکی اصفهان. مدیریت اطلاعات سلامت (ویژهنامهی چالشهای سیاسی اقتصادی در مدیریت سلامت)، 10 (7)، 997-1006.
4
شاین، ادگار (1383). فرهنگ سازمانی. تهران: انتشارات آگاه.
5
مرتضوی آب الوان، راضیه؛ شعبانی، احمد؛ رجایی پور، سعید؛ و آذربخش، علی محمد (1393). بررسی فرهنگ سازمانی کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران براساس مدل دنیسون. فصلنامه مطالعات ملی کتابداری و سازماندهی اطلاعات، 25 (1)، 21-40.
6
ممیزاده، جعفر (1373). مدیر، قادر مطلق یا الگو و سمبل. تدبیر، 5، 18-19.
7
نیاز آذری، کیومرث (1389). فرهنگ سازمانی در هزاره سوم. تهران: نشر شیوه.
8
Gillespie, M. A., Denison, D. R., Haaland, S., Smerek, R., & Neale, W. S. (2008). Linking organizational culture and customer satisfaction: Results from two companies in different industries. European Journal of Work and Organizational Psychology, 17 (1), 112-132.
9
Smith, P.C., Kendall, L.M., & Hulin, C.L. (1969). The measurement of satisfaction in work and retirement. Chicago: Rand McNally.
10
Zavyalova, E., & Kucherov, D. (2010). Relationship between organizational culture and job satisfaction in Russian business enterprises. Human Resource Development International, 13 (2), 225-235.
11
ORIGINAL_ARTICLE
مدیریت منابع خاکستری (موردپژوهی: کتابخانههای سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی)
هدف: شناسایی وضعیت مدیریت منابع خاکستری در کتابخانههای وابسته به سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی از سه جنبه مجموعهسازی، سازماندهی، و اشاعه است.
روش/ رویکرد پژوهش: با استفاده از پرسشنامه نظر 52 مسئول کتابخانه مؤسسات پژوهشی و مراکز استانی وابسته به سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی درباره وضعیت مدیریت منابع خاکستری در این کتابخانهها پیمایش شده است.
یافتهها: 4/40% کتابخانهها منبع خاکستری را با نام خود منبع میشناسند؛ فقط در 8/5% کتابخانهها دستورالعمل مدون برای تهیه انواع منابع خاکستری وجود دارد؛ در هیچ کتابخانهای کمیته انتخاب منابع خاکستری وجود ندارد؛ 9/26% کتابخانهها فهرستی از منابع خاکستری موجود در کتابخانه خود دارند و 4/70 %آنها این منبع را در پایگاه سیمرغ معرفی کردهاند؛ 5/63% کتابخانهها امکان دسترسی به منابع خاکستری از طریق امانت بینکتابخانهای و یا اشتراک در خرید منابع خاکستری را ندارند؛ 6/59% کتابخانهها منابع خاکستری خود را وجین نمیکنند؛ و بیشترین روش تهیه منابع خاکستری در کتابخانهها (7/82%) از طریق اهدا صورت میگیرد. همچنین 2/73% کتابخانهها منابع خاکستری را هم بهشیوه دستی و هم بهشیوه کامپیوتری سازماندهی میکنند.
نتیجهگیری: در کتابخانههای مورد بررسی به اهمیت منابع خاکستری و مدیریت آنها توجه نمیشود. دلیل این امر شاید ناشناخته ماندن منابع خاکستری و بیتوجهی به اهمیت مدیریت منابع خاکستری در این کتابخانهها باشد. این نتیجه را میتوان تا حدودی به وضعیت این منابع در سایر کتابخانههای کشور تعمیم داد.
https://nastinfo.nlai.ir/article_1044_49724a12d04c7b2dcc84064d12a49f69.pdf
2016-02-13
55
74
منابع خاکستری
مدیریت
سازماندهی
مجموعهسازی
اشاعه
سازمان تحقیقات
آموزش و ترویج کشاورزی
سارا
صفازاده
ss587740@gmail.com
1
دانشجوی کارشناسی ارشد علم اطلاعات و دانششناسی، دانشگاه شهید بهشتی؛ کتابدار کتابخانه عمومی شهید باهنر شهرستان لنده استان کهکیلویه و بویراحمد
AUTHOR
امیررضا
اصنافی
a_asnafi@sbu.ac.ir
2
استادیار گروه علم اطلاعات و دانششناسی، دانشگاه شهید بهشتی
LEAD_AUTHOR
نجمه
سالمی
najmehsalemi@yahoo.com
3
دکترای علم اطلاعات و دانششناسی، دانشگاه تهران
AUTHOR
دکارواهو، الیزابت ماریاراموس (1383). منابع خاکستری و سهم آن در جامعه اطلاعاتی(ویدا بزرگ پرچمی، مترجم). در فریبرز خسروی (زیر نظر)، گزیده مقالات ایفلا 2001 (بوستون، 16-25 اوت 2001)،(335-350). تهران: سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران.
1
حاجی زینالعابدینی، محسن (1385). منابع غیرکتابی. در دایرهالمعارف کتابداری و اطلاعرسانی، جلد دوم (ص 1754-1755). تهران: سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران.
2
سوداگر، سیمین (1373) بررسی وضعیت کاتالوگهای تجاری و مطالعه موردی در شرکت مهندسی مشاور مهاب قدس و ارائه پیشنهاد بهینهسازی وضعیت کاتالوگها. پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران شمال، تهران.
3
مرادی، نورالله (1380). مدیریت آرشیوهای دیداری- شنیداری. تهران: نشر کتابدار.
4
منصوریان، یزدان (1390). پیامدهای دسترسی آزاد و مشروط به منابع خاکستری. پایگاه تحلیلی خبری لیزنا. سخن هفته شماره 54. 30 آبان. بازیابیشده در 20 مهر 1393، از www.lisna.ir/Note/7056
5
Aina, L. O. (2000). Grey literature and library and information studies: a global perspective. International Journal on Grey Literature, 1 (4), 179-182.
6
Debachere, M. C. (1995). Problems in obtaining grey literature. IFLA Journal, 21 (2), 94-98.
7
Gelfand, J. M. (1999). Grey literature poses new challenges for research libraries. Collection Management, 24 (1-2), 137-147.
8
Gokhale, P. A. (1997, November). Grey literature varieties-definitional problems. In Third International Conference on Grey Literature: Perspectives on the Design and Transfer of Scientific and Technical Information, (13-14). Amsterdam, the Netherlands; Transatlantic GreyNet.
9
Hirtle, P. (1991) Broadsides vs. Grey Literature. Retrieved Feb. 12, 2015, from http://www.moyak.com/papers/greytechnical-literature.html
10
Osayande, O., & Ukpebor, C. O. (2012). Grey literature acquisition and management: challenges in academic libraries in Africa. Grey Literature Acquisition and Management: Challenges in Academic Libraries in Africa.
11
Salanje, G. F. (2007). Managing grey literature in fisheries and aquaculture information: experiences in Malawi. In Proceedings of 33rd IAMSLIC Conference. Retrieved August 3, 2007, from http://library.brooklyn.cuny.edu/access/greyliter.htm
12
ORIGINAL_ARTICLE
تاثیر گردش شغلی بر بهرهوری کارکنان (موردپژوهی: سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران)
هدف: تعیین میزان تأثیر گردش شغلی بر بهرهوری کارکنان از دیدگاه کتابداران سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی است. روش/رویکرد پژوهش: پیمایشی تحلیلی است و با استفاده از ابزار پرسشنامه پژوهشگرساخته، نظر 196 نفر از کتابداران شاغل در سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران درباره نقش گردش شغلی بر بهرهوری، با توجه به چهار جنبه بهرهوری (فردی، سازمانی و سیستمی، مدیریت، و روشهای کار) سنجیده شده است. یافتهها: گردش شغلی در ارتقای مهارتهای کارکنان، اشتراک دانش، پویایی در کتابخانه، حمایت و کمک مدیران به کارکنان و تشویق آنها، تحمل مسائل و مشکلات، دستیابی به شیوههای نوین، افزایش تنوع در کار، و غلبه بر خستگی و کسالت تأثیر مثبتی دارد. نتیجهگیری: گردش شغلی میزان بهرهوری را افزایش میدهد و فرصتی برای بهبود عملکرد در سازمان است.
https://nastinfo.nlai.ir/article_1045_57bec0d8a3933ed24e086551a4b81bfe.pdf
2016-02-13
75
90
بهرهوری
سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران
کتابداران
گردش شغلی
نجلا
حریری
nadjlahariri@gmail.com
1
دانشیار گروه علم اطلاعات و دانششناسی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات تهران
LEAD_AUTHOR
شکوفه
اعتمادی
shokofeh.etemady@yahoo.com
2
کارشناس ارشد علم اطلاعات و دانششناسی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات تهران
AUTHOR
ارغوان، اسماعیل (1388). بررسی ارتباط عوامل نرمافزاری و بهرهوری کارکنان. پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشگاه علوم انتظامی، تهران.
1
استادزاده، مریم (1387). عوامل مؤثر در افزایش یا کاهش بهرهوری نیروی انسانی. بازیابی 28 آبان 1390، از
2
www.migna.ir
3
امیرخانی، فیروزه (1380). بررسی میزان تأثیر مکانیسم چرخش شغلی بر انگیزش کارکنان سازمان تأمین اجتماعی. پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران مرکز، تهران.
4
بذرافشان، رضا (1385). بررسی اثرات گردش شغلی بر بهرهوری کارکنان گمرگ مهرآباد فرودگاه امام خمینی (ره). پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران مرکز، تهران.
5
خاکی، غلامرضا (1388 ). مدیریت بهرهوری: (تجزیه و تحلیل آن در سازمان). تهران: کوهسار.
6
علمدار، محسن (1380). بررسی تأثیرات جابجایی شغلی بر کارکنان گمرگ شهید رجایی بندر عباس. پایاننامه کارشناسی ارشد، مرکز آموزش مدیریت دولتی، تهران.
7
رشیدی، محمدمهدی؛ اصیلی، غلامرضا؛ و فرهادی، محمد (1380). بهسازی منابع انسانی در سازمانهای تحقیقاتی از طریق گردش شغلی. در مجموعه مقالات سومین همایش بین المللی مراکز تحقیق وتوسعه صنایع و معادن، 2-3 دی 1380، (ص 327-349). بازیابی 10 آذر 1390، از http://www.ensani.ir/fa/content/16661/default.aspx
8
رمزگویان، غلامعلی؛ عالیخانی، علی؛ و شادفر، محمد (1389). بررسی تأثیر گردش شغلی مدیران شعب بانک ملت تهران بر عملکرد آنها. بازیابی 7 آبان 1393، از http://www.pogc.ir/Portals/0/maghalat/891116.13.pdf
9
متقی، محمدحسین (1377). بررسی نظرات کارکنان بانکهای کشاورزی شهر کرمان در مورد تأثیر چرخش مشاغل در بهبود عملکرد کارکنان. پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد کرمان، کرمان.
10
نظری، محمدرضا (1388). عوامل مؤثر بر بهرهوری نیروی انسانی. دانشگاه آزاداسلامی، واحد علیآباد کتول، علیآباد کتول.
11
نصیریپور، امیراشکان؛ رئیسی، پوران؛ و دلپسند، منصور (1387). تأثیر گردش شغلی بر عملکرد پرستاران در بیمارستانهای تأمین اجتماعی تهران، مدیریت سلامت، 12 (37)، 23-28.
12
ویزشفر، نرگس (1381). بررسی تأثیر مکانیسم چرخش شغلی بر رضایت شغلی کارکنان گمرگ جمهوری اسلامی ایران. پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد دهاقان، دهاقان.
13
Adomi, E. E. (2006). Job rotation in Nigerian university libraries. Library Review, 55 (1), 66-74.
14
Malinski, R. M. (2002). Job rotation in an academic library: Damned if you do and damned if you don't! Library Trends, 50 (4), 673-680.
15
Earney, S., & Martins, A. (2009). Job rotation at Cardiff University library service: a pilot study. Journal of Librarianship and Information Science, 41 (4), 213-226.
16
Sweeney, D. L. (2007). The effects of job rotation patterns on organizational outcome indicants of inter-organizational boundary spanner performance. ProQuest. Retrieved Oct. 11, 2015, from http://gradworks.umi.com/33/03/3303910.html.
17
Olorunsola, R. (2000). Job rotation in academic libraries: the situation in a Nigerian university library. Library Management, 21 (2), 94-98.
18
ORIGINAL_ARTICLE
پزشکی مبتنی بر شواهد و رویکرد دانشجویان نسبت به آن (موردپژوهی: دانشگاه علوم پزشکی شیراز)
هدف: بررسی میزان آشنایی دانشجویان سه سال آخر پزشکی دانشگاه علوم پزشکی شیراز با پزشکی مبتنی بر شواهد بوده است. روش/رویکرد پژوهش: بهروش توصیفی- تحلیلی، از طریق ابزار پرسشنامه و نمونهگیری، نظر تعداد 226 نفر از دانشجویان سه سال آخر پزشکی دانشگاه علوم پزشکی شیراز درباره مقوله پزشکی مبتنی بر شواهد پیمایش شده است. یافتهها: بیشترین میزان آشنایی دانشجویان درباره مراحل پنجگانه پزشکی مبتنی بر شواهد، مربوط به مرحله چهارم "پیادهسازی شواهد در محیط بالینی" با میانگین 37/3 است و میان دو متغیر جنسیت و سطح تحصیلی با میزان آشنایی دانشجویان با پزشکی مبتنی بر شواهد رابطه معناداری وجود ندارد. نتیجهگیری: دانشجویان پزشکی با پزشکی مبتنی بر شواهد آشنایی اندکی دارند؛ این امر نیازمند توجه مسئولان و رؤسای دانشگاه علوم پزشکی شیراز در راستای برگزاری کلاسهای آموزشی و کارگاههای پزشکی مبتنی بر شواهد است.
https://nastinfo.nlai.ir/article_1046_13a2d1dcdcfc2f16e47b92cf1e847c4c.pdf
2016-02-13
91
108
پزشکی مبتنی بر شواهد
دانشجویان پزشکی
دانشگاه علوم پزشکی شیراز
سعیده
ابراهیمی
sebrahimi.shirazu@gmail.com
1
استادیار گروه علم اطلاعات و دانششناسی، دانشگاه شیراز
LEAD_AUTHOR
پروین
باقری
parvinbagheri20@yahoo.com
2
کارشناس ارشد علم اطلاعات و دانششناسی، دانشگاه شیراز
AUTHOR
عبدالرسول
جوکار
ajowkar2003@yahoo.com
3
استاد گروه علم اطلاعات و دانششناسی، دانشگاه شیراز
AUTHOR
اباذری، فاطمه (1390). ارزیابی سیستم های اطلاعاتی بیمارستانها و پزشکان بر مبنای پزشکی مبتنی بر شواهد در بیمارستانهای کشور. پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشگاه علوم پزشکی کاشان، کاشان.
1
اسعدی شالی، عادله و باقری، معصومه (1387). امکان سنجی ارائه خدمات کتابداری بالینی در بیمارستانهای وابسته به دانشگاه علوم پزشکی تبریز. مجله کتابداری، 42 (47)، 113-138.
2
اطهر، امید و همکاران (1391). آموزش پزشکی مبتنی بر بهترین شواهد: مفهوم و مراحل. مجلهی ایرانی آموزش در علوم پزشکی، 12 (4)، 307-297.
3
امینی، میترا؛ ثاقب، محمد مهدی؛ مقدمی، محسن؛ و شایق، صدیق (1386). بررسی میزان آگاهی و استفاده از پزشکی مبتنی بر شواهد در بین دستیاران تخصصی دانشگاه علوم پزشکی شیراز. گامهای توسعه در آموزش پزشکی، 4 (1)، 30-35.
4
رفیعی، سیما؛ عبداله زاده، سینا؛ فجرزاده، مهسا؛ حبیب اللهی، پیمان؛ و فیاضبخش، احمد (1387). تأثیر دوره آموزش پزشکی مبتنی بر شواهد بر توانایی نقد مقالات توسط دانشجویان پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی، 8 (1)، 149-153.
5
روحانی، اتوشه؛ اکبری، وحید؛ و مرادیان، کریم (1390). آگاهی و استفاده از پزشکی مبتنی بر شواهد در پزشکان متخصص و عمومی دانشگاه علوم پزشکی یاسوج. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی، 11( 7)، 701-703
6
زارع، وحیده. (1385). رویکرد پزشکی مبتنی بر شواهد در میان اعضای هیأت علمی بالینی. مجلهی پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تبریز، 28 (1)، 66-61.
7
سلطانی، اکبر؛ علامه، فرزاد؛ حسینی، مصطفی؛ فروغی، نگار و صبوری سیچانی، بابک. (1386). پزشکی مبتنی بر شواهد. اطلاعرسانی و کتابداری، 1 (91)، 65-63.
8
صادقی، معصومه؛ خانجانی، نرگس؛ و معتمدی، فاطمه. (1390). میزان آگاهی، نگرش و بکارگیری پزشکی مبتنی بر شواهد در دستیاران بالینی دانشگاه علوم پزشکی کرمان. مجلهی تخصصی اپیدمیولوژی ایران، 7 (3)، 26-20.
9
فیروز، علیرضا؛ خاتمی، علیرضا. (1382). پزشکی مبتنی بر شواهد: مروری بر کلیات. فصلنامه بیماریهای پوست، 7 (2)، 111-101.
10
Akl, E. A., Izuchukwu, I. S., El-Dika, S., Fritsche, L., Kunz, R., & Schünemann, H. J. (2004). Integrating an evidence-based medicine rotation into an internal medicine residency program. Academic Medicine, 79 (9), 897-904.
11
AL-Kubaisi, N. J., AL-Dahnaim, L. A., Salama, R. E.(2010). Knowledge, Attitudes and Practices of Primary Health Care Physicians towards Evidence- Based Medicine in Doha, Qatar. EMHJ, 16 (11), 1189-1197.
12
Awonyi, O. A. (2000). Postgraduate obstetrics and gynaecology trainees' views and understanding of evidence-based medicine. Medical Teacher, 22(1), 27-29.
13
Badenoch, D., & Heneghan, C. (2006). Evidence based medicine toolkit. Malden Massachusetts: Blackwell Publishing Professional.
14
Bookstaver, P. B. et al. ( 2011). An Evidence- based medicine elective course to improve student performance in advanced pharmacy practice experiences. American journal of pharmaceutical education, 75 (1), 9-16.
15
Devitt, N., & Murphy, J. (2004). A survey of the information management and technology training needs of doctors in an acute NHS trust in the United Kingdom. Health Information & Libraries Journal, 21 (3), 164-172.
16
Gagliardi, J. P., Stinnett, S. S., & Schardt, C. (2012). Innovation in evidence-based medicine education and assessment: an interactive class for third-and fourth-year medical students. Journal of the Medical Library Association: JMLA, 100 (4), 306-309.
17
Glasziou, P. P., Del Mar, C., & Salisbury, J. (2009). Evidence-based practice workbook. John Wiley & Sons.
18
Hatami S. (2003). Why evidence- based medicine? Evidence- based workshop for faculty members, unpublished paper.
19
Hersh W. R. (2002). Medical informatics: improving health care through information. JAMA, 288 (16), 1955-1958.
20
Khoja, T. A., & AL-Ansary, L. .A. (2007). Attitudes to Evidence-Based Medicine of Primary Care Physicians in Asir region ,Saudi Arabia. Eastern Mediterranean Health Journal, 13 (2), 408-419.
21
Latunbosun, O. A., Edouard, L., Pierson, R. A. (1998). Physicians attitudes toward evidence based obstetrice practice: a questionnaire survey. BMJ, 316 (7128), 365-366.
22
Llic, D., Tepper, K., & Misso, M. (2012). Teaching evidence-base medicine literature searching skills to medical student during the clinical years: randomized control trail. BMC Medical Education, 100 (3), 190-196.
23
Lai, N.M., Nalliah, S. (2010). Information seeking practices of senior medical students: the impact of an evidence based medicine training programme. Education for Health, 23 (1), 151-156.
24
Maggio, L. A., Tannery, N. H., Chen, H. C., ten Cate, O., & O’Brien, B. (2013). Evidence-based medicine training in undergraduate medical education: a review and critique of the literature published 2006–2011. Academic Medicine, 88 (7), 1022-1028.
25
Feldstein, D. A., Mead, S., & Manwell, L. B. (2009). Feasibility of an evidence‐based medicine educational prescription. Medical education, 43 (11), 1105-1106.
26
McColl, A., Smith, H., White, P., Field, J. (1998). General Practitioners perceptions of the route to Evidence- Based Medicine: a questionnaire survey. British Medical Journal, 316 (6), 361-365.
27
O’Donnell, C. A. (2004). Attitudes and knowledge of primary care professionals towards evidence based practice: a postal survey. Journal of evaluation in clinical practice, 10 (2), 197-205.
28
Philips, P. A.(2001). EBM in practice: internal medicine. The Medical journal of Australia, 174 (8), 401-402.
29
Sackett, D. L., & Rosenberg, W. M. (1995). The need for evidence-based medicine. Journal of the Royal Society of Medicine, 88 (11), 620-624.
30
Shearer, B. S., Seymour, A., & Capitani, C. (2002). Bringing the best of medical librarianship to the patient team. Journal of the Medical Library Association: JMLA, 90 (1), 22-31.
31
Wilson, P., Glanville, J., & Watt, I. (2003). Access to the online evidence base in general practice: a survey of the Northern and Yorkshire Region. Health Information & Libraries Journal, 20 (3), 172-178.
32
Zarea Gavgani, V., & Vishwa Mohan V. (2008). Physicians attitude towards evidence- based medical practice and health science library services. Library and information science research electronic journal, 18 (1), 1-9.
33
ORIGINAL_ARTICLE
کتابخانه و کتابداری در ایران عصر سامانی
هدف: بررسی وضعیت ساختمان و تجهیزات، روشهای گسترش مجموعه، ساماندهی کتاب، و انواع کتابخانهها در عصر سامانی است.
روش/رویکرد پژوهش: روش پژوهش تاریخی است و دادههای آن با استفاده از مرور متون و منابع کتابخانهای گردآوری و تحلیل شده است.
یافتهها: کتابخانهها از مهمترین نهادهای فرهنگی در عصر سامانی بهشمار میآیند و به انواع کتابخانههای سلطنتی، عمومی، مدارس، و مساجد تقسیم میشدند. مجموعه آنها بیشتر از طریق وقف، استنساخ، ترجمه، تألیف، و اهدا تأمین میشدند. در این نهادها که مکانی پژوهشی و آموزشی، از طریق تجمع علما و دانشمندان، بهشمار میآمده است میتوان کارکردهای اصلی حرفه کتابداری را مشاهده کرد.
نتیجهگیری: با توجه به شکوفایی و عظمت کتابخانههای مختلف، گسترش مداوم مجموعهها، استفاده فراوان از منابع آنها، داشتن مراجعان دانشمند و عالم، و اداره نظامند این کتابخانهها توسط هیئتی متشکل از مدیر، خازن، و کتابدار، اغراق نیست که شرقشناسان با وجود همزمانی این دوران با قرون وسطی در مغرب زمین، آن را "رنسانس فرهنگی" ایران نامیدهاند.
https://nastinfo.nlai.ir/article_1048_711b8c7ea0d6442cb4ff1bf54c780c06.pdf
2016-02-13
109
122
کتابخانه
کتابداری
سامانیان
ایران
تاریخ
فرحناز
کهن
kohan_f@yahoo.com
1
رئیس گروه فراهمآوری منابع غیرکتابی سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران
AUTHOR
ابنقاضیشهبه، ابوبکربناحمد (۱۹۷۸). طبقاتالشافعیه. (حافظ عبدالعلیمخان، بتصحیحهو علق علیه و رتب فهارسه). حیدرآباد: دائرهالمعارف العثمانیه.
1
ابنندیم، محمدبناسحق (1346). الفهرست. (رضا تجدد، به کوشش). [تهران]: کتابخانه ابنسینا.
2
افشار، ایرج (1344). سیر کتاب در ایران. تهران: امیرکبیر.
3
افشار، ایرج (1353). کتابداری در کتابخانههای قدیم ایران. بررسیهای تاریخی، (51)، 151-170.
4
بهروزی، علینقی (1346). تاریخچه کتابخانهها و مطبوعات و چاپخانههای فارس. ]شیراز[: انجمن کتابخانههای عمومی شیراز.
5
بیهقی، علیبن زید (1348). تاریخ بیهق. (احمد بهمنیار، مصحح و تعلیقنویس؛ محمد بن عبدالوهاب قزوینی، مقدمهنویس). [تهران]: کتابفروشی فروغی.
6
جواهری، خیال محمدمهدی (1992). من تاریخ المکتبات فیالبلدان العربیه. دمشق: [بینا].
7
حاکم نیشابوری، محمدبن عبدالله (1375). تاریخنیشابور. (محمدبن حسین خلیفه نیشابوری، مترجم؛ محمدرضا شفیعی کدکنی، به کوشش). تهران: آگه.
8
حسینی، محسن (1379). کتابخانههای خراسان و ماوراالنهر قبل از هجوم مغول. در محمد فرحزاد (ویراستار)، مجموعه مقالات کنگره بینالمللی کتاب و کتابخانه در تمدن اسلامی. مشهد: بنیاد پژوهشهایاسلامی.
9
دال، سوند (1372). تاریخ کتاب: از کهنترین دوران تا عصر حاضر. (محمدعلی خاکساری، مترجم). مشهد: آستان قدس رضوی، بنیاد پژوهشهای اسلامی.
10
دانشپژوه، محمدتقی (1355). فهرست نسخ خطی کتابخانه آستانه مقدسه قم. قم: آستانه مقدسه.
11
دوانی، علی (1366). مفاخر اسلام. تهران: امیرکبیر.
12
راسخ، علی احمد (1379). کتاب و کتابخانه در حوزههای شیعی از قرن سوم تا پایان پنجم هجری. در محمد فرحزاد (ویراستار)، مجموعه مقالات کنگره بینالمللی کتاب و کتابخانه در تمدن اسلام. مشهد: بنیاد پژوهشهای اسلامی.
13
رجبی، محمدحسن (1381). کتابخانه در ایران. تهران: دفتر پژوهشهای فرهنگی.
14
رسولی، حجت (1387). منطقه ماوراءالنهر و خراسان پیشتاز جنبش کتاب و کتابخانه در ایران و آسیای مرکزی. پژوهشنامه علوم انسانی دانشگاه شهید بهشتی، (58 )، 53-64.
15
رضا، فضل الله (1353). نکاتی چند درباره مقام ابوریحان بیرونی. در مرکز مطالعات و هماهنگی فرهنگی (گردآورنده)، مجموعه مقالات یادنامه بیرونی. تهران: شورای عالی فرهنگ و هنر.
16
ساعاتی،یحییمحمود (1374). وقف و ساختارکتابخانههای اسلامی: کاوشیدرمیراثفرهنگیاسلام. (احمد امیری شادمهری، مترجم). مشهد: بنیاد پژوهشهای اسلامی.
17
سامی، علی (1352). سیر دانش و فرهنگ ایران در ادوار مختلفه بعد از اسلام: مساجد بزرگ نخستین مراکز و مجامع درسی در سدههای نخستین اسلام. هنر و مردم، 11 (126)، 35-49.
18
سبکی، عبدالوهاببن علی (1978). معید النعم و مبید النقم. قاهره: مکتبه الکلیات الازهری.
19
سبکی، عبدالوهاببن علی(1976(. طبقات الشافعیه الکبری. (محمود محمد طناحی و عبدالفتاح محمد حلو، به کوشش). قاهره: دار احیاء الکتب العربیه.
20
سخاوی، محمدبن عبدالرحمن (1353ق). الضوءاللامع. قاهره.
21
سردار، ضیاءالدین (1369). نقش کتاب در گسترش تمدن اسلامی. (مهیار علوی مقدم، مترجم). مشکوه، (29)، 117-130.
22
شبلی، احمد (1370). تاریخ آموزش در اسلام. (محمدحسین ساکت، مترجم). تهران: دفتر نشر فرهنگ اسلامی.
23
شبلی نعمانی، محمد (1363). شعرالعجم یا تاریخ شعرا و ادبیات ایران. (سیدمحمدتقی فخر داعی گیلانی، مترجم). تهران: دنیای کتاب.
24
صاحب جواهر، عبدالعزیز (1311). کتابخانه های ایران: از ماقبل از اسلام تا عصر حاضر در داخله و خارجه وذکر برخی از نفایس کتب خطی ونسخ نایاب. ]تهران[ : فردوسی (چاپخانه).
25
صدری نیا، باقر (1378). راز و رمز شکوفایی دانش و اندیشه در عصر سامانی: نامه آل سامان. در علیاصغر شعردوست و قهرمان سلیمانی (ویراستاران)، مجموعه مقالات مجمع علمی تمدن،تاریخوفرهنگ سامانیان. تهران: مجمععلمیتمدن.
26
صفا، ذبیخالله (1347). تاریخ علوم و ادبیات ایرانی. تهران: ابنسینا.
27
صفا، ذبیخالله (1332). تاریخ علوم عقلی در تمدن اسلام تا اواسط قرن پنجم. تهران: دانشگاه تهران.
28
عازم، پرویز (1376). ساختمان و تجهیزات کتابخانه. تهران: هیأت امنای کتابخانههای عمومی کشور.
29
عش، یوسف (1372).کتابخانههایعمومی و نیمه عمومی عربیدر قرون وسطی (بینالنهرین، سوریه و مصر). (اسدالله علوی، مترجم). مشهد: بنیاد پژوهشهایاسلامی.
30
فقیهی، علیاصغر (1365). آلبویه: نخستینسلسله قدرتمند شیعه با نمونهای از زندگیجامعهاسلامیدر قرنهایچهارم و پنجم. [تهران]: صبا.
31
الکروی، ابراهیمسلمان (1987م). المرجعفیالحضاره العربیهالاسلامیه. عبدالتوابشرفالدین.کویت: ذاتالسلاسل.
32
کسایی، نوراله (1374). ابنحبان بستی تحصیلات سفرها آثار علمی و خدمات آموزشی. تحقیقات اسلامی، 10 (1-2)، 69-82.
33
کسایی، نوراله (1358). مدارس نظامیه و تأثیرات علمی و اجتماعی آن. تهران: دانشگاه تهران.
34
محتشم، حسن (1378). نقش سامانیان در احیای زبان فارسی. در علیاصغر شعردوست و قهرمان سلیمانی (به کوشش)، نامه آل سامان: مجموعه مقالات مجمع علمی تمدن، تاریخ و فرهنگ سامانیان. تهران: مجمع علمی تمدن، تاریخ و فرهنگ سامانیان.
35
محقق حلّی، جعفربن حسن (1408). شرائع الإسلام فی مسائل الحلال و الحرام، (عبدالحسین محمدعلی بقال، محقق و مصحح). قم: مؤسسه اسماعیلیان.
36
مرعشی، محمود (1374). نظام کتابداری اسلامی در سده سومتا هشتم هجری قمری. [مشهد]: بنیاد پژوهشهایاسلامی.
37
مزینانی، علی (1379). کتابخانه و کتابداری. تهران: انتشارات سمت.
38
مصاحب، غلامحسین (1345). کتابخانه. در دایرهالمعارف مصاحب فارسی. تهران: فرانکلین.
39
معروف، ناجی (1379). مدارس علمیه قبل از نظامیه. (جمالالدین شیرازیان، مترجم). در مهدی محقق (به اهتمام)، یادنامه ادیب نیشابوری: زندگانی استاد و مجموعه مقالات در مباحث علمی و ادبی. تهران: انجمن آثار و مفاخر فرهنگی.
40
مقدسی، محمدبن احمد (1361). احسن التقاسیم فی معرفه الاقالیم (علینقی منزوی، مترجم). تهران: شرکت مولفان و مترجمان ایران.
41
ناجی، محمدرضا (1380). سامانیان: دوره شکوفایی فرهنگ ایرانی اسلامی. تهران: دفتر پژوهشهای فرهنگی.
42
نشاط، نرگس؛ حری، عباس (1383). کتابخانه آموزشگاهی در مدرسه کتابخانهمدار. تهران: شبکه کتاب.
43
نفیسی، سعید (1383). زندگی و کار و اندیشه و روزگار پورسینا. تهران: کتابخانه دانش.
44
نیکپرور، محمد (1351). کتابخانههای استان خراسان از آغاز اسلام تا عصر حاضر: شامل کتابخانههای عمومی، خصوصی، آموزشی، شخصی. مشهد: اداره کلفرهنگ و هنر خراسان.
45
نیککار، ملیحه (1374). آشنایی با کتابخانه و منابع آن. شیراز: انتشارات راهگشا.
46
همایونفرخ، رکنالدین (1344). تاریخچه کتابخانههای ایران و کتابخانههای عمومی. تهران: سازمان کتابخانههای عمومی شهرداری.
47
همایونفرخ، رکنالدین (1345). تاریخچه کتاب و کتابخانه در ایران. هنر و مردم، 52 (7-4)، 10-15.
48
همایونفرخ، رکنالدین (1345). تاریخچه کتاب و کتابخانه در ایران. هنر و مردم، 50 (7-4)، 18-21.
49
همایونفرخ، رکنالدین ( 1345-1346). تاریخچه کتاب و کتابخانه در ایران. هنر و مردم، 53 و 54 (7-4)، 15-20.
50
همایونفرخ، رکنالدین (1346). تاریخچه کتاب و کتابخانه در ایران. هنر و مردم، 56 و 57 (7-4)، 36-49.
51
همایونفرخ، رکنالدین (1347). کتاب و کتابخانههای شاهنشاهی ایران. [تهران]: وزارت فرهنگ و هنر.
52
یاقوت حموی؛ یاقوتبن عبدالله (1938)، معجم الادبا. بیروت: دارالاحیا التراث العربی.
53
Bashiri, I. (1999). Samanid achievements. Dushanbe: Erfan
54
ORIGINAL_ARTICLE
تحلیل سوات و موقعیتیابی راهبردی کتابخانه ملی ایران در قالب بازاریابی – ترویج
هدف: تحلیل راهبردی وضع کنونی کتابخانه ملی ایران در قالب بازاریابی- ترویج و ارائه راهبردهای پیشنهادی مبتنی بر ماتریس سوات.
روش/ رویکرد پژوهش: ابتدا از طریق مصاحبه با 13 نفر از کارمندان متخصص کتابخانه و استفاده از روش تحلیل محتوا، مؤلفههای سوات استخراج شد. سپس با استفاده از پرسشنامه و رتبهبندی مؤلفهها، و با استفاده از ماتریس ارزیابی موقعیت راهبردی، وضعیت راهبردی کتابخانه ملی ایران در مقوله ترویج تعیین و راهبردهای SO، ST، WO، و WT ارائه شد.
یافتهها: ضعفهای پیش روی کتابخانه ملی ایران بر قوتهای آن و فرصتهای پیش رو نیز بر تهدیدها غلبه دارد. بنابراین، بهتر است خود را در معرض خطرات بزرگ قرار ندهد.
نتیجهگیری: موقعیت راهبردی کتابخانه ملی ایران در مقوله بازاریابی- ترویج، محافظهکارانه است. برخی راهبردهای پیشنهادی عبارتاند از: استفاده از حداکثر ظرفیتهای فکری نیروی انسانی، اصلاح قانون بهمنظور استفاده مؤثر از قابلیتهای رسانههای اجتماعی، استفاده از فرصتهای ترویجی مناسبتر، رسیدن به ثبات مدیریتی، استفاده از کارکنان توانمند در پژوهش در سِمَتهای اجرایی، و تلاش برای بودجهبندی و تخصیص منابع مالی مناسب و مانند آنها.
https://nastinfo.nlai.ir/article_843_14f72ab5d6e510bc7f66e9489062dcfd.pdf
2016-02-13
123
138
بازاریابی
ترویج
تحلیل راهبردی
تحلیل سوات
کتابخانه ملی ایران
فرزانه
سهلی
farzane.sahli@yahoo.com
1
دانشجوی ارشد علم اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه تهران
LEAD_AUTHOR
محمدرضا
اسمعیلی گیوی
s.givi@ut.ac.ir
2
استادیار گروه مدیریت سیستمها، استادیار دانشگاه تهران
AUTHOR
نادر
نقشینه
nnaghsh@ut.ac.ir
3
استادیار دانشکده علوم اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه تهران
AUTHOR
بزرگی، اشرف السادات؛ نصیری، سمیه (1388). امکانسنجی اجرایی شدن اصول بازاریابی در کتابخانه ملی ایران و ارائه مدل پیشنهادی. فصلنامه دانششناسی (علوم کتابداری و اطلاعرسانی و فناوری اطلاعات)، 2 (6)، 1-10.
1
بصیریان جهرمی، رضا (1387). امکانسنجیاجراییشدناصولبازاریابیدرکتابخانه هایمرکزیودانشکدهایدانشگاههایدولتیشهرتهرانازدیدسرپرستاناینکتابخانهها. پایاننامه کارشناسی ارشد کتابداری و اطلاعرسانی، دانشکده روانشناسی، دانشگاه تهران، تهران.
2
سهلی، فرزانه؛ اسمعیلیگیوی، محمدرضا (1393). قابلیتهای برندسازی مراکز خدمات اطلاعاتی و دانشی با استفاده از نظریه داده بنیاد. فصلنامه تحقیقات کتابداری و اطلاعرسانی دانشگاهی، 48 (2)، 201-241.
3
عربلو، حمید (1389). بررسی کاربرد اصول بازاریابی در ارائه خدمات اطلاعاتی در کتابخانههای دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران. پایاننامه کارشناسی ارشد کتابداری واطلاع رسانی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد همدان، همدان.
4
محمدزاده، هاجر؛ بزرگی، اشرفالسادات (1391). استفادهکنندگان از کتابخانه ملی ایران و شیوههای بهرهگیری آنان از منابع و خدمات کتابخانه ملی: همخوان یا ناهمخوان با اساسنامه. مطالعات ملی کتابداری و سازماندهی اطلاعات، 23 (4)، 22-39.
5
نصیری، سمیه (1388). امکانسنجی برنامههای بازاریابی اطلاعات در کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران و ارائه مدل پیشنهادی. پایاننامه کارشناسی ارشد کتابداری و اطلاعرسانی، دانشگاه آزاد، واحد تهران شمال، تهران.
6
نوشینفرد، فاطمه؛ ضیایی، ثریا (1390). آمیخته بازاریابی در وب سایت کتابخانههای مرکزی دانشگاههای ایران. تحقیقات کتابداری و اطلاعرسانی دانشگاهی، 54 (56)، 77-96.
7
Alipour-Hafezi, M., Ashrafi-Rizi, H., Kazempour, Z., & Shahbazi, M. (2013). Using 4P marketing model in academic libraries: An experience. International Journal of Information Science and Management (IJISM), 11 (2), 45-58.
8
Anafo, P. (2014). Marketing strategies for information services: a case study of the institute of chartered accountants (Ghana) library and information services. Library Philosophy and Practice (e-journal). Paper 1033, 1-24. Retrived May 16, 2014, from http://digitalcommons.unl.edu/libphilprac/1033
9
Green, S. S. (1876). Personal relations between librarian and readers. American Library Journal (1(, 74-81.
10
Hazidah, N. A., & Edzan, N. N. (2012). The SWOT analysis: Marketing and promotional strategies used at the University of Malaya Library. International Conference on GenNEXT Libraries, 8-10 October 2012, University Brunei Darussalam, 1-6. Retrieved May, 16, 2014, from eprints.um.edu.my/4006/1/GenNEXT-Final.pdf
11
Kotler, P., .Lane Kester, k. (2012). Marketing management (14th Ed.). New Jersey: Pearson Hall.
12
Kotler, P., Levy, S. J. (1969). Broadening the concept of marketing. Journal of Marketing, 33, 10–15.
13
Schwamm, H., Stephens, D., Cleeve, M. (2009). Marketing orientation of national libraries. Libri, 59 (4), 259-274.
14
Shontz, M. L., Parker, J. C., Parker, R. (2004). What do librarians think about
15
marketing? A survey of public librarians’ attitudes toward the marketing of library services. Library Quarterly, 74 (1), 63- 84.
16
Spalding, H. H., Wang, J. (2006). The challenges and opportunities of marketing academic libraries in the USA: experiences of US academic libraries with global application. Library management, 27 (6/7), 494-504.
17
Turner, A., Wilkie, F., Rosen, N. (2004). Virtual but visible: developing a promotion strategy for an electronic library. New Library World, 105 (7/8), 262-268.
18
Wade, M. (2012). The role of strategic planning, marketing and external relations, and
19
shared services at the National Library of Scotland. Library Review, 62 (1/2), 59-66.
20
Xia, Z. D. (2009). Marketing library services through Facebook groups. Library Management, 30 (6/7), 469-478.
21
ORIGINAL_ARTICLE
مستندسازی تجربیات: تحلیلی بر عوامل رفتاری و فرهنگی مدیران مرکز اسناد آستان قدس رضوی
هدف: شناسایی عوامل رفتاری، فرهنگی، و سازوکارهای ثبت تجارب مدیران در مرکز اسناد آستان قدس رضوی است.
روش/ رویکرد پژوهش: بهروشپیمایشی، نظر 17 نفر از مدیران و کارشناسان ارشد شاغل در معاونت اسناد آستان قدس رضوی را با استفاده از پرسشنامه پژوهشگرساخته بررسی کرده است.
یافتهها: در متغیرهای عوامل رفتاری و فرهنگی، میان وضع موجود و وضع مطلوب تفاوت معنادار است. براساس اولویتبندی عوامل رفتاری و فرهنگی در وضع موجود، به جز متغیر "پشتیبانی و مدیریت مدیران رده بالاتر"، سایر متغیرها از درجه اهمیت پایینتری برخوردارند و "پرداخت پاداش" کمترین درجه اهمیت (5/1 درصد) را دارد. اما در وضع مطلوب، متغیر "تحولگرایی یا پویایی افراد جهت بهبود وضع موجود" دارای بالاترین اهمیت (1/6 درصد) است. در اولویتبندی سازوکارهای ثبت تجربه در وضع موجود، متغیر "برگزاری نمایشگاهها/ کارگاههای آموزشی" بالاترین (9/2 درصد) و متغیر "تعیین روز یا هفته معرفی تجربه و صاحبان تجربه" پایینترین رتبه (9/1 درصد) را دارد. اما در وضع مطلوب، "ایجاد مراکز تخصصی مستندسازی در سازمانها براساس مأموریتهای محوله" و انتقال تجربیات کارکنان قبل از بازنشستگی به افراد جانشین" در بالاترین سطح (4/4 درصد)، و متغیر "تهیه بروشورها و کاتالوگها" در پایینترین رتبه (4 درصد) قرار دارد.
نتیجهگیری: مدیران بهصورت فردی به ثبت تجارب خود تصمیم میگیرند؛ در حالی که نگرش مثبت به این کار در بلندمدت به رفتار و تکرار آن به فرهنگی سازنده تبدیل خواهد شد.
https://nastinfo.nlai.ir/article_1049_3b1ed0b030c7a96333789c29dd9f4de9.pdf
2016-02-13
139
154
مدیریت دانش
عوامل رفتاری
عوامل فرهنگی
تجربه
مستندسازی
مرکز اسناد آستان قدس رضوی
ثریا
ضیایی
soraya.ziaei@gmal.com
1
استادیار گروه علم اطلاعات و دانششناسی، دانشگاه پیام نور مشهد
LEAD_AUTHOR
ثامنه
توکلی
parvane.tavakoli@gmail.com
2
دانشجوی دکترای علم اطلاعات و دانششناسی، دانشگاه پیام نور مشهد؛ کارشناس کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی
AUTHOR
احمدی، علیاکبر؛ الهی، شعبان؛ و صالحی، علی (1387). بررسی و تبیین عوامل رفتاری و فرهنگی و سازوکارهای ثبت تجارب مدیران. دانشورز رفتار، 11 (29)، 17-20.
1
الهی، شعبان؛ احمدی، علیاکبر (1379).مستندسازی تجربیات در فرایند مدیریت استراتژیک. مدیریت دولتی، 48 و 49، 53-60.
2
الهی، شعبان؛ بهاریفر، علی؛ و صالحی، علی (1384). طراحی ساختار نظام مستندسازی تجربیات سازمانی مدیران. فصلنامه مدرس علوم انسانی، 9 (3)، 23-52.
3
امیدیفر، سیروس؛ خمسه، اصغر (1387). نقش کتابخانهها در توسعه فرهنگی. شیرازه: نشریه الکترونیکی علوم کتابداری، آرشیو و اطلاعرسانی، 1 (6). بازیابی 11 اردیبهشت 1393، از http://old.nlai.ir/Default.aspx?tabid=1438 انواری رستمی، علیاصغر؛ شهائی، بهنام (1388). مدیریت دانش و سازمان یادگیرنده: تحلیلی بر نقش مستندسازی دانش و تجربه. مدیریت فناوری اطلاعات، 1 (2)، 3-9. توکلی، ثامنه؛ سلامی، مریم (1393). واکاوی جریان اطلاعات در فعالیتهای پژوهشی پژوهشگران کتابخانه، موزه و مرکز اسناد آستان قدس رضوی. فصلنامه کتابداری و اطلاعرسانی، 67 (3)، 83-107.
4
توکلی، ثامنه؛ ضیایی، ثریا (1393). شناسایی عوامل توانمندساز در پیادهسازی مدیریت دانش در مرکز اسناد آستان قدس رضوی. مدیریت اطلاعات و دانششناسی، 1 (2)، 75- 83.
5
جزائری، ماندانا؛ فراهی، احمد و نوروزی، مهدی (1389). بررسی ضرورت استفاده از سیستم های اطلاعاتی در مستندسازی فنی طرحهای عمرانی. مجله حسابداری مدیریت، 3 (5)، 75- 86.
6
داوری، محمود (1378). مستندسازی تجارب مشارکت داخل در ساخت نیروگاه. تهران: مدیریت و توسعه.
7
رضائیان، علی (1384). مبانی رفتار سازمانی. تهران: سمت.
8
نقی پور، مجید و همکاران (1387).بررسی وضعیت فرهنگ سازمانی و ساختار سازمانی در ارتباط با بکارگیری مدیریت دانش در کتابخانههای مرکزی دانشگاههای علوم پزشکی کشور در سال 1387. پیاورد سلامت، 2 (3)، 42 – 49.
9
Becker, K., & Ghedini, C. (2005). A documentation infrastructure for the management of data mining projects. Information and Software Technology, 47 (2), 95-111.
10
Akhavan, P., Jafari, M., & Fathian, M. (2006). Critical success factors of knowledge management systems: a multi-case analysis. European business review, 18 (2), 97-113.
11
Salomone, R. (2008). Integrated management systems: experiences in Italian organizations. Journal of cleaner production, 16 (16), 1786-1806.
12
Valmohammadi, C. (2010). Identification and prioritization of critical success factors of knowledge management in Iranian SMEs: An expert's view. African Journal of Business Management, 4 (6), 915-924.
13
ORIGINAL_ARTICLE
اخلاق حرفهای کتابداران (موردپژوهی: کتابخانه، موزه و مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی)
هدف: ارزیابی وضعیت اخلاق حرفهای کتابداران کتابخانه، موزه و مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی و تأثیر آن بر عملکرد شغلی آنهاست.
روش/رویکرد پژوهش: با استفاده از پرسشنامه نظر 92 نفر از کتابداران کتابخانه، موزه و مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی که بهروش تصادفی ساده انتخاب شدهاند پیمایش شده است.
یافتهها: میانگین همه مؤلفهها و عامل کلی اخلاق حرفهای کتابداران تفاوت معناداری با میانگین نظری مؤلفهها دارد و بالاتر از آن است؛ بهجز "ارتقای معلومات و مهارتهای شغلی"، میانگینهای بهدستآمده برای همه مؤلفههای عملکرد کتابداران بالاتر از میانگین نظری است.
نتیجهگیری: برای ارائه هر چه بهتر خدمات، لازم است کتابداران با آموزش و تشویق، از اصول اخلاقی حرفه آگاه شوند.
https://nastinfo.nlai.ir/article_1050_1af79fcca185e7f1c93540231ca1f32d.pdf
2016-02-13
155
166
اخلاق حرفهای
کتابداران
کتابخانه
موزه و مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی
نرگس
محمدعلیپور
n_malipour@yahoo.com
1
استادیار گروه علم اطلاعات و دانششناسی، واحد رودهن، دانشگاه آزاد اسلامی، رودهن
AUTHOR
سکینه
مرادی
majlislib2@gmail.com
2
دانشجوی کارشناسی ارشد رشته علم اطلاعات و دانششناسی، واحد رودهن، دانشگاه آزاد اسلامی، رودهن
LEAD_AUTHOR
ابوت، کریستین (1377). سنجش عملکرد در خدمات کتابداری و اطلاعرسانی (علیرضا بهمن آبادی، مترجم). تهران: مرکز اطلاع رسانی و خدمات علمی جهاد سازندگی.
1
اسداغی، فاطمه (1390). بررسی اخلاق حرفهای در بین کتابداران کتابخانه ملی ایران. پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشگاه شهید بهشتی تهران، تهران.
2
امیری، علینقی؛ همتی، محمد؛ و مبینی، مهدی (1389). اخلاق حرفهای ضرورتی برای سازمانها. معرفت اخلاقی، 4، 137-160.
3
درخشانی، لعبت (1389). اخلاق حرفهای در کتابخانهها و مراکز اطلاعرسانی. پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشگاه الزهرا، تهران.
4
رضابی، مصیب؛ شعبانی، احمد؛ سیادت، سیدعلی؛ و نادری خراجی، فاطمه (1392). میزان کاربست مولفههای منشور اخلاق حرفهای نهاد کتابخانههای عمومی کشور در بین کتابداران کتابخانههای عمومی استان یزد. تحقیقات اطلاعرسانی و کتابخانههای عمومی، 19 (1)، 5-20.
5
زندیان، فاطمه؛ لطیفی، معصومه؛ و صیامیان، حسن (1387). بررسی دیدگاه کتابداران کتابخانههای مرکزی دانشگاههای دولتی کشور نسبت به پیش نویس اصول اخلاق حرفهای کتابداران و اطلاعرسانان ایران و ارائه چارچوب برای تدوین نظامنامه نهایی. فصلنامه دانششناسی (علوم کتابداری و اطلاعرسانی و فناوری اطلاعات)، 1 (3)، 71-85.
6
شاه محمدی، سمیه (1389). بررسی اجرای اصول اخلاق حرفهای کتابداری و اطلاعرسانی در بین کتابداران کتابخانههای دانشگاههای دولتی شهر تهران. پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران.
7
صدریفرد، عصمت (1386). میزان آشنایی کتابداران کتابخانههای عمومی شهر تهران با اخلاق حرفهای. پایاننامه کارشناسی ارشد ، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد همدان، همدان.
8
صدریفرد، عصمت؛ طاهری، مهدی (1389). اخلاق حرفهای در کتابداری. تهران: دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم تحقیقات.
9
فرامرز قراملکی، احد؛ درخشانی، لعبت؛ و رضایی شریفآبادی، سعید (1390). اخلاق حرفهای در کتابداری و اطلاعرسانی. تهران: سمت.
10
Onoyeyan, G., Ajayi, L., Adesina, O. & Bamidele, I. A. (2014). Assessment of ethical concerns among practicing librarians in Nigeria. Merit Research Journal of Education and Review, 2 (4), 077-084.
11
Pourahmad, A. A., Moradzadeh, H., Shrifian, M. A. & Neshat, M. (2014). An Overview of Ethical Norms and Principles of digital Librarianship. MAGNT Research Report, 2 (4), 56-61.
12