%0 Journal Article %T معیارهایی برای ارائه و ارزیابی فرضیه‌ها در پژوهش‌های کتابداری %J مطالعات کتابداری و سازماندهی اطلاعات %I سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران %Z 2783-4646 %A کوکبی, مرتضی %D 2007 %\ 11/22/2007 %V 18 %N 3 %P 177-188 %! معیارهایی برای ارائه و ارزیابی فرضیه‌ها در پژوهش‌های کتابداری %K فرضیه %K نظریه %K ارزیابی فرضیه %K فرضیه در کتابداری %K معیارهای ارزیابی فرضیه‌ها %R %X فرضیه‌ها یا پرسش‌های پژوهش از ارکان اصلی یک پژوهش به‌شمار می‌روند. علی‌رغم اهمیت فرضیه، برخی بر این باورند که فرضیه همیشه لازم نیست. بررسی فرضیه‌های به‌کار رفته در برخی از پایان‌نامه‌های کارشناسی ارشد کتابداری نشان می‌دهد که این فرضیه‌ها با توجه به معیارهای متداول ارزیابی فرضیه‌ها درست هستند، اما با درنظر گرفتن معیاری (معیارهایی) که در این نوشته مورد بررسی قرار خواهد گرفت این پرسش مطرح می‌شود که: 1) آیا اصولا این فرضیه‌ها لازم‌اند؟ به‌عبارت دیگر، با وجود پرسش‌های پژوهش، نیاز به ارائه فرضیه هست؟ و 2) اگر این فرضیه‌ها لازم‌اند، فرضیه‌هایی درست و منطقی هستند یا نه؟ بنابراین، آنچه در زیر می‌آید بر آن است تا اولاً بررسی کند که آیا در همه موارد فرضیه لازم است و ثانیاً معیاری (معیارهایی) برای ارزشیابی فرضیه‌ها، افزون بر آنچه معمولاً در کتاب‌های روش پژوهش درباره ارزیابی فرضیه‌ها داده می‌شود ارائه کند. همچنین با بررسی برخی فرضیه‌هایی که در برخی پایان‌نامه‌های کارشناسی ارشد کتابداری آمده است روشن کند که این فرضیه‌ها تا چه اندازه از ارزش برخوردارند. %U https://nastinfo.nlai.ir/article_432_2e162e4c1a45608aa991d7786468f254.pdf