%0 Journal Article %T رویکردهای یازده‌گانه تحلیل حوزه در کتابداری و اطلاع‌رسانی %J مطالعات کتابداری و سازماندهی اطلاعات %I سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران %Z 2783-4646 %A شکفته, مریم %D 2009 %\ 02/19/2009 %V 19 %N 4 %P 237-252 %! رویکردهای یازده‌گانه تحلیل حوزه در کتابداری و اطلاع‌رسانی %K تحلیل حوزه %K نظریه‌های کتابداری و اطلاع‌رسانی %K کتابداران کتابخانه‌های تخصصی %R %X این مقاله ضمن بیان مبانی نظری و معرفی نظریه تحلیل حوزه در کتابداری و اطلاع‌رسانی که اولین بار توسط یورلند و آلبرچسن در سال 1993 مطرح شد، به توضیح یازده رویکرد پیشنهادی یورلند در این نظریه می‌پردازد. این رویکردها عبارتند از: تهیه راهنماهای متون و دروازه‌های موضوعی؛ تهیه رده‌بندی‌ها و اصطلاح‌نامه‌های تخصصی؛ پژوهش‌های مربوط به نمایه‌سازی و بازیابی اطلاعات؛ مطالعات تجربی کاربران؛ مطالعات کتاب‌سنجی؛ مطالعات تاریخی؛ مطالعات مربوط به مدارک و ژانرها؛ مطالعات انتقادی و معرفت‌شناختی؛ بررسی‌های واژه‌شناختی، زبان‌های ویژه، معناشناسی پایگاه‌های اطلاعاتی و مطالعات گفتمانی؛ سازمان‌ها و مؤسسات مؤثر در ارتباطات علمی؛ و شناخت علمی؛ دانش تخصصی و هوش مصنوعی. کتابداران، اطلاع‌رسانان، آموزشگران و پژوهشگران کتابداری و اطلاع‌رسانی؛ صرف‌نظر از این که در چه حوزه‌ای فعالیت می‌کنند، می‌توانند با بهره‌گیری از این رویکردها، خدمات خود را نظام‌مند کرده و به فعالیت‌های خود جهت دهند. %U https://nastinfo.nlai.ir/article_315_c2a9ffefaf0f7aaa85d62c160fdeff93.pdf