%0 Journal Article %T آموزش الکترونیکی: تاریخچه، ویژگی‌ها، زیرساخت‌ها، و موانع %J مطالعات کتابداری و سازماندهی اطلاعات %I سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران %Z 2783-4646 %A مجیدی, اکبر %D 2009 %\ 08/23/2009 %V 20 %N 2 %P 9-26 %! آموزش الکترونیکی: تاریخچه، ویژگی‌ها، زیرساخت‌ها، و موانع %K آموزش الکترونیکی %K یادگیری الکترونیکی %K زیرساخت‌های آموزش الکترونیکی %K ویژگی‌های آموزش الکترونیکی %K تاریخچه آموزش الکترونیکی %K موانع آموزش الکترونیکی %R %X توسعه فناوری اطلاعات و ارتباطات، به‌خصوص اینترنت، الگوی جدیدی را در فرایند آموزش و یادگیری ایجاد کرده است. آموزش الکترونیکی، نظام آموزشی نوینی است که در آن، تمامی فرایند آموزش و یادگیری به‌وسیله فناوری اطلاعات و ارتباطات صورت می‌گیرد. انعطاف‌پذیری فوق‌العاده، دانشجومحوری، و وابسته نبودن به محدودیت‌های مکانی و زمانی از ویژگی‌های اساسی آموزش الکترونیکی است. برای راه‌اندازی دوره‌های موفقیت‌آمیز آموزش الکترونیکی و در نهایت تحقق ایده دانشگاه مجازی نیاز به تهیه و برقراری زیرساخت‌های انسانی، فناورانه، پداگوژیکی، اداری، اجتماعی، فرهنگی، مدیریتی، و اقتصادی امری بدیهی است. موانع فرهنگی، اقتصادی، حقوقی و قانونی، تربیتی، راهبردی، فنی، باورهای نادرست، محتوا، عدم تخصیص بودجه کافی، عدم دسترسی اغلب مردم به اینترنت، و عدم کسب مهارت‌های سواد اطلاعاتی و الکترونیکی از چالش‌ها و موانع اساسی توسعه آموزش الکترونیکی در ایران است. هدف این مقاله تعریف و اصطلاح‌شناسی آموزش الکترونیکی، تاریخچه فناوری آموزش الکترونیکی، تشریح ویژگی‌ها، زیرساخت‌های لازم، و موانع آموزش الکترونیکی با تأکید بر وضعیت آموزش الکترونیکی در ایران است. %U https://nastinfo.nlai.ir/article_262_9cc1c398a85253cd4a2a342e1923b8d3.pdf