%0 Journal Article %T عوامل مؤثر بر نگرش دختران دانش‌آموز مدارس استعدادهای درخشان در خصوص مطالعه و خواندن %J مطالعات کتابداری و سازماندهی اطلاعات %I سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران %Z 2783-4646 %A پاشایی, هاله %A زوارقی, رسول %A حمدی پور, افشین %A نعمتی, شهروز %D 2021 %\ 01/20/2021 %V 31 %N 4 %P 44-56 %! عوامل مؤثر بر نگرش دختران دانش‌آموز مدارس استعدادهای درخشان در خصوص مطالعه و خواندن %K مطالعه و خواندن %K دانش‌آموزان استعداد درخشان %K مدارس استعداد درخشان %K عوامل فرهنگی %K اجتماعی آموزشی %R 10.30484/nastinfo.2020.2125.1952 %X هدف: شناسائی تأثیرعوامل فرهنگی، آموزشی، و اجتماعی بر نگرش دانش‌آموزان مدارس استعدادهای درخشان به مطالعه و خواندن است. روش: 14 نفر از دختران دانش‌آموز دوره دوم مدارس استعدادهای درخشان شهر تبریز با نمونه‌گیری هدفمند در دسترس و گلوله‌برفی در این مطالعه شرکت کردند. داده‌ها با مصاحبه نیمه‌ساختار‌یافته گردآوری و تحلیل شد. یافته‌ها: از لحاظ فرهنگی همراهی پدر و مادر در خواندن کتاب موردعلاقه در کودکی سبب بالارفتن مهارت حل‌مسئله در اطلاع یابی و نگرش مثبت به مطالعه و خواندن در سنین بالاتر می‌شود. از لحاظ ‌آموزشی مطالعه و خواندن در مدارس استعدادهای درخشان به طور عمده به کتاب‌های درسی، کمک آموزشی یا المپیادی محدود است. در مدارس استعدادهای درخشان اغلب به کتابخانه اهمیت داده نمی‌شود. اکثر دانش‌آموزان اعلام کردند که برای مشاوره به کتابدار مراجعه نمی‌کنند. از لحاظ تأثیر عوامل اجتماعی، یافته‌ها نشان داد اکثر دانش‌آموزان نگرش خود را در خصوص مطالعه و خواندن، در دوران مدرسه و از طریق دوستان یا معلم به‌دست می‌آورند. %U https://nastinfo.nlai.ir/article_2561_1a9017f7aa57be989583570ddfdfbc7c.pdf