%0 Journal Article %T مدیریت ارتباط با مشتری در کتابخانه‌‌ها %J مطالعات کتابداری و سازماندهی اطلاعات %I سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران %Z 2783-4646 %A شاهوار, شبنم %A حریری, نجلا %D 2010 %\ 02/20/2010 %V 20 %N 4 %P 137-150 %! مدیریت ارتباط با مشتری در کتابخانه‌‌ها %K مدیریت ارتباط با مشتری %K کاربرمداری %K کتابخانه‌ها %K وفاداری مشتری %K فناوری اطلاعات %R %X شعار «همواره حق با مشتری است» از دیرباز اصل بنیادی فعالیت سازمان‌های موفق تجاری و خدماتی بوده است. این اصل در مورد کتابخانه‌ها نیز به‌طور کامل صدق می‌کند. کتابخانه به‌عنوان سازمانی که کیفیت ارائة خدمات آن پیوند نزدیکی با تحقیق و توسعه و مسائل بنیادی علمی و فرهنگی جامعه دارد، نیازمند اتخاذ تمهیدات لازم برای ارائة مطلوب‌‌ترین خدمات ممکن است. برقراری ارتباط نزدیک با کاربران و ارائة خدمات شخصی به آنها تحقق اهداف کتابخانه‌ها در جهت ارائة خدمات کارآمد و اثربخش را به نحو مطمئن‌تری تضمین می‌کند. مدیریت ارتباط با مشتری راهبرد مناسبی در جهت شناخت کاربران و آگاهی از نیازها و خواسته‌های آنها و به‌طورکلی ایجاد رابطه‌ای دائمی و متقابل میان کتابخانه و کاربران است. این راهبرد، جلب اعتماد و رضایت کاربران  فعلی کتابخانه و جذب کاربران جدید را به دنبال خواهد داشت. این مقاله، ضمن تشریح مفهوم مدیریت ارتباط با مشتری، ویژگی‌های سامانة ارتباط با مشتری در کتابخانه را مطرح کرده با برشمردن مزایای ان در محیط کتابخانه، ضرورت به‌‌کارگیری این راهبرد در کتابخانه‌های امروز را مورد بحث قرار می‌دهد. %U https://nastinfo.nlai.ir/article_238_127f38c6aa118bfcd136497427756250.pdf