%0 Journal Article %T اعتبارسنجی عاملی شایستگی‌های کارآفرینی در عرصه سئو برای دانش‌آموختگان علم اطلاعات و دانش‌شناسی %J مطالعات کتابداری و سازماندهی اطلاعات %I سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران %Z 2783-4646 %A پاکنژاد, آزاد %A سلامی, مریم %A سهیلی, فرامرز %A ضیایی, ثریا %D 2020 %\ 01/21/2020 %V 30 %N 4 %P 72-80 %! اعتبارسنجی عاملی شایستگی‌های کارآفرینی در عرصه سئو برای دانش‌آموختگان علم اطلاعات و دانش‌شناسی %K اعتباریابی %K تحلیل عاملی %K کارآفرینی %K شایستگی %K علم اطلاعات ودانش شناسی %K بهینه‌سازی ‌‌سایت %K موتور جستجو %K سئو %K SEO %R 10.30484/nastinfo.2019.1810.1868 %X هدف: اکتشاف، تحلیل، اعتباریابی، و شناسایی شایستگی‌های پرسشنامه کارآفرینی در عرصه سئو برای متخصصان علم اطلاعات و دانش‌شناسی. روش‌شناسی: این پژوهش کاربردی از روش تحلیل محتوای کیفی و پیمایشی استفاده کرده است. برآورد و کنترل حجم نمونه با استفاده از جدول مورگان و روش نمونه‌گیری احتمالاتی تصادفی ساده انجام شد. روایی صوری پرسشنامه با نظر خبرگان رشته تأیید و اعتبارسنجی عامل‌های مکنون و متغیرهای آن با استفاده از روش تحلیل عاملی اکتشافی انجام شد. پایایی پرسشنامه نیز با آزمون آلفای کرونباخ تأیید شد. یافته‌ها: شش مقوله «مهارت‌های پایه فناوری اطلاعات»، «سئوی معمولی یا ارگانیک»، «سئوی خارجی سایت»، «سئوی پولی یا کلیکی»، «ابزارهای طراحی و مدیریت وب‌سایت» و «ارزش‌‌های افزوده علم اطلاعات و ‌‌دانش‌شناسی در عرصه سئو»، اصلی‌ترین متغیرهای تأثیرگذار برای سنجش شایستگی‌های کارآفرینی در عرصه سئو برای دانش‌آموختگان علم اطلاعات و دانش‌شناسی است. نتیجه‌گیری: از یافته‌‌های این پژوهش می‌توان برای مطالعه، تحلیل، و بازنگری سرفصل‌های رشته علم اطلاعات و دانش‌شناسی به‌منظور کارآفرینی در عرصه بهینه‌سازی ‌‌سایت برای موتورهای جستجو استفاده کرد. %U https://nastinfo.nlai.ir/article_2370_75206f207a91f2c88a8e944ca934f281.pdf