%0 Journal Article %T جایگاه میان‌رشته در طرح‌های رده‌بندی کتابخانه‌ای %J مطالعات کتابداری و سازماندهی اطلاعات %I سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران %Z 2783-4646 %A چشمه سهرابی, مظفر %A سعادت, رسول %D 2018 %\ 08/23/2018 %V 29 %N 2 %P 27-50 %! جایگاه میان‌رشته در طرح‌های رده‌بندی کتابخانه‌ای %K میان‌رشته %K میان‌رشتگی %K رده‌بندی کتابخانه‌ای-کتاب‌شناختی %K رده‌بندی پدیده‌محور %K تحلیل حوزه %K منطق فازی %R 10.30484/nastinfo.2018.2258 %X هدف: تبیین اهمیت جایگاه میان‌رشته‌ها در طرح‌های رده‌بندی کتابخانه‌ای.روش‌شناسی: متون مرتبط با رشته و میان‌رشته و مسئله میان‌رشتگی در طرح‌های رده‌بندی کتابخانه‌ای و نیز 53 طرح رده‌بندی کتابخانه‌ای-کتاب‌شناختی به‌روش تحلیل اسنادی و محتوا با ابزار فیش‌برگه و سیاهه وارسی بررسی شد.یافته‌ها: بررسی طرح‌های رده‌بندی نشان داد رده‌بندی‌های کتابخانه‌ای براساس حوزه یا رشته‌های دانشگاهی به‌وجود آمده و جایگاه مهم میان‌رشتگی را نادیده گرفته‌اند. همچنین، رویکرد غالب در تدوین طرح‌های رده‌بندی کتابخانه‌ای، منطق کلاسیک است.نتیجه‌گیری: با توجه به نادیده‌گرفتن میان‌رشته‌ها‌ به‌طور مستقل در نظام‌های رده‌بندی کتابخانه‌ای، استفاده از رویکرد ترکیبی در این رده‌بندی‌ها (یعنی، توجه به رده‌بندی براساس تحلیل حوزه و رده‌بندی پدیده‌محور) و نیز گذر از رده‌بندی‌های کلاسیک کتابخانه‌ای و حرکت به‌سمت تدوین رده‌بندی‌های کتابخانه‌ای با رویکرد منطق فازی می‌تواند راهگشا باشد. %U https://nastinfo.nlai.ir/article_2258_f4328f8767ec3894b3c4aa33c4423b20.pdf