%0 Journal Article %T تجربه زیسته حرفه‏‌مندان موزه‌‏ها در مواجهه با نیازهای اطلاعاتی کاربران %J مطالعات کتابداری و سازماندهی اطلاعات %I سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران %Z 2783-4646 %A الوانکار, الهام‌السادات %D 2017 %\ 11/22/2017 %V 28 %N 3 %P 141-159 %! تجربه زیسته حرفه‏‌مندان موزه‌‏ها در مواجهه با نیازهای اطلاعاتی کاربران %K تجربه زیسته %K موزه %K محیط اطلاعاتی %K نیاز اطلاعاتی %K دانش اکتشافی %R %X هدف: مطالعه تجربه زیسته حرفه‏‌مندان، شناخت نگرش و چگونگی مواجهه آنان با این نوع نیاز. رو‌ش‌شناسی: برای شناخت تجربه حرفه‏‌مندان به‌عنوان پدیدار، از روش پدیدارشناسی استفاده شد و بعد از انجام مصاحبه نیمه‏‌ساختاریافته با شش نفر از افراد منتخب، متناسب با رویکرد کیفی پدیدارشناسانه، نتایج تحلیل و تفسیر شده است. تجربه زیسته حرفه‏‌مندان در مواجهه با نیاز اطلاعاتی در اولین گام با توصیف نگرش آنان درباره ماهیت موزه از دو جنبه دانش‏‌شناسی و ارتباط‌‌‌‌شناسی‏ آغاز شد. سپس مواجهه با نیاز اطلاعاتی مخاطب بر اساس انواع مخاطبان در سه دسته عام، خاص، و کودک قرار گرفت. یافته‌‏ها: انواع مواجهه با مخاطب عام، متناسب با تخصص و رشته تحصیلی حرفه‌‏مندان دارای ابعاد جامعه‏‌شناختی، روا‌نشناختی، تاریخی و هنری است. در مواجهه با مخاطب خاص، بسته به اندازه موزه، برنامه‏ پاسخ‏گویی به درخواست‏‌ها معیّن می‏‌شود. در این مقاله نگرش به نیازهای اطلاعاتی ویژه کودکان در قالب تجربه عمیق موزه عروسک‏‌های ملل توصیف و تبیین شده است. نتیجه‏‌گیری: کارکرد موزه‌ها با پاسخ به نیاز اطلاعاتی یا اساساً با ایجاد پرسش و برانگیختن نیاز اطلاعاتی منجر به افزایش دانش مخاطب می‌شود. این دانش همان تأثیر ژرفی است که مشاهده اشیای موزه‌ای، تماس و لمس آنها، و محیط و فضای موزه بر بازدیدکننده می‌گذارد. این دانش قابل اندازه‌گیری نیست ولی می‌توان آن را از تجربه زیسته و تعمق در نگرش مراجعان شناسایی کرد. %U https://nastinfo.nlai.ir/article_2196_85dd0038503648715740aa0128269d1e.pdf