%0 Journal Article %T رابط‌های کاربر در کتابخانه‌های دیجیتالی کودکان: پیشنهاد الگوی بهینه برای کودکان ایرانی %J مطالعات کتابداری و سازماندهی اطلاعات %I سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران %Z 2783-4646 %A کوکبی, مرتضی %A زراعت‌کار, ندا %D 2011 %\ 05/22/2011 %V 22 %N 1 %P 70-83 %! رابط‌های کاربر در کتابخانه‌های دیجیتالی کودکان: پیشنهاد الگوی بهینه برای کودکان ایرانی %K تحلیل محتوایی %K ویژگی‌های محتوایی %K کتابخانه‌های دیجیتالی کودکان %K کتابخانه‌های دیجیتالی %K رابط کاربری %R %X هدف: در این پژوهش سعی کردیم با شناسایی و بررسی چهل کتابخانه دیجیتالی کودکان ویژگی­های محتوایی مهم­تر را شناسایی کنیم. روش/رویکرد پژوهش: برای بازیابی این کتابخانه با کلید واژه­های مختلف در موتورهای جست­وجوی گوگل و یاهو جست­وجو انجام گرفت. پس از آن سیاهه­ای بر اساس کلیه ویژگی­های موجود در این کتابخانه­ها تهیه و سپس این سیاهه در اختیار صاحب­نظران ایرانی قرار گرفت.لازم به ذکر است که این صاحب­نظران را اعضای شورای کتاب کودک و کتابداران کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان تشکیل داده اند. یافته­ها: با تلفیق نظرات صاحب­نظران و در نظر گرفتن گرفتن درصد فراوانی برای دو گزینه «زیاد» و «خیلی­زیاد»، ویژگی­های مهم شناسایی شدند. ویژگی­های مهم شناسایی شده ویژگی­هایی بودند که بیش از هفتاد درصد پاسخ­گویان گزینه­های مهم و بسیار مهم را در مورد آنها انتخاب کرده­اند. پنجاه و شش ویژگی محتوایی مهم­تر انتخاب شده به هفت گروه کلی تقسیم و سپس هر گروه به زیر­مجموعه­های مربوطه تقسیم­بندی شدند. نتیجه­گیری: طراحان وب­سایت­های کتابخانه­های دیجیتالی انگلیسی زبان کودکان ویژگی­های محتوایی را چندان مورد توجه قرار نداده­اند و شاید یکی از دلایل این امر تنوع بسیار زیاد مطالبی باشد که هر کتابخانه می­توانسته در وب­سایت خود قرار دهد. مقایسه ویژگی­های محتوایی در کتابخانه­های دیجیتالی کودکان با مجموع نظرات صاحب­نظران نشان می­دهد که بسامد کم برخی از این ویژگی­ها دلیل بر بی­اهمیتی آنها نمی­باشد بلکه تغییر در محمل­های اطلاعاتی و ظهور کتابخانه­های دیجیتالی مفاهیم و ویژگی­های جدیدی را مطرح ساخته و با توجه به نوظهور بودن آن­ها، تعدادی از این ویژگی­ها در تعداد کمتری از کتابخانه­ها دیده شده­اند. %U https://nastinfo.nlai.ir/article_174_44be9dadf55be0b8c01d5822e9f03e38.pdf