%0 Journal Article %T دیدگاه‌های ‏دانش‌آموزان دبیرستانی شهرستان شهرکرد در مورد عوامل ترغیب‌کننده و بازدارنده مطالعه آزاد %J مطالعات کتابداری و سازماندهی اطلاعات %I سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران %Z 2783-4646 %A نظری, اشرف %A عصاره, فریده %D 2011 %\ 11/22/2011 %V 22 %N 3 %P 56-73 %! دیدگاه‌های ‏دانش‌آموزان دبیرستانی شهرستان شهرکرد در مورد عوامل ترغیب‌کننده و بازدارنده مطالعه آزاد %K مطالعه آزاد %K دانش‌آموزان دبیرستانی %K شهرستان شهرکرد %K عوامل ترغیب‌کننده مطالعه آزاد %K عوامل بازدارنده مطالعه آزاد %R %X هدف این پژوهش مقایسه دیدگاه دانش‌آموزان دبیرستانی شهرستان شهرکرد در مورد ارتباط عوامل بازدارنده و ترغیب­کننده مطالعه آزاد با برخی متغییر­های جمعیت‌شناختی (جنسیت، پایه تحصیلی، و نواحی آموزش و پرورش) می‌باشد. روش/ رویکرد پژوهش: روش پژوهش، از نوع توصیفی به‌ شیوه علی یا پس از وقوع می‌باشد، نمونه‌گیری بر­اساس جدول کرجسی و مورگان و با روش نمونه‌گیری چند مرحله‌ای انجام شده است. ابزار گردآوری داده‌ها، پرسشنامه‌ای با ضریب پایانی 755/0 بوده است. جامعه آماری را دانش‌آموزان دبیرستانی اول تا سوم پنج منطقه (ناحیه1، ناحیه2، لاران، سامان، و بن) در شهرستان شهرکرد تشکیل می‌دهد. یافته‌ها: کاربرد آزمون‌های کااسکوئر، آزمون تی تک متغیره، آزمون تی مستقل، تحلیل واریانس، و پیگیری توکی نشان می‌دهد بین میزان مطالعه آزاد دانش­آموزان دختر و پسر تفاوت معنی‌داری وجود دارد. نتایج آزمون پیگیری توکی نشان می‌دهد که اختلاف میانگین دیدگاه دختران و پسران درباره عوامل ترغیب­کننده مطالعه (عوامل خانوادگی و وسایل ارتباط­جمعی در نواحی مختلف و پایه‌های تحصیلی مختلف) معنی‌دار است. نتیجه‌گیری: در مقایسه دیدگاه دختران و پسران دربارهعوامل بازدارنده مطالعه نقش بی‌‌حوصلگی بیش از حد متوسط؛ و کمبود وقت، دسترسی نداشتن به کتاب، گریزاز مطالعه، و قیمت گران کتاب در حد متوسط ارزیابی شده است. براساس نتایج آزمون پیگیری توکی در زمینه دسترسی نداشتن به کتاب، اختلاف بین میانگین پایه‏های دوم و سوم معنی‌‌دار می‌باشد. همچنین، در زمینه گریز از مطالعه اختلاف میانگین پایه‌های اول با دوم و اول با سوم معنی‌دار است. در زمینه کمبود وقت برای مطالعه، اختلاف منطقه لاران با بن معنی‌دار است و در سایر موارد تفاوت معنی‌داری وجود ندارد. در مورد قیمت گران کتاب اختلاف میانگین بین منطقه لاران با منطقه بن معنی‌دار است. %U https://nastinfo.nlai.ir/article_150_350a4ba36b1a22af64588e9708b5fc66.pdf