%0 Journal Article %T اضطراب پژوهش و دلایل بروز آن در پژوهشگران و اعضای هیئت علمی دانشگاه‌ها: بررسی متون %J مطالعات کتابداری و سازماندهی اطلاعات %I سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران %Z 2783-4646 %A عرفان‌منش, محمدامین %A دیده‌گاه, فرشته %D 2012 %\ 05/21/2012 %V 23 %N 1 %P 58-72 %! اضطراب پژوهش و دلایل بروز آن در پژوهشگران و اعضای هیئت علمی دانشگاه‌ها: بررسی متون %K اضطراب پژوهش %K تولید علم %K اضطراب کتابخانه‌ای %K اضطراب پژوهش کتابخانه‌ای %K اعضای هیئت علمی %K پژوهشگران %R %X هدف: اضطراب پژوهش به­عنوان یکی از شایع­ترین عوامل اضطراب­زا و موانع پژوهش و تولید علم در محیط­های آموزشی معرفی و عوامل مؤثر بر ایجاد، افزایش و توصیه­های صاحب­نظران را برای مهار و کاهش آن، توضیح داده است. روش/ رویکرد پژوهش: بررسی و تحلیل ادبیات یافته­ها: عواملی مانند ویژگی‌های شخصی پژوهشگران و اعضای هیئت علمی، مهارت‌های پژوهشی آنها و جو حاکم بر محیط‌های علمی و دانشگاهی، می­تواند بر میزان اضطراب پژوهشی آنها تأثیرگذار باشد. از سوی دیگر عواملی مانند مهارت در روش­های تحقیق و پژوهش، مهارت در ریاضیات و آمار، سواد رایانه­ای، اینترنتی و کتابخانه­ای، حمایت­های مالی و سازمانی، مهارت­های مدیریت اضطراب و مدیریت زمان می‌توانند در کاهش میزان اضطراب پژوهش و افزایش کمیّت و کیفیت تولیدات علمی مؤثر واقع شوند. نتیجه­گیری: بررسی و شناسایی عوامل بازدارنده فعالیت­های پژوهشی از جمله اضطراب پژوهش، می­تواند راهگشای رشد کمّی و کیفی تولیدات علمی پژوهشگران کشور باشد. %U https://nastinfo.nlai.ir/article_129_c6a5b3406086125fa3ed0ad08cb03b8b.pdf