per
سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران
مطالعات کتابداری و سازماندهی اطلاعات
2783-4646
2014-05-22
25
1
6
22
43
Research َ Article
ارزیابی کتابخانههای آموزشگاهی مقطع متوسطه استان کرمانشاه بر پایه استانداردهای ایفلا برای کتابخانههای آموزشگاهی
Evaluation of High School Libraries in Kermanshah Province against IFLA Standards
زاهد بیگدلی
bigdeli_zahed@yahoo.co.in
1
نظام جمشیدی
2
استاد گروه علم اطلاعات و دانششناسی دانشگاه شهید چمران اهواز
کارشناس ارشد علم اطلاعات و دانششناسی
هدف: بررسی وضعیت کتابخانههای آموزشگاهی مقطع متوسطه استان کرمانشاه از نظر فضا، بودجه، امکانات و تجهیزات، نیروی انسانی، کمّیت مجموعه، و ارائه خدمات و همچنین مقایسه آنها با استانداردهای ایفلا برای کتابخانههای آموزشگاهی. روش/ رویکرد پژوهش: پیمایشی و پژوهش از نوع توصیفی. جامعه پژوهش، کل مدارس مقطع متوسطه استان کرمانشاه را شامل میشود. دادههای این پژوهش از طریق پرسشنامه بهدست آمدهاند و برای تجزیه و تحلیل آنها از آمار توصیفی استفاده شده است.یافتهها: یافتههای این تحقیق نشان میدهد که 79/80 درصد از مدارس دارای کتابخانه هستند. 38/32 درصد از کتابخانهها بهوسیله کتابداران اداره میشوند که سرپرست 34/9 درصد از آنها در رشته کتابداری تحصیل کردهاند. 27/91 درصد از کتابخانهها بودجه مدوّن و اختصاصی ندارند. فضای کتابخانهها بسیار محدود است و اکثر آنها برای مطالعه دانشآموزان فضایی درنظرنگرفتهاند. مجموعه کتابخانهها از نظر کمّی ضعیف هستند. 53/32 درصد از کتابخانهها شیوه استفاده از کتابخانه را به دانشآموزان آموزش می دهند و فقط 72/5 درصد از آنها دسترسی به اینترنت را برای کاربران فراهم میکنند. وسائل و تجهیزات کتابخانهها بسیار ضعیف است. در مقایسه با استانداردهای ایفلا، کتابخانههای آموزشگاهی مقطع متوسطه استان کرمانشاه در تمام زمینهها در حد استانداردهای ایفلا نیستند بهطورکلی میتوان گفت که این کتابخانهها دچار چالشهای جدّی هستند و توان پاسخگویی به نیازهای دانشآموزان را ندارند.نتیجهگیری: نتایج این پژوهش میتواند تصویر روشنی از وضعیت کتابخانههای مدارس مقطع متوسطه استان کرمانشاه را نشان دهد و زمینه برنامهریزی برای ایفلا بهبود آنان را فراهم آورد.
Purpose: Surveys high-school libraries in Kermanshah province, regarding area, budget, facilities and equipment, staff, collection, and services. Also compares the present status of libraries with “IFLA Standards for School Libraries.” Methodology: All high schools in Kermanshah province covered. Data was collected by questionnaire. Descriptive statistics including frequency, frequency percentage, and mean were used to analyze the data. Findings: 81 percent of schools have libraries, however, only 9 percent are managed by trained librarians. High number of libraries (92%) do not have allocated budgets. Libraries generally are very small and most of them do not have reading areas. Collections are poor when compared with IFLA standards. Only 6 percent provide the Internet access.Conclusion: High-school libraries in Kermanshah province are far below IFLA standards in all aspects; They face serious challenges.Originality/value: The results present inefficiencies of high-school library service in Kermanshah province and how they could be improved.
https://nastinfo.nlai.ir/article_43_c0519dc1cb3cfe3c25a86d8878befce1.pdf
کتابخانههای آموزشگاهی
مدارس متوسطه
استان کرمانشاه
استانداردهای ایفلا
school libraries
high-schools
Kermanshah
IFLA standards
per
سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران
مطالعات کتابداری و سازماندهی اطلاعات
2783-4646
2014-05-22
25
1
24
40
41
Research َ Article
بررسی فرهنگ سازمانی کتابخانه ملی جمهوری اسلامی براساس مدل دنیسون
Evaluation of Organizational Culture in the National Library of Iran against Denison Model
راضیه مرتضوی آبالوان
1
احمد شعبانی
shabania@yahoo.com
2
سعید رجاییپور
3
سیدعلیمحمد آذربخش
4
کارشناس ارشد علم اطلاعات و دانششناسی
استاد گروه علم اطلاعات و دانششناسی دانشگاه اصفهان
دانشیار گروه مدیریت آموزشی دانشگاه اصفهان
دانشجوی دکترای جامعهشناسی دانشگاه اصفهان
هدف: بررسی فرهنگ سازمانی کتابخانه ملی براساس مدل دنیسون. روش/رویکرد پژوهش: روش توصیفی- پیمایشی. دادهها با استفاده از پرسشنامه استاندارد دنیسون با 60 سؤال و چهار بخش گردآوری شد. تجزیه و تحلیل اطلاعات نیز در دو سطح آمار توصیفی و استنباطی، با استفاده از نرمافزار SPSS20 انجام شد. یافتهها: هر چهار بُعد اصلی فرهنگ سازمانی در کتابخانه ملی دارای نمره متوسط و پایینتر است. بیشترین امتیاز در بُعد مشارکتپذیری و کمترین امتیاز در متغیر سازگاری حاصل شده است. بالاترین میانگین شاخصهای فرهنگ سازمانی، مربوط به توانمندسازی با میانگین 3/21 و کمترین شاخص با میانگین 69/2 مربوط به توافق بود.
Purpose: Evaluation of Organizational Culture in National Library of Iran against Denison Model Methodology/Research Design: Data was collected using a standard Denison questionnaire of 60 questions in four sections, and analyzed at descriptive and inferential statistics levels using SPSS application. Findings: Scores gained were medium to minimum. Highest score was for involvement and lowest for consistency. Highest mean of organizational culture was for empowerment (=3.21) and lowest was for agreement (=2.69).
https://nastinfo.nlai.ir/article_41_bcda09ddef9a4b6ce38e42f693180358.pdf
فرهنگ سازمانی
مدل دنیسون
کتابخانه ملی
مشارکتپذیری
انعطافپذیری
انطباقپذیری
رسالتپذیری
Organizational culture
Denison Model
National library of Iran
Involvement
Consistency
Adoptability
Mission
per
سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران
مطالعات کتابداری و سازماندهی اطلاعات
2783-4646
2014-05-22
25
1
42
63
44
Research َ Article
بیست سال تولید علم در پژوهشکده مهندسی سازمان فضایی ایران
20 Years of Scientific Production at the Engineering Research Institute (ERI) in Iran
فاطمه تصویری قمصری
1
حامد صالحی
2
سعید شاخصی
3
کارشناس ارشد علم اطلاعات و دانششناسی پژوهشکده سامانههای حمل و نقل فضایی، پژوهشگاه فضایی ایران
دانشیار پژوهشکده سامانههای حمل و نقل فضایی، پژوهشگاه فضایی ایران
استادیار پژوهشکده سامانههای حملونقل فضایی، پژوهشگاه فضایی ایران
هدف: بررسی میزان تولیدات علمی پژوهشگران پژوهشکده مهندسی سازمان فضایی ایران در سالهای 1369- 1388 است. روش/ رویکرد پژوهش: روش کتابسنجی، جامعه آماری تولیدات علمی پژوهشگران شاغل در پژوهشکده مهندسی است. یافتهها: طی سالهای مورد بررسی 1012 اثر علمی شامل 969 عنوان مقاله، 11 عنوان کتاب، و 32 عنوان ثبت اختراع تولید شده است. بیشترین تعداد مربوط به سال 1382 و کمترین مربوط به سال 1369 است. از بین قالبهای مختلف انتشاراتی، سهم مقالات ارائهشده در کنفرانسهای ملی بیش از سایر قالبهاست. 98 درصد تولیدات علمی تألیف و تنها 2 درصد ترجمه بوده است. بالاترین سرانه تولید به معاونت پژوهشی اختصاص دارد. نسبت مقالات منتشرشده در مجلات داخلی به مقالات منتشرشده در مجلات خارجی 45/1 است. 5/5 درصد از تولیدات پژوهشگران در نشریات نمایهشده در ISI منتشرشده و روند روبه رشد داشته است. پراستنادترین مقاله با 15 بار استناد در سال 2007 منتشر شده است. نتیجهگیری: تولیدات علمی پژوهشگران پژوهشکده مهندسی در بازه زمانی موردنظر روند روبه رشدی داشته، ولی این رشد منظم نبوده است. برای اینکه روند روبه رشد تولیدات علمی در سالهای آینده نیز ادامه داشته باشد، لازم است بر تقویت فعالیتهای پژوهشی تأکید بیشتری شود.
Purpose: This paper reports the number of scientific papers published by Engineering Research Institute (ERI) researchers between 1990 and 2009. Methodology: Bibliometrics. Findings: ERI researchers have published 969 journal articles, 11 books and 32 patents (sum = 1012). Years 2003 and 1990 recorded highest and lowest number of publications accordingly. Only 2 percent of publications is translation. Languages of publications were Persian, English, and French. Majority of articles have more than one author. Co-efficiency of collaboration is 0/53 which is an acceptable level of participation. In 84/1% cases, ERI’s partner has been the corresponding author, with lower rate in articles indexed in ISI. Only 5.5 percent of journal publications appeared in ISI indexed journals. Most frequently cited article was published in 2007.Conclusion: Scientific productions show a non-linear growing trend. To ensure growing trend in the coming years, additional support is required.
https://nastinfo.nlai.ir/article_44_7d340eb0102ed276298f0a933ebab77e.pdf
تولیدات علمی
اطلاعات علمی
پژوهشگران
پژوهشکده مهندسی
scientific production-scientific information-scientific collaboration-researchers
Engineering Research Institute (ERI)
per
سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران
مطالعات کتابداری و سازماندهی اطلاعات
2783-4646
2014-05-22
25
1
64
85
45
Research َ Article
حروف فارسی و عربی در نخستین کتابهای چاپی فارسی و عربی در جهان
Early Persian and Arabic Printed Books in Europe
محمدجواد احمدینیا
j_ahmadinia@yahoo.com
1
علیاصغر شیرازی
a-shirazi41@yahoo.com
2
کارشناس ارشد پژوهش هنر دانشکده هنر دانشگاه شاهد
استادیار دانشکده هنر دانشگاه شاهد
هدف: ارتباطات سیاسی و اقتصادی بین خاورمیانه و غرب در عصر رنسانس، سبب چاپ کتاب به الفبای عربی در اروپا شد. این مقاله به تحول حروف چاپی در نخستین کتابهای چاپ شده به زبانهای فارسی و عربی می پردازد.روش/ رویکرد پژوهش: این مقاله با استفاده از مواد کتابخانهای وآرشیوی نوشته شده است.یافتهها: پیش از شروع چاپ در اروپا با استفاده از حروف متحرک عربی، ابتدا این کتابها بهوسیله قالبهای چوبی چاپ میشد. در سال 1514م. با چاپ اولین کتاب عربی به شیوه حروفچینی نوین در ایتالیا، نشرکتاب به زبان سرزمینهای اسلامی آغاز شد. درسال 1639م حروف و زبان فارسی نیز جای خود را در صنعت چاپ اروپا پیدا کرد.نتیجهگیری: آغاز چاپ کتاب در اروپا با رسمالخط عربی و فارسی با هدف ترویج مسیحیت در جوامع اسلامی صورت گرفت.
Purpose: Political and economic contacts between the Middle East and the West during Rennesance era was followed by publication of Arabic and Persian books in Europe. This article looks into the way movable-type printing developed in the European print industry during the era.Method/Research design: This paper is compiled using library and archives materials.Findings: Prior to introduction of Movable-type printing, Arabic texts were printed using Woodblock printing technology. In 1514 first Arabic book was printed in Italy using Movable-types. Movable-types were designed and applied for Persian texts in Eurpoe in 1639. Conclusion: Books in Arabic and Persian scripts were first printed in Europe to promote Christianity in Moslem lands.
https://nastinfo.nlai.ir/article_45_5c56cbfa5b415d064d2e032c9c1c92c4.pdf
کتاب
حروف فارسی
حروف عربی
حروف متحرک فلزی
چاپ سربی
Woodblock printing- Movable-type printing- Incunabula- Persian- Arabic- Early printed books
per
سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران
مطالعات کتابداری و سازماندهی اطلاعات
2783-4646
2014-05-22
25
1
86
109
46
Research َ Article
عوامل تقویتکننده همکاری میان کتابخانههای ملی کشورهای عضو اکو
Factors Enhancing Cooperation Among National Libraries of the Economic Cooperation Organization (ECO) Member States
اعظم نجفقلینژاد ورجوی
a-najafgholi@nlai.ir
1
محمد حسنزاده
hasanzadeh@modares.ac.ir
2
دانش آموخته دکتری علم اطلاعات و دانششناسی دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات تهران
استادیار علم اطلاعات و دانششناسی دانشگاه تربیت مدرس تهران
هدف: وجود نقاط مشترک فرهنگی، دینی و تاریخی بین کشورها و از همه مهمتر همجواری جغرافیایی کشورهای عضو اکو و پیشینه تاریخی مشترک، لزوم شناسائی مؤلفههای تقویتکننده و تسهیلکننده همکاری در بین کتابخانههای ملی کشورهای عضو اکو را بیش از پیش آشکار میکند. در این مقاله راهکارهایی در این خصوص ارائه شده است. روش/رویکرد پژوهش: مطالعه اسنادی و کتابخانهای موجود در 10 کتابخانه ملی کشورهای عضو اکو یافتهها: وجود اشتراکات زبانی و خط در بین این کشورها، وابستگی سازمانی مشترک، اشتراک در مذهب، آثار و منابع مشترک احراز شد. برای همکاری کتابخانهها میتوان از فهرستها و کتابشناسیهای چندزبانه و چکیدههای استاندارد بهره جست. لازمه آن تدوین استانداردهای توافق مورد کشورهای عضو و بهکارگیری متخصصان است. با وجود منابع مشترکی در کتابخانههای ملی کشورهای عضو اکو، میتوان به زمینهسازی همکاری هرچه بیشتر این مراکز حافظ میراث علمی و فرهنگی اقدام کرد.
Purpose: Common cultural, religious, and historical backgrounds, as well as geographical proximity among members of the Economic Cooperation Organization (ECO), require identifying factors enhancing and facilitating of cooperation among their national libraries. The present paper suggests a number of strategies for such cooperation.Method: Analysis is based on thorough examination of a wide range of documents relating to the ten member state national libraries.Findings: Common language, alphabet, institutional affiliations, common religion, literature and shared resources were substantiated. Catalogs, multi-language bibliographies, and standard abstracts are recommended to promote collaboration. To implement this, it is necessary to develop shared standards. Collaboration is required to share scientific and cultural heritage.
https://nastinfo.nlai.ir/article_46_89b7574adae3099e6321f449b8810131.pdf
ارتباط بینافرهنگی
کتابخانههای ملی
همکاری بینکتابخانهای
مؤلفههای تقویتکننده
inter-cultural
National libraries
inter-library collaboration
per
سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران
مطالعات کتابداری و سازماندهی اطلاعات
2783-4646
2014-05-22
25
1
110
123
47
Research َ Article
مشکلات نشر نمایشنامه برای کودکان و نوجوانان: دیدگاه صنعت نشر
Challenges Facing Publication of Plays for Children and Young Adults: Vews from Publishing Industry
فرشته سپهر
fereshteh.sepehr@yahoo.com
1
فرشته میکائیلزاده
mikaeelzadeh_uni@yahoo.com
2
استادیار دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال
کارشناس ارشد کتابداری دانشگاه آزاداسلامی واحد تهران شمال
هدف: شناسایی مشکلات نشر نمایشنامه کودک و نوجوان.روش/ رویکرد پژوهش: روش پژوهش پیمایشی- توصیفی و جامعه مورد بررسی شامل 160 ناشراست. دادهها با پرسشنامه گردآوری و بین 113 ناشر توزیع شد، سپس بررسیهای آماری توسط نرمافزارهای SPSS و Excel انجام گرفت. برای پرسشهای اساسی از آزمون t استفاده شده است.یافتهها: کمی تقاضا از طرف تهیهکنندگان تئاتر کودکان و نوجوانان با 4/89 درصد، مهمترین مشکل است. از نظر 3/59 درصد پاسخگویان، متن نمایشنامهها از لحاظ کیفی در حد متوسط است؛ 54 درصد کیفیت ترجمهها را متوسط و 6/56 درصد نیز تألیفها را متوسط دانستهاند. 9/61 درصد تصویرسازی را و 2/52 درصد نیز کیفیت نمایشنامههای کودک و نوجوان را از لحاظ امور فنی و چاپ، خوب ارزیابی کردهاند.
Purpose: Identifies problems facing children and young adults plays in Iran. Method/Research Design: We have surveyed the views of 113 out of 160 publishers in Tehran. Data was analyzed with SPSS and Excel applications. Findings: Insufficient demand from theater producers overwhelmingly (89.4 %) regarded as the cause; low quality of plays was considered an important barrier by 59.3 % of respondents; poor translations of foreign by 54%. Styles of writings were regarded as average. Illustrations regarded good by 61.9 %. Production and printing quality good regarded to be good (52.2%).
https://nastinfo.nlai.ir/article_47_a2d7b6fa30b1fe593b5bf7df3792fce9.pdf
نشر
ناشر کودک و نوجوان
نمایشنامه کودک و نوجوان
تئاتر کودک و نوجوان
مشکلات نشر کودک و نوجوان
publishers
children and teenagers publishers
play
Children and young adults
per
سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران
مطالعات کتابداری و سازماندهی اطلاعات
2783-4646
2014-05-22
25
1
124
139
39
Research َ Article
مقایسه استنادهای سنتی و تحت وب به مقالات مجلات دسترسی آزاد در حوزه علوم انسانی
Traditional and Web Citations in Humanities Open Access Journals: A Comparison
نجلا حریری
nadjlahariri@gmail.com
1
افسانه تیموریخانی
teymourikhani@gmial.com
2
دانشیار گروه علم اطلاعات و دانششناسی دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات تهران
دانشآموخته دکترای علم اطلاعات و دانششناسی دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم تحقیقات تهران
هدف: تعیین اینکه کدامیک از پایگاههای استنادی سنتی (وبآوساینس و اسکوپوس) و استنادهای اخذشده از محیط وب (گوگل اسکالار و گوگل) در ردیابی استنادهای حوزه علوم انسانی بهتر عمل میکنند
روش/ رویکرد پژوهش: روش علمسنجی است. 211 مقاله پژوهشی از 21 مجله دسترسی آزاد در حوزه علوم انسانی در سال 2008 نمونه را تشکیل میدهد. نمونهگیری به روش طبقهای نسبی انجام شده است.
یافتهها: استنادهای گوگل اسکالار در حوزه مجلات دسترسی آزاد علوم انسانی خیلی بیشتر از وبآوساینس است. تقریباً نیمی از استنادهای وبآوساینس در پایگاه گوگل اسکالار وجود دارد و همچنین یکچهارم منابع وبآوساینس در گوگل موجود است. استنادهای گوگل اسکالار نشان داد این پایگاه علاوه بر زبان انگلیسی سایر زبانها را هم پوشش میدهد.
نتیجهگیری: پیشنهاد میشود برای بهدست آوردن تصویر جامع از تأثیر مقالات علوم انسانی، از چندین ابزار بهصورت جمعی استفاده شود؛ و گوگل اسکالار میتواند یکی از آنها باشد.
Purpose: Citations from two traditional citations (Web of Science, Scopus) and two web citations (Google, Google scholar) are analyzed to determine whether which source is better for citation tracking in humanities.
Research method: Scientometric methodology was used. The population includes211 research articles from 21 open access journals in the humanities. Proportional sampling is applied.
Findings: Google Scholar citation is much higher than Web of Science open access journals. Overlaps found between WoS and Google Scholar. Nearly half of WoS citations are available Google Scholar. The shared citations indicate that 1/4 of WoS citation is in Google. Language of the cited resources in Google scholar is beyond English language.
Conclusion: Scholars, who want to use alternative tools to get a more comprehensive picture of the impact of an article, are recommended to use Google Scholar.
https://nastinfo.nlai.ir/article_39_bdda12c0f88b30044c7324e36a42dc20.pdf
استناد تحت وب
استناد سنتی
گوگل اسکالار
وبآوساینس
گوگل
اسکوپوس
علوم انسانی
web citation
Traditional citation
Google Scholar
Web of Science
Google
Scopus
Humanities
per
سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران
مطالعات کتابداری و سازماندهی اطلاعات
2783-4646
2014-05-22
25
1
140
158
42
Research َ Article
مقایسه بخش مجموعهسازی نرمافزارهای رسا و سافام به منظور پیشنهاد الگوی مناسب
Comparison of Acquisition Modules in RASA and SAFAM Library Applications: Proposing a Model
محسن نوکاریزی
mnowkarizi@um.ac.ir
1
راهله سادات نقیبیان
naghibian_r@yahoo.com
2
داتشیار گروه علم اطلاعات و دانششناسی دانشگاه فردوسی مشهد
کارشناس ارشد علم اطلاعات و دانششناسی
هدف: شناسایی و ارزیابی عناصر و ویژگیهای مهم در طراحی بخشهای مجموعهسازی درنرم افزارهای رسا و سافام. روش/ رویکرد پژوهش: ابزار گردآوری داده هاسیاهه تهیهشده براساس نرمافزارهای معرفیشده در خارج و منابع موجود بود. سیاههوارسی براساس نظر متخصصان و صاحبنظران تهیه و تکمیل شد. معیارها در هشت عنصر اصلی و 203 ویژگی فرعی قرار گرفتند. اعتبار هر معیار با مشورت با متخصصان و صاحبنظران کنترل شد. یافتهها: نرمافزار سافام 76 درصد و نرمافزار رسا 62 درصد با عناصر و ویژگیهای پیشنهادشده همخوانی داشتند. در نرمافزار سافام 8 عنصر سیاهه و نرمافزار رسا 6 عنصر آنن را شامل میشد و فاقد دو عنصر بودجه و پیگیری منابع بود. هر دو نرم افزار به تمامی این عناصر اهمیت بسیار داده اند. ویژگیها در عناصر امور مالی و ثبت صورتحساب، بودجه و پیگیری منابع با امتیاز 6 از اهمیت بسیار برخوردار بودند. ویژگیهای عناصر جستوجو و کارگزار با امتیاز 7/5 ، ویژگیهای عنصر سفارش با امتیاز 1/5 ، و ویژگیهای عناصر قابلیت عمومی و ثبت منابع با کسب 9/4 در رتبه های دوم تا چهارم قرار گرفتند. نتیجهگیری: عناصر و ویژگیهای مهم برای ارائه الگو در بخش مجموعهسازی نرمافزار کتابخانهای مشخص شد ویژگیهایی کم اهمیت تر حذف شدند ، الگوی نرمافزار مجموعهسازیی با مرکزیت عنصر سفارش منابع طراحی شد.
Purpose: Evaluates acquisition modules of two library applications, namely RASA (used in National Library of Iran) and SAFAM (used in Astane-Qods Library). Method/ Design: Data was collected using a checklist developed through examining a wide range of existing library software and relevant literature. The checklist was validated by experts in the field. Final criteria were classified into eight categories consisting of 203 features. Relative significance of each component and feature was decided by experts using a 6-point scale Findings: SAFAM was 76% and RASA was 62% compatible with the criteria. In SAFAM, all of the 8 components in the checklist were included, but only 6 of were available in RASA. The two components absent in RASA included funding and claiming. Features of the finance and billing, budgeting, and resource claiming components with a score of 6 were more importance. Search and agent (dealer) components ranked second with a score of 5.7. Resource ordering component scored 5.1 and ranked third. Features of general ability and resource with a score of 4.9 stayed in the fourth place. Conclusion: Important features and components of an acquisitions module are identified.
https://nastinfo.nlai.ir/article_42_43dd83d2e2751932ea4758c8a153f9d8.pdf
نرمافزارهای کتابخانهای
نرمافزار مجموعهسازی
نرمافزار رسا
نرمافزار سافام
per
سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران
مطالعات کتابداری و سازماندهی اطلاعات
2783-4646
2014-05-22
25
1
160
173
40
Research َ Article
مقایسه سواد اطلاعاتی دانشجویان کارشناسی ارشد کتابداری و اطلاعرسانی با دانشجویان کارشناسی ارشد فناوری اطلاعات در دانشگاه تهران
A comparison of Information Literacy of Library & Information Science, and Information Technology MS Students at Tehran University
مهرداد نیکنام وظیفه
mniknam@yahoo.com
1
فریبرز خسروی
kh.class@gmail.com
2
سهیلا طالبی
soheylatalebi8@gmail.com
3
استادیار کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران
استادیار کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران
کارشناس ارشد علم اطلاعات و دانششناسی دانشگاه شهید بهشتی
هدف: تشخیص اختلاف بین سواداطلاعاتی دانشجویان کارشناسی ارشد کتابداری و اطلاعرسانی، و دانشجویان رشته فناوری اطلاعات دانشگاه تهران است. روش/ رویکرد پژوهش: پیمایشی - تحلیلی از نوع کاربردی یافتهها: میزان آشنایی و مهارت دانشجویان هردو رشته در تمام زمینههای مورد بررسی، شامل: میزان مهارت در استفاده از ابزارهای جستوجو و بازیابی اطلاعات، میزان آشنایی با منابع اطلاعاتی مرتبط با رشته تحصیلی، میزان مهارت در ارزیابی منابع اطلاعاتی، میزان آشنایی با مسائل اخلاقی مربوط به اطلاعات، میزان مهارت در استفاده از خدمات و قابلیتهای اینترنت، و میزان آشنایی با زبان انگلیسی درحد بالایی قرار دارد. نتیجهگیری: هر دو فرضیه پژوهش رد، و مشخص شد برخلاف یافتههای بختیارزاده، بین میزان سواد اطلاعاتی دانشجویان کارشناسی ارشد کتابداری و اطلاعرسانی، و فناوری اطلاعات دانشگاه تهران و جنسیت آنان اختلاف معنیدار وجود ندارد.
Purpose: Measuring differences between Information Literacy of LIS, and IT MS students in the University of Tehran Design/Methodology/Approach: A questionnaire was distributed among the two groups for data collection. Findings: Both knowledge and skills of students, including using search and retrieval tools, familiarity with sources in their discipline, evaluating information resources, knowledge of ethical issues related to information, skills in the using Internet services and facilities, and knowledge of English language is high. Conclusion: IL among both groups is at a high level. Both hypotheses of the study were rejected as no statistically meaningful difference was found between LIS vs IT students, nor between male and female students.
https://nastinfo.nlai.ir/article_40_85a9f9738de3683808f714b61361b0d4.pdf
بررسی تطبیقی
سواد اطلاعاتی
دانشجویان کارشناسی ارشد
کتابداری و اطلاعرسانی
فناوریاطلاعات
دانشگاه تهران
Information literacy
Comparative study
MS students
library and information science (LIS)
Information Technology (IT)
Tehran University
per
سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران
مطالعات کتابداری و سازماندهی اطلاعات
2783-4646
2014-05-22
25
1
174
194
48
Research َ Article
نیازهای آموزشی کتابداران برای ارائه خدمت به کاربران با آسیب بینایی: دیدگاه کتابداران و استادان علم اطلاعات و دانششناسی ایران
Staff Training for Library Services for Visually Impaired Users: Viewpoints of Librarians and LIS Educators in Iran
بهروز رسولی
rasouli@students.irandoc.ir
1
نادر نقشینه
nnaghsh@ut.ac.ir
2
ابراهیم حیدری
3
دانشجوی دکتری علم اطلاعات و دانششناسی پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران
استادیار گروه علم اطلاعات و دانششناسی دانشگاه تهران
کارشناس ارشد علم اطلاعات و دانششناسی
هدف: شناسایی آموزشهای مورد نیاز برای پرورش مهارتهای کتابداران برای خدمت به کاربران با آسیب بینایی است. روش/ رویکرد پژوهش: با استفاده از روش تحلیل محتوا، مهارتها و تخصصهای لازم برای کتابداران در قالب 21 مقوله از منابع استخراج شد؛ و سپس با استفاده از پرسشنامه آنلاین، رویکرد کتابداران کتابخانههای نابینایان و استادان رشته کتابداری در ایران بررسی شد. یافتهها: اکثر کتابداران و همچنین اساتید رشته کتابداری و اطلاعرسانی برنامههای آموزشی موجود را بهمنظور کسب مهارتهای لازم برای ارائه خدمات کتابخانهای به کاربران با آسیبب بینایی کارآمد نمیدانند. حدود 85 درصد کتابداران و 55 درصد استادان با اختصاص یک درس اختصاصی به این موضوع موافق هستند. موضوعاتی که باید در این درس مورد بحث قرارگیرند، اولویتبندی شدهاند. نتیجهگیری: دانشجویان رشته کتابداری نیاز مبرمی به آشنایی با مسائل مرتبط با کاربران با آسیبهای بینایی و بهطور کلی کاربران با معلولیتهای جسمانی و روانی دارند. با وجودد اینکه در مورد موضوعات مورد نیاز برای آموزش مهارتهای مربوطه، فاصله زیادی بین عمل و نظر در رشته کتابداری وجود ندارد، اما این فاصله در مورد اختصاص یک درس اختصاصی بیشتر است. همچنین با توسعه فناوریهای مختلف در کتابخانهها، موضوعات مرتبط با آنها بیشتر مورد ترجیح کتابداران و استادان است.
Purpose: Examines skills required by librarians serving visually impaired people (VIP) information needs. Methodology: Skills were identified through review of literature. Skills were grouped in 21 subject categories. An online questionnaire containing question relevant to all categories was designed and distributed among librarians and LIS educators across Iran. Responses have analyzed by descriptive statistics (for close questions) and a content analysis (for open questions). Data was used for modeling a course. Findings: The majority of respondants think that current LIS curriculum is insufficient for the purpose. About 85% of librarians and 55% of LIS educators agree that a course should be added to the curriculum. Conclusion: We need to know more about VIP and mentally or physically handicapped. Therefore, more consideration to this issue is vital to improve library services to VIPs.
https://nastinfo.nlai.ir/article_48_9a766cc6c1d8522cad85720308389bca.pdf
خدمات کتابخانهای
مهارتهای کتابداری
آموزش علم اطلاعات و دانششناسی
کاربران با آسیب بینایی
ایران
Library services
LIS Education
Visually Impaired Users
Iran