per
سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران
مطالعات کتابداری و سازماندهی اطلاعات
2783-4646
2010-02-20
20
4
9
24
230
Research َ Article
ارزیابی جایگاه و عملکرد انجمن کتابداری و اطلاعرسانی ایران در فرایند آموزش غیررسمی کتابداران و اطلاعرسانان ساکن استانهای تهران و خراسان
Assessment of the position and function of Iran’s Association
of Library and Information Science in the process of informal
education of librarians of Tehran and Khorasan provinces
محمد زرهساز
1
فاطمه پازوکی
pazooki.f@gmail.com
2
تانیا آزادی
3
کارشناس ارشد کتابداری و اطلاعرسانی سازمان کتابخانهها، موزهها و مرکز اسناد کتابخانة آستان قدس رضوی
دانشجوی کارشناسی ارشد کتابداری و اطلاعرسانی دانشگاه پیامنور مشهد
دانشجوی کارشناسی ارشد کتابداری و اطلاعرسانی پزشکی دانشگاه علوم پزشکی ایران
یکی از وظایف اصلی انجمنهای کتابداری و اطلاعرسانی، پشتیبانی از فرایند آموزش رسمی دانشگاهی رشته و طراحی و اجرای برنامههای آموزشی بهصورت غیررسمی و از طریق برگزاری دورههای آموزشی، برپایی همایشها، کارگاهها، جلسات نقد و بررسی موضوعات تخصصی مختلف، و ایجاد دورههای آموزشی مجازی و از راه دور است. هدف این مقاله بررسی عملکرد انجمن کتابداری و اطلاعرسانی ایران در زمینة آموزش غیررسمی کتابداران و اطلاعرسانان و تعیین دیدگاه آنها دربارة جایگاه انجمن در این فرایند است. پژوهش، با روش پیمایشی با رویکردی توصیفی– تحلیلی انجام شده و از میان دو گروه از اعضای انجمن مقیم در تهران و استان خراسان نمونهگیری طبقهای صورت پذیرفته است. نتایج نشان میدهد که از نظر اعضا، انجمن عملکرد موفقی را در برگزاری برنامههای آموزشی غیررسمی برای کتابداران و اطلاعرسانان داشته است. آزمون T نشان داد که جز در دو عامل، تفاوت معناداری میان میانگین نمرات کتابداران تهرانی و خراسانی وجود ندارد. آزمون F نیز نشان داد که به جز در سه عامل، تفاوت معناداری میان نمرات اعضای پیوسته، وابسته، و دانشجویی در ارزیابی برنامههای آموزشی غیررسمی انجمن کتابداری و اطلاعرسانی وجود ندارد. همچنین، مشخص شد که تنها میان دو عامل «تأثیر مثبت در ارزشیابی شغلی و مناسب بودن روزها» و «زمانهای برگزاری همایشهای ماهانه» با عامل میزان تحصیلات رابطة معناداری وجود دارد. از سوی دیگر، نتایج تحقیق آشکار کرد که تنها میان دو عامل «تناسب موضوعات برنامهها با نوع شغل اعضا» و «قابل توجه بودن حضور کتابداران در این برنامهها» با عامل سابقة کار رابطة معناداری وجود دارد.
One of the main tasks of associations of library and information science is to supportthe process of formal academic education for librarianship and planning and implementinginformal educational programs by holding educational courses, conferences,workshops, review sessions for different specialized subjects and establishingvirtual and distance courses. The purpose of this paper is to evaluate the function ofIran’s Association of Library and Information Science in the informal education oflibrarians and to determine their perspectives about the role of the association in thisprocess. The methodology of the research is a survey with a descriptive-analyticalapproach. The study population is the members of the association who are residentsof Tehran and Khorasan provinces. They were chosen through stratified sampling.Findings indicate that the members believed the association had been successful in holding informal educational courses for librarians. A T-test showed that, except fortwo factors, there is no semantic difference between the average scores of librariansresident in Tehran and in Khorasan provinces. An F-Test showed that except forthree factors there is no semantic difference between the scores of the permanent,associate and student members when surveying the informal educational programsof the Association of Library and Information Science. The results also showed thatthere is a semantic relation between the two factors of “positive effect in job assessmentand appropriateness of the days” and “the timetables for holding monthlyconferences” with the factor of the ratio of education. On the other hand, the findingsshowed that there is a semantic relationship between the two factors “suitability ofthe subject of the programs with the job of the members and effective participationof the librarians in these programs” with the factor of job experience.
https://nastinfo.nlai.ir/article_230_d2e21126ab5ddedf17e560b1562e0d9a.pdf
انجمن کتابداری و اطلاعرسانی ایران
آموزش غیررسمی
کارگاههای آموزشی
همایشهای سالانه و همایشهای ماهانه
Iran’s Association of Library and Information Science
informal education
work shops
annual conferences
monthly conferences
per
سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران
مطالعات کتابداری و سازماندهی اطلاعات
2783-4646
2010-02-20
20
4
25
40
231
Research َ Article
بررسی تطبیقی نیروی انسانی و مجموعة کتابخانههای دانشگاه علوم پزشکی و دانشگاه رازی کرمانشاه با استانداردهای کتابخانههای دانشگاهی ایران در سال 1385
Comparative study of libraries of the University of Medical
Science and the University of Razi Kermanshah in terms
of their human resources and collections based on
the standards for Iranian university
علی امید چهری
1
بهزاد کرمی متین
bkm_1344@yahii.com
2
عبدالشهاب چهری
3
مدرس دانشگاه آزاد اسلامی کرمانشاه
استادیار دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه
کارشناس ارشد کتابداری و اطلاعرسانی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه
پژوهش حاضر به منظور بررسی تطبیقی نیروی انسانی و مجموعة کتابخانههای دانشگاه علوم پزشکی و دانشگاه رازی کرمانشاه و همچنین مقایسة آنها با استانداردهای کتابخانههای دانشگاهی ایران انجام شده است. این پژوهش با استفاده از روش پیمایشی، وضعیت مجموعة منابع، افزایش سالیانه، نیروی انسانی متخصص و غیرمتخصص، تعداد دانشجو، و تعداد اعضای هیئت علمی در 10 کتابخانة مورد بررسی را نشان و آنها را با استانداردهای کتابخانههای دانشگاهی ایران مورد مقایسه قرار میدهد. برای گردآوری اطلاعات از پرسشنامه و مشاهدة مستقیم استفاده شده است. مطابق استاندارد نیروی انسانی متخصص مورد نیاز در کتابخانههای مورد مطالعه باید 118 نفر باشد، درحالیکه نتایج پژوهش نشان میدهند که 45 نفر (1/38 درصد) نیروی متخصص در این کتابخانهها وجود دارد. منابع مورد نیاز در کتابخانههای مورد پژوهش مطابق استاندارد باید1572820 جلد باشد، درحالیکه نتایج پژوهش نشان میدهد که تعداد موجودی منابع تنها 285802 جلد (18/1درصد) است و در مجموع کسری 1287018 جلدی (81/9 درصد) را نشان میدهد.
The present research is to comparatively study of the libraries of the University ofMedical Science and the University of Razi Kermanshah in terms of their humanresources and collections, in order to evaluate the extent to which they follow thestandards of Iranian university libraries.The methodology of the research is a survey. The status of the collections, annualincrease, professional and non-professional human resources, the number of studentsand the number of faculties in ten libraries were evaluated and then compared based on the standards for Iranian university libraries. Data collection tools were aquestionnaire and direct observation.According to the standards, the professional (specialized) human resources, whichthe evaluated libraries need, should be 118 staff while the findings of the researchshow that there are 45 (38.1%) specialized staff in theses libraries. Based on thestandard, the number of information sources needed should be 1,572,820 volumeswhile the findings of this research show that the number of the resources is only285,802 volumes (18.1%). Overall this means the collections of the libraries evaluatedlack 1,287,018 volumes (81.9%).
https://nastinfo.nlai.ir/article_231_c5276c3c66ad11f26bb6f3880152483b.pdf
دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه
کتابخانهها
دانشگاه رازی
مجموعهسازی (کتابخانهها)
نیروی انسانی
منابع اطلاعاتی
استانداردهای کتابخانههای دانشگاهی ایران
Medical University of Kermanshah
human resources
Information sources
standard of Iranian university libraries
collection building
per
سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران
مطالعات کتابداری و سازماندهی اطلاعات
2783-4646
2010-02-20
20
4
41
52
232
Research َ Article
بررسی نگرشهای دانشجویان دانشگاه علامه طباطبایی نسبت به کتابداران دانشگاهی
Perspectives of the students of Allameh Tabatabai University
about academic librarians
زهرا موسویزاده
1
عضو هیئت علمی گروه کتابداری و اطلاعرسانی دانشگاه علامه طباطبایی
کتابداران با دارا بودن دانش، مهارت، و تجربه قادر هستند در امر آموزش و پژوهش به دانشجویان کمک کنند. عدم اطلاع دانشجویان از موقعیت حرفهای، نقشهای آموزشی، دانش، وظایف، و علاقة کتابداران برای کمک به آنها باعث میشود دانشجویان از راهنماییهای کتابداران و کتابخانهها به نحو احسن استفاده نکنند و پیدا کردن اطلاعات را وظیفة شخصی خود تلقی نمایند.در این مقاله با روش پیمایشی نگرشهای دانشجویان دانشگاه علامه طباطبایی در رشتهها و در مقاطع تحصیلی مختلف نسبت به کتابداران دانشگاهی مورد بررسی قرار گرفته است. نتایج نشان میدهد دانشجویان با اینکه کتابداران را افرادی تحصیلکرده میدانند، ولی از پیشینههای تحصیلی، نقشها، وظایف، و مهارتهای آنها آگاه نیستند. در پایان مقاله نیز پیشنهاداتی ارائه شده است.
Skillful and expert librarians are able to educate students and help them do research.Some of the students have no information about librarians’ professional status, teachingroles, knowledge, tasks and also their interest in helping them. So they don’t effectivelyuse their guidance and they think finding information in a library is theirpersonal responsibility. The methodology of this research is a survey in which theperspectives of the students—those studying different courses in different degrees—of Allameh Tabataba’i University about academic librarians have been evaluated.Findings show that although the students think librarians are educated, they are notaware of the librarians’ educational background, roles, tasks and skills. At the end ofthe article, some suggestions are presented.
https://nastinfo.nlai.ir/article_232_e67e174d8c184bc910a4eaa9bf789985.pdf
نگرش
دانشجویان
کتابداران دانشگاهی
موقعیت حرفهای
کتابداری
دانشگاه علامه طباطبایی
students’ perspective
academic librarians
professional status
Librarianship
Allameh Tabataba’i University
per
سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران
مطالعات کتابداری و سازماندهی اطلاعات
2783-4646
2010-02-20
20
4
53
64
233
Research َ Article
بررسی نیازهای اطلاعاتی دانشآموزان عشایر کوچندة ایل قشقایی استان فارس، طایفة عمله، تیرة صفیخانی: ارائة الگویی جهت تأمین خدمات کتابخانهای
Investigating the information needs of nomadic students of
Qashqa’ i tribe, Amaleh Clan, Safikhani Family in Fars
Province : a model for providing library services
هاجر صالحی دهپادکانی
samanta.salehi@gmail.com
1
رؤیا برادر
rbraradar@alzahra.ac.ir
2
سعید رضائی شریفآبادی
3
کارشناس ارشد کتابداری و اطلاعرسانی دانشگاه الزهرا
استادیار گروه کتابداری و اطلاعرسانی دانشگاه الزهرا
دانشیار گروه کتابداری و اطلاعرسانی دانشگاه الزهرا
هدف از این پژوهش بررسی نیازهای اطلاعاتی دانشآموزان عشایر کوچنده و ارائة الگویی جهت تأمین خدمات کتابخانهای به منظور پاسخگویی به نیازهای اطلاعاتی این جامعه است. جامعة آماری این پژوهش شامل 60 نفر از دانشآموزان عشایر کوچندة ایل قشقایی استان فارس، طایفة عمله، تیرة صفیخانی از دبیرستان دخترانة شبانهروزی مالک اشتر و آموزشگاه پسرانة شبانهروزی شهید بهشتی شهر شیراز میباشند. ابزار اندازهگیری در این پژوهش پرسشنامة محقق ساخته است. روش تحقیق پیمایشی توصیفی و روش آماری در این پژوهش آمار توصیفی است. بیشتر دانشآموزان اظهار داشتهاند که نیاز به مطالب و موضوعات غیردرسی دارند و از میان مطالب و موضوعات غیردرسی، موضوعات فرهنگی و ورزشی را بیشتر از بقیة موضوعات مورد نیاز میدانند. در نهایت، با توجه به نیازهای اطلاعاتی بیان شده و نیز وسایل و تجهیزات موجود برای دسترسی به اطلاعات به ارائة الگویی جهت تأمین خدمات کتابخانهای برای دانشآموزان مورد مطالعه پرداخته شده است.
This study aims to investigate the information needs of sixty nomadic students ofthe Qashqa’i tribe, Amaleh Clan, Safikhani Family in Fars province, Iran, to presenta model for providing them with library services. The study population is both maleand female students who study in two boarding schools called Shahid Beheshti andMaleke Ashtar located in Shiraz.The methodology of the research is a descriptivesurvey. To collect the data for this study, a closed-ended questionnaire was arrangedby the researcher. The statistical method of the research is based on the descriptivestatistics. Most of the students stated that they were in need of books with sportand cultural topics. Finally a model was presented for providing the students withlibrary services according to their information needs and the equipments they havefor access to information.
https://nastinfo.nlai.ir/article_233_33f1f49f183f88534109a77a723d6fa6.pdf
نیازهای اطلاعاتی
دانشآموزان
ایلات و عشایر
قشقایی
عمله
صفیخانی
خدمات کتابخانهای
information needs
Students
nomads
Qashqa’i
Amaleh
Safikhani
library
services
per
سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران
مطالعات کتابداری و سازماندهی اطلاعات
2783-4646
2010-02-20
20
4
65
80
234
Research َ Article
درآمدی بر سیستمهای مدیریت فراداده
Introduction to metadata management systems
یعقوب نوروزی
ynorouzi@gmail.com
1
عضو هیئت علمی گروه کتابداری دانشگاه آزاد اسلامی واحد همدان
استفاده از فراداده از روشهای معمول برای حل مسئلة سازماندهی و مدیریت منابع اطلاعاتی و دستیابی راحت به این نوع مجموعههای توزیع شده است. در این میان، بهکارگیری فراداده نیازمند مدیریت مناسب است. مدیریت فراداده میتواند به ما در اطلاع یافتن از انواع منابع اطلاعاتی موجود و محل دسترسی به آنها کمک کند. همچنین به ما میگوید که این منابع چه ارزشی برای کاربران و استفادهکنندگان از اطلاعات دارند. هدف مدیریت فراداده گردآوری، ذخیره، و کنترل مجموعة فرادادهای بهمنظور توصیف، بازیابی، حفاظت، مبادلة راحت، و دستیابی کارآمدتر به اطلاعات است و نیازمند سیستمهایی است که باعنوان سیستمهای مدیریت فراداده از آن یاد میشود. سیستمهای مدیریت فراداده اثربخشی، سازگاری، انعطافپذیری، و هزینة سودمندی را از طریق طرحی روشن و واضح میسر میسازند. بنابراین، شناخت این سیستمها میتواند ما را در مدیریت بهتر منابع اطلاعاتی یاری کند. از جملة این سیستمها میتوان به نرمافزارهای جامع کتابداری مانند رسا و سیمرغ در ایران اشاره کرد. نوشتة حاضر بر آن است تا پس از بیان اهمیت فراداده در سازماندهی منابع اطلاعاتی، برداشتهای متفاوت از مدیریت فراداده را در حوزههایی همچون علوم کتابداری و اطلاع¬رسانی و سیستمهای اطلاعاتی مورد بحث قرار دهد و مروری اجمالی بر آثار موجود در این زمینه داشته باشد. سپس مبحث مربوط به سیستمهای مدیریت فراداده مطرح خواهد شد و اطلاعات لازم در این زمینه، بهویژه دربارة ساختار سیستمهای مدیریت فراداده از بُعد مجموعه و نقش و کارکرد آنها ارائه میشود.
Metadata is one of the most common methods for the organization and managementof information resources and for easy access to information, but it needs appropriatemanagement. The goal of metadata management is to provide, store and controlmetadata collections for the description, retrieval, preservation, ease of exchangeand more effective access to information. Metadata management systems determinethe effectiveness, flexibility and cost-benefits through a definite project. In the present research the importance of metadata in the organization of information resources along with different perspectives of metadata management in some fields like library and information science and information systems have been debated. Then the features, capabilities and effectiveness of the metadata management systems are discussed. Metadata management systems are derived into three categories regarding the structure of the collection: (1) Distributed metadata structure (2) Integrated metadata structure and (3) Composed metadata structure
https://nastinfo.nlai.ir/article_234_9cd4ae386b1aebb11a00cf1e5f8dd7fa.pdf
فراداده
مدیریت فراداده
سیستمهای مدیریت فراداده
سازماندهی اطلاعات
Metadata
metadata management
metadata management system
information
organization
per
سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران
مطالعات کتابداری و سازماندهی اطلاعات
2783-4646
2010-02-20
20
4
81
96
235
Research َ Article
راهبرد کیفی پژوهش عملی مفهوم، پارادایم، نوعشناسی، و مباحث تکمیلی
Research qualitative strategy: concepts, paradigms, typologies
and additional topics
علیرضا پویا
alirezapooya@gmail.com
1
امیرحسین اخروی
amir.hosein.okhravi@gmail.com
2
دانشجوی دکتری مدیریت، گرایش OR دانشگاه تربیت مدرس
دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت، گرایش تولید دانشگاه فردوسی مشهد
دانش نظری، برای تأمین نیازهای واقعی انسان کافی نیست. این وضعیت تا حدودی ناشی از انجام تحقیقات به شیوه¬های سنتی است. اخیراً شاهد بهکارگیری روشی پژوهشی میباشیم که به دنبال رفع این مشکل است و با عنوان «اقدام پژوهی» شناخته میشود و این مقاله سعی در معرفی آن دارد. مشکل اقدام¬پژوهی آن است که نمیتواند بهطور کامل برنامهریزی و یا در مسیری خاص هدایت شود. محقق باید برای هرچه در فضای تحقیق اتفاق میافتد، آماده باشد و به هر جایی که تحقیق او را میکشاند برود، یا اینکه تحقیق را متوقف سازد. نظریة مفهومسازی بنیادی بهعنوان راهحل این مشکل مطرح میشود.
Researchers in the social sciences believe that theoretical knowledge–which is derivedfrom traditional research –is not enough to meet the needs of their professionallife. To solve this problem a strategy was applied in the researches entitled “actionresearch”. Action research is the process of systematic thought, research and activitywhich people apply in their professional life. In the present research the concepts,features and different aspects of action research have been evaluated. In additionthe typology of action research, based on the perspectives of some of the theoristsin this field, has been discussed. In this paper the problem of action research alongwith methods of solving it using fundamental conceptualization theory have alsobeen assessed.
https://nastinfo.nlai.ir/article_235_fbd9441048145994eae5e35eb96729b4.pdf
راهبرد کیفی پژوهش
اقدامپژوهی
پارادایم
نوعشناسی
مفهومسازی بنیادی
research qualitative strategy
action research
paradigm
typology
fundamental
conceptualization theory
per
سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران
مطالعات کتابداری و سازماندهی اطلاعات
2783-4646
2010-02-20
20
4
97
118
236
Research َ Article
رویکردهای نوین کتابخانه به فناوریهای غیرکتابی در کتابخانهها
New approaches of libraries to non-book technologies
عباس حاجیها
1
عضو هیئت علمی دانشگاه پیام نور (مرکز ساری)
در مقالة حاضر دربارة مواد غیرکتابی بهخصوص فناوریهای جدید قابل استفاده در کتابداری و کتابخانه بحث میگردد. بیشک، عصر اطلاعات به دلیل همین فناوریها نظیر کامپیوتر و لوحهای فشردة عصر اطلاعات نام گرفته است. همین ابزار و آلات غیرکتابی ظهور انفجار اطلاعات را خبر دادهاند. اکنون با این سؤال مواجهیم که خودکارسازی کتابخانهها و استفاده از فناوریهای الکترونیکی و اثربخشیهای آنها بر اطلاعرسانی و تأثیر آنها در امر اطلاعرسانی چالش است یا فرصت؟ راههای مواجهه با تنشهای روانشناختی در مسیر کامپیوتری کردن کتابخانه نیز بررسی گردیده و با بررسی مراکزی که قابلیت خدمات سختافزاری و نرمافزاری دارند برخی از فواید این فناوریهای جدید را مورد بحث قرار دادهایم. در ادامه به این نتیجه رسیدهایم که باید به سوی این فناوریها رفت و از ظرفیتهای عمدة آنها بهره برد؛ لذا دربارة خرید و تهیة آنها، نیازها، حمایت، و پشتیبانی و قسمتهای مهم این وسایل هم بحث نمودهایم. درهمین زمینه، فاکتورهای خرید و انتخاب نرمافزارهای کتابخانهای و اجرای نرمافزارها و ملاکهای آنها نیز بحث گردیده و در نهایت بحث از شبکههای رایانهای و بزرگراههای اطلاعاتی نیز انجام مقاله حاضر را رقم زده است.
Today, two new technologies have mostly influenced libraries and information centers: informationtechnology and communication technology. The most important characteristicof information technology is the application of computers and library software in libraries.In this research the advantages and disadvantages of library automation, the influenceof electronic technologies on information, measurement criteria for library software andthe method of selecting and purchasing them have been debated and evaluated. The mostsignificant measurement criteria for library software are the capability of applying Persianscript and language, security system, the capability of using library software, reliability,preservation and development of the software, along with flexibility and cost.
https://nastinfo.nlai.ir/article_236_09b26bdecc53154eae1cdf5e09faac15.pdf
مواد غیرکتابی
کامپیوتر
اثربخشی
نیازها
کتابخانه
کارکنان
information technology
communication technology
library automation
library soft ware
per
سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران
مطالعات کتابداری و سازماندهی اطلاعات
2783-4646
2010-02-20
20
4
119
136
237
Research َ Article
علمسنجی: بررسی وضعیت تحقیقات اعضای هیئت علمی دانشگاههای آزاد اسلامی منطقة پنج و شناسایی مشکلات آنها در تولید اطلاعات علمی
عاطفه زارعی
atefehzarei@gmail.com
1
سید علیاکبر فامیل روحانی
2
عضو هیئت علمی گروه کتابداری و اطلاعرسانی دانشگاه آزاد اسلامی واحد همدان
استادیار علوم کتابداری و اطلاعرسانی دانشگاه آزاد اسلامی واحد همدان
هدف از این تحقیق بررسی تولیدات علمی اعضای هیئت علمی منطقة پنج و شناسایی مشکلات آنها در تولید علم است. روش تحقیق توصیفی و با استفاده از ابزار پرسشنامه است، جامعة پژوهش 250 نفر از اعضای هیئت علمی تمام¬وقت دانشگاههای آزاد اسلامی منطقة پنج میباشد. نتایج تحقیق نشان داد که بین سابقة کار آموزشی – پژوهشی و تولیدات علمی رابطة معنیداری وجود دارد، بیشترین تولیدات علمی در حوزة علوم انسانی ودر قالب مقالات است که قسمت اعظم مقالات در نشریات داخلی منتشر میشود و درصد کمی در مجلات خارجی منتشر شده است. مشکلات اعضای هیئت علمی در تولید علم عبارتاند از: مشکلات ارسال و تأیید مقاله در مجلات تخصصی، مشکلات تأیید و تصویب آثار پژوهشی، فقدان کتابهای تخصصی موردنیاز، نداشتن فرصت مطالعه در دانشگاه، مقررات دست¬وپاگیر اداری، نبود کتابشناسیها در کتابخانه، نبود مجلههای تخصصی، عدم امکانات کافی جهت مطالعه و پژوهش در دانشگاه (مکان مناسب...)، نبود مقالهنامهها و مجلههای تخصصی لاتین، و موانع موجود در بخشنامهها و آییننامة پژوهشی را ذکر نمودند. در مجموع میتوان مشکلات اعضای هیئت علمی را در سه مقولة کلی دستهبندی نمود:الف. مشکلات پژوهشی، ب. مشکلات آموزشی، وج. مشکلات منابع و تجهیزات کتابخانه
This paper aims at evaluating the scientific work of the members of faculty of the fifthregion and identifying any problems in producing scientific information. The methodologyof the research is a descriptive survey using a questionnaire. The study population includes250 full-time members of the Faculty of the Islamic Azad University of the fifth region.The findings show that there is a semantic relationship between educational-culturaljob experience and scientific production. The most scientific productions are in the fieldof humanities in the format of articles mostly published in Iranian journals but rarely inforeign ones. The problems of the members of the faculty in producing scientific informationare: problems related to the sending and accepting of articles by specialized journals problems connected with the acceptance and approval of research projects, lack of neededspecialization at university, restrictive managerial disciplines, lack of bibliographies atlibraries, lack of specialized journals, insufficient facilities to study and research at theuniversities (e.g. appropriate place ), lack of specialized journals published in Latin (nonPersian and Arabic) script, and obstacles in research regulations and circulars. Totally, theproblems of the members of the faculty are classified into three categories:a) Research-related problemsb) Educational problemsc) Problems related to the resources and facilities of the libraries
https://nastinfo.nlai.ir/article_237_396c3aac59cca42e8b90328123cab5c3.pdf
علمسنجی اطلاعات
تولید اطلاعات
اعضای هیئت علمی
دانشگاه آزاد اسلامی منطقة پنچ
Scientometrics
Information production
members of faculty
Islamic
Azad University of the fifth region
per
سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران
مطالعات کتابداری و سازماندهی اطلاعات
2783-4646
2010-02-20
20
4
137
150
238
Research َ Article
مدیریت ارتباط با مشتری در کتابخانهها
Customer relationship management in libraries
شبنم شاهوار
sshahvar@gmail.com
1
نجلا حریری
nadjlahariri@gmail.com
2
کارشناس ارشد کتابداری و اطلاعرسانی، سازمان مدیریت صنعتی
عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران
شعار «همواره حق با مشتری است» از دیرباز اصل بنیادی فعالیت سازمانهای موفق تجاری و خدماتی بوده است. این اصل در مورد کتابخانهها نیز بهطور کامل صدق میکند. کتابخانه بهعنوان سازمانی که کیفیت ارائة خدمات آن پیوند نزدیکی با تحقیق و توسعه و مسائل بنیادی علمی و فرهنگی جامعه دارد، نیازمند اتخاذ تمهیدات لازم برای ارائة مطلوبترین خدمات ممکن است. برقراری ارتباط نزدیک با کاربران و ارائة خدمات شخصی به آنها تحقق اهداف کتابخانهها در جهت ارائة خدمات کارآمد و اثربخش را به نحو مطمئنتری تضمین میکند. مدیریت ارتباط با مشتری راهبرد مناسبی در جهت شناخت کاربران و آگاهی از نیازها و خواستههای آنها و بهطورکلی ایجاد رابطهای دائمی و متقابل میان کتابخانه و کاربران است. این راهبرد، جلب اعتماد و رضایت کاربران فعلی کتابخانه و جذب کاربران جدید را به دنبال خواهد داشت. این مقاله، ضمن تشریح مفهوم مدیریت ارتباط با مشتری، ویژگیهای سامانة ارتباط با مشتری در کتابخانه را مطرح کرده با برشمردن مزایای ان در محیط کتابخانه، ضرورت بهکارگیری این راهبرد در کتابخانههای امروز را مورد بحث قرار میدهد.
The motto “the customer is always right” has always been one of the fundamentalprinciples applied by successful trade and service organizations. This principle iscompletely true for libraries as well. A library as an organization in which the qualityof the services has a close link with research, development, cultural and the fundamentalacademic issues of the society, need to plan for presenting the best services.Communicating with users and providing them with personal service helps librariesreach their goals and effectively present their services. Customer RelationshipManagement (CRM) is an appropriate strategy for identifying the needs of usersand having a permanent and mutual relationship between libraries and users. Thisproduces satisfaction for current users of the library and attracts new users.This article explains the concept of CRM, the features of CRM systems, its advantagesin libraries and the necessity of applying the strategy in today’s libraries.
https://nastinfo.nlai.ir/article_238_127f38c6aa118bfcd136497427756250.pdf
مدیریت ارتباط با مشتری
کاربرمداری
کتابخانهها
وفاداری مشتری
فناوری اطلاعات
Customer Relationship Management (CRM)
user orientation
Libraries
customer loyalty
information technology
per
سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران
مطالعات کتابداری و سازماندهی اطلاعات
2783-4646
2010-02-20
20
4
151
164
239
Research َ Article
مقایسة استنادهای پایاننامههای گروههای آموزشی فنی مهندسی و علوم انسانی
A comparison of the citations in the theses of the
engineering and humanities departments
مریم خسروی
khosravi.irandoc@gmail.com
1
عضو هیئت علمی گروه کتابداری و اطلاعرسانی پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران
پژوهش حاضر با هدف تجزیه و تحلیل رفتارهای استنادی فارغالتحصیلان دو گروه آموزشی فنی مهندسی و علوم انسانی، سالهای1380- 1385، براساس مآخذ پایاننامههای موجود در کتابخانة پژوهشگاه اطلاعات و مدارک علمی ایران انجام شده است. روش پژوهش پیمایشی بوده و با بهکارگیری روش تحلیل استنادی، منابع و مآخذ 400 پایاننامه از هر دو گروه آموزشی، که از طریق نمونهگیری تصادفی طبقهای انتخاب شده بودند، مورد بررسی قرار گرفت. یافتهها مجموعاً 18353 استناد به انواع منابع اطلاعاتی را در هر دو گروه (تعداد 12230 استناد در 213 پایاننامة علوم انسانی و 6123 استناد در 187 پایاننامة فنی مهندسی)، نشان داد. تعداد متوسط استنادها در هر پایاننامة علوم انسانی 57/41 و در پایاننامههای فنی مهندسی 32/73 میباشد. زبان انگلیسی در پایاننامههای فنی مهندسی با 85/88 درصد و در گروه علوم انسانی فارسی با 63/68 درصد زبان رایج بوده است. بررسی نمایة فوری منابع نیز بیانگر آن است که کمترین نمایة فوری 3/31 درصد و بیشترین آنها 35/62 درصد بود. همبستگی میان سال نشر منابع اطلاعاتی و تعداد دفعات استناد به آنها نیز 0/94 و 0/69 میباشد.
This research aims at analyzing the citation behavior of graduates of two departments(technical engineering and humanities) from 2000 to 2005, based on the referencesin the theses available in the library of IRANDOC (Iranian Science Institutefor Information Science and Technology). The methodology of the research was asurvey using citation analysis. The references of 400 theses of these two departmentswere selected through stratified random sampling to be evaluated. Findingsshowed that in total there were 18,353 citations to all information resources (including12,230 citations out of 213 theses in the humanities and 6,123 out of 187 thesesin engineering). Average citations found to be 57.41 per thesis related to humanitiesand 32.73 citations in the engineering. 85.88 percent of the theses in technical engineeringused English resources while 63.68 percent of theses in the humanities usedPersian ones. The least immediacy index of the resources was 3.31% while the mostwas 35.62%. The correlation between the year of published information sources andthe number of citations to them was also 0.94 and 0.69.
https://nastinfo.nlai.ir/article_239_fdc953f59492d6791d29ef4c5ac13a29.pdf
رفتار استنادی
پایاننامه
استناد
نمایة فوری
گروه آموزشی فنی مهندسی
گروه آموزشی علوم انسانی
citation behavior
theses
Citation
immediacy index
department of technical engineering
department of humanities
per
سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران
مطالعات کتابداری و سازماندهی اطلاعات
2783-4646
2010-02-20
20
4
165
180
240
Research َ Article
نگاهی دوباره به بازاریابی در کتابخانهها و مراکز اطلاعرسانی: فرصتی که به چشم تهدید بدان مینگریم!
Another look at the marketing in libraries and information
centers: threat or opportunity?
رضا بصیریان جهرمی
rezabj@gmail.com
1
نادر نقشینه
nnaghsh@ut.ac.ir
2
عضو هیئت علمی گروه کتابداری و اطلاعرسانی پزشکی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر
استادیار کتابداری و اطلاعرسانی دانشگاه تهران
بازاریابی را فرایند تحلیل، برنامهریزی، کاربرد، و کنترل برنامههای مدون، به منظور انجام مبادلات داوطلبانه با بازارهای هدف جهت نیل به اهداف سازمانی دانستهاند که طراحی و تدوین چنین برنامهای نیازمند شناخت نیاز و انتظارات بازار هدف و بهرهمندی از اصولی چون قیمتگذاری، ارتباطات، اشاعة بهموقع اطلاعات، انگیزهبخشی، و خدمترسانی به بازار میباشد. کتابخانهها و مراکز اطلاعرسانی، برای حضور مؤثر در فضای بهشدت رقابتی امروز، باید به شکلی صحیح با فنون و اصول بازاریابی آشنا باشند تا از این طریق بتوانند پاسخگوی نیازهای کاربران بالقوه و بالفعل خود باشند. آشنایی با مفهوم بازاریابی در کتابخانهها و مراکز اطلاعرسانی، جایگاه بازاریابی آمیخته در کتابخانهها، شیوة تدوین یک طرح بازاریابی مؤثر، چالشهای پیشروی کتابخانهها و مراکز اطلاعرسانی در قرن21 و نقش بازاریابی در ارائة راهکار بهمنظور حل آنها از جمله مباحث مطرح شده در این مقاله است.
Marketing is known as the process of analyzing, planning and the implementation todo voluntary exchanges with target markets which ends in the reaching of organizationalgoals. Designing this program requires identifying the needs and expectationsof the target market and exploiting some principles like pricing, communication,dissemination of information, and serving the market. Libraries and information centers, in order to have an effective role in today’s competitive environment, shouldbecome familiar with the technologies and principles of marketing correctly. In thisway they can respond to the needs of potential and de facto users. Introduction to theconcept of marketing in libraries and information centers, the status of marketing inlibraries, the method of planning for an effective marketing project, the challengesthat libraries and information centers face in the 21st century and the importanceof marketing in presenting the solutions are some of the topics which have beendebated in the article.
https://nastinfo.nlai.ir/article_240_0a8b088c8eff3bdd5040aebaa40e22d5.pdf
بازاریابی
بازاریابی آمیخته
طرح بازاریابی
کتابخانهها و مراکز اطلاعرسانی
Marketing
mixed marketing
marketing project
libraries and information
centers