per
سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران
مطالعات کتابداری و سازماندهی اطلاعات
2783-4646
2018-10-23
29
3
7
37
10.30484/nastinfo.2018.2276
2276
Research َ Article
ساخت و اعتباریابی پرسشنامۀ سنجش عوامل ساختاری اثرگذار بر سرقت علمی دانشجویان
Construction and Validation of a Questionnaire for Measurement of Structural Factors Affecting University Student’s Plagiarism
مهدی شقاقی
mhd.shaghaghi@gmail.com
1
استادیار گروه علم اطلاعات و دانششناسی، دانشگاه شهید بهشتی
هدف: سنجش اعتبار پرسشنامه عوامل ساختاری اثرگذار بر سرقت علمی دانشجویان از نظر روایی محتوایی و سازه و پایایی.روششناسی: از روش رواییسنجی محتوایی سهلایه برای بررسی روایی محتوایی، از رویکرد تحلیل عاملی تأییدی برای روایی سازه، و از روش دونیمکردن برای پایایی پرسشنامه استفاده شده است. 10 تن از متخصصان علم اطلاعات، علوم اجتماعی، و علوم ارتباطات نمونه آماری برای بررسی محتوایی و 540 نفر از دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاههای جامع کشور (36 دانشگاه) نمونه جامعه آماری برای بررسی روایی سازه انتخاب شدند.یافتهها: روایی محتوایی در سه لایه تأیید شد. سازههای اصلی پرسشنامه (لایه یک) و سازههای فرعی و گویههای آن (لایه دو) براساس کدهای باز، محوری، و انتخابی یک پژوهش کیفی تنظیم شد. در لایه سوم، روایی محتوایی کل سؤالها با شاخص روایی محتوایی سیویآی 875/0 محاسبه شد. روایی سازه نیز بهروش مدلیابی معادلات ساختاری با نرمافزار لیزرل بررسی شد و هفت مدل اندازهگیری انعکاسی به تعداد سازههای اصلی پرسشنامه ارائه شد. ضریب پایایی پرسشنامه بهروش دونیمکردن 855/0 محاسبه شد که پایایی مطلوبی را نشان میداد.نتیجهگیری: درمجموع، دو سازه فرعی "کثرت توجیهات" که با سؤالهای 45 و 46 و "اجتناب از افشاء" که با سؤالهای 74 و 75 سنجش میشد از عوامل تأثیرگذار بر سرقت علمی کنار گذاشته شد. همچنین، 10 سؤال دیگر از سایر عوامل پذیرفته نشد و رویهمرفته 14 سؤال از روایی سازه کنار گذاشته شد. درنهایت، پرسشنامه از 104 سؤال به 90 سؤال کاهش پیدا کرد.
Purpose: The main aim of the research was to validate a questionnaire that had constructed on the basis of a qualitative research about structural factors affecting plagiarism in Iran, with content and construct validity measures and reliability scales.Methodology: Three-layer method and CVI procedure were used for evaluating content validity of the questionnaire. Besides, confirmatory factor analysis was used for evaluating construct validity of the tool. Then, split-half method was used for evaluating reliability of the questionnaire. SPSS and LISREL software were used for the analysis. Sample of study was graduate students of central universities of all provinces in Iran (n=540) that selected by means of multi-stage cluster sampling method and systematic method in each selected cluster.Findings: results showed that on the basis of three step evaluation method and Content Validity Index (CVI) of the questionnaire was 0.875, content validity of the questionnaire was acceptable. Then, 7 reflective measurement models were offered for construct validity evaluation. Two secondary factor and 14 questions were eliminated from questionnaire because of their unacceptable output measures of tvalue, path coefficient and R2. Reliability measure of the tool estimated 0.855 (> 0.7).Conclusion: Two peripheral factors namely “frequency of justifications” (with questions 44 & 45) and “avoidance of disclosure” (with questions 74 & 75) understood as unacceptable factors affecting plagiarism. 10 questions from other factors recognized as unacceptable and in total, 14 questions were eliminated and the questionnaire was reduced to 90 questions.
https://nastinfo.nlai.ir/article_2276_25a8990c8fb75e17f17521930ba2df03.pdf
سرقت علمی
اخلاق اطلاعات
ساخت و اعتباریابی پرسشنامه
لیزرل
روایی سازه
روایی محتوایی
پایایی
Plagiarism
Information ethics
Confirmatory factor analysis
Questionnaire
Construct validity
Content validity
Reliability
per
سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران
مطالعات کتابداری و سازماندهی اطلاعات
2783-4646
2018-10-23
29
3
39
60
10.30484/nastinfo.2018.2254
2254
Research َ Article
ساختار فکری علم اطلاعات و دانششناسی: از نظر "دیداریسازی حوزه دانش"
Intellectual structure of library and information science from the perspective of "knowledge Domain Visualization"
غلامرضا حیدری
ghrhaidari@gmail.com
1
رسول زوارقی
rasoolzavaraqi@gmail.com
2
رضا مختارپور
rezamokhtarpour@gmail.com
3
علی اکبر خاصه
khasseh@gmail.com
4
دانشیار گروه علم اطلاعات و دانششناسی، دانشگاه شهید چمران اهواز
استادیار گروه علم اطلاعات و دانششناسی، دانشگاه تبریز
دانشجوی دکترای علم اطلاعات و دانششناسی، دانشگاه شهید چمران اهواز
استادیار گروه علم اطلاعات و دانششناسی، دانشگاه پیام نور
هدف: شناسایی الگوها و روندهای موضوعی مطالعات علم اطلاعات و دانششناسی ایران و سیر تغییرات انجامشده در ساختار نظری این حوزه.روششناسی: با استفاده از همرخدادی کلیدواژه و با رویکرد مبتنیبر دیداریسازی حوزه دانش براساس کلیدواژهها، ساختار فکری علم اطلاعات و دانششناسی مطالعه شده است. جامعه پژوهش تمامی مقالات پژوهشی و مجموعه مقالات همایشهاست که در سالهای 1970 تا 2016 از پژوهشگران ایران در مجلات علم اطلاعات و دانششناسی منتشر و در وبگاه علوم نمایه شده است. برای تحلیل و دیداریسازی شبکه همواژگانی مطالعات ایران نیز از نرمافزار سایتاسپیس استفاده شد.یافتهها: تحلیل خوشهای به شناسایی 10 خوشه انجامید و درمجموع، مشخص شد کانونهای اصلی پژوهش ذیل دو عنوان کلی "مطالعات سنجش علم" و "مطالعات اطلاعات" قرار گرفتهاند که سهم هریک از این دو کانون پژوهش از کل خوشههای شناساییشده بهترتیب، 4 و 5 خوشه است. بزرگترین خوشه برحسب تعداد گرهها، "مطالعات کاربران و نظامها" و قدیمیترین خوشه براساس میانگین سال تشکیل، "همکاری علمی" بود. نتایج تحلیل شاخص شکوفایی رخداد کلیدواژهها نشان داد کلیدواژههای "اینترنت"، "وب جهانگستر"، "مطالعات کاربران"، و "موتورهای جستجو" بهترتیب، بیشترین توجه پژوهشگران علم اطلاعات و دانششناسی را بهخود جلب کردهاند و در زمره مباحث داغ رشته در بازه زمانی بررسیشده هستند.نتیجهگیری: شبکه همرخدادی کلیدواژههای مدارک علم اطلاعات و دانششناسی ایران شبکهای نوپاست؛ بهطوریکه از مجموع 257 گره حاضر در فرایند تحلیل، 71 گره در سالهای 2000 تا 2009 واقع شدهاند. ازجمله نکات درخور تأمل در تحلیل گرههای محوری شبکه همرخدادی کلیدواژهها، ثبتنکردن هرگونه نمره مرکزیت برای واژه "کتابخانه" است که نشان میدهد این واژه، باوجود برخورداری از فراوانی رخداد، نقش محوری خود را در مدارک علم اطلاعات و دانششناسی ایران در این بازه زمانی از دست داده است.
Purpose: To identify the patterns and trends of the Iranian LIS Studies and the changes made in the Intellectual structure of this field.Methodology: Using the keyword co-occurrence method and the knowledge Domain Visualization approach, the intellectual structure of LIS has been studied. The research community is all research papers and articles of conferences that have been published by Iranian researchers in the period from 1970 to 2016 in the LIS journals and indexed on the WOS. Citespace software was used to map and analyze the network of Iranian studies.Findings: Cluster analysis led to the identification of 10 clusters. Overall, it was found that the main focal points of the research are two general titles of "science studies" and "information studies", where the share of each of these two research centers from all identified clusters was 4, 5 Cluster. The largest cluster, according to the number of nodes, was "User Studies and Systems" and the oldest cluster based on the average year of formation, "scientific collaboration." The results of the analysis of the keywords burstness, "Internet", "World Wide Web", "User studies" and "Search engines" respectively, have attracted the most attention of the researchers of information science and science and are among the hot topics in the time series investigated.Conclusion: The network of the key words of Iran LIS studies is immature; so that from the total of 257 nodes present in the analysis process, 71 nodes were located between 2000 and 2009. One of the important points in reflecting on the analysis of the central nodes of the keyword network is related to the low centrality scores of the word “library” in spite of having high occurrence frequency; which may be interpreted as the reduction of pivotal role of this concept in the LIS literature.
https://nastinfo.nlai.ir/article_2254_070e4ec82e752fa6cbf3627a0ae5e350.pdf
روندهای موضوعی
دیداریسازی حوزه دانش
تحلیل همواژگانی
علم اطلاعات و دانششناسی
سایتاسپیس
Thematic trends
Knowledge domain Visualization
co-word analysis
Library and information science
Citespace
per
سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران
مطالعات کتابداری و سازماندهی اطلاعات
2783-4646
2018-10-23
29
3
61
91
10.30484/nastinfo.2018.2265
2265
Research َ Article
سازماندهی اطلاعات حوزه میراث فرهنگی: پیشرفتهای گذشته و مسائل پیش رو
Organizing Cultural Heritage Information: Previous Developments and Future Perspective
معصومه نیک نیا
niknia.m@gmail.com
1
حمیدرضا جمالی مهموئی
h.jamali@gmail.com
2
داریوش علیمحمدی
webliographer@gmail.com
3
دانشجوی دکترای علم اطلاعات و دانششناسی، دانشگاه خوارزمی؛ کارشناس مدیریت اسناد فنی و دانش سازمانی شرکت مدیریت شبکه برق ایران
دانشیار گروه علم اطلاعات و دانششناسی، دانشگاه خوارزمی
استادیار گروه علم اطلاعات و دانششناسی، دانشگاه خوارزمی
هدف: بررسی مسائل، چالشها، و رویکردهای پیش روی سازماندهی اطلاعات حوزه میراث فرهنگی با تمرکز بر الگوی مرجع مفهومی سیداک و الگوهای همخانواده آن.روششناسی: پژوهشهای حوزه الگوسازی اطلاعات میراث فرهنگی، بهویژه آثار مبتنیبر الگوی مرجع مفهومی سیداک و سایر الگوهای همخانواده آن مرور شدند.یافتهها: پژوهشهای انبوه پیشین بر سودمندی دستاوردهایی تأکید داشتهاند که همگرایی کتابخانهها، آرشیوها، و موزهها با یکدیگر برای ایجاد الگوهای همگون میتواند بهبار آورد. بیشتر پژوهشها، بر بررسی الگوی سیداک سیآراِم و پژوهشهای چندی نیز بر الگوهای همخانواده آن تمرکز کردهاند. پژوهشهای فراوانی سعی کردهاند با گزارش طرحهای عملیاتی، تجربیات حاصل از آنها را بهاشتراک گذارند. بسیاری از پژوهشها روششناسی مشخصی، مطابق با متون علمی روش پژوهش، برای انجام طرح گزارش نکردهاند و همگی سعی در استفاده از ابزارهای وب معنایی داشتهاند. ازجمله مهمترین چالشهای استفادهکنندگان الگوهای خانواده سیآراِم، ابهام در تفسیر الگو و تعدد روشهای پیادهسازی بیان شده است.نتیجهگیری: نظر به بلوغ الگوی مرجع مفهومی سیداک، توجه به آموزش الگو به کاربران آن و ارائه راهنماهای مختلف در سطوح متفاوت برای بهرهبرداری بهینه بهوسیله گروه علایق ویژه سیداک سیآراِم ضروری است.
Purpose: Aims at investigating the issues, challenges, and approaches to organizing of cultural heritage information, focuses on the CIDOC CRM and its family models. Methodology: Cultural heritage information modeling research projects, especially the works based on CIDOC CRM and its other family models were reviewed. Findings: Previous studies on the usefulness of achievements have emphasized the convergence of libraries, archives, and museums with each other to create homogeneous models. Most of them have focused on the study of the CIDOC CRM and several studies have focused on its family models. Many studies have tried to share their experiences by reporting practical plans. From the viewpoint of classical research methodologies, many others have not reported a specific methodology for carrying out the projects, and all have tried to use semantic web tools. One of the most important challenges for users of CIDOC CRM family models was the ambiguity in the interpretation of the model and the multiplicity of implementation methods. Conclusion: Considering the maturity of the CIDOC CRM, attention to teaching the model to users and providing different guides at different levels for optimal utilization by the special interest group of CIDOC CRM are necessary.
https://nastinfo.nlai.ir/article_2265_c05f31f08ed97bfb43593e579067a2a8.pdf
میراث فرهنگی
الگوسازی
سازماندهی اطلاعات
باستانشناسی
الگوی مرجع مفهومی سیداک
الگوی سیآراِمآرکئو
Cultural heritage
Modelling
Information organization
Archaeology
CIDOC CRM
CRMarchaeo
per
سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران
مطالعات کتابداری و سازماندهی اطلاعات
2783-4646
2018-10-23
29
3
93
111
10.30484/nastinfo.2018.2242
2242
Research َ Article
تحلیل توییت مقالههای علمی در توییتر
Tweets of Scholarly Papers on Twitter
محمدامین عرفان منش
amin.erfanmanesh@gmail.com
1
الهه حسینی
elahehosseini65@gmail.com
2
سحر حبیبی
sahar.habibi94@yahoo.com
3
استادیار گروه علم اطلاعات و دانششناسی، دانشگاه اصفهان
دانشجوی دکترای علم اطلاعات و دانششناسی، دانشگاه الزهرا
دانشجوی کارشناسی ارشد علم اطلاعات و دانششناسی، دانشگاه شهید بهشتی
هدف: تحلیل حدود 45 میلیون توییت مقالههای علمی بهعنوان نمونهای از قابلیتهای آلتمتریکس برای تحلیل کلاندادهها در محیط وب اجتماعی.روششناسی: با روش توصیفی و با استفاده از شاخصهای آلتمتریک، تمامی 322,828,44 توییت و بازتوییت مربوط به بیش از 000,764,6 مقاله علمی ثبتشده تا زمان گردآوری دادهها در پایگاه آلتمتریک اکسپلورر مطالعه شد.یافتهها: 8/78% بهاشتراکگذاری بروندادهای علمی در رسانههای اجتماعی متعلق به توییتر بوده است. مطالعه زمانی توییت مقالههای علمی نشان داد روند بهاشتراکگذاری مقالههای علمی در توییتر بهمیزان چشمگیری رو به افزایش بوده است. بیشترین تعداد توییت مقالههای علمی بهترتیب مربوط به کاربرانی از امریکا، انگلستان، و استرالیا بوده است. همچنین، بروندادهای پژوهشی منتشرشده در مجلههای علوم پزشکی و علوم میانرشتهای بهمیزان گستردهتری توییت شدهاند.نتیجهگیری: توییتر مهمترین رسانه اجتماعی است که پژوهشگران برای بهاشتراکگذاری بروندادهای پژوهشی خود از آن در سطح بینالمللی استفاده میکنند و قابلیتهای فراوانی برای مطالعه اثرگذاری اجتماعی پژوهش دارد.
Purpose: A considerable amount of scholarly articles are disseminated on Twitter. The current research aims to analyze the dissemination of around 45 million tweets of scientific papers as a sample of altmetric capabilities in big data analysis on social web.Methodology: The current study is an applied research in terms of objectives while it is a descriptive and survey in terms of data analysis and conducted using altmetric indicators. Research sample consisted of all 44,828,322 tweets and retweets of more than 676,400 papers obtained from Altmetric Explorer at the time of data collection in November 2017.Findings: Results of the study revealed that %78.8 of all mentions of scientific papers in social web were on Twitter. Temporal investigation of tweets showed a considerable increase in the number of scientific papers which have been shared on Twitter during the time under consideration. The highest share of tweets and the most number of tweeters were found to be from the United States, The UK and Australia. Moreover, research output published in medical science as well as multidisciplinary sciences journals were tweeted more frequently than other research areas.Conclusion: Twitter has been identified as the most important social media platform and altmetric source for sharing of research output. It has a large potential to measure the social impact of scientific output.
https://nastinfo.nlai.ir/article_2242_1e76c37495134f7984fe5813f6558157.pdf
آلتمتریکس
توییتر
توییت
Altmetrics
Twitter
Tweets
per
سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران
مطالعات کتابداری و سازماندهی اطلاعات
2783-4646
2018-10-23
29
3
113
130
10.30484/nastinfo.2018.2216
2216
Research َ Article
تحولات روششناسی پژوهش در نشریات علم اطلاعات و دانششناسی ایران در پرتو تغییر درجه علمی آنها (مطالعه مقایسهای)
The study of changes in research methods reported in selected Knowledge and Information Science in Iran: a comparative study
احسان گرایی
ehsan.geraei@gmail.com
1
صبا سیامکی
saba.siamaki@gmail.com
2
استادیار گروه علم اطلاعات و دانششناسی، دانشگاه لرستان
دانشجوی دکترای علم اطلاعات و دانششناسی، دانشگاه شهید چمران اهواز؛ کارشناس اداره کل کتابخانههای عمومی لرستان
هدف: تحلیل مقایسهای روشهای پژوهش و ابزار گردآوری دادهها در نشریات منتخب علم اطلاعات و دانششناسی ایران.روششناسی: دادههای 943 مقاله از نشریات مطالعات ملی کتابداری و سازماندهی اطلاعات، تحقیقات اطلاعرسانی و کتابخانههای عمومی، و تحقیقات کتابداری و اطلاعرسانی دانشگاهی بهروش مشاهده اسنادی و تحلیل محتوا با کمک سیاهه وارسی در دو بازه زمانی 1384-1388 و 1389-1393 بررسی شده است.یافتهها: روش پیمایشی و مروری پراستفادهترین روشهای پژوهش هستند. استفاده از روش مروری در پنجساله دوم و پس از تغییر درجه علمی نشریات کاهش بهنسبت زیاد داشته و میان دو بازه زمانی مدنظر تفاوت معنادار وجود داشته است. در پنجساله نخست، مشاهده اسنادی و پرسشنامه پرکاربردترین ابزارهای گردآوری دادهها بوده است. پس از تغییر درجه علمی نشریات، کاربرد مشاهده اسنادی کاهش بهنسبت شدیدی داشته است. آزمون خیدو تفاوت معناداری را در میزان استفاده از ابزارهای گردآوری دادهها در دو مقطع زمانی ذکرشده نشان میدهد.نتیجهگیری: تغییر درجه علمی نشریات همراه با تحول در شیوه آموزش روششناسی پژوهش در علم اطلاعات و دانششناسی میتواند زمینهساز نوآوری و تنوع روششناختی در پژوهشهای رشته شود.
Purpose: research methods have an important role in organizing efforts and scientific studies. For this reason, many researcher to analyze the methodology of the research, evolution and development in KIS. Therefore, the purpose of this study is a comparative analysis of research methods and data collection tools in selected KIS journals in Iran.Methodology: This study was conducted using content analysis method. The data collection technique was checklist and document observation. The study population included 943 articles published in National Studies on Librarianship and Information Organization (NASTINFO), Research on Information Science and Public Libraries and Journal of Academic Librarianship and Information Research during 2005-2014.Findings: The findings showed that survey and literature review methods were the most popular methods used by researcher. Using review method had a relatively sharp decline in the second five-year period. After changing the degree of scientific journals, the research method significantly different between the two periods. The most common technique for data collection was questionnaire and document observation in first five-year period. Using document observation technique had a relatively sharp decline in the second five-year period. After changing the degree of scientific journals, the data collection technique significantly different between the two periodsConclusion: This study is one of the first studies using a systematic methodological classification to compare methodological changes in KIS journals in Iran. The degree change of scientific journals along with a transformation in education of research methodology in KIS can to help an innovation and diversity in the research field.
https://nastinfo.nlai.ir/article_2216_dd6d4ddacf501ab39536fe6288d6a271.pdf
علم اطلاعات و دانششناسی
روششناسی پژوهش
مطالعه مقایسهای
ایران
Knowledge and information science
Research methodology
Comparative study
Iran
per
سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران
مطالعات کتابداری و سازماندهی اطلاعات
2783-4646
2018-10-23
29
3
131
151
10.30484/nastinfo.2018.2282
2282
Research َ Article
سرمایه فکری کتابخانههای دانشگاهی براساس مدل بونتیس و ارتباط آن با عملکرد سازمانی
Intellectual Capital of Academic Libraries Based on the Bontis’s model and Its Relationship to Organizational Performance
حسین منصوری
h.mansouri@hormozgan.ac.ir
1
استادیار گروه مدیریت، دانشگاه هرمزگان
هدف: سنجش سرمایه فکری کتابخانههای دانشگاهی براساس مدل بونتیس و ارتباط آن با عملکرد سازمانی.روششناسی: پژوهش حاضر توصیفی- پیمایشی از نوع کمّی است که با دو پرسشنامه سرمایه فکری و عملکرد سازمانی از تمامی مدیران و کارکنان کتابخانههای دانشگاههای دولتی و آزاد اسلامی شهرهای اصفهان، بندرعباس، و یزد نظرسنجی شده است. تجزیه و تحلیل دادهها با فن تحلیل عاملی با استفاده از آزمونهای کولموگرف-اسمیرنوف، ضریب همبستگی پیرسون، برابری واریانسها، لون، و مقایسه میانگینها بهکمک نرمافزار اسپیاساس22 انجام شد.یافتهها: سرمایه فکری از دیدگاه مدیران و کارکنان کتابخانههای منتخب مطلوب بود. از میان ابعاد سهگانه سرمایه فکری، فقط بُعد "سرمایه ساختاری" در کتابخانهها وضعیت چندان مناسبی نداشت. سرمایه فکری و مؤلفههای تشکیلدهنده آن (سرمایه مشتری، سرمایه انسانی، و سرمایه ساختاری) با عملکرد سازمانی کتابخانهها ارتباط مثبت و معناداری داشت. همچنین، نتایج یافتهها بر یکسانبودن دیدگاههای مدیران و کارکنان درباره سرمایه فکری دلالت داشت.نتیجهگیری: مسئولان و متولیان دانشگاهها و مراکز آموزشی با سرمایهگذاری و مدیریت سرمایه فکری میتوانند شاهد ارتقای هرچه بیشتر عملکرد سازمانی در کتابخانهها باشند.
Purpose: The main objective of this research is to measure the Intellectual Capital of Academic Libraries based on the Bontis’s model and its relationship with organizatinal performance. Methodology: Data collection tool was based on intellectual capital questionnaire and organizational performance was designed to confirm the validity (content and structure) and the reliability has been used. In this regard, techniques for analyzing data from factor analysis and tests Kolmogorov-Smirnov Test (K-S), T-Test, Pearson correlation test, equal variances, Levene, and the test statistic to compare the SPSS 22.0 software was used. Findings: The results show that "intellectual capital" from the perspective of managers and staff of selected state universities is Desirable. Other research findings indicate that the three dimensions of intellectual capital, the situation of "structural capital" in the library of the condition is very Favorable. Other findings also suggest that the relationship between intellectual capital and its constituent components (customer capital, human capital and structural capital) is positively and significantly with the corporate library. Also, the results imply that managers and employees have the same views about intellectual capital. Conclusion: Administrators of these sites to promote investment and management of intellectual capital can be seen more and more libraries are in organizational performance.
https://nastinfo.nlai.ir/article_2282_dc8a806379569e6be18a22d7420e284a.pdf
سرمایه فکری
سرمایه انسانی
سرمایه ساختاری
سرمایه مشتری
عملکرد سازمانی
کتابخانه دانشگاهی
Intellectual Capital
Human Capital
Structural Capital
Customer Capital
organizational performance
academic library
per
سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران
مطالعات کتابداری و سازماندهی اطلاعات
2783-4646
2018-10-23
29
3
153
171
10.30484/nastinfo.2018.2274
2274
Research َ Article
فعالیت اعضای هیئت علمی در شبکههای اجتماعی علمی: زمینهها، موانع، الزامات، و عوامل تأثیرگذار
Activity of Faculty Members in Scientific Social Networks: Fields, Requirements, Barriers, and Factors Affecting
هادی شریفمقدم
sh_mogadam@pnu.ac.ir
1
انیس میری
anismiri1352@gmail.com
2
مریم سلامی
salamilib@yahoo.com
3
استاد گروه علم اطلاعات و دانششناسی، دانشگاه پیام نور، مشهد
دانشجوی دکترای علم اطلاعات و دانششناسی، دانشگاه پیام نور، مشهد
استادیار گروه علم اطلاعات و دانششناسی، دانشگاه پیام نور، مشهد
هدف: بررسی زمینهها، موانع، الزامات، و عوامل تأثیرگذار بر فعالیت اعضای هیئت علمی علم اطلاعات و دانششناسی در شبکههای اجتماعی علمی.روششناسی: پژوهش حاضر کیفی از نوع نظریه زمینهای بود و دادهها از طریق مصاحبه نیمهساختاریافته فردی گردآوری شد. معیار اصلی پژوهشگر درباره تعداد مصاحبهها رسیدن به اشباع نظری بود. تجزیه و تحلیل دادهها براساس تحلیل سه سطح کدگذاری اشتراوس و کوربین شامل کدگذاری باز، محوری، و انتخابی است که با استفاده از نرمافزار MAX QDA انجام شد.یافتهها: از تحلیل دادهها 5 طبقه، 13 زیرطبقه، و 65 طبقه اولیه استخراج شد. مفهوم مرکزی پژوهش، با عنوان "جامعهپذیری علمی" شکل گرفت. "جامعهپذیری علمی" روح علمی نهفته در مناسبات اجتماعی را تداعی میکند که طی فرایند جامعهپذیری به اعضای جامعه منتقل میشود.نتیجهگیری: فعالیت در شبکههای اجتماعی علمی، روحیه علمی به اعضاء میدهد و بر عملکرد نهایی آنان تأثیر مثبت میگذارد. ایدههای علمی در محیطهای اجتماعی علمی بهوجود میآیند و شبکههای اجتماعی علمی چنین محیطی را ایجاد میکنند.
Purpose: The present article is devised to determine the fields, requirements, barriers, and factors affecting on the activity of faculty of knowledge and information science in scientific social networks.Methodology: Approach of research, this qualitative study was grounded theory. The main method of data collection was a semi-structured interview. Data analysis is based on the analysis of three levels of Strauss and Corbin coding that includes coding, coding, and coding, and using MAX QDA software. The sampling was carried out in a targeted way and the main criterion of the researcher regarding the number of interviews was to reach theoretical saturation.Findings: analysis of the data leads to the extraction of the 5 main categories 13 sub floors and 65 classes.Conclusion: The central concept of research, called "scientific socialization", was formed. Scientific socialization brings the scientific spirit of social relations that passes through the process of socialization to members of the community.
https://nastinfo.nlai.ir/article_2274_6e03da22d2e192a9a7fa80ef7ce297ef.pdf
شبکههای اجتماعی علمی
اعضای هیئت علمی
جامعهپذیری علمی
نظریه زمینهای
Scientific social networks
Faculty members
Scientific socialization
Grounded theory
per
سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران
مطالعات کتابداری و سازماندهی اطلاعات
2783-4646
2018-10-23
29
3
173
197
10.30484/nastinfo.2018.2259
2259
Review Article
اعتبارسنجی اطلاعات وب: چهارچوب نظری و پژوهشی
Web Credibility Evaluation: Theoretical and Research Frameworks
حمید کشاورز
keshavarzsina@gmail.com
1
استادیار گروه علم اطلاعات و دانششناسی، دانشگاه شهید بهشتی
هدف: بررسی جنبههای گوناگون مفهوم اعتبارسنجی اطلاعات وب در راستای آموزش و مهارتافزایی کاربران و کتابداران در پالایش کیفی اطلاعات و نیز معرفی رویکردهای پژوهشی بالقوه در این زمینه.روششناسی: جستجوی کتابشناختی و مطالعه در زمینههای پژوهشی رشتههایی مانند علم اطلاعات، روانشناسی، جامعهشناسی، و علوم رایانه.یافتهها: مفهوم اعتبارسنجی اطلاعات وب از دو بُعد اصلی قابلیت اعتماد و تخصص برخوردار بوده و مدلهای گوناگونی درباره آن ارائه شده است. اجراکننده، محتوا، و طراحی سه موضوع مهم اعتبارسنجی اطلاعات وب هستند. ویژگیهای کاربران، عوامل تأثیرگذار، چهارچوبهای نظری عمده، و فرایند کلی اعتبارسنجی اطلاعات در محیط وب از مهمترین موضوعات در این زمینه هستند. اعتبارسنجی اطلاعات وب فرایندی گامبهگام و متشکل از مراحل گوناگون است که در مدلها و پژوهشهای مختلف به آن اشاره شده است.نتیجهگیری: اعتبارسنجی اطلاعات وب، پژوهشی بینرشتهای و پیچیده است که نیازمند توجه جدی پژوهشگران از رشتههای مختلف است. اما، برخلاف چنین اهمیتی، در زبان فارسی پژوهشها و نگارشهای فراوانی در این حوزه بهدست نیامده است. محدودیتهای نظری، کاربردی، روششناختی، و جامعه آماری ازجمله محدودیتهای اصلی در پژوهشهای این حوزه هستند که پژوهشگران باید در رفع آنها و تدوین مدلهای جامعتر و کاربردیتر بکوشند.
Purpose: the current paper aims to develop a literature-dependent conceptualization of web credibility evaluation as a consequence of increasing number and variety of web information accessible to web users and librarians and also to show potential related research backgrounds. Methodology: searching bibliographic databases and studying related literature in such research areas as Information Science, Psychology, Sociology and Computer Science. Findings: credibility evaluation is consists of two main components including trustworthiness and expertise. Operator, content and design are the three basic issues of web information credibility. Users’ characteristics, influential factors, theoretical frameworks and the overall credibility evaluation process are subjects of high importance in this regard. The credibility evaluation is a process incorporating different stages and phases. Conclusion: The findings showed that the credibility evaluation is a concept with different and multiple dimensions and components suitable for users, designers and policymakers to take them into consideration in design and evaluation of web resources.
https://nastinfo.nlai.ir/article_2259_e338a9625a3af5edd4044900b99ce0bf.pdf
اعتبار اطلاعات وب
اعتبارسنجی اطلاعات وب
آموزش کاربران
سواد وبی
ارزیابی اطلاعات وب
web information credibility
information credibility evaluation
user instruction
web literacy
web information evaluation
per
سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران
مطالعات کتابداری و سازماندهی اطلاعات
2783-4646
2018-10-23
29
3
199
221
10.30484/nastinfo.2018.2280
2280
Research َ Article
رفتار جستجوی اطلاعات دانشآموزان دبیرستانی با توجه به تجربه، هوش فضایی، و پیچیدگی وظیفه
The Study of Difference in the Information Searching Behavior of High School Students regarding to their Experience and Spatial Intelligence in Simple and Complex Search Tasks
فاطمه نقیب
fatemehnaghib70@gmail.com
1
مهدیه میرزابیگی
mmirzabeigi@gmail.com
2
محبوبه البرزی
mahbobealborzi@yahoo.com
3
کارشناس ارشد علم اطلاعات و دانششناسی، دانشگاه شیراز
استادیار گروه علم اطلاعات و دانششناسی، دانشگاه شیراز
دانشیار گروه آموزش و پرورش پیشدبستانی و دبستان، دانشگاه شیراز
هدف: شناخت تفاوت رفتار جستجوی اطلاعات دانشآموزان دبیرستانی با توجه به تجربه و هوش فضایی آنها در وظایف ساده و پیچیده.روششناسی: روش پژوهش کمّی و از نوع مقایسهای است. برای گردآوری اطلاعات جمعیتشناختی و سنجش تجربه از پرسشنامه و برای گردآوری دادهها از روش مشاهده و تحلیل گزارشهای تراکنش کاربران استفاده شد. از آزمونهای اکستروم و همکاران (1976) نیز برای سنجش هوش فضایی بهره گرفته شد. جامعه آماری پژوهش 85 دانشآموز دختر (14 و 15 ساله) پایه هشتم و نهم دوره متوسطه مدرسه دانشگاه شیراز در سال تحصیلی 1395-1396 بود. آزمودنیها دو وظیفه کاری را در دو وبسایت آموزشی رشد و جستار جستجو کردند و اطلاعات مربوط به رفتار جستجوی آنان ثبت و ذخیره شد.یافتهها: میانگین نمره چهار متغیر رفتار جستجوی اطلاعات، یعنی طول پرسش جستجو، فرمولبندی مجدد پرسش جستجو، صفحات نتایج مشاهدهشده، و پیوندهای مشاهدهشده در وظایف ساده کمتر از وظایف پیچیده بود. همچنین، دانشآموزان با هوش فضایی کم، میزان کمتری از این چهار متغیر را نسبت به دانشآموزان با هوش فضایی متوسط و بالا داشتهاند. بهعبارتی، میزان تعامل کاربران با هوش فضایی بالا و متوسط با وبسایتها بیشتر بوده است.نتیجهگیری: شناخت رفتار جستجوی اطلاعات دانشآموزان و عوامل مؤثر بر آن به طراحان سامانههای اطلاعاتی در طراحی وبسایتهایی متناسب با نیازهای این گروه کاربر با توجه به ویژگیهای آنها کمک میکند. همچنین، میتوان سامانههای بازیابی شخصیسازیشده با درنظرگرفتن ویژگیهای شناختی مانند هوش فضایی ایجاد کرد.
Purpose: This research aims to identify the difference in the information searching behavior of high school students regarding to their experience and spatial intelligence in simple and complex tasks.Methodology: This is a fundamental research following a comparative research design, A questionnaire was used to collect demographic information and measure the experience. Also, the method of view and analysis of users' transaction reports was another tool for gathering data. To measure spatial intelligence, Ekstrom, French, Harman and Durman (1976) Tests were used. the population of research consisted of 90 female students (14 and 15 years old) of the 8th and 9th grades who studied in the school of Shiraz University. Participants searched two search tasks on Roshd and Jostar educational websites, and the findings of their searching behavior were recorded.Findings: The results of the study showed that average of four variables of the searching behavior including the query length, the reformulation, the result pages and the links in the simple tasks, were less than the complex ones. Also, students with low spatial intelligence have a lower average of these four variables than medium and high school students. In other words, users with medium and high spatial intelligence had more interaction with websites.Conclustion: Investigating the information searching behavior of students and it's affecting factors help information systems' designers to design websites that are compatible with users' needs according to their features. Also, personalized retrieval systems can be create which cognitive features such as spatial intelligence were considered.
https://nastinfo.nlai.ir/article_2280_bf21fee94bc65afb98226dd8caf4e583.pdf
رفتار جستجوی اطلاعات
تجربه جستجو
هوش فضایی
دانشآموزان دبیرستانی
Information searching behavior
Searching experience
spatial intelligence
high school students
per
سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران
مطالعات کتابداری و سازماندهی اطلاعات
2783-4646
2018-10-23
29
3
223
235
10.30484/nastinfo.2018.2283
2283
Research َ Article
مقایسه عناصر اطلاعاتی فیپای الکترونیکی و چاپی در کتابهای کودکان و نوجوانان
To Compare the Bibliographic Information Elements of E-CIP (FIPA) and Printed FIPA in Books for Children and Adolescents
مریم خطیری
mar_khatiri@yahoo.com
1
رضا خانی پور
r-khanipour@nlai.ir
2
کارشناس ارشد علم اطلاعات و دانششناسی، سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران
استادیار سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران
هدف: مقایسه میزان همگونی یا ناهمگونی عناصر اطلاعاتی فیپای الکترونیکی با فیپای چاپشده در کتابهای کودکان و نوجوانان.روششناسی: عناصر اطلاعاتی رکوردهای کتابشناختی کتابهای کودکان نرمافزار رسا در کتابخانه ملی با عناصر اطلاعاتی فیپای چاپشده در کتابهای کودکان و نوجوانان از 1387 تا 1392 بهروش پیمایشی- تطبیقی و با کمک سیاهه وارسی مقایسه شدند.یافتهها: بیشترین میزان همگونی بهترتیب، در عنصر اطلاعاتی انواع عنوان در بخش عنوان (8/97%)، وضعیت نشر در بخش محل نشر (97%)، مشخصات ظاهری و یادداشت در بخش شابک (۹۶%)، فهرست تحلیلی در بخش شماره دیویی (۶/۹۴%)، و سرشناسه در بخش نام شخص (8/73%) مشاهده شد.نتیجهگیری: میزان همگونی عناصر اطلاعاتی فیپای الکترونیکی و فیپای چاپشده کتابهای کودکان بهنسبت وضعیت مطلوبی دارد. ضروری است کتابخانه ملی ایران به فهرستنویسی کتابهای کودکان توجه ویژهای داشته باشد. همچنین، در گروه فهرستنویسی کودکان، ضمن استفاده مؤثرتر از متخصصان موضوعی، لازم است به مسئله آموزش هدفمند و مستمر در این حوزه توجه بیشتری شود.
Purpose: Comparing the homogeneity/heterogeneity rate of information elements of electronic and print FIPA in books published for children in National Library and Archives of I.R of IRANMethodology: expressive software agents bibliographic records of children and adolescent's books in the National Library since 1387 to 1392 with data elements CIP published in children and adolescents books were compared in comparative survey method. The checklist was used to collect the data.Findings: The most homogenous title information element (title) with % 97/8 , in publishing the information element was 97% in the place of publication, 96% in part of the physical description and note and the ISBN, 94/6 percent in the analytical part of DDC numbers, and 73/8 percent in the heading section (name of person).Conclusion: The standardization of data elements of electronic CIP and published CIP of children's books is fairly in good condition. Iran's National Library will be attentive to cataloging children books. Also in Children Cataloging group, the more effective use of subject specialists needs more attention paid to the issue of targeted and continuous training in this area.
https://nastinfo.nlai.ir/article_2283_954a16333de37b3f70221435c2ab049b.pdf
عناصر اطلاعاتی کتابشناختی
فیپای الکترونیکی
کتابهای کودکان و نوجوانان
کتابخانه ملی ایران
Bibliographic data elements
ECIP
Children's published books
National library of Iran