@article { author = {Tahavori, Z.}, title = {Telework in the National Library and Archives of I.R. of Iran}, journal = {Librarianship and Information Organization Studies}, volume = {23}, number = {4}, pages = {74-93}, year = {2013}, publisher = {National Library and Archives of Islamic Republic of Iran}, issn = {2783-4646}, eissn = {2783-4646}, doi = {}, abstract = {Purpose: The aim of this research was firstly to review literature about telework and the measures taken in this area around the world and in Iran, especially in the field of Library and Information Science; then to analyze the implementation of this type of working in the National Library and Archives of Iran.Design/Methodology/Approach: This research used literature review and interviews with officials of the Administrative Office of the National Library and Archives of the I.R. Iran.Findings: Library and Information Science jobs and other professions dealing with information require minimum physical presence of the employee in the workplace and therefore they seem appropriate for telework. Some of these activities include cataloguing, indexing and abstracting resources; digital libraries; e-publishing, e-education, documentation, editing databases, digital reference services, translation, and research. The National Library and Archives of Iran is one of the organizations in which some staff have (since January 2012) started telework in different phases. Telework in this organization has been in the form of work-from-home and part-time work. Some requirements of implementing this type of working in an organization are identifying jobs and individuals, information security systems, providing online access for telework staff, hardware and software facilities, financial support, technical support, tools for communicating with managers and other staff, training tele-staff and the periodic evaluation of telework.Conclusion: Apparently this type of work has been successful in some parts of the organization, especially the Department of Processing and Organizing. However, further research is required to assure its validity and especially to evaluate the efficiency of this method or working.}, keywords = {telework,telework in libraries,telework in information centers,National Library and Archives of the I.R. Iran}, title_fa = {دورکاری در سازمان اسناد و کتابخانه‌ ملی جمهوری اسلامی ایران}, abstract_fa = {هدف: بررسی متون مرتبط با دورکاری و اقدامات صورت‌گرفته در این زمینه در جهان و ایران، به‌ویژه در حوزه کتابداری و اطلاع‌رسانی و تحلیل اجرای این شیوه انجام کار در سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران. روش/رویکرد پژوهش: بررسی و مرور متون و مصاحبه با مسئولان اداره کل اموراداری سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران. یافته‌ها: کتابداری و اطلاع‌رسانی و مشاغلی  که با اطلاعات سروکار دارند،  به کمترین حضور فیزیکی کتابدار در محیط کار نیاز دارند و از این‌‌رو مناسب انجام کار به شیوه دورکاری هستند. برخی از این فعالیت‌ها عبارتند از: فهرستنویسی و نمایه‌سازی و چکیده‌نویسی منابع، کتابخانه‌های دیجیتال، نشر الکترونیک، آموزش مجازی، مستندسازی، ویرایش پایگاه‌های اطلاعاتی، خدمات مرجع دیجیتال، ترجمه، پژوهش. سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران یکی از نهادهایی است که از دی ماه سال 1390 برخی کارکنان خود را در فازهای مختلف به دورکاری فرستاده است. نوع دورکاری در این سازمان به‌‌صورت کار در خانه و پاره‌وقت بوده است. ازجمله تمهیدات ضروری برای اجرای این شیوه کار در سازمان، شناسایی مشاغل و افراد، سامانه امنیت اطلاعات، فراهم‌آوری دسترسی برخط برای کارکنان دورکار، امکانات سخت‌افزاری و نرم‌افزاری مورد نیاز، حمایت مالی، حمایت فنی، ابزار ارتباطی با مدیران و دیگر کارکنان، آموزش کارکنان دورکار، و سنجش دوره‌ای دورکاری است. نتیجه­گیری: ظاهر امر نشان از موفقیت نسبی این شیوه کار در برخی از بخش‌های این سازمان، به‌ویژه اداره کل پردازش و سازماندهی دارد، اما اطمینان از کمّ و کیف آن، به‌ویژه بررسی میزان بهره‌وری این شیوه کار، نیاز به پژوهش‌های بیشتر‌ دارد.  }, keywords_fa = {دورکاری,دورکاری در کتابخانه‌ها,دورکاری در مراکز اطلاع‌رسانی,سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران}, url = {https://nastinfo.nlai.ir/article_92.html}, eprint = {https://nastinfo.nlai.ir/article_92_bcdaebcc32199eabc41210770e002eb3.pdf} }