@article { author = {Samiee, M. and Aflaki, S.}, title = {Evaluation of the e-learning field of information and knowledge of the National Library and Archives of the Islamic Republic of Iran, based on components standard SCORM}, journal = {Librarianship and Information Organization Studies}, volume = {27}, number = {4}, pages = {127-142}, year = {2017}, publisher = {National Library and Archives of Islamic Republic of Iran}, issn = {2783-4646}, eissn = {2783-4646}, doi = {}, abstract = {Purpose :This study aimed to evaluate the quality of e-learning courses of the National Library and Archives of Iran in the field of science and knowledge have been conducted.Methodology: This study used survey methods. Structured questionnaire based on standard components is SCORM. All e-learning research community staff and management are to organize and process information to collect information from the structured questionnaire of ready-made SCORM based on standard components, is used.Findings: In the final analysis, the average 8 component (accessibility, interactivity, instructional design, organize content, learning management systems, feedback, multimedia and metadata) was 2/52 that Using the proposed three ranges (well, fairly favorable, unfavorable) and 1/66 point cut, desirable criteria. Conclusion :The results showed that the degree of compliance with the standards in the organization, in terms of the relatively favorable and Research yields useful data for the design and production of content, teaching and learning strategies as well as decide the type of training gives organizers and learners.}, keywords = {Keywords: E-learning,standard SCORM,The National Library,The quality of e-learning}, title_fa = {آموزش‌های الکترونیکی کتابداری در کتابخانه ملی از چه کیفیتی برخوردار است؟}, abstract_fa = {هدف: ارزیابی کیفیت دوره آموزش الکترونیکی کتابخانه ملی ایران در رشته علم اطلاعات و دانش‌شناسی.روش/ رویکرد پژوهش: در این پیمایش با استفاده از پرسشنامه ساختاریافته براساس مؤلفه‌های استاندارد اسکورم داده‌های مورد نیاز گردآوری و تجزیه و تحلیل شد.یافته‌ها: میانگین 8 مؤلفه (دسترس‌پذیری، تعامل، طراحی آموزشی، سازماندهی محتوا، سیستم مدیریت یادگیری، بازخورد، چندرسانه‌ای، و فراداده) 52/2 به‌دست آمد که با استفاده از سه دامنه مطرح (مطلوب، نسبتاً مطلوب، و نامطلوب) و نقطه برش 66/1، نسبتاً مطلوب ارزیابی شد.نتیجه‌گیری: آموزش الکترونیکی کتابداری در کتابخانه ملی براساس استاندارد اسکورم در شرایط نسبتاً مطلوب قرار دارد و برای رسیدن به وضعیت کاملاً مطلوب لازم است تلاش بیشتری در هریک از مؤلفه­های فوق صورت گیرد. همچنین، برای روزآمدسازی آموخته‌های کارکنان در سازمان‌های بزرگ و با توجه به کمبود زمان و ساعات کاری متفاوت میان کارکنان، استاندارد اسکورم می‌تواند به‌عنوان غنی‌ساز و تسهیل‌گر محیط‌های یادگیری به‌طور جدی مورد توجه قرار گیرد.}, keywords_fa = {آموزش الکترونیکی,استاندارد اسکورم,کتابخانه ملی ایران,کیفیت آموزشی}, url = {https://nastinfo.nlai.ir/article_875.html}, eprint = {https://nastinfo.nlai.ir/article_875_5352a9d790bb6ca4421372513422e91d.pdf} }