@article { author = {Behzadi, H. and Sanatjoo, A. and Fattahi, R. and Salehi Fadardi, J.}, title = {Survey the role of emotion induction in information retrieval}, journal = {Librarianship and Information Organization Studies}, volume = {27}, number = {4}, pages = {49-66}, year = {2017}, publisher = {National Library and Archives of Islamic Republic of Iran}, issn = {2783-4646}, eissn = {2783-4646}, doi = {}, abstract = {Purpose: The present study was conducted to identify the users' emotion induction in information retrieval.Methodology: The methodology of the present study is Survey research, and the type of study is practical. The society comprised all MA students majoring in different humanistic science branches and studying at Imam Reza international university. The sample society of this research included 42 students that investigated in two groups. Data collection was carried out by using different instruments, such as, demographic and prior experience of using internet questionnaire, post search questionnaire, success / failure in information retrieval questionnaire, recorded files, positive and negative affect schedule (PANAS), the Geneva affective picture database (GAPED), Keyboard-Tracer and River Past Screen Recorder software.Findings: The findings of the study demonstrated that in simple search task, the difference in the positive and negative emotion induction groups' performance was not significant, while in complicated search it was significant. In both simple and complicated search the difference was not significant. It was revealed that in complicated search task there was no significant difference between the types of users' emotions. Results: The information retrieval systems can have a best function if manages user interactions and system interactions and have positive effectives.}, keywords = {Emotion induction,Emotion,Information retrieval,Positive Emotion Induction,Negative Emotion Induction}, title_fa = {تأثیر القای هیجانی بر بازیابی اطلاعات}, abstract_fa = {هدف: بررسی نقش القای هیجانی کاربران در بازیابی اطلاعات. روش/ رویکرد پژوهش: روش مورد استفاده، آزمایشی و از نظر هدف کاربردی محسوب می‌شود. جامعه آماری این پژوهش را دانشجویان کارشناسی ارشد رشته‌های علوم انسانی دانشگاه بین‌المللی امام رضا (ع) تشکیل می‌دادند که نمونه‌ای شامل 42 نفر در دو گروه انتخاب گردید. اطلاعات لازم از طریق ابزارهای متعددی همانند پرسشنامه اطلاعات جمعیت‌شناختی و سابقه کار با اینترنت، پرسشنامه موفقیت و شکست در بازیابی اطلاعات، مقیاس پاناس، جورچین کلمات متقاطع، نمودار وضعیت هیجانی، پایگاه بین‌المللی تصاویر ژنو، و فایل‌های ثبت رخداد دو نرم افزار  کیبورد تریسر و ریور پَست اسکرین رکوردر گردآوری گردید. یافته‌ها: از نظر عملکرد، تفاوت معناداری بین دو گروه القایی در جستجوی ساده، وجود ندارد اما در جستجوی دشوار این تفاوت وجود دارد. همچنین بین میانگین رضایت آزمودنی‌های گروه القای مثبت و منفی تفاوت معناداری وجود ندارد. از سوی دیگر، در هر دو گروه، رابطه معناداری بین نوع هیجان‌های بروز داده شده کاربران در جستجوهای ساده و دشوار وجود ندارد. نتیجه‌گیری: نظام‌های بازیابی اطلاعات در صورتی می‌توانند بهترین کارکرد را داشته باشند که تعاملات کاربر و نظام را مدیریت نموده و سبب تأثیرات متقابل مثبت شوند.  }, keywords_fa = {القای هیجانی,هیجان,بازیابی اطلاعات,رفتار اطلاع‌یابی}, url = {https://nastinfo.nlai.ir/article_869.html}, eprint = {https://nastinfo.nlai.ir/article_869_ad3c90af714d861c5b4539342f1084a6.pdf} }