@article { author = {Khanifar, H. and Taheri, F. and Sayyar, A.}, title = {Examine executive solutions of study culture promoting among Qom province students with emphasis on book-studying}, journal = {Librarianship and Information Organization Studies}, volume = {25}, number = {2}, pages = {86-105}, year = {2014}, publisher = {National Library and Archives of Islamic Republic of Iran}, issn = {2783-4646}, eissn = {2783-4646}, doi = {}, abstract = {Purpose: considering the influence of student´s study culture in society comprehensive development, this research studies executive solutions for promoting student´s study culture. Method: present study is an applied research by purpose and is a descriptive by method. Findings: considering eight solutions along with 60 relevant sub questions and their statistical value, Conceptual model for study promoting among students is offered which compromises applied- executive solutions, organizational and macro solutions, cultural-social solutions, applied-programmed solutions and  innovative solutions for promoting study skills. Conclusion: there should be a systematic and comprehensive view at applying diverse methods such as applied- executive, organizational and macro solutions, cultural-social solutions and  applied-programmed solutions in order to promoting study culture. Furthermore, the role of media and managers should be considered, too.}, keywords = {Executive solutions,Study culture,Students,Studying,Organizational-executive solutions,Culture}, title_fa = {بررسی راهکارهای اجرایی ارتقاء فرهنگ مطالعه در بین دانش‌آموزان استان قم با تأکید بر کتابخوانی}, abstract_fa = {هدف: باتوجه به تأثیرگذاری ترویج فرهنگ مطالعه و کتابخوانی بین دانش‌آموزان در تحقق توسعه همه‌جانبه و فراگیر جامعه، این پژوهش به بررسی راهکارهای اجرایی ارتقاء فرهنگ مطالعه در بین دانش‌آموزان می‌پردازد. روش/ رویکرد پژوهش:تحقیق حاضر از نظر هدف از نوع تحقیقات کاربردی و از نظر روش، توصیفی است. یافته‌ها: از مجموع 8 راهکار در قالب 60 سؤال فرعی و باتوجه به ارزش شاخص‌ها از لحاظ آماری، به ارائه مدلی برای ارزش‌گذاری وارزشیابی ترویج فرهنگ مطالعه در بینن دانش‌آموزان، ارائه راهکارهای اجرایی- کابردی، راهکارهای سازمانی و کلان، راهکارهای عمده اجتماعی- فرهنگی، راهکارهای برنامه‌ای- کاربردی به‌منظور غنی‌سازی فرهنگ مطالعه دانش‌آموزان، و راهکارهای نوآورانه و به‌روز برای تقویت مهارت‌های مطالعه پرداخته شده است. نتیجه‌گیری: به‌منظور ترویج فرهنگ مطالعه و کتابخوانی، بایستی نگاهی همه‌جانبه و کلی در به‌کارگیری روش‌های متنوع ازجمله راهکارهای اجرایی- کاربردی، سازمانی و کلان،، اجتماعی- فرهنگی و برنامه‌ای- کاربردی داشت؛ و نیز به نقش رسانه، مسئولین، و مدیران اجرایی در ترویج مطالعه توجه کافی کرد.}, keywords_fa = {راهکارهای اجرایی,فرهنگ مطالعه,دانش‌آموزان,کتابخوانی,راهکارهای سازمانی-اجرایی,فرهنگ}, url = {https://nastinfo.nlai.ir/article_26.html}, eprint = {https://nastinfo.nlai.ir/article_26_9a2787ad3f6394c3f50e323971362450.pdf} }