@article { author = {Pashaei, H. and Zavaraqi, R. and Hamdipour, A. and Nemati, Sh.}, title = {The Effect of Cultural, Social and Educational Factors on the Attitude of Talent Schoolgirls towards Studying and Reading}, journal = {Librarianship and Information Organization Studies}, volume = {31}, number = {4}, pages = {44-56}, year = {2021}, publisher = {National Library and Archives of Islamic Republic of Iran}, issn = {2783-4646}, eissn = {2783-4646}, doi = {10.30484/nastinfo.2020.2125.1952}, abstract = {Purpose: The aim of the research was investigating the impact of cultural, educational and social factors on attitudes of Tabriz Talent Students Schools towards reading and studying. Method: The population of the research was Tabriz Girly Talent students. The method of the research was qualitative and the sampling was done as purposeful, Convenience, and snowball. 14 students selected as sample and data gathered by semi-structured interview and analyzed and interpreted by Grounded Theory method. Conclusion: Findings of the research showed that lived experience of students in their childhood such as accompanying of parents in reading the child’s favorite books, cause to raising in information problem solving and positive attitude towards reading and studying in older ages. Investigating educational factors showed that usually studying and book reading in talent student's schools is mainly based on text, educational help or Olympiad books. Other research findings also showed that in these schools the library is often overlooked and most students say they do not refer to the librarian for advice. Finally, findings of the search from social factors showed that most Students gain insight into book reading and studying during school and through friends or teachers.}, keywords = {reading and studying؛ Talent school’s students؛ reading and studying in talent students؛ cultural,social and education factors}, title_fa = {عوامل مؤثر بر نگرش دختران دانش‌آموز مدارس استعدادهای درخشان در خصوص مطالعه و خواندن}, abstract_fa = {هدف: شناسائی تأثیرعوامل فرهنگی، آموزشی، و اجتماعی بر نگرش دانش‌آموزان مدارس استعدادهای درخشان به مطالعه و خواندن است. روش: 14 نفر از دختران دانش‌آموز دوره دوم مدارس استعدادهای درخشان شهر تبریز با نمونه‌گیری هدفمند در دسترس و گلوله‌برفی در این مطالعه شرکت کردند. داده‌ها با مصاحبه نیمه‌ساختار‌یافته گردآوری و تحلیل شد. یافته‌ها: از لحاظ فرهنگی همراهی پدر و مادر در خواندن کتاب موردعلاقه در کودکی سبب بالارفتن مهارت حل‌مسئله در اطلاع یابی و نگرش مثبت به مطالعه و خواندن در سنین بالاتر می‌شود. از لحاظ ‌آموزشی مطالعه و خواندن در مدارس استعدادهای درخشان به طور عمده به کتاب‌های درسی، کمک آموزشی یا المپیادی محدود است. در مدارس استعدادهای درخشان اغلب به کتابخانه اهمیت داده نمی‌شود. اکثر دانش‌آموزان اعلام کردند که برای مشاوره به کتابدار مراجعه نمی‌کنند. از لحاظ تأثیر عوامل اجتماعی، یافته‌ها نشان داد اکثر دانش‌آموزان نگرش خود را در خصوص مطالعه و خواندن، در دوران مدرسه و از طریق دوستان یا معلم به‌دست می‌آورند.}, keywords_fa = {مطالعه و خواندن,دانش‌آموزان استعداد درخشان,مدارس استعداد درخشان,عوامل فرهنگی,اجتماعی آموزشی}, url = {https://nastinfo.nlai.ir/article_2561.html}, eprint = {https://nastinfo.nlai.ir/article_2561_1a9017f7aa57be989583570ddfdfbc7c.pdf} }