@article { author = {Biranvand, A. and Sharifmoghadam, H.}, title = {OPACs and present ambiguities in information transfer}, journal = {Librarianship and Information Organization Studies}, volume = {20}, number = {3}, pages = {23-36}, year = {2009}, publisher = {National Library and Archives of Islamic Republic of Iran}, issn = {2783-4646}, eissn = {2783-4646}, doi = {}, abstract = {OPACs (Online Public Access Catalogues) are online catalogues of libraries andinformation centers designed for easier and quicker access to the library holdings.OPACs require familiarity with basic information literacy concepts to some extent:It means that the more a person knows the concepts of a subject, the better he/she can access and retrieve needed information through OPACs. Online cataloguesof libraries have separate functions as bibliographic databases, data entry and as amethod for introducing a library and its services. This research aims to evaluate thefunctionality of OPACs and their problems. Furthermore in this paper the OPAC hasbeen surveyed from the perspective of communication theory and effective factorsconcerning communication process have been identified. Weakness in classificationand cataloguing rules, gradual evolution of library classifications and subject headingsand also the complexity of cataloguing rules are some of the factors considered.Also the present ambiguity in key words, relational code and language symptomsare the main causes of the numerous problems which OPACs are faced with.}, keywords = {Computerized catalogues,OPAC,online catalogue,Information,communication,Information retrieval}, title_fa = {اُپک‌ها و ابهامات موجود در انتقال مفاهیم اطلاعاتی}, abstract_fa = {اُپک‌ها (دسترسی پیوسته به فهرست‌های همگانی)، فهرست‌های پیوسته کتابخانه‌ها و مراکز اطلاع‌رسانی هستند که به‌منظور دسترسی راحت‌تر و سریع‌تر به موجودی منابع کتابخانه طراحی شده‌اند. اُپک‌ها تا اندازه‌ای دربردارندة مفاهیم سواد اطلاعاتی هستند. به این معنی که برای بازیابی اطلاعات از طریق اُپک‌ها، هرچقدر شخص با مفاهیم موضوعی مورد بازیابی آشناتر باشد بهتر می‌تواند به اطلاعات مورد نیاز دست یابد. فهرست‌های پیوسته کتابخانه‌ای عملکردهای مجزایی دارند از جمله به‌عنوان پایگاه داده کتابشناسی، به‌عنوان مدخل و به‌عنوان یک صنعت توسعه‌یافته جهت معرفی کتابخانه و خدمات آن. هدف از پژوهش حاضر بررسی ماهیت عملکرد اُپک‌ها و مشکلات موجود در آنهاست. در این پژوهش اپک از دیدگاه نظریه ارتباطات مورد بررسی قرار گرفته است و عوامل تأثیرگذار بر فرایند ارتباطات شناسایی شده است. ضعف در قواعد فهرستنویسی و رده‌بندی کتابخانه‌ای، تکامل تدریجی رده‌بندی‌های کتابخانه‌ای و سرعنوان‌های موضوعی و نیز پیچیدگی قواعد فهرستنویسی برخی از عوامل مذکور می‌باشند. همچنین وجود ابهام در واژه‌ها و نامشخص بودن کد ارتباطی و علائم زبانی، اصلی‌ترین علل ایجاد مشکلات متعددی است که اُپک‌ها با آن روبه‌رو هستند.}, keywords_fa = {اُپک,فهرست پیوسته,اطلاعات,ارتباطات,بازیابی اطلاعات}, url = {https://nastinfo.nlai.ir/article_244.html}, eprint = {https://nastinfo.nlai.ir/article_244_6f6b8d57e486c8e04208f6aef53d8030.pdf} }