@article { author = {Kheshtzar, K. and Mirzabeigi, M.}, title = {The Impact of Experience, Gender and Task Complexity on the Disorientation Level of Graduate Students at Shiraz University in Browsing}, journal = {Librarianship and Information Organization Studies}, volume = {29}, number = {4}, pages = {63-76}, year = {2019}, publisher = {National Library and Archives of Islamic Republic of Iran}, issn = {2783-4646}, eissn = {2783-4646}, doi = {10.30484/nastinfo.2019.2306}, abstract = {Purpose: investigating the impact of experience, gender and complexity of task on predicting the disorientation  of graduate students at Shiraz University in browsing. Methodology: This is an applied research with comparative approach. In order to collect data related to the users’ disorientation, the participants’ transaction log files in interaction with the website were recorded using the Camtasia Screen Recording Software, version8. User’ Experience and gender were collected using questionnaire. The population included all undergraduate students in Shiraz University and the sample consisted of 100 voluntary undergraduate students. Findings:  the complexity level of the task (simple or complex) alone has no significant effect on the level of users' disorientation. However, the interaction of the task complexity and the gender has a significant effect on users’ lost level; in both simple and complex tasks, the female users experienced disorientation more than males did. Moreover, with the increase in the complexity level of tasks, male users experienced more loss than female users. Moreover the interaction of the task complexity and the experience has no significant effect on users’ lost level. Finally the interaction of the task complexity, the experience and the gender has no significant impact on users’ lost level. Conclusion: Due to the limited understanding of the role of task complexity, gender and experience on disorientation of the users during web browsing, the results of the present study appeared to be useful in better understanding of the factors influencing the users’ disorientation in browsing process and thereby the need to consider them in users modeling and training.}, keywords = {Disorientation,Web,Wikipedia,Gender,Task Complexity Level,Experience}, title_fa = {اثر تجربه، جنسیت، و سطح پیچیدگی وظیفه بر گم‌گشتگی دانشجویان در جستجوی مروری}, abstract_fa = {هدف: شناخت تأثیر تجربه، جنسیت، و سطح پیچیدگی وظیفه بر گم‌گشتگی دانشجویان کارشناسی ارشد دانشگاه شیراز در جستجوی مروری.روش‌شناسی: پژوهش حاضر کاربردی و از حیث نحوه گردآوری داده‌ها، توصیفی و از نوع مقایسه‌ای است. ابزار گردآوری داده‌ها، پرسشنامه پژوهشگرساخته و نرم‌افزار کامتاسیا به‌منظور ثبت تراکنش‌های کاربران با وب است. با مشاهده چندین‌باره فایل‌های تصویری، داده‌های لازم استخراج شد. 100 دانشجوی تحصیلات تکمیلی داوطلب نمونه پژوهش بودند که دو وظیفه‌‌ ساده و پیچیده را در ویکی‌پدیا از طریق جستجوی مروری انجام دادند.یافته‌ها: سطح پیچیدگی وظیفه به‌تنهایی بر گم‌گشتگی کاربران تأثیر معناداری نداشت؛ اما در تعامل میان سطح پیچیدگی وظیفه با جنسیت، تفاوت‌ها معنادار بود؛ بدین صورت که در هر دو وظیفه ساده و پیچیده، کاربران زن گم‌گشتگی بیشتری را نسبت به مردان تجربه کردند. همچنین کاربران مرد با دشوارشدن وظیفه در دو سطح ساده و پیچیده، بیشتر دچار گم‌گشتگی شدند. علاوه بر این، آزمون تعامل وظیفه و تجربه بر سطح گم‌گشتگی نشان داد اثر تعاملی سطح پیچیدگی وظایف با تجربه آنها معنادار نبود. درنهایت، آزمون تعامل وظیفه با دو متغیر جنسیت و تجربه نشان داد اثرتعاملی سطح پیچیدگی وظایف با جنسیت و تجربه کاربران معنادار نیست.نتیجه‌گیری: با توجه به شناخت اندک از تأثیر سطح پیچیدگی وظایف، جنسیت، و تجربه بر گم‌گشتگی در هنگام مرور وب، نتایج پژوهش حاضر می‌تواند به درک بهتر این مسئله و درنتیجه، نیاز به توجه آنها در فرایند مدل‌سازی و آموزش کاربران کمک کند.}, keywords_fa = {جستجوی مروری,گم‌گشتگی,وب,ویکی‌پدیا,جنسیت,سطح پیچیدگی وظیفه,تجربه}, url = {https://nastinfo.nlai.ir/article_2306.html}, eprint = {https://nastinfo.nlai.ir/article_2306_6dadc03b2bca1d646b54c3a1f733c5b4.pdf} }