@article { author = {Khosravi, M. and Pournaghi, R.}, title = {Design and development of an Assessment System of Service Quality in Iranian Academic Libraries}, journal = {Librarianship and Information Organization Studies}, volume = {29}, number = {1}, pages = {163-181}, year = {2018}, publisher = {National Library and Archives of Islamic Republic of Iran}, issn = {2783-4646}, eissn = {2783-4646}, doi = {10.30484/nastinfo.2018.2217}, abstract = {  Purpose: To design and develop a system using LibQual model to evaluate service quality of university libraries around Iran. Methodology: The LibQual questionnaire was validated first and then a software was set-upped based on this standard model. Descriptive survey and system design were employed. First, similar research and systems were studied and then with regard to the committee's approach, LibQual questionnaire was translated and customized. The validity of the translated questionnaire was confirmed by Cronbach’s alpha. Finally, based on findings from similar systems and customization for Iranian libraries, software infrastructure was prepared and collected information was uploaded in the system. Results: A web-based system for service quality assessment of Iranian libraries was launched which could get users’ feedback online at intervals. This system analyses the users’ views and provides results for libraries’ policy makers and managers and scientific community. This is the first library service quality assessment in Iran available online at: http://raf.irandoc.ac.ir Conclusion: This system output will provide library managers with a scientific framework of users’ views, make it easier to improve service quality and raise users’ satisfaction.}, keywords = {performance measurement,Assessment system,Assessing,LibQual Model,Libraries’ service quality,Academic libraries,System design}, title_fa = {طراحی و ساخت سامانه ارزیابی و سنجش کیفیت خدمات کتابخانه‌های دانشگاهی ایران}, abstract_fa = {هدف: طراحی و ساخت سامانه‌ای با بهره‌گیری از مدل لایب‌کوآل، برای ارزیابی کیفیت خدمات کتابخانه‌های دانشگاه‌های مختلف ‌ایران.روش‌شناسی: ابتدا ابزار سنجش کیفیت خدمات کتابخانه‌ای پرسشنامه لایب‌کوآل شناسایی و اعتباریابی شد سپس سامانه‌ای با استفاده از این مدل استاندارد راه‌اندازی شد. روش این پژوهش، پیمایش توصیفی، و طراحی سیستم بود. ابتدا پیشینه‌های مرتبط و سامانه‌های همانند آن در جهان مرور شد. سپس، با استفاده از روش‌های استاندارد ترجمه وارون و رویکرد کمیته، پرسشنامه لایب‌کوال ترجمه و بومی‌سازی شد. اعتبارسنجی پرسشنامه ترجمه‌شده با ضریب آلفای کرنباخ محاسبه شد. در نهایت، برپایه یافته‌های گردآوری‌شده از سامانه‌های مشابه و بومی‌سازی برای کتابخانه‌های ایران، زیرساخت نرم‌افزاری سامانه تولید و اطلاعات گردآوری‌شده در آن بارگذاری شد.یافته‌ها: سامانه‌ای برایارزیابی و سنجش کیفیت خدمات کتابخانه‌های ایران طراحی و راه‌اندازی شد که در محیط وب برای دریافت دیدگاه کاربران درباره کیفیت خدمات کتابخانه‌ها، در دوره‌های زمانی گوناگون‌، به‌صورت برخط عمل می‌کند. سپس این دیدگاه‌ها را تحلیل‌ می‌کند و‌ نتیجه را در چهارچوب‌های گوناگون در اختیار سیاست‌گذاران، مدیران کتابخانه‌ها و جامعه علمی کشور می‌گذارد. این سامانه، اولین سامانه ارزیابی کیفیت خدمات کتابخانه‌ای است که در ایران با آدرس raf.irandoc.ac.ir راه‌اندازی شده است.نتیجه‌گیری: دستاوردهای ارزیابی به‌کمک این سامانه می‌تواند دیدگاه‌های کاربران را در یک چهارچوب علمی به گوش مسئولان کتابخانه‌ها برساند و به آنها برای بهبود کیفیت خدمات کمک کند و رضایت بیش‌ از پیش کاربران را در پی داشته باشد.}, keywords_fa = {ارزیابی عملکرد,سامانه ارزیابی,مدل لایب‌کوآل,کیفیت خدمات کتابخانه‌ها,کتابخانه‌های دانشگاهی,طراحی سیستم}, url = {https://nastinfo.nlai.ir/article_2217.html}, eprint = {https://nastinfo.nlai.ir/article_2217_8abb4141c8e5b9116f7bd2a8a1d32a51.pdf} }