@article { author = {Alvankar, E.}, title = {Lived Experience of Museum Professionals Encountering With Information Needs of Users}, journal = {Librarianship and Information Organization Studies}, volume = {28}, number = {3}, pages = {141-159}, year = {2017}, publisher = {National Library and Archives of Islamic Republic of Iran}, issn = {2783-4646}, eissn = {2783-4646}, doi = {}, abstract = {Purpose: To study lived experience of professionals, their attitudes and the way they encounter with user’s information needs. Methodology: The phenomenological method is used to study professionals’ experiences as a phenomenon. The semi-structured interviews conducted with six selected museum professionals, then thematic analysis and interpretation were used. The professionals’ lived experiences encountering with information needs begin with a description of their attitude toward the nature of museum regarding two aspects of knowledge and communication. Then encountering with users’ information needs is categorized according to three types of users: “general”, “special” and “children”. Results: Different attitudes with social, psychological, historical and art dimensions are taken toward "general users” according to professionals’ expertise and disciplines. Answering “Special” users’ needs is determined by the size and facilities of the museum. Information needs and services for “children” is explained by deep experiences of international dolls museum. Conclusion: Museums can increase visitors’ knowledge through answering their information needs or arousing questions. This knowledge is developed by looking and touching museum objects and being present in museum atmosphere and cannot be measured. However, users’ lived experiences and attitudes will reveal such knowledge.}, keywords = {Lived experience,Information environment,Information need,Exploratory knowledge}, title_fa = {تجربه زیسته حرفه‏‌مندان موزه‌‏ها در مواجهه با نیازهای اطلاعاتی کاربران}, abstract_fa = {هدف: مطالعه تجربه زیسته حرفه‏‌مندان، شناخت نگرش و چگونگی مواجهه آنان با این نوع نیاز. رو‌ش‌شناسی: برای شناخت تجربه حرفه‏‌مندان به‌عنوان پدیدار، از روش پدیدارشناسی استفاده شد و بعد از انجام مصاحبه نیمه‏‌ساختاریافته با شش نفر از افراد منتخب، متناسب با رویکرد کیفی پدیدارشناسانه، نتایج تحلیل و تفسیر شده است. تجربه زیسته حرفه‏‌مندان در مواجهه با نیاز اطلاعاتی در اولین گام با توصیف نگرش آنان درباره ماهیت موزه از دو جنبه دانش‏‌شناسی و ارتباط‌‌‌‌شناسی‏ آغاز شد. سپس مواجهه با نیاز اطلاعاتی مخاطب بر اساس انواع مخاطبان در سه دسته عام، خاص، و کودک قرار گرفت. یافته‌‏ها: انواع مواجهه با مخاطب عام، متناسب با تخصص و رشته تحصیلی حرفه‌‏مندان دارای ابعاد جامعه‏‌شناختی، روا‌نشناختی، تاریخی و هنری است. در مواجهه با مخاطب خاص، بسته به اندازه موزه، برنامه‏ پاسخ‏گویی به درخواست‏‌ها معیّن می‏‌شود. در این مقاله نگرش به نیازهای اطلاعاتی ویژه کودکان در قالب تجربه عمیق موزه عروسک‏‌های ملل توصیف و تبیین شده است. نتیجه‏‌گیری: کارکرد موزه‌ها با پاسخ به نیاز اطلاعاتی یا اساساً با ایجاد پرسش و برانگیختن نیاز اطلاعاتی منجر به افزایش دانش مخاطب می‌شود. این دانش همان تأثیر ژرفی است که مشاهده اشیای موزه‌ای، تماس و لمس آنها، و محیط و فضای موزه بر بازدیدکننده می‌گذارد. این دانش قابل اندازه‌گیری نیست ولی می‌توان آن را از تجربه زیسته و تعمق در نگرش مراجعان شناسایی کرد.}, keywords_fa = {تجربه زیسته,موزه,محیط اطلاعاتی,نیاز اطلاعاتی,دانش اکتشافی}, url = {https://nastinfo.nlai.ir/article_2196.html}, eprint = {https://nastinfo.nlai.ir/article_2196_85dd0038503648715740aa0128269d1e.pdf} }