@article { author = {Movahedian, G. and Cheshmeh Sohrabi, M.}, title = {Theoritical approaches in developments of library classification systems}, journal = {Librarianship and Information Organization Studies}, volume = {27}, number = {4}, pages = {7-27}, year = {2017}, publisher = {National Library and Archives of Islamic Republic of Iran}, issn = {2783-4646}, eissn = {2783-4646}, doi = {}, abstract = {Objective: The aim of this study is to investigate the theories and theoretical studies in the field of library classifications and historical context of them in order to identify the approaches and developments in the field of classification.Methodology/Approach: The method of research was literature review and investigation of the theory of classifications.Results: The main theories in the designing of library classification systems that have been proposed include: Theory of Literary Warrant, Theory of scientific and educational consensus, Theory of phenomenon based knowledge organization classification, theory of integrative levels, Theory of Evolutionary Order, Information Coding Classification, and Universal Binary ClassificationConclusion: Current approaches in the knowledge organization have been shifted from static classification to dynamic, from universe of knowledge to universe of concepts and from deductive approaches to inductive approaches.Keywords: Theory of Literary Warrant, Theory of scientific and educational consensus, Theory of phenomenon based knowledge organization classification, theory of integrative levels, Theory of Evolutionary Order, Information Coding Classification, and Universal Binary Classification.}, keywords = {Theory of Literary Warrant,Theory of scientific and educational consensus,Theory of phenomenon based knowledge organization classification,theory of integrative levels,Theory of Evolutionary Order,Information Coding Classification,and Universal Binary Classification}, title_fa = {رویکردهای نظری در تطور نظام‌های رده‌بندی منابع کتابخانه‌ای}, abstract_fa = {هدف: مرور نظریه‌ها و مطالعات نظری در حوزه رده‌بندی منابع کتابخانه‌ای و سیر تاریخی آنها به‌منظور شناسایی رهیافت‌ها و تحولات حوزه رده‌بندی.روش/ رویکرد پژوهش: به‌صورت کتابخانه‌ای و با استفاده از تحلیل متون و نظریه‌های رده‌بندی انجام شده است.یافته‌ها: نظریه‌های عمده‌ای که در طراحی نظام‌های رده‌بندی منابع کتابخانه‌ای مطرح شده‌اند عبارت‌اند از نظریه پشتوانه انتشاراتی، نظریه اجماع و توافق آموزشی و علمی، نظریه رده‌بندی پدیده‌محور دانش، نظریه سطوح یکپارچه، نظریه نظم تکاملی، رده‌بندی مقوله‌ای اطلاعات، و رده‌بندی دودویی. یافته‌ها نشان داد که رویکردهای جاری در سازماندهی، از رده‌بندی‌های ایستای جهان ثابت دانش به رده‌بندی جهان پویای مفاهیم و از رویکرد قیاسی به رویکردی استقرایی تغییر یافته است.نتیجه‌گیری: نظریه‌ها با توجه به مقتضیات زمان و در پاسخ به معضلات نظام‌های رده‌بندی دانش بشری شکل گرفته‌اند، سیر تحول این نظریه‌ها نه کاملاً انباشتی و نه کاملاً خطی است. هریک از رده‌بندی‌ها نیز در سیر تکاملی خود متأثر از دیگر طرح‌ها بوده‌اند.}, keywords_fa = {نظریه پشتوانه انتشاراتی,نظریه اجماع و توافق آموزشی و علمی,نظریه رده‌بندی پدیده‌محور دانش,نظریه سطوح یکپارچه,نظریه نظم تکاملی,رده‌بندی مقوله‌ای اطلاعات,رده‌بندی دودویی,رده‌بندی منابع کتابخانه‌ای}, url = {https://nastinfo.nlai.ir/article_1471.html}, eprint = {https://nastinfo.nlai.ir/article_1471_2439b48f2e40e3573c6d141643fd817e.pdf} }