@article { author = {Abazari, Z. and Hashemi, F.}, title = {An Evaluation of the Information Storage and Retrieval Systems of Educational CDs for Children in Iran}, journal = {Librarianship and Information Organization Studies}, volume = {23}, number = {2}, pages = {62-78}, year = {2012}, publisher = {National Library and Archives of Islamic Republic of Iran}, issn = {2783-4646}, eissn = {2783-4646}, doi = {}, abstract = {Purpose: This research aims to identify the standard criteria for information storage and retrieval in educational CDs for children by studying available methods.Design/Methodology/ Approach: The evaluation was carried out through a checklist.Findings: 47.5 percent of the criteria for information storage and retrieval and 73.67 percent of the criteria for software design were observed in the educational CDs for children. This shows that the educational CDs for children are not appropriate in terms of information storage and retrieval, but are favorable in terms of software design.}, keywords = {information storage and retrieval,software for children and teenagers}, title_fa = {ارزیابی نظام‌های ذخیره و بازیابی اطلاعات لوح‌های فشرده آموزشی کودکان در ایران}, abstract_fa = {هدف: به­منظور تعیین معیارهای استاندارد ذخیره و بازیابی اطلاعات لوح­های فشرده آموزشی کودکان، شیوه­های ذخیره و بازیابی اطلاعات لوح­های فشرده آموزشی کودکان در ایران  ارزیابی شده است. روش/ رویکرد پژوهش: ارزیابی با استفاده از سیاهه وارسی انجام شده است. یافته­ها: 5/47 درصد از معیارهای ذخیره­ و بازیابی اطلاعات و 67/73 درصد از معیارهای طراحی نرم­افزار توسط لوح­های آموزشی کودکان رعایت شده­اند. نتیجه­گیری: لوح­های آموزشی کودکان از لحاظ ذخیره­ و بازیابی اطلاعات نامناسب، اما از نظر طراحی نرم­افزار دارای وضعیت مطلوبی هستند.  }, keywords_fa = {ارزیابی,ذخیره و بازیابی اطلاعات,نرم‌افزارهای کودکان و نوجوانان}, url = {https://nastinfo.nlai.ir/article_112.html}, eprint = {https://nastinfo.nlai.ir/article_112_88b7ae66639b39c5a1e950965d340432.pdf} }