@article { author = {Shakeri Motlagh, M. and Afshar, E. and Khosravi, F.}, title = {The National Libraries of Iran, Canada and Australia: Past and Present Compared}, journal = {Librarianship and Information Organization Studies}, volume = {23}, number = {3}, pages = {150-169}, year = {2012}, publisher = {National Library and Archives of Islamic Republic of Iran}, issn = {2783-4646}, eissn = {2783-4646}, doi = {}, abstract = {Purpose: Through a comparison of the past and present of the National Libraries of Canada and Australia with the National Library of Iran, this paper presents a critical understanding of the development process and the programs of the National Library of Iran and assists better planning for its future.Design/Methodology/Approach: The research method was a comparative study. The comparative librarianship checklist (Simsova, 1970) was used for data collection. The collected data was used for comparing the three libraries from general aspects such as status, structure, management, services and programs.Findings: The National Library and Archives of Canada was more successful than the other two due to privileges such as accurate planning, wide support of library services, techniques for safeguarding national heritage, harmony with archival services and efforts for encouraging people to use information for national development.Conclusion: The following suggestions have been made for improving the conditions of the National Library of Iran: revision of the statute, reconsideration of the management style, revision of the way of integrating the national library and the national archives, and reconsidering planning methods.}, keywords = {Comparative study,National Library and Archives of I.R. Iran,Library and Archives Canada,National Library of Australia,National libraries}, title_fa = {کتابخانه‌های ملی ایران، کانادا، استرالیا: گذشته و حال در پرتو مقایسه}, abstract_fa = {هدف: با مقایسه گذشته و حال کتابخانه‌های ملی کانادا و استرالیا با کتابخانه ملی ایران، این مقاله فهمی انتقادی از روند توسعه و برنامه‌های سازمان اخیر به­دست می­دهد و به برنامه‌ریزی بهتر برای آینده کمک می­کند. روش/ رویکرد پژوهش: روش پژوهش مطالعه تطبیقی است. برای جمع‌آوری داده‌ها از چک لیست کتابداری تطبیقی (سیمسوا، 1371) استفاده شده است و با کنار هم گذاشتن این داده‌ها، سه سازمان از جنبه‌های کلی نظیر جایگاه، ساختار، مدیریت و خدمات و برنامه‌ها مقایسه شدند. یافته‌ها: کتابخانه و آرشیو ملی کانادا با داشتن امتیازاتی نظیر برنامه‌ریزی دقیق، گستره حمایت از خدمات کتابخانه‌ها، نحوه حراست از میراث ملی، هماهنگی با خدمات آرشیوی و نیز تلاش برای تشویق مردم در استفاده از اطلاعات برای توسعه ملی، از دو سازمان دیگر موفق‌تر است. نتیجه­گیری: برای بهبود شرایط کتابخانه ملی ایران، پیشنهاداتی چون بازبینی اساسنامه، تجدیدنظر در مدیریت، بازنگری نحوه ادغام کتابخانه ملی و اسناد ملی و تجدیدنظر در روش برنامه‌ریزی‌ توصیه شده است.  }, keywords_fa = {مطالعه تطبیقی,سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران,کتابخانه و آرشیو کانادا,کتابخانه ملی استرالیا,کتابخانه‌های ملی}, url = {https://nastinfo.nlai.ir/article_108.html}, eprint = {https://nastinfo.nlai.ir/article_108_ccddb6ff2a8a004ee06fd8b3a5015242.pdf} }