@article { author = {Eltemasi, M. and Fahimnia, F. and Hassanzadeh, M. and Nakhoda, M.}, title = {Factors Causing Utility in University Book Buyers}, journal = {Librarianship and Information Organization Studies}, volume = {28}, number = {1}, pages = {101-111}, year = {2017}, publisher = {National Library and Archives of Islamic Republic of Iran}, issn = {2783-4646}, eissn = {2783-4646}, doi = {}, abstract = {Purpose: To obtain chief elements of utility among Persian university book buyers. Methodology: Data gathered using semi-structured interviews with 200 book buyers from three university press of SAMT, Iran University Press (Markaz Nashre Daneshgahi) and University of Tehran press during a time span of three months and analyzed using content analysis. Results: First priority of customers while deciding what to buy is the price. Quality, validity and information need are the main categories. Conclusion: Increasing the quality of university books and making relevance between university curriculum and books will increase the purchase.}, keywords = {Utility,University books,Book market,Book seller}, title_fa = {عوامل ایجاد مطلوبیت در خریداران کتاب‌های دانشگاهی}, abstract_fa = {هدف: هدف این مقاله استخراج مولفه‌هامؤلفه‌های اصلی مطلوبیت در خریداران کتاب‌های فارسی دانشگاهی.روش‌شناسی: برای نیل به این هدف از روش پژوهش تحلیل محتوای توصیفی استفاده شده که گردآوری داده‌ها با استفاده از تحلیل محتوای متون و مصاحبه نیمه ‌‌باز با 200 خریدار کتاب‌های دانشگاهی از سه ناشر دانشگاهی: سمت، مرکز نشر دانشگاهی، و دانشگاه تهران در مدت سه ماه (مهر – آذر 1394) انجام شد. یافته‌ها: یافته هااز نظر مصاحبه‌شوندگان سه  مولفهمؤلفه نهایی: کیفیت محتوا، اعتبار کتاب، و نیاز اطلاعاتی؛ به عنوانبه‌عنوان مقوله‌های اصلی مطلوبیت شناخته می­شوند. علاوه بر آن، اولین اولویت خریداران در اخذ تصمیم خرید، قیمت کتاب ، در نهایت اولویت هریک از مولفه‌ها نسبت به دیگر مولفه‌ها با استفاده از تکنیک معادلات ساختاری براساس بار عاملی هر مولفه انجام شد و پس از آن  به‌ ‌‌ترتیب به میزان عرضه کتاب، نیاز اطلاعاتی خریدار، کیفیت کتاب، اعتبار ناشر، و در نهایت، میزان تقاضا (جایگاه کتاب در سبد فرهنگی خانوار) برای هر کتاب است. بحث و نتیجه‌گیری: افزایش کیفیت کتاب‌های دانشگاهی و برقراری ارتباط بهتر و بیشتر میان سرفصل‌های آموزشی دانشگاه‌ها و کتاب‌های چاپ‌شده می‌تواند تا حد زیادی خرید این کتاب‌ها را بهبود بخشد.}, keywords_fa = {مطلوبیت,کتاب دانشگاهی,بازار کتاب,خریدار کتاب}, url = {https://nastinfo.nlai.ir/article_1064.html}, eprint = {https://nastinfo.nlai.ir/article_1064_b164c9e5ca4b4abbda017a82b3624305.pdf} }