@article { author = {Goudarzi, R. and Seyyedin, H. and Haririzadeh, M.}, title = {The Effect of Organizational Culture on Job Satisfaction of Employees of National Library and Archives of Iran}, journal = {Librarianship and Information Organization Studies}, volume = {26}, number = {4}, pages = {45-54}, year = {2016}, publisher = {National Library and Archives of Islamic Republic of Iran}, issn = {2783-4646}, eissn = {2783-4646}, doi = {}, abstract = {Purpose: To investigate the effects of organizational culture on job satisfaction of employees of National Library and Archives of Iran (NLAI). Research method: This is an applied research. 285 staffs in different job levels working in NLAI during the years2013 to 2014 were selected. Two questionnaires based on Denison model and Job Description Index (JDI) was used to evaluate organizational culture and job satisfaction respectively. Results: There is a direct and significant correlation between organizational culture variables (getting involved, adaptability, consistency, and mission) and five components of job satisfaction. Conclusion: Employees' Professional attitude is related to different aspects of organizational culture and if this culture works to promote job satisfaction of employees, they will in turn show more interest in their jobs.}, keywords = {Organizational culture,Job satisfaction,Adaptability,Consistency,National Library and Archives of Iran}, title_fa = {فرهنگ سازمانی و تأثیر آن بر رضایت شغلی کارکنان (موردپژوهی: سازمان اسناد و کتابخانه ملی ج.ا. ایران)}, abstract_fa = {هدف: بررسی تأثیر فرهنگ سازمانی بر رضایت شغلی کارکنان سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران است. روش/ رویکرد پژوهش: پژوهش از نوع کاربردی است. از طریق نمونه‌گیری تعداد 285 نفر از کارکنان رده‌های مختلف شغلی سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران در فاصله سال‌های 1392-1393 انتخاب و با استفاده از دو پرسشنامه نظر آنان پیمایش شده است. برای شناخت فرهنگ سازمانی، مدل دنیسون و برای شناسایی عوامل مرتبط با رضایت شغلی، مدل شاخص توصیفی شغل (JDI) استفاده شد. یافته‌ها: مؤلفه‌های فرهنگ سازمانی (درگیرشدن در کار، سازگاری، انطباق‌پذیری، و رسالت یا مأموریت) در کتابخانه ملی با عوامل پنج‌گانه رضایت شغلی کارکنان رابطه مثبت و معنادار داشته‌اند. نتیجه‌گیری: برداشت‌ها و نگرش‌های حرفه‌ای افراد در پیوند با عوامل مختلف سازمانی قرار دارد. چنانچه فرهنگ سازمانی در راستای ارتقای رضایت شغلی کارکنان قرارگیرد، افراد با انگیزه و اشتیاق بیشتری به انجام وظایف شغلی می‌پردازند.}, keywords_fa = {فرهنگ سازمانی,رضایت شغلی,انطباق‌پذیری,سازگاری,سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران}, url = {https://nastinfo.nlai.ir/article_1043.html}, eprint = {https://nastinfo.nlai.ir/article_1043_4d03541a02eaa0598e0f3db4d97a702f.pdf} }