@article { author = {Mozafari, A. and Hayati, Z. and Mozafari, A.}, title = {Prioritizing the Needs of National Library and Archives of Iran Clients Using Data Mining and Multi-Criteria Decision Making}, journal = {Librarianship and Information Organization Studies}, volume = {27}, number = {3}, pages = {113-125}, year = {2016}, publisher = {National Library and Archives of Islamic Republic of Iran}, issn = {2783-4646}, eissn = {2783-4646}, doi = {}, abstract = {Purpose: To prioritize the needs of the National Library and Archives of Iran (NLAI) clients in uncertainty situation. Methodology: Data gathered through data mining and Multi Criteria Decision Making (MCDM) based on Kano model. Results: Factors affecting client’s satisfaction are clustered in 6 groups and then in 5 clusters based on their demographic properties. Each cluster’s members had different priorities according to their demographic characteristics and needs. Conclusion: There is diversity in client’s needs and priorities. To address each need, library needs to employ that need’s specific strategy. Since fulfilling all the needs is not possible, first must-be needs and then one-dimensional and attractive needs must be regarded.}, keywords = {K-Means algorithm,Clustering,Satisfaction,Uncertainty,National library of Iran,Kano’s Model,Needs assessment,Clients}, title_fa = {اولویت‌بندی به نیازهای مراجعان کتابخانه ملی ایران با استفاده از متون داده‌کاوی و تصمیم‌گیری چندمعیاره}, abstract_fa = {هدف: اولویت‌بندی نیازهای مراجعان کتابخانه ملی ایران در شرایط عدم قطعیت. روش/ رویکرد پژوهش: داده‌های مورد نیاز از روش تلفیقی فنون داده‌کاوی و تصمیم‌گیری چندمعیاره برمبنای الگوی کانو استخراج شد. یافته‌ها: عوامل مؤثر بر رضایت مراجعه‌کنندگان در 6 دسته کلی قرار گرفت، سپس برمبنای ویژگی‌های جمعیت‌شناختی در 5 خوشه کلی تقسیم شد که اعضای هر خوشه متناسب با ویژگی‌های جمعیت‌شناختی و نوع نیازهایشان در اولویت‌های مختلف قرار می‌گیرند و برای آگاهی از نیازهای خوشه‌ها باید به خوشه مربوط نظری افکند. نتیجه‌گیری: نوع نیازهای مراجعه‌کنندگان کتابخانه ملی متفاوت و از اولویت‌های مختلف برخوردار است. این کتابخانه برای پاسخگویی به نیازهای متفاوت باید از راهبرد خاص همان نیاز استفاده کند. از آنجا که برآوردن همه نیازها مقدور نیست، ابتدا باید نیازهای الزامی افراد و بعد از آن، نیازهای جذاب و تک‌بُعدی تأمین شود.}, keywords_fa = {الگوریتم کا- میانگین,خوشه‌بندی,رضایت,عدم قطعیت,کتابخانه ملی ایران,الگوی کانو,نیازسنجی,مراجعان}, url = {https://nastinfo.nlai.ir/article_1014.html}, eprint = {https://nastinfo.nlai.ir/article_1014_57a6856351360ae29a5f83f259c54e6f.pdf} }