@article { author = {Khosravi, F.}, title = {Editorial Note}, journal = {Librarianship and Information Organization Studies}, volume = {17}, number = {1}, pages = {9-10}, year = {2006}, publisher = {National Library and Archives of Islamic Republic of Iran}, issn = {2783-4646}, eissn = {2783-4646}, doi = {}, abstract = {}, keywords = {}, title_fa = {عقل‌گریزی}, abstract_fa = {}, keywords_fa = {}, url = {https://nastinfo.nlai.ir/article_2181.html}, eprint = {https://nastinfo.nlai.ir/article_2181_ce6997a4e64039a033b870abfcc7533b.pdf} } @article { author = {Hamidi, A.}, title = {Offering reference services at electronic environment}, journal = {Librarianship and Information Organization Studies}, volume = {17}, number = {1}, pages = {13-22}, year = {2006}, publisher = {National Library and Archives of Islamic Republic of Iran}, issn = {2783-4646}, eissn = {2783-4646}, doi = {}, abstract = {}, keywords = {Reference services,Electronic environment,Traditional libraries,Reference interview}, title_fa = {ارائه خدمات مرجع در محیط الکترونیک}, abstract_fa = {اطلاعات و به تبع آن، نیازهای اطلاعاتی، با سرعتی فزاینده در حال افزایش‌اند. در این میان، بسیاری از کاربران به علل مختلف قادر به درک نیاز اطلاعاتی خود نیستند، بنابراین، روشی مورد نیاز است تا بتوان به کمک آن اطلاعات موجود را در جهت رفع نیازهای اطلاعاتی کاربران به‌کار گرفت. در کتابخانه‌های سنتی، این مشکل به کمک مصاحبه مرجع و ارائه خدمات مرجع حل شده است، از آنجا که در محیط الکترونیک نیز نیاز به خدماتی مشابه خدمات مرجع سنتی وجود دارد، لازم است با درنظر گرفتن مقتضیات خاص محیط الکترونیک و امکاناتی که این محیط دراختیار ما می‌گذارد، خدمات مناسب در این کتابخانه‌ها ارائه شود. در این مقاله با مطرح ساختن خدمات مرجع سنتی، انواع روش‌های ارائه خدمات مرجع در محیط الکترونیک مورد بحث قرار می‌گیرد.}, keywords_fa = {Reference services,Electronic environment,Traditional libraries,Reference interview}, url = {https://nastinfo.nlai.ir/article_546.html}, eprint = {https://nastinfo.nlai.ir/article_546_55fa99bad6ab2c10877206e25f6aeddd.pdf} } @article { author = {Radmehr, Ali and Tasviri Ghamsari, F.}, title = {A survey on information seeking behavior of the researchers of the Jihad Keshavarzi Engineering Research Institute}, journal = {Librarianship and Information Organization Studies}, volume = {17}, number = {1}, pages = {23-36}, year = {2006}, publisher = {National Library and Archives of Islamic Republic of Iran}, issn = {2783-4646}, eissn = {2783-4646}, doi = {}, abstract = {}, keywords = {Information seeking bahavior,e-sources,Printed sources,Researchers,Engineering Research Institute}, title_fa = {بررسی رفتار اطلاع‌یابی پژوهشگران پژوهشکده مهندسی جهاد کشاورزی}, abstract_fa = {پژوهش حاضر با استفاده از روش پیمایشی، رفتار اطلاع‌یابی پژوهشگران پژوهشکده مهندسی جهاد کشاورزی را مورد بررسی قرار می‌دهد. یافته‌های پژوهش نشان می‌دهد که انگیزه اصلی جست‌وجوی اطلاعات، انجام طرح‌های پژوهشی و روزآمد کردن اطلاعات تخصصی است و پژوهشگران از دو روش رسمی و غیررسمی به جست‌وجوی اطلاعات می‌پردازند. کتاب و برقراری ارتباط با پژوهشگران داخل و خارج از کشور از مهم‌ترین منابع رسمی و غیررسمی کسب اطلاعات در جامعه مورد بررسی به‌شمار می‌رود. مهم‌ترین موانع دسترسی به اطلاعات، نبود منابع در کتابخانه و کمبود امکانات جهت دریافت اطلاعات از خارج کشور است. پاسخگویان از هر دو منبع چاپی و غیرچاپی جهت جست‌وجوی اطلاعات استفاده می‌کنند. از میان منابع الکترونیکی اطلاعات، استفاده از اینترنت و پایگاه‌های اطلاعاتی تخصصی متداول است. کل جامعه مورد بررسی از پست الکترونیکی به‌عنوان مجرای تبادل اطلاعات استفاده می‌کنند. پایین بودن سرعت در دسترسی پژوهشگران به منابع در شبکه جهانی اینترنت، مشکل اصلی محققان به‌شمار می‌رود.}, keywords_fa = {Information seeking bahavior,e-sources,Printed sources,Researchers,Engineering Research Institute}, url = {https://nastinfo.nlai.ir/article_547.html}, eprint = {https://nastinfo.nlai.ir/article_547_560ab62600e68f6f0f4d8715c7b9f71c.pdf} } @article { author = {Bani-Eghbal, N. and Assadi, L.}, title = {A study on the range of students of Azad Islamic University, North Tehran Unit's acquaintance with the library and its use}, journal = {Librarianship and Information Organization Studies}, volume = {17}, number = {1}, pages = {37-48}, year = {2006}, publisher = {National Library and Archives of Islamic Republic of Iran}, issn = {2783-4646}, eissn = {2783-4646}, doi = {}, abstract = {}, keywords = {Range of familiarity,Library use,Students,College libraries}, title_fa = {بررسی میزان آشنایی و بهره‌گیری دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال از کتابخانه}, abstract_fa = {کتابخانه‌های دانشگاهی و دانشکده‌ای، از مهم‌ترین مراکز اطلاع‌رسانی و اشاعه دانش هستند که اطلاعات مورد نیاز پژوهشگران را در زمینه‌های موضوعی مختلف در اختیار آنها قرار می‌دهند و دانشجویان نیز می‌توانند برای تهیه منبع اطلاعاتی مورد نیاز خود به آن رجوع کنند. آشنایی با شیوه بهره‌گیری از کتابخانه جایگاه قابل توجهی در آموزش دانشجویان دارد. استفاده از کتابخانه بستگی به آشنایی هر دانشجو با کتابخانه و نیاز اطلاعاتی او دارد. تصور می‌شود اکثر دانشجویان با نحوه استفاده از کتابخانه و منابع آن آشنا نیستند که باعث عدم بهره‌گیری مطلوب آنها از کتابخانه می‌شود. هدف اصلی این پژوهش بررسی میزان آشنایی و بهره‌گیری دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال از کتابخانه و همچنین تعیین و شناسایی میزان آشنایی این دانشجویان با انواع خدمات کتابخانه و منابع کتابخانه‌ای است. این پژوهش به روش پیمایشی انجام گرفته، ابزار گردآوری اطلاعات آن پرسشنامه بوده که در قالب 17 سؤال تهیه و تنظیم گردیده است. نتایج نشان داد که دانشجویان با فعالیت‌ها و بخش‌های مختلف کتابخاه دانشکده خود آشنایی ندارند و بیشترین دلیل آنها برای مراجعه به کتابخانه، مطالعه درسی است. همچنین نتایج نشان داد که کتابداران نقش بسیار مهمی در آموزش دانشجویان ایفا می‌کنند و آموزش در زمینه شیوه بهره‌گیری از کتابخانه، با همکاری کتابداران و استادان نتیاج چشمگیری را به‌همراه خواهد داشت. فقدان منابع کافی در کتابخانه‌ها، بیشترین سهم را در عدم مراجعه دانشجویان به کتابخانه‌ها دارد.}, keywords_fa = {Range of familiarity,Library use,Students,College libraries}, url = {https://nastinfo.nlai.ir/article_548.html}, eprint = {https://nastinfo.nlai.ir/article_548_91acb611664aedf12e5bd3b33d8b3b5d.pdf} } @article { author = {Maleki, M. and Shabani, A.}, title = {Investigating the present situation of special libraries in Isfahan Province and offering suitable solutions}, journal = {Librarianship and Information Organization Studies}, volume = {17}, number = {1}, pages = {49-64}, year = {2006}, publisher = {National Library and Archives of Islamic Republic of Iran}, issn = {2783-4646}, eissn = {2783-4646}, doi = {}, abstract = {}, keywords = {special libraries,Isfahan Province}, title_fa = {بررسی وضعیت موجود کتابخانه‌های تخصصی استان اصفهان و ارائه راهکارهای مناسب}, abstract_fa = {کتابخانه‌های تخصصی پشتیبانان اصلی سازمان‌ها در پیشبرد اهداف آنها هستند. بررسی وضعیت کتابخانه‌ها و مراکز اطلاع‌رسانی تخصصی استان اصفهان از نظر مجموعه‌سازی،  خدمات، منابع انسانی، فضا و تجهیزات و بودجه، موضوع اصلی این پژوهش است. روش پژوهش، پیمایشی با نگرش توصیفی است. اطلاعات از طریق ارسال پرسشنامه به جامعه آماری، که 22 کتابخانه تخصصی را دربرمی‌گیرد، گردآوری و 21 پرسشنامه تکمیل شده، معادل 2/95 درصد، دریافت شده است. یافته‌های پژوهش نشان می‌دهد کتابخانه‌های مورد مطالعه در مجموع دارای 253944 جلد کتاب و 1201 عنوان نشریه ادواری هستند. 8/42 درصد از کتابخانه‌ها از نظام رده‌بندی دهدهی دیویی و 4/52 درصد از رده‌بندی کتابخانه کنگره استفاده می‌کنند. 3/14 درصد مواد غیرکتابی مجموعه را چکیده‌نویسی، 8/23 درصد نمایه‌سازی، و 8/4 درصد چکیده‌نویسی و نمایه‌سازی می‌کنند. 5/11 درصد کتابخانه‌ها دارای کمیته انتخاب هستند. 1/57 درصد به کاربران خدمات اینترنتی ارائه می‌دهند، و 8/23 درصد صفحات وب مستقل دارند. 2/51 درصد کارکنان زن و 8/48 درصد مرد بوده و از آن میان 9/4 درصد کارشناس ارشد، 1/34 درصد کارشناس، و 9/4 درصد کاردان کتابداری و اطلاع‌رسانی بوده‌اند. مجموعه‌سازی و سازماندهی مناسب منابع کتابی و غیرکتابی، ارائه خدمات نوین اطلاع‌رسانی، آموزش منابع انسانی مطابق با پیشرفت‌های جهانی، تخصیص فضا و بودجه کافی و مطلوب از جمله پیشنهادات پژوهشگر است.}, keywords_fa = {special libraries,Isfahan Province}, url = {https://nastinfo.nlai.ir/article_549.html}, eprint = {https://nastinfo.nlai.ir/article_549_7965bb9bf009cdad23abb6552ad73fa7.pdf} } @article { author = {Abazary, M.R.}, title = {A survey on the public libraries of Isfahan city}, journal = {Librarianship and Information Organization Studies}, volume = {17}, number = {1}, pages = {65-72}, year = {2006}, publisher = {National Library and Archives of Islamic Republic of Iran}, issn = {2783-4646}, eissn = {2783-4646}, doi = {}, abstract = {}, keywords = {Public libraries,Isfahan Islamic Culture and Guidance Office,Isfahan,Municipality Isfahan}, title_fa = {پژوهشی در کتابخانه‌های عمومی شهر اصفهان}, abstract_fa = {هدف این پژوهش بررسی و مقایسه وضعیت کتابخانه‌های عمومی وابسته به اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی و شهرداری شهر اصفهان است. روش پژوهش پیمایشی توصیفی و ابزار گردآوری اطلاعات، پرسشنامه است. سؤالات پرسشنامه در دو بخش تنظیم شده است: الف) بررسی وضعیت کتابخانه‌ها از نظر نوع ساختمان، سال تأسیس، اعضاء و مراجعان، وضعیت منابع و نوع رده‌بندی، نرم‌افزار مورد استفاده، ساعات فعالیت، و شیوه اداره کتابخانه؛ ب) ویژگی‌های کتابداران از نظر تعداد، مدرک تحصیلی، و تطابق مدرک با حرفه. جامعه آماری 14 کتابخانه بزرگ و فعال شهر اصفهان بود. یافته‌ها نشان داد کتابخانه‌های وابسته به شهرداری، که همه بعد از انقلاب اسلامی تأسیس شده‌اند، از نظر امکانات، تجهیزات، ساختمان، کتابداران شاغل، و تطابق مدرک تحصیلی وضعیت مناسبی داشته و تاحدودی توانسته‌اند به اهداف مورد نظر دست یابند.}, keywords_fa = {Public libraries,Isfahan Islamic Culture and Guidance Office,Isfahan,Municipality Isfahan}, url = {https://nastinfo.nlai.ir/article_550.html}, eprint = {https://nastinfo.nlai.ir/article_550_a97acc2e61303b4876c7c233a75acaf5.pdf} } @article { author = {Sayyadifar, S. and Farrash-Bashi Astaneh, M.}, title = {Social status of librarians: challenges and working procedures}, journal = {Librarianship and Information Organization Studies}, volume = {17}, number = {1}, pages = {73-90}, year = {2006}, publisher = {National Library and Archives of Islamic Republic of Iran}, issn = {2783-4646}, eissn = {2783-4646}, doi = {}, abstract = {}, keywords = {Librarians,Social status,Information services,Inter-library cooperation}, title_fa = {جایگاه اجتماعی کتابداران: چالش‌ها و راهکارها}, abstract_fa = {رسالت کتابخانه به‌عنوان نهادی اجتماعی، خدمت به جامعه استفاده‌کننده و پاسخگویی به نیازهای آنان است. از آنجا که در عصر حاضر، فناوری‌های جدید، تحولات زیادی را در تولید، سازماندهی، و استفاده از اطلاعات به‌وجود آورده است، با افزایش روزافزون حجم اطلاعات، شاهد تغییر زیادی در ساختار ذهنی و نیازهای استفاده‌کنندگان هستیم. اما براساس پژوهش‌های صورت گرفته، در بسیاری از کتابخانه‌ها نیازهای پیچیده و متحول استفاده‌کنندگان پاسخ داده نمی‌شود. بنابراین، استفاده‌کنندگان، کتابخانه‌ها را محلی برای حل مشکل اطلاعاتی و تغذیه فکری به‌شمار نمی‌آورند و وجهه و هویتی برای کتابداران در نظر نمی‌گیرند. از آنجا که خدمات کتابخانه‌ای یکی از فعالیت‌های عمده در شناساندن رسالت کتابخانه به جامعه است، تأکید اصلی این مقاله بر توسعه خدمات به‌عنوان عاملی برای کسب جایگاه اجتماعی شایسته کتابداران و ارتقای آن است. به این منظور، انوع خدمات و نیز مشکلاتی که در راه طراحی و اجرای آنها وجود دارد، شناسایی می‌شود. چالش‌هایی که کتابداران، برای توسعه خدمات خود، با آنها روبه‌رو هستند، از دیگر بحث‌های این مقاله است. توفیق در این چالش‌ها، راه حل و عامل اصلی توسعه خدمات و کسب وجهه اجتماعی کتابداران است.}, keywords_fa = {Librarians,Social status,Information services,Inter-library cooperation}, url = {https://nastinfo.nlai.ir/article_551.html}, eprint = {https://nastinfo.nlai.ir/article_551_97ab75fbbd5b40fc76885bb64d6ca33b.pdf} } @article { author = {Soltanifar, S.}, title = {Printing right in block-printed books}, journal = {Librarianship and Information Organization Studies}, volume = {17}, number = {1}, pages = {91-98}, year = {2006}, publisher = {National Library and Archives of Islamic Republic of Iran}, issn = {2783-4646}, eissn = {2783-4646}, doi = {}, abstract = {}, keywords = {Block printing,Book,Copyright}, title_fa = {حق طبع در کتب چاپ سنگی}, abstract_fa = {کتاب‌های چاپ سنگی آغاز دوره دوم چاپ در ایران، پس از چاپ سربی اولیه، محسوب می‌شوند. این منابع ارزشمند حاوی اطلاعات گران‌قیمتی هستند که لازم است مورد تحقیق و تفحص بیشتر علاقه‌مندان به این گونه آثار قرار گیرد. مقاله حاضر با بررسی موردی کتاب‌های چاپ سنگی به تاریخچه پیدایش حق طبع در ایران می‌پردازد. "حق طبع حقی است که به موجب آن تجدید چاپ کتاب، بدون اجازه ناشر یا مؤلف امکان‌پذیر نخواهد بود". نتایج این تحقیق در بررسی نسخه‌های چاپ سنگی نشان می‌دهد که حق طبع مجدد کتاب به‌وسیله ناشر (چاپچی) ابتدا از سوی خود وی با روش‌های گوناگون مانند محدودیت‌های شرعی یا عرفی با اعلان در این نسخ به اطلاع عموم می‌رسید. سپس این حق مسلم ناشر یا مؤلف به‌صورت اطلاعیه رسمی با انحصار قانونی از سوی دولت و تعیین زمان حصر و امضا و مهر وزیر وقت در ابتدا یا انتهای نسخه‌های چاپ سنگی چاپ می‌شد. توجه به تاریخ چاپ این نسخ، مبین نیاز به تجدید نظر اساسی درخصوص تاریخچه حق مؤلف و حق طبع در ایران در منابع موجود است.}, keywords_fa = {Block printing,Book,Copyright}, url = {https://nastinfo.nlai.ir/article_552.html}, eprint = {https://nastinfo.nlai.ir/article_552_563e3b479d6796cf19b903a7d03c0cbd.pdf} } @article { author = {Akbari, A.}, title = {Copyright in Internet}, journal = {Librarianship and Information Organization Studies}, volume = {17}, number = {1}, pages = {99-108}, year = {2006}, publisher = {National Library and Archives of Islamic Republic of Iran}, issn = {2783-4646}, eissn = {2783-4646}, doi = {}, abstract = {}, keywords = {Copyright,Internet,Fair use,Copyright and Internet,Fair use and Internet}, title_fa = {حق مؤلف در اینترنت}, abstract_fa = {امروزه با افزایش استفاده از شبکه‌های ارتباطی در سراسر جهان و در دسترس بودن منابع اطلاعاتی مختلف در این شبکه‌ها و نیز رواج استفاده از اینترنت به‌عنوان "شبکه شبکه‌ها"، چالش بزرگی در زمینه مسائل مربوط به حق مؤلف و مالکیت فکری آثار به‌وجود آمده است. این چالش بزرگ ناشی از نوآوری‌های فناورانه است که اینترنت و تار گسترده جهانی از مهم‌ترین محصولات آن هستند. دسترسی بدون مانع به منابع، باعث درهم شکسته شدن قوانین مربوط به حق مؤلف شده است. در این مقاله بر آن هستیم که مشکلات به‌وجود آمده، تجربیات کشورهای مختلف، اقدامات انجام شده، و راه‌حل‌های ممکن را بررسی کنیم.}, keywords_fa = {Copyright,Internet,Fair use,Copyright and Internet,Fair use and Internet}, url = {https://nastinfo.nlai.ir/article_553.html}, eprint = {https://nastinfo.nlai.ir/article_553_eb9349092182b0c5d38e7189c6347736.pdf} } @article { author = {Mir-Jalili, S.H.}, title = {Information literacy, a glance at the evolution of the concept of literacy at information age}, journal = {Librarianship and Information Organization Studies}, volume = {17}, number = {1}, pages = {109-122}, year = {2006}, publisher = {National Library and Archives of Islamic Republic of Iran}, issn = {2783-4646}, eissn = {2783-4646}, doi = {}, abstract = {}, keywords = {Literacy,Library literacy,computer literacy,Network literacy,Media/ Information literacy}, title_fa = {سواد اطلاعاتی نگاهی به تحول مفهوم سواد در عصر اطلاعات}, abstract_fa = {در گذشته، سواد را بیشتر توانایی خواندن، نوشتن، و حساب کردن می‌دانستند ولی در عصر حاضر با توسعه فناوری اطلاعات و ارتباطات، تولید و توزیع اطلاعات متنوع، ظهور شبکه‌ها، پایگاه‌های اطلاعاتی و چندرسانه‌ای‌ها، و نیاز بیشتر انسان به اطلاعات، مفهوم سواد تغییر یافته است. مفهوم سواد در جامعه اطلاعاتی امروز که در معرض تغییرات فناوری و همچنین منابع اطلاعاتی بی‌شمار قرار دارد، با مفاهیم دیگری چون سواد کتابخانه‌ای، سواد رایانه‌ای، سواد شبکه‌ای، سواد رسانه‌ای، و سواد اطلاعاتی پیوند یافته است. زندگی در جامعه اطلاعاتی به سواد اطلاعاتی، یعنی مجموعه‌ای از توانایی‌ها و مهارت‌ها برای جست‌وجو، ارزیابی، و استفاده مؤثر از اطلاعات نیاز دارد. در این مقاله درباره مفاهیم سواد در گذشته و در عصر ارتباطات و فناوری بحث، و مفاهیم مختلف سواد تعریف و بررسی می‌شود.}, keywords_fa = {Literacy,Library literacy,computer literacy,Network literacy,Media/ Information literacy}, url = {https://nastinfo.nlai.ir/article_554.html}, eprint = {https://nastinfo.nlai.ir/article_554_53a20ee9bbf1f85e5876cc23139850aa.pdf} } @article { author = {Keshavarz, H.}, title = {Information-Seeking Process (ISP) and its models}, journal = {Librarianship and Information Organization Studies}, volume = {17}, number = {1}, pages = {123-142}, year = {2006}, publisher = {National Library and Archives of Islamic Republic of Iran}, issn = {2783-4646}, eissn = {2783-4646}, doi = {}, abstract = {}, keywords = {Information seeking,Information-Seeking Process (ISP),Models}, title_fa = {فرایند اطلاع‌جویی و مدل‌های آن}, abstract_fa = {نوشتار حاضر به معرفی فرایند جست‌وجوی اطلاعات و مدل‌های مربوط به آن می‌پردازد. جست‌وجوی اطلاعات، فرایندی تعریف شده است که از مراحل و گام‌هایی تشکیل شده و هر جوینده مجبور است به توالی یا تناوب از آنها گذر کند. با داشتن رویکردی فرایندی به جست‌وجوی اطلاعات، علاوه بر درک رفتار جست‌وجوگران و مشکلات آنها می‌توان با دقت بیشتری به گردآوری منابع و پس از آن طراحی و پیاده‌سازی سامانه‌های مناسب اطلاعاتی پرداخت. در این نوشتار مهم‌ترین مدل‌های فرایند اطلاع‌جویی ارائه شده است.}, keywords_fa = {Information seeking,Information-Seeking Process (ISP),Models}, url = {https://nastinfo.nlai.ir/article_555.html}, eprint = {https://nastinfo.nlai.ir/article_555_48fbd6f44beb2147c0ab68bf18c7c64b.pdf} } @article { author = {Tahavori, Z.}, title = {Necessity for revision of library and information sciences educational programs, regarding new skills needed by librarians and information scientists}, journal = {Librarianship and Information Organization Studies}, volume = {17}, number = {1}, pages = {143-162}, year = {2006}, publisher = {National Library and Archives of Islamic Republic of Iran}, issn = {2783-4646}, eissn = {2783-4646}, doi = {}, abstract = {}, keywords = {Library and information sciences educational programs,Influence of information technology,Librarians' needed skills,Revision}, title_fa = {لزوم بازنگری در برنامه‌های آموزش کتابداری و اطلاع‌رسانی با توجه به نیازهای مهارتی جدید کتابداران و اطلاع‌رسانان}, abstract_fa = {مهم‌ترین سرمایه هر سازمان، نیروی انسانی شاغل در آن است، بنابراین سرمایه‌گذاری در مورد این نیرو و تربیت آن امری ضروری است. با توجه به تغییر و تحول‌هایی که در جامعه صورت می‌گیرد، پرورش نیروی انسانی سازمان‌ها نیز باید در سایه برنامه‌های آموزشی صحیح و متناسب با این تغییر و تحول‌ها صورت گیرد. کتابداران و اطلاع‌رسانان، به‌عنوان نیروهای انسانی شاغل در کتابخانه‌ها و مراکز اطلاع‌رسانی، از این امر مستثنا نیستند و با توجه به تحول‌های فناورانه در محیط کارشان نیاز به فراگیری دانش و مهارت‌های جدید دارند. بنابراین، برنامه‌های آموزش کتابداری و اطلاع‌رسانی باید در جهت فراهم‌آوری این نیازهای مهارتی برای کتابداران و اطلاع‌رسانان حرکت کند.}, keywords_fa = {Library and information sciences educational programs,Influence of information technology,Librarians' needed skills,Revision}, url = {https://nastinfo.nlai.ir/article_556.html}, eprint = {https://nastinfo.nlai.ir/article_556_8e6014fb396afd17b560e0cd9727400f.pdf} } @article { author = {Karimi, S. and Nasr Isfahani, A.R. and Boghratian, K.}, title = {Scientific and research sources and services needed by universities for realization of lifelong learning}, journal = {Librarianship and Information Organization Studies}, volume = {17}, number = {1}, pages = {163-184}, year = {2006}, publisher = {National Library and Archives of Islamic Republic of Iran}, issn = {2783-4646}, eissn = {2783-4646}, doi = {}, abstract = {}, keywords = {Sources and tools,curriculum,Scientific and research services,University,life-long learner,life-long learning}, title_fa = {منابع و خدمات علمی - پژوهشی مورد نیاز دانشگاه برای تحقق یادگیری مادام‌العمر}, abstract_fa = {هدف این پژوهش ارائه پاسخی مناسب برای این سؤال‌هاست: چه نوع خدمات علمی – پژوهشی باید به دانشجویان ارائه داد تا هدف پرورش یادگیرنده مادام‌العمر تحقق یابد؟ مراکز ارائه‌دهنده این خدمات چه وظایفی برعهده خواهند داشت؟ و برای تجهیز دانشجویان به دانش، نگرش‌ها، و مهارت‌های لازم برای تداوم یادگیری، از چه منابع و ابزارهایی باید استفاه کرد؟ در پژوهش کیفی حاضر، دیدگاه‌های 21 نفر از اعضای هیئت علمی دانشگاه‌ها و مؤسسات پژوهشی وابسته به آموزش عالی در دو شهر تهران و اصفهان مورد بررسی قرار گرفته است. این افراد با روش نمونه‌گیری هدفمند انتخاب شده و دیدگاه‌های آنها از طریق مصاحبه نیمه‌ساختاریافته جمع‌آوری و با استفاده از روش مقوله‌بندی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته‌اند. براساس یافته‌های این پژوهش، کتابخانه، مرکز اطلاع‌رسانی، مرکز آموزش مهارت‌های مطالعه و یادگیری، و مرکز مشاوره پشتیبان برنامه درسی خدمات خود را با رویکرد یادگیری مادام‌العمر ارائه می‌دهند. این مراکز از یک‌سو باید برای تجهیز دانشجویان به سواد اطلاعاتی فعالیت کنند و از سوی دیگر، اعضای هیئت علمی را یاری دهند تا با روش‌های تدریس و ارزیابی مؤثر آشنا شوند و فرصت‌های یادگیری مؤثرتری را تدارک ببینند. لازم است ارائه خدماتی مانند تشکیل انجمن‌های علمی و حرفه‌ای و برگزاری همایش با مشارکت دانشجویان مورد توجه قرار گیرد. به‌کارگیری ابزارها و منابع در تدریس و آشنا کردن دانشجویان با طرز کار با آنها برای کمک به تداوم یادگیری آنان ضرورتی اجتناب‌ناپذیر است. مجموعه متنوعی از ابزارهای سنتی و فناوری‌های جدید، به‌ویژه رایانه، را می‌توان و باید برای این منظور به‌کار گرفت. استاد در این حیطه نقش مدیریت منابع را برعهده دارد.}, keywords_fa = {Sources and tools,curriculum,Scientific and research services,University,life-long learner,life-long learning}, url = {https://nastinfo.nlai.ir/article_557.html}, eprint = {https://nastinfo.nlai.ir/article_557_5839c9ed46d54a103d64cc559a978e71.pdf} } @article { author = {Kousha, K.}, title = {Educational needs of library and information sciences faculty members in relation with information and communication technologies (ICT)}, journal = {Librarianship and Information Organization Studies}, volume = {17}, number = {1}, pages = {185-214}, year = {2006}, publisher = {National Library and Archives of Islamic Republic of Iran}, issn = {2783-4646}, eissn = {2783-4646}, doi = {}, abstract = {}, keywords = {Need measurement,Education,Professors,Library and Information Sciences,information and communication technology}, title_fa = {نیازسنجی آموزشی استادان کتابداری و اطلاع‌رسانی در ارتباط با فناوری‌های اطلاعاتی و ارتباطی (ICT)}, abstract_fa = {این مقاله، نتیجه پژوهشی پیمایشی را در خصوص نیازسنجی آموزشی اعضای هیئت علمی 6 گروه کتابداری و اطلاع‌رسانی دارای مقاطع تحصیلی کارشناسی و کارشناسی ارشد یا بالاتر، درباره شرکت در دوره‌های مقدماتی و تخصصی فناوری‌های اطلاعاتی و ارتباطی مورد بحث و تجزیه و تحلیل قرار می‌دهد. براساس نظرات و نیازهای آموزشی استادان کتابداری، 6 طرح درس برای دوره‌های آموزشی ضمن خدمت تهیه و پیشنهاد شده است. نتیجه تحقیق نشان می‌دهد که به‌طور کلی اکثر اعضای هیئت علمی مورد مطالعه (90 درصد)، شرکت در دوره‌های پیشنهادی فناوری‌های اطلاعاتی و ارتباطی را در فرایند آموزش و تحقیق خود بسیار مؤثر و مفید می‌دانند. این نیازسنجی میزان تأثیرگذاری شرکت در دوره‌های تخصصی پیشنهادی را شامل جست‌وجو در اینترنت (90 درصد)، جست‌وجو در پایگاه‌های اطلاعاتی علمی و تخصصی (94 درصد)، ارزیابی و استناد به منابع اطلاعاتی الکترونیکی (76 درصد)، طراحی یک سایت شخصی (84 درصد)، نشر اینترنتی: آشنایی با منابع مرجع، و مجلات و کتاب‌های الکترونیکی (83 درصد) بر فرایند آموزش و تحقیق اعضای هیئت علمی زیاد ارزیابی کرده است. این بررسی همچنین نشان می‌دهد که علاوه بر دوره‌های آموزشی تخصصی، 70 درصد از اعضای هیئت علمی کتابداری به شرکت در دوره‌های عمومی فناوری‌های اطلاعاتی و ارتباطی (شامل سیستم عامل ویندوز، اینترنت، واژه‌پرداز Word، و برنامه ارائه مطالب Power Point) نیاز دارند.}, keywords_fa = {Need measurement,Education,Professors,Library and Information Sciences,information and communication technology}, url = {https://nastinfo.nlai.ir/article_558.html}, eprint = {https://nastinfo.nlai.ir/article_558_ff4c19769e7d94d0fcca21fc91f1ee85.pdf} } @article { author = {Sattari, B. and Javaheri, M.}, title = {Need measurement concerning information resources of public libraries}, journal = {Librarianship and Information Organization Studies}, volume = {17}, number = {1}, pages = {215-238}, year = {2006}, publisher = {National Library and Archives of Islamic Republic of Iran}, issn = {2783-4646}, eissn = {2783-4646}, doi = {}, abstract = {}, keywords = {Ardabil Province,Public libraries,Getting satisfaction from,Library resources}, title_fa = {نیازسنجی منابع اطلاعاتی در کتابخانه‌های عمومی استان اردبیل}, abstract_fa = {پژوهش حاضر به‌منظور نیازسنجی منابع اطلاعاتی کتابخانه‌های عمومی استان اردبیل براساس متغیرهای شهر، شغل، مدرک تحصیلی، جنسیت، و سن انجام گرفته است. جامعه آماری شامل کلیه افراد دارای کارت عضویت کتابخانه‌های عمومی استان اردبیل در سال 1382 با برآورد تقریبی 9421 نفر (9421N=) است. حجم نمونه به‌شیوه نمونه‌برداری تصادفی طبقه‌ای و با استفاده از روش کوکران 370 نفر (370N=) تعیین شد. پژوهش به روش پیمایشی مقطعی انجام شده است. برای توصیف داده‌ها از شاخص‌هایی از قبیل فراوانی و درصد نیاز به مواد دیداری و شنیداری، فراوانی و درصد نیاز به بانک‌های اطلاعاتی و اینترنت، فراوانی و درصد مهم‌ترین منبع کسب اطلاعات، فراوانی و درصد دلایل مراجعه به کتابخانه‌های عمومی، اولویت‌بندی منابع اطلاعاتی مورد نیاز استفاده‌کنندگان؛ و برای تحلیل و استدلال از آزمون‌های کای اسکوئر (X2)، کروسکال والیس، و Uمان ویتنی استفاده شده است. نتایج پژوهش نشان داد 84 درصد از کل مراجعان، جهت کسب اطلاعات، به مواد دیداری و شنیداری و 2/83 درصد به بانک‌های اطلاعاتی و اینترنت نیاز دارند. مهم‌ترین منبع کسب اطلاعات مراجعان استانی کتاب بوده است. بیشترین فراوانی دلایل مراجعه به کتابخانه‌های عمومی رفع نیازهای تحقیقاتی و انجام پروژه‌های درسی بوده است. مهم‌ترین اولویت‌های موضوعی مراجعان نیز به‌ترتیب عبارتند از: علوم و تکنولوژی، هنرها، ادبیات، علوم اجتماعی، روان‌شناسی و فلسفه، کلیات، جغرافیا و تاریخ، دین و مذهب، و زبان‌ها.}, keywords_fa = {Ardabil Province,Public libraries,Getting satisfaction from,Library resources}, url = {https://nastinfo.nlai.ir/article_559.html}, eprint = {https://nastinfo.nlai.ir/article_559_53380e5ba71ed25a2faa888bd26614cf.pdf} } @article { author = {Salim-Gandomi, H.}, title = {The role of copyists and papermakers in development of libraries}, journal = {Librarianship and Information Organization Studies}, volume = {17}, number = {1}, pages = {239-248}, year = {2006}, publisher = {National Library and Archives of Islamic Republic of Iran}, issn = {2783-4646}, eissn = {2783-4646}, doi = {}, abstract = {}, keywords = {Copying a text,copyists,libraries development,scholar copyists,copyists' shops}, title_fa = {ورّاقان و نقش آنها در توسعه کتابخانه‌ها}, abstract_fa = {رشد فرهنگ و تمدن انسانی بیانگر توجه و علاقه انسان به کتاب و کتابت است. قبل از اختراع چاپ، صنعت کتاب‌نویسی یا وراقت از مهم‌ترین حرفه‌ها بود. بیشتر افرادی که به این حرفه رو می‌آوردند یا خود از دانشمندان و بزرگان روزگار خویش بوده و یا در خدمت دانشمندان بوده‌اند. وراقان نقش بسیار زیادی در رشد و توسعه کتابخانه‌ها داشته‌اند. مغازه‌ها و دکه‌های وراقان، محفل مباحثات علمی دانشمندان بود، گفت‌گوهای علمی در این دکه‌ها رواج فراوان داشت و معمولا نتیجه این گفت‌وگوها، نقد و حاشیه و ترجمه یا شرح کتاب‌های موجود، و یا تولید کتابی جدید بوده است. ریشه‌یابی واژه وراقت، نقش وراقان در توسعه کتابخانه‌ها، خدمات وراقان به دانشمندان، مجالس علمی در مغازه‌های وراقان، و تهیه سیاهه‌ای از وراقان دانشمند تلاشی است که در این نوشتار به آن پرداخته شده است.}, keywords_fa = {Copying a text,copyists,libraries development,scholar copyists,copyists' shops}, url = {https://nastinfo.nlai.ir/article_560.html}, eprint = {https://nastinfo.nlai.ir/article_560_06ea2437033eab143a8a8613d1d1f75c.pdf} } @article { author = {Zipkowitz, By: Fay and Rafiee Moghaddam, Translated by: F.}, title = {Special populations in the library "No one wants to see them": meeting the reference needs of the deinstitutionalized}, journal = {Librarianship and Information Organization Studies}, volume = {17}, number = {1}, pages = {249-260}, year = {2006}, publisher = {National Library and Archives of Islamic Republic of Iran}, issn = {2783-4646}, eissn = {2783-4646}, doi = {}, abstract = {}, keywords = {Disabled persons,information needs,Services,Hospital libraries,Mobile libraries}, title_fa = {افراد خاص در کتابخانه هیچ کس نمی‌خواهد آنها را ببیند: برآوردن نیازهای اطلاعاتی معلولان در جامعه}, abstract_fa = {با روند رو به رشد اشخاصی که به‌علت ناتوانایی‌های جسمی، روحی، و عاطفی در بیمارستان‌ها بستری می‌شوند و توسعه جوامع برمبنای اسکان و ارائه خدمات اجتماعی به این افراد، کتابخانه‌ها به شکل بالقوه با کاربران جدید با نیازهای خاص مواجه شده‌اند. این در حالی است که بسیاری از کتابخانه‌ها و کارکنانشان برای خدمت‌رسانی به این گروه آمادگی لازم را ندارند. این مقاله، با توصیف خصوصیات این گروه خاص برخی نیازهای اطلاعاتی آنها را بررسی کرده و برای رسیدن به جامعه‌ای که نیاز این افراد را برآورده سازد مطرح می‌کند. این موارد که در پروژه‌ای دولتی در زودآیند مطرح و اجرا شده‌اند، و این مقاله شرح اقداماتی است برای رسیدن به جامعه‌ای که ساکنان آن به کتابخانه‌های عمومی دسترسی دارند.}, keywords_fa = {Disabled persons,information needs,Services,Hospital libraries,Mobile libraries}, url = {https://nastinfo.nlai.ir/article_561.html}, eprint = {https://nastinfo.nlai.ir/article_561_6bf27fa74b22225efc562691ec897b03.pdf} } @article { author = {Farajpahlou, By: A.H. and Moradmand, Translated by: A.}, title = {Content analysis of Iranian academic and research web-sites}, journal = {Librarianship and Information Organization Studies}, volume = {17}, number = {1}, pages = {261-276}, year = {2006}, publisher = {National Library and Archives of Islamic Republic of Iran}, issn = {2783-4646}, eissn = {2783-4646}, doi = {}, abstract = {}, keywords = {Academic websites,Research websites,Iran,Content Analysis}, title_fa = {تحلیل محتوایی وب‌سایت‌های دانشگاهی و تحقیقاتی ایران}, abstract_fa = {تعداد وب‌سایت‌های دانشگاهی و تحقیقاتی ایران در حال افزایش است در حالی که، پیوندهای معنایی یا شناختی و ارتباطات بین آنها به‌ندرت مورد مداقه و ارزیابی قرار گرفته است. برای کشف روابط معنایی که به‌طور طبیعی در سایت‌های مشابه از نظر ماهیتی و عملکردی وجود دارد، لازم است نخست محتوا و صفحات آنها تحلیل شود. هدف این پژوه، تحلیل محتوایی وب‌سایت‌هایی است که تاکنون توسط 34 دانشگاه ایرانی ایجاد شده است. نتایج بررسی حاضر آشکار ساخت که بیشتر صفحات وب دانشگاه‌های ایران با نمایه ارزیابی وب و انتظارات کاربران مطابقت دارند، اما بعضی این گونه نیستند.}, keywords_fa = {Academic websites,Research websites,Iran,Content Analysis}, url = {https://nastinfo.nlai.ir/article_562.html}, eprint = {https://nastinfo.nlai.ir/article_562_333ef60a66d869abb1151afcd472fc7b.pdf} } @article { author = {S. Doyle, By: Ch. and Khoshtarashe Passandiedeh, Translated by: F.}, title = {Information literacy in an information society}, journal = {Librarianship and Information Organization Studies}, volume = {17}, number = {1}, pages = {277-282}, year = {2006}, publisher = {National Library and Archives of Islamic Republic of Iran}, issn = {2783-4646}, eissn = {2783-4646}, doi = {}, abstract = {}, keywords = {Infromation literacy,Teaching information literacy,information society}, title_fa = {سواد اطلاعاتی در جامعه اطلاعاتی}, abstract_fa = {در قرن حاضر، بیشترین تلاش جامعه پرداختن به دانش و تخصص فنی لازم برای یافتن، به‌کارگیری، و ارزیابی اطلاعات است. ما در جامعه‌ای غنی از اطلاعات زندگی می‌کنیم که میزان اطلاعات و آگاهی مردم در آن هر سال بیشتر می‌شود. در این مقاله مفهوم سواد اطلاعاتی و ویژگی‌های فرد باسواد اطلاعاتی بیان می‌شود، سپس چگونگی شکل‌گیری و تکامل این مفهوم و ارتباط آن با کتابخانه‌های آموزشگاهی بررسی می‌شود. اهمیت جای گرفتن این مفهوم در دل فعالیت‌های علمی و آموزشی با ذکر موارد تأثیرگذار و تأثیر فناوری اطلاعات؛ و همچنین گنجاندن مفهوم سواد اطلاعاتی در استانداردهای برنامه‌های آموزشی در ایالات متحده دیگر قسمت‌های مقاله را تشکیل می‌دهد.}, keywords_fa = {Infromation literacy,Teaching information literacy,information society}, url = {https://nastinfo.nlai.ir/article_563.html}, eprint = {https://nastinfo.nlai.ir/article_563_7316409c95094d976ed961310208e62a.pdf} } @article { author = {Bennett, By: S. and Soleimani, Translated by: M.R.}, title = {The golden age of libraries}, journal = {Librarianship and Information Organization Studies}, volume = {17}, number = {1}, pages = {283-292}, year = {2006}, publisher = {National Library and Archives of Islamic Republic of Iran}, issn = {2783-4646}, eissn = {2783-4646}, doi = {}, abstract = {}, keywords = {Librarians,Digital libraries,preservation of digital materials,economics,information storage and retrieval systems}, title_fa = {عصر طلایی کتابخانه‌ها}, abstract_fa = {این مقاله درباره چالش‌هایی بحث می‌کند که کتابداران با ظهور فناوری رایانه با آنها مواجه شده‌اند. عمده‌ترین این چالش‌ها عبارتند از: دسترسی همگانی به منابع دیجیتالی، نگهداری و حفاظت از مواد دیجیتالی، و در نهایت ایجاد نظام‌های اطلاعاتی ارزان قیمت.}, keywords_fa = {Librarians,Digital libraries,preservation of digital materials,economics,information storage and retrieval systems}, url = {https://nastinfo.nlai.ir/article_564.html}, eprint = {https://nastinfo.nlai.ir/article_564_98346a72b4aca7d802d49779a8e99dfd.pdf} } @article { author = {W. Petschnig, By: Ch. Schloegl, and Marefat, Translated by: R. and Habibi, I.}, title = {Library and information science journals: an editor survey}, journal = {Librarianship and Information Organization Studies}, volume = {17}, number = {1}, pages = {293-312}, year = {2006}, publisher = {National Library and Archives of Islamic Republic of Iran}, issn = {2783-4646}, eissn = {2783-4646}, doi = {}, abstract = {}, keywords = {editor survey,journal study,journal profiles,library and information science (LIS)}, title_fa = {نشریه‌های کتابداری و اطلاع‌رسانی: بررسی [نحوه] ویراستاری}, abstract_fa = {این مقاله به بررسی ]نحوه[ ویراستاری 48 نشریه کتابداری و اطلاع‌رسانی آلمانی‌زبان و بین‌المللی می‌پردازد. داده‌ها از (سر)ویراستاران نشریه‌های کتابداری و اطلاع‌رسانی در بهار 2003 و به‌وسیله پرسشنامه‌های معتبر گردآوری شد. نتایج این مطالعه نشان می‌دهد که عرضه نشریه‌های کتابداری و اطلاع‌رسانی مانند سایر نشریه‌ها در ده سال گذشته بسیار پویا بوده است. نقش فعالان ]در این زمینه[ بارزتر از نقش نویسندگان و حتی خوانندگان است. بیشتر خوانندگان در بخش عمومی کار می‌کنند و غالباً کتابدار یا محقق هستند. جالب اینکه علمی، مرزهای زبانی را به آسانی درهم نمی‌‌ریزد. به‌علاوه، رعایت استانداردهای علمی (نوع خط‌مشی داوری، گستره فهرست مآخذ، و مانند آن) در نشریه‌های انگلیسی‌زبان در مقایسه با نشریه‌های آلمانی‌زبان، بسیار چشمگیرتر است.}, keywords_fa = {editor survey,journal study,journal profiles,library and information science (LIS)}, url = {https://nastinfo.nlai.ir/article_565.html}, eprint = {https://nastinfo.nlai.ir/article_565_9b3e60e031a274b230082b3fb575ecca.pdf} } @article { author = {Sharif Moghaddam, H.}, title = {University library building movement in Iran with special reference to architectural aspects}, journal = {Librarianship and Information Organization Studies}, volume = {17}, number = {1}, pages = {23-47}, year = {2006}, publisher = {National Library and Archives of Islamic Republic of Iran}, issn = {2783-4646}, eissn = {2783-4646}, doi = {}, abstract = {}, keywords = {library buildings,university library buildings,Academic library buildings,library architecture,Iran library buildings,Iran}, title_fa = {جنبش ساختمان کتابخانه‌های دانشگاهی در ایران با توجه ویژه به جنبه‌های معماری}, abstract_fa = {}, keywords_fa = {library buildings,university library buildings,Academic library buildings,library architecture,Iran library buildings,Iran}, url = {https://nastinfo.nlai.ir/article_566.html}, eprint = {https://nastinfo.nlai.ir/article_566_3e15d922b2b2724c03887325fb365f6b.pdf} }