@article { author = {Shadanpour, F.}, title = {Editorial Note}, journal = {Librarianship and Information Organization Studies}, volume = {18}, number = {1}, pages = {9-10}, year = {2007}, publisher = {National Library and Archives of Islamic Republic of Iran}, issn = {2783-4646}, eissn = {2783-4646}, doi = {}, abstract = {}, keywords = {}, title_fa = {جایی میان صفر و یک}, abstract_fa = {}, keywords_fa = {}, url = {https://nastinfo.nlai.ir/article_2185.html}, eprint = {https://nastinfo.nlai.ir/article_2185_11f0079c702a83c672fb76f56c421089.pdf} } @article { author = {Doroudi, F.}, title = {Effective and useful information retrieval on the Internet}, journal = {Librarianship and Information Organization Studies}, volume = {18}, number = {1}, pages = {13-40}, year = {2007}, publisher = {National Library and Archives of Islamic Republic of Iran}, issn = {2783-4646}, eissn = {2783-4646}, doi = {}, abstract = {}, keywords = {Internet,Web,information search,search design,search techniques,information analysis,information evaluation}, title_fa = {بازیابی مؤثر و سودمند اطلاعات در محیط اینترنت}, abstract_fa = {بازیابی سودمند اطلاعات در اینترنت کاری دشوار و مشقت‌آور است. در بهره‌گیری از اینترنت و بازیابی بهینه اطلاعات موجود در آن، شناخت راهبردهای جست‌وجو عامل مهمی است. مهم‌ترین رکن در انجام هر جست‌وجوی موفق تدوین راهبرد پرس‌وجوی مناسب با نیاز اطلاعاتی است. هرچه طراحی پرس‌وجو با نیاز اطلاعاتی کاربر تطابق بیشتری داشته باشد، به همان اندازه بازیابی به‌سوی کامیابی هدایت خواهد شد. فنون کاوش یا تکنیک‌های جست‌وجو، در هدایت درخواست ما و دستیابی به اطلاعات مرتبط تأثیر بسزایی دارد. علاوه بر آن، در بهره‌گیری از اینترنت در صورت به‌دست آوردن اطلاعات خواسته شده، ارزیابی و تحلیل اطلاعات از اهمیت بیشتری برخوردار است. صرف دستیابی به اطلاعات دلیلی بر موفقیت نیست. اطلاعات مستند و مستدل می‌تواند در انجام فعالیت‌های پژوهشی و آموزشی نقشی مؤثر و سودمند داشته باشد.}, keywords_fa = {Internet,Web,information search,search design,search techniques,information analysis,information evaluation}, url = {https://nastinfo.nlai.ir/article_455.html}, eprint = {https://nastinfo.nlai.ir/article_455_f037b348ad62ba8334a7626d478f2561.pdf} } @article { author = {Sa'adat, A.}, title = {Citing the Internet sources in the Iranian journals of library and information science}, journal = {Librarianship and Information Organization Studies}, volume = {18}, number = {1}, pages = {41-50}, year = {2007}, publisher = {National Library and Archives of Islamic Republic of Iran}, issn = {2783-4646}, eissn = {2783-4646}, doi = {}, abstract = {}, keywords = {Citation,Farsi articles,Library and information science,Internet sources,Urls}, title_fa = {بررسی استناد به منابع اینترنتی در مقالات مجلات حوزه علوم کتابداری و اطلاع‌رسانی ایران}, abstract_fa = {با توجه به رشد روزافزون اطلاعات در اینترنت، این مقاله سعی دارد تا با مطالعه استنادهای مجلات کتابداری و اطلاع‌رسانی، میزان بهره‌گیری نویسندگان این مقالات را از منابع اینترنتی مورد بررسی قرار دهد. با بررسی مجموع استنادهای چهار مجله فصلنامه کتاب، فصلنامه کتابداری و اطلاع‌رسانی، اطلاع‌رسانی (نشریه مرکز مدارک علمی ایران)، و پیام کتابخانه در سال‌های 1377 تا 1383 این نتیجه به‌دست آمد که استناد به منابع اینترنتی یا به‌عبارتی به URLها در هر سال نسبت به سال‌های قبل سیر فزاینده داشته است. اما برخلاف انتظار تنها در سال 1383، یعنی آخرین سال مورد بررسی، این میزان نسبت به استناد به منابع چاپی کاهش پیدا کرده است، که مقطعی بودن این کاهش یا نزولی بودن این رشد از این تاریخ به بعد مسئله‌ای است که نیاز به پژوهش‌های بعدی دارد.}, keywords_fa = {Citation,Farsi articles,Library and information science,Internet sources,Urls}, url = {https://nastinfo.nlai.ir/article_456.html}, eprint = {https://nastinfo.nlai.ir/article_456_6c8538ca07d4f1ecf57c7d7343c0c92e.pdf} } @article { author = {Karimian Mazidi, M.A. and Ashrafi, M.}, title = {Citation analysis of 3 journals of Oloom-e Keshavarzi, Daneshe Keshavarzi, and Tahghighat-e Keshavarzi Iran during 1377-1379}, journal = {Librarianship and Information Organization Studies}, volume = {18}, number = {1}, pages = {51-68}, year = {2007}, publisher = {National Library and Archives of Islamic Republic of Iran}, issn = {2783-4646}, eissn = {2783-4646}, doi = {}, abstract = {}, keywords = {Citation analysis,Core Journals,Danesh-e Keshavarzi,Oloom-e Keshavarzi,Tahghighat-e Keshavarzi Iran,agriculture,Bradford Law,Shiraz University,Tabriz university,Department of Science and Research,Azad Islamic University}, title_fa = {تحلیل استنادی مقالات سه نشریة علوم کشاورزی واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی، دانش کشاورزی دانشگاه تبریز، و تحقیقات کشاورزی ایران}, abstract_fa = {در این پژوهش استنادهای سه نشریه علوم کشاورزی، دانش کشاورزی، و تحقیقات کشاورزی ایران با هدف تعیین نشریات هسته، میزان استناد به انواع منابع اطلاعاتی، و تعیین الگوی نویسندگی مورد بررسی قرار گرفته است. نتایج و یافته‌های تحقیق نشان می‌دهد که نشریات ادواری عمده‌ترین منبع مورد استناد نویسندگان مقالات کشاورزی بوده است، به‌طوری که 1/63 درصد استنادها را به خود اختصاص داده‌اند. در رابطه با الگوی نویسندگی، یافته‌ها نشان‌دهنده این حقیقت است که روحیه همکاری نزد نویسندگان مقالات فارسی در مقایسه با نویسندگان مقالات لاتین بسیار پایین‌تر است، به‌طوری که 3/58 درصد مقالات فارسی ارائه شده یک نویسنده‌ای می‌باشد. همچنین نتایج نشان می‌دهد که منابع انگلیسی بیش از سایر زبان‌ها مورد استفاده محققان کشاورزی قرار گرفته، به‌طوری که این منابع 81 درصد از کل استنادها را به خود اختصاص داده‌اند.}, keywords_fa = {Citation analysis,Core Journals,Danesh-e Keshavarzi,Oloom-e Keshavarzi,Tahghighat-e Keshavarzi Iran,agriculture,Bradford Law,Shiraz University,Tabriz university,Department of Science and Research,Azad Islamic University}, url = {https://nastinfo.nlai.ir/article_458.html}, eprint = {https://nastinfo.nlai.ir/article_458_c0eea393d102cc99dfd0b6b880b4b797.pdf} } @article { author = {Kiani, H.}, title = {Two-sided interchange between learning and teaching in distance education, with a glance at LIS education in Iran}, journal = {Librarianship and Information Organization Studies}, volume = {18}, number = {1}, pages = {69-84}, year = {2007}, publisher = {National Library and Archives of Islamic Republic of Iran}, issn = {2783-4646}, eissn = {2783-4646}, doi = {}, abstract = {}, keywords = {learning,teaching,distance education,LIS distance education,library and information education}, title_fa = {تعامل دو سویه یادگیری و یاددهی در نظام آموزش از راه دور با رویکردی کوتاه در حوزه آموزش کتابداری و اطلاع‌رسانی}, abstract_fa = {یادگیری و یاددهی به‌عنوان دو فرایند مهم در تعلیم و تربیت، برای برقراری تعامل بین یادگیران و یاددهندگان تابع شرایط گوناگونی می‌باشند که محیط‌های آموزشی و عوامل اجرایی آموزش، از اهم آنها هستند. پاسخگویی مؤسسات آموزشی به نیازهای جامعه و اشتیاق افراد سبب ایجاد، توسعه، و گسترش آموزش‌های غیرحضوری گردیده است. این مقاله ضمن تعریف مفهوم آموزش از راه دور و تشریح تفاوت‌های آن با آموزش‌های حضوری، به معرفی عوامل و رسانه‌های مؤثر در اجرای مناسب آموزش‌های غیرحضوری می‌پردازد. ضمن بیان تاریخچه مختصری از این نوع آموزش در حوزه کتابداری و اطلاع‌رسانی در چند کشور موفق نظیر انگلستان، امریکا و هندوستان، به معرفی وضعیت این آموزش در حوزه کتابداری ایران پرداخته  و پس از تشریح تجارب دانشگاه پیام نور به‌عنوان تنها مرکز آموزش فعال در آموزش‌های نیمه حضوری و غیرحضوری به این نتیجه دست یافته که متأسفانه نظام آموزش عالی کشور به خوبی به ضرورت و اهمیت آموزش از راه دور پی نبرده و این امر طبعا در مورد رشته کتابداری و اطلاع‌رسانی نیز صادق است. لذا این مقاله در خاتمه پیشنهاداتی در جهت بهبود و گسترش این نوع آموزش ارائه می‌نماید.}, keywords_fa = {learning,teaching,distance education,LIS distance education,library and information education}, url = {https://nastinfo.nlai.ir/article_459.html}, eprint = {https://nastinfo.nlai.ir/article_459_43d38eb0700ed8b72b7e88dc31c6b340.pdf} } @article { author = {Alipour Hafezi, M.}, title = {Interaction of knowledge management and economics of information}, journal = {Librarianship and Information Organization Studies}, volume = {18}, number = {1}, pages = {85-92}, year = {2007}, publisher = {National Library and Archives of Islamic Republic of Iran}, issn = {2783-4646}, eissn = {2783-4646}, doi = {}, abstract = {}, keywords = {knowledge management,economics of information,knowledge economy network economy}, title_fa = {تعامل مدیریت دانش و اقتصاد اطلاعات}, abstract_fa = {مدیریت دانش و اقتصاد اطلاعات، به‌عنوان دو پدیده مستقل و با توجه به اینکه دارای اهداف مشترکی هستند، در تعامل با یکدیگر می‌توانند کارایی بیشتری داشته باشند و توجه به اهداف و نقش‌های آنها می‌تواند هدایتگر ما در تشخیص جنبه‌های مختلف این تعامل باشد. در مقاله حاضر سعی شده است تا با معرفی مختصر دو پدیده مذکور به بیان جنبه‌های مختلف این تعامل و نیز تأثیر متقابل هرکدام بر دیگری پرداخته شود.}, keywords_fa = {knowledge management,economics of information,knowledge economy network economy}, url = {https://nastinfo.nlai.ir/article_460.html}, eprint = {https://nastinfo.nlai.ir/article_460_c88579c28e20842238d58e3d6f332d10.pdf} } @article { author = {Gazani, A.}, title = {Identifying the strategy of organizational knowledge management: knowledge creation or personal knowledge transfer?}, journal = {Librarianship and Information Organization Studies}, volume = {18}, number = {1}, pages = {93-106}, year = {2007}, publisher = {National Library and Archives of Islamic Republic of Iran}, issn = {2783-4646}, eissn = {2783-4646}, doi = {}, abstract = {}, keywords = {knowledge management,knowledge management strategies,personal knowledge transfer strategy,personal knowlege strategy,knowledge creation strategy}, title_fa = {تعیین راهبرد مدیریت دانش سازمانی: تدوین دانش یا تبادل فردی دانش}, abstract_fa = {تحقیقات حاکی از وجود دو راهبرد کلی در مدیریت دانش سازمانی است. برخی سازمان‌ها راهبرد تدوین دانش و برخی دیگر راهبرد تبادل فردی دانش را نتخاب می‌کنند. ماهیت سازمان، نوع محصولات و خدمات، و ماهیت دانشی که سازمان با آن سروکار دارد از عومل اصلی انتخاب راهبرد مناسب می‌باشند. سازمان‌ها باید در انتخاب و ترکیب این راهبردها دقت کنند. ماهیت کاری هر سازمان، راهبرد مناسب و نحوه ترکیب این دو راهبرد را معین می‌کند. برخی سازمان‌ها از قاعده 20-80 هانسن تبعیت می‌کنند. در این قاعده اصل بر این است که در سازمان‌ها، یکی از این راهبردها به‌عنوان راهبرد اصلی و راهبرد دیگر به‌عنوان پشتیبان راهبرد اول انتخاب می‌شود. انتخاب راهبرد نامناسب، شکست مدیریت دانش و هزینه‌های اضافی را دربردارد. در مقاله حاضر به تعریف این راهبردها، تأثیرات سازمانی، و نحوه انتخاب یک راهبرد مناسب برای سازمان پرداخته می‌شود.}, keywords_fa = {knowledge management,knowledge management strategies,personal knowledge transfer strategy,personal knowlege strategy,knowledge creation strategy}, url = {https://nastinfo.nlai.ir/article_461.html}, eprint = {https://nastinfo.nlai.ir/article_461_588546a53bc6676193cd92dc4642b682.pdf} } @article { author = {Torkiantabar, M.}, title = {Factors affecting tendency of Islamic Azad University students towards library and information science}, journal = {Librarianship and Information Organization Studies}, volume = {18}, number = {1}, pages = {107-118}, year = {2007}, publisher = {National Library and Archives of Islamic Republic of Iran}, issn = {2783-4646}, eissn = {2783-4646}, doi = {}, abstract = {}, keywords = {Library and information science,Librarianship,Students,tendency,job market}, title_fa = {عوامل مؤثر بر گرایش به رشتة کتابداری و اطلاع‌رسانی در بین دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی}, abstract_fa = {این تحقیق به‌منظور آگاهی از عوامل مؤثر بر گرایش به رشته کتابداری و اطلاع‌رسانی و اثرات ناشی از تغییر نام این رشته بر تغییر نگرش دانشجویان و پویایی رشته با توجه به فناوری‌های نوین اطلاع‌رسانی به انجام رسیده است. جامعه آماری تحقیق شامل 238 نفر از دانشجویان رشته کتابداری و اطلاع‌رسانی از 15 واحد دانشگاه آزاد اسلامی است. روش تحقیق توصیفی از نوع پیمایشی است و برای گردآوری اطلاعات مورد نیاز از پرسشنامه استفاده شده است. نتایج حاصل از تحقیق نشان از تأثیر مثبت بازار کار این رشته تحصیلی بر گرایش دانشجویان به این رشته دارد. همچنین علی‌رغم عدم آشنایی دانشجویان با رشته کتابداری، درصد بالایی نسبت به ادامه تحصیل در این رشته ابراز رضایت کرده و در مقام مقایسه، رشته تحصیلی خود را همتراز با سایر رشته‌های علوم انسانی دانسته و برای آن اهمیت فراوانی قائل شده‌اند. با وجود این دانشجویان از آینده شغلی خود و جذب در بازار کار و در عین حال از نام رشته کتابداری و عدم تناسب واحدهای درسی آن با عصر فناوری ابراز نارضایتی کرده‌اند.}, keywords_fa = {Library and information science,Librarianship,Students,tendency,job market}, url = {https://nastinfo.nlai.ir/article_478.html}, eprint = {https://nastinfo.nlai.ir/article_478_8c9f65c0b991600cf8d276b2a8847b9d.pdf} } @article { author = {Soudbakhsh, L.}, title = {RLST: Emergence, standards and services}, journal = {Librarianship and Information Organization Studies}, volume = {18}, number = {1}, pages = {119-130}, year = {2007}, publisher = {National Library and Archives of Islamic Republic of Iran}, issn = {2783-4646}, eissn = {2783-4646}, doi = {}, abstract = {}, keywords = {RLST,regional library of science and technology,Services,services for disabled,Standards}, title_fa = {کتابخانه منطقه‌ای: پیدایش، استانداردها، و خدمات}, abstract_fa = {در این مقاله ابتدا تاریخچه و تعاریف کتابخانه منطقه‌ای بیان شده، سپس به ارائه مطالبی درباره محل، منابع، و خدمات کتابخانه منطقه‌ای پرداخته می‌شود. این مقاله ضمن برشمردن توصیه‌های لازم جهت توسعه خدمات کتابخانه منطقه‌ای، خدمات ویژه‌ای را که امروزه توسط کتابخانه‌های منطقه‌ای به معلولان ارائه می‌شود توضیح داده است. قسمتی از مقاله درباره اشکال مختلف کتابخانه منطقه‌ای همراه با نمودارهای لازم است و در پایان به بیان استاندارد کتابخانه منطقه‌ای، ضرورت، و چگونگی ایجاد کتابخانه منطقه‌ای در ایران، و نتیجه‌گیری می‌پردازد.}, keywords_fa = {RLST,regional library of science and technology,Services,services for disabled,Standards}, url = {https://nastinfo.nlai.ir/article_480.html}, eprint = {https://nastinfo.nlai.ir/article_480_dd635eacee5c7ebca5ddde33b90fc5e1.pdf} } @article { author = {Najafi, A.}, title = {Comparative study of Frankfurt International Book Fair, 4-8 October 2006 (12-16 Mehr 1385) and Tehran Book Fair, 1385}, journal = {Librarianship and Information Organization Studies}, volume = {18}, number = {1}, pages = {131-152}, year = {2007}, publisher = {National Library and Archives of Islamic Republic of Iran}, issn = {2783-4646}, eissn = {2783-4646}, doi = {}, abstract = {}, keywords = {Frankfurt International Book Fair,Tehran International Book Fair,book fairs,publishers}, title_fa = {مطالعه تطبیقی نمایشگاه بین‌المللی کتاب فرانکفورت 4 الی 8 اکتبر 2006 و مقایسه آن با نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران 1385}, abstract_fa = {نمایشگاه بین‌المللی کتاب فرانکفورت با سابقه‌ای دیرینه، به‌عنوان بزرگ‌ترین قطب بازار نشر جهان، هرسال در فرانکفورت برگزار می‌شود. نظام مدیریتی آن، زیرساخت لازم را برای هدایت ارباب فکر و صنعت چاپ و نشر به‌طور هدفدار فراهم کرده است. این نمایشگاه اولین بار در سال 1564 برگزار شد؛ و پنجاه و هشتمین دوره آن نیز در سال 2006 برگزار گردید. استقرار نمایشگاه در نزدیکی مرکز راه‌آهن دستیابی به آن را آسان ساخته است. نمایشگاه با 10 سالن انعطاف کافی برای هر نوع تقسیم‌بندی را دارد. نظام غرفه‌بندی از A تا Z  دسترس‌پذیری را آسان می‌سازد. راهروها و پله‌های برقیف بانک، پست، حمل و نقل، و کلیه امکانات برای هرگونه تسهیلات فراهم است. نظام اطلاع‌رسانی به خاص‌ترین اطلاعات مورد نیاز مراجعان مجهز است. در این نمایشگاه 7394 ناشر از 110 کشور با 400 هزار عنوان کتاب در 81 موضوع شرکت داشتند. بیشترین شرکت‌کنندگان به آلمان و کمترین آن به 24 کشور اختصاص داشت. بیش از 82 درصد شرکت‌کنندگان فقط از 12 کشور بودند. بالاترین رقم موضوعات شرکت‌کننده به داستان اختصاص دارد و در نظام رده‌بندی دیویی، رده 800  با 158 درصد بالاتر از سهم میانگین، در مرتبه اول قرار دارد. 2500 نشست با حضور بیش از 1000 مؤلف و ارباب فکر در زمینه‌های حق مؤلف، کتاب و کتابخوانی، فناوری‌های نوین صنعت چاپ و نشر بیانگر نگاه راهبردی نظام مدیریتی این نمایشگاه است. فراهم‌آوری ارقام و اطلاعات و کنترل الکترونیکی ورود و خروج امکان تصحیح وضع موجود و برنامه‌ریزی برای آینده را فراهم می‌سازد. نمایشگاه کتاب تهران نیز امکانات و ویژگی‌های خاصی دارد. در این بررسی 10 مورد از متغیرهای مشترک نمایشگاه تهران و فرانکفورت مورد تجزیه و تحلیل و مقایسه قرار گرفته، اشتراکات و افتراقات آنها بیان شده و پیشنهاداتی ارائه شده است.}, keywords_fa = {Frankfurt International Book Fair,Tehran International Book Fair,book fairs,publishers}, url = {https://nastinfo.nlai.ir/article_481.html}, eprint = {https://nastinfo.nlai.ir/article_481_80e8394e99bd4fbd579c3d0e3e457e70.pdf} } @article { author = {Zamani, B.E. and Allahdadian, T.}, title = {Survey of students' satisfaction from computerized services in the central library and the school of education library}, journal = {Librarianship and Information Organization Studies}, volume = {18}, number = {1}, pages = {153-166}, year = {2007}, publisher = {National Library and Archives of Islamic Republic of Iran}, issn = {2783-4646}, eissn = {2783-4646}, doi = {}, abstract = {}, keywords = {university library,Satisfaction,computers,access,Information,computerized facilities}, title_fa = {میزان رضایت دانشجویان از خدمات رایانه‌ای کتابخانه‌های علوم تربیتی و مرکزی دانشگاه اصفهان}, abstract_fa = {رایانه‌ای کردن کتابخانه از یک‌سو، سرعت و دقت مورد تقاضای استفاده‌کنندگان و کارکنان کتابخانه را در ارائه خدمات تأمین می‌کند و از سوی دیگر، با کاهش یا حذف کارهای دستی و تکراری هزینه‌های اجرایی کتابخانه را در عصر کمبود منابع مالی پایین می‌آورد. پژوهش حاضر به‌منظور بررسی میزان رضایت دانشجویان از خدمات رایانه‌ای کتابخانه‌های علوم تربیتی و مرکزی دانشگاه اصفهان انجام شده است. روش تحقیق پیمایشی و جامعه آماری شامل دانشجویان مراجعه‌کننده به کتابخانه‌های علوم تربیتی و مرکزی دانشگاه اصفهان است. نمونه آماری نیز 100 نفر از دانشجویان مراجعه‌کننده به این کتابخانه‌ها هستند. ابزار جمع‌آوری داده‌ها پرسشنامه است. نتایج تحقیق نشان‌دهنده آن است که نگرش دانشجویان در مورد تأثیر رایانه بر ارائه خدمات کتابخانه‌ای مثبت بوده است. دسترسی آسان و سریع به منابع اطلاعاتی گوناگون از جمله امتیازات نظام‌های رایانه‌ای نسبت به نظام‌های سنتی است. البته تفاوت‌هایی در میزان رضایت دانشجویان در مقوله دسترس‌پذیری بین کتابخانه علوم تربیتی و مرکزی دیده می‌شود. در هر دو کتابخانه، نواقص و کاستی‌هایی در امکانات رایانه‌ای نظیر کمبود تعداد رایانه‌ها، نداشتن مهارت کافی برای استفاده از خدمات رایانه‌ای، کمبود امکانات مربوط به چاپ و تکثیر، روزآمد نشدن اطلاعات با وجود خدمات رایانه‌ای، کمبود امکانات مربوط به چاپ و تکثیر، روزآمد نشدن اطلاعات با وجود خدمات رایانه‌ای، و پایین بودن میزان همکاری‌های بین کتابخانه‌ای مشاهده می‌شود. در پایان مقاله، توصیه‌هایی در زمینه افزایش منابع رایانه‌ای، آموزش مراجعان، غنی و روزآمد کردن منابع، و تقویت و ترویج امانت بین کتابخانه‌ای ارائه شده است.}, keywords_fa = {university library,Satisfaction,computers,access,Information,computerized facilities}, url = {https://nastinfo.nlai.ir/article_482.html}, eprint = {https://nastinfo.nlai.ir/article_482_45bc3351c3045e2eb203088e6d357c3c.pdf} } @article { author = {Tajabadi, R.}, title = {Public libraries' role in preventing relapse back of new literates into illiteracy}, journal = {Librarianship and Information Organization Studies}, volume = {18}, number = {1}, pages = {167-184}, year = {2007}, publisher = {National Library and Archives of Islamic Republic of Iran}, issn = {2783-4646}, eissn = {2783-4646}, doi = {}, abstract = {}, keywords = {adult education,new literates,Public libraries,Education,Literacy,relapse into illiteracy}, title_fa = {نقش کتابخانه‌های عمومی در عدم بازگشت نوسوادان به دوران بی‌سوادی و تقویت سواد آنها}, abstract_fa = {بازگشت به مرحله بی‌سوادی یعنی از دست دادن توانایی خواندن و نوشتن که از کمبود مطالعه در نوسوادان نشأت می‌گیرد. برای جلوگیری از بازگشت به بی‌سوادی و حفظ و تقویت سواد در نوسوادان لازم است برنامه‌های ویژه‌ای درنظر گرفته شود و نوسوادان تحت پوشش آن قرار گیرند. در این میان نظام آموزشی غیررسمی و کتابخانه‌های عمومی سهم مهمی دارند. کتابخانه‌ها در جهت حمایت از آموزش و تحقیق، منابع و اطلاعات  مورد نیاز نوسوادان را فراهم می‌کنند. بنابراین، نظام آموزشی بدون حمایت کتابخانه‌ها نمی‌تواند خودآموزی را برای همه افراد جامعه فراهم کند. هدف مقاله حاضر ارائه راه‌های مؤثر در جلوگیری از بازگشت مجدد نوسوادان به بی‌سوادی و یادآوری نقش کتابخانه‌های عمومی به مسئولان جهت توجه جدی به نیازهای مطالعاتی سوادآموزان و تأثیر کتابخانه‌های در گسترش و تقویت آموزش نوسوادان و کم‌سوادان است.}, keywords_fa = {adult education,new literates,Public libraries,Education,Literacy,relapse into illiteracy}, url = {https://nastinfo.nlai.ir/article_483.html}, eprint = {https://nastinfo.nlai.ir/article_483_6f2585f825be45ac51b9f836208ff6e8.pdf} } @article { author = {Mahdavi, F.}, title = {A glance at Marv and its libraries in the Islamic era}, journal = {Librarianship and Information Organization Studies}, volume = {18}, number = {1}, pages = {185-192}, year = {2007}, publisher = {National Library and Archives of Islamic Republic of Iran}, issn = {2783-4646}, eissn = {2783-4646}, doi = {}, abstract = {}, keywords = {Marv,History,economics,Library,Culture}, title_fa = {نگاهی به مرو و کتابخانه‌های آن در دوره اسلامی}, abstract_fa = {مرو از شهرهای مهم ایران در دوره‌های مختلف تا سده سیزدهم هجری/ نوزدهم میلادی است و از پیشینه تاریخی مهمی برخوردار است. این شهر که حوادث بسیاری را به‌خود دیده و پشت سر گذاشته، نه تنها از نظر سیاسی، بلکه از نظر فرهنگی و اقتصادی نیز برای حکومت‌ها حائز اهمیت بوده است. از نظر اقتصادی این شهر بر سر راه جاده ابریشم بوده و از نظر فرهنگی نیز در دوره اسلامی دارای کتابخانه‌هایی بوده که مورد استفاده دانشمندانی قرار می‌گرفت که از نقاط مختلف بدان شهر رو می‌آوردند. یاقوت حموی از کتابخانه‌های مرو بسیار یاده کرده است.}, keywords_fa = {Marv,History,economics,Library,Culture}, url = {https://nastinfo.nlai.ir/article_484.html}, eprint = {https://nastinfo.nlai.ir/article_484_659542b13cfc05ac7e33804ad33a8fe9.pdf} } @article { author = {Goone Farahani, M.}, title = {Information needs of the Center for research, Studies and Programmed Measurement of Islamic Republic of Iran Broadcasting Corporation (IRIB)}, journal = {Librarianship and Information Organization Studies}, volume = {18}, number = {1}, pages = {193-204}, year = {2007}, publisher = {National Library and Archives of Islamic Republic of Iran}, issn = {2783-4646}, eissn = {2783-4646}, doi = {}, abstract = {}, keywords = {The IRIB Center for Research,Researchers,information needs,Information sources,accessing infromation}, title_fa = {نیازهای اطلاعاتی پژوهشگران مرکز تحقیقات، مطالعات، و سنجش برنامه‌ای صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران}, abstract_fa = {موضوع پژوهش حاضر شناسایی نیازهای اطلاعاتی پژوهشگران مرکز تحقیقات، مطالعات، و سنجش برنامه‌ای صدا و سیما، میزان استفاده آنان از منابع، و نیز شناخت موانع در دستیابی به اطلاعات است. این پژوهش با استفاده از تحقیق پیمایشی انجام شده و فاقد فرضیه است. تجزیه و تحلیلی اطلاعات نشان می‌دهد که پژوهشگران به استفاده از منابع فارسی بیشتر تمایل دارند (50 درصد). همچنین 60 درصد افراد جامعه مورد تحقیق اطلاعات مورد نیاز خود را از کتاب کسب می‌کنند. هدف از کسب اطلاعات نیز انجام طرح‌های تحقیقاتی (70 درصد)، روزآمد کردن اطلاعات تخصصی (18 درصد)، و ترجمه و تألیف (9 درصد) است. مهم‌ترین مانع در دسترسی به اطلاعات، نبود منابع مورد نیاز در کتابخانه عنوان شده است (51 درصد).}, keywords_fa = {The IRIB Center for Research,Researchers,information needs,Information sources,accessing infromation}, url = {https://nastinfo.nlai.ir/article_485.html}, eprint = {https://nastinfo.nlai.ir/article_485_c4804002b9dc48407842b618989d2b95.pdf} } @article { author = {Habibi, Sh.}, title = {Survey of the present status of application of information retrieval tools and web search strategies by the academic members of Ardebil University of Medical Sciences}, journal = {Librarianship and Information Organization Studies}, volume = {18}, number = {1}, pages = {205-216}, year = {2007}, publisher = {National Library and Archives of Islamic Republic of Iran}, issn = {2783-4646}, eissn = {2783-4646}, doi = {}, abstract = {}, keywords = {Search strategy,Faculty members,Ardabil University of Medical Sciences,search tools,Search Engine,subject directory,Web}, title_fa = {وضعیت استفاده از ابزارهای بازیابی اطلاعات و راهبردهای جست‌و‌جوی اعضای هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی اردبیل در وب}, abstract_fa = {پژوهش حاضر به بررسی وضعیت استفاده اعضای هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی اردبیل از ابزارهای جست‌وجوی اطلاعات در وب برای رفع نیازهای اطلاعاتی می‌پردازد. براساس یافته‌های این پژوهش بیشترین استفاده مربوط به راهنمای موضوعی یاهو و موتور جست‌وجوی گوگل است و بیشتر افراد با روش جست‌وجوی ساده کلیدواژه‌ای به جست‌وجوی اطلاعات می‌پردازند و از رده‌بندی موضوع‌ها در راهنماهای موضوعی و جست‌وجوی پیشرفته کمتر استفاده می‌کنند. همچنین اعضای هیئت علمی با ابزارهای جست‌وجو آشنایی کافی ندارند و در انتخاب و استفاده از آنها، کمتر به توانمندی‌ها و کارایی آنها توجه کرده و بیشتر با توجه به شهرت و اعتبار جهانی از آنها استفاده می‌کنند.}, keywords_fa = {Search strategy,Faculty members,Ardabil University of Medical Sciences,search tools,Search Engine,subject directory,Web}, url = {https://nastinfo.nlai.ir/article_486.html}, eprint = {https://nastinfo.nlai.ir/article_486_13e582c111e04c7ec15acf031530b459.pdf} } @article { author = {Aminpour, F.}, title = {E-learning in universities and higher education institutions}, journal = {Librarianship and Information Organization Studies}, volume = {18}, number = {1}, pages = {217-228}, year = {2007}, publisher = {National Library and Archives of Islamic Republic of Iran}, issn = {2783-4646}, eissn = {2783-4646}, doi = {}, abstract = {}, keywords = {E-learning,E-education,Higher Education,instructional design,information and communication technology}, title_fa = {یادگیری الکترونیکی در دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی}, abstract_fa = {توانمندی‌های فناوری اطلاعات و ارتباطات بیش از هرچیز بر توسعه دانش، مهارت‌ها، و توانایی‌های انسان تأثیرگذار بوده است. در این میان، رشد و گسترش فناوری اطلاعات و ارتباطات بیشترین تأثیر را بر محیط‌های آموزشی به‌ویژه بخش آموزش عالی داشته است، به‌گونه‌ای که از طریق ارتقا و گسترش ابزار و محتوای آموزشی، روند آموزش را در دانشگاه‌ها به کلی دگرگون ساخته و ماهیت تحصیل و دانش‌اندوزی را از آموزش به یادگیری تبدیل کرده است. این مقاله ضمن ارائه تصویری روشن از یادگیری الکترونیکی به بررسی مزایا و ساختار این فناوری در عرصه آموزش عالی می‌پردازد.}, keywords_fa = {E-learning,E-education,Higher Education,instructional design,information and communication technology}, url = {https://nastinfo.nlai.ir/article_487.html}, eprint = {https://nastinfo.nlai.ir/article_487_016b9b3f4ca749f60cdbbd07305c5a06.pdf} } @article { author = {and Research Libraries, By: The Association of College and Ma'refat, Translated by: R. and Azodi, M.}, title = {Information literacy competency standards for higher education}, journal = {Librarianship and Information Organization Studies}, volume = {18}, number = {1}, pages = {229-242}, year = {2007}, publisher = {National Library and Archives of Islamic Republic of Iran}, issn = {2783-4646}, eissn = {2783-4646}, doi = {}, abstract = {}, keywords = {Information literacy,Standards,Students,Higher Education,assessment,skills}, title_fa = {استانداردهای سواد اطلاعاتی برای دانشجویان آموزش عالی}, abstract_fa = {"سواد اطلاعاتی" اساس یادگیری مادام‌العمر را تشکیل می‌دهد و شامل توانایی تشخیص زمان نیاز به اطلاعات، دستیابی به اطلاعات، ارزیابی و استفاده مؤثر از آن است. کسب مهارت‌های سواد اطلاعاتی توسط دانشجویان آموزش عالی موجب خواهد شد مهارت‌های ارزیابی و کاربرد اطلاعات و نیز مهارت‌های مدیریتی آنها افزایش یابد. به این ترتیب دانشجویان آموزش عالی اطلاعات گزینش شده را با دانش پایه خود درمی‌آمیزند و به‌صورتی کارآمد و مؤثر در فعالیت‌های تحقیقاتی خود از آن استفاده می‌کنند. این مقاله به بیان استانداردهای سواد اطلاعاتی برای دانشجویان آموزش عالی می‌پردازد و برون‌دادهای حاصل از به‌کارگیری استانداردها را برمی‌شمارد. این استانداردها، که چارچوبی برای ارزیابی افراد دارای سواد اطلاعاتی فراهم می‌کند، شامل پنج استاندارد و بیست و دو شاخص عملی است و نیازهای دانشجویان در تمام سطوح آموزش عالی را دربرمی‌گیرد.}, keywords_fa = {Information literacy,Standards,Students,Higher Education,assessment,skills}, url = {https://nastinfo.nlai.ir/article_488.html}, eprint = {https://nastinfo.nlai.ir/article_488_e76619a0af4518330b16bd01ebc0c59a.pdf} } @article { author = {Wilson, By: T.D. and Asadi, Translated by: M. and Shekofteh, M.}, title = {Models in information behaviour research}, journal = {Librarianship and Information Organization Studies}, volume = {18}, number = {1}, pages = {243-268}, year = {2007}, publisher = {National Library and Archives of Islamic Republic of Iran}, issn = {2783-4646}, eissn = {2783-4646}, doi = {}, abstract = {}, keywords = {information seeking behavior,Models,information searching}, title_fa = {الگوهایی برای پژوهش در رفتار اطلاعاتی}, abstract_fa = {این مقاله فهرستی از الگوهای اطلاع‌یابی و سایر جنبه‌های رفتار اطلاعاتی را نشان می‌دهد و رابطه بین ارتباطات و رفتار اطلاعاتی را با اطلاع‌یابی و جست‌وجوی اطلاعات در نظام‌های بازیابی اطلاعات ارائه می‌کند. این مقاله خاطر نشان می‌کند که این الگوها شامل موضوعاتی در سطوح مختلف رفتار اطلاعاتی است که می‌توانند از طریق پیشنهاد یک الگوی تلفیقی با یکدیگر مرتبط شوند. در پژوهش‌های اطلاع‌یابی و جست‌وجوی اطلاعات، الگوهای مختلفی وجود دارند که موضوعات مشابه را با شیوه‌هایی مرتبط بیان می‌کنند. این الگوها با یکدیگر در تضاد نیستند، بلکه مکمل یکدیگرند. در پایان، به‌منظور ایجاد مبنایی برای ارتباط الگوها در راهبردهای تحقیقی مناسب یک الگوی حل مسئله پیشنهاد می‌شود.}, keywords_fa = {information seeking behavior,Models,information searching}, url = {https://nastinfo.nlai.ir/article_489.html}, eprint = {https://nastinfo.nlai.ir/article_489_00062462a9b21b9714a091f0a23ba64d.pdf} } @article { author = {Ezadi Yagane, M.}, title = {The Impact of National and Organizational Culture on Information Technology (IT)}, journal = {Librarianship and Information Organization Studies}, volume = {18}, number = {1}, pages = {20-34}, year = {2007}, publisher = {National Library and Archives of Islamic Republic of Iran}, issn = {2783-4646}, eissn = {2783-4646}, doi = {}, abstract = {}, keywords = {National Culture,information technology,Organizational culture,Decision making}, title_fa = {تأثیر فرهنگ ملی و سازمانی بر فناوری اطلاعات}, abstract_fa = {}, keywords_fa = {National Culture,information technology,Organizational culture,Decision making}, url = {https://nastinfo.nlai.ir/article_457.html}, eprint = {https://nastinfo.nlai.ir/article_457_9ebbdafc494e033dbc99c5de9e8af229.pdf} }