@article { author = {Norouzi, Y. and Motazhari, S.}, title = {Evaluation of User Interfaces of Selected National Digital Libraries: Suggestions for the Iranian National Digital Library}, journal = {Librarianship and Information Organization Studies}, volume = {25}, number = {4}, pages = {7-20}, year = {2015}, publisher = {National Library and Archives of Islamic Republic of Iran}, issn = {2783-4646}, eissn = {2783-4646}, doi = {}, abstract = {Purpose: User interfaces of 15 national digital libraries' web pages of are examined in order to develop criteria for the Iranian national digital library user interface. Methodology/Approach: Data was collected using a checklist of 10 criteria and 114 components to evaluate the pages. Findings: The top three that observed the criteria were the American Memory Library (70/5%) the French (62%) and the Australian (61/5%). Digital library of Italy (40%) was found at the bottom. Criteria regarding language (with 98/5%) were observed most while 'user control' with 6/5% was observed the least. Conclusion: The highest scores came from observing the general criteria of language and simplicity. Specific criteria were not observed by most of the libraries studied. A framework for implementing the criteria to the Iranian national digital library is suggested.}, keywords = {Digital libraries,User interface,evaluation criteria,National libraries}, title_fa = {ارزیابی رابط کاربر کتابخانه‌های دیجیتالی ملی برگزیده جهان: معیارهایی پیشنهادی برای کتابخانه دیجیتالی کتابخانه ملی ایران}, abstract_fa = {هدف: بررسی رابط کاربر صفحات وب 15 کتابخانه‌ ملی دیجیتالی به‌منظور پیشنهاد معیار برای رابط کاربر کتابخانه ملی دیجیتالی ایران. روش/رویکرد پژوهش: با استفاده از سیاهه وارسی (شامل 10 معیار و 114 مؤلفه) رابط‌های کاربر ارزیابی شده است. یافته‌ها: از میان کتابخانه‌های دیجیتالی امریکن مموری، فرانسه، و استرالیا بیشترین و افغانستان، صربستان، و ایتالیا‌ کمترین امتیاز را کسب کردند. معیارهای زبان رابط، سادگی، و انسجام به‌ترتیب با 33/98، 15/91 و 76/86 درصد بیشترین، و معیار کنترل کاربر با 7/6 درصد به کمترین میزان در کتابخانه‌­های دیجیتالی رعایت شده­اند. نتیجه­‌گیری: بیشتر امتیازات در رعایت معیارهای عمومی مانند زبان رابط کاربر و سادگی است. معیارهای اختصاصی در بیشتر کتابخانه‌ها رعایت نشده ‌است. چارچوبی برای به­‌کارگیری معیارهای ارائه‌شده در کتابخانه دیجیتالی کتابخانه ملی ایران پیشنهاد شده است.}, keywords_fa = {Digital libraries,User interface,evaluation criteria,National libraries}, url = {https://nastinfo.nlai.ir/article_15.html}, eprint = {https://nastinfo.nlai.ir/article_15_cd5b86864a605b076a81010ba3ad1e92.pdf} } @article { author = {Sharafi, A. and Normohammadi, H. A. and Alipour-Hafezi, M.}, title = {A Topical Model for Iranian LIS Theses and Dissertations}, journal = {Librarianship and Information Organization Studies}, volume = {25}, number = {4}, pages = {21-32}, year = {2015}, publisher = {National Library and Archives of Islamic Republic of Iran}, issn = {2783-4646}, eissn = {2783-4646}, doi = {}, abstract = {Purpose: Developing the topical model of Iranian LIS theses and dissertations to help current and future students in topic selection and prevention of repetitive works. Methodology/Approach: Library and Delphi methods were utilized for this research. A study of previous research as well as subject coverage of LISTA databases resulted in identifying 6 main classes: librarianship, bibliometrics, information retrieval, information management, cataloging and classification. Then, in order to determine subdivisions for the 6 classes, Persian Subject headings, LCSH, UNESCO Thesaurus, ASFA (The Persian cultural Thesaurus), NEMA (another Persian Thesaurus), as well as Dewey and LC classification schemes were consulted. Findings:Iranian postgraduate LIS students should consider the present map in selecting their topics. Conclusion: To avoid repetition, professionals and students are advised to pay attention to this map.}, keywords = {Subjective model,Dissertation and thesis,Library and information science}, title_fa = {مدل موضوعی برای پایان‌نامه‌های کتابداری و اطلاع‌رسانی}, abstract_fa = {هدف: تهیه الگوی موضوعی پایان­نامه‌­های کتابداری و اطلاع­رسانی در ایران با هدف کمک به دانشجویان فعلی و آتی در انتخاب موضوع و جلوگیری از پژوهش‌های تکراری. روش/ رویکرد پژوهش: کتابخانه‌­ای و دلفی. ابتدا با مطالعه مدل­‌های پژوهش­‌های پیشین و موضوع‌های موجود در پایگاه اطلاعاتی لیستا و کسب نظر متخصصان کتابداری و اطلاع‌­رسانی، 6 رده اصلی معین شد. سپس، برای تعیین موضوع­‌های فرعی از سرعنوان‌های موضوعی فارسی، سرعنوان­‌های موضوعی کنگره، اصطلاحنامه­‌های فرهنگی یونسکو و اصفا و نما، و طرح‌های رده‌بندی‌های دیویی و کنگره استفاده شد. یافته­‌ها: مدل پیشنهادی شامل 6 رده اصلی (کتابداری، کتابخانه­‌ها و مراکز اطلاع‌­رسانی، مدیریت اطلاعات، ذخیره و بازیابی اطلاعات، فهرست­نویسی و رده­‌بندی، و روش­‌های کمّی و کیفی اندازه‌­گیری اطلاعات) و 70 رده فرعی است. نتیجه‌­گیری: برای جلوگیری از انجام پژوهش تکراری، لازم است پژوهشگران و دانشجویان به این نقشه توجه کنند.}, keywords_fa = {Subjective model,Dissertation and thesis,Library and information science}, url = {https://nastinfo.nlai.ir/article_16.html}, eprint = {https://nastinfo.nlai.ir/article_16_c209f141cd4feb467a77a7666ef0d419.pdf} } @article { author = {Keshavarz, H. and Khosh-Mashrab, S.}, title = {Correctness of Data Structure in Bibliographic Records of the National Library of Iran’s OPAC Database}, journal = {Librarianship and Information Organization Studies}, volume = {25}, number = {4}, pages = {33-47}, year = {2015}, publisher = {National Library and Archives of Islamic Republic of Iran}, issn = {2783-4646}, eissn = {2783-4646}, doi = {}, abstract = {Purpose: This paper investigates correctness of data structure in the bibliographic records of National Library of Iran’s OPAC database. Method/Research Design: A checklist was designed and a total number of 1100 records were selected and analysed out of nearly 700000 bibliographic records, using Kukran sampling method. Findings: There were errors in 48 percent of the records. Major errors included lack of compliance with the Unicode standards, as well as spelling errors. Minor errors were assigning wrong classification codes as well as errors in descriptive cataloging of books. The highest rate of errors occurr Class N and class C in LC classification were respectively the most and least erroneous classes. Conclusion: It should be mentioned that errors were often occurred as a consequence of mistake and haste in data input step not lack in cataloging procedures. Thus, there should be some concerns about correct data input for which some suggestions have been presented at the end of the paper.}, keywords = {Bibliographic Records,OPACs,online OPACs,computerized cataloging,National Bibliography of Iran}, title_fa = {صحت ساختار ظاهری داده‌ها در پیشینه‌های کتابشناختی اپک کتابخانه ملی ایران}, abstract_fa = {هدف: سنجش میزان صحت پیشینه­‌های کتابشناختی پایگاه اپک کتابخانه ملی ایران به‌لحاظ ساختار صوری پیشینه‌ها. روش/رویکرد پژوهش: در این پیمایش با بهره‌گیری از فرمول کوکران تعداد 1100 پیشینه از میان نزدیک به هفتصد هزار پیشینه کتاب انتخاب و با استفاده از سیاهه‌ وارسی پژوهشگرساخته تحلیل شد. یافته‌‌ها: در 48 درصدِ پیشینه‌‌ها اشکال وجود داشت. بیشترین اشکال رعایت نکردن ضوابط مربوط به یونی‌کد و غلط املایی در برخی عناصر اطلاعاتی بوده و کمترین اشکال به رده‌بندی و فهرست‌نویسی توصیفی تعلق داشته است. توزیع اشکالات در رده‌های مختلف نشان داد رده N دارای بیشترین اشکال و رده C دارای کمترین اشکال بوده است. نتیجه‌­گیری: برخی اشکالات نه به‌سبب ضعف در فهرست‌نویسی بلکه به­‌دلیل شتاب‌زدگی در ورود اطلاعات رخ می‌دهند.}, keywords_fa = {Bibliographic Records,OPACs,online OPACs,computerized cataloging,National Bibliography of Iran}, url = {https://nastinfo.nlai.ir/article_17.html}, eprint = {https://nastinfo.nlai.ir/article_17_60aaf07d7acf5dfe325c304b00ec57a1.pdf} } @article { author = {Kokabi, M. and Alamdar, S.}, title = {Compatibility Rate of ISBD Punctuation Employed in Cataloguing in Publication (CIP) Catalog Cards of National Library of Iran}, journal = {Librarianship and Information Organization Studies}, volume = {25}, number = {4}, pages = {49-59}, year = {2015}, publisher = {National Library and Archives of Islamic Republic of Iran}, issn = {2783-4646}, eissn = {2783-4646}, doi = {}, abstract = {Purpose: The purpose of the present research is to determine the compatibility rate of ISBD punctuation employed in Cataloguing in Publication (CIP) catalog cards of National Library and Archives of Iran with those employed in Anglo-American Cataloguing Rules. Methodology/Approach: This is a survey of content analysis type and a researcher-made questionnaire has been employed to gather data. Data analysis has been performed using descriptive statistics such as frequency and percentage. Results: Data analysis indicated that some 37.71% of CIP cards of NLAI had punctuation errors and some 55.26% had errors related to spaces before and after the punctuation. The punctuation dot, space, dash, space (.-) before publication, distribution, etc. area with 65.12% had the least, and the same punctuation before edition area with some 98.84% had the most compatibility rate with ISBD punctuation employed in AACR2. Conclusion: based on research findings, it can be concluded that NLAI has almost been successful in observing ISBD punctuation in CIP catalog cards.}, keywords = {Anglo-American Cataloguing Rules,Cataloging in Publication Data,National Library and Archives of Iran,International Standard Bibliographic Description (ISBD)}, title_fa = {میزان تبعیت از قواعد نشانه‌گذاری ISBD در فهرستنویسی پیش از انتشار کتابخانه ‌ملی}, abstract_fa = {هدف: ارزیابی‌ میزان رعایت استانداردهای ISBD مندرج در قواعد فهرستنویسی انگلوامریکن با فهرست‌نویسی پیش از انتشار در کتابخانه ملی‌ است. روش/ رویکرد پژوهش: روش پژوهش پیمایشی و گردآوری داده‌ها با استفاده از سیاهه ‌وارسی پژوهشگر‌ساخته صورت گرفت. یافته‌ها: تقریباً 38 درصد فهرست‌برگه‌ها دارای اشتباهات نشانه‌گذاری و 55 درصد فهرست‌‌برگه‌ها دارای اشتباهات مربوط به عدم رعایت فاصله‌های قبل و بعد از نشانه‌ها بودند. نشانه‌های به‌کاررفته پیش از منطقه وضعیت نشر با 65 درصد کمترین میزان، و نشانه‌های به‌کاررفته پیش از منطقه ویراست با 84/98 درصد بیشترین میزان انطباق را با ISBD داشته ‌است. نتیجه‌گیری: گرچه کتابخانه ملی در رعایت قوانین ISBD عملکرد مطلوبی داشته اما لازم است دقت بیشتری برای صحت نشانه‌ها و علائم به‌کاررفته داشته باشد و به فهرستنویسان نیز آموزش‌های لازم را بدهد.}, keywords_fa = {Anglo-American Cataloguing Rules,Cataloging in Publication Data,National Library and Archives of Iran,International Standard Bibliographic Description (ISBD)}, url = {https://nastinfo.nlai.ir/article_18.html}, eprint = {https://nastinfo.nlai.ir/article_18_d034d3298aa2ada23e9a24766a5bebe1.pdf} } @article { author = {Ebrahimi, S.}, title = {Conformity or Conflict? An Analysis of Recent Citation Behavior Theories}, journal = {Librarianship and Information Organization Studies}, volume = {25}, number = {4}, pages = {61-74}, year = {2015}, publisher = {National Library and Archives of Islamic Republic of Iran}, issn = {2783-4646}, eissn = {2783-4646}, doi = {}, abstract = {Purpose: Compares theories and approaches in the field of citation behavior. Methodology: Review of the literature in the field of citation behavior. Findings: Analysts consider motivations and behaviors in different ways. Merton believes scholars cite only when it is logical, whereas Cronin claims that citation is not separate from contexts and backgrounds. Different approaches have led to the formation of two theories: 1) Normative Theory of Citation Behavior and, 2) Social Constructive Citation Behavior Theory. Recent research has revealed other motivations including hope for reward and threat of punishment, tendency to observe principles of ethics and integrity, and to identifying self with distinguished authors. Conclusion: Modern approaches propose concepts not related to special motivations. Yet, these concepts implicitly confirm the validity of normative}, keywords = {citation behavior,Normative theory of citation behavior,Social constructive citation behavior theory}, title_fa = {همگونی یا تقابل؟ مرور رهیافت‌های نظری نوین به رفتار استنادی}, abstract_fa = {هدف: مرور مهم‌ترین نظریه­‌ها و رهیافت­‌های نظری در حوزه رفتار استنادی برای شناسایی همگونی و تعارض میان آنها. روش/ رویکرد پژوهش: بررسی متون و پژوهش‌ها و نظریه‌­های حوزه رفتار استنادی. یافته­‌ها: رویکردهای مختلف در تبیین رفتارهای استنادی نویسندگان، به دو نظریه هنجاری و ساختار اجتماعی رفتار استنادی منجر شده است. رویکردهای نوین سه عامل پاداش و تنبیه، تمایل به درستکاری، و تمایل به همذات‌‌پنداری با نویسندگان برجسته را عوامل پیش­‌بینی­‌کننده و انگیزه رفتار استنادی شناخته‌اند. نتیجه­‌گیری: هرچند رویکردهای نوین مفاهیمی متفاوت با انگیزه‌های خاص را مطرح می‌سازند، اما به‌طور ضمنی اعتبار دو نظریه هنجاری و ساختار اجتماعی رفتار استنادی را تأیید می­کنند.}, keywords_fa = {citation behavior,Normative theory of citation behavior,Social constructive citation behavior theory}, url = {https://nastinfo.nlai.ir/article_19.html}, eprint = {https://nastinfo.nlai.ir/article_19_8f25fd83d352829a27a4249c2d6eecea.pdf} } @article { author = {Mojarrad, M. and Yahaghi, M. J.}, title = {The Function and the Meaning of the Term Ta'leegh ((تعلیق the Colophons of Safineh-yeh Tabriz and a Number of Other Persian Manuscripts}, journal = {Librarianship and Information Organization Studies}, volume = {25}, number = {4}, pages = {75-87}, year = {2015}, publisher = {National Library and Archives of Islamic Republic of Iran}, issn = {2783-4646}, eissn = {2783-4646}, doi = {}, abstract = {Purpose: The function and the technical meaning of the term Ta'leegh (تعلیق) are explored as a specific way of transcribing manuscript by Iranian Muslims transcribers based using textual and extra-textual evidence. Methodology/Research Design: The term Ta'leegh (تعلیق) was examined in the Persian classic texts, then in the colophons of manuscripts ofSafineh-yeh Tabriz as well as in the colophons of a number of other Persian manuscripts. Findings: Transcribers stipulated the term Ta'leegh (تعلیق) in colophon in the initial stages for works needed checking against the original text and reediting. Results: Those who embark at editing work should exercise caution in using manuscript the term Ta'leegh (تعلیق) is written colophons.}, keywords = {manuscripts,Safineh-yeh Tabriz,Colophons,Ta'leegh (تعلیق),Textual criticism}, title_fa = {واکاوی اصطلاح "تعلیق" در نسخه‌شناسی براساس انجامه‌های نسخ خطی سفینه تبریز و چند نسخه دیگر}, abstract_fa = {هدف: بررسی کارکرد و معنای تکنیکی اصطلاح "تعلیق" به‌عنوان نوعی خاص اما ناشناخته از کتابت در نزد کاتبان مسلمان ایرانی با ‌اتکا به مستندات درون‌متنی و برون­‌متنی است.  روش/ رویکرد پژوهش: نخست اصطلاح "تعلیق" در متون کهن فارسی و سپس در انجامه‌های نسخه خطی سفینه تبریز و چند نسخه خطی دیگر بررسی شد. یافته‌ها: واژه "تعلیق" را کاتبان نسخه‌های خطی در استنساخ اولیه آثارِ نیازمند مقابله و تصحیحِ دوباره در انجامه به‌کار می‌برده‌اند. نتیجه‌گیری: مصححان باید در تصحیح متون، از نسخی که در انجامه آنها اصطلاح "تعلیق" به‌­کار رفته است با احتیاط استفاده کنند.}, keywords_fa = {manuscripts,Safineh-yeh Tabriz,Colophons,Ta'leegh (تعلیق),Textual criticism}, url = {https://nastinfo.nlai.ir/article_20.html}, eprint = {https://nastinfo.nlai.ir/article_20_8c79b4ae908e142f50becbb6b6df4a8d.pdf} } @article { author = {Bagheri, T. and Isfandyari-Moghaddam, A.}, title = {Human and Technical Skills Required for the Management of Special Libraries: Views of LIS Academics and Practioners}, journal = {Librarianship and Information Organization Studies}, volume = {25}, number = {4}, pages = {89-99}, year = {2015}, publisher = {National Library and Archives of Islamic Republic of Iran}, issn = {2783-4646}, eissn = {2783-4646}, doi = {}, abstract = {Purpose: The present study aims to explore and compares views of special library administrators and LIS academics about human and technical skills required for the management of special libraries. Methodology: The questionnaire designed to collect data had three components: cognitive, human, and technical skills. A sample of 118 special library administarors and LIS academics was drawn out of a population of 31 of the former and 170 of the latter. Data was analyzed using SPSS application. Findings: Findings showed that the highest priority is given to human skills (4.35) by both groups, then to technical skills (3.93). From the point of view of practioners, the figure was 4.45 for human skills and 4.24 for technical skills. Conclusion: No statistically significant difference was noticed between the academics and the practioners views.}, keywords = {special libraries,Human skills,professional skills,Management skills}, title_fa = {مهارت‌های انسانی و فنی در مدیریت کتابخانه‌های تخصصی}, abstract_fa = {هدف: شناسایی مهارت‌های انسانی و فنی مدیران کتابخانه­‌های تخصصی و میزان نیاز به آنها از دیدگاه مدیران کتابخانه­ استانداری‌های کشور و استادان علم اطلاعات و دانش‌­شناسی کشور. روش/ رویکرد پژوهش: در این پیمایش با استفاده از پرسشنامه،­ دیدگاه 118 نفر از مدیران کتابخانه­‌های استانداری­‌ها و استادان علم اطلاعات و دانش‌­شناسی کشور سنجیده شده است. یافته­‌ها: از دیدگاه استادان بالاترین اولویت­‌ها مهارت­‌های انسانی (35/4) و فنی (93/3) بوده و از دیدگاه مدیران کتابخانه­‌ها بالاترین اولویت­‌ها مهارت‌­های انسانی (45/4) و فنی (24/4) است. نتیجه‌­گیری: از دیدگاه استادان و مدیران در مدیریت کتابخانه­‌های تخصصی نیاز به مهارت‌های انسانی بیشتر از مهارت­‌های فنی است.}, keywords_fa = {special libraries,Human skills,professional skills,Management skills}, url = {https://nastinfo.nlai.ir/article_21.html}, eprint = {https://nastinfo.nlai.ir/article_21_409f7f8a07f677a3ae25a378c92f57e8.pdf} } @article { author = {Aghaee, A. and Ghaebi, A. and Kamran, M.}, title = {Persian Search Engines Efficiency: Views of Postgraduate Students of Alzahra University}, journal = {Librarianship and Information Organization Studies}, volume = {25}, number = {4}, pages = {101-113}, year = {2015}, publisher = {National Library and Archives of Islamic Republic of Iran}, issn = {2783-4646}, eissn = {2783-4646}, doi = {}, abstract = {Purpose:  Assessment of the user interface components of Persian search engines.Methodology/Research Design: Views of 297 postgraduate students is surveyed about the importance of the 83 criteria of user interface components of search engines. Data is gathered using a questionnaire and a checklist. Findings: More than half of the students consider 56 criteria of high and very high importance. The criterion “possibility of limiting search by subject” received the highest cumulative frequency (87.1), thus the most important criterion. The “leading” component was regarded of highest priority with average rank of 5.12 and the high and very high cumulative frequency of 76.There was no significant difference between the views of students from different disciplines.Conclusion: Persian search engine managers and designers might use the findings of this research in their work in order to save time and money.}, keywords = {User interface,Persian search engines,Alzahra university,Students}, title_fa = {ارزیابی رابط کاربر موتورهای جستجوی فارسی: دیدگاه دانشجویان کارشناسی ارشد دانشگاه الزهرا (س)}, abstract_fa = {هدف: ارزیابی مؤلفه‌های رابط کاربر موتورهای جستجوی فارسی. روش/ رویکرد پژوهش: این پیمایش با استفاده از پرسشنامه، دیدگاه 297 دانشجوی کارشناسی ارشد دانشگاه الزهرا (س) را در سال 1391 بررسی کرده است. یافته‌ها: بیش از نیمی از دانشجویان اهمیت 56 معیار رابط کاربر را زیاد و بسیار زیاد دانستند. از میان معیارها، "امکان محدود کردن جستجو به فیلد موضوع" با درصد فراوانی تجمعی زیاد و بسیار زیاد (1/87) بیش از همه مهم تلقی می‌شود. "راهبری"، با میانگین رتبه 12/5 اولویت بالاتری دارد. در دیدگاه دانشجویان دانشکده‌های مختلف نسبت به این رابط اختلاف معنادار وجود ندارد. نتیجه‌گیری: طراحان و مدیران موتورهای جستجوی فارسی به‌منظور صرفه‌جویی در وقت و هزینه کاربران، می‌توانند ترتیب مؤلفه‌ها و معیارهای پذیرفته‌شده این پژوهش را در طراحی رابط کاربر موتورهای جستجو  مد نظر قرار دهند.}, keywords_fa = {User interface,Persian search engines,Alzahra university,Students}, url = {https://nastinfo.nlai.ir/article_22.html}, eprint = {https://nastinfo.nlai.ir/article_22_d4ce2ed2bf84b6d700e64c550c6865c5.pdf} } @article { author = {Pournaghi, R. and Babalhavaeji, F.}, title = {Proposing a Model for Property and Equipment Location Management in Libraries and Documentation Centers a Geographic Information System (GIS): the Case of the Central Library and Documentation Center at the University of Tehran}, journal = {Librarianship and Information Organization Studies}, volume = {25}, number = {4}, pages = {115-128}, year = {2015}, publisher = {National Library and Archives of Islamic Republic of Iran}, issn = {2783-4646}, eissn = {2783-4646}, doi = {}, abstract = {Geographic Information System for building a library of classes. Method/Research Design: For data collection descriptive survey was employed. For implementation data was entered into ArcGIS software by which analysis was carried out.  For display the results on the library floor map design method was used. Findings: Location of holdings and equipment was determined as a result of searching in the database on the plans of different levels of the library and documentation center. The proposed model id developed using GIS based on the implementation reality through different stages. Conclusion: The proposed model can help determining the exact location of equipment and holdings in a time saving fashion especially during inventory check process. Also, locating equipment and holdings would be possible by searching in the system. The model can help to building design.}, keywords = {Geographic Information System (GIS),Equipment,Location management,Libraries,Archives,University of Tehran}, title_fa = {مدیریت مکانی اموال و تجهیزات با استفاده از جی‌آی‌اس مدل پیشنهادی برای کتابخانه مرکزی و مرکز اسناد دانشگاه تهران}, abstract_fa = {هدف: ارائه مدل مدیریت مکانی تجهیزات و اموال با استفاده از سامانه اطلاعات جغرافیایی (جی‌آی‌اس) برای مدیریت مکانی تجهیزات و اموال کتابخانه‌ها و مراکز اسناد در سطح طبقات ساختمان. روش/رویکرد پژوهش: برای گردآوری داده‌ها از روش پیمایشی- توصیفی و برای پیاده‌سازی و ورود داده‌ها به نرم‌افزار آرک‌جی‌آی‌اس و نیز تحلیل داده‌ها و نمایش نتایج بر روی نقشه‌های طبقات کتابخانه، از روش طراحی سامانه استفاده شد. یافته‌ها: مکان اموال و تجهیزات با جستجو در پایگاه اطلاعات مکانی ایجادشده، بر روی نقشه طبقات کتابخانه و مرکز اسناد در سطح طبقه و بخش قابل مشاهده است. مدل پیشنهادی مدیریت مکانی اموال و تجهیزات کتابخانه و مرکز اسناد با استفاده از جی‌آی‌اس، براساس واقعیت اجرایی مراحل مختلف پژوهش، ترسیم شد. نتیجه‌گیری: استفاده از جی­آی­اس، به­ویژه در مراکز اسناد که تعدد و تنوع بیشتری در بخش‌ها و تجهیزات دارند، کاربرد بیشتری دارد. این مدل علاوه بر سهولت مدیریت اموال، به طراحی فضاهای ساختمان کمک می­کند. می‌توان با ادغام جی‌آی‌اس و فناوری‌های دیگری که دارای قابلیت ردیابی اقلام هستند مانند فرکانس رادیویی شناسایی، به نتایج سودمندی دست یافت.}, keywords_fa = {Geographic Information System (GIS),Equipment,Location management,Libraries,Archives,University of Tehran}, url = {https://nastinfo.nlai.ir/article_23.html}, eprint = {https://nastinfo.nlai.ir/article_23_325801e54b6a7ceab5b60f689be87fb0.pdf} } @article { author = {Nemati-Anaraki, L. and Nooshinfard, F.}, title = {Organizational Culture and Knowledge Sharing Among the Faculty Members of Medical Science Universities and Research Centers}, journal = {Librarianship and Information Organization Studies}, volume = {25}, number = {4}, pages = {129-143}, year = {2015}, publisher = {National Library and Archives of Islamic Republic of Iran}, issn = {2783-4646}, eissn = {2783-4646}, doi = {}, abstract = {Purpose: The purpose of this study is to explore the state of knowledge sharing among medical science academics as well as the relation between organizational culture and knowledge sharing in a "soft" setting. Methods: Statistical population consisted of 423 faculty members of medical research centers and 12423 faculty members worked at medical universities in Iran during 2012-2013.  Conducting a stratified random sampling, 423 faculty members were selected to answer a questionnaire. Face and content validity were confirmed by experienced experts. The Cronbach's alpha coefficient for each scale dimension was greater than 0.9, so the reliability of the instrument was confirmed. For data analysis, descriptive and inferential statistics, statistical software SPSS15, Amos Graphics and Pearson Correlation Coefficient was used. Findings: Organizational culture 13% of respondents view the knowledge sharing appropriate, while 48% consider it less appropriate. Conclusion: Organizational culture significantly conditions internal and external knowledge sharing.}, keywords = {knowledge management,Knowledge sharing,Organizational culture,Medical universities,research centers}, title_fa = {اشتراک دانش و فرهنگ سازمانی در میان اعضای هیأت علمی رشته پزشکی}, abstract_fa = {هدف: بررسی رابطه فرهنگ سازمانی و اشتراک دانش درون و برون‌سازمانی در میان اعضای هیأت علمی دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی رشته پزشکی. روش/رویکرد پژوهش: داده‌های این پیمایش را 423 نفر عضو هیأت علمی دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی علوم پزشکی کشور با پرکردن پرسشنامه تأمین کرده‌اند. تجزیه و تحلیل داده­ها با استفاده از نرم­افزار SPSS15 و Amos Graphics و آزمون ضریب همبستگی پیرسون انجام شده است. یافته‌ها: حدود 13 درصد از پاسخگویان فرهن گ سازمانی را مناسب و 48 درصد تاحدودی مناسب ارزیابی کردند. نتیجه‌گیری: فرهنگ سازمانی با اشتراک دانش درون و برون‌سازمانی رابطه معنادار قطعی دارد.}, keywords_fa = {knowledge management,Knowledge sharing,Organizational culture,Medical universities,research centers}, url = {https://nastinfo.nlai.ir/article_24.html}, eprint = {https://nastinfo.nlai.ir/article_24_805873be5f812dcc49936615e38f21bd.pdf} }