@article { author = {Azizian, N. and Khosravi, F. and Famil-Rohani, S.A. and Assi, S.M.}, title = {Transliteration of Persian Names at the National Library of Iran: Comparison with National and International Standards}, journal = {Librarianship and Information Organization Studies}, volume = {31}, number = {4}, pages = {8-23}, year = {2021}, publisher = {National Library and Archives of Islamic Republic of Iran}, issn = {2783-4646}, eissn = {2783-4646}, doi = {10.30484/nastinfo.2021.2753.2017}, abstract = {Purpose: This paper reports a research that has examined the extent that transliteration of Persian proper names at the National Library of Iran (NLI) complies with the national and international standards. Method: Data was collected from NLI Authority database and compared with existing standards. Findings: On the average, the letters "ص" and "ظ" show highest level of compliance with the standards, whereas the letter "ع" shows the least. The corporate body and geographic authority files were found to be more in compliance than the Personal names one. Also, short vowels were more in line with the standards than the long vowels. Conclusion: Unavailability of a manual that helps transliteration is a shortcoming. As a result, catalogers have generally relied on their variant personal experience and/or trusted forms proposed by unauthorized sources such translators, authors, or publishers.  }, keywords = {Transliteration,Persian names,consonant,vowel,Authority database,National and International Standards}, title_fa = {آوانویسی نام‌های فارسی در کتابخانه ملی ایران: سازگاری با استانداردهای ملی و جهانی}, abstract_fa = {هدف: سنجش میزان انطباق نام‌های آوانویسی نام‌های فارسی در پایگاه مستندات کتابخانه ملی با استانداردهای ملی و بین‌المللی روش‌شناسی: داده‌ها از پایگاه مستندات کتابخانه ملی ایران با استفاده از سیاهه وارسی گردآوری و مولفه‌هایآن‌ها با استانداردها مطابقت داده شد. یافته‌ها: در پایگاه‌های نام اشخاص، تنالگان‌ها و نام‌های جغرافیایی حروف "ص" و "ظ" بیشترین و حرف "ع" کمترین انطباق را با استانداردها دارند. انطباق با استانداردها در پایگاه‌های تنالگان و جغرافیا و در مورد مصوت‌های کوتاه نسبت به مصوت‌های بلند ببیشتر بود. نتیجه‌گیری: نبود شیوه­نامه، اتکا به تجربۀ شخصی مستندسازان، اعتماد ایشان به آوانویسی مترجمان، نویسندگان، ناشران سبب بی‌انطباقی پایگاه‌ها با استانداردها است.}, keywords_fa = {Transliteration,Persian names,consonant,vowel,Authority database,National and International Standards}, url = {https://nastinfo.nlai.ir/article_2595.html}, eprint = {https://nastinfo.nlai.ir/article_2595_ee994d4da59f8c37abb29e427b7179bc.pdf} } @article { author = {Gooran orimi, K. and Ghiasi, M. and Tahmasebi Limooni, S.}, title = {Evaluation of Iranian Digital Library Websites Based on Green Web Components}, journal = {Librarianship and Information Organization Studies}, volume = {31}, number = {4}, pages = {24-42}, year = {2021}, publisher = {National Library and Archives of Islamic Republic of Iran}, issn = {2783-4646}, eissn = {2783-4646}, doi = {10.30484/nastinfo.2020.2535.1960}, abstract = {Purpose: Determining strong and weak points of Iranian digital library websites based on the components of the green web. Methodology: ‌‌All 59 active digital library websites in Iran‌‌‌‌ were surveyed using a checklist consisting of three phases. Validity of the checklist was confirmed by web design and information science experts. Its reliability was confirmed based on Cronbach's alpha test‌‌ (0.861‌‌) . Website evaluation was performed using 5 online tools. Data analysis was performed using descriptive and inferential statistics‌‌ (binomial and chi-square tests‌‌) . Findings: There was a statically significant difference among websites in regard to the Create‌‌ (P = 0.005‌‌)‌‌ and User‌‌ (P = 0.030‌‌)‌‌ phases. In the Analysis phase, planning checking the sub-index was not possible. Overall, we found significant difference‌‌ (p = 0.001‌‌)‌‌ among websites in the three main phases of green web, so that 44.1% were at good level and 39.1% were at moderate levels. Conclusion: The state of green web indexes in Iranian digital library websites is good. However, the processes of Planning in the Analysis phase and Graphical user interface in the User phase require further attention by webmasters and designers.}, keywords = {Digital libraries,Green Website,Green web}, title_fa = {ارزیابی وب‌سایت‌های کتابخانه‌های دیجیتال ایران بر اساس شاخص‌های وب سبز}, abstract_fa = {هدف:شناسایی نقاط قوت و ضعف وب‌سایت‌های کتابخانه‌های دیجیتال ایران بر اساس شاخص­های وب سبز. روش:‌‌‌‌ 59 وب‌سایت کتابخانه دیجیتالی با بهره‌گیری از سیاهه وارسی محقق ساخته به روش وب‌سنجی ارزیابی شده است.‌‌ روایی پرسشنامه بر اساس نظر متخصصان و پایایی آن‌‌ با آزمون آلفای کرونباخ (861/ 0‌‌)‌‌ تأیید شد. ارزیابی با استفاده از 5 ابزار آنلاین، و تجزیه‌وتحلیل داده‌ها با استفاده از آمار توصیفی و استنباطی (آزمون­های دوجمله­ای و کای‌اسکور‌‌)‌‌ انجام شد.‌‌ یافته‌ها: در مراحل‌‌ ایجاد‌‌ (005/0=P‌‌)‌‌ وکاربری‌‌ (030/0=P‌‌)‌‌ بین وب‌سایت‌ها تفاوت معنی‌دار وجود داشت. در مرحله تجزیه‌وتحلیل به دلیل رعایت نشدن شاخص‌های برنامه‌ریزی در همۀ آنها آزمون ممکن نشد. بین وب‌سایت‌های مورد بررسی از نظر رعایت سه مرحله اصلی وب سبز تفاوت معنی‌دار‌‌ (001/0=P‌‌)‌‌ وجود دارد زیرا 1/44 % در سطح خوب و 39 % در‌‌ سطح متوسط قرار داشتند. نتیجه‌گیری: وضعیت مراحل وب سبز در وب‌سایت‌های کتابخانه‌های دیجیتالی ایران خوب است. اما وضعیت رعایت‌‌ شاخص‌های برنامه‌ریزی در مرحله تجزیه‌وتحلیل و رابط کاربر گرافیکی در مرحله کاربری دقت جدی مدیران و طراحان وب‌سایت‌ها را می‌طلبد. کلیدواژه‌ها: کتابخانه‌های دیجیتالی، وب‌سایت، وب سبز.  }, keywords_fa = {Digital libraries,Green Website,Green web}, url = {https://nastinfo.nlai.ir/article_2420.html}, eprint = {https://nastinfo.nlai.ir/article_2420_dae52e999da028cb0825b987d65ff704.pdf} } @article { author = {Pashaei, H. and Zavaraqi, R. and Hamdipour, A. and Nemati, Sh.}, title = {The Effect of Cultural, Social and Educational Factors on the Attitude of Talent Schoolgirls towards Studying and Reading}, journal = {Librarianship and Information Organization Studies}, volume = {31}, number = {4}, pages = {44-56}, year = {2021}, publisher = {National Library and Archives of Islamic Republic of Iran}, issn = {2783-4646}, eissn = {2783-4646}, doi = {10.30484/nastinfo.2020.2125.1952}, abstract = {Purpose: The aim of the research was investigating the impact of cultural, educational and social factors on attitudes of Tabriz Talent Students Schools towards reading and studying. Method: The population of the research was Tabriz Girly Talent students. The method of the research was qualitative and the sampling was done as purposeful, Convenience, and snowball. 14 students selected as sample and data gathered by semi-structured interview and analyzed and interpreted by Grounded Theory method. Conclusion: Findings of the research showed that lived experience of students in their childhood such as accompanying of parents in reading the child’s favorite books, cause to raising in information problem solving and positive attitude towards reading and studying in older ages. Investigating educational factors showed that usually studying and book reading in talent student's schools is mainly based on text, educational help or Olympiad books. Other research findings also showed that in these schools the library is often overlooked and most students say they do not refer to the librarian for advice. Finally, findings of the search from social factors showed that most Students gain insight into book reading and studying during school and through friends or teachers.}, keywords = {reading and studying؛ Talent school’s students؛ reading and studying in talent students؛ cultural,social and education factors}, title_fa = {عوامل مؤثر بر نگرش دختران دانش‌آموز مدارس استعدادهای درخشان در خصوص مطالعه و خواندن}, abstract_fa = {هدف: شناسائی تأثیرعوامل فرهنگی، آموزشی، و اجتماعی بر نگرش دانش‌آموزان مدارس استعدادهای درخشان به مطالعه و خواندن است. روش: 14 نفر از دختران دانش‌آموز دوره دوم مدارس استعدادهای درخشان شهر تبریز با نمونه‌گیری هدفمند در دسترس و گلوله‌برفی در این مطالعه شرکت کردند. داده‌ها با مصاحبه نیمه‌ساختار‌یافته گردآوری و تحلیل شد. یافته‌ها: از لحاظ فرهنگی همراهی پدر و مادر در خواندن کتاب موردعلاقه در کودکی سبب بالارفتن مهارت حل‌مسئله در اطلاع یابی و نگرش مثبت به مطالعه و خواندن در سنین بالاتر می‌شود. از لحاظ ‌آموزشی مطالعه و خواندن در مدارس استعدادهای درخشان به طور عمده به کتاب‌های درسی، کمک آموزشی یا المپیادی محدود است. در مدارس استعدادهای درخشان اغلب به کتابخانه اهمیت داده نمی‌شود. اکثر دانش‌آموزان اعلام کردند که برای مشاوره به کتابدار مراجعه نمی‌کنند. از لحاظ تأثیر عوامل اجتماعی، یافته‌ها نشان داد اکثر دانش‌آموزان نگرش خود را در خصوص مطالعه و خواندن، در دوران مدرسه و از طریق دوستان یا معلم به‌دست می‌آورند.}, keywords_fa = {reading and studying؛ Talent school’s students؛ reading and studying in talent students؛ cultural,social and education factors}, url = {https://nastinfo.nlai.ir/article_2561.html}, eprint = {https://nastinfo.nlai.ir/article_2561_1a9017f7aa57be989583570ddfdfbc7c.pdf} } @article { author = {Ghasemi, R. and Neshat, N. and Alimohammadi, D. and Afshar zanjani, E.}, title = {Serials Legal Deposit in Iran: Exploring the Gap Between Theory and Practice}, journal = {Librarianship and Information Organization Studies}, volume = {31}, number = {4}, pages = {58-72}, year = {2021}, publisher = {National Library and Archives of Islamic Republic of Iran}, issn = {2783-4646}, eissn = {2783-4646}, doi = {10.30484/nastinfo.2020.2597.1982}, abstract = {Purpose: To assess the level of compliance with legal deposit requirements and follow-up procedures based on the place of publication, type of institution and type of publication in a period of ten years (2008-2017). Method: All printed copies of the licenses issued by the Ministry of Culture and Islamic Guidance during the years 2008 - 2017 and the copies deposited and added to in Bibliographic Bank of the National Library of Iran are compared. Findings: Out of 29,530 periodical titles registered in the so-called National Media System, 10846 are available in Bibliographic Bank of the National Library of Iran. Around 55% has not been deposited to the National Library of Iran.  }, keywords = {legal deposit,Serials,National library of Iran}, title_fa = {پیایندها در آینه واسپاری قانونی}, abstract_fa = {هدف:سنجش میزان تعهد و عمل به الزام­های قانونی واسپاری پیایندها براساس محل نشر، نوع مؤسسه و نوع نشریه در بازۀ زمانی دهساله (1387-1396). روش:تمامی پیایندهای چاپی مجوز نشرگرفته از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی که طی سال­های 1387 تا 1396 و پیایندهای واسپاری‌شده و ثبت‌شده در بانک کتابشناسی کتابخانه ملی در برنامه رسا‌ در همین سال‌‌ها مقایسه شده است. یافته‌­ها: 29530 عنوان پیایند در سامانه رسانه­های کشور ثبت شده است. 10846 عنوان آنها در کتابشناسی کتابخانه ملی ایران موجود‌ است. از پیایندهای دارای مجوز نشر از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نزدیک به 55 % و از عناوین مشترک دو سامانه نزدیک 54% به کتابخانه ملی ایران واسپاری نشده است. نتیجه‌گیری: میزان پایبندی به مصوبات و قوانین واسپاری بین ناشران و نهادهای مسئول کمتر از 50 % است.    }, keywords_fa = {legal deposit,Serials,National library of Iran}, url = {https://nastinfo.nlai.ir/article_2428.html}, eprint = {https://nastinfo.nlai.ir/article_2428_eac44fe1a3407fa92007815d18959da3.pdf} } @article { author = {Hejazi, R. and heydari, gh. and Geraei, E.}, title = {Scenarios for the Future of Iranian Library Catalogs}, journal = {Librarianship and Information Organization Studies}, volume = {31}, number = {4}, pages = {74-93}, year = {2021}, publisher = {National Library and Archives of Islamic Republic of Iran}, issn = {2783-4646}, eissn = {2783-4646}, doi = {10.30484/nastinfo.2021.2736.2014}, abstract = {Purpose: To examine possible scenarios and propose the desired ones for the future of library catalogs in Irn Method: Experts views are sought, cross-impact balance analysis (CIB) and scenario planning are applied to develop scenarios. Scenario Wizard software was used for analysis. Findings: 4 strategic driving forces including: 1) quantity and quality of library catalogs in the virtual environment, 2) modification and updating of tools and standards, 3) library without walls, and 4) Interaction between library cataloging professionals and library system designers were identified based on which 12 favorable, static, and critical conditions were considered. Finally, 5 scenarios including: 1) favorable situation, 2) static, 3) unfavorable trends, 4) on the verge of crisis, and 5) crisis were selected with the highest consistency, then the characteristics of each of them were examined. Due to the strong influence and effectiveness among the 4 strategic drivers, the favorable situation scenario and the crisis situation scenario were identified with a strong probability of occurrence. Conclusion: The juxtaposition and interaction of strategic driving forces, outlines various scenarios for the future of library catalogs in Iran that the occurrence of each of them will have different consequences for libraries and society. Keywords: Library Catalogs, Scenario Planning, Cross-impact Balance Analysis, Strategic Driving Forces, Scenario Wizard.}, keywords = {Library catalogs,Scenario Planning,Cross-impact balance analysis,strategic driving forces,Scenario Wizard}, title_fa = {سناریوهایی برای آیندۀ فهرست‌های کتابخانه‌ای ایرانی}, abstract_fa = {هدف:. تبیین وضعیت­های احتمالی نیروهای پیشران راهبردی، تدوین سناریوهای ممکن و انتخاب سناریوهای مطلوب برای آیندۀ فهرست‌های کتابخانه­ای ایران است. روش: داده‌‌ها از نظرات متخصصان و تحلیل متوازن تأثیر متقابل و سناریوپردازی به‌دست آمد و از نرم­افزار سناریوویزارد برای تحلیل داده‌‌ها استفاده شد. یافته‌­ها: با استفاده از 4 نیروی پیشران راهبردی شامل «کمیت و کیفیت فهرست‌های کتابخانه‌ای در محیط مجازی»، « اصلاح و روزآمد‌سازی ابزارها و استانداردها»، «کتابخانۀ بدون دیوار»، و « تعامل متخصصان فهرست‌های کتابخانه‌ای با طراحان سیستم‌های کتابخانه‌ای»، 12 وضعیت مطلوب، ایستا، و بحرانی برای آیندۀ فهرست­های کتابخانه­ای تعیین شد. در نهایت، 5 سناریو شامل وضعیت مطلوب، ایستا، روندهای نامطلوب، در آستانۀ بحران، و بحران با بالاترین سازگاری انتخاب و ویژگی­های هر یک از آن­ها بررسی‌شد. به دلیل تأثیرگذاری و تأثیرپذیری بالای 4 نیروی پیشران راهبردی بر یکدیگر، سناریوی وضعیت مطلوب و سناریوی وضعیت بحران با احتمال وقوع قوی شناسایی شد. نتیجه‌­گیری: کنار هم قرار گرفتن و تعامل نیروهای پیشران راهبردی، سناریوهای متنوعی را برای آیندۀ فهرست‌های کتابخانه­ای در ایران ترسیم می­کند که وقوع هر یک پیامدهای مختلفی برای کتابخانه­ها و جامعه خواهد داشت.  }, keywords_fa = {Library catalogs,Scenario Planning,Cross-impact balance analysis,strategic driving forces,Scenario Wizard}, url = {https://nastinfo.nlai.ir/article_2594.html}, eprint = {https://nastinfo.nlai.ir/article_2594_4d6474dca8b978c73e0f069318c56df8.pdf} } @article { author = {Nazi, A. and Heidari, Gh. and Sharifzadeh, R.}, title = {Symmetrical Model of Information Interactions: Redefining the Weight of Technology in Information Interactions}, journal = {Librarianship and Information Organization Studies}, volume = {31}, number = {4}, pages = {114-135}, year = {2021}, publisher = {National Library and Archives of Islamic Republic of Iran}, issn = {2783-4646}, eissn = {2783-4646}, doi = {10.30484/nastinfo.2020.2668.1997}, abstract = {Purpose: This study was conducted with a holistic approach to reviewing and redefining the process of interaction with information. Method: Data was collected by semi-structured interviews with 18 social and humanities researchers and analyzed by thematic analysis. Findings: Thematic network of information interactions consists of 5 global themes. In this network, with symmetry as one of the global themes, we found four other themes, ie opening, orientation, networking, and consolidation. Symmetry results in a relatively balanced view on the influence of human and non-human in information interactions. It prevents human or non-human agents to exert absolute domination of the interaction. In the symmetric model of information interactions, three layers of contexts, including internal-cognitive context, external-environmental contexts, and technology-tool are decisive. Conclusion: The new view of interacting with information goes beyond mere interpretation from the perspective of the human user and sees it alongside in human factors. As a result of such an approach, non-human factors in the role of infrastructure and technology context, along with human factors, external and internal context have clear and interpretable effects.}, keywords = {information interaction,Information seeking,symmetric model,technology agency,human,non-human}, title_fa = {مدل متقارن تعامل اطلاعاتی: باز تعریفی از جایگاه فناوری در تعامل اطلاعاتی}, abstract_fa = {هدف: بازبینی و بازتعریف فرایند تعامل با اطلاعات با رویکرد جامع‌نگر روش‌: داده‌های این پژوهش کیفی به روش مصاحبه نیمه‌ساختار‌یافته با 18 نفر گردآوری و تحلیل مضمون شد. یافته‌ها: شبکه تشکیل‌دهنده تعاملات اطلاعاتی شامل 5 مضمون فراگیر است که از 23 مضمون سازمان‌دهنده استخراج کردیم. در این شبکه، با کمک مضمون تقارن، چهار مضمون دیگر شامل آغاز، جهت‌گیری، شبکه‌سازی و تثبیت تفسیر می‌شوند. تقارن به مفهوم نگاه نسبتا متوازن به جایگاه و اثرگذاری توأم انسان و غیرانسان در تعامل اطلاعاتی است. تقارن مانع سیطره مطلق یکی از این دو بر تعامل اطلاعاتی می‌شود. در مدل متقارن تعاملات اطلاعاتی سه لایه بافتاری شامل بافت درونی-شناختی، بافت بیرونی-محیطی و بافت فناوری-ابزار، تأثیر تعیین‌کننده دارند. نتیجه‌گیری: نگاه جدید به تعامل با اطلاعات آن را از محدوده تفسیر از منظر کاربر انسانی فراتر می‌برد و در کنار عوامل غیرانسانی می‌بیند. در این رویکرد عوامل غیرانسانی را در نقش زیرساخت و بافت فناوری-ابزار، همپای عوامل انسانی، بافت بیرونی و درونی دارای اثرات مشخص می‌داند.  }, keywords_fa = {information interaction,Information seeking,symmetric model,technology agency,human,non-human}, url = {https://nastinfo.nlai.ir/article_2562.html}, eprint = {https://nastinfo.nlai.ir/article_2562_d2d9153de1b901d1315264297f481669.pdf} } @article { author = {Dorkhosh, M. and Fattahi, R. and Arastoopoor, Sh.}, title = {Extensions of CIDOC-CRM: Responses to the Need for Knowledge Organization in Subject Domains}, journal = {Librarianship and Information Organization Studies}, volume = {31}, number = {4}, pages = {94-112}, year = {2021}, publisher = {National Library and Archives of Islamic Republic of Iran}, issn = {2783-4646}, eissn = {2783-4646}, doi = {10.30484/nastinfo.2020.2497.1942}, abstract = {Purpose: Ontologies are instrumental in organization of knowledge in the semantic web context. However, there is a need for extensions to match characteristics of different subject domains. This paper reports existing extensions proposed for CIDOC-CRM. Method: The keywords Extension and CIDOC-CRM were searched in a variety of search engines and databases like Google Scholar, Science Direct, Emerald, Ebsco and ResearchGate. More than 50 papers were retrieved and abstracts were examined out of which we carefully reviewed full-texts of 21 for this paper. Findings: Fourteen extensions have been formally proposed for CIDOC-CRM so far each to meet the needs of a subject domain. Some have used other extensions in addition to CIDOC-CRM. Most extensions have used CRMsci. Archaeology is suitable for extension. All existing extensions are developed by harmonizing concepts of subject domains with CIDOC-CRM. Conclusion: Our review showed that subject extensions on the CIDOC-CRM are needed. Further extensions for other domains can enrich the datasets on semantic web.  }, keywords = {CIDOC-CRM,ontology,Extension of Ontological Models,Archaeology}, title_fa = {گسترش‌‌‌‌های الگوی مرجع مفهومی سیداک: پاسخ به نیازهای سازماندهی دانش در حوزه‌‌‌‌های موضوعی}, abstract_fa = {هدف: هستی‌شناسی‌ها‌‌‌‌‌ ابزارهای پرکاربرد در سازماندهی دانش در بستر وب معنایی هستند. هستی‌شناسی‌ها برای موضوع‌‌‌های مختلف نیاز به گسترش‌ دارند. مقاله حاضر گسترش‌هایی را معرفی و بررسی‌ می‌کند که برای الگوی مرجع مفهومی سیداک ارائه شده است. روش: کلیدواژه‌هایExtension  و CIDOC-CRM را در موتورهای جستجو و پایگاه‌های گوگل اسکالر، ساینس دایرکت، امرالد، ابسکو، و ریسرچ‌گیت جستجو کردیم و بیش از 50 مقاله یافتیم و چکیده‌های آنها را مرور کردیم. از میان آنها 21 مقاله را با الگوی مرجع مفهومی سیداک مرتبط یافتیم و مرور کردیم. یافته‌ها: رسماً 14 گسترش برای الگوی مرجع مفهومی سیداک تابه‌حال ارائه شده است. هر گسترش به فراخور نیاز حوزه‌های موضوعی، به معرفی رده‌ها و ویژگی‌های آنها پرداخته است. برخی گسترش‌ها افزون بر الگوی سیداک، از گسترش‌های دیگر نیز استفاده کرده‌اند. بیشترین کاربرد را گسترش الگوی سی.آر.ام.اس.سی.آی. داشته است. بیشترین گسترش‌ها هم‌‌‌‌‌ در موضوع باستان‌شناسی بوده است. از لحاظ روش‌شناسی، همه گسترش‌ها با روش هماهنگ‌سازی و مطابقت‌دادن مفاهیم حوزه‌‌های موضوعی با الگوی سیداک انجام شده است. نتیجه‌گیری: نیاز به گسترش‌های موضوعی برای الگوی مرجع مفهومی سیداک همچنان وجود دارد و می‌تواند به غنی‌تر‌شدن مجموعه‌های داده‌ای در وب معنایی بیانجامد.}, keywords_fa = {CIDOC-CRM,ontology,Extension of Ontological Models,Archaeology}, url = {https://nastinfo.nlai.ir/article_2601.html}, eprint = {https://nastinfo.nlai.ir/article_2601_8858248ecb656ce293d7674a51b8fdd7.pdf} }